eitaa logo
حمیدرضا خاندوزی
1.4هزار دنبال‌کننده
675 عکس
325 ویدیو
98 فایل
ادمین @khandozi315
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹رُوِىَ عَن فاطِمَةَ‌الزَّهراءِ‌عليهاالسلام:  فِى الْمائِدَةِ اثْنَتا عَشْرَةَ خِصْلَةٌ يَجِبُ عَلى كُلِّ مُسْلِمٍ اَنْ يَعْرِفَها، اَرْبَعٌ فيها فَرْضٌ وَ اَرْبَعٌ فيها سُنَّةٌ وَ اَرْبَعٌ فيها تَأْديبٌ. فَاَمَّا الْفَرْضُ: فَالْمَعْرِفَةُ وَ الرِّضا وَ التَّسْمِيَةُ وَ الشُّكْرُ. وَ اَمَّا السُّنَّةُ: فَالْوُضُوءُ قَبْلَ الطَّعامِ وَالْأَكْلُ جالِسا وَالْجُلُوسُ عَلَى الْجانِبِ الْأيْسَرِ وَ الْأَكْلُ بِثَلاثِ اَصابِعَ. وَ اَمَّا التَّأديبُ: فَالْأَكْلُ مِمّا يَليكَ وَ تَصْغيرُ اللُّقْمَةِ وَ الْمَضْغُ الشَّديدُ وَقِلَّةُ النَّظَرِ فىوُجُوهِ النّاسِ. [عوالم، ج 11: 629.] 💐از حضرت‌زهرا عليهاالسلام نقل شده است كه فرمود: در «آداب سفره دوازده خصلت» است كه هر مسلمانى بايد آن را بداند. چهار خصلت «واجب» و چهار تا «مستحب» و چهار تاى ديگر از «ادب» است: شناخت (ارزش نعمت) و رضا (به روزى خداوندى) و نام خدا بر زبان آوردن و سپاس او گفتن از واجبات است، وضوى قبل از غذا و در حال نشسته غذا خوردن و نشستن روى طرف چپ و با سه انگشت غذا خوردن از مستحبات است، و خوردن از غذايى كه نزديك و روبروى توست و كوچك گرفتن لقمه و زياد جويدن و كمتر نگريستن به روى ديگران از آداب غذا خوردن است. 🆔 @khandozi_ir
مناجات کمیل(3).mp3
22.41M
🔊 (۳) 😭روضه حضرت‌زینب سلام‌الله‌علیها 📅 ۱۴۰۳/۰۹/۲۲ 🕌 هیئت محترم حسن ابن علی علیه السلام 🆔 @khandozi_ir
🍀نهج البلاغه نامه 45 🌿فَمَا خُلِقْتُ لِيَشْغَلَنِي أَكْلُ اَلطَّيِّبَاتِ كَالْبَهِيمَةِ اَلْمَرْبُوطَةِ هَمُّهَا عَلَفُهَا أَوِ اَلْمُرْسَلَةِ شُغُلُهَا تَقَمُّمُهَا تَكْتَرِشُ مِنْ أَعْلاَفِهَا وَ تَلْهُو عَمَّا يُرَادُ بِهَا أَوْ أُتْرَكَ سُدًى أَوْ أُهْمَلَ عَابِثاً أَوْ أَجُرَّ حَبْلَ اَلضَّلاَلَةِ أَوْ أَعْتَسِفَ طَرِيقَ اَلْمَتَاهَةِ 🪴 امیرالمؤمنین علیه‌السلام: آفريده نشده‌ام كه غذاهاى لذيذ و پاكيزه مرا «سرگرم» سازد، چونان «حيوان» كه تمام همّت او «علف»، و يا چون حيوان رها شده كه شغلش «چريدن» و «پر كردن شكم» بوده، و از آيندۀ خود «بى‌خبر» است. آيا مرا «بيهوده» آفريدند؟ آيا مرا به «بازى» گرفته‌اند؟ آيا ريسمان «گمراهى» در دست گيرم‌؟ و يا در راه «سرگردانى» قدم بگذارم؟ 🆔 @khandozi_ir
تکثّرِ اهداف.mp3
34.24M
🔊 * هدف زندگی و هدف بندگی ما باید یک چیز باشد تا زندگی را در تعارض با بندگی نبینیم. * مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ «خدا در درون یک مرد دو قلب قرار نداده» (آیه۴ احزاب) * قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَ مَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ(۱۶۲ انعام) * شهید آوینی: کارتان را برای خدا نکنید؛ برای خدا کار کنید! * بیانگری نماز در چند هدفی * يَا صَاحِبَيِ السِّجْنِ أَأَرْبَابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ(۳۹یوسف) * ترس انسان از نرسیدن به اهدافِ غیرخدایی که دارد. * وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ * هر هدفی غیرخدا، خدای ماست. * هدف‌برتر؛ هدفی که بهش نرسی * مغرور و مأیوس، شاخص دوم * قَالَ لَا أُحِبُّ الْآفِلِينَ(۷۶ انعام) 📆 یک جلسه | ۱۴۰۳/۹/۲۵ ⌚️مدت‌زمان ۳۰:۲۵ 🕌جلسه خانوادگی جامعه‌ کبیره 🆔 @khandozi_ir
🌺 سالروز ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، روز مادر و روز زن مبارک باد. حضرت زهرا (س) درباره علایق دنیوی خودشان فرمودند: سه چیز از دنیا برای من دوست داشتنی است: تلاوت قرآن، نگاه به صورت رسول خدا(ص) و انفاق و کمک به نیازمندان در راه خدا. (نهج‌الحیاه، ص۱۶۴) 🆔 @khandozi_ir
🌹رهبر معظم انقلاب: فاطمه‌ زهرا سلام الله علیها در «سختی‌ها»، غمگسار پیغمبر و در «جهاد»، همراه امیرالمومنین و در «عبادت»، خیره‌کننده‌ی چشم فرشتگان و در «سیاست»، سراینده‌ی آن خطبه‌های فصیح و بلیغ و آتشین است که «سیاست»، «معرفت»، «شکایت» و «منقبت» همه چیز دارد، آن هم در بهترین و عالی‌ترین «الفاظ»! شبیه خطبه‌های «نهج‌البلاغه».۱۴۰۳/۹/۲۷ 🌺 @khandozi_ir
درنگی در تفسیر تسنیم(52).mp3
46.22M
📚 (۵۲) 8⃣"فَأَزَلَّهُمَاالشَّيْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كَانَا فِيهِ ۖ وَقُلْنَا اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ ۖ وَلَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَىٰ حِينٍ" • چهار نکته از ملاصدرا: نشانه‌های الهام مَلک و وسوسهٔ شیطانی ۱- علم و یقین، ریشه در عقل هوس و شهوت ریشه در وَهممَلک👈 عقل / شیطان👈 وَهم ۲- جدال و ستیز و نظرنمایی از وسوسه‌های شیطان / دقت و آرامش و تدبّر نشانهٔ الهام مَلکتمدن غرب، تماماً نظرنمایی است. ۳- پیروی از اهل ستیز و کفّار نشانهٔ وسوسه شیطان و پیروی از پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ص) از الهام ملک • تدبّر و دقت و آرامش و عدم عجلهعجله و شتاب و عدم دقت از شیطان و تأنّی و آرامش از ملک • پیامبر اکرم (ص): تعمیق در دین و دینداری بالاترین عبادت است. • مُردنِ آرامش و وقار در تمدن‌غربیحوصلهٔ‌توحیدی در توجه به حقیقت • فرق عجیبِ بین عالم‌دینی با عابد ۴- علوم و تفکرِ عالی و معنوی از الهام ملک و علومِ فریب و نیرنگ و سفسطه از وسوسهٔ سیطان • جنگِ دائمیِ مَلک و شیطان در دل 📆جلسه پنجاه‌و‌دوم | ۱۴۰۳/۹/۲۶ ⌚️ مدت زمان: ۵۵:۰۰ 🕌 خانه طلاب ابوتراب علیه السلام 🆔 @khandozi_ir
لذت مبارزه(8) .mp3
61.65M
↙️ 🔊 (۸) × اشتباهات موجود و تصورات غلط در مورد نسبت دینداری و لذّت × برنامهٔ دین برای مدیریت لذّت‌های کم و رسیدن به لذت‌های بیشتر × بهشت، پاداشی برای کسانی که در دنیا بیشتر لذّت بردند! × لذّت فوق‌العاده نماز با کنترل و مدیریت لذّت‌های کم × تبلیغ دینی که لذت‌بخش نیست، به تنفر می‌انجامد. × به یک‌دلیل میخواهم دینداری کنم! × سختی کشیدن در لذت‌های دنیایی؛ لذت کارهای هنری، لذت مدیریت ، لذت از شغل و حرفه،لذت‌ورزش و .. × برای لذت بیشتر باید تلاش کرد. × لذت قرآن خواندن، لذت بردن از سحر، لذت بردن از کوهنوردی، لذت تربیت فرزندان و لذت مربیگری × لذت‌طلبی در تضاد با راحت‌طلبی × لذّت کم نخواه 👉کلّ حرف دین × برنامه دین برای حداکثر لذت بردن از لذت‌های کم👈 مثال: چگونه از غذا خوردن لذت بیشتری ببریم؟ × چگونه شیطان نمی‌گذارد که انسان لذت شکر را نبرد؟ × آشنایی با لذت شکر؛ پاداش شکر از صبر بالاتر است. × خاطراتی از مرحوم آیت الله قاضی × راه لذت برتر؛ از گناه دوری کنیم. × چرا لذت کم گناه است؟! 📆 جلسه هشتم | ۱۴۰۳/۹/۲۶ ⌚️مدت‌زمان ۵۳:۲۱ 🆔 @khandozi_ir
💠یکی از حمدهای دعای افتتاح: «حمد» مخصوص خدایی است که «خائفین» را «امان» می‌دهد، «صالحین» را «نجات» می‌دهد، «مستضعفین» را «بالا» می‌برد، «مستکبرین» را «پایین» می‌کشد، پادشاهان مستکبر عالم را «هلاک» می‌کند و دیگران را جای آنها قرار می‌دهد. «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي يُؤْمِنُ الْخَائِفِينَ وَ يُنْجِي الصَّالِحِينَ وَ يَرْفَعُ الْمُسْتَضْعَفِينَ وَ يَضَعُ الْمُسْتَكْبِرِين» (مصباح‌المتهجد /2/579) 🆔 @khandozi_ir
1⃣جدا نبودن عبادت از سیاست و مصالح اجتماعی در اسلام امام خمینی(ره) می‌فرمودند: این قرآن را وقتی که به عین تدبیر مشاهده بکنید،‌‎ ‌‏می‌بینید که مسئله، مسئلۀ این نیست که دعوت برای این بوده است که مردم «توی خانه‏» بنشینند و «ذکر» بگویند و با خدا «خلوت» کنند. او بوده است، لکن انحصار نبوده است.‌‎ ‌‏مسئله، مسئلۀ دعوت به «اجتماع»، دعوت به «سیاست»، دعوت به «مملکت‌داری»، و درعین‌‎حال که همۀ اینها عبادات است، «عبادات» جدای از «سیاست» و «مصالح اجتماعی» نبوده‏ است. در اسلام تمام کارهایی که دعوت به آن شده است جنبه «عبادی» دارد. حتی در‌‎ ‌‏کارخانه‌ها کار کردن، در کشاورزی کشاورزی کردن و در مدارس تعلیم و تربیت کردن،‌‎ ‌‏همۀشان «مصالح اسلامی» است و جنبۀ عبادی دارد. (صحیفۀ امام، ج۱۸، ص۴۲۲؛ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۶۳). 🆔 @khandozi_ir
2⃣قدرت و تأثیر جامعه بر فرد، علت اهتمام اسلام به شأن اجتماع علامۀ طباطبایی(ره) معتقد است: و همين معنا ملاك اهتمام اسلام به «شأن اجتماع» است، اهتمامى كه تا كنون نديده و ابداً نيز نخواهيم ديد كه نظيرش در يكى از اديان و در يكى از سنن «ملت‏هاى متمدن» يافت شود. علت اين شدت اهتمام هم روشن است، براى اينكه وقتى تربيت و رشد اخلاق و غرائز در يك فرد انسان كه ريشه و مبدأ تشكيل «اجتماع» است مؤثر واقع مى‏شود كه جو جامعه با آن تربيت معارضه نكند و گرنه از آنجايى كه گفتيم «قدرت نيروى جامعه»، فرد را در خود «مستهلك» مى‏كند، اگر اخلاق و غرائز جامعه با اين تربيت ضديت كند يا تربيت ما اصلاً مؤثر واقع نمى‏شود و يا آن قدر ناچيز است كه قابل قياس و اندازه‌گيرى نيست. به همين جهت است كه اسلام مهم‏ترين احكام و شرايع خود از قبيل حج و جهاد و نماز و انفاق را و خلاصه «تقواى دينى» را براساس «اجتماع» قرار داد و علاوه بر اينكه قواى حكومت اسلامى را حافظ و مراقب تمامى شعائر دينى و حدود آن كرده و علاوه بر اينكه «فريضه دعوت به خير و امر به معروف و نهى از تمامى منكرات» را بر عموم واجب نموده، براى حفظ «وحدت اجتماعى» هدف مشتركى براى جامعه اعلام نموده، و معلوم است كه كل جامعه هيچ‌وقت بى‌نياز از «هدف مشترك» نيست‏. (المیزان، ج۴، ص۱۵۴). 🆔 @khandozi_ir
3⃣ایجاد محیط سالم، شرط ساختن و تربیت انسان مقام معظم رهبری می‌فرمایند: آیا «انبیاء» مثل زاهدان و عارفان عالَم نشستند در خانقاهِ خودشان تا مردم بیایند، حال معنوی آنها را ببینند و با آنها «هم‌عقیده» شوند و همراه و همگام بشوند؟ آیا انبیا مثل «فلاسفۀ» عالَم مدرسه باز کردند، تابلو زدند، دعوت هم کردند؛ هرکه می‌خواهد از ما یاد بگیرد، بیاید اینجا پیش ما حرف یاد بگیرد، این‌جوری بودند؟ یا نه، انبیا معتقد به «تربیت فردی» نیستند، انبیا معتقد به «دانه‌‌دانه انسان‌سازی» نیستند، انبیا معتقد به کارهای «اتو کشیده» و «نظیف» نیستند؛ که خیال کنی مثل سقراط و افلاطون، می‌نشست ابراهیم خلیل الرحمان یا موسی یا عیسی یا پیغمبر ما در مدرسه، مردم می‌رفتند از او استفاده می‌کردند، این‌جوری نیستند؛ و البته اولیا مثل انبیا؛ که امام صادق(ع) ما هم، آن‌جوری است. خطاست اگر کسی خیال کند که امام صادق(ع) می‌نشست روی منبر، چهارهزار شاگرد پای منبرش می‌نشستند؛ ... انبیا می‌گویند برای ساختن انسان باید «محیط متناسب»، «محیط سالم»، محیطی که بتواند او را در خود بپروراند، تربیت کرد و بس.(طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن، ص۳۸۵). 🆔 @khandozi_ir