جلسه هفتم توبه توبه الاوساط.mp3
4.99M
🔰🔸#منبر_عرفانی🔻🔰
شرح منازل السائرین
✍موضوع :👌 #مراتب_تائبین( توبه اوساط)
(جلسه هفتم از منزل توبه )
💾🔊#تدریس_استاد_خانجانی🔻
#کانالی بامضامین ومطالب عرفانی🔻
@erfaneamali💢
دروس استاد رضا خانجانی
🔰🔸#منبر_عرفانی🔻🔰 شرح منازل السائرین ✍موضوع :👌 #مراتب_تائبین( توبه اوساط) (جلسه هفتم از منزل توبه
⭕️🔹 #تــوبــه نــخــســتــیــن #مــنــزل و مــقــام #عــارفــان
✍ #سالک راه حق برای وصول به سر منزل مقصود باید مقامات و منازلی را طی کند و توبه نخستین گامِ سالکان راه حق است؛
🔸 آن که می خواهد به سوی او سِیر کند باید روی از دنیا، خود و هر چه غیر او است #برتابد و با تمام هستی متوجه حق شود و این جز با انقلابی در درون که دیو منیت و هواها و شهوتها را از تخت سیطره و سلطنت دل برافکند ممکن نیست و این است که فراهم آور زمینﮥ اجابت دعوت خدا و استفاضه از فیض او و آغازین پلﮥ نردبانی است که آنسویش بامِ دریای بی کرانِ وجود الهی است؛
📌به بیانی دیگر: برای اینکه #عارف واصل شود باید مقامات و منازل بس دشواری را بپیماید و توبه در آغاز آنها است زیرا این حرکت، یک حرکت الهی است بسوی خدا، با توفیق او و برای او است و جایگاهش خانه او؛👇
🔅 یعنی #دل است پس برای اینکه چنین حرکت مقدسی آغاز شود نخست باید صفحﮥ دل از آثار گناه پاک شود آنگاه با تمام وجود به حق متوجه شود تا خداوند وارد دل انسان شود و بدیهی است که او هرگز با دلی که خانه شیطان است، #بتخانه و سیاهکده است سنخیّتی ندارد چنین قلبی نمی تواند استفاضﮥ او را برتابد رو به سوی او کند و از توفیقات الهی بهره مند شود.
🌐 از این رو برای این که این راه هموار گردد سالک طریق حق باید آتش در دل افکند و آن آتش شعله برکشد و شعله ها فروزان و فروزان تر شود تا همﮥ برگها، شاخه ها، میوه ها و ریشه های گناهان، غفلت ها و ترک اولی ها و... را بسوزاند تا دل او پاک و منزه گشته و آماده فراگیری فیض خدا و حرکت به سوی او شود
📚ڪتاب گرانسنگ #چهل_حدیث ازحضرت امام خمینی(ره)
〰〰📚〰〰
@erfaneamali
〰〰〰🔹〰〰〰
🔴#مــقــدمــات_تــوبــه
🔹مــقــدمــه #یــڪــم: #تــوفــیــق و عــنــایــت خــدا
✍همانگونه که #اشارت رفت، #توبه مقامی مهم، بلند و مشکل است از این رو بطور طبیعی بدون زمینه سازی پیشین و فراهم آمدن مقدمه های مناسب تحقق نمی یابد یکی از مهمترین مقدمات توبه انسان، توفیق خداوند و به تعبیر قرآن توبه و بازگشت خدا به انسان است؛
🔮در واقع #توبه_فضل و عنایت خدا است و هنگامی میسر و ممکن می گردد که انسان مورد توجه حق تعالی قرار گیرد، چهرۀ برجسته عرفان اسلامی، محیی الدین عربی در این باره چنین می گوید:
🔍«توبه با #محبت خدا به انسان تایب آغاز می شود؛ خدای به او محبتی می کند و او توبه می کند آنگاه دوباره به او محبتی می کند و توبه او را می پذیرد؛ در واقع توبه عبد میان دو محبت قرار می گیرد.»
📕مرحوم علامه طباطبایی در ذیل آیه 17 و 18 سوره نساء در این باره بیان سودمندی به شرح زیر دارند؛ آن بزرگوار می نویسد:
🔹«از آنجا که انسان ذاتاً نیازمند به خدا است و به خیر و خوشبختی جز از طریق پروردگار نمی تواند برسد، در این بازگشت به خداوند نیز به عنایت و کمک او نیازمند است. از این رو بازگشت به خدا از طریق عبودیت و خشوع در برابر او نیازمند توفیق و عنایت او است و توبه خدایی سبحان که پیش از توبه انسان است معنایی جز این ندارد، خداوند متعال می فرماید:
🖍«ثم تاب علیهم لیتوبوا» (آنگاه خداوند به آنان بازگشت تا به خدا باز گردند)
#امام راحل اشارتی گذرا و شیوا بدین مطلب دارند آن بزرگوار می نویسد:
«... و از خداوند تبارک و تعالی توفیق حصول مطلوب بخواه و از روحانیت رسول اکرم و ائمه هدیٰ سلام الله علیهم، استعانت کن، و به ولی امر و ناموس دهر، حضرت امام عصر – عج الله فرجه- پناه ببر. البته آن بزرگوار دستگیری ضعفا و بازماندگان را می فرماید و بیچارگان را دادرسی می نماید.»
🖇از توضیح فوق روشن می شود که امام راحل قدس سره روی #نکتﮥ تعیین کننده و حساسی تکیه نموده است ایشان به جای اینکه به توضیح مقدمﮥ یاد شده بپردازد به یکی از مهمترین عوامل اختیاری آن پرداخته است، و آن اینکه توبه مقامی بلند است و بدون توفیق الهی حاصل نمی آید، توفیق الهی را از کجا و چگونه بدست آوردیم، پاسخ این است که شخص گناهکار در فرصتهایی که بدست می آورد باید از خداوند توفیق توبه را بخواهد و به پیشگاه پیامبر و امامان معصوم و بویژه امام عصر _ارواحنا لتراب مقدمه الفداء توسل جسته و استمداد کند و این نکته بسیار مهم و قابل توجه و در واقع امروزه مورد ابتلاء است.
🔅🔹#ادامه_دارد...
〰〰📚〰〰
@erfaneamali
〰〰〰🔸〰〰〰
📊 #درجــات تــوبــه
✍درجاتی که برای #توبه ذکر کرده اند عبارت است از:
◀️«توبۀ #عُمّال»، که در این مرتبه انسان خاطی از اعمال فاسدی که انجام داده، به اعمال صالح روی می آورد.
◀️«توبه #زهّاد»، که توبه از توجهی است که به دنیا پیدا کرده اند، سپس با# بی توجّهی و با بی رغبتی به دنیا، آن حالت گذشته را جبران می سازند.
◀️«توبه #اهل_حضور» که توبه از آن غفلتی است که احیاناً بر ایشان حاصل شده که با حضور، آن را جبران می سازند.
◀️«توبه #متخلّقان»، که رجوع از اخلاق سیّئه و تَخلّق به حسنات اخلاقی است.
◀️«توبه #عارفان»، که رجوع از رؤیت حسنات مخلوقات است، با انتساب همۀ خوبیها به منشأ و مبدأ آنها، آن را جبران می سازند.
◀️«توبه #موحّدان»، که بازگشت از هرچه غیر حق است، می باشد. اینان در حقیقت کسانی هستند که به حقیقت توحید راه می یابند و موحّد حقیقی می باشند.
💎🔸علاوه بر اینها، حضرت #امام یکی از اقسام توبه را #توبۀ_نصوح دانسته اند و می فرمایند شیخ بهایی در معنی توبۀ نصوح وجوهی را از بزرگان نقل کرده است بدین شرح:
❶➽منظور از نصوح، توبه ای است که #نصیحت می کند مردم را تا آن گناه را از خود دور سازند و دیگر گِرد آن نگردند
❷➽منظور، توبه ای است که #صرفاً برای خدا و خالص از هر گونه# شائبه ای باشد همان گونه که عسل خالص از شمع را «نصوح» گویند و منظور از خالص در اینجا آن است که علت پشیمانی و توبه و ندامت او شناخت زشتی گناه باشد نه ترس از دوزخ؛ و اما تصریح می فرمایند که محقق طوسی توبۀ از ترس عذاب و آتش را توبه نمی دانسته است.
❸➽واژۀ #نصوح از «نصاحة» به معنی «خیاطت» گرفته شده؛ یعنی توبه متصل می کند رابطۀ گناهکار را با اولیای خدا، آن رابطه ای که به دلیل گناه قطع شده بود. درست مانند خیاط که پارچه ها و قسمتهای قطع شدۀ لباس را به هم متصل می سازد.
❹➽نصوح، #صفت تائب باشد و اسناد آن به توبه اسناد مجازی است نه حقیقی، و آنگاه معنی اش این است که تائبین خود را نصیحت می کنند که به کاملترین شکل، توبه کنند و آثار گناه را یکسره از قلوب خویش پاک گردانند و ظلمات بدیها را به نور خوبیها محو و نابود سازند.
📚 سیری در عرفان امام خمینی (ره)
〰〰📚〰〰
@erfaneamali
〰〰🔸〰〰
🖍 #مــقــدمــه_دوّم: شــنــاخــتِ پــیــامــدهای ویــرانــگــر #گــنــاه
✍مقدمﮥ دیگرِ #توبه علم به پیامدهای ویرانگر گناه است، آثار شوم گناه فراوان است یکی از نتایج بد گناه زیانی است که بر دل وارد می کند، دل خانه خدا است، تنها راه ارتباط مستقیم با حضرت حق، کانون معنویت و پایگاه رشد و تقویت نیروهای روحانی انسان است.
🔅🔹 گناه #دل را نابود می کند، نیروهای معنوی آن را تضعیف و ریشه های درخت تنومند ایمان و تقوا را که در اعماق جان نفوذ کرده است سوخته و برگهای سبز و خرّم آن را زرد و پژمرده می سازد؛ دیگر اینکه وقتی انسان گناه می کند لکﮥ سیاهی در قلب او پدید می آید و متقابلاً نکته ای از نور می رود،
خوشک خوشک که گناهانش بیشتر و بیشتر می شود این تباهی هم گسترده و گسترده تر می گردد تا آنجا که سرتاسر دل را فرا گرفته و بر همﮥ آن سایه می افکند و در واقع چنین کسی تنگ دل و سنگ دل می شود و به تعبیر رسا و زیبای قرآن «دل او از سنگ سختر است.»
🔮و از آنجا که ارتباط او با #خداوند سست و ضعیف می شود دعاهایش به استجابت نمی رسد،
📊 توفیقات معنویت زا که رشد و تکامل ابعاد روحانی انسان را بدنبال می آورد از وی سلب می شود،بلاهای گوناگون محسوس و نامحسوس بر او فرود می آید، پرده های عصمت حریم کبریایی را می درد و در برابر خداوند جسور و بی باک گشته و بی پروا گناه می کند و فشرده سخن اینکه به راه راست و سعادت پشت کرده و دوان، دوان بسوی شقاوت و بدبختی حرکت می کند از مسیر آفریدگار، معبود و محبوب و فطرت خود دور شده و به راه شیطان می رود توجه به این قبیل پیامدهای ویرانگر گناه سبب بیداری و پشیمانی می شود و در واقع توبه را در پی دارد.
💎🔸 امام راحل -قدس سره- این مطلب را به گونه ای دقیق و فنی بیان کرده است
◀️ #ادامه_دارد...
〰〰📚〰〰
@erfaneamali
〰〰〰🔹〰〰〰
✍#نــتــایــج_تــوبــه
🔸▪️ #پیرهرات #لطایفی نیز به سرایر #توبه مترتّب می داند و می گوید:
و لطایف سَرائر التوبة ثلاثة اشیاء: اوّلها اَنْ تَنْظُرَ بین الجنایة و القضیّة فتعرَّف مراد اللّه فیها... .
🔸▪️خلاصه آنکه، اول قدم این است که #سالکِ طریق یا #تائبِ به حق بازگشته، به رابطۀ میان عمل خلافی که انجام داده، با قضای الهی که او را
به انجام چنین کاری قادر ساخته، پی ببرد و تفکر به این حقیقت:
1⃣ در قضای الهی، عزّت خداوند را دریابد.
2⃣ در پرده پوشی بر گناهان نیکی و احسان خداوند را ببیند
3⃣در پذیرفتن عذر بندگان خاطی، کرم و بزرگواری خداوند را مشاهده کند.
4⃣در بخشش و مغفرت به فضل حق پی برد؛ و سرانجام متوجه شود حجت و برهان خداوند را چنان است که همواره خداوند با حجت قاطع خویش ـ که مورد قبول بندگان است بر گناهان آنها کیفر می دهد.
خداوند به بندگان خود هشدار می دهد که این خود شما هستید که برای خود کیفر و مجازات رقم می زنید و با اختیار و قدرت خود به مخالفت برخاسته اید حال آنکه برانجام ندادن آن امور نیز توانا بودید.
🔸و اللطیفة الثانیة: اَنْ یعلم ان طلب البصیر الصادق سیئة لم یبق له حسنة بحالِ... .
🔹 اگر انسان بصیر و روشن بین در پی شناخت و جستجوی گناه خود برآید حسنه و نیکی برای خود نمی بیند؛ زیرا اگر عملش خوب و خالص بوده، آن را منّت و لطفی از خالق خود می داند که به او ارزانی داشته، و اگر آن را مشوب به عیب و نقصهایی همچون ریا و مثل آن ببیند درمی یابد که عمل، ناقص است و لایق پیشگاه حضرت محبوب نخواهد بود، پس عمل ناقص خود را حقیقتی قابل توجه و اعتبار نمی داند. امام در این زمینه می گویند:
✔️هر کسی از #گنهش پوزش و بخشش طلبد
دوست در طاعت من غافر و توّاب من است
📕سیری در #عرفان امام خمینی (ره)
〰〰📚〰〰
@erfaneamali