eitaa logo
خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
640 دنبال‌کننده
548 عکس
320 ویدیو
98 فایل
دل آدمي بزرگتر از اين زندگيست و اين راز تنهايي اوست... یاد مربی موحد، مجاهد، سردار جبهه تربیت و سازندگی، فقیه صاحب مکتب تربیتی، صفای اهل صفا، سالک خالص، ستاره آسمان گمنامی، سمبل اندیشه‌های ناب، بی‌تاب بوتراب و تطهیر شده با جاری قرآن...
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ چیزی نمی نویسم ✅ خودتون بشنوید 💌دعوت رسول ✨استَجيبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاكُم لِما يُحييكُم ⭐️@arameshemandegar
✨«مرحوم به سال 1330 در شهر قم در خاندانی از عالمان دین تولد یافت. در نوجوانی به سوی حوزه آمد و در پانزده سالگی موفق به پایان سطح گردید. نوزده ساله بود که به تایید برخی استادان به درجه نائل شده و به تدریس سطوح عالی پرداخت. اولین نوشته¬ها و طرح¬های سلوکی¬اش را پیش از بیست¬سالگی در دو کتاب رشد و مسئولیت و سازندگی عرضه کرد. وسعت مطالعات به او این امکان را داده بود که در زمینه¬های متنوعی به تحقیق و تألیف در آموزه¬های دینی بپردازد. از آخرین کتب و مقالات در حوزه گسترده مطالعات دینی مطلع بود؛ حتی از کتاب¬هایی که در ممیزی گرفتار شده، توفیق چاپ نیافته بود. سخنرانی متفاوت بود و معلمی گرم و ؛ از شرایط اجتماعی و تکیه بر طراوتی خاص به سخنانش می داد که احساس سرشار و باور عمیق او، آن را به عمق جان مخاطبان می¬رساند. در تعلیم به همه نیازهای دور و نزدیک شاگردانش می اندیشید و این صمیمیت به ارتباطی میان او و شاگردان می انجامید. او در کنار تفسیر و کفایه و مکاسب، به طلاب جوان صرف و نحو نیز می آموخت؛ چراکه آنان را در سن تصمیم و شکل-گیری می¬دانست و محتاج و . نثری داشت؛ و . خود ریشه این نثر خاص را در ختمهای بسیار ، انس با و گسترده روایات می دانست که در کنار ذوق سرشار ادبی و آشنایی و مرور مستمر ایران و جهان به بلوغ و پختگی رسیده بود. آدمی را در همه عرصه¬ها محتاج می¬دانست و به پاسخگویی دین در همه حوزه¬ها باور داشت؛ اعتقاد او به کفایت دین همراه با حرمتی بود که برای آورده¬های فلسفه، عرفان و علم قائل بود. از نگاه او، دین و تفقه در دین محدود به حوزه احکام نبود و تمامی گستره معارف، عقاید، اخلاق و احکام را در خود جای می¬داد و حتی تمامی نظام¬های فردی و اجتماعی را در بر می¬گرفت. نظام¬های فکری، عرفانی، اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، قضایی، حقوقی و جزایی. دین برای تدمین همه این نیازها آماده شده و محتاج حمایت دیگران نبود. باور به دین و متون دینی در تمامی سخنرانی¬ها و درس¬های خارج فقه و اصول و تفسیرش موج می-زد. در پاسخگویی به سوالات اولین دغدغه¬اش بود و اتکاء به حجت. در عقلی ترین مباحث کلامی یا ذوقی ترین گفت¬و¬گوهای عرفانی یا عرفی ترین مباحث اجتماعی تلاش می¬کرد تا پاسخ¬هایش بر مبتنی باشد که دین به او داده بود. زندگی فردی او جلوه¬ای عمیق از باورهای او بود؛ او فراتر از یک زندگی ساده با امکانات محقر بود؛ جلوه زهد و او در دیون سنگینی نمودار می¬شد که برای حفظ و از زندگی بر دوش می¬گرفت. غریبی در معاشران او بود که از و بسیار او خبر می¬داد و در شب¬های ، های بسیار و های مکررش ریشه داشت؛ زیارت¬های ماهیانه¬ی مشهد رضوی که در همین راه به سال 1378 به دیدار محبوبش شتافت.» روحش شاد با ذکر یک صلوات🤲 📗سلوک اخلاقی – طرح¬های برگرفته از کتاب و سنت – ، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ ص 199 🌷🇮🇷🌷
🔸️ بر ظرفیت خود بیفزا ... 💠 @samtekhoda3
❌🎥 مستند "برای پس از مرگم" در مسیر مرور زندگی و شخصیت آقای ، سوالات و ابهاماتی را میپرسد. ۱۰ سوال اصلی: ۱. چرا علی صفایی حائری منزوی شد؟ ۲. چه کسانی پشت پرونده سازی و اتهام زنی به مرحوم آقای صفایی بودند؟ ۳. عین.صاد چند بار و به چه اتهاماتی محاکمه شد. ۴. راز جذابیت شخصیت و منش مرحوم صفایی برای هنرمندان و روشنفکران طیفهای مختلف چه بود؟ ۵. جریان برخورد سخت با مرحوم صفایی از سوی بزرگان وقت حوزه چیست؟ ۶. عین. صاد چرا به جبهه رفت؟ و چرا عذرش را از آنجا خواستند؟ ۷. ریشه سوتفاهمات اطرافیان مرحوم صفایی در چه بود؟ ۸. چرا منزل مرحوم صفایی محل رجوع طیفهای متنوعی از مومن تا ناباب بود؟ ۹. این شخصیت حوزوی بالاخره انقلابی بود با ضدانقلاب؟ ۱۰. تصادف منجر به درگذشت علی صفایی حائری در تیر ماه ۷۸ مشکوک بود؟ 📌 مستند برای پس از مرگم اکنون در جشنواره مستند نمایش داده میشود 🔗 مهدی نوری 🔺دانلود مستند: 👇 https://hashure.com/movies/%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B1%DA%AF%D9%85 🌷🇮🇷🌷
19.mp3
4.95M
نکاتی از استاد میرباقری(حفظه الله) در خصوص اندیشه استاد علی صفائی(ره): http://mirbaqeri.ir/component/search/?searchword=%D8%B5%D9%81%D98%A7%DB%8C%DB%8C%20%D8%AD%D8%A7%D8%A6%D8%B1%DB%8C&searchphrase=all&Itemid=108
هدایت شده از بچه های مسجد-اصفهان
۱۴۰۱/۹/۲۶ 📗 نامه های بلوغ ✒️ مرحوم_علی_صفایی_حائری 🌈انتشارات لیلة القدر ✅ در گذشته این اتفاق بوده است که بزرگان به هنگام بلوغ برای فرزندان خود نامه می‌نگاشتند چنانکه مرحوم سیدبن طاووس هم نامه‌اش را به‌صورت کتابی تنظیم نموده و اکنون ترجمه شده است. 👌این اثر مجموعه پنج نامه از نویسنده است خطاب به فرزندانش که هنگام بلوغ هر کدام نوشته شده ولی حقیقت این است که همه، مخاطب این نامه‌ها هستند. 🔴در این کتاب از مسائلی مثل حجاب و داشتن استاد در سلوک و حتی نقد رمان‌های نویسنده‌های معاصر،تا عمل و بحران‌های عمل که یکی از بهترین بخش های این کتاب است و می‌تواند مشکلات زیادی را در زندگی دینی از پیش پای بردارد،گفتگو شده است. ⭐️ از کارآمدی این کتاب همین بس که جوانی دچار بحران روحی شدید و از درس و دانشگاه مانده و حتی فکرخودکشی به سرش زده بود، را به لطف الهی به سادگی از این بن‌بست و بحران‌ها نجات داد. 📎تهيه کتاب: https://b2n.ir/s02073 📎نسخه الکترونیکی: https://b2n.ir/b10058 📎فرم نظرسنجی: https://fhma.ir/zn9
هدایت شده از بچه های مسجد-اصفهان
❇ دوره توان‌افزایی مربیان نوجوان 🔺 پیشگیری از آسیب‌های دوران قبل از بلوغ 🔺 💠 با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام استاد محمدتقی هادی‌زاده(شاگرد استاد علی صفایی حائری) 📩 ثبت نام و دریافت اطلاعات بیشتر: ارسال عدد 1 به شماره 09162671882 🗓 جمعه 2 دی‌ماه | ⏰ ساعت 8:30 لغایت 17 🔘 مکان: اصفهان، خیابان صائب، مجتمع فرهنگی هنری صائب ➖➖➖➖➖➖ همراه فرهنگ و هنر مساجد اصفهان باشید🔻🔻 📌 @Fahma_Esf ➖➖➖➖➖➖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 کتاب صوتی رشد 📣اثر جدید انتشارات لیله القدر 🔸کتاب صوتی رشد 🎙با صدای نجم الدین شریعتی | عضو شوید 👉🏻
✨امشب مرحوم استاد ما را با میوه‌هایی متنوع و رنگارنگ و شیرین و تفکر برانگیز از حاصل باغ زندگی خرم و نورانی خود پذیرایی می‌کنند. 🎁 امشب با این سروده‌های ناب پاییز امسال زندگی خود را که دیگر هیچگاه تکرار نخواهد شد بدرقه خواهیم کرد. 🌷🏴🌷
1⃣ اين روزها، روزهاى فاطمه (س) و اين شب‏ها، شب‏هاى على (ع) است. بارها با خودم انديشيده‏ام كه چگونه مى‏توان در فرصت‏هاى كوتاه، بهره‏هاى زياد برداشت. همين ديشب فكر مى‏كردم كه دارم بهاره‏ى چهل و پنجم عمرم را به پاييز مى‏سپارم. چهل و پنج سال فرصت زيادى است؛ ولى در اين فرصت، من، نه در زمين‏، نه در آسمان‏ها و نه‏ در حضور حق‏، جلوه‏اى نكرده‏ام. شكوفه‏اى و حاصلى نياورده‏ام. 📗 روزهاى فاطمه(س) ؛ ص۱۱ 🌷🏴🌷
2⃣ اين روزها، روزهاى فاطمه (س) و اين شب‏ها، شب‏هاى على (ع) است. با خودم مى‏گويم چگونه در عمرهاى كوتاه و در بهاره‏هاى محدود، اين همه جوشش و شكوفايى و اين همه زايش و بارورى!! جوششى كه از مرز قرن‏ها گذشته و از محدوده‏ى جغرافيا و تاريخ پركشيده و حتى اين دل خسته و اين كوير تشنه را در خود گرفته است. 📗روزهاى فاطمه(س)، ص: ۱۴ 🌷🏴🌷
3⃣اين روزها، روزهاى فاطمه (س) و اين شب‏ها، شب‏هاى على (ع) است. بارها با خودم مى‏گويم: «يك لحظه و اين همه ارزش؟! نه سال و اين همه استمرار؟!». همين لحظه از همين بلندگوهاى دور و خسته مى‏شنوم: «فَاطِمَةُ امُّ ابِيهَا». و در جواب فرشته‏ها در مورد اصحاب كساء مى‏شنوم: «هُمْ فَاطِمَةُ وَ ابِيهَا وَ بَعْلُهَا وَ بَنِيهَا». رسالت و ولايت و امامت را فاطمه رابط است و پيوند. 📗روزهاى فاطمه(س)، ص: ۱۴ 🌷🏴🌷
4⃣با تحوّل مستمر شرايط و اندازه‏ها، راه را بر غرور و عجب و يأس و شكست مى‏بندند و با بهار و پاييز و سبزى و زردى، ما را به حركت و رحيل مى‏خوانند. 📗چهل حديث از امام حسين عليه السلام. ۱۶۰ 🌷🇮🇷🌷
5⃣آنها كه در سر چهار راه فصول گاهى شاداب بهار هستند و گاهى خسته‏ى پاييز، اگر اين همه را با هم ببينند و اين حركت را احساس كنند، راه مى‏افتند و در بهار آماده‏ى پاييز هستند و در انتظار زمستان. 📗تطهير با جارى قرآن ؛ ج‏۲ ؛ ص ۸۸ 🌷🇮🇷🌷
6⃣ در دنيايى كه شب و روز و بهار و پاييز و زمستان و تابستان با هم است، 🔺نمى‏توان از شب رنجيد، كه روز در راه است. و 🔺نمى‏توان به روز دل‏خوش بود، كه گرفتار شب است. 🔺نمى‏توان در بهار غزل‏خوان شد، كه پاييز در راه است. و 🔺نمى‏توان در پاييز غصّه‏دار ماند، كه بهار مى‏آيد. پس در اين‏ دنياى بى‏آرام‏، 🔺نمى‏توان نشست. 🔺نمى‏توان مغرور و مأيوس بود. آن‏ها كه شب و روز را و بهار و پاييز را مقصد گرفته‏اند، هر دو به پوچى مى‏رسند. و آن‏ها كه حركت را و كوچ را و رحيل را فهيمده‏اند و بانگ رحيل را شنيده‏اند، آماده‏اند و بهره‏بردار. اين‏ها در رنج، راحت هستند و ديگر به انتظار موقعيت‏هاى خوب نيستند؛ كه فهميده‏اند بايد در هر موقعيت، كارى كرد و بهره‏اى برداشت. به‏جاى‏ موقعيت و امكانات‏، به‏ موضع‏گيرى‏هاى مناسب‏ روى آوردند. 📗نامه هاى بلوغ. ۸۰ 🌷🇮🇷🌷
7⃣ اگر، از اين مدار بسته و از اين تلاوت تكرار هم خسته شدى، مى‏توانى با من بيايى تا من از اين جام سيرابت كنم و در ضيافت نور و سرور، سرشارت نمايم؛ كه اين‏ مكاشفه و آگاهى‏، غرور و يأس‏ را پاك مى‏كند و در بهار و پاييز و در شب و روز، تو را به راه مى‏اندازد. و تو را از پوچى درد و از پوچى دارايى‏، حتّى از پوچى تكامل و شكوفايى‏، به سوى‏ جهتى عالى‏تر و مقصدى بدون محدوديت و محكوميت‏ مى‏كشاند. 📗نامه هاى بلوغ. ۸۱ 🌷🇮🇷🌷
8⃣من مى‏خواهم در تو نگاهى روشن شود و دل تو، آن‏گونه برويد و بارور شود كه بتوانى در برابر اين درد و رنج فراگير، كه نتيجه‏ى بى‏قرارى دنيا و انسان است، مقاوم باشى. 🔺دنيا، دنياى حركت و بهار و پاييز و زمستان و تابستان است. دنيا، دنياى چهار فصل است. و انسان هم، انسانى است كه به تكرار و تنّوع دل نمى‏بندد و قرار نمى‏گيرد. و هر روز، بت‏هاى ديروزش را خودش مى‏شكند. 🔺من مى‏خواهم با اين نور و سرور، در برابر اين درد و رنج فراگير، بهره‏بردار باشى و بدون انحراف و شكست، سرفراز و پيروز و مُفلح باشى. 📗نامه هاى بلوغ. ۸۵ 🌷🇮🇷🌷
9⃣ آن‏جايى كه اهل دنيا، در راحتى‏ها رنجورند، كه درگيرى‏ها را دارند و ترس پاييز را در بهارشان به دل مى‏كشند؛ مى‏بينى كه اهل معرفت، در رنج‏ها راحت هستند و با درگيرى‏ها روبه‏راه و از ترس‏ها و خوف‏ها و از خوف و حزن، ايمن؛ كه: «انَّ اوْلِياءَ اللَّهُ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ». آن‏ها كه سرپرستى خود را به خدا سپردند و او را به دوستى گرفتند، نه از آينده ترسى دارند و نه از گذشته اندوهى. 📗نامه هاى بلوغ. ۱۱۸ 🌷🇮🇷🌷
1⃣0⃣ اگر از ديگران نمى‏گويم، ناسپاس نيستم. من از آنها وامى ندارم. بارها از مهمانى دست‏هاشان گرسنه بازگشته‏ام. با توقعى كه تو در باغ دلم كاشتى، به پاييز آرزوهاى كوچكشان رسيده‏ام. از روزى كه تو عطش را به من هديه دادى، درياى طوفانى آنها، در وسعت عطشناك دلم سرگردان است. دل دريايى‏ام، در دنياى بزرگ آنها زندانى است. آسمان بلند اينها سقف كوتاهى است كه سرهاى آرزو را بر زانوى ماتم مى‏نشاند. من اگر در مدينه تازيانه خوردم، اگر تا كوفه، در پس كوچه‏هاى عشق دويدم، اگر تا امروز چشمِ انتظار، به راه نشاندم،،، خوب مى‏دانستم، كه هيچ كس دنياى گسترده مرا نمى‏فهمد و آرزوى دل شوريده‏ام را نمى‏سنجد. دل بزرگ‏تر از زندگى را چه كسى مى‏فهمد؟ چه دانشى او را تجربه مى‏كند؟ چه انديشه‏اى او را مى‏سنجد؟ دل درياييم مهمان آسمان بزرگوارى توست. 📗 نامه هاى بلوغ، ص: ۲۴۵ 🌷🇮🇷🌷
1⃣1⃣ در باب مصافحه از كافى، رواياتى است كه 🔺 ديدار و مصافحه‏ى مؤمنين، گناهان را مى‏ريزد همانطور كه در پاييز برگ‏ها از شاخه‏ها مى‏ريزد. 🔺 اين روايات نشان مى‏دهد كه در ديدار، معرفت و محبت خداوند، ريشه‏دارتر مى‏شود و پيوند گناه با جوارح و جوانح آدمى سست مى‏شود و مثل برگ‏هاى سست پاييز مى‏ريزد. 🔺 در اين ديدارها، اقبال و توجه و نظر خداوند، گناهان را مى‏خشكاند. 🔺در ديدار ذكر و امن و محبت و معرفت شكل مى‏گيرد و هر يك از اين‏ها مى‏تواند ريشه‏هاى گناهان زيادى را بخشكاند و سلطان شيطان و ولايت او را بردارد. 📗 وارثان عاشورا. ۱۹۹ 🌷🇮🇷🌷
2⃣1⃣ آن‏ها كه همراه بهار و تابستان حركت كرده‏اند، آن‏ها كه در جوانى بهره گرفته‏اند، از زمستان و پاييز و پيرى رنج نمى‏برند. 📗 مسئوليت و سازندگى. ۲۵۶ 🌷🇮🇷🌷
3⃣1⃣ عده‏اى غم‏هاى زندگى را در زَروَرق مى‏پيچند و در هاله‏اى از شادى كاذب، رنج‏ها را نقش مى‏زنند؛ همان‏طور كه دسته‏ى ديگر خوشى‏ها را در ناخوشى آخر مى‏خوانند و بهارها را در پاييز مى‏بينند. 📗مسئوليت و سازندگى. ۲۶۰ 🌷🇮🇷🌷
4⃣1⃣ به اين جمله اباعبد اللَّه در دعاى عرفه دقّت كنيد كه؛ 🔺«اللَّهُمَّ انَّ اخْتِلافَ تَدْبِيرِكَ وَ سُرْعَةَ طَوَاءِ مَقَادِيرِكَ مَنَعَا عِبَادَكَ الْعَارِفِينَ بِكَ عَنِ السُّكُونِ الَى‏ عَطَاءٍ وَ الْيَأْسِ مِنْكَ فِى بَلاءٍ »؛ 🔺خدايا! سرعت گذشت‏ مقادير و اندازه‏هاى تو و اختلاف تدابير تو؛ اين كه مستمراً جريان تدبيرهاى تو مختلف مى‏شود، اين كه هميشه بهار و پاييز نيست، هميشه تابستان و زمستان نيست، كه تدبيرهايت جايگزين مى‏شود، 🔺اين دو، مانع از اين است كه بندگانى كه به تو، تو را شناخته‏اند، در دارايى‏ها آرام بگيرند و در ندارى‏ها و گرفتارى‏ها مأيوس باشند. نه سكون به عطا دارند و نه يأس در هنگام بلا، كه مطمئن به قدر هستند، نه به عطا. 📗 فوز سالك ؛ ص ۱۸۰ 🌷🇮🇷🌷
5⃣1⃣ زير پايت را داغ مى‏كند كه نمانى و فشارت مى‏هد كه پر نخورى و با شتاب تو را جلو مى‏راند كه در بهار و پاييز فرو نروى، كه حركت‏ها را ببينى، كه چهار فصل را ببينى و هماهنگ گام بردارى. 📗 صراط. ۱۱۶ 🌷🇮🇷🌷