eitaa logo
خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
651 دنبال‌کننده
565 عکس
324 ویدیو
102 فایل
دل آدمي بزرگتر از اين زندگيست و اين راز تنهايي اوست... یاد مربی موحد، مجاهد، سردار جبهه تربیت و سازندگی، فقیه صاحب مکتب تربیتی، صفای اهل صفا، سالک خالص، ستاره آسمان گمنامی، سمبل اندیشه‌های ناب، بی‌تاب بوتراب و تطهیر شده با جاری قرآن...
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از روشنا
📚معرفی کتاب این کتاب حاوی نگاهی نو در برخورد با قرآن است و دیداری تازه با سوره عصر دارد. بخش اول کتاب، پیرامون آسیب‌ شناسی روش مطالعه واژگان قرآنی و نحوه مواجهه با آنهاست و در بخش دوم آن از رهگذر فهم آیات سوره عصر، به این سؤال اساسی پاسخ داده می‌شود: هدف انسان در زندگی چیست و برای چه آفریده شده است؟
ویژگی های استاد صفایی در کلام حجت الاسلام رنجبر راز تاثیرگذاری «عین. صاد» حجت الاسلام رنجبر در مراسمی که چند سال قبل برای درگذشت مرحوم صفایی برگزار شد ابعاد جالبی از شخصیت این استاد بزرگ را معرفی کرد که بخشی از این سخنرانی را می خوانیم: سرّ تاثیرگذاری استاد صفایی این بود که حقیقتاً خودش را به دست خدا داده بود. انسان وقتی خودش را دست خدا داد صاحب اثر می شود و وقتی از خدا فاصله گرفت بی اثر می شود. اگر انسان با خدا معامله کند صفا پیدا می کند و می تواند صفایی بدهد. پیامبر (ص) تعبیری دارند در مورد امیرالمومنین علی علیه السلام: ای علی تو از دنیا چیزی برنداشتی و دنیا هم چیزی از تو برنداشت... . مرحوم صفایی نیز همین گونه بود چیزی را به سمت خود نمی کشید. وقتی چیزی برنداشتی بی تعلق می شوی و هرچه کمتر تعلق داشتی راحت سیر و حرکت می کنی؛ مثل قاصدک. روزی به در خانه ایشان رفتم گفتم چیز تازه ای راجع به امام زمان عجل ا... تعالی فرجه الشریف ننوشتید؟ گفت چرا. رفت سریع نوشته تازه خودش را که با قلم خودش نوشته بود و برای چاپ هم آماده شده بود آورد و داد به من. نگفت برو کپی کن اصلش را بیاور، نگفت برو کپی‌اش را بیاور و نگفت بیاور! به همین راحتی.... با خودش حساب کتاب نکرد که این چاپ می شود و اثری به تالیفات ما افزوده می شود. اصلاً تعلق نداشت به نام، به نشان. در کتاب «مشهور آسمان» می خواندم: به بچه‌ها می‌گفت: «بروید حرف های من را چاپ بکنید به نام خودتان». هرکس هم تعلق نداشت؛ خدا به او می دهد. خدا به نام حساسیت دارد. آقای صفایی با خودش هضم کرده بود که اگر این جزوه را به این بچه طلبه بدهم خودم حرکت می کنم و خودم رشد می کنم. نام که برای من رشد نمی آورد. ما خودمان رشد نمی کنیم خانه و ماشینمان رشد می کند. اولین باری که آقای صفایی را دیدم قرآن می خواند و گریه می کرد. به من که طلبه جوانی بودم می گفت تو باید در این سن و سال، پوست و گوشت و خونت با قرآن عجین باشد. در واقع می خواست بگوید که من این راه را رفته‌ام. مداد دو ویژگی دارد؛ تا صاحبی نداشته باشد که با آن بنویسد اثرگذار نیست و دیگر اینکه باید آن را تراشید تا روان بنویسد. مرحوم صفایی این ویژگی ها را داشت. خودش را دست خدا سپرده بود. اجازه داد تا تراش بخورد. یکی از بحث هایی که در آثار آقای صفایی چشم نواز و دلنشین است بحث بلا و ابتلاست. زیرا خودش چشیده و آثار و برکاتش را دیده است لذا هرجا به کمتر بهانه‌ای به این موضوع اشاره می کند؛ اوجش همان کتاب «صراط» است که مفصل به این موضوع می پردازد. @khatereazalisafaee
خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
🔔دومین نشست آشنایی با مکاتب تعلیم و تربیت ✔تربیت از دیدگاه مرحوم آیت الله علی صفایی حائری #عکس_نو
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ص يَقُولُ ابْنَ آدَمَ إِنْ كُنْتَ تُرِيدُ مِنَ الدُّنْيَا مَا يَكْفِيكَ فَإِنَّ أَيْسَرَ مَا فِيهَا يَكْفِيكَ وَ إِنْ كُنْتَ إِنَّمَا تُرِيدُ مَا لَا يَكْفِيكَ فَإِنَّ كُلَّ مَا فِيهَا لَا يَكْفِيكَ.الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 139 این روایت رو استاد اسکندری در مورد اوصاف استاد صفایی مطرح کردند
🔳 🍃🍃... درون سینه ام، یک چشم دیگر پلک وا کرد. و در این چشم، رنگ دیگر داشت. سختی رنگ دیگر داشت. و ، آهنگ دیگر داشت. و با این چشم، من، دیدم. در سینه ی من بود. با من گرم نجوا بود. سرشار از او بود. نه کمبودی برایم بود، نه اندوهی. با این چشم، من، دیدم. با او، این همه اندوه، شیرین است. وبی او، زندگی تار است. و بی او، زندگی پوچ و سیاه و سخت و غمگین است. سرم می رفت. چشمم سخت می جوشید. و ، هم چنان مرغان وحشی بال و پر می زد. و «او»، این مرغ وحشی را صدا می زد. و از جدا می کرد. تا در «بی نهایت» بال بگشاید. در آن جا با سکوت، آواز می خواندند. در آن جا با نگاه، فریاد می کردند. 📖... گزیده ای از شعر بلند 🖌 استاد ☘️
وصيت نامه استاد علي صفايي حائري.pdf
295.4K
۱۱ ✳️ وصیت‌نامۀ استاد صفایی ▫️مقدمه ▪️وضعیت سیاسی و اجتماعی ▫️ وضعیت فکری ▪️ وضعیت روحی ▫️ برنامه‌ها و طرح کلی ☘️ @EinSadTehran 🌐 Einsadtehran.ir
مصاحبه با مرحوم صفایی در کتاب کنگره.pdf
1.29M
مصاحبه با مرحوم -صفایی در کتاب کنگره «فقه و نیازهای جدید»
دو برش از مقاله «نقد و ارزیابی تفاسیر عرفانی متأخر امامیه»
هدایت شده از رادیو زیارت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 به ولایت کسی سزاوارتر است که بداند امر خدا چیست نه حکم خدا ! 🔸مرحوم حجت‌الاسلام صفایی حائری به رادیو زیارت، صدای مهر و معرفت بپیوندید: 👇 @RadioZiyarat
هدایت شده از فخر پارسایان
حاج آقا مسلم خیلی لطیف بود در نوع خودش بی نظیر ، به نظرم به شدت در برزخ اهل دستگیری باشه چون دستگیری ملکه اصلی وجود ایشون بود. شاید دستگیری بارزترین اسم و صفت و لقب ایشان باشه @fakhretehrani آخرین بار رفتم خدمتشون عرض کردم طلبه ای هست که بخاری در منزل ندارند، باهم رفتیم داخل منزل. بخاری خودشان را باز کردند و برای آن طلبه بردم. حاج اقامسلم بااین همه خدمت و دستگیری از فقرا و مستمندان یک بار بمن فرمودند: اگر مردم امام زمان علیه السلام رو بشناسن دیگه در خونه ما نمیان. حاج اقامسلم میفرمودند: هدف من از این که مشورت میدم به مردم اینه که با اهل بیت علیهم السلام و قرآن رفیق بشن. برا همین هی میگم فلان سوره رو بخون و فلان دعا رو بخون. خاطراتی از دوستان @aghamoslem کانال فخر پارسایان @FAKHRETEHRANI
داشتن و نداشتن هر دو رنج است. بعدها كه تجربه‌هاى گسترده‌تر و برخوردهاى بيش‌تر پيدا كردى، مى‌بينى كه تمامى زندگى‌ها و تمام آدم‌ها، از زن ومرد و محروم و بهره‌مند،با رنج‌هايى همراه هستند. داشتن و نداشتن، هر دو رنج است. داشتن، غصّه‌ى جدايى را دارد و نداشتن، تلخى محروميت و زخم تحقير و سرشارى و كامروايى هم، رنج پوچى را دارد و درد بى‌دردى؛ كه دل آدم، از دنيا بزرگ‌تر است. دل ما، از تمامى هستى، بزرگ‌تر است.
🌸خط یا نقطه؟؟؟!! خط انـــتقال مــــعارف 🌸«دغدغه ای که مدتی است گرفتارش هستم و بنا دارم آن را مطرح کنم این نکته است که که ما و -امانت نکرده ایم... حرف در این است که این بچه هایی که در دامان ما بزرگ شده اند و هستند، چرا با -ما، با و با گره نخورده اند و با این همه اند. در جمع های ما، با اشک ها و با خنده های ما اند. گریه کردن های ما را نمی فهمند. در جمع ما می آیند، مأنوس و سرگرم هم می شوند، ولی بین ما و آنها است... چه چیزی در تو آمده که فرزند تو از آن بیگانه است؟ این را چه کسی باید منتقل می کرد؟ ... چه چیزی را باید می کردی که نکردی؟ چه چیزی را باید می کردی که نکردی؟ و باید تبلیغ می کردی؟ دغدغه من این است که ما این را نکرده ایم. می گویم و نه نقطه؛ منظورم از خط مجموعه ای از کارها و فعالیت هایی است که باید انجام می شده و نشده است». 🌺پیشنهاد مطالعه کتاب خواندنی و راهبردی «خط انتقال معارف» از مجموعه سخنرانی های مرحوم علی صفایی حائری https://eitaa.com/Rooshdaneh/9218
هدایت شده از فارس پلاس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️مومن خودش را پای ثروتش نمی‌گذارد، ثروت را پای خودش می‌گذارد! حرف‌های دلنشین استاد صفایی حائری❤️ @Fars_Plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨آئین رونمایی آخرین اثر منتشر شده از استاد فقید، حاج شیخ 🌷علی صفایی حائری🌷 (عین صاد) با عنوان جمع‌ها و حاصل جمع‌ها.👌 زمان: پنجشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ ساعت: ۱۸:۰۰ مکان: قم، خیابان صفائیه، کوچه ۳۰، خانه موزه شهیدان زین الدین. 🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از طرح «عریف»
5️⃣ ✨احياء حكم‏ و يا حكومت‏ چه ربطى به‏ زيارت‏ و ديدار و لقاء و تلاقى‏ و برخورد و اجتماع‏ و مذاكره‏ و ذكر دارد؟ در بحار آمده؛ «شيعتنا متزاورون فى احياء امرنا»، و آمده؛ «فان فى اجتماعكم و مذاكراتكم احياء لامرنا»، و در اصول كافى آمده؛ «ان لقيا بعضهم بعضا حياة لامرنا»؟! ✨احياى امر معصوم متوقف بر ‏ اخوان و و و گرديده احساس مى‏كنم كه چقدر كار دور و زمينه‏ها ناچيز است، چون صحبت از سفره‏ى آماده و غذاى ساخته نيست كه صحبت از ‏اى است كه مى‏خواهند به خاك بيندازند و كشاورزانى كه با رحمت و درود مى‏خواهند دست به كار بشوند./ وارثان عاشورا؛ ص148 ✨روايات احياى امر اهل بيت را بر و تعليم‏، و و مذاكره‏، و ‏ و تزاور و لقاء و تلاقى‏، و و اجتماع‏، و و وقف‏، بر اين پنج متوقف ساخته. وارثان عاشورا؛ 155 ! آنتی إحیا را شکست میدهیم💪 ┏━━━🇮🇷🌷🇮🇷━━┓ 🆔 @Aavanehialayhem ┗━━━🍃🕊━
هدایت شده از طرح «عریف»
4️⃣ ✨سؤال اين است كه چه حرصى بايد در آدمى شكل بگيرد و چگونه سرمايه‏گذارى كنيم تا اين خواسته و هدف محقق شود؟ ✨در خيلى از موارد تنها با حرف زدن نمى‏توان انسان‏ها را هدايت كرد. ✨تمامى مباحث الغدير را برايشان بگويى باز هم هزار اعتراض و اشكال مطرح است. ولى در برخورد و معاشرت‏ و داد و ستدهاى توست كه دل آنها نرم مى‏شود و زيبايى‏ها را مى‏بينند و محبت اولياى خدا را مى‏چشند كه: «كُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ بِغَيرِ الْسِنَتِكُمْ». اين حرص است. حرص بر دل‏هايى كه بايد از محبّت سرشار شوند يا لااقل معرفت و آگاهى پيدا كنند، كه اگر هم نيامدند با بصيرت و معرفت نيامده باشند./ روزهاى فاطمه(س) ؛ ص39 ! آنتی إحیا را شکست میدهیم💪 ┏━━━🇮🇷🌷🇮🇷━━┓ 🆔 @Aavanehialayhem ┗━━━🍃🕊━
هدایت شده از طرح «عریف»
3️⃣ ✨چه بسا براى سازندگى يك نفر بايد پنج سال زمينه چيد و پنج سال رفت و آمد داشت؛ همان طور كه براى برداشت يك محصول بايد ماه‏ها رنج برد و حتى سال‏ها زمينه فراهم كرد. و اين است كه سازندگى بايد با لطافت روحى و توجه و وسعت ديد همراه باشد./ مسئوليت و سازندگى ؛ ص187 ✨اين حرص و محبت 🌷 رسول 🌷در تبليغ و دستيابى به افراد و آدم‏ها و نجات ايشان از دامِ شيطان، خواسته‏ى اوست، حتى اگر يهودى و غيرمسلمان باشند. كه در تاريخ آورده‏اند: حضرت حتى از يك جوان يهودى هم نمى‏گذرد و او را در مجمع يهوديان باقى نمى‏گذارد و جنازه‏اش را هم بر مى‏دارد. اين رسول (ص) است كه به ما مى‏آموزد چطور بايد از شيطان كَنْد و از آتش جدا ساخت و به بهشت پيوند داد. و اين هم خواسته‏ى اوست نسبت به حرص و محبت به انسان‏ها و سرمايه‏گذارى بر روى آنها. ! آنتی إحیا را شکست میدهیم💪 ┏━━━🇮🇷🌷🇮🇷━━┓ 🆔 @Aavanehialayhem ┗━━━🍃🕊━
هدایت شده از طرح «عریف»
2️⃣ ✨مبلغ هم، بايد در دين كند؛ و و ‏ها و ‏حل‏ها را بشناسد، بايد درباره اجتماع و دردهاى آن، درباره افراد و گرفتارى‏هاى آنها بينديشد و دردها را بشناسد، دسته‏بندى كند و به درمان «الَاهَمُّ فَالاهَم» بپردازد. مبلغ بايد با ، دردها را تشخيص بدهد و ببيند در اجتماع او، در افراد اجتماع او، از جهل‏ها و ...و خيانت‏ها و رذايل و زشتى‏ها و فقرها و اختلاف‏هاى طبقاتى و تبعيض‏ها چه دردى وجود دارد، آنگاه از و علت‏هاى آن جست‏وجو كند و به درمان آنها برخيزد. و چه بسا كه براى درمان نهايى يك درد، بايد مدت‏ها مشغول بود و رفت‏ و آمد داشت و ‏ها و صميميت‏ها به وجود آورد تا اينكه يك فرد شود و افرادى تهيّه شوند و ‏ها و ‏هايى به‏ وجود آيد و راه حل‏ها و طرح‏ها تقديم شوند و اصلاح و ‏ تحقق پذيرد./ روحانيت و حوزه: مشكلات و راهكارها ؛ ص126 ! آنتی إحیا را شکست میدهیم💪 ┏━━━🇮🇷🌷🇮🇷━━┓ 🆔 @Aavanehialayhem ┗━━━🍃🕊━