✨فقط برطرف کردن نیازها مطرح نیست بلکه چگونه برآورده کردن نیازها هم مهم است و فقط غذا و لباس خوب دادن مهم نیست بلکه باید طوری با رفیقمان کار کنیم و با او کنار بیاییم طوری محبت کنیم و به او غذا بدهیم یا مطلب بدهیم و مطالب را با او درمیان بگذاریم رزق تن مغز و دل او را جوری به وی برسانیم که اسیر و محتاج ما نشود و طوری نباشد که آقا در هر مسئلهای گیر کردی بیا سراغ من.
از طرف دیگر نباید جوری بدهیم که خودمان هم مغرور شویم.
📚جمع ها و حاصل جمع ها: استاد صفائی حائری(رحمة الله علیه)
✨ اساس در معاشرتها بر این است که روی کسی سرمایهگذاری کنیم که حرکت میکند حتی اگر در جمعهایی باشد که افرادش فحش میدهند شوخی میکنه با همه قبایحی که در این معاشرتها شکل میگیرد و مطرح میشود اگر بنا باشد رفیقی انتخاب کنم کسی را انتخاب میکنم که اگر ۱۰۰ عیب داشته ولی عیبش را کم کردهاست نه آن آقایی که از ۲۰ سال پیش با او آشنا بودم و ۱ عیب داشته و هنوز همان ۱ عیب را دارد این شخص لیاقت رفاقت را ندارد لیاقت آدمی که ۱۰۰ عیب داشته و به ۲۰ عیب رسانده برای دوستی بیشتر است چراکه ۸۰ درصد پیشرفت داشتهاست
این بیتوجهی ماست که در قضاوتها به فسق و فجورهای سطحی نگاه میکنیم ولی به رشد طرف نگاه نمیکنیم.
📚جمع ها و حاصل جمع ها:
استاد صفایی حائری(رحمة الله علیه)
هدایت شده از خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨آئین رونمایی آخرین اثر منتشر شده از استاد فقید، حاج شیخ 🌷علی صفایی حائری🌷 (عین صاد) با عنوان جمعها و حاصل جمعها.👌
زمان: پنجشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۰
ساعت: ۱۸:۰۰
مکان: قم، خیابان صفائیه، کوچه ۳۰، خانه موزه شهیدان زین الدین. 🌷🇮🇷🌷
#امام_زمان (ع) فرمود: وقتی شیعیان ما جمع شوند و قلباً با هم یکی شوند و ولایتمداری کنند، مژدۀ ملاقات ما بهتأخیر نمیافتد.
(عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ؛ احتجاج/۴۹۹/۲)
🔹یک کار جمعی خصوصیتش این است که فرد باید خودش را در جمع حل کند، گُم کند؛ که این گُم کردن، عینِ بازیافتن به نحو درست است. چیزی کم نمیشود از آدمها، چیزها افزوده میشود. من مثال میزنم به این لیوان آبی که توی آن یک حبّه قند را میاندازید. این یک حبّه قند یک چیز مشخصی است، به قدر خودش شیرینی دارد، به قدر خودش همهی چیزهایی که توی قند هست، در این هست. وقتی در لیوان آب انداختی، تمام است؛ یعنی یک ذرّه از این ذرّات ریزی که زیر دندان میآمد و صدا میکرد و خودش را نشان میداد که هان! مَنَم، یک دانه از اینها باقی نمیماند؛ تمام حل میشود در آب.
🔸حضرت امام سیدعلی خامنهای - ۱۳۵۹/۳/۲
#اخلاق_تشکیلاتی
🔹شهید بهشتی: تشکیلات ما آهنین نیست!
🔸تشکیلات تربیتی کارش رشد و حرکت دادن نیروهای آن است. اصلاً یکی از مهمترین فلسفههای ایجاد تشکیلات، به اشتراکگذاشتن همین حرکتهاست، اشتراک همین رشدهاست؛ وگرنه بعضاً یک نفر پیدا میشود که بخاطر سخت کوشیاش، به اندازه ده نفر مرد جنگی(!) کار را جمع میکند ولی بعد از اتمام کار، ما فقط یک نفر داریم با همان توانایی سابقش با کمی تجربه!
🔸هنر، تربیت کادری است که بعد از ما هم بماند و بتواند عَلَم را بالا نگه دارد.
🔹شهید بهشتی میفرمایند: «ما از اول گفته بودیم که امتیاز بزرگ اسلام این است که میخواهد با حفظ آزادیهای انسان، انسانها را بسازد؛ تشکیلات ما اتفاقاً آهنین نیست، حالا هم میگوییم آهنین نخواهد بود. تشکیلاتی است که انسانها درونش احساس حرکتی خودساز و آزاد کنند. تشکیلاتی است که میکوشد تا انسانها را همسو کند نه اینکه انسان را رقابتی بسازد.»
#چالش_تشکیلاتی
#تشکیلات_انسان_ساز
🔸استاد پناهیان:
🔹آدم حزباللهی که وقتش را صرفِ #کار_تشکیلاتی و ارتباطگیری با #رفقا نکند، به امام زمانش کمک نمیکند.
🌷🇮🇷🌷
✨آنان که میخواهند کارهای بزرگ در جامعه ایران عزیز امروز انجام دهند باید #راهورسم جمع شدن و حفظ کردن #جمع را بیاموزند #تیمسازی و کار #تشکیلاتی کنند.
کار تشکیلاتی #آموختنی است.
یکی از بهترین منابع برای فهمیدن ضرورت و نقشه راه تجمع اسلامی این کتاب است.
این کتاب پیاده شده متن چند سخنرانی مرحوم استاد صفایی است. شنیدن صوتها 👇 قبل و بعد مطالعه کتاب بهرهها را افزون میکند.
15-avamel tashkil va afat game.mp3
24.47M
avamel tashkil va afat game
👌پیشنهاد ویژه
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔈 #صوت کامل #درس_اول
مرحوم استاد #علی_صفایی
📖 جمعها و حاصلجمعها ۱
#تعلیم و تربیت اسلامی
#تشکیلات_تربیت_محور
🌷🇮🇷🌷
1-Nim Negahi Be Shakhseyat Va Andisheye Ostad ALI SAFAEI haeri.mp3
11.49M
1-Nim Negahi Be Shakhseyat Va Andisheye Ostad ALI SAFAEI haeri
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔈 #صوت معرفی شخصیت مرحوم استاد #علی_صفایی
#تعلیم و تربیت اسلامی
#تشکیلات_تربیت_محور
🌷🇮🇷🌷
✨تمام آتشهای بزرگ از یک جرقه شروع میشود و تمام کارهای بزرگ بین ۲ آدم کوچک شکل میگیرد اینطور نیست که در وسعت آسمانها تصمیمش گرفتهشده باشد بلکه بر روی زمین ۲ نفر تصمیم گرفتند تا این کار بزرگ را انجام دهد کارهای بزرگ همیشه از جاهای کوچک شروع میشود آتشهای بزرگ از یک شراره منشا میگیرد ولی ما در جمعها به اندازه ی شراره و یکدانه کبریت هم نیستیم تابهحال چه روشنی ایجاد کردهایم؟
✨درس ما بیحساب بحث ما بیحساب رفتوآمدهای ما بیحساب و معاشرتهای ما بیحساب است بعد هم یک ذکری میگوییم و تمام میشود. هر بحثی به این شکل کنیم همهاش ضایع شدهاست یا حداقل بیاستفاده تلنبار میشود خیال میکنیم یک ساعت کار کردهایم درحالیکه یک ساعت غافل بودهایم این است که ذکر ما غفلت است.
امام حسین علیهالسلام:
(خدایا من که در دانشم نادانم چگونه در نادانی ام نادان نباشم؟)
📚جمع ها و حاصل جمع ها
استاد صفائی حائری(رحمة الله علیه)
هدایت شده از گرافکر
#اطلاعیه
یه بانک دو هزارتایی از عکسنوشته ها و سیصدتا کلیپ تصویری مربوط به آثار استاد صفایی دستمون هست.
لازم داریم که اینا عنوان گذاری بشن تا توی سایت گرافکر بیاد. کسی آمادگیش رو داره که کمکمون بکنه و این 2300 تا رو بدیم خدمتش؟
به زودی سایت جدید و متفاوت گرافکر رونمایی خواهد شد و فعالیتها از سر گرفته میشن انشاءالله.
🌿 @GeraFekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌پیشنهاد ویژه
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔈 #صوت #درس_دوم
مرحوم استاد #علی_صفایی
📖 جمعها و حاصلجمعها 2
#تعلیم و تربیت اسلامی
#تشکیلات_تربیت_محور
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از طرح «عریف»
✨در واقع مقدار #انفاق و گسترش انفاق به مقدار نعمت و امكانات آدمى مربوط نيست، كه به #قدرت_روحى و #قدرت_باطنى و #ظرفيت_قلبى او باز مىگردد كه به #حسرت و #ملامت گرفتار نگردد، كه « لا تجعل يدك مغلولة الى عنقك ولا تبسطها كل البسط فتقعد ملوماً محسوراً. . .»
📕تطهیر با جاری قرآن - 2، صفحه 330
هدایت شده از مرسی تی وی 🌿🌺
عشق و علاقه، پایداری میآفریند. در واقع، صبورى به اندازه عشق است.
آدمى به اندازهاى كه چيزى را مىخواهد، بر آن پايدار مىماند و در راه آن سختیها را تحمّل مىنمايد و براى آن مقدّمه مىسازد و زمينه فراهم مىآورد.
📚 از #کتاب نامه های بلوغ | نوشتهی #علی_صفایی_حائری
@MER30TV 👈💯
هدایت شده از تربیت فرزند نوردیده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬅️خصوصیات یک معلم خوب:
♦️تواضع علمی و اخلاقی
♦️شهامت
♦️معلم مؤمن بی حال و کسل نیست .
♦️ دارای صبر و حوصله است.
♦️ إعمال غرض نمی کند .
♦️ صرفاً به بیدار کردن دانش آموز می اندیشد
♦️او هرگز از مطالعه و خواندن ، فارغ نیست .
♦️ مسائل را سرسری نمی بیند.
♦️ آزاد اندیش است .
♦️حق را پایمال نمی کند.
📒📒کتاب تربیت کودک.عین،صاد
سنگ راه نشوید/ استاد علی صفایی
چند نکته از سخنان مرحوم علی صفایی درباره تعامل با دیگران
.
☘️در معاشرت ها باید از برخوردهای بی حاصل و یا زیان بار کم کنی و به سازندگی و بازدهی بپردازی.
☘️در معاشرت ها سعی کن که یا بهره بگیری و بیاموزی، یا بهره برسانی و تربیت کنی، خالی و بی بار حرکت ننمایی.
☘️باید سنگ راه دیگران نباشی و گرد وخاک بلند نکنی. سعی کن تا به گونه ای حرکت کنی که خلق خدا را گرفتار حالت ها و رفتارت نسازی و آنها را اسیر ننمایی که اگر کسی آلوده شد، این آلودگی دامان تو را میگیرد و تو را رها نمی سازد.
☘️حجاب تنها مخصوص زن نیست که مردها هم باید حساب شده حرکت کنند و گرد و خاک بالا نیاورند و دل ها را به خود گره نزنند. که هرکس در سر راه دل ها بنشیند، او راهزن است و طاغوت.
☘️حجاب یعنی همان دقت در برخورد که آلوده نشوی و آلوده نسازی، که اسیر نشوی و اسیر ننمایی.
از جای دیگری باید شروع کرد!
براى تربیت این انسان، باید از جاى دیگرى شروع کرد.
باید آگاهى داد و براى آگاهى دادن، باید خدا را در دلها بزرگ کرد که آدمى به اندازه معبودها و محبوبهایش حرکت خواهد کرد.
اسلام از اینجا شروع مى کند. حال سؤال این است که چه وقت خدا در دلها بزرگ مى شود؟ آدمى هنگامى که به حقارت خود معتقد است، چگونه مى تواند عظیمى را انتخاب کند؟!
مادام که بینش انسان دگرگون نشده باشد و خود را چیز دیگرى ندیده باشد، مادام که خود را نشناخته باشد، از بتهایش جدا نمى شود. اگر او را از یک بت جدا کنند، به بت دیگرى مى چسبانند. اگر الجزایر از فرانسه جدا شود، به جاى دیگر بسته مى شود. اگر از یک نوع استثمار رها شود، در یک نوع استثمار دیگر مى افتد؛ که: «فَمَاذَا بَعْدَ الحَقِّ الَّا الضَّلَال»؛ بعد از حق، جز ضلال و سر در گمى چیز دیگرى نیست.
وقتى خدا در دل تو بزرگ شد، لباس اطاعت غیر او از تن تو بیرون خواهد آمد: «وَ ثِیابَکَ فَطَهِّر» و لباس تقوا را به تن خواهى کرد.
این لباسى است که او براى تو نازل کرده و خاصیتش این است که بدى هاى تو را تبدیل مى کند و عیبهاى تو را مى پوشاند.
شیاطین، تو را از این لباس جدا مى کنند تا بدى هایت را نشان دهند، ولى خداى تو، بدى هاى تو را با آن لباس تبدیل مى کند.
استاد علی صفایی حائری
حرکت، ص 257. عین صاد دات آی آر
تماميت مردانگى..
مرحوم صفایی نقل میکنه:
يكى از دوستان بزرگوار كه از جمع بنى هندل درخشيده بودند و مردانگى را آبرودار بودند، هميشه براى من آموزنده بوده است.
او پس از مرگ تصادفى دوستش، مىخواست كه زندگى آنها را بچرخاند و می خواست كه با عزت آنها را حمايت نمايد.
پس از مراسم با شكستگى و شرمندگى به خانوادهى مصيبت زدهى دوستش ابراز داشت كه مىخواهم به شما چيزى بگويم و ناچارم از شما چيزى بخواهم.
فلانى مبالغ زيادى به من وام داده بود و حتى از من سند و شاهدى هم نگرفته بود و حالا كه رفته بار من سنگين شده و در برابر وارث او وامدارم.
خواهش می کنم كه مرا مراعات كنيد و به اقساط ماهيانه از من بگيريد؛ چون گرفتارم و توان پرداخت يكجا را ندارم.
آن خانواده با عزت و حتى غرور، اين ماهيانه را به خيال مطالبه دريافت كرد و تا آخر از راز كار واقف نشد. اينگونه نوشيدن رنجها و تلخىها است كه تماميت مردانگى را به فتوت و جوانمردى پيوند میزند.
یک شیخ معمولی
عليرضا داوودنژاد:
دوستي از يك انتشاراتي دو اتاق گرفت تا فيلم نياز را آنجا توليد كنيم.
نصرتا...، مسئول انتشاراتي، گاهي كنار پنجره بيرون را نگاه ميكرد و سوزناك و با محبت ميگفت: شيخ، شيخ... و من تعجب ميكردم.
روزي پرسيدم: این شيخ کیست؟ گفت: مراد ماست و خيلي دوستداشتني و عميق. روزي ديگر پرسیدم: ميتوانم ببينمش. گفت: ما هر از گاهي ميرويم ديدنش، خواستي بيا برويم قم. گفتم: قم؟ مگر ملاست؟ بله آخوند است (قبلش فكر ميكردم شايد از اين خانقاهيها باشد).
در يك محله فقيرنشين قم، به در باز خانهاي رسيديم، قالي كهنه آويزان جلوي در را كنار زديم وارد دو اتاق تودرتو شديم كه در آن گله گله آدم دورتادور و وسط و كنار آن نشسته بودند و بحث ميكردند، شوخي ميكردند و ميخنديدند، يكي چاي ميآورد، ميخورند و...(قبلش فكر ميكردم جايي ميرويم كه همه مينشينند و شيخ با تشريفاتي وارد ميشود، بعد از او سؤال ميپرسند يا او حرف ميزند و همه گوش ميكنند يا...)
منتظر بودم تا شيخ را ببينم كه سفره آوردند و غذا و كسي غذا آورد و بين جمعيت تقسيم كرد؛ همونکه به بچهها سرويس ميداد. بعد از غذا سفره را جمع كرد و برد. من از نصرتا... پرسيدم: پس شيخ كجاست؟ گفت: همين بود كه ظرفها را برد. گفتم: همين كه... گفت: آره. با تعجب يكبار ديگر رفتارهاي مردي را كه حالا فهميده بودم شيخ است مرور كردم، يك آدم معمولي كه هيچ حالت خاصي نداشت غير از صميميت، مهرباني و بيتكلفي.
مشکل ما در نازایی ماست...
مشكل، مشكل كارآيى باطل و تهاجم باطل نيست، مشكل ما در عقم و نازايى خودماست. ميكروب و دشمن موضوع كار ما و محرّك انگيزهى ما، باعث بيدارى ما مىتواندباشد. براى كسانىكه زاينده هستند، اينها مشكل نيست. ما از ميكروب، اميد طبابت نداريم، ولى طبيبان ما خود حامل ميكروبها و منشاء بيمارىها هستند. اين درد ماست كه ما خود درد ولىّ هستيم. اميرالمؤمنين با درد مىنالد: «اريدُ ان اداوى بِكُم وانتُم دائى كناقش الشَوكة بالشوكة». من مىخواهم با شما مداواكنم و درمان كنم در حالىكه خود شما درد من و گرفتارى من هستيد.
وارثان عاشورا، ص: 273
جملات ناب
نکته مهم و اساسی این است که اگر آدمی به تمامی امکانات هم برسد، رنج فردا را با خود دارد. در دنیای متحول و با توجه به وقوف و خودآگاهی انسان وسعتی برای او نخواهد بود و امنی را نخواهد داشت؛ که در متن بهارش، ترس زمستان و پاییز را همراه دارد و در متن خوشی هایش، فردای رنجور و دیروز گرفتار را شاهد است و حزن از گذشته و خوف از آینده را با خود دارد.
استاد علی صفایی حائری(کتاب شرحی بر دعاهای روزانه حضرت زهرا_ص40)
انشارات لیلة القدر (مرکز نشر آثار )
لازمه شتاب
آنها که سرعت بیشترى دارند و شور زیادترى، ناچار تنها مى مانند و دیگران را پشت سرمى گذارند. اینها در این تنهایى نباید از دیگران بنالند و بدبین شوند و نباید از راه باز گردند و وحشت کنند، که على مى گفت در راه حق از تنهایى و کمبود همراه هراسى نداشته باش:
لاتَسْتَوْحِشُوا فى طَریقِ الْهُدى لِقِلَّةِ اهْلِها.
مسئولیت و سازندگى، ص250