#خیابان_خدمت_کوچه_رسانه
۲۰ کلید موفقیت برای ارتباط فرهنگی با افکار عمومی
- سوق یکم: تغییر "ذهنانداز"
یا چگونه آموختم نگران نباشم و به افکارعمومی عشق بورزم
- سوق دوم: تجارب مجرّب و بومی
یا چرا و چگونه از اختراع دوباره چرخ پرهیز کنیم
- سوق سوم: اطلاعرسانی هنرمندانه و بیغرض
یا همه آنچه درباره "بروزنگاری" میخواهیم بدانیم اما نمیپرسیم
- سوق چهارم: میدانداری فعال
شیر با یال، دُم، اِشکم، شاخ، بال، منقار… سُس و نون اضافه!
یا خلق میپوشند و ما بر آفتاب افکندهایم
بهزودی در #خیابان_خدمت
@khdmtgzr
#خیابان_خدمت_کوچه_راهبرد
۲۰ کلید فرماندهی موفق + ۱۰ افسانه رایج درباره مدیریت راهبردی
- سوق یکم: سلام فرماندِه!
چرا همه به دانش مدیریت راهبردی نیاز داریم…
یا چگونه مدیریت راهبردی از ما مدیر بهتر، مبارز بهتر و انسان بهتری میسازد
- سوق دوم: چشم چشم چشمانداز
یا همه آنچه درباره مدیریتراهبردی میخواهیم بدانیم اما نمیپرسیم
- سوق سوم: خلاق، چابک و متمرکز
یا چگونه راهبردهای نیستدرجهان پیدا و آنها را زین کنیم!
- سوق چهارم: هنگامهٔ کارزار
یا چگونه از "مدیریت شاهدمبنا" برای به ثمر رسیدن "مدیریت راهبردی" کمک بگیریم
بهزودی در #خیابان_خدمت
@khdmtgzr
#کوچه_راهبرد_سوق_فرماندهی
پلاک ۱: «مسألهمحوری»
هر مدیر میتواند متناسب با موضوع و شرایط، رویکردهای متفاوتی به خدمتگزاری اتخاذ کند:
- وظیفهمحوری: یعنی «وظایف» را بهخوبی انجام میدهیم (نه بیشتر نه کمتر)
- تخصصمحوری: یعنی کارها و تصمیمها را به «متخصص» میسپریم و کمتر دخالت میکنیم
- رویهمحوری: یعنی کارها را با روالها و «رویه»های موجود پیش میبریم
- واکنشمحوری: یعنی اولویت کارها را بر مبنای ارجاع و «مراجعه» مشخص میکنیم…
رویکرد مؤثر دیگری که آموختنی ست و اگر آن را تمرین کنیم چهبسا در موارد بیشتری از آن بهره ببریم: مسألهمحوری ست: یعنی مسائل را ببینیم، راهحل برایشان پیدا کنیم و در رفع آنها بکوشیم.
مراحل رویکرد مسألهمحور را برای نخستین بار با این ۵ت معرفی میکنیم:
۱. تــــــشخیص مسأله
۲. تـــــــعریف مسأله (مکتوب، دقیق و روشن)
۳. تــــــحقیق و جستوجو برای راهحلها (تجارب قبلی و راهحلهای خلاق جدید)
۴. تــــــلاش و اقدام برای پیادهسازی راهحلها
۵. تــــــدقیق راهحلها بر مبنای بازخوردی که از اقدامات میگیریم
…و تکرار این چرخه تا حل مسأله!
شاید این که گفتهاند «تلاش برای یاری کردن و سود رساندن به دیگران پاداش مجاهدان راه خدا را دارد» تأییدی بر این باشد که یک مدیر و فرماندِه خوب، هرجا میتواند، مسألهمحور رفتار میکند و مسألهمحوری را در سازمان خود میآموزد و ترویج میکند. دانش مدیریت راهبردی برای چنین مدیر و چنان سازمانی ابزاری بسیار قدرتمند است.
(از تجارب خود به ما بیاموزید: @aliqnvt)
#خیابان_خدمت_کوچه_راهبرد
@khdmtgzr
«قانون طلایی چهل-هشتاد در تصمیمگیری»
#کوچه_راهبرد_سوق_راهبردیابی (پلاک ۱)
تصمیمگیری بخشی بسیار مهم و کلیدی از وظایف مدیر و حتی میتوان میگفت جوهر مدیریت است. هر مدیر روزانه تصمیمات متعددی میگیرد. چنانکه گاهی تصمیمگیری سریع و آنی نشانه قدرت و قاطعیت مدیر تلقی میشود. از آنسو گاهی در موضوع یا شرایطی خاص، تصمیمگیری به کاری بسیار سخت و ناشدنی برای یک مدیر تبدیل میشود. گاهی فکر میکنیم هرچه بیشتر درباره یک موضوع بدانیم کم است.
یک اصل یا قانون تجربی در مدیریت میگوید معمولا با ۴۰ تا ۸۰ درصد اطلاعات مورد نیاز برای انجام یک کار میتوانیم بهترین تصمیم را بگیریم: با کمتر از ۴۰ درصد، تصمیم ضعیف میگیریم؛ بیش از ۸۰ درصد، معمولا دیر شده و در عمل برایمان تصمیم را گرفتهاند! (البته این اعداد کیفی ست نه کمّی. اگر شکل دیگری از این قانون را دیده و شنیدهاید؛ با توجه به بار معنایی اعداد در فرهنگ و زبان فارسی و فرهنگ مدیران خودی آن را بومیسازی کردهایم! 😇)
در منابع اخلاقی ما از سویی فراوان به احتیاط و دوراندیشی پیش از تصمیمگیری توصیه شده، و از سوی دیگر گفتهاند احتیاط بیشازحد و بیشاندیشی درباره یک تصمیم نیز آفت است و بیعملی میآورد یا عمل را بیفایده میکند. نقطه اعتدال در موضوع، آنجا ست که گفتهاند: «موفقیت با دو بال حزم و جزم (احتیاط و اراده) به دست میآید.»
شاید قانون چهل-هشتاد را بتوان ترجمانی امروزی، به زبان دانش مدیریت، از این توصیههای زیبای حکیمانه دانست.
(از تجارب خود به ما بیاموزید: @aliqnvt)
#خیابان_خدمت_کوچه_راهبرد
@khdmtgzr
بهاریه: اقتراح درباره اخلاق مدیریت
#خیابان_خدمت_میدان_اخلاق
سلام به دوستان گرامی؛ اهالی خوب خیابان خدمت
سال نو و همنشینی بهار طبیعت با بهار قرآن را تبریک میگویم و روزهایی سرشار از آرامش و سربلندی برای شما و خانواده گرامی و همه خدمتگزاران ایران اسلامی و آحاد مردم شریف ایران آرزو میکنم.
تصمیم داشتم در این کانال، روزانه مطالبی درباره دانش مدیریت و مهارتهای متنوع ضروری برای مدیران بنویسم و خدمت عزیزان درس پس بدهم. مطالب متعددی هم آماده کردم اما مشغولیتهای آخر سال، در کنار این حقیقت که تکگویی برای جمع فرهیخته حاضر را جالب نمیبینم، باعث شد به فرصت سال جدید دل بسپارم.
امیدوار ام با کمک و مشارکت شما دوستان ارجمند، از تجارب خوب یکدیگر بیاموزیم و این کانال محملی برای گفتوگو و همآموزی باشد.
پیشنهاد میکنم امروز سری به ابتدای خیابان خدمت بزنیم و چند قدم در میدان اخلاق مدیریت گردش کنیم. سؤال من از شما این است: «اگر در محیط کار خود بهناچار با همکار یا مدیری سروکار داشته باشید که بهشکل بسیار حادی دروغ میگوید و دورویی میورزد چه میکنید؟»
اگر چنین تجربهای را از سر گذرانده باشید میدانید چنین شرایطی چهقدر آسیبزا و تحمل آن چهقدر سخت است.
ممنون خواهم شد دانش و تجارب خود را با حقیر @aliqnvt در میان بگذارید تا بهشکلی که مناسب میبینید (با یا بدون ذکر نام) با دوستان دیگر به اشتراک بگذارم.
بهترین دعاها و برکت
@khdmtgzr
پیام وارده:
آقای قنواتی چراااااااا این موضوع رو مطرح کردید؟ میخواستم این چند روز تعطیل فراموش کنم بهش فکر نکنم اصلا
مدیر من دقیقا چنین فردیه و من از اول عید استرس دارم که بعد از نعطبلات چظور میخوام برگردم سر کار اینقدر رحت دورویی و زیرآبزنی میکنه که احساس خفگی میکنم...
اگه راه حلی پیدا شد لطفا به من هم بگین
فکر نمیکنم اینطوری دیگه خیلی دوام بیارم...
(از تجارب خود به ما بیاموزید: @aliqnvt)
#خیابان_خدمت_میدان_اخلاق
@khdmtgzr
پیام وارده:
راهی نداره من قبلا در این وضعیت بودم باید بسوزید و بسازید و در اولین فرصت از این محیط بیرون بزنید. و البته قبل از بیرون زدن طرف رو حسابی بسوزونید. من همین کار رو کردم و میدونم که طرفم هنوز داره میسوزه. کار غیراخلاقی هم نکردم فقط به همه گفتم چه تجربهای از سر گذروندم همین شد که آخرین پست مدیریتی طرف شد.
(از تجارب خود به ما بیاموزید: @aliqnvt)
#خیابان_خدمت_میدان_اخلاق
@khdmtgzr
سلام
کانال خیابان خدمت این پرسش ☝️ را درباره اخلاق و فرهنگ سازمانی مطرح کرده و نظرات و تجربیات اعضا را به اشتراک میگذارد.
توضیحات بیشتر را در پست زیر ببینید و البته پیشنهاد میکنم اگر شما هم تجربهای در این زمینه دارید با دیگران به اشتراک بگذارید:
https://eitaa.com/khdmtgzr/35
#خیابان_خدمت_میدان_اخلاق
@khdmtgzr