🔸 آهِ مظلوم
🔻 گذری بر درسهای عاشورا
🔹 اصلاح و اصلاحگری در امور امت، یکی دیگر از درسهای مهم و پیامهایی است که قیام عاشورا به آدمی میآموزد.
🔹وقتی رهبر یک امت، میبیند که جامعه دچار انحطاط و دوری از ارزشهای تعیینکننده و اساسی خود شده، تلاش میکند تا مسیر جامعه به سمتوسوی مطلوب خود بازگردد.
🔹اگر جامعه به فساد مبتلا شده، باید با اصلاح و اصلاحگری، مسیر اصلی و درست خود را پیدا کند. با توجه به این مهم، امام حسین(ع) فرمود: «من قیام کردم برای اصلاح در امت جدم، حضرت رسول(ص)، و اراده کردهام تا امر به معروف و نهی از منکر کنم و بر سیره جدم حرکت کنم».
🔹 اصلاح گری ازآنجا نکته مهم و اساسی است که هرآینه احتمال دارد، دینداران گرفتار مطامع دنیایی و مشکلات زندگی بشوند.
🔹به همین جهت بازگشت امور به سرچشمه اصیل خود یا برگرداندن امت به آیینهای اصیل خود، از اهمیت اساسی و مهمی برخوردار است.
📝 سیدکاظم سیدباقری، دانشیار گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (نسخه کامل)
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
آه مظلوم.pdf
1.45M
📌 نسخه کامل یادداشت «آهِ مظلوم»
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🔸 تکنولوژی هیئت
🔻 انسان و نقشِ شناختی فناوریهای مبتنی بر تجربه
📍 گفتگو با دکتر ابوطالب صفدری، پژوهشگر پسا دکتری فلسفه در دانشگاه برمن آلمان
🔹 وقتیکه مخاطب وارد هیئت میشود، گویی که از جهان حاضر جدا و وارد جهان جدیدی میشود.
🔹این جهان جدید، به این دلیل نیست که اطلاعات جدیدی به دست میآورد؛ بلکه به این دلیل است که شما در آنجا تجربهای بهنام امام حسین(ع) را پیدا میکنید.
🔹وقتیکه از امام حسین(ع) صحبت میشود، ذهن مخاطب به سمت شبهای محرم میرود که با دوستانش به هیئت میرود، گریه و سینهزنی میکند و پس از هیئت نیز با هم نذری میگیرند.
🔹اما ذهن مخاطب، کمتر از یاد محرم به سمت این میرود. این درک، بهصورت جمعی توسط تکنولوژی هیئت و مداحی ساخته میشود.
📥 دریافت نسخه کامل مصاحبه
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
صفدری.pdf
1.12M
📌 نسخه کامل گفتگو با دکتر ابوطالب صفدری
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
هدایت شده از فکرت
🔰 گفتوگوی «فرهیختگان» با سیدحسین شهرستانی درباره هویت جامعه ایران
💠 جامعه ایرانی دچار تورم روایت است
♦️یکی از گزارههای مهم درمورد جامعه ایرانی این است که جامعه ایرانی دچار تورم روایت است. اما این روایت چه تباری دارد؟ اول اینکه ما الان در شکل حاد این ماجرا هستیم که در هیچ قومی و هیچ تاریخی چنین وضعیتی تجربه نشده است. از این جهت که آمریکا مرکز توجه تمام جهان است، چون رئیسجمهور آمریکا را همه مردم جهان میشناسند و راجع به آن نظر دارند، ما و آمریکا کشورهایی هستیم که خیلی درمورد ما نظر میدهند ولی درمورد آمریکا هیچ رسانهای از بیرون این کارها را نمیتواند انجام دهد. خود او قدرت دارد و خود اوست که راجع به کشورهای دیگر حرف میزند، او تعیین میکند که چه کسی راجع به دیگران حرف بزند، نه اینکه چه کسی راجع به خودش حرف بزند.
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
10.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 انعطاف شریعت
🔻 انطباق آموزههای اسلام بر نیازهای جامعهی مدرن
📍 گفتگو با دکتر سهیل اسعد، فعال فرهنگی و مبلغ بینالملل
🔹مذاهب، به طور معمول یا معنویاند یا مادی. آن چیزی که در فضای بینالمللی مطرح است، این است که مذهب، تنها به معنویت، عبادت، و مسائل فردی ارتباط انسان باخدا میپردازد و جریانها و مکتبهای سیاسی مثل کاپیتالیسم، لیبرالیسم، نئولیبرالیسم، سوسیالیسم یا کمونیسم و... برنامههای کاملاً دنیوی و مادی را دنبال میکنند که هیچ امتدادی در مسائل اخروی زندگی انسان ارائه نمیکنند.
🔹مذهب شیعه، مجموعهای از تعالیم و آموزههایی است که دو جنبه مادی و معنوی را در کنار هم دارد. این دو جنبه در شیعه، نه بهصورت جدا، بلکه یک منظومه واحد هستند.
🔹برخی مانند الهیات رهاییبخش آمریکای لاتین، سعی کردند این دو جنبه و مکتب جدا را باهم جمع کنند که نصف اینها مسیحی و نصف دیگر کمونیسم هستند و باهم تناقض جوهری دارند؛ اما مذهب شیعه این دو را جمع کرده و این وجه تمایز اساسی شیعه با سایر مذاهب و مکاتب است.
📥 دریافت نسخه کامل یادداشت
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🔸 دینِ دنیای مدرن!
🔻 پستمدرنیسم؛ مکتبی بدیع یا دینی جدید
🔹پستمدرنیسم نه بازگرداندن جهان رازورانه، بلکه بازگرداندن رازورانگی به جهان است. بین بازگرداندن جهان رازورانه با بازگرداندن رازورانگی به جهان تفاوت است؛ اولی را سنتگرایان انجام داده و دومی را پستمدرنها. شاید به همین دلیل است که در نظر بعضی، سنتگرایی با پستمدرنیسم خلط میشود.
🔹پستمدرنها جهان پیرامون را چیزی نظیر رؤیا قلمداد کرده و غیرواقعی میپندارند. البتّه احتمالاً پستمدرنها قضاوت یاد شده در حق خود را صرف اتّهام یا دستکم سوءتفاهم بدانند، چنانکه رورتی در دفاع از دیوید سن علیه رؤیا پنداری جهان تاخته و با آن هزیمت کرده است.
🔹از منظر پستمدرنها، قوای ادراکی بشر جهت شناخت جهان، یا دروغزن یا غیرقابلاعتماد است؛ پس هیچ تصویر و تصوری از جهان، تصویر و تصور راجح و نهایی نخواهد بود. از منظر این گروه، حتی بعید نیست تصویر و تصور عمومی از جهان نیز کاملاً معوج باشد.
📝 امین رضا نوشین، پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر شیراز
📥 نسخه کامل یادداشت (صفحه 8 مجله)
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🔸 ضعف مطالعات شناختی دین در مهد دینداری
🔻 چالشها و ظرفیتهای شناختی دین بر زندگی انسان
📍 گفتگو با دکتر محمدامین سرایی، پژوهشگر علومشناختی دین
🔹 علومشناختی دین، هم میتواند منجر به قوی شدن دینداران در استدلالهایشان شود و هم میتواند دلایلی را برای بیدینی در اختیار افراد بیدین، آتئیستها، و ملحدان قرار دهد.
🔹فواید و اثرات دین، یک زمینه بسیار بزرگ در علومشناختی دین است. اینطور نیست که بگوییم: «دین فقط تعداد محدودی از آثار را در زندگی انسان دارد». بهطورکلی، دین اثرات بسیار متعددی بر روی زندگی فردی، اجتماعی، و اخلاقی انسانها پدید میآورد.
🔹بهطورکلی، پژوهشگران به این نتیجه رسیدهاند که دین باعث کاهش اضطراب، کاهش افسردگی، افزایش کیفیت زندگی، پیداکردن معنا در زندگی، و افزایش تابآوری میشود و میتواند اثرات بسیار مثبتی در زندگی داشته باشد.
📥 دریافت نسخه کامل
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🖼 #عکس_نوشته
📌بخشی از گفتگوی خردورزی با دکتر محمدامین سرایی، پژوهشگر علومشناختی دین
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
هدایت شده از فکرت
19.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اختصاصی
📺 رؤیای آزادی در مهد حقوق بشر!
🔹فیلم «سِلماSELMA» داستان زندگی مارتین لوترکینگ و فعالیتهای وی در برابری حقوق سفیدپوستان و سیاهپوستان از وقایع مهم تاریخ ایالات متحده است. عمدۀ شهرت لوترکینگ در دههی 60 میلادی بدست آمد؛ یعنی جایی که وی خود را به عنوان رهبر جنبش حقوق مدنی ایالات متحده آمریکا مطرح کرد تا بتواند گامی بلند در برابری حقوق سیاهپوستان برداشته باشد.
فایل باکیفیت در آپارات فکرت
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
🔸 ماهیت آگاهی
🔻 درآمدی بر نسبت دین و نوروتئولوژی
🔹نیوبرگ امیدوار است که علم مغز، هنگامی که با پدیدارشناسی غنی از تجربیات دینی همراه گردد، به ما این اجازه را بدهد تا در نهایت به سؤالات همیشگی در مورد ماهیت آگاهی و ماهیت واقعیت و وجود خدا بپردازیم.
🔹ادیان جهان ممکن است قبلاً به ما امکان دسترسی تجربی به واقعیت نهایی را داده باشند –نیوبرگ، همیشه مراقب است که این امکان را باز بگذارد- اما او معتقد است که علم مغز، نقشی محوری در توسعه درک سیستماتیک از تجربه دینی ایفا خواهد کرد و امیدوار است که این درک، وضعیت انسان را بهبود بخشد و ما را به سوی روشنگری جدید هدایت کند.
🔹نیوبرگ از طریق بیان پنجاه و چهار اصل، دعوی خود در مورد نوروتئولوژی را بنا میکند.
🔹 نیوبرگ مکرراً خواستار مشارکتی برابر و متقابلاً محترمانه بین دیدگاههای دینی و علمی است، اما از نظر او موتور واقعی نوروتئولوژی، علم مغز است.
📝 ناتانیل بارت، پژوهشگر دانشگاه ناوارا، اسپانیا (مترجم: فرخنده سادات یزدانی)
📥 دریافت نسخه کامل یادداشت (صفحه 45 مجله)
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir