🌹زندگی به رنگ خدا🌹
آیه هشتم: مهجوریت قرآن
✅وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً. (فرقان، ۳۰)
✅پیامبر (در روز قیامت از روی شکایت) میگوید: پروردگارا! قوم من این قرآن را رها کردند.
✅نکتهها:
این آیه، از گلایه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم سخن میگوید و آن حضرت چون «رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ» است نفرین نمی کند.
در روایات آمده است: هر روز پنجاه آیه از قرآن را بخوانید و هدفتان رسیدن به آخر سوره نباشد، آرام بخوانید و دل خود را با تلاوت قرآن تکان دهید و هرگاه فتنهها همچون شب تاریک به شما هجوم آوردند، به قرآن پناه برید.
به نظرم رسید اقرار بعضی بزرگان را درباره مهجوریّت قرآن نقل کنم:
الف) ملاصدرا قدس سره در مقدّمه تفسیر سوره واقعه میگوید: بسیار به مطالعه کتب حکما پرداختم تا آنجا که گمان کردم کسی هستم، ولی همین که کمی بصیرتم باز شد، خودم را از علوم واقعی خالی دیدم. در آخر عمر به فکر رفتم که به سراغ تدبّر در قرآن و روایات محمّد و آل محمّد علیهم السلام بروم. یقین کردم که کارم بی اساس بوده است، زیرا در طول عمرم به جای نور در سایه ایستاده بودم. از غصه جانم آتش گرفت و قلبم شعله کشید، تا رحمت الهی دستم را گرفت و مرا با اسرار قرآن آشنا کرد و شروع به تفسیر و تدبّر در قرآن کردم، درِ خانه ی وحی را کوبیدم، درها باز شد و پردهها کنار رفت و دیدم فرشتگان به من میگویند: «سَلامٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوها خالِدِینَ».
ب) فیض کاشانی قدس سره میگوید: کتابها و رسالهها نوشتم، تحقیقاتی کردم، ولی در هیچ یک از علوم دوائی برای دردم و آبی برای عطشم نیافتم، بر
خود ترسیدم و به سوی خدا فرار و انابه کردم تا خداوند مرا از طریق تعمّق در قرآن و حدیث هدایت کرد.
ج) امام خمینی قدس سره در گفتاری از اینکه تمام عمر خود را در راه قرآن صرف نکرده، تأسّف میخورد و به حوزهها و دانشگاهها سفارش میکند که قرآن و ابعاد گوناگون آن را در همه ی رشته ها، مقصد اعلی قرار دهند تا مبادا در آخر عمر برایّام جوانی تأسّف بخورند.
«هجر»، جدایی با عمل، بدن، زبان و قلب را شامل میشود.
رابطه میان انسان و کتاب آسمانی، باید دائمی و در تمام زمینهها باشد، زیرا کلمه «هجر» در جایی به کار میرود که میان انسان و آن چیز رابطه باشد.
بنابراین باید تلاشی همه جانبه داشته باشیم تا قرآن را از مهجوریّت در آوریم و آن را در همه ی ابعاد زندگی، محور علمی و عملی خود قرار دهیم تا رضایت پیامبر عزیز اسلام را جلب کنیم.
نخواندن قرآن، ترجیح غیر قرآن بر قرآن، محور قرار ندادن آن، تدبّر نکردن در آن، تعلیم ندادنش به دیگران و عمل نکردن به آن، از مصادیق مهجور کردن قرآن است. حتّی کسی که قرآن را فرا گیرد ولی آن را کنار گذارد و به آن نگاه نکند و تعهّدی نداشته باشد، او نیز قرآن را مهجور کرده است.
✅پیامها:
۱- در قیامت یکی از شاکیان، پیامبر اکرم است. «وَ قالَ الرَّسُولُ»
۲- انتقاد از کسانی است که آگاهانه قرآن را کنار میگذارند. «اتَّخَذُوا...»
۳- جمع آوری و تدوین قرآن، در زمان شخص پیامبر اکرم انجام شده و لذا مورد اشاره و خطاب قرار گرفته است. «هذَا الْقُرْآنَ»
۴- مهجوریّت قرآن و گلایه پیامبر و مسئولیّت ما قطعی است. («قالَ» فعل ماضی نشانه ی حتمی بودن است)
۵- تلاوت ظاهری کافی نیست، بلکه مهجوریّت زدایی لازم است. «مَهْجُوراً».
#رمضان
#قرآن
#تفسیر
#سبک_زندگی
🌹معارف ناب قرآن و حدیث🌹
🌹صدقه آخر سال و شروع سال جدید
✅سال جدیدمان را با صدقه به نیت سلامتی و ظهور امام زمانمان شروع کنیم.
✅امام باقر علیه السلام فرمودند: كار خير و صدقه، فقر را برطرف میکند، عمر را مىافزايد و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود، دور مىكند.
🎁شماره کارت: (روی شماره کارت کلیک کنید، کپی میشود)
5859831037846200
🌹زندگی به رنگ خدا🌹
آیه نهم: امتحان و آزمایش الهی
✅أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ. وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَ لَیَعْلَمَنَّ الْکاذِبِینَ. (عنکبوت، ۲-۳)
✅آیا مردم پنداشتند که چون گفتند: ایمان آوردیم، رها میشوند و دیگر مورد آزمایش قرار نمی گیرند؟! در حالی که بدون تردید کسانی را که پیش از ایشان بودند آزمودیم تا خداوند کسانی را که راست گفتند معلوم دارد و دروغگویان را (نیز) معلوم نماید.
✅نکتهها:
کلمه «فتنة» به معنای گداختن طلا برای جدا کردن ناخالصیهای آن است و چون در حوادث و سختی ها، جوهره انسان از شعارهای دروغین جدا میشود، حوادث و آزمایشها را «فتنه» میگویند.
خداوند متعال، همه انسانها را آزمایش میکند، امّا آزمایش و امتحان همه یکسان نیست. تمام جهان، صحنه آزمایش و تمام مردم حتّی پیامبران نیز مورد امتحان قرار میگیرند.
وسایل آزمایش الهی نیز تمام حوادث تلخ و شیرین، ترس و گرسنگی، زیان مالی و جانی و کمبود محصولات است. «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ» البته بعضی اوقات، این امور کیفر اعمال خود انسان است.
لازم نیست همه مردم با همه مسائل آزمایش شوند، بلکه ممکن است:
الف) هرکس با چیزی آزمایش شود.
ب) فردی در آزمایشی روسفید باشد، ولی در امتحان دیگری رسوایی به بارآورد.
ج) ممکن است آزمایش فردی، وسیله آزمایش دیگران نیز باشد.
✅راه پیروزی در آزمایشهای الهی چند چیز است:
الف) صبر و مقاومت.
ب) توجّه به گذرا بودن حوادث و مشکلات.
ج) توجّه به گذشتگان که چگونه مشکلات را پشت سر گذارده چاند.
د) توجّه به علم و نظارت خداوند. امام حسین علیه السلام وقتی فرزندش روی دستانش تیر خورد و شهید شد، فرمود: «هون علیّ ما نزل بی انّه بعین الله» این حادثه سخت، چون خدا میبیند برایم آسان مینماید.
✅پیامها:
۱- ایمان، تنها با زبان و شعار نیست، بلکه همراه با آزمایش است. «أَ حَسِبَ... هُمْ لا یُفْتَنُونَ» (ادّعا کافی نیست، باید عملکرد را دید و قضاوت کرد.)
۲- آزمایش، یک سنّت الهی در طول تاریخ است. «وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ»
۳- حوادث را تصادف نپنداریم؛ همه اسباب آزمایش ماست. «فَتَنَّا»
۴- آشنایی با تاریخ و حوادث پیشینیان، مردم را برای پذیرش حوادث آماده میکند. «مِنْ قَبْلِهِمْ»
۵- دلیل آزمایشهای الهی، عینی و محقّق شدن علم ازلی خداوند و جدا شدن مؤمنان واقعی و شکوفا شدن استعدادهای درونی و به فعلیّت رسیدن آنهاست. «فَلَیَعْلَمَنَ... الَّذِینَ صَدَقُوا وَ... الْکاذِبِینَ».
#رمضان
#قرآن
#تفسیر
#سبک_زندگی
🌹معارف ناب قرآن و حدیث🌹
❤️مولای من❤️
🌱اى کاش که انتظار معنى میشد
بیتابى جویبار معنى میشد...
🌱وقتى که سحر شکوفه صبح دمید
با آمدنت بهار معنى میشد...
🌹الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج🌹
🌹معارف ناب قرآن و حدیث🌹
🌹زندگی به رنگ خدا🌹
آیه دهم: رشد مؤمن، یکی از حکمتهای سختیها
✅وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ. الَّذِینَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قالُوا إِنَّا للهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ. أُولئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ. (بقره، ۱۵۵_۱۵۷)
✅و قطعاً شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، زیان مالی و جانی و کمبود محصولات، آزمایش میکنیم و صابران را بشارت بده. (صابران) کسانی هستند که هرگاه مصیبتی به آنها رسد، میگویند: ما از آنِ خدا هستیم و به سوی او باز میگردیم. آنانند که برایشان از طرف پروردگارشان، درودها و رحمتهایی است و همانها هدایت یافتگانند.
✅نکتهها:
خداوند چندین عنایت به صابران نموده است از جمله:
۱. محبّت. «وَ اللهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ»
۲. نصرت. «إِنَّ اللهَ مَعَ الصَّابِرِینَ»
۳. بهشت. «یُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِما صَبَرُوا»
۴. پاداش بی حساب. «إِنَّما یُوَفَّی الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسابٍ»
۵. بشارت. «بَشِّرِ الصَّابِرِینَ»
شعار صابران «إِنَّا للهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ» است. در حدیث میخوانیم: هرگاه با مصیبتی مواجه شدید، جمله «إِنَّا للهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ» را بگویید.
کلمه «صلوات» از واژه «صلو» به معنی ورود در نعمت و رحمت است، بر خلاف واژه «صلی» که به معنای ورود در قهر و غضب است. مانند: «تَصْلی ناراً حامِیَةً»
خداوند بر مؤمنانی که در مشکلات، صبر و مقاومت کرده اند، خود درود و صلوات میفرستد؛ «صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ» ولی درباره مؤمنان مرفّه که زکات اموالشان را میپردازند، دستور میدهد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم درود بفرستد. «صلّ علیهم»
✅پیامها:
۱- آزمایش و امتحان یک برنامه و سنّت حتمی الهی است. «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ»
۲- ناگواری ها، سبب مقاومت و رشد است. بسیاری از صفات انسان از قبیل صبر، رضا، تسلیم، قناعت، زهد، تقوا، حلم و ایثار، در سایه برخورد با تنگدستیها است. «وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ»
۳- مورد بشارت، در آیه بیان نشده است به خاطر همین شامل انواع بشارتهای الهی میباشد. «بَشِّرِ الصَّابِرِینَ»
۴- ریشه صبر، ایمان به خداوند، معاد وامید به دریافت پاداش است. «الصَّابِرِینَ الَّذِینَ... قالُوا إِنَّا للهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ»
۵- خداوند، صابران را غرق در رحمت خاصّ خود میکند. «عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ»
۶- تشویق صابران از طرف خداوند، به ما میآموزد که باید ایثارگران و صابران
و مجاهدان، در جامعه از کرامت و احترام خاصّی برخوردار باشند. «عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ... »
۷- تشویق، از شئون ربوبیّت و لازمه تربیت است. «صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ»
۸- هدایت صابران، قطعی و مسلّم است. با آنکه در قرآن، هدایت یافتن بسیاری از انسانها، تنها یک آرزو است؛ «لَعَلَّهُمْ یَهْتَدُونَ» ولی در مورد صابران، هدایت آنان قطعی تلقّی شده است. «أُولئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ»
۹- هدایت، مراحلی دارد. با اینکه گویندگانِ «إِنَّا للهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ» مؤمنان و هدایت شدگان هستند، ولی مرحله بالاتر را بعد از صبر و دریافت صلوات و رحمت الهی کسب میکنند. «أُولئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ»
#رمضان
#قرآن
#تفسیر
#سبک_زندگی
🌹معارف ناب قرآن و حدیث🌹
🌹بشارت برای روزهداران🌹
✅عن أَبی جَعْفَرٍ مُحَمَّد بْن عَلِیٍّ الْبَاقِر علیهالسلام: إِنَّ لِلَّهِ تَعَالَی مَلَائِکَةً مُوَکَّلِینَ بِالصَّائِمِینَ یَسْتَغْفِرُونَ لَهُمْ فِی کُلِّ یَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ إِلَی آخِرِهِ وَ یُنَادُونَ الصَّائِمِینَ کُلَّ لَیْلَةٍ عِنْدَ إِفْطَارِهِمْ أَبْشِرُوا عِبَادَ اللَّهِ فَقَدْ جُعْتُمْ قَلِیلًا وَ سَتَشْبَعُونَ کَثِیراً بُورِکْتُمْ وَ بُورِکَ فِیکُمْ حَتَّی إِذَا کَانَ آخِرُ لَیْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ نَادَی أَبْشِرُوا عِبَادَ اللَّهِ غَفَرَ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَ قَبِلَ تَوْبَتَکُمْ فَانْظُرُوا کَیْفَ تَکُونُونَ فِیمَا تَسْتَأْنِفُونَ.
✅امام باقر علیهالسلام میفرمایند:
«خداوند، ملائکهای دارد که مأموریت دارند در هر روز از ماه رمضان برای روزهداران دعا کنند تا این که ماه رمضان تمام شود. آنان هر شب هنگام افطار به روزهداران میگویند: «بشارت باد شما را که گرسنگی کمی را تحمّل نمودید و زود است که برای همیشه سیر باشید! شما برکت یافتید و اهل شما نیز برکت یافتند» و هنگامی که شب آخر ماه مبارک رمضان میرسد به آنان خطاب میشود: «بشارت باد شما را، ای بندگان خدا! همانا خداوند، گناهان شما را بخشید و توبه شما را پذیرفت، پس بنگرید که در آینده چه خواهید کرد.»
📚فضائل الأشهر الثلاثة، شیخ صدوق، صفحه ۷۱.
🌹معارف ناب قرآن و حدیث🌹