کتاب مثنوی شریف مجموعه ای ارجمند از فرهنگ و اندیشه های سترگ ایرانی -دینی در مجموع دارای حدود ۲۶۰۰۰ بیت است که در شش دفتر به درخواست شاگرد مولانا، حسام الدین چلبی در سال های ۶۶۲ تا ۶۷۲ هجری قمری ۱۲۶۰ میلادی تآلیف شده است
تعداد ابیات این کتاب مطابق تصحیح و طبع نیکلسون بدین قرار است:
📒 دفتر اول : ۴۰۰۳ بیت
📒 دفتر دوم : ۳۸۱۰ بیت
📒 دفتر سوم : ۴۸۱۰ بیت
📒 دفتر چهارم : ۳۸۵۵ بیت
📒 دفتر پنجم : ۴۲۳۸ بیت
📒 دفتر ششم ۴۹۱۶ بیت
که در مجموع کل دفاتر مثنوی ۲۵۶۳۳ بیت را شامل می شود .
همچنین مولانا در کل کتاب مثنوی ۴۲۴ داستان پی در پی را بصورت تمثیل بکار برده است تا سختی ها و شدائد انسان را در مسیر سیر و سلوک الی الله بیان کند
✍ هجده بیت آغازین دفتر اول عصاره و چکیده ای از مفاهیم ۶ دفتر مثنوی معنوی است که به" نی نامه " مشهور است.
✍ پیش از تآلیف کتاب مثنوی توسط مولانا شاعران بزرگی چون جناب عطار نیشابوری و حکیم سنایی در اسلوب مثنوی شعرهایی سروده بودند ولی مثنوی مولوی از سطوح بالاتر و ژرفنای بیشتری برخوردار است .
#عباس_شاه_زیدی
1_5728452214.mp3
6.34M
🔈 #خوانش_و_تفسیر_کتاب_مثنوی_معنوی
🔈 #دفتر_اول
🔈 #نسخه_نیکلسون
🔇 #جلسه_بیست_و_نهم
📆تاریخ برگزاری جلسه:
شنبه بیست و چهارم تیر ۱۴۰۲
توضیح ابیات ۵۷۸ تا ۵۹۰
🎙انجمن ۴۱۵
📚داستان مکرر کردن مریدان که خلوت را بشکن
جمله گفتند ای حکیم رخنه جو
این فریب و این جفا با ما مگو
🔻رخنه جو: چاره جو،
فریب: نعل وارونه زدن
🔻خداوند هیچ کسی را زیاده بر طاقت تکلیف نمیکنه.
🔻مرغی میتونه انجیر بخوره که نوکش کجه. فقط مرغ انجیر خوار میتونه انجیر بخوره نه هر مرغی.
🔻مراحل معرفت با چیزهای آسان شروع میشه مثه اینکه به بچه خردسال نان نمیدن و شیرخوارگی مقدمه نان خوردنه.
🔻در مسیر معرفت اول باید خودشناسی کرد.
🔻در مسیر معرفت اگر سالک بدون توشه بخواهد به مراحل بالاتر برود طعمه میشود.
🔻صفیر: تقلید صدای پرندگان برای به دام انداختن پرنده.
دو نوع صفیر داریم، صفیر خوب و صفیر بد.
🔻دیو تعبیر نفس اماره است که انسان را به بدی میکشاند. ان النفس لامارة بالسوء
🔻به نقطه اوج سپهر سِماک گفته میشود و نقطه پایین آن سمک گفته
سَمک در لغت به معنی ماهی است و قدما معتقد بودند زمین بر پشت ماهی است
🔻 صورت فلکی عوّا یا گاوران یکی از بزرگترین صور فلکی شمالی که بین صور فلکی خرس بزرگ و سنبله جا خوش کردهاست گاوران شکل بادکنک و چهارمین ستاره پر نور آسمان یعنی نگهبان شمال که سماک است در انتهای این صورت فلکی قرار دارد
🔻عالم بالا صورتا عالم اکبر است ولی عالم معنا عالم اصغر اما انسان کامل صورتا عالم اصغر ولی از نظر معنا عالم اکبر است
#شرح_مثنوی
#استاد_عباس_شاه_زیدی_خروش
#شرح_مولوی
🔔 https://eitaa.com/joinchat/3730244031C149405e277
برای پیوستن به کانال استاد خروش
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3730244031C149405e277
سخنرانی علامه فقید استاد جلال الدین همایی پیرامون مثنوی مولانا
هدایت شده از Sara M
همایی-مولوی چه می_گوید.mp3
13.89M
#شرح_و_ تفسیر مثنوی_استاد_خروش_اصفهانی📖📣
صدای ملکوتی حضرت استاد علامه همایی به حق برای من یک نوستالژی بی نظیر و کم سابقه بود .
تک تک کلمات مفهوم و نامفهوم استاد در این فایل صوتی قدیمی را با گوش جان شنیدم .
با آنکه خانه ی استاد همایی در محله پدری ما بود ولی در ۱۲ سالگیِ من استاد بدرود حیات گفت
اما به لطف خدا ۵ سال بعد در ۱۷ سالگی بصورت معجزه آسایی با زنده یاد استاد منوچهر قدسی که از بهترین و مبرزترین شاگردان مرحوم همایی بود آشنا شدم و سر مشق شاعری را از ایشان گرفتم هفته ای یک روز اجازه داشتم محضرش را درک کنم استاد منوچهر قدسی بسامد سخنش استاد همایی بود جمله ای نمی فرمود که در آن از استادش با تعظیم و اعزاز یاد نکند .انگار همه ی آن چیزهایی را که قدسی در باره ی استاد همایی می گفت در صدای این درخت کهنسال علم و ادب از خود جلال الدین همایی شنیدم .
جلال الدین ها همه خوبند چه بلخی باشند و چه همایی
رضوان خدا بر هر دو باد
عباس شاه زیدی
برای پیوستن به کانال استاد خروش
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3730244031C149405e277
جلسه ی سی ام.m4a
48.21M
🔈 #خوانش_و_تفسیر_کتاب_مثنوی_معنوی
🔈 #دفتر_اول
🔈 #نسخه_نیکلسون
🔇 #جلسه_سی_ام
📆تاریخ برگزاری جلسه:
شنبه سی و یک تیر ۱۴۰۲
توضیح ابیات ۵۹۱ تا ۶۰۶
🎙انجمن ۴۱۶
📚داستان جواب گفتن وزیر که خلوت را نمی شکنم
گفت حجت های خود کوته کنید
پند را در جان و در دل ره کنید
🔻داستان اعتراض مریدان بر خلوت وزیر
جمله گفتند ای وزیر انکار چیست
گفتِ ما چون گفتن اغیار نیست
🔻مبانی فکری و اندیشه ی مولانا در باب صفت جباریت خداوند .
🔻تفسیر مبانی مولانا در باب فنای اَفعالی.
🔻تشبیه انسان به صفحه شطرنج در بی اختیاری
🔻تفسیر و تآویل وجود مطلق از نظر مولانا.
🔻بیتی از شبستری در تآیید اعتباری بودن تعینات
🔻تاثیرات عمیق مولانا از نظرات محی الدین عربی معروف به شیخ الاکبر.
🔻تعداد آثار منسوب به ابن عربی .
🔻دو نظریه مشهور ابن عربی در خصوص وحدت وجود و عشق
🔻 نقدها و تآییدات ابن عربی بر تصوف و عرفان
#شرح_مثنوی
#استاد_عباس_شاه_زیدی_خروش
#شرح_مولوی
🔔 https://eitaa.com/joinchat/3730244031C149405e277
🔈#خوانش_و_تفسیر_کتاب_مثنوی_معنوی
🔈 #دفتر_اول
🔈 #نسخه_نیکلسون
🔇#ادامه_مباحث_جلسه_سی_ام
🔻در نگاه شبستری کلیه ی تعین ها امور اعتباری است: انسان هم یکی از تعینات است
وجود اندر کمال خویش ساری است
تعین ها امور اعتباری است
🔻مولوی در ظل صفت جباریت الهی هستی انسان را همانند شیران روی پرچم می داند که باد آنها را تکان می دهد
🔻فلاسفه اسلامی به وجود انسان وجود ربطی میگویند که اگر خداوند لحظه ای از ما دست عنایت بردارد ما نیست میشویم.
🔻ما از نیست هست شدیم وقتی لذت وجود را چشیدیم عاشق وجود شدیم.
🔻اَنعام: به فتحه چهارپایان و به کسره عطا کردن و بخشش کردن.
🔻چشم اِنعام مدارید ز اَنعامی چند (حافظ)
🔻مولوی بخش اعظم عرفانش را از عرفان و تصوف محی الدین ابن عربی(شیخ الاکبر) گرفته.
🔻به ابن عربی عرب آندلوسی هم می گویند که حدود هشتصد و پنجاه اثر به او منسوب است که حدود ۷۰۰ اثر آن معتبر است نظریه وحدت وجود از اوست.
🔻در کتاب فتوحات مکیه ابن عربی در جلد یک صفحه ۶۱, ابن عربی خود را دارای دیدگاه مستقل از صوفیه میداند.
🔻ابن عربی اولا میگوید این عالم وجود حقیقی ندارد و تنها وجود یکتا در هستی ذات خداوند جل و اعلی است و دوما میگوید هر جنبش و حرکتی که در عالم اتفاق می افتد بر اساس عشق است.
🔻حافظ:
از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر
یادگاری که در این گنبد دوار بماند
🔻تنها مکتبی که میگوید حد وسط حد درست است مکتب شیعه است
اشاعره میگویند جبر مطلق
گروهی از معتزله میگویند اختیار مطلق است
#استاد_عباس_شاه_زیدی_خروش
#شرح_مولوی
🔔 https://eitaa.com/joinchat/3730244031C149405e277
دفتر اول ابیات ۶۱۸ تا ۶۴۲.mp3
31.3M
🔈 #خوانش_و_تفسیر_کتاب_مثنوی_معنوی
🔈 #دفتر_اول
🔈 #نسخه_نیکلسون
🔇 #جلسه_سی_و_دوم
📆تاریخ برگزاری جلسه:
شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
توضیح ابیات ۶۱۸ تا ۶۴۲
🎙انجمن ۴۱۸
حجم فایل ۲۹ مگابایت
زمان ۴۴ دقیقه
📚داستان جواب گفتن وزیر که خلوت را نمی شکنم
🔻زاری ما شد دلیل اضطرار
خجلت ما شد دلیل اختیار
🔻دلایل رد جبر در دیدگاه مولانا
🔻اضطرار و شرمساری از افعال بد دلیل اختیار است
🔻حسرت و زاری در هنگام بیماری بر اعمال خود دلیل اختیار است .
🔻بیان اصل و حقیقت درد و رنج آدمی که کلید در وصال است
🔻اشاره ای کوتاه به ابیات گنجینة الاسرار جناب عمان سامانی
🔻عجز و ناتوانی آدمی در برابر قدرت مطلقه الهی
🔻شرح واژه سجین و علیین در کلام مولانا
🔻بیان جبری بودن انبیا در امور دنیوی
🔻 بیان جبری بودن کافران در امور اخروی
🔻 دیدگاه مولانا در جنس عِلوی أنبياء و جنس سفلی کافران
#شرح_مثنوی
#استاد_عباس_شاه_زیدی_خروش
#شرح_مولوی
🔔 https://eitaa.com/joinchat/3730244031C149405e277
مثنوی از بیت ۶۴۰ تا بیت ۶۹۵.mp3
34.1M
🔈 #خوانش_و_تفسیر_کتاب_مثنوی_معنوی
🔈 #دفتر_اول
🔈 #نسخه_نیکلسون
🔇 #جلسه_سی_و_سوم
📆تاریخ برگزاری جلسه:
شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
توضیح ابیات ۶۴۲ تا ۶۹۵
🎙انجمن ۴۱۹
حجم فایل ۳۲ مگابایت
زمان ۵۷ دقیقه
📚داستان نومید کردن وزیر مریدان را از رفض خلوت
🔻آن وزیر از اندرون فریاد داد
کی مریدان از من این معلوم باد
🔻داستان ولیعهد ساختن وزیر هر یک امیر را جدا جدا
🔻وانگهانی آن امیران را بخواند
یک به یک تنها به هر یک حرف راند
🔻داستان کشتن وزیر خویشتن را در خلوت
🔻داستان طلب کردن امت عیسی از امرا که ولیعهد از شما کدام است
🔻دیدگاه مولانا در باب اتحاد پیامبران با خدا و یکی بودن نایب با منوب
🔻اولین استفاده مولوی از قاعده اماله یعنی تبدیل الف به ی در دفتر اول مثنوی
🔻تمثیل آوردن مولانا در باب اتحاد نایب با منوب
🔻دیدگاه مولوی در خصوص عالم انبساط
🔻
🔻 دیدگاه مولوی در وحدت وجود
#شرح_مثنوی
#استاد_عباس_شاه_زیدی_خروش
#شرح_مولوی
🔔 https://eitaa.com/joinchat/3730244031C149405e277
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من خسی بی سر و پایم که به سیل افتادم
او که می رفت مرا هم به دل دریا برد
علّأمة العلماء حضرت نور ، حضرت عشق، سید محمد حسين طباطبايي رضوان الله تعالي عليه
https://eitaa.com/khoroosh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خوانش ابیات ۶۹۶ تا ۷۲۶ دفتر اول مثنوی
شرح و تفسیر ابیات فوق در ۴۲۰ مین انجمن شعر جوان حوزه هنری شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ عمارت تاریخی خانه هنرمندان
عباس شاه زیدی
جلسه سی و چهارم مثنوی.mp3
50.47M
🔈 #خوانش_و_تفسیر_کتاب_مثنوی_معنوی
🔈 #دفتر_اول
🔈 #نسخه_نیکلسون
🔇 #جلسه_سی_و_چهارم
📆تاریخ برگزاری جلسه:
شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
توضیح ابیات ۶۹۵ تا ۷۳۸
🎙انجمن ۴۲۰
زمان ۳۵ دقیقه
📚داستان منازعت اُمرا در ولیعهدی
🔻یک امیری زان امیران پیش رفت
پیش آن قوم وفا اندیش رفت
🔻تعظیم نعت مصطفی علیه السلام کی مذکور بود در انجیل
🔻بود در انجیل نام مصطفی
آن سر پیغمبران بحر صفا
🔻تاثیرات ویرانگر و مرگ آور اختلاف و فتنه کردن در امتها و فروپاشی قوم عیسی ع
🔻تشبیه انسان به گردوی در بسته که تا سنگ مرگ او را نشکند مغزدار بودش مجهول است
🔻جان بی معنی از دیدگاه مولوی شمشیر چوبین است در غلاف که به درد کارزار نمی خورد
🔻تشبیه اولیا الهی به انار خندان ،
🔻نام پیامبر اسلام در انجیل حضرت عیسی ع
🔻 استعانت به نام مبارک احمد صلی الله علیه و آله و نجات مسیحیان از فتنه وزیر مکار
#شرح_مثنوی
#استاد_عباس_شاه_زیدی_خروش
#شرح_مولوی
🔔 https://eitaa.com/joinchat/3730244031C149405e277
خوانش ابیات ۷۳۹ تا ۷۸۲.mp3
5.61M
متن خوانی مثنوی
شرح ابیات ۷۳۸ تا ۷۶۷.mp3
21.11M
🔈 #خوانش_و_تفسیر_کتاب_مثنوی_معنوی
🔈 #دفتر_اول
🔈 #نسخه_نیکلسون
🔇 #جلسه_سی_و_پنجم
📆تاریخ برگزاری جلسه:
شنبه ۴ شهریور ۱۴۰۲
توضیح ابیات ۷۳۸ تا ۷۶۷
🎙انجمن ۴۲۱
زمان ۲۸ دقیقه
📚حکایت پادشاه جهود دیگر که در هلاک قوم عیسی سعی می نمود
🔻بعد این خونریز درمان ناپذیر
کاندر افتاد از بلای آن وزیر
🔻اشاره قرآنی همین حکایت در آیات ۱ تا ۷ سوره مبارکه بروج
🔻تفسیر آیات فوق
🔻زشتی بدعت و سنت های بد و نتایج زیانبار آن در نگاه مولانا
🔻 معنای اورثنالکتاب ، آیه ۳۲ فاطر در کلام مولانا
🔻۱۷ گروه لعن شدگان در قرآن
🔻شرح مبسوط، الجزء یمیل الی الکل در کلام مولانا
🔻معنای ، صِبغة الله و معنای، لعنة الله در کلام مولانا
#شرح_مثنوی
#استاد_عباس_شاه_زیدی_خروش
#شرح_مولوی
🔔 https://eitaa.com/joinchat/3730244031C149405e277
ابیات ۷۶۸ تا ۷۸۲.mp3
17.99M
🔈 #خوانش_و_تفسیر_کتاب_مثنوی_معنوی
🔈 #دفتر_اول
🔈 #نسخه_نیکلسون
🔇 #جلسه_سی_و_ششم
📆تاریخ برگزاری جلسه:
شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۲
توضیح ابیات ۷۶۸تا ۷۸۲
🎙انجمن ۴۲۲
زمان ۲۴ دقیقه
حجم فایل ۱۷ مگابایت
📚حکایت آتش کردن پادشاه جهود و بت نهادن پهلوی آتش که هر که این بت را سجود کرد از آتش برست
🔻آن جهود سگ ببین چه رای کرد
پهلوی آتش بتی بر پای کرد
🔻در کلام مولانا منظور از جهود مطلق کفر است
🔻زاده شدن بت های باطل از بت نفس
🔻تشبیه مولانا از بت های بیرونی به مار و بت نفس به اژدها
🔻 تفسیر بت منحوت ( تراشیده شده)
🔻تشبیه صورت نفس به دوزخ با اشاره به آیات ۴۳ و ۴۴ سوره حجر که ، لها سبعة أبواب،
🔻 تفسیر درهای دوزخی نفس شامل : حرص ، شره ، حقد ، حسد ، غضب، شهوت ، کبر
🔻معنی تفرعن در کلام مولانا
🔻به اعتقاد مولانا در وجود هر انسانی من البدو الی الختم موسی و فرعونی در ستیزه هستند
#شرح_مثنوی
#استاد_عباس_شاه_زیدی_خروش
🛎https://eitaa.com/joinchat/3730244031C149405e277
ابیات ۷۸۳ تا ۸۱۱ دفتر اول.mp3
20.26M
🔈 #خوانش_و_تفسیر_کتاب_مثنوی_معنوی
🔈 #دفتر_اول
🔈 #نسخه_نیکلسون
🔇 #جلسه_سی_و_هفتم( بخش اول)
📆تاریخ برگزاری جلسه:
شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
توضیح ابیات ۷۸۳تا ۸۱۱
🎙انجمن۴۲۳
زمان ۲۸دقیقه
حجم فایل ۱۹مگابایت
📚به سخن آمدن طفل در میان آتش و تحریص کردن خلق را در افتادن به آتش
🔻یک زنی با طفل آورد آن جهود
پیش آن بت وآتش اندر شعله بود
🔻اعجاز الهی در نسوختن طفل در میان آتش چون ابراهیم علیه السلام
🔻قیاس جهان محسوس به جهان غیب که مانند جهان رحِم است نسبت به جهان طبیعت و ماده
🔻در نگاه مولانا جهان طبیعت ، عالمِ نیست و زوال و نابودی ست و جهان نیست جهان هست و پایدار است
🔻 واژه مسلمان در مورد مطلق اعتقاد به خداوند است با ارجاعات قرآنی
🔻بر گشتن مکر شیطان به خودش در فرجام این داستان
#شرح_مثنوی
🛎https://eitaa.com/joinchat/3730244031C149405e277
ابیات۸۱۲تا۸۲۳آهنگهایزنگ.mp3
11.26M
🔈 #خوانش_و_تفسیر_کتاب_مثنوی_معنوی
🔈 #دفتر_اول
🔈 #نسخه_نیکلسون
🔇 #جلسه_سی_و_هفتم( بخش دوم)
📆تاریخ برگزاری جلسه:
شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
توضیح ابیات ۷۸۳تا ۸۱۱
🎙انجمن۴۲۳
زمان ۱۵دقیقه
حجم فایل ۱۰مگابایت
📚 کژ ماندن دهان آن مرد که نام محمد را علیه السلام به تَسخر خواند
🔻آن دهان کژ کرد و از تسخیر بخواند
نام احمد را ، دهانش کژ بماند
🔻سزای تمسخر اولیای الهی
🔻افسوس کردن ، به معنای تمسخر کردن
🔻اگر خدا اراده کند پرده کسی را بدرد در دل او میل به طعن أولياء إلهي اندازد
🔻 و اگر خدا بخواهد عیب کسی را بپوشاند زبان او را از عیب جویی دیگران نگاه می دارد
🔻فوائد گریه در مقام شوق حق
#شرح_مثنوی
#استاد_عباس_شاه_زیدی_خروش
🛎https://eitaa.com/joinchat/3730244031C149405e277
پیش خوانش متن مثنوی برای جلسه ۴۲۴ 👆👆👆👆
البته شنبه آینده ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ تعطیل عمومی است ولی فایل شرح و تفسیر مثنوی بارگذاری خواهد شد
https://eitaa.com/joinchat/3730244031C149405e277
عتاب کردن آتش بخش ۱.mp3
20.16M
🔈 #خوانش_و_تفسیر_کتاب_مثنوی_معنوی
🔈 #دفتر_اول
🔈 #نسخه_نیکلسون
🔇 #جلسه_سی_و_هشتم( بخش اول)
📆تاریخ برگزاری جلسه:
شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
توضیح ابیات ۸۲۳تا ۸۳۹
🎙انجمن۴۲۴
زمان ۲۸ دقیقه
حجم فایل ۱۹ مگابایت
📚 عتاب کردن آتش را آن پادشاه جهود
🔻رو به آتش کرد شه کای تند خو
آن جهان سوز طبیعی خوت کو؟
🔻مشرب اشاعره در عدم رابطه ی الزامی بین علت و معلول
🔻تعریف خمسه ی محتجبه و علم سیمیا
🔻موسس علوم غریبه " هرمس" از اساطیر یونان باستان
🔻 نظر جرجانی در تعریف عنصر
🔻نظریه ی اشعریان و صوفیان مبنی بر اینکه تمام ممکنات بدون استثنا و بی واسطه مستند به حضرت حق اند
🔻شرح نظریه حکیم ملاهادی سبزواری در قاعده معیت حق
🔻شرح روایتی از حضرت علی علیه السلام در باب معیت حضرت حق
#شرح_مثنوی
#استاد_عباس_شاه_زیدی_خروش
🛎https://eitaa.com/joinchat/3730244031C149405e277
📣فایل های صوتی
☀️جلسات استاد خروش
🏠در خانه هنرمندان
📚توضیحی بر مثنوی مولانا
🤝برای دوستان علاقمند به مثنوی ارسال کنید
عضویت در کانال
👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3730244031C149405e277
دوستان بزرگوار
لطفاً پوستر بالا را به دوستان و علاقمندان به تفسیر مثنوی ارسال بفرمایید
لطفاً رسانه باشید
حتی اگر یک نفر به واسطه شما با این دریای ناب آشنا شود در خیر کثیر ترویج این معارف سهیم خواهید بود
ارتباط با ادمین
👇👇👇👇👇
@Riaphik_admin