سلااام به رفقای قدیمی و تازهوارد کتاب سفید
صبح زیباتون پر از انرژی و لبخند☺️
امروز یه تمرین جذاب داریم، ببینم کی میتونه یه داستانک خلاق در موردش بنویسه😊👇
sound_ktbsefid.mp3
2.1M
#تمرین ۶۸
✍🏻برای این لوکیشن و صدا، یک داستان بسیار کوتاه بنویسید؛
🟣بهترین داستانهای ارسالی در بخش #داستان_کوتاه در کانال «کتاب سفید» منتشر خواهند شد.
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
🔹چرا نویسندگان موفق زیاد کتاب میخوانند؟
کتابها سرمایۀ نویسندهها را بیشتر میکنند. میدانید چرا؟ چون سرمایههای نویسنده واژهها، مفاهیم و ایدهها هستند. کتابها بهطور سخاوتمندانه این سرمایۀها را تقدیم نویسنده میکنند. از قدیم گفتهاند: «بیمایه فتیر است!» همان طور که وقتی حساب بانکیتان خالی باشد، نمیتوانید به خرید بروید، بدون سرمایۀ نویسندگی هم نمیتوانید آثار ارزشمندی خلق کنید.
برخی از کسانی که تازه قدم در راه نویسندگی گذاشتهاند، در برنامۀ روزانۀ خود زمانی برای نوشتن اختصاص میدهند، ولی برای مطالعه حسابی باز نمیکنند. همیشه هم در دفاع از خود میگویند: «وقتی برای مطالعه ندارم.» باور کنید اینها هیچوقت نویسنده نمیشوند! همین است که وقتی پشت میز مینشینند تا متنی بنویسند کلی زمان میگذارند و به ذهنشان فشار میآورند تا ایدهای را روی کاغذ پیاده کنند. ولی این کار معمولا جواب نمیدهد چون نوشتن نیاز به سرمایه دارد. نمیتوان از ذهن خالی توقع داشت که ایدههای شگفتانگیز تولید کند.
✍مریم مجتهدزاده
📌 داستان های شاهنامه به زبان ساده
❇️ قسمت بیست و یکم: پادشاهی کیکاووس (بخش دوم)
این خبر به زال میرسد. او رستم را فراخوانده و از او میخواهد که کیکاووس و اسیران را از چنگ دیوها نجات دهد. زال به رستم دو مسیر پیشنهاد میدهد: یکی راهی طولانی و امن، و دیگری راهی کوتاه اما پر از عجایب و خطرات شگفتانگیز. رستم مسیر کوتاه را انتخاب میکند، مسیری که بعدها به هفتخوان معروف میشود.
در این مسیر پرماجرا، رستم با چالشهای بسیاری روبهرو میشود. او دیوی به نام اولاد را اسیر میکند. اولاد با وعده پادشاهی مازندران راهنمای رستم میشود و به او میگوید که تنها راه شکست دیو سپید، چکاندن خون جگر او در چشمان نابینایان است. رستم پس از گذر از شش خوان دشوار، در خوان هفتم به دیو سپید میرسد. او را در نبردی سخت شکست داده و میکشد. سپس با خون جگر دیو، چشمان کیکاووس و اسیران را درمان میکند.
کیکاووس به ایران بازمیگردد و طی دو نامه از شاه مازندران میخواهد که تسلیم شود. اما شاه مازندران نمیپذیرد و جنگی میان ایران و مازندران درمیگیرد. در نهایت، رستم شاه مازندران را اسیر کرده و نزد کیکاووس میبرد. کیکاووس دستور قتل شاه مازندران را میدهد و سرزمین مازندران را فتح میکند. به درخواست رستم، اولاد به عنوان فرمانروای مازندران منصوب میشود و صلح برقرار میگردد.
✍🏻 کیارش طاهری
@Kia_1386 📩
#هیئت_تحریریه
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
🌸مبعثش با «اقرا باسم ربک» آغاز و
با «انا اعطیناک الکوثر» بیمه و
با «الیوماکملت لکم دینکم» جاودانه شد...
عیـــــــــــــدتــــــــــــــــــان مبارک
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
"گذشته های فراموش نشدنی!"
هر شخصیت، درست مثل یک انسان واقعی، بدون گذشته نمیتواند باورپذیر باشد. پیشزمینه و گذشته شخصیتها نقش اساسی در شکلدهی به رفتار، انگیزهها و انتخابهای آنها در داستان ایفا میکند.
گذشتهی شخصیت میتواند شامل خاطرات تلخ و شیرین، تجربههای آموزنده یا حتی اسرار ناگفتهای باشد که بعدها در داستان آشکار میشوند. این پیشزمینهها، به شخصیتها هدف و انگیزه میبخشند و به خواننده درک بهتری از علت رفتارهای آنها میدهد. مثلاً، یک شخصیت که در کودکی دچار کمبود محبت بوده است، ممکن است در بزرگسالی رفتارهای پرخاشگرانه از خود بروز دهد.
افشای گذشته شخصیتها میتواند به شکلهای مختلفی انجام شود؛ از دیالوگهای حسابشده تا فلشبکهای جذاب. اما نکته کلیدی این است که این اطلاعات به تدریج و در موقعیتهای مناسب به خواننده منتقل شوند، نه به شکل یک مونولوگ طولانی که داستان را متوقف کند. جذابیت گذشتهها در داستان، به این است که مثل یک پازل، قطعات آن آرامآرام کنار هم قرار گیرند.
گذشتهی شخصیتها همچنین فرصتی برای خلق تنش و تعلیق است. اسراری که در گذشته پنهان شدهاند یا اشتباهاتی که شخصیت از آنها میترسد، میتوانند نقطههای عطف هیجانانگیزی در داستان باشند. این گذشتهها به شخصیتها انگیزهای برای تغییر یا مقابله با موانع میدهند و داستان را پرکشش میکنند.
این پیشزمینهها به شخصیتها کمک میکند تا در برابر مشکلات و انتخابهای جدید در داستان بهتر واکنش نشان دهند. بدون داشتن گذشتهای که از آن آگاه باشیم، ممکن است رفتارهای شخصیتها برای خواننده غیرمنطقی به نظر برسند. بنابراین، گذشته نهتنها به عمق شخصیتها کمک میکند، بلکه در ایجاد درگیریها و بحرانها نیز نقش حیاتی دارد.
در نهایت، پیشزمینه و گذشته شخصیتها نهتنها به آنها عمق میبخشد، بلکه خواننده را هم با شخصیتها بیشتر همراه میکند. وقتی بدانیم شخصیتها از کجا آمدهاند و چه تجربههایی آنها را شکل داده، ارتباط ما با آنها احساسیتر و معنادارتر خواهد بود. گذشتهها شاید برای شخصیت تمام شده باشند، اما برای داستان تازه شروع شدهاند.
✍️کیارش طاهری
#هیئت_تحریریه
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
#نکات_کوتاه_نویسندگی
✏️ در کتاب حرفه داستان نویس میخواندم:
یکی از راههای به دست آوردن ایدههای داستانی این است که همیشه دفترچهای همراه خود داشته باشید و مطالب مجلهها و روزنامهها، فکرهاتان، مشاهداتتان و هر چیز ثبتکردنی دیگر را در آن یادداشت کنید. سعی کنید به این کار عادت و در ذهنتان نهادینهاش کنید. اینها مواد اولیهاند. سانسورشان نکنید. جلوشان را نگیرید. بعداً میتوانید بروید سراغشان، از میانشان خوبها را انتخاب کنید، و بقیه را دور بریزید.
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
نگون بخت
پس از روزی کسلکننده، یک نگون بخت روی فرشی سرد خوابید. دستش را زیر سر گذاشت، پتوی مسافرتیای که هنوز قسطش کامل پرداخت نشده بود را روی خود کشید و در افکارش غرق شد.
به شغل خستهکنندهاش، درآمد کم، قسطهای عقبافتاده، هوای غمگین شهر و تنهاییِ آزاردهندهاش میاندیشید. هیچ چیز به جز آهنگی بیکلام، او را از پریشانیها دور نمیکرد؛ هر گاه که آن موسیقیِ شاد و بینظیر پخش میشد، میتوانست لبخند بزند و برای دقایقی احساس خوشبختی کند. نگاهی به ضبط صوت قدیمیاش انداخت، اما به سمتش دست دراز نکرد. چشمهایش را بست و دوباره شوربختیهایش را مرور کرد. در خیالش تصمیم گرفت، فردا صبح که شد به آن موسیقی گوش دهد تا دلگرم شود و امید به زندگیاش دوباره بازگردد. او آنقدر فکر کرد که سپس خوابش برد و همان شب درگذشت.
- حدیث آمهدی(دیان)
#ارسالی_مخاطب
#داستان
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
«راهنمای جامع انتخاب دستهبندی نوشته»
قسمت ۱
انتخاب دستهبندی برای نوشته نقش اساسی در سازماندهی و هدفگذاری محتوای آن دارد. اگر نوشته شما داستان است، باید به خلق روایتهای خیالی با شخصیتها و پلاتهای مشخص بپردازید. نثر ادبی بر زبان و سبک نگارش تمرکز دارد و به دنبال ایجاد زیبایی و ارزش هنری در متن است. دلنوشتهها بیشتر بر بیان احساسات و تجربیات شخصی متمرکزند و معمولاً لحنی صمیمی و خودمانی دارند. انتخاب درست دستهبندی میتواند به شما کمک کند تا نوشتهای منسجم و تاثیرگذار ارائه دهید.
✍🏻 کیارش طاهری
@Kia_1386 📩
#هیئت_تحریریه
#دسته_بندی_نوشته
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
#نوشتن
جی کی رولینگ جلد اول هری پاتر را در کافه نوشت.
او فقط صبحها که بچهاش را میبرد مدرسه، تا ظهر که از مدرسه برگردد، در کافهای نزدیک مدرسه فرصت نوشتن داشت.
رفتنش هم به خاطر کافهنشینی نبود؛ پول نداشت خانه را گرم کند، صبح وسایل گرمایشی را خاموش میکرده تا ظهر، میرفته توی کافه که گرم بوده مینوشت.
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
#تمرین 68
#ارسالی_مخاطب
🤩سپاس فراوان از شما که تمرینها را انجام میدهید و برای ما هم میفرستید؛ ان شاءالله موفق باشید و قلمتان پربرکت باشد.👏🏻👏🏻
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid