راحتی، پوشیدگی و خوشترکیبی؛ یک لباس خوب باید این ویژگیها را داشته باشد. شبیخون فرهنگی یعنی پوشش فاخر شیخ اجل که جامع صفات پیشگفته و نماد هویت ایرانی است، لباس شهرت شناخته شده و دستمایه فکاهی قرار گیرد؛ در عوض جینهای مندرس، تیشرتهای بدقواره، شلوارهای آبرفته، یقههای چاک خورده و فاقهای چسبیده در خیابانهای ما جولان بدهند. هارمونی چشمنواز البسه سنتی ایرانیان در برابر اشتهای فزاینده اژدهای سورئالیسم غربی در صنعت مد، بلعیده شده است.
اما روزآمدی لزوما با سنتستیزی مقرون نیست. ریچکیدزهای ابوظبی هنوز دشداشه را کنار نگذاشتهاند و سوپراستارهای زن بالیوودی همچنان ساری میپوشند. با این وجود ذائقه فاخرپسند ایرانی امروزه دستخوش تمایل به تبرج شده است. شکم سیکسپکیها لباس کشسان میپوشند، بازوآرنولدیها تیشرت چسبان و پاپرانتزیها اسلش فاق آویزان. در گذرها چشمهای رهگذران وجب به وجبِ هندسه اندام عابران، میلیمتری دستشان است.
لباس در نگاه بشر مدرن به آنتیتز خود تبدیل شده است. تمدن هشتصدساله اندلسی را میتوان با جامهدریدگی طومارپیچی کرد. امروزه پاک ماندن به شیوه پیغمبران کار حضرت یوسف است که جامهی از قفا دریدهی تقوا را به معجزه شفابخش بصیرت بدل کند. اما استعمار مسلح به ناتوی فرهنگی نیاز به تخدیر تودهها دارد و چه سلاحی دمدستیتر از پوشاک! فرهنگ، عمیقترین بخش تمدن است و لباس، سطحیترین جلوه فرهنگ. فرهنگسازی در پوشاک کار نرمافزاری میخواهد که از پشمینهپوشان تندخو برنمیآید. میدان برای ذهنهای زیبا و قلبهای سلیم باز است. بسم الله...
#حجاب
#زهرا_محسنی_فر
@lafzeghalam
#خوزستان بستر یکسوم آبهای جاری کشور است اما شهرها در کشوقوس قطعی آب، روستاها به دنبال حقابه، کشاورزی در مضیقه، احشام تشنه، ماهیها مرده و هور برهوت شده است. خوزستان بیتاب است اما سدها پر آب و تاب! سرچشمهها کانالیزه شده تا جای کویر و جلگه را عوض کنند.
گرگهای رسانهای بیگانه در حوالی ما زوزه میکشند تا از گل و لای بیآبی، ماهی ناامنی صید کنند. «سوء مدیریت آب» خوراک آنها را تأمین میکند، نه استغاثهی مردم برای آب. دستگاه قضا ترکهی عدالت را برای ترک فعلها و مدیریتهای انشعابی بلند کند و آب رفته را به جوی باز گرداند.
مدیریت وصلهپینهای توان توسعهی زیرساختها را ندارد. مدیریت عتیقهای توان تبدیل ثروتهای زیرخاکی (منابع نفت و گاز) به ثروتهای روزمینی را ندارد. اما مدیریت انشعابی، کانال میزند تا منابع را از جایی بکند و به جای دیگر ببرد. خوزستان قربانی رستههای مختلف سوء مدیریت است.
آب، مزیت نسبی تمدن خوزستان است اما سوء تدبیرها آن را به پاشنهی آشیل تبدیل کرده است. دیروز یک ایران در خوزستان جنگید تا یک وجب از این خاک به یغما نرود. امروز دولت جدید باید نگاهی ملی به این استان داشته باشد، چون مشکلات خوزستان، مشکلات ایران است و رونق آن، رونق این. گرهها بازشدنیست اگر فکر مشکلگشا، ارادهی استوار و مدیریت پویا پای کار بیاید.
#نه_به_انتقال_آب_کارون
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
در رَطب و یابس ایام، برای خدمت به عیالالله #مرد_میدان بود تا قهر طبیعت و قحط مدیریت، خشک و تر خلقالله را یکجا نسوزاند. پا در چشمهی سلسبیل میگذاشت وقتی برای خدا با پای پیاده از سیل میگذشت. یکتنه سرمایهی اجتماعی را تکان میداد و قدرت بسیجکنندگی او زیر آسمان خدا نظیر نداشت. از نیل تا فرات در قبضهی استیلای او بود تا از دز تا اروند امن باشد، اما امنیتی نه! انصاف نیست هزار ارگان خلاص را با یک تار موی آن یگانهی با اخلاص برابر کنیم. از تشنگی #هور، دل او کباب میشد اما چرا هیچ مسئولی از خجالت این مردم آب نمیشود؟
جایش خالیست، مثل رد آب بر دیوارهی خشکرود کرخه...
📌 تصویری از حضور سردار در سیل ۹۸ خوزستان
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ 🌷
#عید_غدیر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔴نوبت مذاکره با کرامالکاتبین!
برجام را دو بر یک بردیم و کاپ اخلاق گرفتیم. سد تحریمها که بالمره شکسته شد، هورالعظیم را آب برد. مثل آب خوردن همه چیز را انداختیم گردن ترامپ. آن گوربهگوری که رفت، از این گوگولیمگولی هم آبی گرم نشد. اگر شتر دوکوهانهی مشکلات کشور از سوراخ مذاکره با آمریکا رد میشد، سوزن اقتصاد لای درز بحران ارزی گیر نمیکرد. مقر مذاکرات وین همان کارگاه خیاطی است که دیپلماتهای دوزنده بی پارچه و نخ برای پادشاه وعدهها قبای «تقریبا هیچ» دوختند تا عمری به این دستاورد چشمنواز ببالد. چقدر باید بشکاف زد و به عقب برگشت تا شکاف عمیق طبقاتی دوباره بخیه بخورد.
کاش مرحوم هاشمی به دولت اعتدال گفته بود که در قبر مذاکره با آمریکا میّت نخوابیده تا آنها که زبان زندهی دنیا را بلدند، بیخود گریهزاری راه نمیانداختند و به گور آمریکا دخیل نمیبستند. چطور نفتکشها را نفسکشگویان و بیباکانه به حیاطخلوت امریکا رساندیم، اما پمپ بنزین قارهی سبز هوای باک هواپیمای ظریف را هم نداشت؟! تروئیکای اروپا هم فهمید که مذاکره نر است، اما روحانی هشت سال مشغول دوشیدن آن بود. به امضای گربه نره و روباه مکار چه کسی اعتماد میکند؟ شنگول و منگول پشت دستشان را داغ کردند که دیگر به دست مخملی گرگ اعتماد نکنند، اما عراقچی و تختروانچی تا لحظه آخر از مذاکره دل نکندند.
دلواپس همین روزها بودیم، وقتی «دلواپس» برچسبی سیاسی برای بستن دهان منتقدان بود. نمیخواستیم دولت با خیالبافی رابطه با آمریکا و بزک کردن کدخدا هشت سال به مملکت تافت بزند و آخر سر با حلالیت خواستن نمایشی مظلومنمایی کند که ما تلاش کردیم اما تحریمها نگذاشتند. کسی نیست بگوید مرد حسابی شما برای برداشتن همین تحریمها رأی آوردید اما کاری کردید که تحریمها دوبله سوبله شد. بزرگترین دستاورد دولت تدبیر و امید، عبرتآموزی است. حقالناس هشتاد میلیون ایرانی در نتیجهی اعتماد به غرب اگر در کتابهای تاریخ ثبت نشود، لوح محفوظ الهی حتما از قلم نمیاندازد؛ در روزی که مذاکره با کرامالکاتبین مثل مذاکره با شیطان رجیم سودی نمیبخشد.
#حلالت_نمیکنیم
#عبرت_آیندگان
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
شمربن ذیالجوشن زمانه به همراه همسرش جیل جگرخوار فرارسیدن ماه پیروزی خون بر شمشیر را گرامی داشتهاند! مثل این است که نوادگان ابرهه عامالفیل را به پناهندگان حبشه تبریک بگویند یا پشه آنوفل به احترام قربانیان مالاریا یک دقیقه وزوز نکند. منبر ١٣ میلیون ممبری توییتر برای نشر معارف بايدن گرم گرم است. دستگاه تبلیغی دشمن از امام حسین (ع) هم علیه #امام_حسین (ع) بهرهبرداری میکند تا با زوال معنا، پیام عاشورا را مصادره و قلب کند.
جو، رک و پوستکنده از کربلا درس عدالتخواهی، برابری و مهربانی گرفته تا فنون اغواگری را به شیطان رجیم تدریس کند. عمر سعد فقط یک فقره آب را بر اهل حرم حرام کرد و ملعون اول و آخر تاریخ شد اما بايدن نگهبان سیاهچالهی تحریمها برای فشار حداکثری بر مردم ایران است و محبوب لیبرالها. جنگ مجازی هزارهی سوم، امتداد جنگ سال ۶١ هجری قمری است. تا «کل یوم عاشورا» هست، مجلس عزای اباعبدالله (ع) باید خیمهگاه فرماندهی مبارزه با یزیدها و حرملههای تاریخ باشد. اشک با معرفت، سلاح سازمانی بچهشیعه است و معرفت یعنی شناخت مختصات جنگ ترکیبی اهل باطل با جبههی حق و سربازی در این کارزار. محرم، شروع فصل سربازگیری حسین (ع) از میان اهل معرفت است. آیا مهیای سربازی هستیم؟!
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
روزی استالین و روزولت تصمیم گرفتند برای چرچیل جشن تولد مفصلی بگیرند. استالین برای مکان پارتی، تهران را انتخاب کرد. سران آمریکا، شوروی و انگلیس در بحبوحه جنگ دوم جهانی مثل بز سرشان را انداختند پایین و بدون اطلاع شاه مفلوک ایران به سفارت شوروی در تهران قدم گذاشتند. ایران، حیاطخلوت متفقین بود و جشن تولد چرچیل محل نقشه کشیدن برای کندن کلک هیتلر شد.
٨٠ سال بعد در حالی که آمریکا با اردنگی از ایران اخراج شده، کرک و پر بریتانیای کبیر ریخته و شوروی از هم پاشیده، جوجهسفرای انگلیس و روسیه در همان راهپله تاریخی و محل جلوس نیاکان خود یاد ایام میکنند و با ژست ابرقدرتی عکس یادگاری میگیرند. انقلاب ۵٧ دُم آمریکا را قیچی کرد اما حکما این دو سفیرصغیر به پشتوانه نفوذ مویرگی انگلیس در سیاست و روس در اقتصاد ایران باد به غبغب انداختهاند. دوران سیطرهها گذشته و ماجراجوییهای نظامی با مشت آهنین ایران روبرو میشود اما تا دامن برونگرایی جمهوری اسلامی به طهارت «نه شرقی، نه غربی» نرسد، اجانب به این سرزمین چشم طمع خواهند داشت.
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
هدایت شده از لفظ قلم | زهرا محسنیفر
هنوز به تکلیف نرسیده بود اما آن شب تکلیف همه را مشخص کرد. هم سن و سالهایش در کوچههای مدینه مشغول بازی بودند و او در بیابان، حیثیت مرگ را به بازی گرفته بود. لباس رزم در قد و قوارهای نبود که او را سخت در آغوش گیرد. آن شب قاسم قرار نداشت، آخر با پدر قول و قرارهایی داشت.
قاسم، یک سر و گردن بالاتر از مرگ ایستاده بود وقتی که در تلخترین شب تاریخ از دولبش عسل میچکید. آنگاه که زمین کارزار از خون عاشقان لالهزار شده بود، قاسمبنالحسن (ع) از کُشته، پُشته میساخت.
قصهی قاسم هم به سر رسید و چه رازها در سردادگی عاشقان است. ماه روی قاسم که شکافت، خورشید حسین (ع) حادثه را بر نتافت و از گوشهی آسمان کربلا سراسیمه به وسط میدان شتافت. جمع کردن پارهی تن برادر کار راحتی نبود وقتی که پازدنهایش زمین کربلا را با دل حسین (ع) یکجا خراش میداد.
الا لعنة الله علی القوم الظالمین...
#ما_ملت_امام_حسینیم
#محرم
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
فرعون که خود را خدای بنیاسرائیل میدانست، وقتی در شکاف نیل و در محاصرهی امواج سهمگین قرار گرفت، از خر شیطان پیاده شد و به پروردگار موسی (ع) ایمان آورد، هرچند که کار از کار گذشته بود. طالبان افغانستان را جارو کرده و کاخ ریاستجمهوری را گرفته و خرخرهی کابل را زیر دندان دارد، اما مشاور اشرف غنی همچنان دل از شیطان بزرگ نمیبُرد. آمریکایی که دُمش را روی کولش گذاشته و فرار چهارنعل را بر قرار ترجیح داده است. گاوهای شیرده خلیجفارس ببینند امنیتی که به بند خُرجین آمریکا وصل است، عاقبت به پوتین متجاوزان بند خواهد شد.
همانها که سیلی عینالاسد، انتقام خون شهید فخریزاده و تقابلبهمثل خرابکاری نطنز را «تلهی تنش» میدانستند، امروز فریاد واکابلستانا سر میدهند تا ایران را وارد باتلاق افغانستان کنند. فردا که آوارگان کشور همسایه در پناه رأفت جمهوری اسلامی قرار گیرند، همینها معترض میشوند که چرا نانخور و سربار برای خود تراشیدهایم. #افغانستان، جانستان پارسیزبانان است و امنیت آن آرزوی ایراندوستان. شرط امداد، ابتدا قیام بالنفس مردم افغان و سپس درخواست رسمی دولت مردمی آنهاست. پوستموز غربگرایانی که در بغل آمریکا غش میکنند هیچگاه زیر پای دکترین امنیت ملی ایران قرار نمیگیرد.
✍️#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
هدایت شده از لفظ قلم | زهرا محسنیفر
علی اکبر که به میدان رفت، یک تنه میمنه را به میسره آورد و دریای سپاه دشمن را به پیچ و تاب درآورد. در آن بازار آهنگری در میان معرکهی فولاد، دست و بازوی یداللهیاش، صنعتگری میکرد. هر ضربت شمشیر علی که پایین می آمد طنین لا حَولَ و لا قُوّةَ إلّا باللَّه حسین(ع) بود که به آسمان می رفت. آنچنان برگریزانی به پا کرد که خلوتی و تُنُکی در شجرهی خبیثه پدیدار آمد.
تشنگی را بهانه کرد تا برای آخرین بار به دیدار آفتاب رود. سرمست از چشمهی خورشید به میدان آمد در حالی که رخساره برافروخته بود. تو گویی ابراهیم خلیلالرحمان (ع) بود که به منجنیق عذاب اندرافتاده و در آتش نمرودیان گرفتار آمده.
اشبهالناس به رسولالله (ص) به میدان رفته بود و گرد و خاک معرکه چون خوابید، دشت پر از پیمبر شده بود. چشم آفتاب از هزار تکّهی آینه مکدّر شد، آنگاه که نوهی حیدر کرّار، به سنگ و نعل و سنان، مکرّر شد. علی اکبر رفت تا بعد از او برای همیشه خاک بر سر دنیا شود.
#ما_ملت_امام_حسینیم
#محرم
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔴فوت کوزهگری #رئیسی در رفوگری رابطه مردم و حاکمیت
داستان مردمداری شیخ دیپلمات در دو سال آخر دولت تدبیر و امید، ماجرای جن و بسم الله بود. مبدع حکمرانی ریموتی و مدیریت مانیتوری، دو سال آزگار در هیچ قاب مشترکی با خلقالله دیده نشد. شیخ مردمگریز یکتنه تمام آرمانهای انقلاب اسلامی را در التفات به محرومان و تفقد از فرودستان فرو ریخت. تصویری که او از دومین جایگاه حکومتی جمهوری اسلامی در ناخودآگاه مردم کاشت، دومشخص غایب بود. تمام همتایان او در این کرهی خاکی واکسنزده و نزده، با ماسک یا بدون ماسک در میان مردمانشان حاضر شده و به مدیریت امور مشغول بودهاند؛ اما شیخ شجاع از خوف ویروسی به پستویی خزیده و کارگزارانِ گماشته، امور مملکت را خدمت ایشان میبردند تا برای باز شدن گرههای کور زندگی مردم فرمان همایونی صادر کنند. کمر ملت زیر بار اقتصاد افلیج خم شد اما شیخ خانهنشین خم به ابرو نیاورد و از بیتحرکی شفا نیافت. شاهگربههای قاجار هم محض خالی نبودن عریضه گاهی در ملأ عام به زیارت شاهعبدالعظیم میرفتند و از روی درشکه برای رعیت دست تکان میدادند و تیاترشان را بازی میکردند، اما...
روزگار او گذشت اما بعید است که مردم روزگار از او بگذرند. گذشت و حالا سید خراسانی از راه نرسیده، همچون ماهی خود را در دل دریای مردم انداخته است. سرزده و نزده جغرافیای ایران را گز میکند و از سکونتگاههای غربی سلسلهجبال زاگرس تا سرحدات شرقی سرزمین سیستان را از این هفته تا آن هفته میپیماید تا تصویری که سلف او از یک حکمران تراز جمهوری اسلامی در ذهن عیالالله مخدوش کرده بود را بند بزند. «مردهشور» واژهی مؤدبانهای نیست اما «غسالی» شغل شرافتمندانهای است. اگر نقشهی اقوام و طوایف و مشاغل و گروههای مردمی را به دیوار پاستور بکوبند، حکماً مردهشورخانهی بهشت زهرا زیر پونز قرار میگیرد، اما رئیسجمهور از غسالهای آبرومند آنجا دیدار کرده و آنها را مورد تفقد قرار داد. مگر آدم مریض باشد که ناچار به داروخانهی غلغلهی هلال احمر تهران برود، اما بازدید رئیسی از آنجا و همکلام شدن با مراجعین نشانهی سلامت نفس او بود. ایستادن زیر تیغ آفتاب تابستان خوزستان و سخنرانی برای حاشیهنشینان اهواز شاید کار عاقلانهای به نظر نرسد اما وقتی هزاران خوزستانی برای رسیدگی به گرفتاریهای روزمره خود مجبورند به تیغ ناجوانمردانهی آفتاب گردن بگذارند، گردن رئیسجمهور آنها باید از مو باریکتر باشد و با آنها همزادپنداری کند. سالهاست کپرنشینان سیستان همچون خفتگان هفتهزار سالهی خاک، «نسیاً منسیاً» بودهاند و گرد چرخ اتومبیل هیچ مسئولی از حوالی آنها نگذشته تا خاطر مکدرشان را منور کند، اما رئیسی در برنامهی بازدید خود آنها را از قلم نمیاندازد.
نمایش، تظاهر، ریاکاری، تحرکات پوپولیستی و لیستی از این برچسبهای نچسبِ آنها که آروغ روشنفکری میزنند و حرفهای صد من یک غاز بلغور میکنند، نباید سد راه رئیسجمهور در بازتولید و بازترمیم رابطهی مردم و حاکمیت شود. آری ارتباط مستقیم و بیواسطه با مردم و بخصوص زیردستان، شرط لازم برای حاکمیت بر مردم در مانیفست جمهوری اسلامی است، ولی شرط کافی نیست. شکاف عمیقی که طی سالها دولتداری طبقهی اشراف بین مردم و مسئولین ایجاد شده، جایی باید رفو شود. چرا دانشمندان همهچیزدان حوزه علوم اجتماعی و نظریهخوانان حوزهی روانشناسی غربی اثر روانی ارتباط بیواسطهی رئیسجمهور با مردم و شنیدن مشکلات آنها از زبان خودشان را تشریح نمیکنند؟ چرا اثری که این ارتباط بر تسکین آلام آنها و افزایش سرمایهی اجتماعی دارد را انکار کرده یا تقلیل میدهند؟! سید ابراهیم رئیسی و کابینهی او باید با همین فرمان خود را درون امواج مردمی بیندازند و حصارهای بین ملت و حاکمیت را درهم بشکنند، تا آن تصویر کریه مردمگریزی در ذهنها شکسته شود. نیاز امروز جمهوری اسلامی، رفوگری گسل بین زمامداران و ولینعمتان است. این شرط لازم اگر محقق نشود، الباقی اقدامات آب در هاون کوبیدن است.
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
مدتی پیش به پیشنهاد دوستان رسانه بیداری مسئولیت سردبیری یک ویژهنامه با موضوع #اربعین و #هفته_دفاع_مقدس را پذیرفتم. به ناچار فعالیتهای مجازی خود را به حداقل رسانده و بر پیگیری امور «ویژهنامه رایات و روایات» متمرکز شدم. در این کار، که همزمان به صورت مجازی در صفحه اینستاگرامی مجله بیداری به آدرس:
https://instagram.com/majalebidari?utm_medium=copy_link
منتشر میشود، قریب به بیست نفر از نویسندگان و خبرنگاران و عکاسان استانی و کشوری در تولید محتوا مشارکت داشتهاند. امیدوارم نتیجه کار مفید و باب طبع مخاطبین عزیز باشد.
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
لفظ قلم | زهرا محسنیفر
مدتی پیش به پیشنهاد دوستان رسانه بیداری مسئولیت سردبیری یک ویژهنامه با موضوع #اربعین و #هفته_دفاع_م
🔴ساکن ابدی جزیره اسرار-۱
یک روی سکهی جنگها قتل و کشتار و خرابی و پلشتی است و روی دیگر آن بروز استعدادها و نمود ظرفیتها و ظهور نوابغ است. اگر در روایت داستان جنگ تحمیلی شیر یا خط هم بازی کرده باشیم، اینک نوبت به نیمهی پر لیوان و روایت از خطشکنی شیرمردان گمنام میرسد. کیمیای جنگ تحمیلی ذرهها را زر ناب میکرد. یک کارگر سادهی شرکت نفت را جنگ به یک فرماندهی نظامی تأثیرگذار تبدیل کرد. قصهی عبدالمحمد سالمی از آن دست روایتهای شنیدنی است که هنوز از نهانخانهی سینهها و گنجینهی حافظهها بر دفتر خاطرات جنگ تحمیلی نگاشته و مسطور نشده. وجبوجب تن این خاک مرده را در پهندشت خوزستان اگر بگردیم، هزار خاطرهی نیمهجان بیرون میزند که هر یک میتواند به فرهنگ این مرز و بوم حیات جاودانه ببخشد. آنچه تاکنون مرقوم شده، نمی از یمی بوده است...
وقتی خدا برای پدر عبدالمحمد جفتشش خواست، دوپسر دوقلو را بسان «نعمتان مجهولتان» در دامان مادرش گذاشت. عبدالمحمد با قل دوم خود زود بزرگ شد و به سنی رسید که باید کسب و پیشهای ردیف میکرد. چون ساکن اهواز بود، کجا بهتر از کارگری در شرکت نفت! روزگار جوانی قهرمان قصهی ما مقارن شد با انقلاب امام روحالله (ره) و عبدالمحمد چون قلبی سلیم و جگری پرزهره داشت، خیلی زود خود را در قامت یک انقلابی شجاعدل نشان داد و شروع به فعالیت کرد. کار توزیع اعلامیههای امام را تا جایی پیش برد که کارفرما عذرش را از شرکت نفت خواست و ساواک اخراجش کرد...
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
لفظ قلم | زهرا محسنیفر
🔴ساکن ابدی جزیره اسرار-۱ یک روی سکهی جنگها قتل و کشتار و خرابی و پلشتی است و روی دیگر آن بروز اس
🔴ساکن ابدی جزیره اسرار-۲
پهلویچیهای پتیاره که جوانان اهوازی را مست و پاتیل میخواستند، کارخانهی تولید مشروبات الکلی را در کوتعبدالله راه انداخته بودند تا از آن محلهی پاک عربنشین، صادرات نجاست کنند. عبدالمحمد به کمک دوستانش آنجا را آتش زدند تا هم بلد مسلمین را از لوث محرمات پاک کنند و هم آتش انقلاب را شعلهورتر کنند.
به ارادهی نفس نفیس حضرت امام و جانفشانی عبدالمحمدها انقلاب پیروز شد. اوایل انقلاب بود و موسم خدمت. هرکجا کاری بر زمین مانده بود، همانجا حاضری میزد. عضویت در کمیته انقلاب و خدمت در جهاد سازندگی بخشی از کارنامهی تکلیفمحوری او بود تا اینکه سر و کلهی اژدهای جنگ پیدا شد. عبدالمحمد خیلی زود به ستاد پشتیبانی رزمندگان ارتش پیوست و همزمان در خطوط مرزی مشغول جنگیدن شد. در آن ایام بنیصدر فرمانده کل قوا بود و هنوز مشت خیانتش پیش ملت باز نشده و کوس رسواییاش به گوش مردم نرسیده بود. وقتی کارکنان دفتر همکاریهای رئیسجمهور برای سرکشی به وضعیت جبههها با شمایل نامتعارف پا به ستاد پشتیبانی گذاشتند، عبدالمحمد روی آنها اسلحه کشید و از ستاد اخراجشان کرد و به همرزمان خود گفت که اینها ضدانقلابند. او نشان داد که شعاع بصیرتش تا کجاها را دیده و پیشبینی کرده است.
وقتی شهید علی هاشمی «قرارگاه کاملا سری نصرت» را در «رُفیع» پایهگذاری کرد، عبدالمحمد به همراه رفیق ششدانگش سیدناصر سیدنور پابهرکاب سردار هور شدند تا به مدد تسلط بر زبان عربی و شناخت فرهنگ بومی مرزنشینان در دوسر مرز، کار اطلاعاتی، دیدهبانی و شناسایی انجام دهند. این دو دلیر مثل سپند بر آتش خدمت در جبهه جهاد آرام و قرار نداشتند و ماموریتهای ناممکن شناسایی را ممکن میکردند. وقتی به دل منطقه میزدند، رفتنشان با خودشان و برگشتنشان با خدا بود. گاهی تا هفتهها خبری از آنها نبود. آنقدر جگر و نبوغ داشتند که از حلقههای نفوذناپذیر استخبارات صدام میگذشتند و تا عمیقترین مناطق عراق میرفتند و فعالیتهای اطلاعاتی انجام میدادند و برمیگشتند.
در آن ایام که رزمندگان اسلام در حسرت زیارت کربلا شهید میشدند، عبدالمحمد و سیدناصر در یکی از عملیاتهای شناسایی خود آنقدر به عمق خاک عراق زدند که سر از عتبات عالیات درآوردند و مفصل به زیارت نجف، کربلا، کاظمین و سامرا رفتند و حتی عکس یادگاری هم انداختند. غیبت چندهفتهای آنها جای هیچ شک و شبههای باقی نگذاشت که یا اسیر شدهاند و یا شهید. وقتی دست پر از زیارت عتبات برگشتند، محسن رضایی آنها را احضار کرد تا بابت طولانی شدن بدون هماهنگی مأموریت و احتمال اسارت و لو رفتن عملیات خیبر، تنبیهشان کند. عبدالمحمد که رگ خواب فرماندهی جنگ و نقطه ضعف او را میدانست، تربت امام حسین (ع) را به عنوان سوغاتی سپر بلای خود کرد و اشک برادر محسن را درآورد تا ماجرای تنبیه با سلام و صلوات و گریه و روضه فیصله پیدا کند.
بزرگترین حسرت زندگی عبدالمحمد زمانی رقم خورد که برای شناسایی به نزدیکی پادگان حمید رفته و یک بلیزر نظامی را در اسکورت چند خودروی عراقی زیر نظر گرفته بود. آرپیجی را به دوش گرفته بود تا آن بلیزر را منهدم کند اما دوبهشک شده بود که این کار چه فایدهای میتواند داشته باشد. بالاخره از چکاندن ماشه منصرف و به قرارگاه برگشته بود. همان شب تلویزیون عراق تصاویر بازدید صدام از مناطق جنگی اطراف پادگان حمید را رپرتاژ کرده بود تا آه از نهاد عبدالمحمد بلند شود.
پیش از آنکه به عملیات خیبر برود، خواب دیده بود که پیامبر اسلام (ص) از او خواسته تا مهیای ملاقات شود. قهرمان داستان ما در دلش قند آب شده بود و رویای شیرینش را برای برادر دوقلویش تعریف کرده بود. از آن پس عبدالمحمد در آسمانها سیر میکرد، هرچند پای در جزیره مجنون گذاشته و به استقبال شهادت رفته بود. وقتی سیدناصر هدف تکتیراندازهای عراقی قرار گرفت و پر کشید، اگرچه قامت عبدالمحمد خم شد اما آنقدرها هم رفیق نیمهراه نبود که دل از سجادهی نیزارها بیرون بکشد و به عقب برگردد. در یکی از روزهای سرد اسفند ١٣۶٢ در منتهی¬الیه جزیره مجنون پشت پل شهید شحیطاط در خاک عراق، آنجا که زمین به آسمان دوخته شده بود، روح بلند عبدالمحمد سالمی به سماوات اعلی عروج کرد و پیکر مطهرش تا روز قیامت در آن جزیرهی اسرار به ودیعهی باد و باران سپرده شد. اگر گوش جان تیز کنیم، هنوز رجزهای او از دل مجنون شنیده میشود.
#هفته_دفاع_مقدس
منتشر شده در ویژهنامه رایات و روایات
پی دی اف کامل نشریه جهت مطالعه👇
https://resanebidaristore.com/wp-content/uploads/2021/09/Rayat-Revayat-Final-Pre21.pdf
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔴به بهانه تغییر لوکوموتیوران رسانهی ملی
زن در رسانههای غربی هویتی تثبیت شده دارد؛ یا جاذبههای بصری او محرک غریزه جنسی است و یا جذابیتهای شخصیتیاش مقوم نگاه فمینیستی. شهوت و شهرت تیغ دو لبهای برای نمایش رسانهای زن غربی آبدیده کرده است. از قضا تصویری که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از جنس زن به نمایش میگذارد، راه رفتن بر هر دو لبهی تیز نگاه غربیست که نتیجهی آن معلوم است. رسانهی ملی (با وجود همه محدودیتها و ممیزیهای عرفی، شرعی و قانونی) هم نتوانسته از جاذبه بصری زن دل بکند و هم در معرفی شخصیت زنِ نمونه به ورطهی نگاههای جنسیتزده سُر خورده است.
زن تراز انقلاب اسلامی در رسانهی ملی بیهویت و بیالگوست. اصرار بر تن دادن به یک رقابت پنهان و البته نابرابر با تلویزیونهای ماهوارهای و شبکه نمایش خانگی برای جذب ذائقهی مخاطب در نگاه به زن از مسیر غلط، هویتی شتر گاو پلنگی به زن ایرانی در قاب تلویزیون ملی بخشیده است. زنها سوگلی پیامهای بازرگانی شدهاند و در تیزرهای تبلیغاتی تلویزیون، نقشآفرینی آنها سرقفلی دارد. در کارزار شبیخون فرهنگی هزاره سوم، تو گویی رسانهی ملی با ململ آتشپاره به جنگ الیسا و آنای یخزده رفته است! فقدان «زن بزرگ» و قابل الگوبرداری را در محصولات نمایشی تلویزیون نمیتوان با خلق کاراکترهای بزنبهادر ناتاشایی و نینجایی یا مادرانههای دربهدر ستایشی و بچهمهندسی و یا بازی هووی خوب-هووی بد بانو عمره و بانو ناریهای پر کرد. خلأ شخصیت الگو برای دختران ما را یا اوشین و سوسانو پر میکنند و یا دختر کفشدوزکی و سیندرلا.
در فرهنگ ما زنهای بزرگ، مابهازای مصداقی دارند. شاید هویت زن تراز انقلاب اسلامی را بتوان از مصادیق بزرگ دفاع مقدس اقتباس کرد. وجه مشترک زندگی و مشی مرضیه دباغها، کلزهراهای خانوک، فرنگیسهای کرد، مجیده نگراویهای عرب و صدها بانوی برجسته دیگر، کنشگری و بازیگری فعال و اثرگذار در عرصهی اجتماع به اقتضای نیاز و ضرورت در کنار ایفای نقشهای سنتی و ذاتی مدیریت اندرونی خانواده و تربیت نسل است.
اینها نه در پستو خود را حبس کردهاند که به تریش قبای زن مدرن بر بخورد و نه ولع تنهبهتنه شدن با مردان در همهی عرصههای اجتماعی را داشتهاند که فمینیستها برای آنها کف و سوت بزنند. شاید «تعهد» به خانواده و جامعه بزرگترین فصل مشترک ابر زنان دفاع مقدس باشد. سلوک آنها شایسته مداقه و درسآموزی است. هویت رفتاری این بزرگزنان را میتوان در قاب رسانهی ملی بازشناسی و بازخوانی نموده و برای پرهیز از کلیشهسازی و شعارزدگی و به منظور درک اقتضائات زمانه، میتوان اصول رفتاری آنها را متناسب با مخاطب نسلهای سوم و چهارم انقلاب، بازتعریف و بازگردانی کرد.
🔻#رسانهی_ملی از لحاظ هویتی نیاز به پوستاندازی دارد و باید از فضای سلبریتیزدگی خارج شود. ضعف رسانهی ملی را در شناخت مختصات جنگ فرهنگی میتوان در کف خیابانهای پایتخت و در کارناوال جینهای مندرس، شلوارهای چاکدار، ساپورتهای کوتاه و خفتی و مانتوهای جلوباز ویترینی دید. از لحاظ کارکردی زن و رسانه هر دو فرهنگسازند. همافزایی این دو میتواند تمدنساز باشد. رسانهی ملی در حوزه زنان در موضع انفعال است. کسی باید جامجم را بتکاند. تغییر پارادایمها مستلزم تغییر ارادههاست. تغییر مسئولین بهانه خوبی برای تغییر ارادههاست. جناب آقای جبلی! قطار رسانهی ملی را به ریل درست بازگردانید. بسم الله...
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
از آتش قیامت کسی در امان است که همچو سپند بر آتش امدادرسانی به بندگان خدا بیقرار باشد. امروز اندیکای محروم میدان آزمایش مردم و حاکمیت است و فردا اندیکاهای دیگر و دو فردای بعدتر زنگ حساب است. چیزی بکاریم که چیزی درو کنیم.
#زلزله
#اندیکا
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
لفظ قلم | زهرا محسنیفر
از آتش قیامت کسی در امان است که همچو سپند بر آتش امدادرسانی به بندگان خدا بیقرار باشد. امروز اندیکا
🔻زلزلهها تکان میدهند؛ صفحات زمین را که فراموش نکنیم گاهوارهی دنیا سخت سستبنیاد است. زلزلهها میتکانند؛ گردی که از ساختوساز بزن در رویی و با ساختوپاخت بشر بر دامن زمین نشسته است. زلزلهها میرُمبانند؛ دیوار محرومیتهای صعبالعلاج را بر سر مردمی که زخمهای کهنه بر سینه دارند. بله برای آنها که جنبش زلزله، دلهاشان را تکان نمیدهد و از کنار آوار زندگی محرومان به سادگی میگذرند، روستاهای #اندیکا سهلالعبور است. همین راههای مالرو، پل صراط مسئولینی است که باید در مقابل ولینعمتان، گردنشان از مو باریکتر باشد اما رگ گردنشان در مقابل مردم کلفت میشود. فردا سکندری میخورند آنها که امروز با زلزله تکان نمیخورند و نمیلرزند و به خود نمیآیند. آشیانه بر دهانهی آتشفشان میسازد آن مسئول سستعنصری که بنای زندگی محرومان را بر کاهگل سستی نهاد و به استحکام مایملک خود با بتن آرمه پرداخت. به عبور برج جوزا از صورت فلکی ثور قسم زمین بر شاخ گاوی استوار نیست که در فاصلهی دو نشخوار از این شاخ به آن شاخ شده و بلرزد. مهمتر از شدت زلزله، حکمت آن است و مهمتر از شناخت حکمت الهی، همت بندگان برای ادای تکلیف الهی است.
🔺غرش #زلزله اما زنگ اخبار آنهاست که برای خدمترسانی به صف میشوند تا آب در دل زلزلهزدگان تکان نخورد. کمر همت میبندند تا زیرآوارماندگان کمر راست کنند. منطقه زلزلهزده، زمین بازی خداست برای آنها که مرد میدان خدمت به عیالاللهاند. آثار زلزلهها را مثل جنگها، دولتها نمیتوانند جمع کنند، اما مردم چرا. چادرهای امداد پهن میشوند و کانکسهای اسکان برپا میگردند، اما تا سرپناه جدیدی ساخته شود، خدا باید آنها را جمع کند. تا بوده همین بوده که فقط کمک مردم به مردم، چارهساز است، اگرچه چیزی از تکلیف دولتها نسبت به مردم کم نمیکند. برای آنها که بیقراری دنیا را همچو منار جنبان میبینند و چون بید بر سر تعهد خویش به مردم لرزانند، آخرت دارالقرار است و دنیا محل هروله برای خدمت به خلقالله. از آتش قیامت کسی در امان است که همچو سپند بر آتش امدادرسانی به بندگان خدا بیقرار باشد. امروز اندیکا میدان آزمایش مردم و حاکمیت است و فردا اندیکاهای دیگر و دو فردای بعدتر زنگ حساب است. چیزی بکاریم که چیزی درو کنیم.
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
تا دیروز که همهی تخممرغها را در سبد برجام چیده بودیم، سگ زرد برادر شغال بود، اما امروز جلالخالق همان سگ تخم دو زرده میگذارد! تا دیروز سر کیک زرد دعوا میکردیم و امروز دور میز کیک تولد همپیمان توزرد، کف میزنیم. دیروز در نکوهش دیپلماسی بالکنی، کف و خون بالا میآوردیم و امروز برای دیپلمات نویسنده «جنگهای بالکان»، کف و سوت میزنیم. دیروز کارت پستال عراقچی، اشک شرمن را درمیآورد و امروز کیک باقری اشک شوق مورا را. دیروز نیش ظریف مقابل دشمنان تا بناگوش باز بود و امروز وزارت خارجه بنای گوش دادن به نصیحت بینیش و کنایهی دوستان را ندارد. دیروز عصای سلفی حقارت را در حلق مجلس لاریجانی کردیم و امروز در نقد مجلس تولد وزارت خارجهی رئیسی، دست به عصا عمل میکنیم. دیروز تیغ نقد به دست داشتیم و امروز مالهی توجیه.
آقای امیرعبداللهیان! این غش و ضعف رفتنها را برای آنها که در معاملهی برجام غش کردند و ما را در موضع ضعف قرار دادند، جمع کنید. وقتی چشم در چشم نمایندهی اروپا میشوید یادتان باشد که چشم در برابر چشم منطق قرآن است. آنها که در شهادت حاج قاسم به آمریکا چراغ سبز نشان دادند، امروز به شما در باغ سبز نشان میدهند. دیروز در «دیپلماسی» چک بیمحل کشیدهاند و فردا از شما در «میدان» چک سفید امضا میخواهند. اگر خودتان را جمع کنید، موضع ما حمایت است و اگر وا بدهید، در موضع نقد خواهیم ماند.
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔻آقای زاکانی عزیز! پالسی که شما با این انتصاب مخابره میکنید، در حالت خوشبینانه اینگونه تعبیر میشود که در مملکت، قحطالرجال است و آدم مورد اعتماد و کاربلد در بین غیرفامیل شما پیدا نمیشود. با نگاه بدبینانه شما در حال تبدیل شدن به آنتیتز خود هستید و لولهی تانک را سمت دستاوردهای مجاهدانهی خود گرفتهاید.
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
لفظ قلم | زهرا محسنیفر
🔻آقای زاکانی عزیز! پالسی که شما با این انتصاب مخابره میکنید، در حالت خوشبینانه اینگونه تعبیر میشود
🔴 تانک انقلاب لایی کشید!
عاقبت لاییکشی یکیدرمیان قوانین و آئیننامهها همین است. در قضیه انتصاب پر داستان شهردار تهران، جریان انقلاب با چشمپوشی بر مدرک تحصیلی غیرمرتبط زاکانی و سوابق ناکافی اجرائی او در حوزه مدیریت شهری، خود را به آن راه زد و سر و ته ماجرا را با سلام و صلوات به هم آورد. مشکل ما همین شتر دیدی ندیدی قبیلهایست. مشکل وضع استانداردهای دوگانهی رفتاری و موضعی در مقابل جبههی خودی و غیرخودی است. مشکل پیچاندن قانون برای چپاندن دوستان در مناصب مرتبط و نامرتبط و گیر سه پیچ دادن به رقیبان برای پایین کشیدن آنها از قدرت است.
توجیه بیخود و بیمنطق شبیه دروغ است؛ زیر بار اولین توجیه که رفتی، مجبوری تن به توجیهات بعدی بدهی. از کنار انتصاب پرحاشيهی شهردار تهران که بهسادگی گذشتیم، حالا نوبت به توجیه انتصاب داماد نورچشمی او به جایگاه دستیار ویژه شهردار میرسد. دامادی که لابد پلههای شایستهسالاری را دوتایکی طی کرده و از پدرخانم ضدباندباز و ضدفامیلبازش حکم گرفته! ادعای اینکه دستیار ویژهی شهردار تهران قرار است مفتومجانی و فیسبیلالله کار کند، ادامهی سلسلهتوجیهات و سینهخیز رفتن بعد از زمین خوردن است.
🔻آقای زاکانی عزیز! پالسی که شما با این انتصاب مخابره میکنید، در حالت خوشبینانه اینگونه تعبیر میشود که در مملکت، قحطالرجال است و آدم مورد اعتماد و کاربلد در بین غیرفامیل شما پیدا نمیشود. با نگاه بدبینانه شما در حال تبدیل شدن به آنتیتز خود هستید و لولهی تانک را سمت دستاوردهای مجاهدانهی خود گرفتهاید. برادر عزیز! شما بجای کرنش در برابر قوانین و مقررات، به دنبال خمش قانون برای تسلط بر آن هستید. قدرت رسانه و فشار افکار عمومی را دستکم گرفته و بازتاب فعل خود را در اذهان مردم جامعه ناچیز پنداشتهاید. این رویهی ناصواب را متوقف کرده و آب رفته را به جوی باز گردانید. خود را اصلاح کنید تا حمایت مردم را پشت خود احساس کنید.
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔴عدالتخواهی سلسلهمراتبی منهای مردم
جناب آقای حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه معتقد است پشت تریبون نماز جمعه نباید از مصادیق فساد و بیعدالتی حرف زد، چرا که نهادها و ارگانهای قضائی، امنیتی، اطلاعاتی و نظارتی مسئول پیگیری فنی و تخصصی مفاسد هستند و ائمه جمعه صلاحیت ورود مصداقی به مفاسد و طرح آن در صحن نمازجمعه را ندارند. در نگاه ایشان یک امام جمعه عدالتخواه باید موارد و مصادیق فساد را به صورت سلسلهمراتبی و از مجرای ساختارهای رسمی حاکمیت و بهدور از چشم مردم پیگیری کند. او معتقد است اکثر ائمه جمعه با این تعریف عدالتخواهند، مگر آنهایی که از تریبون نماز جمعه مستقیما به فساد اشاره میکنند و هدفشان شوآف است.
🔻چند نکته در این زمینه حائز اهمیت است:
١- آنچه از نگاه رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه برداشت میشود، بسط عدالت یک وظیفه حاکمیتی است و مردم در آن نقشآفرینی خاصی ندارند و محل اعراب واقع نمیشوند. اگر نماز جمعه را نقطه اتصال رسمی حاکمیت به مردم بدانیم و عدالتگستری را مهمترین کارویژه حکومت اسلامی قلمداد کنیم، نماز جمعه باید زمینهساز «لیقومالناس بالقسط» باشد. باید مردم و افکار عمومی را پای کار فسادستیزی بیاورد. «بأس شدید» بیش از آنکه یک ابزار تنبیهی در دست عدلیه باشد، همان فشار افکار عمومی برای بازدارندگی فساد و تبعیض است. شأن نمازهای جمعه این است که تریبون یکطرفه نبوده و محل بدهوبستان مردم و حکومت در واگذاری مأموریتهای عدالتمحور به یکدیگر باشند. اگر فسادستیزی رسمی سلسلهمراتبی مد نظر باشد، چه نیازی به پیگیری ائمهی جمعه در این سلسلهی عریض و طویل ساختاری است که تحت اشراف سران سهقوه فعالیت میکند.
٢- اگر ائمهی جمعه مردم را از جنبهی عبادی به اخلاقیات دعوت کنند و از منظر سیاسی تنها به تشریح مهمترین وقایع تقویمی و تاریخی هفته بپردازند، چه جذابیتی برای مردم خواهند داشت؟ دردهایی از جنس بیعدالتیهای اجتماعی، محرومیتهای عمیق و طویلالمدت و تبعیضهای سازمانیافته که دغدغهی یومیه مردم است، از کدام تریبون شنیده میشود؟ امر به معروف حاکمان از حنجره کدام خطیب و واعظ فریاد زده میشود؟ در کدام شبستان و مصلا پدرخواندهها و مافیایی که دستگاههای متولی عدالتگستری از برخورد با آنها عاجزند، به دست افکار عمومی سپرده میشوند؟ رئیس نسبتا جوان شورای سیاستگذاری ائمه جمعه انتظار دارند با این نگاه «همه چیز آرام است» جوانان پرشور دغدغهمند عدالتدوست را به نماز جمعه بکشانند؟ مردم وقتی متوجه میشوند که فلان خطیب در مقابل ظلم و فسادی که دامنگیر زندگی آنهاست، به ورطهی احتیاط و محافظهکاری افتاده و آسه میرود و آسه میآید تا گربه شاخش نزند، از او رویگردان میشوند.
٣- به فرمایش صریح امام خامنهای ما در عدالت عقب هستیم. هر کجا ائمه جمعه مردم را محرم دانستند و پشتپردهها را با آنها در میانگذاشته و برای مبارزه با فساد از مردم کمک خواستند، مورد اقبال قرار گرفتند. نمازهای جمعه اول انقلاب این ویژگی بارز را داشتند که انقلابی، جسورانه، عدالتخواهانه، پرشور و مردمپسند بودند. هرکجا نقد درست را مساوی سیاهنمایی ندانستیم و به بهانهی اجتناب از ناامیدی مردم، دردهای آنها را سانسور نکردیم، سایهی عظیم حمایت مردم را پشت حاکمیت احساس و آنها را به عدالت امیدوار کردیم. نماز جمعهی تراز انقلاب اسلامی مردم را از بیتفاوتی نسبت به عملکرد مسئولین و بینقشی در عدالتگستری خارج و آنها را به بزرگترین پشتیبان عدالت در نظام اسلامی مبدل میکند.
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🇮🇷بازدارندگی و برازندگی
ابرقدرت خفتگیر، در حین نفتقاپی دریایی از نفتکش ایرانی، به طرز خفّتباری خیت شد. دوران #نفتکش کِش رفتن تمام شده و اگر به اموالمان دستبرد بزنند، جیبشان را میزنیم. بازیگران ماجراجویی که همیشه در مقابل ایران ژانر وحشت بازی میکنند، امروز سوژهی کمدی شدهاند. کبکبهی هالیوودی و هیمنهی هالووینی نیروی دریایی آمریکا در آستانه روز مبارزه با استکبار جهانی خرد شد. کشوری که برای دنیا آپولو هوا میکند، جلوی ما باید واترپلو بازی کند. شاهدزدان دریای کارائیب، پیش امپراتوری دریایی جمهوری اسلامی دلهدزد دریای عمان هم نیستند. به گور کریستوف کلمب خندید آنکه سودای قدم زدن چکمهپوشان را بر ساحل امن ایران در سر پروراند.
چند قایق سپاه امروز خاورمیانهی جدید را با رسم شکل بر پهنهی دریای عمان نقاشی کردند تا برای ماشین جنگ دریایی آمریکا، خط و نشان کشیده باشند. پهپادهای ایرانی پوشش تصویری لحظه به لحظهی عملیات فرار سرباز رایانها را بعهده داشتند. سوپرمنهای ایستاده بر عرشهی ناوهای فراری با جنتلمنهای نشسته پشت میز مذاکره از یک قماشند. قهرمان دیپلماسی همان فرماندهان فارسیزبان عملیات غنیمتگیری نفتکش حاوی نفت سرقتی ایران هستند که زبان کدخدا را بلد بودند و خوب شیرفهمش کردند تا زود به توافق الفرار- الفرار بجای برد-برد تن دهد. سایهی جنگ را نیروی دریایی سپاه از کشور دور کرد وقتی که بدون شلیک حتی یک گلوله، ناوها و بالگردهای آمریکایی را متواری کرد. بازدارندگی و برازندگی مبارک ملتی است که میداند امنیت خریدنی نیست، بلکه ساختنی است.
#ایران_قوی
✍ زهرا محسنی فر
@lafzeghalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پَر و پهلوان
داستان ترویج فرهنگ #حجاب، ماجرای پر و پهلوان است. ذهن صاف دختران ما همان پر کوچکیست که نهادهای سبیلکلفت و پهلوانپنبهی فرهنگی به دست دارند و قرار است مثل همیشه با ترخیص اندیشه از بلندای دیوار تبرج عبور داده و به بهشت عفاف و حجاب برسانند. کار فرهنگی با زور زدن جلو نمیرود، فوتکردن میخواهد! باور کنیم که خمیرمایهی شخصیت و باور دختران ما همچون گِل کوزهگریست، نه کاهگل بنایی. کار فرهنگی خرمنکوبی نیست، نوعی غبارروبی است. امروزه پوشش، بیش از آنکه زمینه اعتقادی داشته باشد، از شئون سبک زندگی است. اصلاح سبک زندگی از جنس اصلاح فرهنگ است و فرهنگسازی در عصر رسانه نیازمند خلق مزیتهای رقابتی است. حجاب بیش از بحثهای عمیق فلسفی و اعتقادی، ذائقهسازی میخواهد. در عصر تشنگی بشر، رفع سوءهاضمههای فرهنگی نیازمند ظرافت، دقت و مخاطبشناسی در طبخ محصولات فرهنگی است. جنبش پر، سهل ممتنع است؛ زورزن نمیخواهد، فوتکُن میخواهد.
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔴 زیر خط فقر اندیشه
دروغ، کلید همهی بدیهاست. با زدن نعل وارونه، رد پای آنکس که چهارنعل در سفرهی معیشت مردم تاخت، محو نمیشود. ملت ما مجهز به جیپیاس جریانشناسی غربی است، لطفا آدرس غلط ندهید. حافظه تاریخی ما اگر در حد جلبک هم باشد، هنوز گلابی #برجام را فراموش نکردهایم. خط فقر، همان خط تماس مستقیم اوباما-روحانی بود که زندگی مردم را با شیب ملایم خطخطی کرد. فرضا که ما کورکورانه انتقاد میکنیم، آیا برجام را با خط بریل نوشته بودند که سفرهی مردم را سوراخسوراخ کرد و شما فقط تماشا کردید؟!
چیزی بالای سر ما میبینید که فرافکنیهای کاریکاتوری به حلقمان میریزید؟ مگر همین دست مبارکی که ناجوانمردانه به خاک و خون کشیدهاید، شروط چندگانهای را مرقوم نفرموده بود و جناب ریشقشنگ یکی پس از دیگری آنها را لایی کشید و شما صم بکم بودید؟ دیروز با همین کلید معیشت مردم را لوله کردید و امروز مزورانه فاصلهی ملت را تا خط فقر وجب میکنید. اینجا اگر ژاپن بود از حجم وقاحت شما برق تولید میکردند. هشت سال با افعال معکوس با مردم صحبت کردید و جای کلید به زندگی آنها قفل انداختید. دروغ کلید همهی بدیهاست و شما شاهکلید همهی دروغهایید.
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔴بحران آب در نصف جهان و جلگههای نصفهجان
#اصفهان از رونق، نصف جهان است و خوزستان، بیرمق و نصفهجان. رونق آن فزون باد و رمق این، افزون. یزد در فلات مرکزی ایران است و خوزستان در مرز فلاکت. کاریزهای آن پرآب باد و رودهای این پرخروش. زاینده رود، جریانی فصلی و زینت اصفهان است و کارون شریان اصلی حیات در رگهای خوزستان. اصل اول در #مدیریت_آب، آمایش سرزمین است، نه آرایش سرزمین. انتقال آب مثل اهدای خون به اضطرار است و به اندازه. آب شرب حق آحاد است اما انتقال آب شرشر، لزوما برای نوشیدن نیست. صنعت فولاد، آبآشام است و کویری که آن را میزبانی میکند، تشنهکام. شروع انحراف سرچشمهها با ماست اما انتهایش ناکجاآباد است.
سدها، این سازههای بتنی غولپیکر، همچون آمبولی ریوی نفس خوزستان را گرفتهاند. هوای اسیدی ناشی از اگزوز نیروگاهها و چپق کارخانجات و پیپ فلرهای نفتی، ابرهای این استان را بخیل کرده است. به لطف مدیریتهای آبکی، بارانی اگر ببارد، سیل میشود و اگر نبارد خشکسالی. ضریب نفوذ فناوری و مدیریت چرخهی آب در کشتزارهای خوزستان اگر ضعیف است، سرچشمهی آن در حاکمیت است، نه در مردم. اگر کشاورزی سنتی در خوزستان پرتی آب دارد، همسایگانش نیز زراعت پستمدرن ندارند.
مردم اصفهان دیروز در بستر خشک زاینده رود، رزمایش وحدت برگزار کردند. صدای مطالبهگری آنها در امنیت کامل شنیده شد و برچسب ضدامنیتی نخوردند. صدا و سیمای ملی چهرهی جماعت مطالبهگر را پخش کرد، نه برای اینکه جمعشان کنند، برای آنکه خاطرجمعشان کنند که مورد حمایتند. مسئولان منطقهای و کشوری به حمایت از مردم اصفهان برخاستند و یحتمل پیوست اجتماعی یک پروژه بزرگ اقتصادی آماده شده است. مدل مطالبهگری مردم اصفهان را باید قاب کرد و آویخت بر سردر سازمانهای مردمنهاد بقیهی استانها.
در خوزستان اما اجتماع بیش از دو نفر، خطر بالقوهی امنیتی محسوب میشود. هر پابرهنهای که پلاکارد به دست میگیرد، لابد ریگی به کفش دارد. بجای دوربین صدا و سیما، دوربینهای مداربسته زحمت پوشش تجمعات را بهعهده دارند. بجای ساندیس، بعضا با آب خنک از معترضان به کمآبی پذیرایی میشود. مردم استانهای اطراف و اکناف که بپاخیزند، اینترنت خوزستان قطع میشود.
یک بام و دو هوا در عدالت، عین تبعیض است. توجه گزینشی به مردم، شکافهای ناخواسته ایجاد میکند. آب، مایه حیات است نه عامل بحرانهای بین استانی. مدیریت آب باید فرابخشی باشد، نه بکشبکشی. آب شرب بر کشت آبی مقدم است. آبی که به احشام رواست، به صنعت حرام است. جلگه نسبت به کویر به کشاورزی سزاوارتر است. صنعت آببر را برِ آب میسازند، نه در بر و بیابان. در کنار حقالله و حقالناس حقابه محیط زیست، حقالطبیعه است. اینها اصول مدیریت آب است. همه را باید با هم دید، همچنان که همه مردم را باید با هم دید.
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648