.
مباحثاتدینیاجتماعی/165
🚫معياروملاکتشخيصعنصر #أعلميت
در مجتهد متجزی و مجتهد مطلق/2
🌷#بحثاول: معنا و ملاک اجتهاد(2)
تعریفیسادهومختصر
از #واژهاجتهاد:
☑️#روایتدوم (منقولازامامرضا وامامصادقعلیهماالسلام)
«اِنَّمَا عَلَیْنَا اِلْقَاءُالْاُصُولِ وَعَلَیْكُمْ اَنتَفْرَعُوا»
بر ماست كه اصول را به شما القاءكنيم و بر شماست كه شاخهها را از آن منشعب سازيد. (سفينةالبحار-معارفومعاريف: دائرةالمعارف جامعاسلامي، حسينیدشتي سيدمصطفي، ج1، ص427 - 426) وامامصادق(علیهالسلام ) در کتابشریفوسائلالشیعه:🔻
«ما بیان اصول مینماییم و تفریع فروع از اصول و تطبیق آن برموارد، برعهده شما است» (الحر العاملی محمدبنالحسن، وسائلالشیعه، كتابالقضاء، باب6، حدیث51 و52)
⏮بنابراین: حسب فرمایشات امامان معصوم (علیهمالسلام)اجتهادصحیح درعصرغیبت یعنی:
#انطباقاصولقواعدكلیبرفروعات
☑️تعریفاجتهاد دربیان #شهیدمطهری:
شهیدمطهری میفرماید: 🔻
اجتهاد به طور سر بسته به معنای صاحبنظر شدن در امر دین است، ولی صاحبنظر بودن و إعمالنظر كردن در امور دینی از نظر ما كه شیعه هستیم دو گونه است:
مشروع و ممنوع...
#ممنوع آن است كه مجتهد حكمی را كه در كتاب و سنّت نیست با فكر خودش و رأی خودش وضع كند، این را در اصطلاح «#اجتهادبهرأی» میگویند. این اجتهاد از نظر شیعه ممنوع است... و معنای صحیح اجتهاد، یا بعبارتی اجتهاد
#مشروع: یعنی به كار بردن تدبّر و تعقّل در فهم ادله شرعیه، كه البته احتیاج دارد به یك رشته علوم كه مقدمه شایستگی و استعداد تعقّل و تدبّر صحیح و عالمانه میباشند. «مطهری مرتضی، مجموعه آثار، تهران صدرا، 1378ش، ج20، ص164-167»
☑️اجتهاد در اصطلاحفقهاءوفقیهی صاحب نام آخوندخراسانی درکفایه الاصول:🔻
"الاجتهاد هو استفراغ الوسع فی تحصیل الحجه علی الحكمالشرعی" «آخوندخراسانی محمدكاظم، كفایةالاصول، موسسه النشر الاسلامی،1418ق، ج2، ص528»
«بنابر بیان مرحوم آخوندخراسانی اجتهاد در اصطلاح فقهاء؛ به معنای بكارگیری توان و نیرو برای به دست آوردن دلیل و حجت بر احكام شرعی میباشد.»
☑️بیانآیةاللهخوییو
علامهطباطبایی:🔻
مراد از اجتهاد این است مكلف مقدماتی عقلائی را ترتیب دهد كه او را به علم به تكلیفی كه متوجه اوست برساند. «خویی ابوالقاسم، مصباحالاصول، قم الغدیر،1408، ج3، ص434 وعلامهمحمدحسین طباطبایی، حاشیةالكفایه، تهران: بنیادعلمی و فكری علامهطباطبایی، بیتا، ص301»
(👈منبعاینمباحث: کتاب #فقیهأعلم)
#ادامهاینبحثدرجلسهبعدی
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
🍃🌺🍃
رویکردکانالانقلابیلاحِق:
روشنگری،بصیرتافزاییو
هماندیشینیروهایانقلابی/
وَلَايَحْمِلُهَذَاالْعَلَمَإِلاأَهْلُالْبَصَرِ
وَالصَّبْرِوَالْعِلْمِبِمَوَاضِعِالحق.
#همینالآندعوتیدر :
صفحهتخصصیمباحثاتِ
دینیسیاسیاجتماعی
کانالِانقلابیِ#لاحِق درایتا🔻🔻🔻
https://eitaa.com/lahegh
.
مباحثاتدینیاجتماعی/166
🚫معياروملاکتشخيصعنصر #أعلميت
در مجتهد متجزی و مجتهد مطلق/3
🌷#ادامهبحثاول:
معنا و ملاک اجتهاد(3)
تعریفیسادهومختصر
از واژه#اجتهاد:
☑️ #اجتهادومقدماتاجتهاد
از نظر #امامخمینی(ره) : 🔻
كسی كه میخواهد با مراجعه به قرآن و حدیث، احكام شریعت را از آنها استخراج كند باید دارای علومی به عنوان مقدمه اجتهاد باشد، از این رو، شناخت علوم عربی و ادبیات عرب، تفسیر، علم كلام، علم اصول، فقه، منطق و فلسفه درحد لازم برای استنباط و شناخت حدیث و درایه و رجال، برای مجتهد امری لازم و ضروری است و در #اجتهادصحیحوجامع، شناخت کافی در خصوص #اجماع، فتاوای #فقهاءپیشین و اطلاع از كلیات احكام شرعی و... از جمله موارد مهم و مؤثر میباشند. «امامخمینی روح الله ، رساله الاجتهاد والتقلید، قم، اسماعیلیان، ص116».
☑️ لذا با توجه به روايات بسيار از امامان معصوم علیهمالسّلام، شيعيان در عصر غیبت تابع و پیرو مراجع و مجتهدان میباشند. (كلینی، اصول كافی، كتاب فضل العلم، باب اختلاف الحدیث، ج1، ص67، حدیث67 - و وسایل الشیعه، ج18، ص303، حدیث 6 - و شیخ طوسی، تهذیب الاحكام، چ قدیم، كتاب القضاء، ج3، ص303، حدیث53»).
☑️ و كسانی چون #حضرتامام"ره" برای مرجعیت، ولایتي همهجانبه (#مطلقه) معتقد هستند و با دلایل عقلی و نقلی، چنین اختیارات #مطلقهاي را برای فقیهان از سوی امامان معصوم علیهمالسّلام اثبات میكنند.
«الموسوی الخمینی روحالله، كتاب البیع، تهران، وزارت ارشاد اسلامی، 1365ش، ص448 - و ولایتفقیه،ص112».
☑️ اجتهاد در #قانوناساسی:
اجتهاد دارای جایگاهی ارزشمند و نقشی مهم در زیربنای جمهوریت و اسلامیت نظام مقدس جمهوریاسلامی دارد. شاهد این مدعا، جایگاه اجتهاد در خصوص رهبری و نیز برخی از مناصب دیگر نظام، همچون اجتهاد فقهای #شوراینگهبان و #قوهقضائیه، در قانون اساسی نظام شکوهمنداسلامیماست. اصلدوم #قانوناساسی پایههای نظام جمهوری اسلامی را چنینمعرفیمینماید:🔻
«جمهوریاسلامی، نظامی است بر پایه ایمان به... كرامت و ارزش والای انسان و آزادی توأم با مسئولیت او در برابر خدا كه از راه: الف) #اجتهاد مستمر فقهای جامع الشرایط بر اساسكتابو سنّت معصومینعلیهمالسّلام، قسط و عدل و استقلال سیاسی و اقتصادی
👈منبعاینمباحث:
کتاب #فقیهأعلم
#پایان_بحثاول
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
🍃🌺🍃
رویکردکانالانقلابیلاحِق:
روشنگری،بصیرتافزاییو
هماندیشینیروهایانقلابی/
وَلَايَحْمِلُهَذَاالْعَلَمَإِلاأَهْلُالْبَصَرِ
وَالصَّبْرِوَالْعِلْمِبِمَوَاضِعِالحق.
#همینالآندعوتیدر :
صفحهتخصصیمباحثاتِ
دینیسیاسیاجتماعی
کانالِانقلابیِ#لاحِق درایتا🔻🔻🔻
https://eitaa.com/lahegh
.
مباحثاتدینیاجتماعی/167
🚫معياروملاکتشخيصعنصر #أعلميت
در مجتهد متجزی و مجتهد مطلق/4
🌷#بحثدوم: (جلسهاول )
👈مراد از مجتهد یا فقيه
و ويژگیهای ولیفقيهجامعالشرايط
ازمنظر؛ علماءبزرگشيعه و اهلتسنن
درمباحثولایتفقیه مراد از فقیه، «مجتهد جامعالشرایط»است، نههرکسکهفقه خوانده باشد.‼️یعنی صرفآشنایی با اوزان شعر و علم عروض کسی شاعر نمیشود، شعرشناسی غیر از شاعر بودن است.
3ويژگیلازموضروری درفقيه جامعالشرايط بايد جمع باشد: اجتهاد مطلق، عدالتمطلق، قدرتمديريتواستعدادرهبري
☑️اصل109قانوناساسیجمهوریاسلامي ويژگیفقیهجامعالشرایط برایرهبری:🔻
1)- صلاحيت علمي لازم براي افتاء در ابواب مختلف فقه(اجتهاد مطلق).
2)- عدالت و تقواي لازم براي رهبري امت اسلام(عدالت مطلق).
3)- بينش صحيح سياسي و اجتماعي، تدبير، شجاعت، مديريّت و قدرت كافي براي رهبري(قدرت مدیریت و استعداد رهبری).
در صورت تعدّد واجدين شرايط فوق، شخصي كه داراي بينش«فقهي و سياسي» قويتر باشد مقدّم است.
☑️ #دکترینفقهیسیاسیامامره🔻
بهاذعاناندیشمندان، #ولایتمطلقهفقیه بعنوان یک اصل مترقی، محوری و آزادی بخش در اسلام، علت موجدهی انقلاب اسلامی و بنیادیترین اصل در #دکترینفقهیسیاسیامامخمینیره، در هدایت کشتی انقلاباسلامی به ساحل عزت و اسقلال ایران اسلامی ما بوده است. لذا از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی- #لیبرالها، سران #جبههملی و #جریانسازش پس از دوم خرداد، با استفاده ابزاری از واژهی زیبای #صلاحات و نیز جریان #استحاله در سالهای اخیر با تمام پتانسیل های داخلی و دنیای تفرعن، به رهبری استکبار جهانی آمریکا و نظامسلطه، بهایناصلمترقّی وآزادیبخش، خشمگین بوده و برای تضعیف و لطمه زدن به این اصل محوری و نهادهایی که مستقیماً مطابق قانون اساسی زیرمجموعه ولیفقیه هستند، نهایت تلاش و سرمایه گذاری خود را بر نفی و طرد آن متمرکز نمودهاند.
☑️اهمیت #ولایتفقيه
#ازمنظرعلماءبزرگشيعه:🔻
کثیری از علماء بزرگ شیعه از قرون گذشته تاکنون، در خصوص این اصل مترقی، حیات آفرین، محوری و آزادیبخش اسلام، مباحث محققانه و ارزشمندی را مطرح فرمودند؛ منجمله شیخمفید(ره)، شهیداول(ره)، کاشف الغطاء(ره)، صاحبجواهر و... که انشاءالله در #جلسهیبعد از باب نمونه فقط مواردی را ذکر میکنیم.
(👈منبعاینمباحث: کتاب #فقیهأعلم)
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
🍃🌺🍃
رویکردکانالانقلابیلاحِق:
روشنگری،بصیرتافزاییو
هماندیشینیروهایانقلابی/
وَلَايَحْمِلُهَذَاالْعَلَمَإِلاأَهْلُالْبَصَرِ
وَالصَّبْرِوَالْعِلْمِبِمَوَاضِعِالحق.
#همینالآندعوتیدر :
صفحهتخصصیمباحثاتِ
دینیسیاسیاجتماعی
کانالِانقلابیِ#لاحِق درایتا🔻🔻🔻
https://eitaa.com/lahegh
.
مباحثاتدینیاجتماعی/168
🚫معياروملاکتشخيصعنصر #أعلميت
در مجتهد متجزی و مجتهد مطلق/5
🌷#بحثدوم: (جلسهدوم )
👈اهمیت #ولایتفقيه
#ازمنظروآراءعلماءبزرگشيعه
☑️1⃣- بنیانگذار نظاممقدس جمهوری اسلامی #حضرتامامخمینی(ره):
◀️-ولايتفقيه، #همانولايت رسولالله (صلیاللهعلیهوآله) است.
◀️-ولايتفقيه، #استمرار حركت انبياء الهي است.
◀️-اين توهم كه اختيارات حكومتي حضرت #رسولكرم(صلیاللهعلیه) بيشتر از حضرت #امير( عليهالسلام) بود يا اختيار حكومتي #حضرتامير بيش از(ولی) #فقيه است، #باطلوغلط میباشد. خداوند #همان اختيارات را براي #حكومتفعلي قرار داده است.
◀️- #ولیفقيه، #وصي رسولاكرم (صلیاللهعلیهوآله) و در زمان غيبت، #اماممسلمين است. #همهاختياراتي كه براي #پيامبراكرم(صلیاللهعلیهوآله) و #امام (عليهالسلام) است، از اموري كه به حكومت و سياست بازمیگردد، براي #ولیفقيه نيز ثابت میباشد.
◀️- #ولايتفقيه، مجري قانون و مخالف ديكتاتوري است.- ولايتفقيه، حاكميت قانون الهي است نه ديكتاتوري.
◀️- تصور موضوع ولايتفقيه، موجب تصديق آن میشود و به #برهان احتياج ندارد. ولايتفقيه مسئلهاي نيست كه مجلس #خبرگان، ايجاد كرده باشند، بلكه از اول مورد بحث بوده است. «ولايت فقيه، امام خميني سيدروح الله ص 62-61 - و سخنرانيهاي 28/6/1358، 30/7/1358، 3/8/1358، 9/8/1358، 16/8/1358، 18/8/.1358»
☑️2⃣- آیهاللهالعظمی #امامخامنهای:
◀️-ولايتفقيه از شئون ولايت و امامت است كه از اصول مذهب میباشد.- اطاعت از دستورات حكومتي ولیامر مسلمين بر هر مكلفي ولو اين كه فقيه باشد، #واجب است.
◀️- براي هيچ كس #جائز_نيست كه با تصدي امور ولايت، به اين بهانه كه خودش شايسته تر است، مخالفت نمايد.
◀️-بعيد نيست كه حكم به جهاد #ابتدايي براي «#ولايتامرمسلمين» باشد، بلكه اقوي است. (اجوبةالاستفتائات، الامامخامنهاي، سيدعلي)
☑️3⃣-آيةاللهالعظمي محمدحسن نجفي(ره) (#صاحبجواهر):
◀️-اگر كسي #منكر ولايت فقيه باشد، گويا #طعمفقه را #نچشيده است.‼️(جواهر الكلام، نجفي،محمدحسين،ج12،ص397 )
☑️4⃣-آیهاللهالعظمی زينالدين عاملي(ره) (#شهيد_دوم):
◀️-در زمان غيبت، از جانب امام(ع)، شخص (ولی)فقيه داراي #إذن است. (شرح لمعه، زینالدین، ج1،ص299)
☑️5⃣-آيةاللهالعظمي #بروجردي(ره):
◀️-اگر كسي #ولايتفقيه را مردود بداند، نه تنها #منكرفقهتشيع، بلكه #منكرضروری #فقهاسلام است.‼️ (ولايت فقيه، آذري قمي، احمد، چاپ 1372، دارالعلم، ص 36.)
☑️6⃣-آيةاللهالعظمي #خويي(ره):
◀️-#جهادابتدايي درعصرغيبتامام(ع) از اختيارات #فقيه(جامعالشرايط) است. (درآمدي بر نظام ارزشي و سياسي اسلام، فتحعلي، محمود، ص .155)
☑️7⃣-آیهاللهالعظمی سیدعلی #سیستانی
◀️-حکم کسی که #ولایتشرعی دارد در امور عامه، که نظام جامعه و معاش مردم بر آن مبتنی است بر #همهنافذ است #حتی بر #مجتهدیندیگر. (منبع: http://farsi.khamenei.ir/)
☑️8⃣- مرحوم #نراقی(ره) درکتابعوائد:
◀️-مرحوم نراقی در عوائد مسئله #ولایتفقیه را امری #قطعیومسلم میداند. وی پس از استدلال به روایاتی که در کلام مرحوم شیخانصاری ضعیفالسند و الدلاله آمده وظیفه فقیه را به دو بخش تقسیم میکند:
1- هر آنچه برای پیغمبر و امام #ثابت است، زیرا مقتضای روایاتی که علماء را وارث یا خلیفه پیغمبر معرفی میکنند آن است که آنها دارای همه برکات انبیاء و ائمه باشند الا ما خرج بالدلیل.
2- هر کاری که مربوط به #شئونبندگان بوده و از نظر عقل و عادت انجام آن امور، کارهای ضروری مردم #مختل میماند و یا به طریقی از طرق شرعیه چون #اجماع یا #نفیضرر یا اضرار یا #عسروحرج یا #فساد بر مسلمانی یا به دلیل دیگر لازمالاجراء باشد انجام آن از #شئونفقیه است. و سپس بر هر دو مورد #دعوی_نقلاجماع میکند. (معارف و معاريف(دائره المعارف جامع اسلامي)حسيني دشتي سيد مصطفي، ج5 ص955)
(👈منبعاینمباحث: کتاب #فقیهأعلم)
#ادامهاینبحثدرجلسهبعدی
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
🍃🌺🍃
رویکردکانالانقلابیلاحِق:
روشنگری،بصیرتافزاییو
هماندیشینیروهایانقلابی/
وَلَايَحْمِلُهَذَاالْعَلَمَإِلاأَهْلُالْبَصَرِ
وَالصَّبْرِوَالْعِلْمِبِمَوَاضِعِالحق.
#همینالآندعوتیدر :
صفحهتخصصیمباحثاتِ
دینیسیاسیاجتماعی
کانالِانقلابیِ#لاحِق درایتا🔻🔻🔻
https://eitaa.com/lahegh
.
مباحثاتدینیاجتماعی/169
🚫معياروملاکتشخيصعنصر #أعلميت
در مجتهد متجزی و مجتهد مطلق/6
🌷#بحثدوم: (جلسهسوم)
👈اهمیت #ولایتفقيه
#ازمنظروآراءعلماءبزرگشيعه
☑️9⃣-آیهاللهالعظمی ناصرمکارمشیرازی:
- معتقدیم اداره شوون جامعه اسلامی باید از سوی خداوند که خالق همه انسانهاست اجازه داده شود. هرچند پذیرش مردم وسیله پیشرفت این هدف است و نیز معتقدیم که «#ولیفقیه فقیه» #نماینده امامعصر(عج) در زمان غیبت است. (سایت آیتاللهالعظمی مکارمشیرازی/استفتائات)
☑️0⃣1⃣-آیهاللهالعظمی جعفر #سبحانی:
- در عصر غیبت به #حکمروایات و احادیث، امور و وظایف امامت به «#مجتهد جامع الشرایط» واگذار شده است. اجرای احکام الهی و پیاده کردن نظام اسلامی بدون هدایت و نظارت #فقیه(جامعالشرایط) امکانپذیر نیست.
☑️1⃣1⃣- آیهاللهالعظمی #صافي_گلپايگاني:
- #ولايتفقيه مورد اتفاق همه علماء است و كساني كه در آن ترديد دارند، در حدود و اختيارات آن است نه در اصل ولايتفقيه. (مرجعیت ص58 و روزنامه کیهان، ش19391، ص3)
☑️2⃣1⃣-آیهاللهالعظمی #جوادیآملي:
- در حكومتي كه بر اساس ولايتباشد، «#فقيه جامعالشرايط» #نائب امام عصر(عج) است.
◀️جوانان عزیز دانشجویان گرانقدر... این مغالطه است که شما را فریفتهاند. جوانان عزیز دانشگاه، مستحضر باشید ولایتفقیهی که در دین آمده است… نه ولایت بر مرده است و نه ولایت بر کسانی که به منزلهی مرده هستند، تا کسی بگوید ما که محجور نیستیم پس قیم لازم نداریم... ولایت در « انما #وليکم الله» خطاب به عقلا و فرزانگان جامعه و به افراد عاقل بالغ، مکلف هوشیار بیدار است. میگوید: ای عقلا، #ولیِّ شما #بالذات خداست، از طرف خدا، #پیامبر(صلیالله علیهوآله)، بعد از پیامبر جانشین #معصوم او(عليه السلام)، بعد از جانشین معصوم(عليه السلام)، #نائبخاص او، بعد از نائبخاص او، #نائبعام او، #نظیر مقاممعظمرهبری... (ولایتفقیه، جوادیآملی، ص211)
☑️3⃣1⃣-آيةالله #غرويان:
- مصلحت #زعامت_مسلمين و حفظ كيان اسلام اقتضاء مینمايد كه امر « #مرجعيت» در مركز «#رهبريت» قرار گيرد و امر #مرجعیتعامه به دست كسي سپرده شود كه علاوه بر مدارج كامل فقهي، بر اوضاع دنياي روز و نقشههاي شوم استكبار جهاني «بصيرتكامل» داشته باشد. «مسلمين» از «عبدصالح» و «فقيه پاك زاهد» حضرت آيةالله خامنهاي تقليد نمايند و بار ديگر دشمنان اسلام را به حسرت و يأس بنشانند. (روزنامه کیهان، شماره19433، 20مرداد1388)
☑️4⃣1⃣-حجةالاسلاموالمسلمین #سيدحسننصرالله:
- «#ولايتفقيه» از عقيده ديني ما است و در قانون اساسي لبنان بي احترامي به موضوع «ولايتفقيه» توهين به اعتقادات ماست و اين را اجازه نخواهيم داد. (کیهان، ش10390، 3خرداد1388)
☑️5⃣1⃣- گزیدهایازآراء #شهیددکتربهشتی در باره «#ولایتفقیهواجتهادحکومتی»:
- اصل ولايتفقيه در اسلام تعارف نيست، يك اصل بنيادي نظام اسلامي است.
◀️هر انسان متعهدي بايد «تكليف #اجتماعي» را بر طبق گفته #،رهبر عملي كند ولي در «مسايل #انفرادي» میتواند در اختيار مراجع ديگر باشد.
◀️اگر رهبري نباشد، بايد از مراجع فقط در حد #تقليد بهره گرفت.
◀️مسئله(تکلیف) #اجتماعي آن مسئلهاي است كه اين طرف و آن طرفش در زندگي و نظم #اجتماعي اثر بگذارد و «مسئله #انفرادي» آن است كه اين طرف و آن طرفش در نظام اجتماعي نقشي نداشته باشد.
◀️در «مسايل #فردي»... هر كسي از هر كسي ميخواهد (میتواند) #تقليد كند، ولي در «مسايل #اجتماعي» آنجا كه وظيفه شما را دربارهی كوچكترين مسئله #اجتماعي بيان ميكند، اين فتوا صرفاً حق ر#هبر است.
◀️يك وقت است كه مرحوم ميرزاي شيرازي ميآيند در مسئله رساله عمليهشان مينويسد سيگار كشيدن از نظر ديني حرام است... ولي يك - وقت است ميآيند، ميگويند در اين شرايط سياسي، امروز استفاده از تنباكو و استفاده از توتون حرام است اين دوتا با هم فرق دارد. آن اولي از #مرجعفتواست، اين دومي حكم است از #مصدر_ولایت.
◀️در «مسايل #اجتماعي» آن نظر فقاهتي متّبع است كه امام و #رهبر آن را صحه بگذارند. نظر ديگران در مسايل اجتماعي؛ (صرفاً) ارزش علمي دارد ولي فاقد ارزش اجرايي است. (منابع: كتاب اسلام و مقتضيات زمان از ديدگاه شهيد آيتالله دكتربهشني، قاسمي صديقه. و سخنرانيهاو مصاحبههاي آيتالله شهيد دکتر بهشتي، سرابندي، ج1،ص622-624 – و بهشتي،بهداشت و تنظيم خانواده،ص 85 – و محمد بهشتي،عروه الوثقي،سال چهارم،شماره 90، ص35 )
(👈منبعاینمباحث: کتاب #فقیهأعلم)
#درجلسهبعدی:
#ولايتفقيهازمنظرعلماءاهلسنت
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
🍃🌺🍃
رویکردکانالانقلابیلاحِق:
روشنگری،بصیرتافزاییو
هماندیشینیروهایانقلابی/
#همینالآندعوتیدر :
صفحهتخصصیمباحثاتِ
دینیسیاسیاجتماعی
کانالِانقلابیِ#لاحِق درایتا🔻🔻🔻
https://eitaa.com/lahegh
.
مباحثاتدینیاجتماعی/170
🚫معياروملاکتشخيصعنصر #أعلميت
در مجتهد متجزی و مجتهد مطلق-7
🌷#بحثدوم: (جلسهچهارم)
👈اهمیت #ولایتفقيه
#ازمنظرعلماءاهلسنت
کثیری از فقهاءومتكلمين اهلسنت در كتب فقهي آنها يكي از #شرايط_رهبر حكومت اسلامي را «#اجتهاد» میدانند، (اما اینکه عالمی داراي فقاهت و سائر شرايط باشد داراي #ولايت نیز خواهد بود، قائل به اين نیستند)، که ذیلأ به نقل برخی از آراء معروف آنان میپردازیم.🔻
☑️1⃣- در #كتاب«الاجتهاد و الحياة حوار علي الورق» چنینآمده است: «يشترط فيهم رتبه من الاجتهاد ، ولكن بكل أسف هذا ليس موجودا. الاجتهاد فرض في الخليفه و فرض في نواب الخليفه و الاجتهاد شرط في منصب الوالي و الامير و القاضي وكل هولاء يشترط الفقهاء في ان رتبه الاجتهاد و هولاء لهم الولايه بما لهم سلطه زمنيه تنفيذيه ولكن كما قلت لابوصفهم فقها و انما بوصفهم امراء و ولاة ... اذن الفقيه لايملك سلطه تنفذيه و لاولاي له ... ».
#یعنی: «هر فقيهي كه جامعالشرايط باشد ولايت ندارد، ولي حاكم بايد «#فقيه» باشد».
☑️2⃣-در كتاب #سُنَنبيهقي از ابنعباس از رسولالله (ص) نقل شده كه فرمودند:
«من استعمل عاملاً من المسلمين و هو يعلم ان فيهم اولي بذلك منه اعلم بكتاب الله و سنه نبيه فقد خان الله و رسوله و جميع المسلمين»
#یعنی: «كسي كه كارگزاري از مسلمين را به كار بگمارد در حالي كه ميداند و در ميان مسلمانان كسي هست كه سزاوارتر به آن و آگاهتر به كتاب خدا و سنت رسولش وجود دارد به خدا و رسولش و به تمامي مسلمانان خيانت كرده است».
☑️3⃣-#نووي در كتاب #روضالطالبين در شروط امام میگويد: «هي كونه مكلفاً مسلماً عدلأ حراً ذكياً عالماً مجتهداً»
#یعنی: «از جمله شرایط #امام: مكلف مسلمان، عادل، آزاد، باهوش، دانشمند و «#مجتهد» بودن است».
☑️4⃣- #امامشافعي در بحث شروط امامت گفته است: امام شافعي در صفحه 39 كتاب الفقه الاكبر «والعلم؛ بحيث يصلحان يكون مفتياً من اهل الاجتهاد»
#یعنی: «يكي از شرايط #رهبري علم است، به گونهاي كه #صلاحيتافتاء داشتهباشد و اهل #اجتهاد باشد».
☑️5⃣-#سيدشریفجرجاني در شرح خود بر كتاب #مواقف نوشته است: «الجمهور علي ان اهل الامامة و مستحقها من هو مجتهد في الاصول و الفروع ليقوم بامر الدين متمكناً من اقامه الحجج و حل الشبهه في العقائد الدينيه مستقلاً بالفتوي في النوازل و احكام الوقائع نصاً و استنباطاً لأن أهم مقاصد الامة حفظ العقائد و فصل الخصومات و لم يتم ذلك بدون هذا الشرط» #یعنی: «جمهور برآنند كه، كسي سزاوار #رهبري جامعه اسلامي است كه در اصول و فروع، «#مجتهد» باشد تا بتواند به امر دين قيام كند و توانايي داشته باشد، حجج الهي را اقامه و شبهات اعتقادي را حل نمايد، زيرا مهم ترين هدف امت اسلامي حفظ عقايد و حل وفصل دعاوي و مخاصمات است و اين امور «بدون شرط #اجتهاد» امكان پذير نيست».
☑️6⃣-برخیازفقهاءاهلسنت ازجمله: #رميلي» گفتهاند: «إن هذا الشرط (الاجتهاد) لابد منه في الامامة كالقاضي بل حكي فيه الاجماع»
#یعنی: اصلأ «#شرط_فقاهت» درباره رهبر، مورد #اجماع_فقهاء است.
☑️7⃣-#قلقشندي در #كتاب«مآثر الانافة في معالم الخلاقة» در بحث از #شروط_امامت گفته است: «العلم المؤدي الي الاجتهاد في النوازل و الاحكام فلاتنعقد امامة غير العالم بذلك».
👈(فصلنامه سیاسیعلمیاخوت، بحث شرایط حاکماسلامی ازنگاهاهلسنت، ص101-105)
(👈منبعاینمباحث: کتاب #فقیهأعلم)
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
🍃🌺🍃
رویکردکانالانقلابیلاحِق:
روشنگری،بصیرتافزاییو
هماندیشینیروهایانقلابی/
#همینالآندعوتیدر :
صفحهتخصصیمباحثاتِ
دینیسیاسیاجتماعی
کانالِانقلابیِ#لاحِق درایتا🔻🔻🔻
https://eitaa.com/lahegh
.
مباحثاتدینیاجتماعی/171
🚫معياروملاکتشخيصعنصر #أعلميت
در مجتهد متجزی و مجتهد مطلق-8
🌷#بحثدوم: (جلسهپنجم)
👈جايگاهوشأن #مرجعيت و
رابطهآنبا #ولايتفقيهوشرايطرهبرى
قبل از هر چیز طرح چند نکته و
مطلب، بسیار مهموحائز اهمیت است:🔻
☑️1⃣-تعریف #مرجعیت در
کتاب تشيعومشروطيتدرايران
اثر حائرى، عبدالهادى صفحات81 به بعد، مطلبی باعنوان: نهادیبناممرجعیت، چنینمیخوانیم:
اصطلاح «مرجعيت» به مراتب كمال علمى، اخلاقى و اجتماعى فقيه اطلاق میشود و «مرجع» به كسي گفته میشود كه محل مراجعهی مقلّدان و داراى رساله مدون عمليه براى استفاده مقلدان خويش میباشد.
☑️2⃣- عنصر«#فقاهت» در
#مرجعيت و #زعامت
درصفحات57تا62 «کتاب #فقیهأعلم»
چنین میخوانیم: 🔻🔻🔻
#فقاهت «امری مشترك» و مورد نیاز هم در #مرجعيت، هم در #قضاوت و هم در #زعامت و سرپرستى جامعه؛ به طوری که در همه این شئون متفاوت به یک معناست. یعنی تصدى اين سه شأن مهم، تنها از سوى #فقهاء مورد قبول است و با وجود فقهاى صالح، دیگران حق تصدى اين شؤون را ندارند. به عبارتی «#فقاهت»؛ به معناى توانايى استنباط احكام اوليّه شرعیه از منابع و متون دينى است و اين گونه نيست كه ما براى «#مرجعيت» به گونهاى از #فقاهت نيازمند باشيم و در امر «ر#هبرى» به نوعي ديگر از فقاهت. در واقع ما يك #فقيهحاکم(ولیفقیه) داريم كه اجازه پذيرش همه شئون ذكر شده را دارد. بدين معنى كه اگر از فقيهى، #فتوا طلب كنيم، به عنوان #مرجعفتوا یا «#مرجعتقليد» و اگر به امر #قضاوت بپردازد، «#قاضى» و اگر از او #زعامت و سرپرستى جامعه را بخواهيم، به #فقیهحاکم یا «#ولیفقيه» خواهيم رسيد. بنابراين، #اطاعت از #ولیفقيه با همان ادلهاى به اثبات میرسد كه رجوع به #مراجعتقليد.
👈#نکتهمهماینکه؛ «#فقاهتوعدالت»، شرط مشترك و مقدماتى تصدى این شئون است. يعنى فقاهت «#شرطلازم » است اما «#كافى» نيست، دقت فرماييد؛ #فقاهت «#شرطلازم» است اما براي هر يك از شئون فوق الذكر «#كافى» نيست. يعني افزون بر آن، متصدى هر كدام از مسئوليتهاى فوق به داشتن ويژگیهاى ديگرى نيز متناسب با خصوصيات آن مسؤوليت، نيازمند است.
در اين ميان، #ولايت و سرپرستى جامعه مخصوصاً یک مسؤوليت پيچيدهتر و سنگینترى است، پس داراى #ويژگیهاى مهمتر و بيشترى است كه در جاي خود به آن خواهيم پرداخت.
لذا هر #فقیهعادلی که فقه خوانده، نمیتواند #فقیهحاکم و در #مصدر_ولایت باشد.
(👈منبعاینمباحث: کتاب #فقیهأعلم)
#ادامهاینبحث:3⃣-#شأنمرجعیت
4⃣-قلمرو #ولیفقیه و #مرجعیت
(در فتوی و حکم فقهی وحکومتی)
# ادامهاینبحثدرجلسهبعد
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
🍃🌺🍃
رویکردکانالانقلابیلاحِق:
روشنگری،بصیرتافزاییو
هماندیشینیروهایانقلابی/
#همینالآندعوتیدر :
صفحهتخصصیمباحثاتِ
دینیسیاسیاجتماعی
کانالِانقلابیِ#لاحِق درایتا🔻🔻🔻
https://eitaa.com/lahegh
.
مباحثاتدینیاجتماعی/172
🚫معياروملاکتشخيصعنصر #أعلميت
در مجتهد متجزی و مجتهد مطلق/9
🌷#بحثدوم: (جلسهششم)
👈جايگاهوشأن #مرجعيت و
رابطهآنبا #ولايتفقيهوشرايطرهبرى
☑️3⃣- #شأن_مرجعیت
بسيارى از فقهاء در پذيرش اين مسئولیت و #شأناجتماعى(مرجعیت) شانه خالی میکنند، در حالی كه صلاحيت مرجعيت را دارا هستند ولی ترجيح میدهند كه اين مسئوليت را بر دوش نگيرند. اما برخى از #فقهاء اين #مسئوليت را میپذيرند و«#مرجعتقليد» میشوند.
بنابراين نبايد تصور كرد كه هر #فقيهى كه #مرجعتقليد میشود لزوماً از ديگر فقهايى كه اين شأن را نمیپذيرند، برتر و #عالمتر است.(یعنی در واقع #مرجعيت صرفاً يك «#شأناجتماعى» است، نه يك «شأن علمى و فقهى» جدا و بالاتر از فقاهت.)
#نكتهمهمي كه بنده در صدد
توضيح و بيان آن هستم اينكه: 🔻🔻
#مرجعتقليد، البته بايد #مجتهد_أعلم باشد، اما #أعلميت نيز صرفاً منحصر در #مراجعتقليد #صاحبرسالهعمليه نيست... و فقهاى همطراز با مراجع از نظر علمى و فقاهتى كم نيستند که علیرغم #صلاحيتمرجعیت، این #شأنوالا را نپذیرفتهاند. كه اين مطلب نياز به بيان بيشتري دارد كه در مباحث آتي، #بحثسوم_بحثأعلميت خواهد آمد و در اين مجال، با نقل مطلب ذيل(قلمرو ولیفقیه و مرجعیت در فتوی و حکم فقهی و حکومتی)، به همين مقدار بسندهمیكنيم.🔻
☑️4⃣-قلمرو #ولیفقیهو #مرجعیت
(در فتوی و حکم فقهی وحکومتی)
#عمدهمباحث «اجتماعی و سیاسی فقه» یعنی مسائل اقتصادی و مالی، قضايى و حقوقى، تعليم و تربيت، سياست داخلى و خارجى و... را بايد در حوزه «#حکمحكومتى» #فقیهحاکم تعيين تكليف كرد، كه به ولیفقيه(مصدر ولایت) مربوط است. یعنی بخش اصلى و اساسى تكاليف يك فرد مؤمن در جامعه دينى را #ولیفقيه تعيين میكند و #مراجعتقليد در باقى قضايا كه عمدتاً شامل ابواب «#عبادىفردى_فقه» میشود، میتوانند براى مقلدان خود فتوا بدهند. بدیهی است در صورت تعارض ميان حكم #فقيهحاكم و فتواى #مرجعتقليد، بنابر نظر عموم فقهاء (متقدمين و متأخرین)، بايد حكم #فقيهحاكم را #مقدم داشت.
به عبارتی؛ مراجع تقليد، هر چند به خاطر برخى از برجستگىهاى فقهى، اخلاقى و اجتماعى نسبت به ساير فقهاء از اولويت برخوردار میباشند، اما «#مرجعيّت» آنان را نبايد «#شرطلازم» براى #امامتمسلمين محسوب كرد.
چنان که در بين علماى متأخّر به جز امام خمينى(ره) ساير مراجع بزرگِ تقليد(بوده و هستند)که چندان درگير اشتغالات فكرى فقهى نسبت به مديريّت سياسى نبوده(و نیستند). اما اگر قرار بر اين باشد كه #فقهاء رهبرى جامعه مسلمين را بر عهده داشته باشند، داشتن «شرايط مديريت و تدبير سياسى براى ادارهى امور جامعه» ضرورى و اجتنابناپذیر به شمار میآيد. البته چنين نيست كه اعضاء خبرگان قانون اساسى در زمان تصويب اصل يكصد و نهم مصوّب 1358 (كه از جمله شرايط رهبرى را «صلاحيت علمى... لازم براى افتاء و مرجعيت» مقرر داشته بود) به اين مهم توجه نداشته باشند،... لذا مشاهده میكنيم به دليل برخى سوءبرداشتها و ابهاماتى كه اين قيد بوجود میآورد، در بازنگرى قانون اساسى،... به دنبال نامه امام(ره) در مورخ 9/2/1368 خطاب به رياست شوراى بازنگرى قانون اساسى و بررسیهاى خبرگان يادشده، «#مرجعيت» از حوزه شرايط رهبرى خارج و اصول مربوطه اصلاح گرديد. در نامه حضرت امام(ره) نیز چنين آمده است:🔻
«در مورد رهبرى ما كه نمیتوانيم نظام اسلامیمان را بدون سرپرست رها كنيم. بايد فردى را انتخاب كنيم كه از حيثيت اسلامیمان در جهان سياست و نيرنگ دفاع كند. من از ابتدا معتقد بودم و اصرار داشتم كه «#شرطمرجعيّت» لازم نيست، «#مجتهدعادل» مورد تأييد خبرگان محترم سراسر كشور كفايت میكند. اگر مردم به خبرگان رأى دادند تا #مجتهدعادلى را براى رهبرى حكومتشان تعيين كند، وقتى آنها هم فردى را تعيين كردند تا رهبرى را بر عهده بگيرد، قهراً (قانونی، مشروع و) او مورد قبول مردم است؛ در اين صورت او ولی منتخب مردم میشود و حكمش نافذ است».
👈فلهذا باید میان «#مرجعيت» با «#اجتهادوفقاهت» تفاوت قائل شد، زيرا در متون و منابع اسلامی به هیچوجه #قید_مرجعیت از شرایط رهبری ذکر نشده است، آنچه که بعنوان شرط اساسی و اصولی هم در منابع و متون اسلامى و هم در نزد قانونگذار مورد تأكيد و توجه خاص بوده و مىباشد، #شرطاجتهاد و توانائی استنباط احکام از منابع و متون دینی و سایر شرایط خاص رهبری يا ولیفقیه جامعالشرايط(که قبلاً ذکر گردید) باید احراز گردد. بنابراين آنچه در بازنگرى قانوناساسى حذف و اصلاح شد #قید_مرجعيت بود نه #اجتهاد.
(👈منبعاینمباحث: کتاب #فقیهأعلم)
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
🍃🌺🍃
رویکردکانالانقلابیلاحِق:
روشنگری،بصیرتافزاییو
هماندیشینیروهایانقلابی/
کانال #لاحِقدرايتا🔻
https://eitaa.com/lahegh
.
مباحثاتدینیاجتماعی/173
🚫معياروملاکتشخيصعنصر #أعلميت
در مجتهد متجزی و مجتهد مطلق/10
🌷#بحثسومومهم: (جلسهاول)
👈معياروملاکتشخيصعنصر #أعلميت
یابعبارتی: معیار شناخت #فقیهأعلم
☑️-تعریف#اجتهادمطلق،
#اجتهادمتجزی
علومي كه جهت تحصيل قوه اجتهاد بدانها نياز است عبارتند از: علم و اطلاع كافي به #لغاتعرب، صرف و نحو و ديگر علوم ادبي، مانند معاني و بيان، چه #قرآنوحديث كه دو منبع اصلي اجتهادند و نيز #اقوالعلماء، همه به زبان عرب میباشد، ديگر #علومكلامي كه بحث در تكليف و مكلف كنند و #منطق كه سبك استدلال را ياد ميدهد و علم اصول #فقه و علم #درايهورجال حديث و تا حدي #علومرياضي. هر كسي كه جامع اين علوم و واجد ملكه قدسيه استنباط گردد و بتواند احكام همه موضوعات مبتلابها را از مأخذ صحيحه استخراجكند، اورا مجتهد #مطلق و آن ملكه را كه در وي بوجود آمده است «#اجتهادمطلق» خوانند.
لكن اگر قدرت استنباطش به آن درجه از كمال (نسبت به همهی علوم مزبور) نرسيده باشد يعني فقط بر استنباط برخي از احكام قادرباشددر اينصورت اورا مجتهديمتجزّي و قدرت ناقصهاورا #اجتهادمتجزي گويند. پس مجتهد و اجتهاد بر دوقسم تقسيم میشود:
1-)مجتهد مطلق- و اجتهاد مطلق.
2-)مجتهدمتجزي- و اجتهادمتجزي. (معارف و معاريف: دائره المعارف جامع اسلامي، حسيني دشتي سيدمصطفي،ج1،ص428- 427)
☑️-« #فقيهاعلم» و ولايتأمر»
همانطور كه در مباحث گذشته بيان شد، بايد میان #مرجعیت با #اجتهاد تفاوت قائل شد، زیرا برخلاف مرجعیت، اجتهاد «توانایی استنباط احکام از منابع و متون دینی» است كه به عنوان يكي از اصول بسیار مهم و اساسی از شرایط رهبر ذكر شده است. در بازنگری قانون اساسی «#قيدمرجعیت» حذف شده و آنچه كه نزد قانونگذار مورد تأييد و تصريح خاص قرار داده شده «#شرطاجتهاد» میباشد.
«#ولایتأمر » يعنى رهبرى امت در #احکامولایى و حکومتى، که از نظر فقهى بايد فقیهی جامعالشرایط باشد.
☑️-مراد از #أعلمیت در #روایات
از امیرالمؤمنین علي(ع) در تفسير نعماني نقل است که چنین فرمود:
صفاتى که مربوط به خود امام است، این است که امام باید زاهدترین، داناترین، شجاع ترین و کریم ترین مردم باشد و #دوم این که داناترین مردم به حلال و حرام الهى و اقسام مختلف احکام الهى و امر و نهى او و نیز داناترین آنها به جمیع امورى که مورد نیاز مردم است، باشد و در نتیجه همه محتاج او باشند و او بینیاز از دیگران، تا این که فرمود:
...اما این که باید #أعلم باشد، به خاطر آن است که اگر عالم نباشد از #قلب احکام و حدود الهى و #مشتبهشدن مسائل مشکل بر او و ندانستن پاسخ آنها در امان نخواهد بود. 👈(اصل حدیث: عن امیرالمؤمنین علي(ع): «أما اللواتى فى صفات ذاته فانه یجب أن یکون أزهدالناس و أعلم الناس و اشجع الناس واکرم الناس الى أن قال: والثانى أن یکون أعلم الناس بحلال اللّه وحرامه و ضروب احکامه و أمره و نهیه و جمیع ما یحتاج الیه الناس فیحتاج الناس الیه ویستغنى عنهم الى أن قال: ...أما وجوب کونه اعلم الناس فانه لو لم یکن عالماً، لم یؤمن أن یقلب الاحکام والحدود ویختلف علیه القضایا المشکله فلایجیب عنها بخلافها»- بحارالانوار، ج93، ص44 ـ 64)
(👈منبعاینمباحث: کتاب #فقیهأعلم)
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
🍃🌺🍃
رویکردکانالانقلابیلاحِق:
روشنگری،بصیرتافزاییو
هماندیشینیروهایانقلابی/
#همینالآندعوتیدر :
صفحهتخصصیمباحثاتِ
دینیسیاسیاجتماعی
کانالِانقلابیِ#لاحِق درایتا🔻🔻🔻
https://eitaa.com/lahegh
.
مباحثاتدینیاجتماعی/174
🚫معياروملاکتشخيصعنصر #أعلميت
در مجتهد متجزی و مجتهد مطلق/11
🌷#بحثسومومهم: (جلسهدوم)
👈معياروملاکتشخيصعنصر #أعلميت
یابعبارتی: معیار شناخت #فقیهأعلم
☑️مقصود از #أعلمیت
در روایت ذکرشده چیست.؟
طبق روايت منقوله، مقصود از ولایت، رهبري يا متصدي ولايت امر يعني #فقيهبودن در احکام الهى و همچنین #احکامحکومتي میباشد. #بعبارتي مضمون روايات مبين به اين است كه رهبرى به معناى اجتهاد در «#احکامالهى» و نيز «#حکومتى» هر دو میباشد.
بنابر اين مراد از #أعلمیت در روایت این که رهبر باید با توجه به مجموعه شرایط لازم براى رهبرى و مجموعه علومي كه رهبري بدان محتاج است مانند: علم فقه، علم به موضوعات براى اجراى احکام الهى، دانش اجتماعى و آگاهي به زمان و كفايت سياسي، نسبت به ساير فقهاء «#أعلم» باشد، یعنى #أعلمیت در مجموع من حیث المجموع.
☑️#معنایأعلميت
اساساً #أعلم به چه معنى است.؟
(#أعلممطلق، یا #أعلمنسبى.؟)
اساساً أعلم به چه معنى است؟ آیا أعلم #مطلق مراد میباشد، یا أعلم #نسبى؟ باتوجهبهگستره مسائل تقلید، تعریف يا #ملاکهای_أعلمیت چگونه است؟ آيا #رجوع به أعلم در تقليد، لازم است يا نه.؟
در بيانات وكلمات #متقدمين بيشتر در باره ادله لزوم و عدم لزوم تقليد بحث شده است.
✔️-کلمات #متقدمين و
بيانات #متأخرین از فقهاءوعلماء،
در تعريف أعلميت و ملاكهاي آن(1):🔻
☑️-سیدمحمد مجاهد(استاد شیخ انصارى)، در کتاب #مفاتیحالاصول، تصریح میکند که: سخنى در تعریف و تبیین معناى #أعلم به ما نرسیده است و براى شناخت أعلم باید به #عرف مراجعه کرد. «مجله حوزه، ش57»
☑️-کاشفالغطاء، نخستین گام را در تبیین مبانى #لزوم تقلید از #أعلم، در نوشتههاى خود(کشف الغطاء و حق المبین)، برداشته است. -مجله (تحقیقات اسلامى)، مقاله(دوره هاى تاریخى تدوین و تحول فقه شیعه)، احمد کاظمى موسوى، شماره 1 و 29/2
☑️-میرزا حبیب اللّه رشتى نيز رسالهاى تحت عنوان: «#تقلید_الأعلم» نگاشته است. -الذریعة، شیخآقابزرگ تهرانى، ج26، 229
☑️-#ملاک_أعلميت در بيان #شیخانصاری در #مطارحالأنظار:
شیخانصاری میفرماید: «#أعلم کسى است که ملکه اجتهاد او قویتر باشد و طبق قواعد تعیین شده بهتر #استنباط کند و #أخبار را خوب دریافت نماید و از #دلالت مطابقى، التزامى، اشارات و تلویحات اخبار بهره برد و درک خوبى در فهم #انواعتعارض و تشخیص آن و در جمع بین اخبار متعارض و کاربرد قواعد تعیین شده داشته باشد، در عین این که به #تقریبات و نکات #عرفى توجه میکند. و توان تشخیص جایگاه اجراى #اصول_لفظى و #عملى را داشته و به سائر راههاى #اجتهاد نیز آشنا باشد. اما استنباط #بیشتر و استخراج #زیادتر فعلى، #دخالتى در مسأله ما ندارد». -مطارح الانظار، تقریرات درسى شیخ انصارى، مقرر ابوالقاسم کلانتر تهرانى، 307/. «الأعلم من کان أقوى ملکة و أشدّاستنباطاً بحسب القواعدالمقررة و نعنى به من أجاد فى فهم الأخبار مطابقةوالتزاماً، اشارةوتلویحاً و فی فهم أنواع التعارض و تمیز بعضها عن بعض و فی الجمع بینهما بإعمال القواعدالمقررة لذلک مراعیاً للتقریبات العرفیة و نکاتها و فی تشخیص مظان الأصول اللفظیه و العملیة و هکذا إلى سائر وجوه الاجتهاد و اما #أکثرالاستنباط و #زیادةالاستخراج الفعلى مما لامدخلیة له تحت مسئلتنا...»
(👈منبعاینمباحث: کتاب #فقیهأعلم)
#اینبخشازبحثادامهدارد...
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
🍃🌺🍃
رویکردکانالانقلابیلاحِق:
روشنگری،بصیرتافزاییو
هماندیشینیروهایانقلابی/
#همینالآندعوتیدر :
صفحهتخصصیمباحثاتِ
دینیسیاسیاجتماعی
کانالِانقلابیِ#لاحِق درایتا🔻🔻🔻
https://eitaa.com/lahegh
.
مباحثاتدینیاجتماعی/175
🚫معياروملاکتشخيصعنصر #أعلميت
در مجتهد متجزی و مجتهد مطلق/12
🌷#بحثسومومهم: (جلسهسوم)
👈معياروملاکتشخيصعنصر #أعلميت
یابعبارتی: معیار شناخت #فقیهأعلم
✔️-کلمات #متقدمين و
بيانات #متأخرین از فقهاءوعلماء،
درتعريف #أعلميت و ملاكهاي آن(2)
☑️-#ملاکاعلميت در بيان
سيدابوالحسن #اصفهانى:
سید ابوالحسن اصفهانی میگوید: « و باید دانسته شود که #ملاک در أعلمیت، توان بیشتر #فهم_اخبار و #استنباط_احکام از آنهاست و این که مجتهد درک و فهم بهترى از #اخبار داشته و از#قوت_استنباط برخوردار باشد، نه #کثرت_استنباط فعلى و نه دقت در مسائل اصولى، که کمتر در راه استنباط واقع میشوند، مانند بحث #معانىحرفى». 👈(ولیعلم أن الملاک فى الأعلمیة هو الأقدریة فى فهم الأخبار و استنباطا لأحکام منها وکونه أجود فهماً للأخبار و #شدةالاستنباط #لاکثرة الاستنباط الفعلى و لاتدقیق النظر فى المسائل الاصولیة التى قلمایتفق وقوعها فى طریق الاستنباط کالمعانى الحرفیة - منتهى الوصول398. تقریرات خارج کفایه ابوالحسن اصفهانى، مقرر محمد تقى آملى.)
☑️-#ملاکأعلميت دربيان #محققعراقى:
محقق عراقى میگوید: «مقصود از #أعلم، کسى است که #استنباط نیکوترى از دیگران داشته باشد براى دین، که نظر و #بینش قوی ترى در #تنقیح مسأله و مدارک آن و #خبرویت بیشترى در چگونگى #تطبیق قواعد مسأله بر موارد آن و #فهم بهترى در #اخبار و #استنباط مسائل فرعى از #مضمون_مطابقى، التزامى، اشارى آن و اطلاعات فزونترى از مدارک مسأله و نظائر آن دارد. به همین نظر ارشاد میکند سخن معصوم کهمیفرماید: «شما فقیهترین مردم هستید زمانیکه معنایسخنانما را بشناسید» بله، ملاک أعلمیت، #کثرت_استنباط و احاطه به فروع فقهى نیست زیرا این دو، با ضعف ملکه نیز، سازگارند». 👈(المراد من الأعلم من کان أحسن استنباطاً من غیره لکونه اقوى نظراً فى تنقیح قواعد المسألة ومدارکها واکثر خبرة فى کیفیة تطبیقها على مواردها و أجود فهما للاخبار فى استنباط المسائل الفرعیة من مضامینها مطابقة و التزاماً و اشارة و تلویحاً و أکثر اطلاعاً بمدارک المسألة و نظائرها کما یرشد إلیه قوله(ع): (أنتم أفقه الناس إذا عرفتم معانى کلامنا. -وسائل الشیعه، شیخ حرّ عاملى، ج84/18، ح27) نعم لاعبرة بکثرة الاستنباط والاحاطة بالفروع الفقهیة لانّ ذلک یجامع مع ضعف الملکة ایضأ - نهایةالافکار، تقریرات درسى محقق عراقى، مقرر محمدتقى بروجردى، قسم دوم جزء چهارم 254/. انتشارات اسلامى، قم.)
(👈منبعاینمباحث: کتاب #فقیهأعلم)
#اینبخشازبحثادامهدارد...
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
🍃🌺🍃
رویکردکانالانقلابیلاحِق:
روشنگری،بصیرتافزاییو
هماندیشینیروهایانقلابی/
#همینالآندعوتیدر :
صفحهتخصصیمباحثاتِ
دینیسیاسیاجتماعی
کانالِانقلابیِ#لاحِق درایتا🔻🔻🔻
https://eitaa.com/lahegh
همینالآندعوتیدر🔺
کانالانقلابی #لاحِق☝
.
مباحثاتدینیاجتماعی/176
🚫معياروملاکتشخيصعنصر #أعلميت
در مجتهد متجزی و مجتهد مطلق/13
🌷#بحثسومومهم: (جلسهچهارم)
👈معياروملاکتشخيصعنصر #أعلميت
یابعبارتی: معیار شناخت #فقیهأعلم
✔️-کلمات #متقدمين و بيانات #متأخرین از فقهاءوعلماء، درتعريف #أعلميت و ملاكهاي آن(3)🔻
☑️-#ملاکأعلميت دربيان #صاحبعروه:
#سیدمحمدکاظمیزدى در عروةالوثقى مینویسد: « #أعلم کسى است که #قواعد و #مدارک مسأله را بیشتر بشناسد و اطلاع زیادترى از مسائل همانند آن داشته باشد. آگاهى بیشترى از #اخبار داشته باشد و #بهتر آنها را بفهمد و نتیجه این که: #استنباط_بهتر داشته باشد». 👈(المراد من الأعلم من یکون اعرف بالقواعد والمدارک للمسألة و أکثر اطلاعاً لنظائرها و للأخبار و أجود فهماً للأخبار و الحاصل ان یکون أجود استنباطاً. -عروةالوثقى، سید محمد کاظم یزدى، مسأله17، دارالکتب الاسلامیه، باحواشى عدهاى از مراجع.)
☑️- #نتيجهی_مطالب:🔻🔻
بنابر اقوال فوق، #نقشاصلی در #أعلمیت، «#کیفیتاستنباط» است، نه «#کثرتاستنباط». کثرت استنباطی که #دقت لازم در استخراج احکام را به همراه نداشته باشد. یعنی «#زیادى استنباط» به تنهایى و حضور زیاد در دروس حوزه ملاک و دلیل بر #أعملیت فرد نمیگردد.
☑️-#ملاکأعلميت در بيانی زيبا
از علامه شهيد #استادمطهری :🔻
استاد شهید مطهرى در کتاب تعلیم و تربیت در اسلام میفرمایند که: حضور زیاد در درس را باید از #نکاتمنفى_مرجع دانست. زیرا کسى که زیاد در درس این و آن شرکت کند، قوه و قدرت ابتکار و نوآورى خود را از دست میدهد و توان اندیشیدن در مسائل را با فکر بازمیدارد. وى، همیشه تحت تأثیر سخنان اساتید خود میباشد. ایشان، چنین عالمى را تشبیه میکند به شخصى که #معدهاش پر از غذاست. چنین معدهاى از #هضم_غذا باز میماند و شخص گرفتار مرض میشود. کسى که همیشه در درس حاضر بوده و سخنان دیگران را شنیده، #تواناندیشیدن از وى گرفته شدهاست. از این روى، معمولأ افرادى که همیشه در درس حضور نیافتهاند، از قدرت ابتکار بیشتر برخوردارند و نظرات #جدیدى ارائه نمودهاند، مانند: #شیخانصارى و آیتاللّه #بروجردى و... -مجله(تحقیقات اسلامى)، مقاله(دوره هاى تاریخى تدوین و تحول فقه شیعه)، احمد کاظمى موسوى، شماره 1 و 29/2
(👈منبعاینمباحث: کتاب #فقیهأعلم)
#اینبخشازبحثادامهدارد...
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
🍃🌺🍃
رویکردکانالانقلابیلاحِق:
روشنگری،بصیرتافزاییو
هماندیشینیروهایانقلابی/
#همینالآندعوتیدر :
صفحهتخصصیمباحثاتِ
دینیسیاسیاجتماعی
کانالِانقلابیِ#لاحِق درایتا🔻🔻🔻
https://eitaa.com/lahegh