eitaa logo
چپ و راست
549 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
376 ویدیو
39 فایل
مروری گذرا بر تاریخ جریان شناسی در ایران بعلاوه: آخرین اخبار افراد، احزاب و گروه های سیاسی ادمین: @bimemoj1357
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 ملاحظاتي در باب ارائه تحليل سياسي 🔹 يکي از مسايل مهم اجتماعي تعريف حدود و ثغور طرح ايده‌ها و نظرات سياسي است که لازمه پويايي جامعه مدني و فعاليت هاي اجتماعي شناخته شده است. جامعه پويا جامعه‌اي است که در ايده‌ها و نظرات در محيط منطقي و چارچوب‌دار مطرح شده و حرف‌ها و تحليل‌ها در معرض نقد و بررسي قرار مي‌گيرد. محصول اين تضارب آراء بدون شک جدايي سره از ناسره و وزن يافتن سخنان و ايده‌هايي است که ارزش بيشتري داشته و از کوره نقد سربلند بيرون آمده‌اند. 🔹 نبود الگويي مناسب در اين باب موجب مي‌شود که يا جامعه دچار نوعي آنارشي و سردرگمي فکري گردد و بر تنش‌ها و تضادهاي آن افزوده شود و همبستگي و وحدت ملي مورد تشکيک و تهديد قرار گيرد و يا آنکه قوانين فراگير و تمامت خواه آنچنان فضا را بسته گرداند که حاصلي جز استبداد و تنگ نظري و حاکميت تنها يک نظر و ايده و سرکوب ديدگاه‌هاي متفاوت به همراه نداشته باشد. 🔹 در اين شرايط است که حرکت در خط اعتدال و داشتن الگويي مناسب يکي از ضرورت‌هاي هر جامعه است که مبتني بر مباني منطقي و هنجارهاي اجتماعي آن جامعه بايد ترسيم گردد و همه افراد و گروه‌هاي جامعه ملزم به رعايت آن باشند. 🔹 رهبر معظم انقلاب اسلامي در طول سال‌هاي اخير همواره تلاش نمودند تا شاخصه‌ها و چارچوب‌هاي لازم براي فعاليت‌هاي سياسي را ترسيم و چگونگي ارائه تحليل سياسي را تبيين نمايند، که آخرين آن رهنمودهاي معظم‌له در جمع دانشجويان دانشگاه‌هاي کشور است. حکيم فرزانه انقلاب اسلامي در پاسخ به اين سوال که «مواضع سياسي افراد دانشجو يا تشکل‌هاي دانشجويي چگونه بايد منطبق با نظرات رهبري باشد؟» چنين پاسخ دادند: 📍 «به‌‌نظر من اين سؤال خيلي سؤال موجهي نيست؛ اين‌‌جور نيست که همه‌‌ي مواضعي که آحاد مردم - از جمله دانشجويان که جزو قشرهاي پيشرو هستند - اتخاذ مي‌کنند، بايستي الگوگرفته و برگردان نظراتي باشد که رهبري ابراز مي‌کند؛ نه، شما به‌‌عنوان يک انسان مسلمان، مؤمن، صاحب فکر، بايد نگاه کنيد، تکليفتان را احساس کنيد، تحليل داشته باشيد - که من حالا عرض خواهم کرد - نسبت به اشخاص، نسبت به جريانها، نسبت به سياست‌ها، نسبت به دولت‌ها، موضع داشته باشيد، نظر داشته باشيد. اين‌‌جور نيست که شما بايد منتظر بمانيد، ببينيد که رهبري درباره‌‌ي فلان شخص، يا فلان حرکت، يا فلان عمل، يا فلان سياست چه موضعي اتخاذ مي‌کند که بر اساس آن، شما هم موضع‌‌گيري کنيد؛ نه، اينکه کارها را قفل خواهد کرد. رهبري وظايفي دارد، آن وظايف را اگر خداي متعال به او کمک کند و توفيق بدهد، عمل خواهد کرد؛ شما هم وظايفي داريد؛ به صحنه نگاه کنيد، تصميم‌‌گيري کنيد» 🔹 تاکيد معظم‌له بر ضرورت آگاه بودن و داشتن تحليل سياسي همه آحاد جامعه نکته مهمي است که به خوبي نشان مي‌دهد در چارچوب فکري ايشان سياست منحصر و مختص قشر و طبقه و تباري خاص نيست و اين همه اقشار و توده‌هاي ملت هستند که هم‌ مي‌توانند و هم بايد در ميدان اجتماع حاضر بوده و از وقايع و حوادث مختلف سياسي، اجتماعي تحليل و نظر داشته باشند. 🔹 نکته ديگر آنکه رهبري به خوبي تاکيد مي‌ورزند که عرصه شناخت و تحليل حوادث اجتماعي - سياسي، ميدان تقليد و تبعيت کورکورانه نيست، بلکه بايد افراد با چشماني باز و درايت و تدبير در آن ورود نمايند. البته اين به معناي نفي مشورت پذيري و راهنمايي گرفتن و رجوع به کارشناسان امر نيست، بلکه بدان معناست که اساس و بنيان کار در نظام مردم‌سالار ديني بر ارتقاء فهم و درک افراد و همچنين آزادي آنان در بيان فهم‌ها و تحليل‌ها بنا نهاده شده است. 🔹 البته صاحب تحليل بودن و آزادي بيان داشتن با معيار و شاخصه‌اي بايد همراه باشد تا نظام اجتماعي مبتني بر آن سامان يابد. معظم له در ادامه به اين شاخص چنين اشاره دارند: «منتها معيار عبارت باشد از تقوا؛ معيار، تقوا باشد. تقوا يعني اسير هواي نَفْس نشدن در جانب‌‌داري و طرف‌‌داري يا در مخالفت و معارضه، در انتقاد يا در تمجيد؛ اين را رعايت کنيد. اگر اين رعايت شد، هم انتقاد خوب است، هم جانب‌‌داري و تمجيد خوب است: از شخص، از دولت، از فلان جريان سياسي؛ از فلان حادثه‌‌ي سياسي؛ هيچ اشکالي ندارد... عرض کردم معيار اين است که با رعايت تقوا باشد؛ يعني بدون گرايش به هواي نَفْس؛ اگر انتقاد مي‌کنيم، اگر طرف‌‌داري و جانب‌‌داري مي‌کنيم، اگر يک حرکت را، يک سياست را تأييد مي‌کنيم يا اگر رد مي‌کنيم، واقعاً از روي احساس وظيفه و تکليف و بدون دخالت دادن اغراض نفساني [باشد]؛ اين هم يک نکته‌‌ي ديگر»
🔹 حقيقت آن است که آنچه همواره موجب مناقشات سياسي در طول سالهاي اخير شده است، عدم توجه به همين شاخص و معيار است. از دل خودخواهي‌ها، منفعت‌طلبي‌ها، جناح بازي‌ها و باندگرايي‌ها است که حوادث تلخي چون فتنه 88 بيرون آمده و براي مدت‌ها جامعه را دچار اختلاف و درگيري و تنش مي‌کند. بسياري از بداخلاقي‌هاي سياسي نيز محصول بي‌توجهي به همين شاخص و معيار است، معياري که اگر در جامعه نهادينه شود، دلها و فهم‌ها به هم نزديک شده و از تنش‌ها کاسته خواهد شد. ❗️ معظم له در فراز ديگري از کلام‌شان مي‌فرمايند: «البته اگر در يک زمينه‌‌اي نظري هم از سوي اين حقير ابراز شد، آن کساني که حسنِ‌‌ظن دارند و اين نظر را قبول دارند، ممکن است اين هم يکي از عواملي باشد که در تشخيص آنها دخالت خواهد داشت؛ لکن اين به معناي اين نيست که وظيفه‌‌ي افراد در مورد موضع‌‌گيري‌‌ها و در مورد اظهارنظرها ساقط بشود؛ نه، هرکسي نگاه کند [و وظيفه‌‌اش را انجام بدهد]» 🔹 اين کلام حکيم فرزانه انقلاب اسلامي هرچند از جايگاه تواضع و در مقام تبيين صحيح چارچوب عرصه نقد و تحليل در نظام اسلامي بيان گرديده است، اما واقعيت آن است که معظم‌له هم به خاطر ويژگي‌هاي شخصي در عرصه علم و تقوا و تجربه، و هم به جهت جايگاه حقوقي‌شان به عنوان عالي‌ترين مسئول در نظام اسلامي از چنان اشرافي بر مسايل مختلف؛ فرهنگي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي برخوردارند که هيچ عقل سليم و جوياي حقيقتي نمي‌تواند به سادگي از کنار نظرات ايشان بي‌توجه عبور کند. 🔹 ضمن آنکه فراموش نبايدکرد، مطابق با شرع مقدس و قانون اساسي، راي و نظر و حکم معظم له به عنوان فصل الخطاب در جامعه اسلامي شناخته و تعريف شده است که در مواقعي که ايشان با صراحت دستوري ولايي صادر کرده و يا توصيه‌اي ايراد مي‌فرمايند، بر همه افراد و گروه‌هاي سياسي فرض است که اطاعت نموده و ديگر جايي براي عدم تبعيت از نظرات معظم‌له باقي نخواهد ماند. 🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید: 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🌳@left_right
🔰 زمانه / عبور از اسلام سياسي به اسلام سکولار 🔹 در سال 1389 در روزگاری که مصطفی پس از نقش آفرینی در فتنه 1388 در زندان بسر می برد، مقاله‌اي با عنوان "پدر، مادر، ما باز هم متهميم!" منتشر کرد که در آن نسبت به سوابق و مواضع خود در دهه اول انقلاب اسلامي اعلام برائت کرد! 🔹وي در بند سوم اين نوشتار با عنوان "اعترافات من" در بررسي وضعيت دهه اول انقلاب اسلامي اعلام مي‌دارد که: «همه ما در آن دوره خطاهاي جدي داشتيم» و سپس به شمارش آن خطاها مشغول مي‌شود. وي در اين نوشته به نفي اقدامات نظام اسلامي مي‌پردازد و با سياه‌نمايي از عملکرد انقلاب اسلامي از دوران امام(ره) به عنوان لکه‌هاي تاريک تاريخ ياد مي‌کند و اعلام مي‌دارد بايد «تكليفمان را با لكه‌هاي تاريك تاريخ خودمان مشخص كنيم»!؟ 🔹اوج اعترافات تاج‌زاده که آن را مي‌توان سرمنشاء ديگر انحرافات دانست، نفي حکومت اسلامي در عصر غيبت و زير سوال بردن نظريه تشکيل نظام اسلامي مبتني بر نظريه ولايت فقيه و ترويج تفکرات سکولاريستي است. 🔹وي با صراحت اعلام مي‌دارد که: «بزرگترين خطاي ما تعميم مناسبات سياسي در عصر "عصمت" به عصر "غيبت" بود.» و در شرح آن مي‌نويسد: «در حقيقت سال‌ها طول كشيد تا كاملاً درك كنيم حكومت در عصر غيبت، با وجود و حضور انسان‌هاي متوسط كه نه به همه اسرار و رموز جهان و جامعه و انسان آگاهند و نه از حب و بغض‌ها و منافع شخصي بري هستند، نمي‌تواند سعادت اخروي شهروندان را تأمين کند. گذاشتن چنين باري بر دوش حكومت عملاً به معناي آن است كه دولت در تمام عرصه‌هاي زندگي شهروندان دخالت كند و به اين ترتيب ضمن نقض حقوق و آزادي‌هاي آنان، در تأمين رفاه مردم و نيز توسعه علمي و فني اقتصادي ميهن با مشكلات عديده مواجه شود.» 🔹وي سپس به سير استحاله خود و همفکرانش اشاره مي‌کند و از آن چنين ياد مي‌کند: «البته ما كوشيده‌ايم از اين خطاها درس بگيريم و به ويژه پس از جنگ، رفتار وگفتار خود را اصلاح كنيم» 🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید: 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🌳@left_right
🔰 ۳۳۲ نفر در انتخابات میاندوره ای مجلس ثبت‌نام کردند ▪️۹۲ درصد ثبت نام کنندگان انتخابات میان دوره‌ای مجلس در تبریز، آذرشهر و اسکو، مرد و ۸ درصد زن هستند. ۷۰ درصد مدرک کارشناسی ارشد، ۲۱ درصد مدرک دکتری، ۳ درصد کارشناسی با سابقه ایثارگری و نمایندگی مجلس و ۶ درصد مدرک حوزوی دارند. 🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید: 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🌳@left_right
🔰 چند منبع برای جریان شناسی سیاسی - اميري، جهاندار، اصلاح طلبان و تجديد، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامي، چاپ اول، 1386. - برزين، سعيد، جناح‌بندي سياسي در ايران از دهه 60 تا دوم خرداد 76، تهران، مركز، 1378، چاپ چهارم. - حسين زاده، محمدعلي، گفتمان‌هاي حاکم بر دولت‌هاي بعد از انقلاب در جمهوري اسلامي، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامي، چاپ اول، 1386. - دارابي، علي، جريان‌شناسي سياسي در ايران، تهران، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه‌ي اسلامي، 1388، چاپ چهارم - شادلو، عباس، تكثرگرايي در جريان اسلامي، تهران، وزرا، 1386، چاپ اول. - شادلو، عباس، اطلاعاتي درباره‌ي احزاب و جناح‌هاي سياسي ايران امروز، تهران، گستره، 1379، چاپ اول - ظريفي‌نيا، حميدرضا، كالبدشكافي جناح‌هاي سياسي ايران، تهران، آزادي انديشه، 1387، چاپ اول. - فوزي، سيديحيي؛ تحولات سياسي اجتماعي ايران بعد از انقلاب اسلامي در ايران، تهران، موسسه چاپ و نشر عروج، 1384، چاپ اول. - مرتجي، حجت، جناح‌هاي سياسي در ايران امروز، تهران، نقش و نگار، 1378 چاپ پنجم - مظفري، آيت، جريان‌شناسي ايران معاصر، قم، زمزم هدايت، 1387، چاپ سوم. - نوذري، عزت‌الله، تاريخ احزاب سياسي در ايران، شيراز، نويد شيراز، 1380، جاپ اول 🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید: 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🌳@left_right
🔰 با توجيه‌هاي غلط 🔹 من خواهش مي‌كنم به مسأله‌ي حفظ و و اهميت دهند؛ اين يكي از اصول است. البته مخاطب اين كار، ملت نيست - ملت متحد است و اختلافي ندارد - مخاطب اين كار، نخبگان و سياسيون از جناح‌هاي مختلف هستند. به بهانه‌هاي مختلف و با اختلاف‌هاي كوچك، در مقابل هم قرار نگيرند و با توجيه‌هاي غلط، عليه هم جنجال راه نيندازند. 15/5/82. 🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید: 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🌳@left_right
🔰 تلاش برای تداوم ریاست جمهوری هاشمی 🔹سيدجلال‌الدين طاهري‌اصفهاني، امام‌جمعه اصفهان و نماينده اين استان در خبرگان رهبري ديگر حامي پروپاقرص تمديد دوره رياست‌جمهوري هاشمي‌رفسنجاني بود. اواخر مردادماه 1375، آقاي هاشمي‌رفسنجاني در کسوت رياست‌جمهوري به اصفهان سفر کرد. 🔹طاهري‌اصفهاني که سابقه عضويت در مجلس خبرگان قانون اساسي در سال ۱۳۵۸ را داشت و از تدوين‌کنندگان قانون اساسي جمهوري اسلامي به شمار مي‌رفت، پيش از سخنراني‌ هاشمي در جمع مردم اصفهان گفت: 🔹«براي مردم ايران اين نگراني جدي وجود دارد که با اتمام دوره رياست‌جمهوري شما [هاشمي‌رفسنجاني]، سرمايه‌اي چون شما در روند تصميم‌گيري‌هاي کشور با چه کوششي بايد حفظ شود و راه نيمه‌‍‌‌رفته سازندگي که به انديشمندي چون شما نياز دارد، چگونه پيموده خواهد شد؟ اگر ما در مجلس خبرگان مي‌دانستيم شخصيتي مانند جناب‌عالي عهده‌دار منصب رياست‌جمهوري خواهيد بود، هرگز محدوديتي را در انتخاب اين مسئوليت تصويب نمي‌کرديم.» 🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید: 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🌳@left_right
🔰 برنامه‌ریزی اصلاح‌طلبان برای انتخابات شوراهای شهر 🔹سخنگوی حزب ندای ایرانیان: جبهۀ اصلاحات به مباحث اولیۀ انتخابات ورود کرده و موضوع در کمیته‌های تخصصی در حال بررسی است. 🔹حزب ندای ایرانیان هم در حال آماده شدن برای ورود به انتخابات شورای شهر است ما در حزب تاکید داریم که نباید با مشارکت نکردن، انتخابات را به جریان رقیب واگذار کنیم تا آنها شهردار مدنظر خود را مستقر کنند. 🔹تلاش می‌کنیم با اصلاحات وارد انتخابات شویم، البته شروطی مبنی‌بر عبور از پیرسالاری و استفاده از نسل دوم و سوم اصلاح‌طلبان داریم. 🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید: 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🌳@left_right
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰در به در دنبال استاندار باتجربه و مقبول! 🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید: 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🌳@left_right
🔰مرضیه دستجردی دبیر ستاد جمعیت شد 🔹رئیس‌جمهور با صدور حکمی مرضیه وحیددستجردی وزیر دولت احمدی‌نژاد را به‌سِمت دبیر ستاد ملی جمعیت منصوب کرد. 🔹پزشکیان گفته تمامی دستگاه‌های مسئول در حدود تکالیف مقرر در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مکلف به همکاری سازنده با آن ستاد هستند. 🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید: 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🌳@left_right
🔰 نامه به آقای خامنه‌ای (تعیین حدود اختیارات حکومت اسلامی) زمان: 16 دی 1366 / 15 جمادی الاول 1408 مکان: تهران، جماران موضوع: حدود اختیارات حکومت اسلامی مخاطب: خامنه‌ای، سید علی (رئیس جمهور و امام جمعه تهران) بسمه تعالی 🔻جناب حجت الاسلام آقای خامنه‌ای، رئیس محترم جمهوری اسلامی - دامت افاضاته پس از اهدای سلام و تحیت، من میل نداشتم که در این موقع حساس به مناقشات پرداخته شود. و عقیده دارم که در این مواقع سکوت بهترین طریقه است. و البته نباید ماها گمان کنیم که هرچه می‌گوییم و می‌کنیم کسی را حق اشکال نیست. اشکال، بلکه تخطئه، یک هدیه الهی است برای رشد انسانها. لکن صحیح ندانستم که جواب مرقوم شریف و تقاضایی که در آن شده بود را به سکوت برگزار کنم. لهذا، آنچه را که در نظر دارم به‌طور فشرده عرض می‌کنم. 🔻از بیانات جنابعالی در نماز جمعه اینطور ظاهر می‌شود که شما حکومت را که به معنای ولایت مطلقه‌ای که از جانب خدا به نبی اکرم - صلی الله علیه و آله و سلم - واگذار شده و اهمّ احکام الهی است و بر جمیع احکام شرعیه الهیه تقدم دارد، صحیح نمی‌دانید. و تعبیر به آنکه اینجانب گفته‌ام حکومت در چهارچوب احکام الهی دارای اختیار است بکلی برخلاف گفته‌های اینجانب بود. اگر اختیاراتِ حکومت در چهارچوب احکام فرعیه الهیه است، باید عرضِ حکومت الهیه و ولایت مطلقه مفوّضه به نبی اسلام - صلی الله علیه و آله و سلم - یک پدیده بی‌معنا و محتوا باشد و اشاره می‌کنم به پیامدهای آن، که هیچ کس نمی‌تواند ملتزم به آنها باشد: مثلاً خیابان کِشیها که مستلزم تصرف در منزلی است یا حریم آن است در چهارچوب احکام فرعیه نیست. نظام وظیفه، و اعزام الزامی به جبهه‌ها، و جلوگیری از ورود و خروج ارز، و جلوگیری از ورود یا خروج هر نحو کالا، و منع احتکار در غیر دو - سه مورد، و گمرکات و مالیات، و جلوگیری از گرانفروشی، قیمت گذاری، و جلوگیری از پخش مواد مخدره، و منع اعتیاد به هر نحو غیر از مشروبات الکلی، حمل اسلحه به هر نوع که باشد، و صدها امثال آن، که از اختیارات دولت است، بنابر تفسیر شما خارج است؛ و صدها امثال اینها. 🔻باید عرض کنم حکومت، که شعبه‌ای از ولایت مطلقه رسول الله - صلی الله علیه وآله و سلم - است، یکی از احکام اولیه اسلام است؛ و مقدم بر تمام احکام فرعیه، حتی نماز و روزه و حج است. حاکم می‌تواند مسجد یا منزلی را که در مسیر خیابان است خراب کند و پول منزل را به صاحبش رد کند. حاکم می‌تواند مساجد را در موقع لزوم تعطیل کند؛ و مسجدی که ضِرار باشد، در صورتی که رفع بدون تخریب نشود، خراب کند. حکومت می‌تواند قراردادهای شرعی را که خود با مردم بسته است، در موقعی که آن قرارداد مخالف مصالح کشور و اسلام باشد، یکجانبه لغو کند. و می‌تواند هر امری را، چه عبادی و یا غیر عبادی است که جریان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادامی که چنین است جلوگیری کند. حکومت می‌تواند از حج، که از فرایض مهم الهی است، در مواقعی که مخالف صلاح کشور اسلامی دانست موقتاً جلوگیری کند. 🔻آنچه گفته شده است تاکنون، و یا گفته می‌شود، ناشی از عدم شناخت ولایت مطلقه الهی است. آنچه گفته شده است که شایع است، مزارعه و مضاربه و امثال آنها را با آن اختیارات از بین خواهد رفت، صریحاً عرض می‌کنم که فرضاً چنین باشد، این از اختیارات حکومت است. و بالاتر از آن هم مسائلی است، که مزاحمت نمی‌کنم. 🔻ان شاء الله تعالی خداوند امثال جنابعالی را، که جز خدمت به اسلام نظری ندارید، در پناه خود حفظ فرماید. 16 دی 1366 روح الله الموسوی الخمینی‌ صحیفه امام خمینی » جلد 20 » صفحه 451 🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید: 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🌳@left_right
🔰نامه به آقای خامنه ای در مورد ولایت مطلقه فقیه زمان: 21 دی 1366 / 20 جمادی الاول 1408 مکان: تهران، جماران موضوع: ولایت مطلقه فقیه مخاطب: خامنه‌ای، سید علی (رئیس جمهور و امام جمعه تهران) 🔹 [بسم الله الرحمن الرحیم. محضر مبارک رهبر معظم انقلاب حضرت امام خمینی - مدظله العالی پس از عرض سلام و ارادت، مرقوم مبارک در پاسخ به معروضه اینجانب را استماع و زیارت کردم و از ارشادات آن حضرت که مانند همیشه ترسیم کننده خط روشن اسلام است متشکرم. نکته‌ای که بیان آن را لازم می‌دانم آن است که بر مبنای فقهیِ حضرتعالی که اینجانب سالها پیش آن را از حضرتعالی آموخته و پذیرفته و بر اساس آن مشی کرده‌ام، موارد و احکام مرقوم در نامه حضرتعالی جزو مسلمات است و بنده همه آنها را قبول دارم. مقصود از حدود شرعیه در خطبه‌های نماز جمعه چیزی است که در صورت لزوم مشروحاً بیان خواهد شد. امید است سالهای متمادی این ملت عزیز و فداکار و مسئولان آن و همه امت بزرگ اسلام از فکر بیدار و روشن و رهبری بی‌بدیل جنابعالی بهره مند گردند و خداوند عمر شریف شما را تا حضور ولی عصرارواحنا فداه مستدام بدارد. 21/10/66 - سید علی خامنه‌ای‌] 🔹بسم الله الرحمن الرحیم جناب حجت الاسلام آقای خامنه‌ای، رئیس محترم جمهوری اسلامی - دامت افاضاته مرقوم شریف جنابعالی واصل و موجب خرسندی گردید. اینجانب که از سالهای قبل از انقلاب با جنابعالی ارتباط نزدیک داشته‌ام و همان ارتباط بحمدالله تعالی تاکنون باقی است، جنابعالی را یکی از بازوهای توانای جمهوری اسلامی می‌دانم و شما را چون برادری که آشنا به مسائل فقهی و متعهد به آن هستید و از مبانی فقهی مربوط به ولایت مطلقه فقیه جداً جانبداری می‌کنید، می‌دانم و در بین دوستان و متعهدان به اسلام و مبانی اسلامی از جمله افراد نادری هستید که چون خورشید، روشنی می‌دهید. مع الأسف‌ جمهوری اسلامی و سران محترم آن به جرم اسلامخواهی و بسط عدالت اسلامی در جهان مورد تاخت و تاز تبلیغاتی جهانخواران شده‌اند و مثلاً اگر بگویند آفتاب روشن است، فردا تبلیغات جهانی به شرح و تفصیل و توجیه و تحلیل پرداخته و جمهوری اسلامی و یاران آن را به طوری محکوم می‌کنند و چون آشنا به فقه اسلامی و به ملت فداکار اسلام و ایمان راسخ آنان نیستند، بسیاری از اوقات تبلیغات آنان به نفع جمهوری اسلامی تمام می‌شود. و البته ما متوقع نیستیم که با قیامی که بر پایه اسلام عزیز نمودیم و «نه» به شرق و غرب و عمال آنان گفته‌ایم، آنان به ما و شماها و به ملت عزیز جان بر کف ما بارک الله بگویند. و خوشبختانه اخیراً در همین موضوع حدود ولایت فقیه نویسندگان و گویندگان متعهد و آگاه به مسائل اسلامی، مسئله را در مجالس و روزنامه‌ها تا آنجا که دیدم مورد بحث قرار داده که من از تمامی آنان تشکر می‌کنم و امید است ائمه محترم جمعه و بویژه امثال جنابعالی که در بیان مسائل دست توانا دارید، مسئله را تعقیب و در خطبه‌های نماز جمعه اذهان ناآگاهان را روشن و زبان دشمنان اسلام را قطع فرمایید. و جنابعالی و ملت بزرگوار خواهند دید که در اطراف همین نامه چه شیطنتها و تحلیلها در رسانه‌های گروهی مخالفین اسلام و همدستان آنان خواهد صورت گرفت. در خاتمه سلامت و سعادت جنابعالی را از خداوند خواستار و امید است امثال جنابعالی در مقاصد عالیه خود پیروز و سربلند گردید. والسلام علیکم و رحمة الله. 21 دی ماه 66 روح الله الموسوی الخمینی‌ صحیفه امام خمینی » جلد 20 » صفحه 455 🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید: 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🌳@left_right