2️⃣ سنجش از طریق آزمون #عملکردی (سوادسنجی)
آزمون #عملكردی به عنوان ابزاري براي تكميل اطلاعات درباره يادگيري در كنار آزمون #مداد_كاغذي مطرح شد. آزمون #عملكردی نه تنها دراندازهگيري دانش و مفاهيم پيچيدي آموزشگاهي بلكه در اندازهگيري توانايي استفاده ازدانش و مهارتهاي پيچيدهي دانشآموزان در موقعيتهاي واقعي زندگي نيز كارآمد بود. زيرا معلم با تهيه و اجراي آزمون #عملكردی، دانشآموز را در شرايط فكر كردن بر يادگيري، اجراي خودسنجي از فرايند و پيامد يادگيري و نيز انعكاس انديشه و نظرات در مورد يادگيري درگير ميكند. در واقع يادگيرنده در هنگام انجام تكاليف آزمون #عملكردی نه تنها توانايي خود را در استفاده از دانش و مهارتها براي حل مسأله يا توليد محصول در موقعيتهاي واقعي نشان ميدهد بلكه از طريق خودسنجي و انديشهورزيهاي پيوسته به تمرين و پرورش دانش و مهارتها نيز ميپردازد.
بنابراين آزمون #عملكردی نه تنها در نقش اندازهگيري بلكه در نقش دروني كردن يادگيري؛ توليد دانش، عميق كردن اطلاعات و به طور كلي در نقش «آموزش براي يادگيري» ظاهر ميشود زيرا دانشآموز در طول انجام تكاليف آزمون #عملكردی 1) استفاده كردن از دانش و مهارت را در زندگي واقعي تمرين ميكند، 2) بين مهارت دانش و مهارتهاي آموخته شدهي خود با دنياي واقعي ارتباط برقرار ميكند و 3) مهارتهاي عالي شناختي (انديشه ورزي، تصميمگيري توأم با خردورزي و …) را كه با موفقيتهاي آتي او در زندگي ارتباط دارد در خود پرورش ميدهد. آزمون #عملكردی به طور همزمان هم دانشآموزان، معلمان و والدين را از نحوه رسيدن به اهداف يادگيري آگاه ميكند و هم براي آنان در بارهي ميزان موفقيت عملكرد يادگيرندگان در زندگي واقعي بازخوردهاي كيفي و مفيد فراهم ميكند.
#کارگاه_آموزشی_معکوس
🌀 آکادمی رشد و توانمندسازی والدین و مربیان برای تربیت نسل ارزش آفرین
آکادمی لوحه
@lohe_academy
www.lohe.academy
3️⃣ سنجش ""دانش كلي؛ محفوظات و درك و فهم آموختههاي تحصيلي"" دانش آموزان در الگوی #ارزشیابی #مدارس_نوین؛ راهبرد فرعی به نظر می رسد و در درجه دوم اهمیت قرار دارد!
👈 به طور سنتی و متداول از آزمون #مداد_كاغذي و حل مسئله / و آزمون #تراکمی (پایانی) براي اندازهگيري این موضوع استفاده ميشود.
آزمون #مداد_كاغذي به انواع آزمونهايي با پاسخهاي چند گزينهاي؛ كامل كردني؛ جور كردني؛ صحيح – غلط؛ كوتاه پاسخ و تشريحي اشاره دارد. و آزمون #تراکمی به سنجش تجمعی آموخته های مثلا یک فصل می پردازد.
با اجراي اين آزمونها بيشتر صحيح بودن يا غلط بودن پاسخهاي آموخته شده مشخص ميشود و يادگيرنده در توليد دانش جديد، خودسنجي و انديشهورزي هيچگونه نقشي ندارد.
هرچند در دهههاي گذشته تلاش شد تا با اين آزمونها سطوح بالاتر شناختي نيز اندازهگيري شود اما در عمل در اندازهگيري مهارتهاي پيچيدهاي چون حل مسأله؛ تفكر واگرا و توانايي كاربست آموختهها در موقعيتها توفيقي بدست نياورد.
متخصصان تعليم و تربيت در دهه 1980 با ظهور مجدد نظريههاي شناختي يادگيري بويژه سازندهگرايي تحقيقات گستردهاي را براي جايگزين كردن ابزارهايي كه تفكر و مهارتهاي پيچيده را نيز اندازهگيري كند آغاز كردند.
#کارگاه_آموزشی_معکوس
🌀 آکادمی رشد و توانمندسازی والدین و مربیان برای تربیت نسل ارزش آفرین
آکادمی لوحه
@lohe_academy
www.lohe.academy
تفاوت ها آزمون های #عملکردی با #مداد_کاغذی:
⏺ از نظر نحوه پاسخ دهی:
آزمون های مداد کاغذی دانشآموز پاسخ را انتخاب و یا تشریحی مینویسد
آزمون های عملکردی دانشآموز تکلیفی را انجام داده،نتایج را تحلیل و دانش تولید میکند.
⏺ از نظر محتوا و ابزار:
آزمون های مداد کاغذی حاوی سؤالاتی است که کتاب محور است
آزمون های عملکردی تکالیف مرتبط با موقعیتهای زندگی را شامل میشود (مساله محوری).
⏺ از نظر سطح درگیری شناختی:
آزمون های مداد کاغذی دانش پایه و درک مطلب را بررسی میکند
آزمونهای عملکردی توانایی استفاده از دانش و مهارت را در موقعیتها نشان میدهد
⏺ از نظر تهیه و اجرا:
آزمون های مداد کاغذی معلم محور است
آزمون های عملکردی دانشآموز و معلم محور است
⏺ از نظر اعتبار و عینیت نتایج :
آزمون های مداد کاغذی به راحتی قابل بررسی است
آزمون های عملکردی به روش های پیچیده نیاز دارد
⏺ از نظر مشاهده یادگیری:
آزمون های مداد کاغذی یادگیری آموخته ها و مهارت ها به صورت غیر مستقیم استنباط می شود
آزمون های عملکردی توانایی استفاده از دانش و مهارت ها به طور مستقیم و یا قاطعیت مشخص می شود.
#کارگاه_آموزشی_معکوس
🌀 آکادمی رشد و توانمندسازی والدین و مربیان برای تربیت نسل ارزش آفرین
آکادمی لوحه
@lohe_academy
www.lohe.academy
آکادمی لوحه
﷽ سومین جلسه #هم_پایه همکارانِ پایه پیش دبستانی و دوره اول ابتدایی ➕ فقط با حضور ""مربیان"" و ""م
﷽ #هم_پایه ✔️✔️ فردا ,
ساعت 17
💌 دبستان پسرانه هدهد (روش میزان)
خیابان پروین , بعد از چهارراه صباحی , کوچه 39 , پلاک 24
#آکادمی_لوحه
آکادمی رشد و توانمندسازی والدین و مربیان برای تربیت نسل ارزش آفرین ...
📩 لطفا به #هم_پایه بپیوندید:
@hampaye_pish
@hampaye_1
@hampaye_2
@hampaye_3
@lohe_academy
هدایت شده از آکادمی لوحه
✅ الگوی فعالیت مدارس نوین (1)
14 ساعت کارگاه آموزشی معکوس!!
➕ ویژه: مربیان و معلمان تحول خواه دوره ""ابتدایی"" و ""پیش دبستانی""
➕ زمان: پنج شنبه و جمعه , 14 و 15 شهریور
➕ مکان: #مدرسه_پسرانه_هدهد (روش میزان)
☝️ظرفیت بسیار محدود
#⃣ 20% تخفیف ویژه 10 نفر اول ثبت نام کننده در نظر گرفته شده است.
👈 ثبت نام از طریق:
http://lohe.academy/?p=187
🌀 آکادمی رشد و توانمندسازی والدین و مربیان برای تربیت نسل ارزش آفرین
آکادمی لوحه
@lohe_academy
www.lohe.academy
May 11
﷽ سومین جلسه #هم_پایه هم اکنون در حال برگزاری است.
همکارانِ پایه اول
در موضوع ارائه بازی نگاره ها ;
گوش شنوای افراد همسطح و همصنف خود شده اند و در یک فضای صمیمی به آنها مشورت می دهند و از آنها مشورت می گیرند.
🗓 4 شنبه , 6 شهریور
💌 دبستان پسرانه هدهد (روش میزان)
#آکادمی_لوحه
آکادمی رشد و توانمندسازی والدین و مربیان برای تربیت نسل ارزش آفرین ...
📩 لطفا به #هم_پایه بپیوندید:
@hampaye_pish
@hampaye_1
@hampaye_2
@hampaye_3
@lohe_academy
﷽ سومین جلسه #هم_پایه هم اکنون در حال برگزاری است.
همکارانِ پایه اول
در موضوع ارائه بازی نگاره ها ;
گوش شنوای افراد همسطح و همصنف خود شده اند و در یک فضای صمیمی به آنها مشورت می دهند و از آنها مشورت می گیرند.
🗓 4 شنبه , 6 شهریور
💌 دبستان پسرانه هدهد (روش میزان)
#آکادمی_لوحه
آکادمی رشد و توانمندسازی والدین و مربیان برای تربیت نسل ارزش آفرین ...
📩 لطفا به #هم_پایه بپیوندید:
@hampaye_pish
@hampaye_1
@hampaye_2
@hampaye_3
@lohe_academy
﷽ سومین جلسه #هم_پایه هم اکنون در حال برگزاری است.
همکارانِ پیش دبستان
در موضوع مسائل رفتاری, تربیتی و ... بدو شروع سال تحصیلی و راهکارها;
گوش شنوای افراد همسطح و همصنف خود شده اند و در یک فضای صمیمی به آنها مشورت می دهند و از آنها مشورت می گیرند.
🗓 4 شنبه , 6 شهریور
💌 دبستان پسرانه هدهد (روش میزان)
#آکادمی_لوحه
آکادمی رشد و توانمندسازی والدین و مربیان برای تربیت نسل ارزش آفرین ...
📩 لطفا به #هم_پایه بپیوندید:
@hampaye_pish
@hampaye_1
@hampaye_2
@hampaye_3
@lohe_academy
﷽ سومین جلسه #هم_پایه هم اکنون در حال برگزاری است.
همکارانِ پایه دوم
در موضوع املا نویسی ;
گوش شنوای افراد همسطح و همصنف خود شده اند و در یک فضای صمیمی به آنها مشورت می دهند و از آنها مشورت می گیرند.
🗓 4 شنبه , 6 شهریور
💌 دبستان پسرانه هدهد (روش میزان)
#آکادمی_لوحه
آکادمی رشد و توانمندسازی والدین و مربیان برای تربیت نسل ارزش آفرین ...
📩 لطفا به #هم_پایه بپیوندید:
@hampaye_pish
@hampaye_1
@hampaye_2
@hampaye_3
@lohe_academy
﷽ سومین جلسه #هم_پایه هم اکنون در حال برگزاری است.
همکارانِ پایه دوم
در موضوع املا نویسی ;
گوش شنوای افراد همسطح و همصنف خود شده اند و در یک فضای صمیمی به آنها مشورت می دهند و از آنها مشورت می گیرند.
🗓 4 شنبه , 6 شهریور
💌 دبستان پسرانه هدهد (روش میزان)
#آکادمی_لوحه
آکادمی رشد و توانمندسازی والدین و مربیان برای تربیت نسل ارزش آفرین ...
📩 لطفا به #هم_پایه بپیوندید:
@hampaye_pish
@hampaye_1
@hampaye_2
@hampaye_3
@lohe_academy
﷽ سومین جلسه #هم_پایه هم اکنون در حال برگزاری است.
همکارانِ پایه سوم
در موضوع تقویت مهارت خوانداری ;
گوش شنوای افراد همسطح و همصنف خود شده اند و در یک فضای صمیمی به آنها مشورت می دهند و از آنها مشورت می گیرند.
🗓 4 شنبه , 6 شهریور
💌 دبستان پسرانه هدهد (روش میزان)
#آکادمی_لوحه
آکادمی رشد و توانمندسازی والدین و مربیان برای تربیت نسل ارزش آفرین ...
📩 لطفا به #هم_پایه بپیوندید:
@hampaye_pish
@hampaye_1
@hampaye_2
@hampaye_3
@lohe_academy