eitaa logo
تأملات | تولايى
5هزار دنبال‌کننده
787 عکس
353 ویدیو
50 فایل
🔹️شبکه های مجازی ما: ➡️t.me/m_a_tavallaie ➡️instagram.com/m_a_tavallaie 🌐tavallaie.org ✅ ارتباط با ادمین: @admin_taamolat (پاسخگویی به سوالات محتوایی در صورت امکان) 📍حسینیه تأملات: @hosseinie_taamolat 📍کانال درسی: @taamolat_darsi
مشاهده در ایتا
دانلود
عیار تجربه ۳.mp3
16.03M
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ ☑️جلسه سوم ❗ در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان @taamolat_darsi
عیار تجربه ۴.mp3
21.2M
🌹بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ ☑️ جلسه چهارم ❗در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان @taamolat_darsi
🌹هوالعلیم آیة الله شبیری زنجانی: 🔹به غير از تعبير شهرت، معمولا، سه نوع تعبير در كتب، براى نقل آرا فقها وجود دارد. 1⃣ تعبير اول: اجماع در اجماع علاوه بر اينكه معمول فقها متعرض مساله شده و نظر خودشان را بيان كرده‌اند، اتفاق نظر هم وجود دارد. 2⃣تعبير دوم: بلا خلاف «بلاخلاف» عبارت است از اين كه آنهايى كه مساله را عنوان كرده‌اند، نسبت به حكم آن، اختلافى ندارند. بنابراين ممكن است اكثر فقها متعرض مساله نشده باشند اما آن كسانى كه مساله را مطرح نموده‌اند، نسبت به حكم آن اتفاق نظر دارند. «بلاخلاف» نسبت به «اجماع» ضعيف‌تر است. 3⃣تعبير سوم: بلا خلاف اجده يا لا نعلم فيه خلافا معناى اين تعبير اين است كه فرد به مقدارى كه تتبع نموده، مخالفى در مساله نيافته است. اين تعبير از «بلاخلاف» ضعيف‌تر است زيرا «بلاخلاف» شهادت به عدم الخلاف است اما اين تعبير شهادت به عدم خلاف نيست. 📚منبع: دروس خارج فقه، کتاب المضاربه، ۰۷/۱۰/۱۳۹۴ @taamolat_darsi
عیار تجربه ۵.mp3
17.12M
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ ☑️ جلسه پنجم ❗ در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان @taamolat_darsi
🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🔸ان شاء الله از روز چهارشنبه ۱۸ ربیع الاول تدریس کتاب مرحوم مظفر از ابتدا در منزل استاد برگذار می شود 📌در صورت تغییر زمان یا مکان جلسه(که استاد تأکید داشتند محتمل است) حتما اطلاع رسانی خواهد شد
🌺 هوالعلیم آیة الله سید احمد مددی: 🔹مصنف کتابی است که نویسنده آن معتقد به حجت بودن روایاتش نیست بلکه روایات را به صورت مختلف (مقبول و غیر مقبول) در آن آورده است. ولی اصل کتابی است که به آن عمل می شود. البته برای اصل هم معانی مختلفی گفته شده است. احتمالا رواج این اصطلاح در میان اصحاب ما تقریبا هم زمان با زمان جعل اصطلاح «صحیح» در اهل سنت باشد. البته بخاری که اولین صحیح را دارد وفاتش در زمان امام عسکری (علیه السلام) است ولی ما لفظ اصل را شاید در زمان حضرت رضا (علیه السلام) هم داشته ایم. مدتها برای ما سؤال بود که چرا اصولی که شیخ نام می برد بیش از اصولی است که نجاشی نام می برد. به نظرم نجاشی نظرش در فهرست، روی مصنفات و کتب بوده است نه اصول. نام کتاب نجاشی (طبق چیزی که در ابتدای جلد دوم گفته است) اینگونه آمده است : «كتاب فهرست أسماء مصنفي الشيعة و ما أدركنا من مصنفاتهم و ذكر طرف من كناهم و ألقابهم و منازلهم و أنسابهم و ما قيل في كل رجل منهم من مدح أو ذم». پس احتمالا نجاشی نمی خواسته اصول را ذکر کند. لذا شیخ، اصول بیشتری ذکر کرده است. ولی نام کتاب فهرست شیخ، مشتمل بر اصول هم هست : «فهرست كتب الشيعة و أصولهم و أسماء المصنّفين منهم و أصحاب الأصول [و الكتب و أسماء من صنّف لهم و ليس منهم] @taamolat_darsi
تأملات | تولايى
🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🔸ان شاء الله از روز چهارشنبه ۱۸ ربیع الاول تدریس کتاب #اصول_الفقه مرحوم مظف
❗ با عرض پوزش به دلیل کسالت استاد، درس فردا برگزار نمی شود. 📍ان شاءالله آغاز درس روز شنبه ساعت 3:30 خواهد بود.
عیار تجربه ۶.mp3
20.9M
🌷بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ ☑️ جلسه ششم 📍در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان @taamolat_darsi
🌺بسم الله الرحمن الرحیم استاد علیرضا اعرافی: 🔹از منظر کلی دو نوع احکام وجود دارد: یک نوع احکام که ذات و بافت آن بیشتر فردی است و این احکام علی‌الاصول نهادساز و جریان‌ساز اجتماعی نیستند، گرچه تأثیرات اجتماعی مهمی دارند ولی سازمان و تشکیلات اجتماعی ایجاد نمی‌کنند؛ 🔹اما یک بخش دیگری از احکام است که شکل اجتماعی- سیاسی دارد؛ این نوع احکام پایه شکل‌گیری نهادهای اجتماع یا سیاسی می‌باشد. ✅ از مهم‌ترین مباحث، مباحث مربوط به اجتهاد است و ذات آن ذات اجتماعی است؛ به معنای این‌که به دنبال اجتهاد و تقلید نهاد مرجعیت می‌آید و بعد از سازمان حوزه‌ها منشعب می‌شوند تا مرجعیت که بخشی از حوزه‌هاست و جنبه بخش رئیسی و اساسی هم در آن دارد. اجتهاد و تقلید از شاخص‌ترین احکام نوع دوم است و از آن احکامی است که تکلیف فرد را با خودش و حتی با خانواده‌اش و بازتاب‌های اجتماعی آن را بیان می‌کند، ذات آن یک ذات اجتماعی- سیاسی است، بنابراین مقوله اجتهاد و تقلید با مرجعیت، حوزه و نهادهای دینی و حتی مسائل سیاسی به‌طور خاص گره خورده است. 📚منبع: دروس خارج اجتهاد و تقلید، ۷/۰۲/۱۳۹۳ @taamolat_darsi
عیار تجربه ۷.mp3
14.88M
🌹بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ ☑️ جلسه هفتم 📍 در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان @taamolat_darsi
اصول الفقه ۱.mp3
21.43M
🌹هوالعلیم ، جلسه اول: 1⃣ موقعیت کتاب اصول الفقه در سیر تحصیلی 2⃣ بررسی اجمالی ادوار شش گانه اصولی و جایگاه مرحوم مظفر 3⃣ کتب مناسب جهت تحصیل و تعمیق اصول الفقه 🗓️ ۲۱ ربیع الاول ۱۴۴۲ @taamolat_darsi
اصول الفقه ۲.mp3
21.07M
🌹هوالعلیم ، جلسه دوم: 1⃣ ماهیت علم اصول 2⃣ بررسی اجمالی تعریف علم اصول از منظر سید مرتضی، ابن حاجب، محقق حلی، علامه حلی، آخوند خراسانی و مرحوم مظفر 3⃣ تفاوت دلیل اجتهادی و فقاهیّ، حکم ظاهری و واقعی 🗓 ۲۲ ربیع الاول ۱۴۴۲ @taamolat_darsi