تأملات | تولايى
🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🔸ان شاء الله از روز چهارشنبه ۱۸ ربیع الاول تدریس کتاب #اصول_الفقه مرحوم مظف
❗ با عرض پوزش به دلیل کسالت استاد، درس فردا برگزار نمی شود.
📍ان شاءالله آغاز درس روز شنبه ساعت 3:30 خواهد بود.
عیار تجربه ۶.mp3
20.9M
🌷بسم الله الرحمن الرحیم
☑️ #عیار_تجربه
☑️ جلسه ششم
📍در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان
@taamolat_darsi
🌺بسم الله الرحمن الرحیم
#احکام_اجتماعی
#اجتهاد_و_تقلید
استاد علیرضا اعرافی:
🔹از منظر کلی دو نوع احکام وجود دارد: یک نوع احکام که ذات و بافت آن بیشتر فردی است و این احکام علیالاصول نهادساز و جریانساز اجتماعی نیستند، گرچه تأثیرات اجتماعی مهمی دارند ولی سازمان و تشکیلات اجتماعی ایجاد نمیکنند؛
🔹اما یک بخش دیگری از احکام است که شکل اجتماعی- سیاسی دارد؛ این نوع احکام پایه شکلگیری نهادهای اجتماع یا سیاسی میباشد.
✅ از مهمترین مباحث، مباحث مربوط به اجتهاد است و ذات آن ذات اجتماعی است؛ به معنای اینکه به دنبال اجتهاد و تقلید نهاد مرجعیت میآید و بعد از سازمان حوزهها منشعب میشوند تا مرجعیت که بخشی از حوزههاست و جنبه بخش رئیسی و اساسی هم در آن دارد.
اجتهاد و تقلید از شاخصترین احکام نوع دوم است و از آن احکامی است که تکلیف فرد را با خودش و حتی با خانوادهاش و بازتابهای اجتماعی آن را بیان میکند، ذات آن یک ذات اجتماعی- سیاسی است، بنابراین مقوله اجتهاد و تقلید با مرجعیت، حوزه و نهادهای دینی و حتی مسائل سیاسی بهطور خاص گره خورده است.
📚منبع: دروس خارج اجتهاد و تقلید، ۷/۰۲/۱۳۹۳
@taamolat_darsi
عیار تجربه ۷.mp3
14.88M
🌹بسم الله الرحمن الرحیم
☑️ #عیار_تجربه
☑️ جلسه هفتم
📍 در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان
@taamolat_darsi
اصول الفقه ۱.mp3
21.43M
🌹هوالعلیم
#اصول_الفقه، جلسه اول:
1⃣ موقعیت کتاب اصول الفقه در سیر تحصیلی
2⃣ بررسی اجمالی ادوار شش گانه اصولی و جایگاه مرحوم مظفر
3⃣ کتب مناسب جهت تحصیل و تعمیق اصول الفقه
🗓️ ۲۱ ربیع الاول ۱۴۴۲
@taamolat_darsi
اصول الفقه ۲.mp3
21.07M
🌹هوالعلیم
#اصول_الفقه، جلسه دوم:
1⃣ ماهیت علم اصول
2⃣ بررسی اجمالی تعریف علم اصول از منظر سید مرتضی، ابن حاجب، محقق حلی، علامه حلی، آخوند خراسانی و مرحوم مظفر
3⃣ تفاوت دلیل اجتهادی و فقاهیّ، حکم ظاهری و واقعی
🗓 ۲۲ ربیع الاول ۱۴۴۲
@taamolat_darsi
🌺بسم الله الرحمن الرحیم
#علم_امام
#علم_غیب
استاد آیة الله شیخ حسین #مفیدی:
🔹اینکه ادراک کنیم کسی چیزی را می داند به دقیق معنی الکلمة و در عین حال به دقیق معنی الکلمة نمی داند آیا تناقض است؟
🔹 برای ما تناقض است چون دارای یک عالَم هستیم اما اگر إمام معصوم که #روح_القدس دارند خوابند و خواب نیستند و تفاوت اینها را به عوالم بدانیم و ادراک کنیم عوالم مستقل از همدیگر را که احکام خودش را دارد و در عین حال منکشف در وجود یک شخص است، حالا برگردیم به سؤال شما؛
✅ حضرت سیدالشهداء همانطور که همۀ آن عوالم را دارند عالم بدن و ناسوت و مکالمات متناسب با آن را هم دارند که کلّ عمر حضرت یک شعاعی از آن علمشان است از آن مقام نورانیتشان است، اینها منافاتی با هم ندارد. تفاوت امام معصوم که تفاوت جوهری با بقیه دارند در همین است. روایات « اذا شاءوا علموا علموا» از روایات بسیار عالی است أمّا شأنی از شئون امام است من عرض کردم در وجود امام علیه السلام عوالم است یعنی عالمی هم هست که جهل در آن معنا ندارد انکشاف تام است بله عالمی هم هست که إذا شاءوا علموا... و همه اینها در عرض من که ائمه عوالمی را دارا هستند جمع می شود و منافاتی هم با هم ندارند.
📚دروس خارج اجتهاد و تقلید، ج۶۰
@taamolat_darsi
اصول الفقه ۳.mp3
23.44M
🌹هوالعلیم
#اصول_الفقه، جلسه سوم:
1⃣ انظار چهارگانه پیرامون موضوع علم اصول (مشهور، آخوند خراسانی، شهید صدر و مرحوم مظفر)
2⃣ قضاوتی میان ادعای روشنفکران و نظر گروهی از بزرگان حوزه در باب جامعیت دین و رهیافتی اجمالی به معنای صحیح اقتصاد و روابط بین الملل و.... اسلامی
3⃣ مروری بر تقسیم بندی: شیخ انصاری، آخوند خراسانی، مرحوم مظفر، آیة الله خوئی و شهید صدر رضوان الله علیهم اجمعین نسبت به مسائل علم اصول
🗓 ۲۳ ربیع الاول ۱۴۴۲
@taamolat_darsi
عیار تجربه ۸.mp3
22.66M
🌷 بسم الله الرحمن الرحیم
☑️ #عیار_تجربه
☑️ جلسه هشتم
📍 در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان
@taamolat_darsi
اصول الفقه ۴.mp3
24.05M
🌹هوالعلیم
#اصول_الفقه، جلسه چهارم:
1⃣ حقیقت وضع
2⃣ اقوال چندگانه پیرامون واضع در بیان علامه شعرانی و مرحوم مظفر
3⃣ تقسیم وضع به تعیینی و تعیّنی و اشاره ای به دیدگاه حضرت علامه طباطبائی
🗓 ۲۴ ربیع الاول ۱۴۴۲
@taamolat_darsi
🌺هوالحکیم
#فلسفه
#مخالفان_فلسفه
استاد #فیاضی حفظه الله:
🔹آقا! دین فقط احکام نیست؛ خود احکام هم به درد کسی میخورد که اعتقادات درستی داشته باشد وگرنه کسی با اعتقادات نادرست همة این احکام را موبهمو هم عمل کند، هیچ خاصیتی ندارد؛ اگر در اخلاقیات هم مشکل داشته باشد، باز هم اثر ندارد؛ مثل آن روایت که فرمود: «الحسد یأکل الایمان کما تأکل النار الحطب»میگوییم پس اگر اسلام این سه بخش را دارد، آیا ما نباید در حوزهها به تمام آنها بپردازیم؟ آیا باید در این مباحث، تقلیدی عمل کرد یا مثل همان مباحث فقهی باید اجتهادی عمل کرد؟
@taamolat_darsi