هویت طلبگی ج01.mp3
23.79M
🔻گفت و گویی صمیمی پیرامون هویت، جایگاه و هدف حوزه های علمیه
🔸جلسه #اول، ۳۰ شوال
در جمع شماری از طلاب ممتاز شهرستان کاشان
#هویت_طلبگی
@taamolat_darsi
هویت طلبگی ج02.mp3
15.5M
🔻گفت و گویی صمیمی پیرامون هویت، جایگاه و هدف حوزه های علمیه
🔸جلسه #دوم، ۳۰ شوال
در جمع شماری از طلاب ممتاز شهرستان کاشان
#هویت_طلبگی
@taamolat_darsi
🖋آیة الله علیدوست:
#مکتب_شناسی_فقهی
🔹شیخ اعظم متاجر را به مکاسب محرمه ی خودش رسانید. من متاجر رو مثال می زنم چون یکی از مبسوط ترین کتابها است و قبل از شیخ است.
اگر کسی مکاسب محرمه، بیع و خیارات شیخ اعظم را با #مکاسب_محرمه، #بیع و #خیارات جواهر مقایسه کند متوجه می شود شیخ چه کار کرده است.
🔸تازه #جواهر به عنوان یک کتاب پیشرفته است و کتابی است که فقیهی مثل نجفی آن را نگاشته است؛ ولی در عین حال می بینیم که شیخ خیلی بحث را پیش برده است؛ اما بخشی را هم برای آینده گذاشته است. #علامه_حلی ، شرایع ۱۲ هزار فرعی دایی خود را به تذکره ی حدود ۵۰ هزار فرع رساند. آیندگان باید بیایند و این مکاسب را به جایی برسانند .
✅ اگر بگوییم فقیهان کم کار کردند بی انصافی است، اگر بگوییم خیلی کار کردند و کم مانده است ساده اندیشی است و اگر بگیم خیلی کار کردند و خیلی خیلی مانده این درست است.
📚برگرفته شده از وبلاگ روش شناسی اجتهاد (روشنا)
@osul_fighh
مسیر طلبگی ج01.mp3
8.91M
#مسیر_طلبگی (۱) ، ۲ ذی القعده ۱۴۴۱
گفت و گویی صمیمی پیرامون:
🔸ارکان چهارگانه تحصیل در حوزه
🔹اهمیت استفاده از تعطیلات جهت رشد علمی سریع
🔸شیوه و مراحل تحصیل مطلوب #صرف، #نحو و #بلاغت
🔹فهرستی از دروس و مباحثی که جهت تحصیل اجتهادی علوم اسلامی لازم است در کنار ادبیات کار شود
در جمع شماری از طلاب ممتاز شهرستان کاشان
@taamolat_darsi
مسیر طلبگی ج02.mp3
13.63M
#مسیر_طلبگی (۲) ، ۲ ذی القعده ۱۴۴۱
گفت و گویی صمیمی پیرامون:
🔹اشکالات شیوه تحصیلی متعارف #منطق در حوزه
🔸ضرورت رجوع به آثار قدماء در علم منطق (فارابی، بوعلی و خواجه نصیرالدین طوسی)
🔹پیشنهاد سیر مناسب تحصیل منطق جهت اجتهاد در علوم اسلامی
🔸بیان مختصر پاره ای از اشکالات #المنطق مرحوم مظفر رضوان الله علیه
در جمع شماری از طلاب ممتاز شهرستان کاشان
@taamolat_darsi
تأملات | تولايى
#مسیر_طلبگی (۲) ، ۲ ذی القعده ۱۴۴۱ گفت و گویی صمیمی پیرامون: 🔹اشکالات شیوه تحصیلی متعارف #منطق در
🔺این دو جلسه در ادامه #بحث_هویت طلبگی مطرح شده اما به صورت مستقل هم قابل استماع می باشد.
مسیر طلبگی ج03.mp3
13.47M
#مسیر_طلبگی (۳) ، ۳ ذی القعده ۱۴۴۱
گفت و گویی صمیمی پیرامون:
🔸سیر تحصیلی لازم جهت آشنایی با علم #کلام
🔹ضرورت تفکیک میان آموزش صحیح عقاید و آموزش علم کلام
🔸بن بست های شناخت علم کلام به عنوان یک علم مستقل
در جمع شماری از طلاب ممتاز شهرستان کاشان
@taamolat_darsi
مسیر طلبگی ج04.mp3
13.83M
#مسیر_طلبگی (۴) ، ۳ ذی القعده ۱۴۴۱
گفت و گویی صمیمی پیرامون:
🔹روش مناسب تحصیل علم #فقه
🔸توصیه به تحصیل #تبصرة_المتعلمین
🔹فرصت مناسب تحصیل #شرح_لمعه و #مکاسب جهت آشنایی با اساطین فقهی قدیم و جدید
🔸سیر تحصیلی مناسب #اصول در حوزه های علمیه
🔹ضرورت آشنایی با #هرمنوتیک، #فلسفه_تحلیلی و دانش های زبانی
در جمع شماری از طلاب ممتاز شهرستان کاشان
@taamolat_darsi
هوالعلیم
#مکتب_شناسی_فقهی
آیة الله شب زنده دار حفظه الله:
🔹برخي شناخت مكاتب فقهي را لازم نمي دانند و آن را تضييع وقت مي شمارند و مي گويند آنچه مهم است، اين است كه عبد به «قطع» به عنوان حجت در برابر خدايش برسد و اصلاً مهم نيست كه اين قطع از كدام مكتب و از كجا مي آيد.
🔸 گروهي ديگر اما معتقدند ممكن است در سخنان مكتب هاي ديگر، سخن حقي باشد كه باعث تغيير نظر ما شود؛ از اين رو آشنايي با مكاتب فقهي ضروري است.
✅ اما به اعتقاد من كسي كه با فقه سر و كار دارد، در دو مقام است: مقام پاسخگويي در برابر شارع و مقام پيشرفت علم، و روشن است كه كاركرد آشنايي با مكاتب فقهي در مقام پيشرفت علم است نه در مقام رسيدن به قطع و حجت در برابر شارع.
✅ با شناخت مكاتب و برجسته كردن نقاط ضعف و قوت آنها در حقيقت از اشتباهات ديگران جلوگيري و بسياري از مشكلات رفع ميشود.
@osul_fighh
تأملات | تولايى
هوالعلیم #مکتب_شناسی_فقهی آیة الله شب زنده دار حفظه الله: 🔹برخي شناخت مكاتب فقهي را لازم نمي دا
البته بنده در ذیل این فرمایش نکاتی دارم که ان شاءالله در موقع خود عرض خواهم کرد
هدایت شده از مدرسه صبح توحید
مراتب نفس.mp3
7.38M
🌹هوالعلیم
🎧#بشنوید
🔸مراتب نفس در آیینه قرآن کریم و کلام بزرگان
🔹عارفان الهی پیرامون حقیقت انسان چه می گویند؟
🔸ماجرای #غار_شناسی همه ما...
◽️برشی از جلسه سوم
#سبک_زندگی_توحیدی
@sobhetowhid
🔰نقدی بر منهج رجالی مرحوم آیةالله خوئی رضوان الله علیه
حضرت آیة الله شبیری زنجانی:
🔸مرحوم آقای خوئی اعلی الله مقامه انصافا جزء نوادر بود و از جهات بر حوزههای علمیه حق دارند. ولی انسان نباید این واقعیت را انکار کند که مقام عصمت مخصوص انسانهای معدودی است. ایشان در اواخر، به فکر این افتاد که رجالی بنویسد. ایشان بعد از آقای بروجردی به قم آمدند و این سفر بر ایشان تأثیر گذاشت و احساس نمودند که به رجال هم احتیاج دارند. اما ایشان از اوائل امر به مسأله رجال مشغول نبودند؛ بلکه در اواخر، در حالی که کارهای زیادی هم داشتند، مشغول این کار شدند. کارهایی مثل تدریس اقسام مختلف، مرجعیت و... .
🔹این قابل انکار نیست که آقای خوئی فوق متعارف کار کرده است و چنین رجالی نوشته است. چنین کاری با شرایط ایشان، شوخی نیست. ولی طبیعی قضیه این است که کسی که از ابتدای عمر مشغول این مباحث نشده است، با افرادی مثل صاحب قاموس الرجال که از ابتدا روی رجال کار کرده است، متفاوتند.
🔸ما گفتهایم که هر مقدار هم که استعداد قوی باشد، ولی اگر کسی در مباحث وارد در فقه کار نکرده باشد و مثلا نداند که در فقه، آیا متنجّس، نجس هست یا نه؟ اگر در کتاب دیات، روایتی وارد شده باشد که ذیلش مطلبی باشد که از آن استفاده شود که متنجّس، منجّس است، چنین فردی نمیتواند این مورد را ضبط کند. چون او، این روایت را به خاطر مسأله دیات ضبط میکند. اما کسی که متوجه باشد که یکی از مسائل همین است که آیا متنجّس، منجّس است؟ وقتی چنین روایتی را ببیند، همین روایت را از باب دیات، برای آن بحث (در باب طهارت) ضبط میکند.
✅ ادامه دارد...
@osul_fighh
تأملات | تولايى
🔰نقدی بر منهج رجالی مرحوم آیةالله خوئی رضوان الله علیه حضرت آیة الله شبیری زنجانی: 🔸مرحوم آقای خو
🔹صاحب قاموس الرجال، گاهی برخی موارد را از یک شعر شاعر، یا یک مسأله تاریخی استفاده میکند؛ ولی آقای خوئی اینگونه نبودهاند. مثلا در مورد این عبارت که «کان مولی رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم»، آقای خوئی میگویند این فرد، در زمان پیغمبر نبوده است تا آن حضرت(صلّی الله علیه و آله)، او را آزاد کرده باشند؛ بلکه در زمان امام صادق علیه السلام بوده است. در نتیجه در این سند، باید سقط صورت گرفته باشد. اما کسی که اهل فنّ باشد، میداند که در مورد موالی، لازم نیست که حتما خود فرد آزاد شده پیامبر(صلّی الله علیه و آله) باشد؛ بلکه حتی اگر جدّ او هم آزاد شده باشد، به احفاد، موالی گفته میشده است. مثلا زرارة بن أعین را «مولی بنی شیبان» میگویند، در حالی که سُنسُن که جدّ زرراره است، آزاد شده بنی شیبان است و نه خود او. در حالی که آقای خوئی در بعضی از موارد اشکال کردهاند. در اینجا ذوق چنین عالم رجالی، با رجالی دیگر که از ابتدا در این مباحث تمرکز داشته است، متفاوت است.
🔸یا مثلا در مورد کامل الزیارات، ایشان همه روایاتش را معتبر میدانند ولی بعد روایاتی که صدوق نقل میکنند را ضعیف میدانند. قهرا این مسأله در اثر همین است که اگر ایشان از ابتدا در این امور ممارست داشتند، طرز فکر ایشان به شکل دیگری بود.
🔆این نقد، منافاتی با حقوق و نبوغ ایشان ندارد؛ رضوان الله تعالی علیه.
@osul_fighh
هدایت شده از مدرسه صبح توحید
🌹هوالعلیم
🔻سلسله جلسات مبانی نظری سلوکی الی الله از استاد تولائی
🔸مبانی نظری سلوک الی الله 1⃣
https://eitaa.com/ostad_vakili/287
🔸مبانی نظری سلوک الی الله 2⃣
https://eitaa.com/ostad_vakili/324
🔸مبانی نظری سلوک الی الله 3⃣
https://eitaa.com/ostad_vakili/350
🔸مبانی نظری سلوک الی الله 4⃣
https://eitaa.com/ostad_vakili/351
📌جلسه چهارم و انتهایی این دوره برای درک بهتر مطالب درس سبک زندگی توحیدی توسط استاد معرفی شده بود
@sobhetowhid
May 11
May 11
از اونجایی که بنا شد سایر مباحثات و تحقیقات حقیر در همین کانال منتشر شه اسم کانال تغییر کرد
ملتمس دعا از همه عزیزان
4_5967383503287878628.mp3
508.4K
🌷هوالعلیم
◽️بهترین حاشیه بر رسائل شیخ انصاری رضوان الله علیه چیست؟
✅ حضرت آیة الله شبیری زنجانی پاسخ می دهند
@taamolat_darsi
🌷هوالعلیم
◽️#طرائف
#اجماع
🔸برخى فقها بر اين باورند كه اجماع خود صلاحيت استناد و دليليت مستقل ندارد، زيرا شرط استناد به دليل اجماع آن است كه مدركى نباشد، پس دليليت اجماع بنابر مبناى ايشان در مواردى مانند موضوع بحث ما[استحباب نکاح] - كه كتاب و سنت دلالت بر آن دارند - شأنى است نه فعلى، يعنى اگر كتاب و سنت نبود، اجماع دليل شمرده مىشد.
🔸امّا بايد گفت كه اجماع چه مدركى باشد و چه نباشد، اگر اتصال آن به زمان معصومعليه السلام ثابت شود، صلاحيت استناد دارد هر چند اجماع مدركى باشد و حتى خود مدرك صلاحيت استناد نداشته باشد. زيرا دليل عمده براى حجيّت اجماع تقرير معصوم است. يعنى مطلبى كه در تمام ازمنه و از جمله دوران معصومعليه السلام محلِّ ابتلاء بوده و ردع نشده، حجّت مىباشد و حمل بر تقيّه نيز نمىتوان كرد، زيرا تقيّه در مورد يك مسأله در تمام ازمنه نبوده است.
🔸البتّه بسيارى از اجماعات متأخرين مستند به استدلالات آنها بوده و اتصال به زمان معصوم را نمىتوان احراز كرد.
🖋آیة الله شبیری زنجانی
📚درس خارج کتاب النکاح، جلسه اول
@taamolat_darsi
🌷هوالعلیم
#فقه
#طرائف
#ابواب_فقهی
🔸شرح لمعه حدود پنجاه کتاب فقهی است ولی المبسوط شیخ با اینکه خیلی قبل لمعه بوده حدود هشتاد کتاب فقهی دارد و ظاهر اینستکه اگر فقهی بخواهد باز شده و سهل الوصول باشد عناوین کتابهایش باید از سیصد متجاوز باشد.
🔸بلکه اگر کار شود به پانصد هم ممکن است برسد نیازهم هست مثلاً موردی که شما فرمودید موضوع ولد الزنا است که باید همه احکامش در این عنوان جمع بشود که خودش یک کتاب می شود مثلاً طفل در شکم مادر(حمل) که وقتی انسان همه مسائل راجع به این موضوعات را در سرتاسر فقه جمع کند یک کتاب می شود، من یادداشتی دارم که دویست به بالا شده عناوینی که به ذهنم آمده و جا دارد کتاب بشود در فقه و مجموعه مسائلشان جمع آوری بشود.
🖋آیة الله شیخ حسین مفیدی
📚خارج فقه، اجتهاد و تقلید، ج۲
@taamolat_darsi
چرا شرح لمعه؟.pdf
284.9K
◽️مقاله ای ارزشمند از برادر بزرگوار، استاد حجة الاسلام سید محمدحسین دعائی حفظه الله پیرامون اهمیت و جایگاه کتاب #شرح_لمعه و ملاحظاتی پیرامون این کتاب
◽️به این مقاله در جلسه اول مباحثه لمعه اشاره شده بود که با اجازه استاد، فایل اصلی این مقاله در کانال قرار گرفت
@taamolat_darsi
◾️هو العلیم
🔹سلسله عرایضی که از امروز به صورت مجازی و با عنوان سلوک عاشورایی و سبک زندگی حسینی برای جمعی از طلاب محترم سطح ۲ اهواز آغاز شده
📍ان شاءالله در همین کانال هم عرایض رو بارگذاری می کنم
@taamolat_darsi
سلوک عاشورایی ۱.mp3
11.91M
هوالعلیم
▪️جلسه (۱) ، ۱۱ محرم ۱۴۴۲
🔹عناوین مباحث:
۱. ضرورت بحث از سلوک عاشورایی و سبک زندگی حسینی
۲. وظیفه مهم انسان بودن و استفاده صحیح از نعمات الهی
۳. شرایط ویژه پیش از ظهور و غربال شیعیان
#سلوک_عاشورایی
#سبک_زندگی_حسینی
@taamolat_darsi
سلوک عاشورایی ۲.mp3
11.36M
هوالعلیم
▪️جلسه (۲) ، ۱۳ محرم ۱۴۴۲
🔹عناوین مباحث:
۱. انسان در بعد مادی خلاصه نمی شود
۲.اشاره ای به مراتب حیات در قرآن کریم
۳. منظور از دنیا و حیات دنیایی
#سلوک_عاشورایی
#سبک_زندگی_حسینی
@taamolat_darsi
🔹بسم الله الرحمن الرحیم
◽️الحمدلله امروز توفیق شد در جمع شماری از دانش آموزان نخبه مدارس معارف مشهد، در دو جلسه چکیده ای از نگاه اسلام به #انسان و #انسان_کامل رو عرض کنم تا از این دریچه ذره از مباحث #امام_شناسی حسب فهم قاصر تبیین شود.