عیار تجربه ۶.mp3
20.9M
🌷بسم الله الرحمن الرحیم
☑️ #عیار_تجربه
☑️ جلسه ششم
📍در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان
@taamolat_darsi
🌺بسم الله الرحمن الرحیم
#احکام_اجتماعی
#اجتهاد_و_تقلید
استاد علیرضا اعرافی:
🔹از منظر کلی دو نوع احکام وجود دارد: یک نوع احکام که ذات و بافت آن بیشتر فردی است و این احکام علیالاصول نهادساز و جریانساز اجتماعی نیستند، گرچه تأثیرات اجتماعی مهمی دارند ولی سازمان و تشکیلات اجتماعی ایجاد نمیکنند؛
🔹اما یک بخش دیگری از احکام است که شکل اجتماعی- سیاسی دارد؛ این نوع احکام پایه شکلگیری نهادهای اجتماع یا سیاسی میباشد.
✅ از مهمترین مباحث، مباحث مربوط به اجتهاد است و ذات آن ذات اجتماعی است؛ به معنای اینکه به دنبال اجتهاد و تقلید نهاد مرجعیت میآید و بعد از سازمان حوزهها منشعب میشوند تا مرجعیت که بخشی از حوزههاست و جنبه بخش رئیسی و اساسی هم در آن دارد.
اجتهاد و تقلید از شاخصترین احکام نوع دوم است و از آن احکامی است که تکلیف فرد را با خودش و حتی با خانوادهاش و بازتابهای اجتماعی آن را بیان میکند، ذات آن یک ذات اجتماعی- سیاسی است، بنابراین مقوله اجتهاد و تقلید با مرجعیت، حوزه و نهادهای دینی و حتی مسائل سیاسی بهطور خاص گره خورده است.
📚منبع: دروس خارج اجتهاد و تقلید، ۷/۰۲/۱۳۹۳
@taamolat_darsi
عیار تجربه ۷.mp3
14.88M
🌹بسم الله الرحمن الرحیم
☑️ #عیار_تجربه
☑️ جلسه هفتم
📍 در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان
@taamolat_darsi
اصول الفقه ۱.mp3
21.43M
🌹هوالعلیم
#اصول_الفقه، جلسه اول:
1⃣ موقعیت کتاب اصول الفقه در سیر تحصیلی
2⃣ بررسی اجمالی ادوار شش گانه اصولی و جایگاه مرحوم مظفر
3⃣ کتب مناسب جهت تحصیل و تعمیق اصول الفقه
🗓️ ۲۱ ربیع الاول ۱۴۴۲
@taamolat_darsi
اصول الفقه ۲.mp3
21.07M
🌹هوالعلیم
#اصول_الفقه، جلسه دوم:
1⃣ ماهیت علم اصول
2⃣ بررسی اجمالی تعریف علم اصول از منظر سید مرتضی، ابن حاجب، محقق حلی، علامه حلی، آخوند خراسانی و مرحوم مظفر
3⃣ تفاوت دلیل اجتهادی و فقاهیّ، حکم ظاهری و واقعی
🗓 ۲۲ ربیع الاول ۱۴۴۲
@taamolat_darsi
🌺بسم الله الرحمن الرحیم
#علم_امام
#علم_غیب
استاد آیة الله شیخ حسین #مفیدی:
🔹اینکه ادراک کنیم کسی چیزی را می داند به دقیق معنی الکلمة و در عین حال به دقیق معنی الکلمة نمی داند آیا تناقض است؟
🔹 برای ما تناقض است چون دارای یک عالَم هستیم اما اگر إمام معصوم که #روح_القدس دارند خوابند و خواب نیستند و تفاوت اینها را به عوالم بدانیم و ادراک کنیم عوالم مستقل از همدیگر را که احکام خودش را دارد و در عین حال منکشف در وجود یک شخص است، حالا برگردیم به سؤال شما؛
✅ حضرت سیدالشهداء همانطور که همۀ آن عوالم را دارند عالم بدن و ناسوت و مکالمات متناسب با آن را هم دارند که کلّ عمر حضرت یک شعاعی از آن علمشان است از آن مقام نورانیتشان است، اینها منافاتی با هم ندارد. تفاوت امام معصوم که تفاوت جوهری با بقیه دارند در همین است. روایات « اذا شاءوا علموا علموا» از روایات بسیار عالی است أمّا شأنی از شئون امام است من عرض کردم در وجود امام علیه السلام عوالم است یعنی عالمی هم هست که جهل در آن معنا ندارد انکشاف تام است بله عالمی هم هست که إذا شاءوا علموا... و همه اینها در عرض من که ائمه عوالمی را دارا هستند جمع می شود و منافاتی هم با هم ندارند.
📚دروس خارج اجتهاد و تقلید، ج۶۰
@taamolat_darsi
اصول الفقه ۳.mp3
23.44M
🌹هوالعلیم
#اصول_الفقه، جلسه سوم:
1⃣ انظار چهارگانه پیرامون موضوع علم اصول (مشهور، آخوند خراسانی، شهید صدر و مرحوم مظفر)
2⃣ قضاوتی میان ادعای روشنفکران و نظر گروهی از بزرگان حوزه در باب جامعیت دین و رهیافتی اجمالی به معنای صحیح اقتصاد و روابط بین الملل و.... اسلامی
3⃣ مروری بر تقسیم بندی: شیخ انصاری، آخوند خراسانی، مرحوم مظفر، آیة الله خوئی و شهید صدر رضوان الله علیهم اجمعین نسبت به مسائل علم اصول
🗓 ۲۳ ربیع الاول ۱۴۴۲
@taamolat_darsi
عیار تجربه ۸.mp3
22.66M
🌷 بسم الله الرحمن الرحیم
☑️ #عیار_تجربه
☑️ جلسه هشتم
📍 در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان
@taamolat_darsi
اصول الفقه ۴.mp3
24.05M
🌹هوالعلیم
#اصول_الفقه، جلسه چهارم:
1⃣ حقیقت وضع
2⃣ اقوال چندگانه پیرامون واضع در بیان علامه شعرانی و مرحوم مظفر
3⃣ تقسیم وضع به تعیینی و تعیّنی و اشاره ای به دیدگاه حضرت علامه طباطبائی
🗓 ۲۴ ربیع الاول ۱۴۴۲
@taamolat_darsi
🌺هوالحکیم
#فلسفه
#مخالفان_فلسفه
استاد #فیاضی حفظه الله:
🔹آقا! دین فقط احکام نیست؛ خود احکام هم به درد کسی میخورد که اعتقادات درستی داشته باشد وگرنه کسی با اعتقادات نادرست همة این احکام را موبهمو هم عمل کند، هیچ خاصیتی ندارد؛ اگر در اخلاقیات هم مشکل داشته باشد، باز هم اثر ندارد؛ مثل آن روایت که فرمود: «الحسد یأکل الایمان کما تأکل النار الحطب»میگوییم پس اگر اسلام این سه بخش را دارد، آیا ما نباید در حوزهها به تمام آنها بپردازیم؟ آیا باید در این مباحث، تقلیدی عمل کرد یا مثل همان مباحث فقهی باید اجتهادی عمل کرد؟
@taamolat_darsi
عیار تجربه ۹.mp3
12.85M
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم
☑️ #عیار_تجربه
☑️ جلسه نهم
📍 در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان
@taamolat_darsi
🌺هوالعلیم
✅مقاطع تکامل فقاهت شیعه در طول تاریخ: (بخش اول)
مقام معظم رهبری مدظله:
🔹فقاهت، در دورههاى متعدّدى تکامل پیدا کرده است. انسان، همینطور که به تاریخ فقاهت نگاه مىکند، مقاطعى را مىیابد. البته نظرات، مختلف است. من تصوّرم این است که زمانِ «شیخ»، یک مقطع است و زمان «علاّمه»، مقطع دیگرى است. «علّامه» مىگوییم، «محقّق» نمىگوییم؛ در حالى که قاعدتاً اینها یکى هستند؛ براى اینکه بحث استدلالى در بساط «علاّمه» زیادتر است و انسان بیشتر مىتواند بفهمد که با مسأله چگونه برخورد مىکرده است؛ ولى در مورد «محقّق» به این روشنى نمىشود فهمید...
@taamolat_darsi
عیار تجربه ۱۰.mp3
19.92M
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم
☑️ #عیار_تجربه
☑️ جلسه دهم
۱. از تیغ اوکام تا تیغ جراحی بر نظریه تکامل!
۲. بررسی انگاره خورشید مرکزی و هیئت کوپرنيکی و تفاوت آن با نگاه زمین مرکزی
۳. تاملی در قانون عمومی گرانش
📍 در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان
@taamolat_darsi
🌺 هوالعلیم
#اصول_فقه
استاد ابوالقاسم #علیدوست:
🔹علما می گویند #اصل_ظهور و #اصل_عموم از اصول عقلایی است و بعد می گویند حتی اگر گمان بر خلافش هم دارید اصل را جاری کنید.
🔹ما گفتیم اگر این ها اصل عقلایی است باید ببینیم عقلا همین کار را انجام می دهند یا نه؟ مخصوصا در امور مهمه (مسائل دینی هم از امور مهمه است) مثلا در امور مهمه عقلا متعبد به اصل ظهور می شوند ولو گمان به خلاف دارند؟ این در امور مهمه ما که در امور غیر مهمه هم می گوییم متعبد به اصل ظهور نمی شوند بلکه متوقف می شوند و سؤال می پرسند.
✅پس اگر گفتیم این اصل از #اصول_عقلایی است باید ببینیم عقلا تا کجا به این اصل متعبد می شوند.
📚دروس خارج فقه، کتاب القضاء، سال دوم، جلسه نهم
@taamolat_darsi
عیار تجربه ۱۱.mp3
9.93M
🌷 بسم الله الرحمن الرحیم
☑️ #عیار_تجربه
☑️ جلسه یازدهم
۱. اصل علیت، پایه تمام اکتشافات و اختراعات
۲. گذری از توانایی انجام کار به نظریه ماده و صورت ارسطو!
📍 در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان
@taamolat_darsi
🌹هوالعلیم
✅ مقاطع تکامل فقاهت شیعه در طول تاریخ: (بخش دوم و انتهایی)
مقام معظم رهبری آیة الله حاج سید علی خامنه ای:
🔹... بعد، یک دورهى تقریباً ۲۵۰ ساله مىگذرد. زمان «محقّق کرکى» باز یک مقطع دیگر است و به طور واضح انسان مىفهمد که کیفیت استنباط «محقّق کرکى» با کیفیت استنباط «علاّمه» فرق دارد. همان فقاهت است؛ ولى کامل شده است.
🔹 بعد به مقطع بعدى مىرسد که مقطع تلامذهى «وحید بهبهانى» است که آن، شکوفایى فقاهت اصولى است. صاحبِ«ریاض» و صاحبِ «قوانین» و «شیخ جعفر» و «سید بحرالعلوم» و ... در این مقطع هستند.
🔹 بعد به زمان «شیخ انصارى» و صاحبِ «جواهر» مىرسد که البته این مقطع و تحول در شیوهى فقاهت، در کار «شیخ» نسبت به کار صاحب «جواهر»، بیشتر آشکار است. هر چند کار صاحب «جواهر» هم کار نو و جدیدى است؛ اما بعد از «شیخ انصارى» - به گمان قاصر این حقیر - اگر بخواهیم از مقطعى اسم بیاوریم و بگوییم که تحّولى در فقاهت انجام شده است، آن مقطع، مقطعِ مرحوم «آیةاللَّه بروجردى» است که یک مقطع و باب جدیدى است که آن بزرگوار در کار فقاهت باز کرد
@taamolat_darsi
عیار تجربه ۱۲.mp3
10.34M
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم
☑️ #عیار_تجربه
☑️ جلسه دوازدهم
۱. نتایج پارادوکسیکال علوم تجربی
۲. سخن پایانی
📍 در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان
@taamolat_darsi
🌹هوالعلیم
استاد آیة الله شیخ علی عابدی شاهرودی:
🔹... دیدگاه #پوزیتیویستى, یک دیدگاه مخالف مابعدالطبیعه است. مابعدالطبیعه یک تراز عام از دانش کلى است. دیدگاه پوزیتیویستى تنها یک مسلک را نفى مى کند، اما به جاى آن مکتبِ کنار گذاشته شده، مکتب دیگرى را از همان سنخ یعنى مابعدالطبیعه و یا دانش کلى را جایگزین مى سازد.
🔹 معناى این سخن این است که پوزیتیویسم, نمى تواند #دانش_عقلى را کنار گذارد و حتى در آن جا که مى پندارد آن را نفى کرده است، آن را تثبیت کرده است.
📚فصلنامه نقد و نظر، شماره ۴۱ و ۴۲
@taamolat_darsi
🌹هوالعلیم
#فلسفه_تطبیقی
استاد عبدالحسین خسروپناه حفظه الله:
🔹... خطا و خلط امثال #مارکس و #نیچه بر این بوده است که از یک قرائت خاص از دین #مسیحیت و جریانات تاریخى در دیندارى مسیحى به حکم کلى در باب تمام ادیان فتوا داده اند .
🔹بنابراین نه تنها دین، مصنوع دست بشر نیست و با اثبات عقلانى ضرورت بعثت پیامبران و نیاز بشر به دین این ادعا مردود می شود بلکه دین، حقیقتى معصوم از خطاست که کارکردهاى مثبتى را به ارمغان می آورد . پاسخ به احساس تنهایى، حفظ حیات اجتماعى و دهها کارکرد دیگر از ثمره ها و برکات دین است.
@taamolat_darsi
🌹 هوالحی
#حیات_از_دیدگاه_هستی_شناسانه 1⃣
🔳 مرگ یک شیوه جدید زیستن است، پایان زیستن نیست
#حیات در نگاه یک فیلسوف، در نگاه یک حکیم هستی شناس، میشود وجود حالتی که سبب ادراک و شعور و انجام فعالیت و اعمال قدرت میشود.
🔰 بلافاصله ما تا با این تعریف و این نگاه آشنا شدیم، میبینیم که حیات را نمیشود منحصر کرد. مادامی که شعور هست، مادامی که ادراک هست، مادامی که احساس هست حیات هم هست، زندگی اصلا یعنی مبداء علم و قدرت؛ پس ما حیات را نمیتوانیم منحصر کنیم و دورش را یک خط بکشیم.
🔰 فلسفه اسلامی کجا از این مسئله استفاده میکند؟ از آن جایی که میگوید چه فیلسوف تحلیلی و چه زیست شناس، وقتی که حیات را بررسی میکنند میآیند و دور مفهوم زندگی یک خط میکشند و در مقابل آن #مرگ را میگذارند، یعنی مرگ را نقطه پایان زندگی میدانند اما در این نگاه، مرگ پایان زندگی نیست. بلکه اگر پس از مرگ، ادراک وجود داشته باشد، فهم وجود داشته باشد، احساس وجود داشته باشد، مرگ پایان زندگی نیست دریچهای َاست برای امتداد زندگی. یک شیوه جدید زیستن است، پایان زیستن نیست.....
📚 از مجموعه درسگفتار های سبک زندگی توحیدی، جلسه اول
@taamolat_darsi
تعریف حمل به «ارتباط میان مراتب ادراکی انسان» در برابر تعریف متداول آن به «اتّحاد»
.pdf
566.9K
🌹هوالعلیم
#پیشنهاد_ویژه
🔹مقاله ای بسیار خواندنی پیرامون یکی از ابتکارات #منطقی و #حکمی استاد حجة الاسلام و المسلمین وکیلی در زمینه #حمل
🔻پاره ای از مطالب مطرح شده در این مقاله:
✅ ملاک تحقق و اقسام حمل
✅ تقریر دقیق از حمل حقیقیت و رقیقت
✅ بررسی عمیق حمل اسماء و صفات بر #ذات_الهی
✅ اشاره ای به تاثیر #اصالة_الوجود بر مباحث معرفت شناسی
@taamolat_darsi
🌷 هوالحی
#حیات_از_دیدگاه_هستی_شناسانه 2️⃣
🔳 معیار برای زنده بودن و زنده نبودن، علم است
تعریف #حیات و زندگی از منظر زیستشناسی فعالیتی پیوسته و منظم شامل تغذیه و رشد و تکثیر که موجود را جهت #تکامل پیش میبرد. حالا جدا از اینکه این تعریف عمدتا مبتنی بر نظریه تکامل در کتابهای زیستی ما شکل گرفته است، نگاه، کاملا یک نگاه مادیگرایانه است یعنی اگر تغذیه نکردی، اگر فعالیت پیوسته و منظمی که شامل یک تغذیه و رشد باشد نداشتی اگر تولید مثل نداشتید شما حیات ندارید.
✴️ در صورتی که در این نگاهی که ما گفتیم و این تعریف فلسفی از حیات، میبینیم خب #ملائکه تغذیه ندارند، رشد ندارند، تکثیر ندارند، تکامل هم به یک معنا برای خیلیهایشان معنا ندارد، اما حیات دارند و اتفاقا از ما بیشتر زندهاند چون معیار برای زنده بودن و زنده نبودن، #علم است، ادراک است، خب ملائکه علمشان از خیلی از ماها بیشتر است، ادراکشان از خیلی از ماها بیشتر است.....
📚 از مجموعه درس گفتار های سبک زندگی توحیدی، جلسه اول
@taamolat_darsi