eitaa logo
تأملات | تولايى
4.8هزار دنبال‌کننده
743 عکس
323 ویدیو
47 فایل
🔹️شبکه های مجازی ما: ➡️t.me/m_a_tavallaie ➡️instagram.com/m_a_tavallaie ➡️virasty.com/m_a_tavallaie 🌐tavallaie.org ✅ ارتباط با ادمین: @admin_taamolat 📍حسینیه تأملات: @hosseinie_taamolat 📍کانال درسی: @taamolat_darsi
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸سیره عارف واصل، مرحوم‌ علامه طباطبایی رضوان الله علیه در ماه مبارک رمضان : ماه مبارک رمضان تا صبح بیدار بودند. مقید بودند دعای را با افراد خانواده بخوانند و پیش از ماه رمضان از همسایه ها اجازه می گرفتند که اگر برای سحر خواب ماندند آنها را بیدار کنند. 🔹ایشان در درس تفسیرشان فرموده بودند که من در طول عمرم تا به حال به یاد ندارم که شب های ماه رمضان را خوابیده باشم. 🔸علامه می نویسد: وقتی به حضور شریف علامه طباطبایی(ره) تشرف حاصل کرده بودم و عرض حاجت نمودم، فرمود: آقا دعای سحر حضرت امام باقر علیه السلام را فراموش مکن که در آن جمال و جلال و عظمت و نور و رحمت و علم و شرف است و حرفی از حور و غلمان نیست. اگر بهشت شیرین است، بهشت آفرین شیرین تر است. 📍روزه اش را با بوسه بر ضریح مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها افطار می کردند. پیاده به حرم مشرف می شد و ضریح مقدس را می بوسید سپس به خانه برمی گشت و غذا می خورد. شب های ماه مبارک در جاهایی که مجالس روضه بود شرکت می کرد و گاهی با تمام وجود گریه می کرد به طوری که بدنش می لرزید. @maalem_al_osul
هوالباقی ◽️ گفت‌ و نشنيدند، و سيّد هاشم‌ هم‌ رفت‌. اينك‌ بيايند تمام‌ دنيا را زاويه‌ به‌ زاويه‌ با شمع‌ جستجو كنند كجا سيّد هاشم‌ را خواهند يافت‌؟ كجا سيّد هاشم‌ پيدا ميشود؟ 📚روح مجرد،ص۶۷۴ و ۶۷۵ 📍۱۲ ماه مبارک رمضان سالگرد ارتحال عارف ربانی و عالم حقیقی، آیة الحق حاج سید هاشم حداد قدس الله نفسه الزکیه @maalem_al_osul
بسم الله الرحمن الرحیم 🔻شیوه‌های رسیدن به خدا: ✅ یکی از شیوه‌های رسیدن به خدا، شکسته‌دلی است. خداوند می‌فرماید:«انا عند منکسرة قلوبهم» حزنی که بر اثر شکسته‌دلی می‌آید، دل را شستشو می‌دهد و پاک می‌گرداند. در روایت آمده: «المومن بشره فی وجهه و حزنه فی قلبه» مومن اهل لبخند است اما در دل حزن دارد. ❇️❇️حزن چگونه پدید می‌آید: 1⃣ وقتی انسان اشتباهی می‌کند. هم نسبت به خدا شرم و حیا می‌آید و هم حزن از خطا و کارش دارد. در روایت هست که گاهی خداوند به بنده مومنش اندکی گناه می‌دهد تا دچار عجب نشود و باز گردد. 2⃣کسی که مظلوم واقع شده کسی که دچار ظلم شده، دل‌شکسته می‌شود و با همین حزن، به خدا نزدیک می‌شود. 3⃣ عالی‌ترین حزن: کسی که می‌خواهد به خدا و فنا برسد، اما نمی‌رسد و در قبض است. می‌خواهد فقط خدا باشد، اما می‌بیند حضور قلب ندارد. 🔹این حزن به شکل عجیبی دل را شستشو می‌دهد، از کدورت‌ها پاک می‌کند و تعشقات را از بین می‌برد. (استاد آیة الله سید یدالله ) @maalem_al_osul
بسم الله الرحمن الرحیم میان ارض و سما بزم شادی و شور است به روی دست نبی آیه‌هایی از نور است بغل گرفته نبی سبط اکبر خود را و ان یکاد بخوان، چشم ابتران شور است گمان کنم که پیمبر به گوش او میگفت: خوشا به حال رسولی که با تو محشور است به رزق خوان حسن عالمی نمک گیرند عزیز کرده‌ی زهرا “کریم” مشهور است 🌺میلاد با سعادت امام حسن مجتبی علیه الصلوة و السلام مبارک باد🌺 @maalem_al_osul
بسم الله الرحمن الرحیم ❓ 🔻🔻مراجعه به آثار قدماء در علم اصول: 📍سوال: در فرآیند تحصیل علم اصول فقه، نیازی به مراجعه به کتب قدما نظیر مختصر ابن حاجب و شروح آن و آثار مرحوم علامه حلی وجود دارد یا خیر؟ ✅پاسخ استاد آیة الله دام عزّه: در حد مراجعه کنار معالم خوب است، نه بیشتر؛ مطالب ابن حاجب و علامه تقریبا همان مطالب معالم است. 🔅اصلا اینکه معالم رو انتخاب کردن علتش اینه که دریچه فهم اصول چهار قرن قبلش هست 🔸اگر بعدا حوصله کردین یک دور شیخ طوسی و سید مرتضی را ورق بزنین چون اونها یک سبک مطالب دیگه دارن که فرق میکنه 🔹و یک دور کتاب علامه شعرانی رو بخونین حتما که سعی کردن هر چی از اصول قدیم لازم بوده و در کتب جدید نیست اشاره کنند. @maalem_al_osul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🔻 همانطور که در تعدادی از جلسات خدمت رفقا عرض شد، کتاب المدخل یکی از کتب بسیار قابل استفاده ای است که در ابتدای آشنایی با علم اصول و در کنار قابل استفاده خواهد بود. 🔸البته از این کتاب تا پایان تحصیل علم اصول و حتی در کنار کتب سطح بالای اصولی نظیر می توان استفاده های شایانی برد. 🔹مرحوم علامه آیة الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی قدّس الله نفسه الزکیّه طلاب علوم دینی را به انس و مطالعه آثار دانشمند فرزانه، مرحوم‌ تشویق می فرمودند. 📍البته بر خلاف تصویر، کتاب المدخل تنها یک جلدی می باشد @maalem_al_osul
بسم الله الرحمن الرحیم 🔻 🔹نظرشان[مراد مرحوم علامه آیة الله حسینی طهرانی است] این بود که و بعد از آن حتماً خوانده شود، حتّى مى فرمودند که مبحث عامّ و خاصّ قوانین نیز خوانده شود، زیرا بسیارى از مطالب مفید اصولى را، مرحوم میرزاى قمّى در این بحث مطرح کرده که در کتاب درسى دیگرى نیامده است. مى فرمودند: اگر کسى قوانین را با حواشى آن خوب بخواند از درس گرفتن مستغنى است و با مطالعه یا مباحثه آنرا بخوبى مى فهمد. 📚حضرت آیة الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی ادام الله ظله العالی، نور مجرد، ج۱، ص۱۳۴. @maalem_al_osul
حاشیه وحید.zip
40.51M
🔸یکی از اصولیون بسیار اثرگذار و پر تاثیر تاریخ علم اصول، بدون شک علامه مجدد است. 🔹پیرامون نقش جناب وحید در تقابل اصولیون و اخباری ها و در نهایت تبدیل علم اصول به اصول کنونی، در جلسه اول عرایضی تقدیم شده است. 📍جناب وحید ۱۳ دور معالم را تدریس نموده و ظاهرا بیش از یکبار به این کتاب ارزشمند حاشیه زده اند. این تعلیقه ظاهرا از تعلیقات متاخر ایشان می باشد که برادر گرامی جناب آقای حسن نژاد در اختیار بنده قرار داده اند. @maalem_al_osul
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹یکی از شروح قابل استفاده جهت مراجعه و حل مشکلات کتاب معالم الاصول، شرح مرحوم استاد اعتمادی می باشد. 🔸این شرح به صورت مزجی تحریر شده و همچون آثار دیگر استاد اعتمادی، کاملا قابل استفاده است. 📍مرحوم استاد اعتمادی در مصاحبه ای می فرمودند: این کتاب اولین کتاب تالیفی من است و برای کسب هزینه نشر آن، پنجاه سال نماز استیجاری متقبل شدم! @maalem_al_osul
🔹چه لزومی دارد ما این همه در مباحثِ غیر لازمِ اصول معطّل شویم؟ ✅ در این زمینه مرحوم (رضوان الله علیه) کار خوبی کرده ‌اند. آن کاری که ایشان در باب اصول کردند و آن پیشنهادی که در زمینۀ درس و تعلیم اصول دادند، پیشنهاد خوبی است. بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی ۱۳/۹/۱۳۷۴ @osul_fighh
بسم الله الرحمن الرحیم 🔻نکاتی پیرامون کتاب 1⃣: 🔸این کتاب شامل سه بخش است: الحلقۀ الاولی، الحلقۀ الثانیه و الحلقۀ الثالثه. هر حلقه یک دوره کامل مباحث علم اصول است به این نحو که در حلقه اول قواعد علم اصول به صورت ساده و روشن، بدون اقوال متعدد و استدلال ‌های پیچیده در ساختاری بدیع آورده شده است؛ 🔹در حلقه ثانیه در همان چارچوب و ساختار، مباحث حلقه قبل مقداری استدلالی ‌تر، همراه با اقوال بیشتر و به علاوه مسائل فنی ‌تری که در حلقه قبل نبوده، بررسی می ‌شود؛ 🔸اما در حلقه ثالثه مباحث کاملاً تخصصی و همراه با اقوال و خط ‌های اصلی در مسئله و استدلال ‌های بیشتری بیان می ‌شود. با این آموزشِ مرحله ‌ای ذهن طلبه کم‌ کم ورزیده شده و آماده درس خارج می ‌شود. ◽️اما برخی از اساتید گمان کرده ‌اند هر حلقه شامل بخشی از علم اصول است (مثلاً حلقه اولی مباحث الفاظ است و حلقه دوم مباحث عقلی و حلقه سوم مباحث حجج و اصول عملیه) آن ‌گاه چون مقداری از صفحات اول حلقه اولی را خوانده ‌اند تصور می ‌کنند، سطح حلقات خیلی پایین است؛ در حالی که اگر مقدمه کتاب را می ‌خواندند از ویژگی آموزش تدریجی و مرحله ‌ای حلقات مطلع می ‌شدند. 📚منبع: خبرگزاری حوزه https://eitaa.com/joinchat/3724476463C50b868e967
بسم الله الرحمن الرحیم ◽️به گفته اساتید، یکی از جدی ترین چالش های پیش روی دین داری در جهان معاصر، در کنار مساله الحاد، قرائت های متعددی است که در قالب قرائت دینی، از اسلام ارائه شده و به علاقه مندان دین داری عرضه می شود. ◾️این مسأله آن چنان خطیر است که اشخاصی نظیر حضرت آیة الله و استاد مشکل اصلی اسلام ناب در چند دهه آینده را تعدد قرائت می دانند نه الحاد! 🔹توجه به این معضل که به صورت جدی رگه هایی از آن را از دوره اصلاحات به این ور مشاهده می کنیم، ضرورت فعالیت جدی تر در علم اصول را طلب می کند. ✅اساسا می توان گفت در شبهات جدیدی که به دین وارد می شود، علم اصول نیز در مسیر و چه بسا دوشادوش و عهده دار دفاع از دین خواهد بود. https://eitaa.com/joinchat/3724476463C50b868e967
هدایت شده از استاد وکیلی
🔺 دوره اول مدرسه تابستانی-مجازی «صبح توحید» درسگفتارهایی با ارائه: ✔️ عقاید استدلالی۱: حجة الاسلام و المسلمین ابراهیمی ✔️ منطق کاربردی۱: حجة الاسلام و المسلمین حبیبی ✔️ سبک زندگی توحیدی۱: حجة الاسلام و المسلمین تولایی ⏱ مهلت ثبت نام: ۳۱خرداد 👈 اطلاعات بیشتر و ثبت نام: towhid.org/1362/text ___ ☑️ @ostad_vakili
هویت طلبگی ج01.mp3
23.79M
🔻گفت و گویی صمیمی پیرامون هویت، جایگاه و هدف حوزه های علمیه 🔸جلسه ، ۳۰ شوال در جمع شماری از طلاب ممتاز شهرستان کاشان @taamolat_darsi
هویت طلبگی ج02.mp3
15.5M
🔻گفت و گویی صمیمی پیرامون هویت، جایگاه و هدف حوزه های علمیه 🔸جلسه ، ۳۰ شوال در جمع شماری از طلاب ممتاز شهرستان کاشان @taamolat_darsi
🖋آیة الله علیدوست: 🔹شیخ اعظم متاجر را به مکاسب محرمه ی خودش رسانید. من متاجر رو مثال می زنم چون یکی از مبسوط ترین کتابها است و قبل از شیخ است. اگر کسی مکاسب محرمه، بیع و خیارات شیخ اعظم را  با ، و جواهر مقایسه کند متوجه می شود شیخ چه کار کرده است. 🔸تازه به عنوان یک کتاب پیشرفته است و کتابی است که فقیهی مثل نجفی آن را نگاشته است؛ ولی در عین حال می بینیم که شیخ خیلی بحث را پیش برده است؛ اما بخشی را هم برای آینده گذاشته است. ، شرایع ۱۲ هزار فرعی دایی خود را به تذکره ی حدود ۵۰ هزار فرع رساند.  آیندگان باید بیایند و این مکاسب را به جایی برسانند . ✅ اگر بگوییم فقیهان کم کار کردند بی انصافی است، اگر بگوییم خیلی کار کردند و کم مانده است ساده اندیشی است و اگر بگیم خیلی کار کردند و خیلی خیلی مانده این درست است. 📚برگرفته شده از وبلاگ روش شناسی اجتهاد (روشنا) @osul_fighh
مسیر طلبگی ج01.mp3
8.91M
(۱) ، ۲ ذی القعده ۱۴۴۱ گفت و گویی صمیمی پیرامون: 🔸ارکان چهارگانه تحصیل در حوزه 🔹اهمیت استفاده از تعطیلات جهت رشد علمی سریع 🔸شیوه و مراحل تحصیل مطلوب ، و 🔹فهرستی از دروس و مباحثی که جهت تحصیل اجتهادی علوم اسلامی لازم است در کنار ادبیات کار شود در جمع شماری از طلاب ممتاز شهرستان کاشان @taamolat_darsi
مسیر طلبگی ج02.mp3
13.63M
(۲) ، ۲ ذی القعده ۱۴۴۱ گفت و گویی صمیمی پیرامون: 🔹اشکالات شیوه تحصیلی متعارف در حوزه 🔸ضرورت رجوع به آثار قدماء در علم منطق (فارابی، بوعلی و خواجه نصیرالدین طوسی) 🔹پیشنهاد سیر مناسب تحصیل منطق جهت اجتهاد در علوم اسلامی 🔸بیان مختصر پاره ای از اشکالات مرحوم مظفر رضوان الله علیه در جمع شماری از طلاب ممتاز شهرستان کاشان @taamolat_darsi
مسیر طلبگی ج03.mp3
13.47M
(۳) ، ۳ ذی القعده ۱۴۴۱ گفت و گویی صمیمی پیرامون: 🔸سیر تحصیلی لازم جهت آشنایی با علم 🔹ضرورت تفکیک میان آموزش صحیح عقاید و آموزش علم کلام 🔸بن بست های شناخت علم کلام به عنوان یک علم مستقل در جمع شماری از طلاب ممتاز شهرستان کاشان @taamolat_darsi
مسیر طلبگی ج04.mp3
13.83M
(۴) ، ۳ ذی القعده ۱۴۴۱ گفت و گویی صمیمی پیرامون: 🔹روش مناسب تحصیل علم 🔸توصیه به تحصیل 🔹فرصت مناسب تحصیل و جهت آشنایی با اساطین فقهی قدیم و جدید 🔸سیر تحصیلی مناسب در حوزه های علمیه 🔹ضرورت آشنایی با ، و دانش های زبانی در جمع شماری از طلاب ممتاز شهرستان کاشان @taamolat_darsi