eitaa logo
تأملات | تولايى
4.9هزار دنبال‌کننده
748 عکس
323 ویدیو
47 فایل
🔹️شبکه های مجازی ما: ➡️t.me/m_a_tavallaie ➡️instagram.com/m_a_tavallaie ➡️virasty.com/m_a_tavallaie 🌐tavallaie.org ✅ ارتباط با ادمین: @admin_taamolat 📍حسینیه تأملات: @hosseinie_taamolat 📍کانال درسی: @taamolat_darsi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🔻 همانطور که در تعدادی از جلسات خدمت رفقا عرض شد، کتاب المدخل یکی از کتب بسیار قابل استفاده ای است که در ابتدای آشنایی با علم اصول و در کنار قابل استفاده خواهد بود. 🔸البته از این کتاب تا پایان تحصیل علم اصول و حتی در کنار کتب سطح بالای اصولی نظیر می توان استفاده های شایانی برد. 🔹مرحوم علامه آیة الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی قدّس الله نفسه الزکیّه طلاب علوم دینی را به انس و مطالعه آثار دانشمند فرزانه، مرحوم‌ تشویق می فرمودند. 📍البته بر خلاف تصویر، کتاب المدخل تنها یک جلدی می باشد @maalem_al_osul
بسم الله الرحمن الرحیم 🔻 🔹نظرشان[مراد مرحوم علامه آیة الله حسینی طهرانی است] این بود که و بعد از آن حتماً خوانده شود، حتّى مى فرمودند که مبحث عامّ و خاصّ قوانین نیز خوانده شود، زیرا بسیارى از مطالب مفید اصولى را، مرحوم میرزاى قمّى در این بحث مطرح کرده که در کتاب درسى دیگرى نیامده است. مى فرمودند: اگر کسى قوانین را با حواشى آن خوب بخواند از درس گرفتن مستغنى است و با مطالعه یا مباحثه آنرا بخوبى مى فهمد. 📚حضرت آیة الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی ادام الله ظله العالی، نور مجرد، ج۱، ص۱۳۴. @maalem_al_osul
حاشیه وحید.zip
40.51M
🔸یکی از اصولیون بسیار اثرگذار و پر تاثیر تاریخ علم اصول، بدون شک علامه مجدد است. 🔹پیرامون نقش جناب وحید در تقابل اصولیون و اخباری ها و در نهایت تبدیل علم اصول به اصول کنونی، در جلسه اول عرایضی تقدیم شده است. 📍جناب وحید ۱۳ دور معالم را تدریس نموده و ظاهرا بیش از یکبار به این کتاب ارزشمند حاشیه زده اند. این تعلیقه ظاهرا از تعلیقات متاخر ایشان می باشد که برادر گرامی جناب آقای حسن نژاد در اختیار بنده قرار داده اند. @maalem_al_osul
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹یکی از شروح قابل استفاده جهت مراجعه و حل مشکلات کتاب معالم الاصول، شرح مرحوم استاد اعتمادی می باشد. 🔸این شرح به صورت مزجی تحریر شده و همچون آثار دیگر استاد اعتمادی، کاملا قابل استفاده است. 📍مرحوم استاد اعتمادی در مصاحبه ای می فرمودند: این کتاب اولین کتاب تالیفی من است و برای کسب هزینه نشر آن، پنجاه سال نماز استیجاری متقبل شدم! @maalem_al_osul
🔹چه لزومی دارد ما این همه در مباحثِ غیر لازمِ اصول معطّل شویم؟ ✅ در این زمینه مرحوم (رضوان الله علیه) کار خوبی کرده ‌اند. آن کاری که ایشان در باب اصول کردند و آن پیشنهادی که در زمینۀ درس و تعلیم اصول دادند، پیشنهاد خوبی است. بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی ۱۳/۹/۱۳۷۴ @osul_fighh
بسم الله الرحمن الرحیم 🔻نکاتی پیرامون کتاب 1⃣: 🔸این کتاب شامل سه بخش است: الحلقۀ الاولی، الحلقۀ الثانیه و الحلقۀ الثالثه. هر حلقه یک دوره کامل مباحث علم اصول است به این نحو که در حلقه اول قواعد علم اصول به صورت ساده و روشن، بدون اقوال متعدد و استدلال ‌های پیچیده در ساختاری بدیع آورده شده است؛ 🔹در حلقه ثانیه در همان چارچوب و ساختار، مباحث حلقه قبل مقداری استدلالی ‌تر، همراه با اقوال بیشتر و به علاوه مسائل فنی ‌تری که در حلقه قبل نبوده، بررسی می ‌شود؛ 🔸اما در حلقه ثالثه مباحث کاملاً تخصصی و همراه با اقوال و خط ‌های اصلی در مسئله و استدلال ‌های بیشتری بیان می ‌شود. با این آموزشِ مرحله ‌ای ذهن طلبه کم‌ کم ورزیده شده و آماده درس خارج می ‌شود. ◽️اما برخی از اساتید گمان کرده ‌اند هر حلقه شامل بخشی از علم اصول است (مثلاً حلقه اولی مباحث الفاظ است و حلقه دوم مباحث عقلی و حلقه سوم مباحث حجج و اصول عملیه) آن ‌گاه چون مقداری از صفحات اول حلقه اولی را خوانده ‌اند تصور می ‌کنند، سطح حلقات خیلی پایین است؛ در حالی که اگر مقدمه کتاب را می ‌خواندند از ویژگی آموزش تدریجی و مرحله ‌ای حلقات مطلع می ‌شدند. 📚منبع: خبرگزاری حوزه https://eitaa.com/joinchat/3724476463C50b868e967
بسم الله الرحمن الرحیم ◽️به گفته اساتید، یکی از جدی ترین چالش های پیش روی دین داری در جهان معاصر، در کنار مساله الحاد، قرائت های متعددی است که در قالب قرائت دینی، از اسلام ارائه شده و به علاقه مندان دین داری عرضه می شود. ◾️این مسأله آن چنان خطیر است که اشخاصی نظیر حضرت آیة الله و استاد مشکل اصلی اسلام ناب در چند دهه آینده را تعدد قرائت می دانند نه الحاد! 🔹توجه به این معضل که به صورت جدی رگه هایی از آن را از دوره اصلاحات به این ور مشاهده می کنیم، ضرورت فعالیت جدی تر در علم اصول را طلب می کند. ✅اساسا می توان گفت در شبهات جدیدی که به دین وارد می شود، علم اصول نیز در مسیر و چه بسا دوشادوش و عهده دار دفاع از دین خواهد بود. https://eitaa.com/joinchat/3724476463C50b868e967
هدایت شده از استاد وکیلی
🔺 دوره اول مدرسه تابستانی-مجازی «صبح توحید» درسگفتارهایی با ارائه: ✔️ عقاید استدلالی۱: حجة الاسلام و المسلمین ابراهیمی ✔️ منطق کاربردی۱: حجة الاسلام و المسلمین حبیبی ✔️ سبک زندگی توحیدی۱: حجة الاسلام و المسلمین تولایی ⏱ مهلت ثبت نام: ۳۱خرداد 👈 اطلاعات بیشتر و ثبت نام: towhid.org/1362/text ___ ☑️ @ostad_vakili
هویت طلبگی ج01.mp3
23.79M
🔻گفت و گویی صمیمی پیرامون هویت، جایگاه و هدف حوزه های علمیه 🔸جلسه ، ۳۰ شوال در جمع شماری از طلاب ممتاز شهرستان کاشان @taamolat_darsi
هویت طلبگی ج02.mp3
15.5M
🔻گفت و گویی صمیمی پیرامون هویت، جایگاه و هدف حوزه های علمیه 🔸جلسه ، ۳۰ شوال در جمع شماری از طلاب ممتاز شهرستان کاشان @taamolat_darsi
🖋آیة الله علیدوست: 🔹شیخ اعظم متاجر را به مکاسب محرمه ی خودش رسانید. من متاجر رو مثال می زنم چون یکی از مبسوط ترین کتابها است و قبل از شیخ است. اگر کسی مکاسب محرمه، بیع و خیارات شیخ اعظم را  با ، و جواهر مقایسه کند متوجه می شود شیخ چه کار کرده است. 🔸تازه به عنوان یک کتاب پیشرفته است و کتابی است که فقیهی مثل نجفی آن را نگاشته است؛ ولی در عین حال می بینیم که شیخ خیلی بحث را پیش برده است؛ اما بخشی را هم برای آینده گذاشته است. ، شرایع ۱۲ هزار فرعی دایی خود را به تذکره ی حدود ۵۰ هزار فرع رساند.  آیندگان باید بیایند و این مکاسب را به جایی برسانند . ✅ اگر بگوییم فقیهان کم کار کردند بی انصافی است، اگر بگوییم خیلی کار کردند و کم مانده است ساده اندیشی است و اگر بگیم خیلی کار کردند و خیلی خیلی مانده این درست است. 📚برگرفته شده از وبلاگ روش شناسی اجتهاد (روشنا) @osul_fighh
مسیر طلبگی ج01.mp3
8.91M
(۱) ، ۲ ذی القعده ۱۴۴۱ گفت و گویی صمیمی پیرامون: 🔸ارکان چهارگانه تحصیل در حوزه 🔹اهمیت استفاده از تعطیلات جهت رشد علمی سریع 🔸شیوه و مراحل تحصیل مطلوب ، و 🔹فهرستی از دروس و مباحثی که جهت تحصیل اجتهادی علوم اسلامی لازم است در کنار ادبیات کار شود در جمع شماری از طلاب ممتاز شهرستان کاشان @taamolat_darsi
مسیر طلبگی ج02.mp3
13.63M
(۲) ، ۲ ذی القعده ۱۴۴۱ گفت و گویی صمیمی پیرامون: 🔹اشکالات شیوه تحصیلی متعارف در حوزه 🔸ضرورت رجوع به آثار قدماء در علم منطق (فارابی، بوعلی و خواجه نصیرالدین طوسی) 🔹پیشنهاد سیر مناسب تحصیل منطق جهت اجتهاد در علوم اسلامی 🔸بیان مختصر پاره ای از اشکالات مرحوم مظفر رضوان الله علیه در جمع شماری از طلاب ممتاز شهرستان کاشان @taamolat_darsi
مسیر طلبگی ج03.mp3
13.47M
(۳) ، ۳ ذی القعده ۱۴۴۱ گفت و گویی صمیمی پیرامون: 🔸سیر تحصیلی لازم جهت آشنایی با علم 🔹ضرورت تفکیک میان آموزش صحیح عقاید و آموزش علم کلام 🔸بن بست های شناخت علم کلام به عنوان یک علم مستقل در جمع شماری از طلاب ممتاز شهرستان کاشان @taamolat_darsi
مسیر طلبگی ج04.mp3
13.83M
(۴) ، ۳ ذی القعده ۱۴۴۱ گفت و گویی صمیمی پیرامون: 🔹روش مناسب تحصیل علم 🔸توصیه به تحصیل 🔹فرصت مناسب تحصیل و جهت آشنایی با اساطین فقهی قدیم و جدید 🔸سیر تحصیلی مناسب در حوزه های علمیه 🔹ضرورت آشنایی با ، و دانش های زبانی در جمع شماری از طلاب ممتاز شهرستان کاشان @taamolat_darsi
هوالعلیم آیة الله شب زنده دار حفظه الله: 🔹برخي شناخت مكاتب فقهي را لازم نمي‌ دانند و آن را تضييع وقت مي‌ شمارند و مي‌ گويند آنچه مهم است، اين است كه عبد به «قطع» به عنوان حجت در برابر خدايش برسد و اصلاً مهم نيست كه اين قطع از كدام مكتب و از كجا مي ‌آيد. 🔸 گروهي ديگر اما معتقدند ممكن است در سخنان مكتب هاي ديگر، سخن حقي باشد كه باعث تغيير نظر ما شود؛ از اين رو آشنايي با مكاتب فقهي ضروري است. ✅ اما به اعتقاد من كسي كه با فقه سر و كار دارد، در دو مقام است: مقام پاسخ‌گويي در برابر شارع و مقام پيشرفت علم، و روشن است كه كاركرد آشنايي با مكاتب فقهي در مقام پيشرفت علم است نه در مقام رسيدن به قطع و حجت در برابر شارع. ✅ با شناخت مكاتب و برجسته كردن نقاط ضعف و قوت آن‌ها در حقيقت از اشتباهات ديگران جلوگيري و بسياري از مشكلات رفع مي‌شود. @osul_fighh
تأملات | تولايى
هوالعلیم #مکتب_شناسی_فقهی آیة الله شب زنده دار حفظه الله: 🔹برخي شناخت مكاتب فقهي را لازم نمي‌ دا
البته بنده در ذیل این فرمایش نکاتی دارم که ان شاءالله در موقع خود عرض خواهم کرد
هدایت شده از مدرسه صبح توحید
مراتب نفس.mp3
7.38M
🌹هوالعلیم 🎧 🔸مراتب نفس در آیینه قرآن کریم و کلام بزرگان 🔹عارفان الهی پیرامون حقیقت انسان چه می گویند؟ 🔸ماجرای همه ما... ◽️برشی از جلسه سوم @sobhetowhid
🔰نقدی بر منهج رجالی مرحوم آیةالله خوئی رضوان الله علیه حضرت آیة الله شبیری زنجانی: 🔸مرحوم آقای خوئی اعلی الله مقامه انصافا جزء نوادر بود و از جهات بر حوزه‌های علمیه حق دارند. ولی انسان نباید این واقعیت را انکار کند که مقام عصمت مخصوص انسان‌های معدودی است. ایشان در اواخر، به فکر این افتاد که رجالی بنویسد. ایشان بعد از آقای بروجردی به قم آمدند و این سفر بر ایشان تأثیر گذاشت و احساس نمودند که به رجال هم احتیاج دارند. اما ایشان از اوائل امر به مسأله رجال مشغول نبودند؛ بلکه در اواخر، در حالی که کارهای زیادی هم داشتند، مشغول این کار شدند. کارهایی مثل تدریس اقسام مختلف، مرجعیت و... . 🔹این قابل انکار نیست که آقای خوئی فوق متعارف کار کرده است و چنین رجالی نوشته است. چنین کاری با شرایط ایشان، شوخی نیست. ولی طبیعی قضیه این است که کسی که از ابتدای عمر مشغول این مباحث نشده است، با افرادی مثل صاحب قاموس الرجال که از ابتدا روی رجال کار کرده است، متفاوتند. 🔸ما گفته‌ایم که هر مقدار هم که استعداد قوی باشد، ولی اگر کسی در مباحث وارد در فقه کار نکرده باشد و مثلا نداند که در فقه، آیا متنجّس، نجس هست یا نه؟ اگر در کتاب دیات، روایتی وارد شده باشد که ذیلش مطلبی باشد که از آن استفاده شود که متنجّس، منجّس است، چنین فردی نمی‌تواند این مورد را ضبط کند. چون او، این روایت را به خاطر مسأله دیات ضبط می‌کند. اما کسی که متوجه باشد که یکی از مسائل همین است که آیا متنجّس، منجّس است؟ وقتی چنین روایتی را ببیند، همین روایت را از باب دیات، برای آن بحث (در باب طهارت) ضبط می‌کند. ✅ ادامه دارد... @osul_fighh
تأملات | تولايى
🔰نقدی بر منهج رجالی مرحوم آیةالله خوئی رضوان الله علیه حضرت آیة الله شبیری زنجانی: 🔸مرحوم آقای خو
🔹صاحب قاموس الرجال، گاهی برخی موارد را از یک شعر شاعر، یا یک مسأله تاریخی استفاده می‌کند؛ ولی آقای خوئی اینگونه نبوده‌اند. مثلا در مورد این عبارت که «کان مولی رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم»، آقای خوئی می‌گویند این فرد، در زمان پیغمبر نبوده است تا آن حضرت(صلّی الله علیه و آله)، او را آزاد کرده باشند؛ بلکه در زمان امام صادق علیه السلام بوده است. در نتیجه در این سند، باید سقط صورت گرفته باشد. اما کسی که اهل فنّ باشد، می‌داند که در مورد موالی، لازم نیست که حتما خود فرد آزاد شده پیامبر(صلّی الله علیه و آله) باشد؛ بلکه حتی اگر جدّ او هم آزاد شده باشد، به احفاد، موالی گفته می‌شده است. مثلا زرارة بن أعین را «مولی بنی شیبان» می‌گویند، در حالی که سُنسُن که جدّ زرراره است، آزاد شده بنی شیبان است و نه خود او. در حالی که آقای خوئی در بعضی از موارد اشکال کرده‌اند. در اینجا ذوق چنین عالم رجالی، با رجالی دیگر که از ابتدا در این مباحث تمرکز داشته است، متفاوت است. 🔸یا مثلا در مورد کامل الزیارات، ایشان همه روایاتش را معتبر می‌دانند ولی بعد روایاتی که صدوق نقل می‌کنند را ضعیف می‌دانند. قهرا این مسأله در اثر همین است که اگر ایشان از ابتدا در این امور ممارست داشتند، طرز فکر ایشان به شکل دیگری بود. 🔆این نقد، منافاتی با حقوق و نبوغ ایشان ندارد؛ رضوان الله تعالی علیه. @osul_fighh
هدایت شده از مدرسه صبح توحید
🌹هوالعلیم 🔻سلسله جلسات مبانی نظری سلوکی الی الله از استاد تولائی 🔸مبانی نظری سلوک الی الله 1⃣ https://eitaa.com/ostad_vakili/287 🔸مبانی نظری سلوک الی الله 2⃣ https://eitaa.com/ostad_vakili/324 🔸مبانی نظری سلوک الی الله 3⃣ https://eitaa.com/ostad_vakili/350 🔸مبانی نظری سلوک الی الله 4⃣ https://eitaa.com/ostad_vakili/351 📌جلسه چهارم و انتهایی این دوره برای درک بهتر مطالب درس سبک زندگی توحیدی توسط استاد معرفی شده بود @sobhetowhid