صوت.mp3
14.8M
🌱 مهارت امیدبانی
ارائه در یک جلسه فشرده در دهمین نشست سالانه فعالان اکران مردمی جشنواره عمار
#حجت_الاسلام_قنبریان
* اگر پسندیدید تبیین مبسوط در ۱۴ جلسه را اینجا ببینید: http://mghanbarian.ir/lecture/5422/
#جهاد_امید
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🌱 مهارت امیدبانی ارائه در یک جلسه فشرده در دهمین نشست سالانه فعالان اکران مردمی جشنواره عمار #حجت_
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 ویدئو کامنت #امید_بانی
⭕️ سخنرانی حجت الاسلام قنبریان در دهمین نشست سالیانه فعالان اکران مردمی جشنواره عمار در شهر قم
🔰5 محور امیدبانی :
🔷 رویاداشتن
🔶 جد و جهد کردن
🔷 استفاده از تجارب موفق و ناموفق
🔶 مدیریت بازه آرمانها
🔷 توجه به سلسله امیدها
فایل صوتی این سخنرانی را اینجا ببینید:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3240
#جهاد_امید
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 غدیر یک سبک است نه صرفاً واقعه!
1⃣ جعل ولایتِ غدیر، "ولایت باطنی و تکوینی" نبود همین "ولایت ظاهری سیاسی-اجتماعی" بود. اولی جعل ندارد؛ نه غدیر دارد نه سقیفه! دومی است که طرح با مردم و هم غصب از ولیّ دارد. پس غدیر سیاسی را صرفا به مناقب عرفانی خوانی تقلیل ندهیم!
2⃣ "غدیر"، تکرار "عقبه" است. پیامبریِ محمد(ص) از خدا بود، اما مردم مدینه دو عقبه با او بیعت آزادانه کردند تا پیامبر(ص)، حاکم آنها شد؛ هرگز به زور بر آنها حاکم نشد.
"از این حیث" غدیر یکبار دیگر در ۱۸ ذی حجه ۳۵ هجری تکرار شد وقتی "عامه مردم" به علی(ع) برگشتند و اقلا بعنوان "حاکم عادل" با او بیعت آزادانه کردند!
3⃣ "سقیفه"، بازتولید "دارالندوهِ" مکه است. تصمیم گرفتن بزرگان قریش برای عموم مردم؛ واسطه شدن کانون های خاص بین عموم مردم و پدیده حاکم!
4⃣ چه بسا عالم و شاعر و مداحِ علی باوری که غدیر را با "عقبه" پیامبر(ص) نفهمد و نگوید! کار تمام شده ی آسمان بداند و لازم باشد به زور و "سلطه" بر زمین استقرار یابد!
و ای بسا متفکر و نویسنده ای #سنّی که از سبک حاکمیتِ غدیر بگوید! تصریح بکند یا نکند، "ولایت" را متمایز از "سلطه"؛ و حکومت را حتی وقتی "جعل الهی" دارد، نیازمند "پذیرش مردمی" بداند!
⬅️ شیعه و سنّی رهزنی نکند؛ غدیر، پیام سیاسی خدا برای انسان در همه زمانها و همه مکان هاست!
📎مطلب مرتبط:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1902
* دراینباره گفته و این روزها بیشتر می گویم!
محسن قنبریان ۲۴ تیر۱۴۰۱
#غدیر
#وحدت_شیعه_سنی
#غدیر_فراتاریخی
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔅 غدیر یک سبک است نه صرفاً واقعه! 1⃣ جعل ولایتِ غدیر، "ولایت باطنی و تکوینی" نبود همین "ولایت ظاهری
📖سلسله درسهای نهج البلاغه /جلسه اول/ شب ولادت امیرالمومنین(ع)۹۹/قم المقدسه
#بازنشر
💢درسی که دو ۱۸ذی الحجه می دهد!:۱۸ذیالحجه ۱۰هجری(غدیر) و ۱۸ذیالحجه ۳۵هجری(بیعت پس از عثمان)!(۱)
❓فرق این دو بیعت چه بود؟!
❓بیعتی که فاطمه(س) دنبالش بود با بیعتی که مالک اشتر و بقیه اصحاب منعقد کردند چه تفاوتی داشت؟!
🔅بیعت اول و آنچه فاطمه(س) دنبالش بود، بیعت با علی(ع) بود بعنوان یک "امام"، "ولیّ قدسی" که سند از خداوند خورده است. مرکز عدالت است. با او عدل سیاسی شروع و بقیه اجزاء عدالت اجتماعی جمع میشود.
⬅️این بیعتِ غدیر نقض شد و فراخوان فاطمه(س) اجابت نشد. لذا جامعه شیعی و حکومت امامت در فرهنگ شیعه به بار ننشست!
🔅بیعت دوم(ذی حجه۳۵هجری)، بیعت با همان علی(ع) است اما به عنوان یک "ولیّ عرفی"، "حاکمی مثل خلفای قبل" که برای "عدالت اجتماعی" و "وحدت" برگزیده اند!
🔸امیر(ع) در نامه۶ به معاویه می نویسد:"همان مردمی که با ابوبکر و عمر و عثمان بیعت کردند، با همان شرایط("علی ما بایعوهم علیه") دست بیعت به من دادند". واضح است مردم با آن سه بعنوان امام برحق و ولیّ قدسی بیعت نکرده بودند!
امام(ع) بیعت خود را مشروط به قبول امامتش نکرد و با حضور مردم به حاکم شدن برآنها در حد یک رهبر سیاسی-اجتماعی موافقت کرد.
🔸برای عدالت اجتماعی:
شروع نهضت علیه نظام تبعیضی اموی توسط ۹نفر از اصحاب امیرالمومنین در عراق کلید خورد. به شام و دوباره کوفه و حمص تبعید شدند. با سعید بن عاص(والی کوفه) و معاویه(در شام) بحث کردند و از حمص به مصر و بصره و کوفه رفتند و مخالفان را شوراندند. از کوفه۲۰۰نفر، از بصره۱۰۰نفر و از مصر۳۰۰نفر، به مدینه آمدند و ۴ماه عثمان را محاصره کردند که به قتل او انجامید!
بعد همه به همراه اهل مدینه به امیر(ع) هجوم آوردند و با او بیعت کردند(خ۵۴و۹۲و۱۳۶و۲۲۹).
امام وقت بیعت به مردم وعده داد:"ای مردم مرا در کار اصلاح خودتان یاری دهید. به خدا سوگند که داد مظلوم را از ظالم می گیرم و افسار ستمکار را می کشم تا او را به آبشخور حق در آورم هرچند آن را خوش ندارد"(خ۱۳۶)
عدالت گستری را علت پذیرش چنین حاکمیتی معرفی کرد:"اگر نبود حضور مردم و تمام بودن حجت برمن به جهت وجود یاور، و پیمانی که خداوند از عالمان گرفته که در برابر پُرخوری ستمکاران و گرسنگی ستمدیدگان ساکت ننشینند، بی تردید دهنه شترحکومت را بر کوهانش می افکندم..."(خ۳)
🔸برای وحدت مسلمین:
ابتدا نمی پذیرفت، وقتی گفتند خبر قتل عثمان و معلوم نشدن خلیفه، تفرقه درست می کند راضی شد(الامامه و السیاسه/ ابن قتیبه/ الجزء الاول ص۴۶و۴۷)
⬅️یعنی امام قدسی، منتظر شیعه شدن همه نشد و بخاطر عدالت و وحدت به همان حاکمیت عرفی راضی شد. علی(ع) رهبر عامه و سنی ها شد! در سپاهش به فقه شیخین نماز می خواندند!(۲)
🔺تشیع سیاسی متولد شد. کسانی که به علی(ع) اعتقاد دینی نداشتند و ولایت او را شرعی و جعل الهی نمی دانستند؛ اما با وحدت، علیه قاسطین (ضد عدالتها/ حزب اموی) شدند.
امیر(ع) همه را علیه قاسطین بسیج کرد و باز حین بیعت گفت:"من خوب زیر و روی این امر را بررسی کردم تا آنجا که خواب را از چشمم ربود. تنها دو راه پیش روی خود یافتم: یا با آنها(قاسطین) بجنگم یا آنچه را که محمد(ص) آورده، انکار کنم!"(خ۵۴)
🔅امام خمینی و این درس:
ولایت فقیه برتر از ولایت معصوم نیست. به تعبیر سردار سلیمانی در وصیتنامه اش برخی آنرا بعنوان "اعتقاد دینی" قبول دارند و برخی(سنّی ها) به عنوان "اعتقاد عقلی".
عده کمی در ایران و اکثری در جهان اسلام، رهبری امام را از جانب خدا و معصوم قبول نکردند بلکه آنرا برای وحدت مسلمین و برای عدالت و مقابله با مستبدین و مستکبرین خواستند.
امام هم روی دو چیز تاکید داشت:
۱.تشکیل حزب بزرگ مستضعفین
۲.وحدت مسلمین
❗️عجب اینکه نه پیروان شیرازی، بلکه برخی محافل و حتی علمای انقلابی این ضرورت را خوب پاس نداشتند!
❓آیا کمیل و مالک و صعصعه و... در زمان ولایت عام و عرفی علی(ع) سنّی شدند؟!! چگونه شیعه گری کردند که راهبرد امیر(ع) برای وحدت علیه استکبار اموی ضربه نخورد؟!
❓چگونه از آن ولایت عام، ولایت خاص نتیجه گرفته شود؟! چگونه جامعه مسلمین ازعدالت، به عدل سیاسی(امامت) راهبری شود؟!
اینها درسهایی است که باید از امام تشیع و ولیّ مستضعفین در نهج البلاغه یاد بگیریم...
ادامه دارد...
🎵صوت این جلسه را بشنوید:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1901
...............
۱.طبقات الکبری ج۳ص۳۱
۲.الروضه الکافی ترجمه محلاتی ج۱ص۸۸و۸۹
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ خوانده نشدن "جنگ فقر و غنا" در بُعد داخلی به تجاوز بیشتر اغنیاء به فقرا می انجامد!
این ویدئو قسمتی از ارائه سال قبل است.۱ چنانچه میگویم مثل آقای ملکیان کسی است که با صداقت و صراحت به این ادبیات امام اشکال می کند؛ و الا کم نیستند کسانی در بین غیر دگر اندیشان، درون بدنه جناح های رسمی قدرت که با ریش و عمامه، علیه این دوگانه کار می کنند؛ با عین حال زیاد هم امام،امام می کنند!
• جنگ فقر و غنا، جنگی از سوی مرفهین بی درد و اسلام آمریکایی شان، علیه محرومین است. مرفهین و خوانشی از اسلام که "کانون ثروت" اش، "کانون قدرت" ساخته و می سازد یا از کانون قدرت، به کانونی از ثروت رسیده اند. در سیاست گذاری ها و اجرا، عمدتا دنبال نفع همین طبقه برخوردار و علیه عموم مردم بخصوص طبقات محروم است! اگر اجازه مقاومت به فقراء در مقابل این جنگ قارونی داده نشود، دیگر #تجاوز یکطرفه به حقوق عامه اتفاق می افتد!
• اینجا جا برای تفصیل نیست؛ دراین کانال برخی از ساختارها، رویه ها، سیاستها و نحوه اجراها برای این جنگ و تجاوز علیه فقرا #تبیین شده است!
........................
۱.فایل صوتی کامل این ارائه را اینجا بشنوید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/2244
#سالگرد_پیام_قطعنامه
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
❓ چرا پیامبر(ص)، علی(ع) را ولیعهد حکومتی خود نکرد⁉️
• دو دوتا، چهارتایِ اهالی قدرت می گوید اگر می خواست امر حکومت و سرپرستی سیاسی اجتماعی امت پس از خود از دست علی(ع) خارج نشود، باید از روز بعد غدیر، ایشان را #ولیعهد_حکومت خود می کرد. یعنی امور حکومت را به دست او می سپرد، تا #انتقال_قدرت در زمان حیات خودش صورت میگرفت؛ چنانچه بعدا اموی ها و عباسی ها با ولایتعهدی اینچنین، کار را در دست سلسله ای که می خواستند نگه می داشتند!
❗️عجیب تر اینکه حکم به "وصایت" امیرالمومنین(ع) از روز "انذر عشیرتک الاقربین" تا "غدیر" بوده است! #لقب_وصی برای حضرت بخصوص از بعد غدیر، زبانزد بوده است.۱
❓ به راستی "وصایتِ پیامبر" چه فرقی با "ولایتعهدی" ای که بعداً رایج شد دارد؟!
❓ چرا از این وصایت -که امامت است- "انتقال رسمی قدرت سیاسی" مثل دوره اموی و عباسی، استنباط و استخراج نشد؟!
❗️باز عجیب تر اینکه اهلبیت(ع) علیرغم تصریح به وصایت حضرت امیر(ع) و سایر ائمه ۲؛ نه تنها علی(ع) را ولیعهد حکومتی پیامبر(ص) ندانسته، بلکه اساساً ولایت عهدی را بدعت در اسلام شمرده اند!
در عهدنامه امام مجتبی(ع) با معاویه شرط می شود که: معاویه کسی را ولی عهد خود نکند! سیدالشهدا(ع) با یزید دو معارضه دارد:
۱) اصل بدعت ولایتعهدی در اسلام
۲) فسق و فقدان شرایط خلافت در یزید
❓ واقعاً فرق وصایت با ولایت عهدی در چیست؟!
⬅️ ولایتعهدی مکانیزمی برای انتقال قدرت در سلسله های خاص، یکی بعد دیگری بود. ولایتعهدی بستره ای بود که "خلافت و بیعت آزادانه مردم" را تبدیل به "سلطنت موروثی" و"بیعت تشریفاتی" می کرد!
از سالها قبل از فوت حاکم، ولیعهدی در نظر گرفته می شد و زمینه برای انتقال قدرت به او فراهم می شد! مخالفین احتمالی، خریده یا سرکوب می شدند و بعد ولایت عهدی، علنی می شد؛ برایش با زور و اقتدارِ حاکم مستقر بیعت گرفته می شد و مردم در کار انجام شده قرار می گرفتند. نپذیرفتن او، خروج تلقی شده به خون کشیده می شد. در یک کلام، مردم به کلی کنار گذاشته می شدند! مکتب اهلبیت، ولایت عهدی را بدعت خواند!۳
• پیامبر(ص)، به حکم الهی امامت علی(ع) را ابلاغ و او را وصی خود خواند، اما ولی عهد حکومتی بشکل اموی و عباسی نکرد. اینگونه اگر مردم ابلاغ الهی را رها و حاکمی دیگر برمی گزیدند، البته آثار حاکم مفضول یا حاکم جور را در زندگی می دیدند؛ قیامت هم در محضر الهی باید پاسخگو بودند، اما امام حق، خود را به زور و غلبه بر آنها تحمیل نمی کرد. مردم باید حکومت را به امام حق، اعطاء کنند؛۴ نه حاکم عدل، ولیعهدی کسی را بر مردم تحمیل و برای اطاعت اجباری، آنها را ذلیل کند.
• بیجا نیست رشید رضا در المنار نقل می کند: یکبار دانشمندی المانی در حضور جمعی از مسلمانان از جمله بزرگان مکه در استانبول گفت: سزاوار است که ما برای معاویه تندیسی از طلا بسازیم و آنرا در یکی از میادین برلین نصب کنیم! پرسیدند : چرا؟! گفت: زیرا معاویه بود که نظام حکومت اسلامی را از مردمسالاری به نظام استبدادی[سلطنت موروثی] دگرگون ساخت. اگر چنین نشده بود، اکنون اسلام سراسر جهان را فراگرفته و مردم آلمان و دیگر اروپائیان عرب مسلمان بودیم"!۵
• حالا این سخن، شیرین تر جلوه می کند که: "عید غدیر، عید دخالت مردم در امر حکومت است".۶
...............................
۱. ابن ابی الحدید تعدادی از اشعاری که به وصایت حضرت امیر(ع) اشاره دارد را اورده است
۲. خطبه۲ نهج البلاغه: فیهم الوصایه و الوراثه
۳. چرا امام حسین(ع) ولایتعهدی را بدعت اما امام رضا(ع) آنرا پذیرفت را شهید مطهری پاسخ می دهد:
http://mortezamotahari.com/fa/questionview.html?QuestionID=62471
۴. حکمت۲۲ نهج البلاغه
۵. تفسیرالمنار ج۱۱ص۲۶۰
۶. رهبر انقلاب ۷۵/۲/۱۸
#غدیر
📝محسن قنبریان ۱۴۰۱/۴/۲۶
☑️ @m_ghanbarian
⭕️امتداد غدیر در سایه جمهوریت و عدالت
🔹درس های غدیر و حکومت علوی برای امروز
🔸جمهوری اسلامی چگونه می تواند ادامه راه «غدیر» باشد؟
🔸حضور مردم و تحقق جمهوریت و عدالت درس غدیر برای امروز
🔹عید غدیر، عید دخالت مردم در امر حکومت!
🔹ولایت امیرالمومنین و حکومت علوی؛ تحقق حضور مردم و مستضعفین در اداره جامعه
📺 امشب ساعت ۲۳ از شبکه یک سیما
@sorayatv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 امیرالمومنین(ع) فرمود: خداوند را با خدائی بشناسید و رسول را با رسالت؛
و اُولی الامر بالامربالمعروف و العدل والاحسان: صاحبان امر و حکومت را به امر به معروف کردن، عدالت گستری کردن و احسان به مردم بشناسید!(کافی ج۱ص۸۵)
در این نمونه هرسه جمع است:
- امر به معروف و نهی از منکر متصدی بیت المال
- عدالت ورزی نسبت به خواص و نزدیکان
- احسان به مردم و لحاظ کردن آنها در هر ماجرای ریز و درشت.
#غدیر
#عدالت
#گشت_ارشاد_مسئولین
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مستضعفین تیوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ وقتی در عدالت عقب مانده شدیم، که مردم را حذف کردیم!
◀️ حجت الاسلام #قنبریان در برنامه ثریا از نقش #مردم در برقراری #عدالت میگوید.
🔹 ایده اندیشمندان و رهبران انقلاب برای #سیاست و #اقتصاد در جمهوری اسلامی، سپردن امور به دست مردم بود، که در #قانون_اساسی نیز گنجانده شد.
🔹 از انتخاب حاکم در امر سیاست تا پذیرفتن نقش های اقتصادی حرف از #جمهوریت و مردم سالاری است.
🔹مادامی که مردم از امر سیاست و اقتصاد کنار گذاشته شوند، شاهد #عقب_ماندگی_در_عدالت و ایجاد اقلیتی برخوردار و اکثریتی حاشیه ای در امر سیاست و اقتصاد خواهیم بود.
@Mostazafin_TV
۶-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
16.18M
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳ / جلسه ششم
• فراز اخلاق رهبری (لا تنصبن نفسک لحرب الله...فان الله یُذل کل جبار و یهین کل مختال)
#آیین_حکمرانی
#شرح_عهدنامه_مالک_اشتر
حجت الاسلام محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳ / جلسه ششم • فراز اخلاق رهبری (لا تنصبن نفسک لحرب الله...فان ال
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه ۵۳/ جلسه ششم
حجت الاسلام محسن قنبریان
فراز اخلاق رهبری (لا تنصبن نفسک لحرب الله...فان الله یُذل کل جبار و یهین کل مختال)
✔️ یادآوری و اتصال به قبل:
رعایت نکردن مردم و نداشتن قلب رحیم ، درنده خویی و غنیمت شماری تجاوز به حقوق مردم، گذشت نکردن از عمد و خطای آنها ،با اقتدار حرف زدن با آنها؛ را حضرت بمثابه جنگ با خدا می شمارد! چرا؟!
چون چنین عملکردهایی یک خُلق درونی (ابهت و اختیال)پدید می اورد⬅️ چنین خُلقی در محضر الهی ، اعلان جنگ با خداست!
• همین مضمون در خطبه قاصعه(۱۹۲) هم هست:
"سپاس برای خداوندی است که لباس عزت و کبریایی پوشید و این دو را انحصاری خود کرد و این دو را حرم و حریم خویش قرار داد و برای جلال خویش برگزید. لعنت و دوری از رحمت را بر کسی از بندگان قرار داد که در این دو با خداوند نزاع کند!"
- سپس حضرت امتحان فرشتگان در ماجرای سجده بر آدم را از همین حیث می شمرد(لیمیز المتواضعین منهم من المستکبرین)
- مثال حج در بیابان خشک و مثال موسی (ع) در لباس چوپانی نزد فرعون و... را مثالهای دیگر برای این اصل مهم می شمارد( فان الله سبحانه یختبر عباده المستکبرین فی انفسهم باولیائهم المستضعفین فی اعینهم)
• در خطبه قاصعه روی سخن با مردم در اطاعت نکردن از بزرگان قبایل است اما در نامه ۵۳ از همان اخلاق زشت در حاکمان نهی می کند. و به حاکم می گوید با مردم دارد امتحان میشود: وابتلابهم!
و تصریح می کند:" ایاک و مساماه الله فی عظمته و التشبه به فی جبروته فان الله یذل کل جبار و یهین کل مختال: برحذر باش از خود برابر داری با خداوند در عظمت او و شبیه شمردن خود در جبروت او به درستی که خداوند هر جباری را ذلیل و هر اهل نخوتی را بی مقدار می کند.
• فراز مورد بحث:
"خود را براى جنگ با خدا بسيج مكن كه تو را در برابر خشم او توانى نيست و از عفو و بخشايش او هرگز بى نياز نخواهى بود.
- هرگاه كسى را بخشودى، از كرده خود پشيمان مشو و هرگاه كسى را عقوبت نمودى، از كرده خود شادمان مباش.
- هرگز به خشمى، كه از آنت امكان رهايى هست، مشتاب
- و مگوى كه مرا بر شما امير ساخته اند و بايد فرمان من اطاعت شود. زيرا، چنين پندارى سبب فساد دل و سستى دين و نزديك شدن دگرگوني ها در نعمتهاست."
• درمان این رذایل در حاکم:
"- هرگاه، از سلطه و قدرتى كه در آن هستى در تو نخوتى يا غرورى پديد آمد به عظمت ملك خداوند بنگر كه برتر از توست و بر كارهايى تواناست كه تو را بر آنها توانايى نيست.
اين نگريستن سركشى تو را تسكين مى دهد و تندى و سرافرازى را فرو مى كاهد و خردى را كه از تو گريخته است به تو باز مى گرداند.
بپرهيز از اين كه خود را در عظمت با خدا برابر دارى يا در كبريا و جبروت، خود را به او همانند سازى كه خدا هر جبارى را خوار كند و هر خودكامه اى را پست و بى مقدار سازد"
* نکات و لطایف بیشتر را در فایل صوتی بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔅 درسگفتار: راز خاتمیت در شهر تجارت!/ جلسه اول #حجت_الاسلام_محسن_قنبریان • برگزاری در: مدرسه اندیشه
۲-راز خاتمیت در شهر تجارت.mp3
20.06M
🔅 درسگفتار: راز خاتمیت در شهر تجارت!/ جلسه دوم
#حجت_الاسلام_محسن_قنبریان
• برگزاری در: مدرسه اندیشه انقلاب اسلامیِ مجموعه فرهنگی سرچشمه
❓سؤال اصلی: چرا خداوند ۱۰ قرن قبل از کاپیتالیسم دین خاتم را در شهر تجارت پدید آورد؟! این دین ناظر به سرمایه داری طرح و نقدی دارد؟!
❓سؤال فرعی دوم: نقش بازار در تجارت خارجی مکه؟! آنقدر بود که از استیلای بازار بر دین و فرهنگ مکه سخن گفت؟!
• فهرستی از بازارهای زنجیره ای دو رحله شتاء و صیف قریش
• پیدایش استیلا و هژمونی بازار بر فرهنگ و دین مکه
⬅️ حتی کعبه و حج، ذیل بازار و تجارت قرار گرفت
• گوشه ای از فعالیت های پیامبر(ص)
#اقتصاد
#سیره_نبوی
#کاپیتالیسم
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔗 پاورپوینت اجمالی جلسه اول درس گفتار: راز خاتمیت در شهر تجارت! #حجت_الاسلام_محسن_قنبریان • مدرسه ا
راز خاتمیت در شهر تجارت2 (1).pdf
1.76M
🔗 پاورپوینت اجمالی جلسه دوم درس گفتار: راز خاتمیت در شهر تجارت!
#حجت_الاسلام_محسن_قنبریان
• مدرسه اندیشه انقلاب اسلامیِ مجموعه فرهنگی سرچشمه
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔅 درسگفتار: راز خاتمیت در شهر تجارت!/ جلسه دوم #حجت_الاسلام_محسن_قنبریان • برگزاری در: مدرسه اندیشه
۳-راز خاتمیت در شهر تجارت.mp3
18.91M
🔅 درسگفتار: راز خاتمیت در شهر تجارت!/ جلسه سوم
#حجت_الاسلام_محسن_قنبریان
• برگزاری در: مدرسه اندیشه انقلاب اسلامیِ مجموعه فرهنگی سرچشمه
❓سؤال اصلی: چرا خداوند ۱۰ قرن قبل از کاپیتالیسم دین خاتم را در شهر تجارت پدید آورد؟! این دین ناظر به سرمایه داری طرح و نقدی دارد؟!
❓سؤال فرعی جلسه سوم: پیامبر خاتم(ص) -که یک تاجر باسابقه هم بود- با این هژمونی بازار در بستره تجارت چه کار کرد؟!
1⃣ بازار ، ذیل دین
• در مرحله دعوت مکه
• در مرحله تشریع مدینه
2⃣ تشکیل حکومت، همجوار بازار
• قواعد حکومتی تعدیل بازار
3⃣ تاسیس و ترویج نهادهای جدید تجارت و بازار
⬅️ بازار نه ایوانی از حکومت و نه خود بنیاد و آزاد!
#اقتصاد
#سیره_نبوی
#کاپیتالیسم
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔗 پاورپوینت اجمالی جلسه دوم درس گفتار: راز خاتمیت در شهر تجارت! #حجت_الاسلام_محسن_قنبریان • مدرسه ا
راز خاتمیت در شهر تجارت3-1.pdf
1.08M
🔗 پاورپوینت اجمالی جلسه سوم درس گفتار: راز خاتمیت در شهر تجارت!
#حجت_الاسلام_محسن_قنبریان
• مدرسه اندیشه انقلاب اسلامیِ مجموعه فرهنگی سرچشمه
☑️ @m_ghanbarian
📣 همه ی حرفهای خوب!
دیروز به اصرار چندباره یکی از روزنامه ها یادداشتی کوتاه درباره نمازجمعه بمناسبت سالگرد آن نوشتم.
امروز دیدم همان محورهای مورد تاکید و عواملی که موجب کاهش حضور در نماز جمعه می شود با بیان رساتر از زبان رهبر انقلاب جاری شده است:
《• نماز جمعه قرارگاه طرح مسائل مهم جامعه
- تبیین کننده مبانی انقلاب و مطالبه کننده مطالبات انقلاب
- خطبه های پر مغز/ غیر حاشیه ساز به نفع دشمن/ دور از احساسات بی مورد (در مثل مساله حجاب)!
• اساس کار حضور مردم است
- اگر این هفته از ماه قبل جمعیت کمتری شد باید احساس نگرانی کنید
- تفاوت گفتار و رفتار امام جمعه، مستمع را سر لج می آورد!/ کمترین کاری که ممکن است بکند این است که دیگر نماز نیاید
• اجتناب ائمه جمعه از فعالیت اقتصادی!
- بعضی شکست خوردند/ بعضی هنوز ادامه دارد!》(۱۴۰۱/۵/۵)
▪️پ.ن:
در بسیاری از موارد بهترین حرف و بایسته را خود جمهوری اسلامی گفته و رهبر انقلاب بارها تکرار کرده؛ علت فاصله وضع موجود تا آن بایسته ها را باید بررسی کرد!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🕌 مسجد مردمسالار! / قسمت اول حجت الاسلام محسن قنبریان/ برنامه چشمه/ ۱۴۰۱/۲/۹ ❗️ مردمسالار نه صرفاً
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌 نماز جمعه مردم سالار!
• آنچه در این گزارش از سرشتِ مردمیِ انقلاب اسلامی ایران درباره تعیین امام جمعه توسط مردم_ولیّ می بینید، هم مطابق با نظریه جمهوری اسلامی و مردمسالاری دینی منتشر در قانون اساسی است و هم بیگانه از سیره ائمه اطهار(ع) در انتصاب برخی وکلای خود در دوره اختناق نیست:
• عیاشی در تفسیر خود از احمد بن محمد از علی بن مهزیار روایت می کند که امام جواد(ع) به من نوشت: "از فلانی بخواه که نظر خود را به من بگوید و اعتماد به نفس داشته باشد که او داناتر است که چه چیز در شهرش جایز است و چگونه باید با پادشاهان رفتار کرد. همانا مشورت مبارک است. خداوند در آیات محکم قرآن به پیامبرش فرمود: وشاورهم فی الامر فاذا عزمتَ فتوکل علی الله؛ پس اگر آنچه می گوید جایز باشد، خواهم نوشت و نظرش را تایید خواهم کرد و اگر جایز نباشد امیدوارم آنرا در راه روشن قرار دهم"( وسائل ج۱۲ص۴۵)
• پیشنهاد:
شورای سیاستگذاری اگر سیره اول انقلاب را محال می داند(!) لااقل در قدم اول از جمیع روحانیون مقیم و غیر مقیم یک شهر برای تعیین امام جمعه، #مشورت_استمزاجی بگیرد اگر اختلاف و تعارض بود، خود حکم کند؛ اگر اتفاق و اکثریت بود آنرا برای حکم پیشنهاد کند. شاید در گام بعد بتوان به همه مردم برگشت!
#نماز_جمعه_تراز #حکمرانی_مردمی
محسن قنبریان ۱۴۰۱/۵/۵
☑️ @m_ghanbarian
🌐 نمازی برای جامعه!
https://www.irannewspaper.ir/?nid=7967&pid=2&type=0#pagedetails
دغدغه مندان ظرفیت های مردمی و نهضتی جمهوری اسلامی را دعوت می کنیم این یادداشت کوتاه را بخوانند
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🌐 نمازی برای جامعه! https://www.irannewspaper.ir/?nid=7967&pid=2&type=0#pagedetails دغدغه مندان ظرف
🌐 نمازی برای جامعه!
#بخش_اول
🔸 قرآن جامعه اسلامی را دارای «امر جامع» میشمارد(۶۲/نور)
یک روز در هفته(آدینه) «صلاة جامعه» قرار داده است تا به «امر جامع» بپردازند. روزش را هم جمعه (روز جمع شدن) نام نهاده است. مختصاتش را در متن زندگی مردم قرار داده است. آیهاش در قرآن آن را بین یک نفی و اثبات قرار دادهاست: رها کردن کسبوکار/ رفتن دنبال کسبوکار و معیشت: «اذا نودی للصلاة من یوم الجمعه فاسعوا الی ذکر الله و ذروا البیع: هر وقت در روز جمعه برای نماز دعوت شدید (اذان گفتند) به طرف ذکر خدا بشتابید و کسبوکار را رها کنید» /« فاذا قضیت الصلاه فانتشروا فی الارض و ابتغوا من فضل الله: نماز که تمام شد در منطقه زندگیتان منتشر و از فضل پروردگار (در معیشت و کسبوکار) طلب کنید».
این مهندسی و تعبیه حکیمانه یعنی نماز جمعه در متن معیشت و زندگی مردم باشد تا تمثالی از رابطه دنیا و آخرت، معیشت و معنویت این دین باشد.
🔸 از قضا تنها نمازی است که دو سخنرانی (خطبه) جزء نماز و رکن واجب آن است. خطبهها باید در خدمت آن مقصد قرار گیرد. اگر این نماز با این مختصات و این ظرفیت در متن بماند البته «قلب فرهنگی هر شهر» میشود.
🔸 از برکات انقلاب اسلامی احیای این نماز بود.
رهبر انقلاب در ضمن خاطرهای از ملاقات ائمه جمعه با امام(ره) میفرماید: «در بعضی از شهرها حکّام یک نفر را معین میکردند و میگذاشتند. امامجمعه، منصوب آن حکومتهای طاغوت بود. مردم هم نمیرفتند و اعتنا هم نمیکردند. آن نماز جمعهای که حاکم طاغوتی آن را بگذارد برای مردم جذاب نیست و مردم هم نمیرفتند (به امام) گفتم ما در سالهای متمادی محروم بودیم از نمازجمعه و شما نمازجمعه را به ما دادید، به ملت ایران دادید واقعاً نعمت بزرگی است»(۹۴/۱۰/۱۴)
با انقلاب اسلامی نماز جمعه سه میلیون نفری در تهران تشکیل شد.
❓سوال اساسی این است که چگونه باوجود اینکه حکومت اسلامی است و ائمه جمعه منصوب ولیفقیه عادل _نه حکومت طاغوت_ اند باز حضور مردم کاهش یافته است؟!
این یک حقیقت غیرقابلانکار است که نمازجمعه در جمهوری اسلامی شکوه اولیه را ندارد و حتی از سایر مراسمات مذهبی عقب ماندهاست.
به حسب پیمایش ایسپا (سال۸۹) شرکت در نماز جمعه از نماز جماعت هم عقبافتاده و به ۱۰درصد رسیده است؛ درحالیکه شرکت در مجالس روضهخوانی و زیارت کردن اماکن مقدس روند افزایشی داشته و به حدود ۷۵ درصد رسیدهاست!
از اینجا معلوم میشود جامعه بیدین نشده که نماز جمعه خلوت شدهاست؛ بلکه این نمازجمعه است که نتوانسته حتی مخاطب مذهبی هیئتها و تکایا را جذب کند یا نگه دارد!
⬅️ واکاوی همه علل این پدیده، پیچیدگی خاص خود را دارد از همه اعراض و لوازم که بگذریم، ذات و گوهر نمازجمعه _که همان دو خطبه است_ نقش بسیار مهمی در این مسئله دارد. بهخاطر پذیرش بیشتر از سوی این نهاد و نکاتی را به کمک کلمات رهبر انقلاب میشمارم:
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
🌐 نمازی برای جامعه!
#بخش_دوم
1⃣ نهادینه کردن گفتمان های ضروری
نمازجمعه نه در زبان مصالح عموم مردم بودن، که حتی در نهادینه کردن گفتمانها اصلی انقلاب و جمهوری اسلامی توفیق روزافزون نداشته است!
رهبر انقلاب در بیست و چهارمین گردهمایی ائمه جمعه (۹۸/۴/۲۵) نماز جمعه را «ظرفیتی برای نهادینه کردن عالیترین و دشوارترین گفتمانها در موضوعات اصلی و ضروری کشور» میخواند.
در جای دیگر صریحا حرف نوی جمهوری اسلامی را چنین بیان میکنند: «جمهوری اسلامی حرف نویی دارد این حرف نو عبارت است از: مردم و ارزشهای الهی؛ این دوتا باید با هم توأم بشوند».(۹۰/۱۰/۷)
مردمسالاری دینی مفهومی پرتکرار در سخنان ایشان است و حتی بیشاز حضور پای صندوق رای است به تعبیر ایشان: «مردمسالاری یعنی بر اساس دین و براساس اسلام، سالار زندگی جامعه خود مردماند»(۹۵/۹/۳)
❗️آیا خطبههای نمازجمعه مبیّن و محقق این سطح از مردمسالاری بودهاست؟!
خطبههای رهبر انقلاب درباره آزادی و شعبههای آن (آزادی بیان، عقیده و...) یک کتاب مستقل (آزادی یعنی آزادی) شدهاست.
آیا در خطبههای شهرهای بزرگ و خطبای معروف به این تناسب از آزادی و عدالت هم خطبه هست؟!
قابل انکار نیست که آنقدر که در خطبهها از احکام و ارزشهای الهی (حجاب، اطاعت، استکبارستیزی و...) گفته میشود از مردم، مردمسالاری، آزادی و حقوق آنها گفته نمیشود. آن حجم خطبه از آزادی، جمهوریت و عدالت که در دهه۶۰ بود، کمتر شنیده میشود.
❗️حرف نوی جمهوری اسلامی توأم بودن و جدا نشدن این حقوق مردم با آن تکالیف و ارزشهای الهی است.
برداشت امام عزیز از جمهوریت و آزادی، آنها را یکی از ارزشهای الهی کرد؛ از آنسو همه ارزشها و احکام الهی هم با همراه شدن جمهور مردم برپا میشود. «انما عمادالدین ...العامة من الامة: تنها ستون برپاکنندهی دین، جمهور از امت اند» (نامه۵۳نهج البلاغه)
نمازجمعه قطعا تریبون و جایگاهی برای این توأمانی است.
هرچقدر از سالاریِ مردم در زندگی اجتماعی کاسته شود، در همراهی آنها در ارزشها و احکام خواندهشده، کاسته میشود.
2⃣ توصیه مصداقی به تقوا!
رهبر انقلاب در بیست و چهارمین گردهمایی ائمه جمعه به گزارش کتاب نمازجمعه تراز (چاپ شورای سیاستگذاری ائمه جمعه صفحه۲۸۷) میفرماید: «توصیه به تقوا بهصورت مصداقی و عینی در موضوعات مبتلا به جامعه نه بهصورت توصیه کلی؛ مثل این موارد: تقوا در فضای مجازی، تقوا در مسائل خانوادگی و...»
توصیه مصداقی، نام بردن از کسی نیست؛ اما همانگونه که درباره اسراف، ناامید کردن جوانان و ...، توصیه معلوم و معین به تقوا میشود؛ باید به اشرافیت دولتی و مذهبی، کوتاهی در انجام وظایف، ساکت نبودن بر گرسنگی فقرا و سیری ظالمان و... توصیه معین انجام شود؛ این توازن و تعادل هم در اقبال مردم مؤثر است.
#نماز_جمعه
📝محسن قنبریان ۱۴۰۱/۵/۴
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ اعجاز روضه ی جانسوز!
#باز_نشر
✅ شیخ صدوق در أمالی اش از امام صادق(ع) روایت میکند: فما أنغص ذکر الحسین(ع) للعیش: یاد حسین(ع) زندگی را چه گلوگیر کرده است!
✅ خصوصیت روضه بر سید الشهداء(ع) -البته وقتی جانسوز و مدام شود- این است:
🔺طعم دنیا و مافیها را می گیرد [انغص] و انسان را از آلودگی به آن می رهاند. لذت جاه و جلال و مقام و شهوات را می کاهد. چنانچه امیر(ع) فرمود: حزن القلوب یمحص الذنوب: حزن قلب، قلب را از آثار گناهان تمیز می کند.
امام صادق(ع) وقت نوشیدن یک جرعه آب آنگونه فرمود و یاد حسین(ع) را مستحب کرد چه رسد به وقت گناه و لذات باقی مانده از آن.
امام رضا(ع) فرمود شیعیان ما با دیدن شراب و قمار یاد می کنند حسین (ع)را [و مجلس یزید]!
یعنی از شراب تا آب از حرام ترین تا حلال ترین، گلوگیری روضه حسین(ع) با گریه کن اوست.
لذا روضه به آن دو شرط سکوی پرتاب سالک و کندن او از طبیعت است.
🔺خصوصیت دیگرش این است که سینه سوختگان سید مظلومان را دوست داشتنی می کند. هرکه آن مصائب گلوگیرش شده و از چراگاه زمین پریده را در راه ملاقات می کند. برترها و مقربترها را می یابد و زمین خورده ها را تماشا می کند.
لذا روضه -بدان دوشرط- دوست یاب و رفیق ساز است (اکرمنی بمعرفتکم و معرفه اولیائکم).
✅ جانم به فدای عالمان پاکی که "ذکر حسین (ع)" را با گلوگیری و غصه شان بر گوش ما خواندند و روضه خوانی را کسرشان مرجعیت ندانستند!
محسن قنبریان
#شب_جمعه
#ماه_محرم
☑️ @m_ghanbarian
🔴 حزب اموی از یک ویژه خواری و تبارگزینی در دوره عثمان شروع کرد. معاویه آنرا به حزب قاسطین ارتقاء داد که جلوی هر برنامه عدالتخواهانه -حتی اگر علی(ع) باشد- بایستد و پیروز شود!
از اواسط صفین، طاغیه نام گرفت، طغیان علیه همه اسلام محمد(ص)!
ولایتعهدی یزید، شروع فسق علنی همان حزب قدرتمند شد! حالا نوبت فروعات احکام شده بود از شراب تا سگ بازی، از بی عفتی تا بزم نشینی های شبانه!
(جلسه اول بحث حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار میشود!)
☑️ @m_ghanbarian
۱-حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار می شود!.mp3
24.54M
⚠️ حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار میشود!
#حجت_الاسلام_قنبریان/ محرم۱۴۰۱/ جلسه اول
❓چرا سیدالشهداء در همه اعلامیه های نهضت سر فسق علنی یزید تاکید داشت؟!
❓چرا روی ظلم و جور و کفر عملی اینان تاکید نکرد؟!
• یک دهه تلاش معاویه برای ولایتعهدی یزید؛ از اول تا آخرش امام حسین (ع) روی فسق علنی یزید تاکید داشت!/ برخی جملات حضرت...
❗️روند تطور مفاهیم اهلبیت درباره حزب اموی:
مستأثرین و ویژه خواران(دوره عثمان) ⬅️ قاسطین و ضد عدالت ها (اول دوره معاویه)⬅️ الطاغیه (کفر عملی و طغیانگران) از صفین به بعد ⬅️ معلن بالفسق(فسق علنی) دوره یزید
• سیدالشهدا پرتکرار معاویه را طاغیه و یزید را معلن بالفسق می خواند!
• به لحاظ سیاسی دست گذاشتن روی فسق علنی یزید، قدرت اجماع سازی داشت!
• به لحاظ اجتماعی چ-تاریخی حاوی این درس بزرگ است که همان ویژه خواری و تبار گزینی عثمانی، حزب قاسطینی را موجب شد که موتور جنگی شکست دادن هر طرح عدالتخواهانه (حتی عدالت علوی) شدند، علیه اسلام محمد(ص) طغیان کردند، حالا به مرحله فسق علنی رسیده بود حالا نوبت فروعات احکام از شراب تا حجاب بود!
☑️ @m_ghanbarian
🔴 فرزدق شاعر هم مشهور به فسق بود اما وقتی مروان او را از مدینه بیرون کرد، سیدالشهداء به او ۴۰۰دینار داد! به اعتراضی پاسخ داد: بهترین مال آن است که آبرو را حفظ کند!(کنایه از این که زبان فرزدق به هجو ایشان باز نشود)
اما با فسق علنی یزید مطلقا کنار نمی آید! دهه آخر عمر معاویه انکار و رد ولایتعهدی یزید توسط امام حسین(ع) یک محور موکد دارد: فسق علنی یزید!
این تفاوت دو ریشه دارد:
۱. فسق حاکم مثل فسق رعیت نیست! او حکمرانی فسق را نهادینه می کند.
۲. فسق پساکفر هم مثل فسق پیشاکفر نیست!
فسق پساکفر، فسق ابلیسی است(۵۰/کهف)
بنی امیه پس از جور و تبعیض و کفر عملی داشتند به فسق پساکفر تظاهر می کردند!
(تفصیل را در فایل صوتی جلسه دوم بحث: حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار می شود! بشنوید!)
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔴 فرزدق شاعر هم مشهور به فسق بود اما وقتی مروان او را از مدینه بیرون کرد، سیدالشهداء به او ۴۰۰دینار
۲-حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار می شود!.mp3
19.7M
⚠️ حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار میشود!
#حجت_الاسلام_قنبریان/ محرم ۱۴۰۱/ جلسه دوم
• یادآوری قاعده ۴گانه قبل
❓آیا سیدالشهداء از کسانی مثل ما بود که فقط مظاهر فسق (شراب و قمار و...) برایش مهم باشد، (نه جور و تبعیض و حتی کفر عملی) که اینهمه روی فسق تاکید می کند؟!
❗️مواجهه اباعبدالله با فرزدق شاعر که مشهور به فسق بود! ۴۰۰ دینار به او داد...
- مراقب خط تخریب شعرای محب اهلبیت باشیم!
- فرزدق حدی برعهده نداشت ولو مشهور به فسق (شب نشینی و...) بود
- حضرت امیر(ع) نجاشی شاعر خود را حد زد
❓تفاوت فرزدق و یزید؟
1⃣ فسق حاکم مثل فسق رعیت نیست!
- قبلا ولید حاکم کوفه هم حد خورد حالا شرابخوار داشت خلیفه مسلمین می شد
2⃣ فرق فسق پساکفر با فسق پیشا کفر!
- فسق پعد از جور و کفر، فسق ابلیسی است(۵۰/کهف)
- فسق معمولی با اصرار و تکرار به کفر می انجامد اما فسق ابلیسی برای از بین بردن دین حق است!
☑️ @m_ghanbarian