eitaa logo
محسن قنبریان
17.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
864 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
آنچه دبیر گفت، طرح ستاد بود ❗️ (نقدی کوتاه بر طرح حجاب و عفاف ستاد امر به معروف) ۳ از ۳ • مردمی سازی امر به معروف فقط و فقط در گرو به رسمیت شمردن این نص قرآنیِ منعکس در اصل۸ قانون اساسی است. شوراها و ستادها حق ندارند چنین حق همگانی را عملا سلب کنند. توضیح اینکه: وقتی فقط حجاب ماموریت ستاد امر به معروف باشد، معتمدینش هم فقط محجبه یا متشرعه میشوند و آمر و ناهی کردن اینها با اختیار صدور جریمه، جامعه را به طبقه آمران و طبقه رعیت تقسیم می کند! روزی که یک دختر بی حجاب توانست به حسب آن ادله متقن قرآنی و قانون اساسی، یک مجتهد یا کارگزار ارشد نظام را بخاطر اسراف در سهم امام(ع) یا ساختمان اشرافی و مانند آن نهی از منکر کند؛ ولایت همگانی مردم در امر به معروف محقق شده است. در آنصورت آن دختر بی حجاب درباره منکر بی حجابی هم بهتر نهی می شنود و نیاز به دادن قبض جریمه دست یک عده معتمد ستاد نیست! اینجور طرح ها، طرف را وادار به واکنش می کند و تلقی اش از نهی از منکر و نصیحت را بد می کند. روایات اینگونه امر به معروفها و نصیحت ها را "خَشِنه" می خواند. گروهی از اهالی خراسان از برخی خاندان به امام رضا(ع) گفتند که اعمال قبیحی انجام می دهند شما نهی شان کنید حضرت فرمود: چنین نمی کنم! گفتند: چرا؟ فرمود: پدرم می فرمود: این نصیحت موجب واکنش و تلقی بد آنها میشود.۳ ............................................. پاورقی: ۱. السرائر مِنْ کِتَابِ الْمَشِیخَةِ عَنْ أَبِی مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَارِثِ بْنِ الْمُغِیرَةِ قَالَ: لَقِیَنِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فِی بَعْضِ طُرُقِ الْمَدِینَةِ لَیْلًا فَقَالَ لِی یَا حَارِثُ فَقُلْتُ نَعَمْ فَقَالَ أَمَا لَتَحْمِلُنَّ ذُنُوبَ سُفَهَائِکُمْ عَلَی عُلَمَائِکُمْ ثُمَّمَضَی قَالَ ثُمَّ أَتَیْتُهُ فَاسْتَأْذَنْتُ عَلَیْهِ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ لِمَ قُلْتَ لَتَحْمِلُنَّ ذُنُوبَ سُفَهَائِکُمْ عَلَی عُلَمَائِکُمْ فَقَدْ دَخَلَنِی مِنْ ذَلِکَ أَمْرٌ عَظِیمٌ فَقَالَ نَعَمْ مَا یَمْنَعُکُمْ إِذَا بَلَغَکُمْ عَنِ الرَّجُلِ مِنْکُمْ مَا تَکْرَهُونَهُ مِمَّا یَدْخُلُ بِهِ عَلَیْنَا الْأَذَی وَ الْعَیْبُ عِنْدَ النَّاسِ أَنْ تَأْتُوهُ فَتُؤَنِّبُوهُ وَ تَعِظُوهُ وَ تَقُولُوا لَهُ قَوْلًا بَلِیغاً فَقُلْتُ لَهُ إِذًا لَا یَقْبَلُ مِنَّا وَ لَا یُطِیعُنَا قَالَ فَقَالَ فَإِذًا فَاهْجُرُوهُ عِنْدَ ذَلِکَ وَ اجْتَنِبُوا مُجَالَسَتَهُ.( ر.ک:الکافی ج۸ ص۱۶۲/ وسائل ج۱۶ص۱۴۵) البته طبق این روایت هم بعد از تذکر دیگر وظیفه ای گردن علماء نیست. و به حسب قوانین رسیدگی به تخلفات اداری/ و بازسازی نیروی انسانی موسسات دولتی تنبیهات اداری از طریق هیات رسیدگی و به خود متخلف تعلق می گیرد نه مسئول اداره و نه روحانی آن. ۲. ر.ک: تفسیر المیزان ج۹ص ۳۳۸ / ترجمه المیزان ج۹ص۴۵۵/ اسس النظام السیاسی عند الامامیه ص۴۳تا۴۵/ دراسات فی ولایه الفقیه و فقه الدوله ج۱ص۷۷ و ج۲ص۱۶۹و ص۲۲۵ * در اینباره فایل صوتی نگاهی فقهی به فرآیند تحقق حجاب را بشنوید https://eitaa.com/m_ghanbarian/3428 ۳.جَاءَ قَوْمٌ بِخُرَاسَانَ إِلَى الرِّضَا ع فَقَالُوا إِنَّ قَوْماً مِنْ أَهْلِ بَيْتِكَ يَتَعَاطَوْنَ أُمُوراً قَبِيحَةً فَلَوْ نَهَيْتَهُمْ عَنْهَا فَقَالَ لَا أَفْعَلُ قِيلَ وَ لِمَ قَالَ لِأَنِّي سَمِعْتُ أَبِي ع يَقُولُ النَّصِيحَةُ خَشِنَةٌ (وسائل ج۱۶ص۱۲۸) 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۷/۱۹ ☑️ @m_ghanbarian
⭕️ یاد گفته یکی از مُطوّعین (پلیس مذهبی عربستان) افتادم که گفت از ۲۰۱۸ (با سیاستهای آزاد بن سلمان)، سازمان سرگرمی عمومی جای ما نشست! فریضه امر به معروف، غریب و مظلوم بین افراط ها و تفریطهاست: یا طرح جریمه نویسی فراگیر ستاد امربه معروف یا اباحه خوانی وزیر گردشگردی! در اینباره: - چالش مطوعین وهابی با اخلاق سرمایه داری - آنچه دبیر گفت طرح ستاد بود - نگاهی فقهی به فرآیند تحقق حجاب را ببینید. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
۸-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
16.45M
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه هشتم / ۱۵مهر۱۴۰۱ ▫️ قاعده طلایی حکمرانی (وَ لیَکُن اَحَبُّ الاُمُورِ الیکَ: اُوسَطَها فِی الحقِّ وَ اَعمَّها فِی العَدلِ و اَجمَعَها لِرضا الرعیَّه) 🔻 قالب معیار برای دستورات حکومت مردمی: 1⃣ اوسطها فی الحق 2⃣ اعمّها فی العدل 3⃣ اجمعها لرضا الرعیه ❓چرا قالب سه گانه تعریف شد؟ حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه هشتم/ ۱۵مهر۱۴۰۱ حجت الاسلام محسن قنبریان • قاعده طلایی حکمرانی (وَ لیَکُن اَحَبُّ الاُمُورِ الیکَ: اُوسَطَها فِی الحقِّ وَ اَعمَّها فِی العَدلِ و اَجمَعَها لِرضا الرعیَّه) ▫️ قالب معیار برای دستورات حکومت مردمی • درک درست قاعده نیازمند درک درست بستره واقعی جامعه و هم درک فراز قبل و بعد است. - در فراز قبل از انصاف با مردم در مقابل خود/ خویشان نزدیک/ هواداران و طرفداران فرمود! - در فراز بعد از چند بدی خواص سخن می گوید(پرخرج ترین در رفاه/ کم یاری ترین در سختی/بیزارترین از انصاف/ اصرار کننده تر در خواسته ها/ کم سپاس تر در وقت بخشش/عذرناپذیرترین در هنگام منع بخشش/ بی صبرتر در رویدادها) - بعد به قاعده طلایی دیگر متصل به این اوصاف می رسد: "انما عِمادُ الدینِ و جِماعُ المسلمینَ و العُدَّهُ للاعداءِ، العامَهُ مِنَ الاُمهِ...: جز این نیست که ستون دین و جمعیت مسلمین و ساز و برگ در برابر دشمنان، جمهور مردمند. پس باید توجه و تمایلت به آنان باشد". (یعنی نقطه مقابل نخبه گرایی و خواص خواهی) ⬅️ برای حفظ جمهور مردم (با آن ۳ثمره یاد شده) مقابل آن خواص و حلقه های نخبه (با ۷عارضه منفی)، قاعده طلایی مورد بحث را بعنوان یک قالب معیار برای همه دستورات حکومتی طرح می کند و در تعلیل آن می فرماید: "زیرا خشم عموم مردم خشنودی خواص را از بین می برد و خشم خواص در صورت خشنود بودن عموم مردم، اهمیتی ندارد". ▫️ عناصر سه گانه قالب معیار اول باید دانست که با فعل امر (لیکن احب الامور..‌.) دارد این قالب معیار را برای حاکم واجب می کند. "الامور" یعنی اوامر حکومتی. چرا از افعل تفضیل(احب الامور) استفاده کرد؟! چون غیر از علم غیب خود حاکم است و دستش در کار است می داند میدان اجرا، سرای تزاحمات است. حاکم ناچار به معدل گیری بین همین سه عنصر است 1⃣ اوسطها فی الحق حق اینجا یعنی استحقاق و حقوق نه یعنی حقیقت! چون حقیقت، وسط برایش معنا ندارد مقابلش باطل است. رکن اول قالب معیار: رعایت میانگین استحقاق هاست. 2⃣ اعمّها فی العدل رکن دوم: رعایت عدالت فراگیر تر است. چون نزد حضرت، عدالت رعایت استحقاق هاست. بطور طبیعی و در نُرم معمول اوسطها فی الحق، نتیجه اش اعمّها فی العدل است. 3⃣ اجمعها لرضا الرعیه رکن سوم قالب معیار: رعایت رضایت عمومی است. باز در نُرم معمول این نتیجه دوتای قبل است. • توجه: رضایت عمومی مردم از تصمیمات، از اول جزو ارتکاذات و ذهنیت شیعی بوده است. شیعیان کوفه در نامه به سیدالشهدا(ع) در اعتراض به اموی ها نوشتند: "تَاَمَّرَ علیها بغیر رضیً منهم: معاویه بر امت بدون رضایتشان حکمرانی و امارت می کرد" مسلم بن عقیل هم هنگام دستگیر همین را در استیضاح ابن زیاد به کار برد: "تَاَمَّرتُم علی الناس بغیرِ رضیً منهم"! ⬅️ پس نه فقط در اصل پیدایش حکومت اسلامی رضایت مردم شرط است بلکه دستورات حکومتی هم باید: اجمعها لرضا الرعیه باشد! ▫️ چرا قالب سه گانه تعریف شد ❓ عرض شد چون میدان اجرا، سرای تزاحم است. نُرم معمول در همه شرایط برقرار نیست گاهی رعایت همین سه عنصر با هم تزاحم دارند؛ حقی که نارضایتی می آفریند یا... ⬅️ شاید بتوان گفت سه گانگی قالبِ معیار بخاطر این است که در چنین شرایط تزاحمی، به دستوری عمل شود که اقلا دو عنصر را داشته باشد (و آن یک عنصر به لحاظ کیفی بر ایندو نچربد)! • مثلا در روایت صحیح سلیم بن قیس در جلد۸ کافی مواردی از حق الله را می شمارد که بخاطر عدالت و رضایت عمومی، موقتا (توجه: موقتا) به تاخیر می اندازد. یا مثلا قیمت گذاری در نُرم تعریف شده بازار اسلامی، حق فروشندگان و مشتریان است اما گاهی برای عدالت عمومی و رضایت همگانی حاکم اسلامی مجاز به قیمت گذاری می شود. در برخی نقل های تاریخی حضور حضرت امیر(ع) در بازار و بررسی قیمت ها (نه الزاما قیمت گذاری دستوری/ونه به معنی منع احتکار و کم فروشی و...)گزارش شده است.۱ • در جانب دیگر مثلا عدالت اجتماعی تراز علی(ع) با قضاوت شریح و حاکم بودن ابوموسی محقق نمی شود لکن رعایت حق مشورت دوستان و رضایت عمومی مردم به این دو، او را وامی دارد ایندو را ابقاء کند(البته با آشکار شدن تخلف ابوموسی در ماجرای جمل، او را عزل می کند). • گاهی رضایت عمومی را بخاطر حق یا عدلی قید می زند! مثلا برخی معابر عمومی کوفه که زن و مرد به هم می خوردند با وجود نبودن نارضایتی مردم، بخاطر رعایت عدالت و حق الهی، تفکیک می شود. یا نشستن مردان سر معابر که عادت آنها بوده را مشروط به شرایط چندگانه ای میکند تا حق الهی و عدالت درباره رهگذران را تامین کند. * مثالها ممکن است با نگاه دقیّ قابل مناقشه باشد اما خود قاعده و قالب و رعایت وزن بیشتر از آن یک اصل است. پاورقی: ۱. https://lib.efatwa.ir/42183/1/547 تفصیل بیشتر بحث مداخله حاکم در بازار را در فراز "ولیکن بیعا سمحاً بموازین عدل و اسعار" گفته خواهد شد ان شاء الله ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه هشتم/ ۱۵مهر۱۴۰۱ حجت الاسلام محسن قنبریان • قاعده طلایی حکم
‍ 🔱 منطق جداسازی سالنهای مردانه و زنانه! 🔅 یک تشابه: ظاهرا اصل تفکیک مکانهایی برای زن و مرد در عرف عقلایی دنیا شناخته شده است. 🔸در ایران: مدارس، تالارهای عروسی، میادین ورزشی، پارک بانوان، تاکسی بانوان، زندان، برخی دانشگاههای تک جنسیتی و... را شاهدیم. 🔸در غرب: زندانها، فضاهای سربازی، مسابقات ورزشی و مدارس و دانشگاههای تک جنسیتی را شاهدیم. مثلا مدارس تک جنسیتی در آمریکا (دخترانه) ظرف ۱۰ سال اخیر ۲۵ برابر شده است! (ترجمان علوم انسانی/ گفتگو با جولیت ویلیامز استاد مطالعات جنسیت ومعاون بخش علوم اجتماعی دانشگاه یو سی ان ای). 🔅 تفاوت پنداری! برخی احتمالا تفاوت را به "اجباری" و "آزادانه" بودن ببینند که در ایران ، اجباری است و این بد است! اما در غرب هم "مختلط" هست و هم "جداگانه" لذا شهروند مختار به انتخاب آزادانه است و این خوب است! اما این تفاوت پنداری و غیر محققانه است در غرب هم تفکیک سه نوع است: 1⃣ اجباری: مثل تفکیک جنسیتی دستشویی ها، زندانها، برخی فضاهای نظامی و... 2⃣ قانونی: مثل حق قانونی تفتیش شدن توسط همجنس در گیتهای بازرسی، یا حق قانونی درمان با کادر پزشکی و پرستاری همجنس، یا حق ساعت اختصاصی زنان برای برخی مکانها مثل پیست اسکی و... 3⃣ داوطلبانه: مثل تاکسی ویژه بانوان و... از این روممکن است بین مصادیق الزامی و قانونی در ایران و غرب فرق باشد اما در بودنش فرقی نیست. 🔅 تفاوت واقعی ظاهرا تفاوت واقعی در "منطق" اسلام و غرب است و البته موارد و مصادیق. در منطق غرب مثلا مسابقات ورزشی جداگانه ی زنان (الزامی) و مدارس تک جنسیتی (قانونی) بخاطر رعایت شئون اخلاقی و عفاف و کرامت زن و... نیست، بخاطر" قبول تفاوتهای بدنی یا ذهنی زن ومرد" است. 🔸برای نمونه استدلال برخی موافقین مدارس تک جنسیتی مبتنی بر "عدالت جنسیتی" است. مدعی اند عصب شناسی، تفاوت یادگیری دختران و پسران را ثابت میکند لذا کلاس واحد بی عدالتی جنسیتی به دختران است (ر. ک: مصاحبه باجولیت ویلیامز). 🔸همینطور تفاوت بدنی در ورزش علت جداسازی جنسیتی مسابقات است نه عفت و دیده نشدن توسط نامحرم و... 🔅 منطق اسلامی تفکیک: 1⃣ عدالت جنسیتی 🔸 چنانچه ورزش اختصاصی زنان از این حیث ضروری است، تالار عروسی جدا هم ضروری و پارک اختصاصی هم نیکو است. قرآن زن را «من ینشأ فی الحلیة»: پرورش یافته در زینت(۱۸/ زخرف) معرفی میکند.طبیعت او میل به زینت دارد اگر مکان اختصاصی ای برای این "تجمل و زینت" تعریف نشود و جز خانواده ، او در حجاب تعریف شود نوعی بی عدالتی به زن است. 🔸بعلاوه که زنان نسبت به آسیب های اخلاقی وآبروئی، آسیب پذیرترند پس همانطور که آسیب پذیرتر بودن او در قوای بدنی اش او را دارای حق ورزش اختصاصی و تفکیکی کرده؛ آسیب پذیرتربودن در قوای جنسی و عاطفی اش نیز چنین حقی برایش ثابت میکند که مکانهای تجمل و شادی و تفریحش جدا باشد و بخاطر اینها عرض و آبرویش در مخاطره نیافتد. 🔸چه خوب گفت شهید مطهری که: «در قدیم "انسان" بودن زن فراموش شده بود و امروز "زن " بودن او» (نظام حقوق زن در اسلام). 2⃣ منطق اختصاصی اسلام: کرامت زن وامنیت اخلاقی خانواده وجامعه: 🔸فلسفه پوشیده داشتن زن از مردان و اختصاص زینت و تجملش به محرمان و همجنسانش این است که: اسلام میخواهد زن در کنار مردان، بعنوان "یک انسان" نظاره شود نه "یک زن با جذابیتهای تأنیث". 🔸وقتی او با اختصاصات زنانه اش (نه اشتراکات انسانی اش مثل هوش و کار و...) جلوی مردان حاضر شود به او نگاه و طمع جنسیتی می شود و این خلاف "کرامت انسانی" اوست. (ر.ک: مسأله حجاب /استاد مطهری). 🔸بعلاوه که خانواده و جامعه از این نحوه حضور آسیب می بیند. "به هیچ زنی خیانت نشده مگر اینکه زنی با جلوه های زنانه اش حاضر شده است". 📝 محسن قنبریان 95/9/21 با تخلیص ☑️ @m_ghanbarian
🔘 منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور • ساختارها همیشه و همه جا "پیکر" برای یک "روح" اند. در این ۴۳سال فقط ساختارهای فرهنگی فربه، موازی، فرسوده و ناکارا نشده اند؛ رویکرد فرهنگی-اجتماعی مان هم غیرفراگیر، محافظه کار، امنیتی زده، قدیمی و نابه روز شده است. • مثلا هنوز از "اقناع" می گوییم (تازه همان چیزی که یافت می نشود!)! اما اقناع، توقعِ رویکرد فرهنگی مونولوگ است. از منبر تا ارشاد، از کلاس تا صدارت، بگوییم تا قانع شوند! جامعه گوش، ما زبان! • معجزه انقلاب اسلامی این بود که یک "ولاء اجتماعی متقابل" در بین همه ملت آفرید (تحقق آیه۷۱توبه). ذیل "ولاء سیاسی فقیهِ انقلابی و ساختارنوکُن"، ولاء عمومی ملت نسبت به هم و نسبت به حاکمان شکل گرفت(اصل۸و۲۶ و...قانون اساسی). • ولاء، فاعلیت است؛ ولاءِ همگانی، همه گویی و همه کُنشی است؛ فرهنگ حاصل از آن "برآیندی" است نه "فرآیندی"؛ تعامل پایین و بالاست نه از بالا و فرمایشی. مثلا "خواهر بی حجاب"، هم "برادر مسئول" را نهی از منکر می کرد و هم از سوی خواهر یا برادری، نهی از منکر می شد؛ "عدالت" و "عفاف" در برآیند کلی نزدیک به هم سیر می کرد و هیچکدام به نفع دیگری تأویل نمی رفت. • آن روح انقلابی را باید به فرهنگ، به همه ملت، به همه عرصه های دخالت عمومی و به همه اجتماع برگرداند/ رسمیت شمرد؛ و الا بازسازی ساختارهای فرهنگی هرچه باشد انقلابی نیست، نخبه گرا، هوادار پسند و از بالا به پایین و پیشاپیش شکست خورده و فقط بودجه خور است! 📝محسن قنبریان ۲۴مهر۱۴۰۱ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🎙 نگاهی فقهی به فرآیند تحقق حجاب محسن قنبریان/ ۱۸مهر۱۴۰۱/ مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) ▫️ مقدمه • م
فرآیند فقهی تحقق حجاب-عصرانه علمی استاد قنبریان.pdf
900.6K
📜 نگاهی فقهی به فرآیند تحقق حجاب محسن قنبریان/ ۱۸مهر۱۴۰۱/ مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) ▫️ مقدمه • مساله، تحقق و اقامه حجاب نه صرفاً الزام! • تحقق، بمثابه یک فرآیند/ نقش فقه و برنامه. ▫️ مرحله اول 1⃣ رفع آنچه مانع تنجز تکلیف یا پیگرد است: - جهل های عذری/ شبهه/ علم یا ظن به خلاف. - شناخت موضوع در پیمایش ها و آمارها! - تفاوتهای ارشاد جاهل با امر به معروف؟ 2⃣ هنجار سازی و افزایش ارزشمندی؛ تکلیف حکومت اسلامی ! • پیمایش ها در اینباره! • دلیل اول: استدلال به موثقه مسعده/ افزایش احتمال تاثیر شرط واجب برای حکومت مردمسالار! • دلیل دوم: استدلال به صحیحه داود الرقی/ افزایش احتمال تاثیر (با معروف سازی) وظیفه حکومت اسلامی! • دلیل سوم: استدلال به مفهوم "معروف" و "عرف"(۱۹۹اعراف): - تعاریف لغوی/ تعریف علامه حلی و.../ تفسیر علامه طباطبایی/ دو روایت موید! ⬅️ جمع بندی مرحله اول از خ۸۷ نهج البلاغه! ▫️ مرحله دوم • جایگاه مردم: ولایت مُشاع طرفینی: - امر به معروفِ مولوی/ ولایت تواصی یا ولایت امر به معروف/ زن ها هم بر مردها دارند/ حتی زن بی حجاب بر مجتهد! • مستندات: تفاسیر و فقاهت ذیل ۷۱توبه: - المیزان/ اسس النظام السیاسی/ دراسات فی ولایة الفقیه ▫️ مرحله سوم • تفاهم اجتماعی در پیگردها: ۱۲ممتحنه: - بیعت تاکیدی/ متعلقِ معلوم و معروف/ سیره نبوی! • نقد تبصره۶۳۸ قانون مجازات اسلامی 🎵صوت جلسه را اینجا بشنوید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/3428 ☑️ @m_ghanbarian
🕯 این روزها بیشتر پَر جمع کنید! • دان تومازلو در کتاب امیدواری آموخته شده، رابطه افکار مثبت و منفی را مانند متعادل نگه داشتن ترازویی که یک کفه آن سنگریزه و در کفه دیگر آن پَر قرار دارد معرفی می کند. معتقد است افکار منفی نیرومندترند چرا که گرایش بیشتری به آنها داریم، آنها مثل سنگریزه اند! افکار مثبت مثل پَرها هستند! آنها می توانند از سنگریزه ها سنگین تر شوند اما برای این کار به پرهای زیادی نیاز داریم. می نویسد: اگر عامدانه مثبت فکر کنید می توانید تعادل لازم را دوباره برقرار کنید! • احتمالا این واقعیت روانی را این روزها در هجوم اخبار بد (و بعضا جعلی) و افکار منفی در درون خود می بینی؛ که مثل سنگریزه اند و کفه تعادل را به هم می زنند! اخبار خوب پیرامونت بیشترند؛ اما مثل پَر اند، هم سبک اند و اندازه آن اخبار منفی درونت جذب نشده و وزن درست نمی کنند، هم حوصله جمع آوری و پردازش شان را نداری! • یکی از اصول امیدواری جمع کردن و به رخ کشیدن بیشتر پَرهاست. پالایشگاه فراسرزمینی ایران برای شکستن تحریم یک پَر! پَرها زیادند اما در باد؛ شروع به جمع آوری کن! * خواستی به مباحث مهارت امیدبانی این کانال هم رجوع کن. ✍🏻 محسن قنبریان ۲۵مهر۱۴۰۱ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رئیس قوه قضاییه در اعتراضات اخیر مطالبه برای قوه قضاییه بخصوص در مربوط به آن قوه کرده اند: ⬅️ وقتی راه اعتراض خیابانی ناهموار است راه شکایت محرومان و مظلومان را باز کنید و شکایاتشان را تعقیب و به نتیجه برسانید! ✔️ ۴پیشنهاد روشن در اینباره: 1⃣ امکان شکایت و پیگرد آسیب دیدگان از سیاست، تدبیر و مصوبه ای خاص را فراهم کنید! تا اگر تقصیر ثابت شد جبران لازم شود. https://eitaa.com/m_ghanbarian/3351 2⃣ برای تظلم خواهی مجازی و واقعی ای حتی اگر با فریاد و سخن درشت و بدگویی باشد (مصداق آیه۱۴۸نساء) مصونیت قضایی بسازید. اگر تظلم اش ثابت نشد، اعاده حیثیت محفوظ! https://eitaa.com/m_ghanbarian/2595 3⃣ چنانچه جرم علیه مسئولان و مقامات، مشدد شده است؛ مجازات آنها را هم مضاعف کنید. رهبر انقلاب هم چند نوبت اینرا خواسته است! لایحه اش از طریق وزیر دادگستری در دولت قابل طرح و اجرایش بشکل جدی برعهده شما باشد! http://mghanbarian.ir/doc/2784/ 4⃣ امکان سنجی شکایت فقرا از حکومت درباره عدم پرداخت سهم شان: https://jlviews.ujsas.ac.ir/article-1-175-fa.html امکان شکایت محرومان و مستضعفانِ مشمول اصل۴۵و۴۹ قانون اساسی از بنیادهایی که این اموال را در اختیار دارند جزء همین بخش است. ⬅️ فقط انجام کامل این ۴پیشنهاد سهم خیابان را کم و قوه قضاییه را دادخواه معترضانِ درون خانه می کند! (درباره هریک حرف بسیار است اگر خواهان شنیدن باشند) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️ تمایل مردم در مردمسالاری دینی تکیه گاه این تقسیم بر این دیدگاه مترقی شهید بهشتی است که در کتاب مواضع تفصیلی حزب جمهوری اسلامی ص۳۹۳تا۳۹۵ توضیح داده اند. https://eitaa.com/m_ghanbarian/2188 http://mghanbarian.ir/interview/4008/ 📎پیوست را اینجا مطالعه کنید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/3450 ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
❗️ تمایل مردم در مردمسالاری دینی تکیه گاه این تقسیم بر این دیدگاه مترقی شهید بهشتی است که در کتاب م
1_1839886974.pdf
381.6K
📎پیوست ❗️تمایل مردم در مردمسالاری دینی ❗️پاسخ شهید بهشتی صفحه ۳۹۳تا۳۹۵ مواضع تفصیلی حزب جمهوری 🔘 سه سنجه مهم! ☑️ @m_ghanbarian
🚧 چه کار باید کرد؟ ❓اگر بخشی(ولو کوچک) از جامعه دختران و زنان در مقابل ، گارد گرفته و با برخی تظاهرها دارند مقاومت مدنی می کنند؛ چه می توان کرد؟!! - بر همان روش پرهزینه قبل اصرار کنیم؟! - طرح های بدیل بیاوریم و جرم را تخلف و جریمه را جای گشت بگذاریم؟! - شکست را بپذیریم و عقب نشینی کنیم؟! ⬅️ فوری ترین کار چیست؟! ❗️ حل یک اشکال مشهور! آیا اگر صدا و سیما زنان بدحجاب را در مراسمات مذهبی و انقلابی نشان دهد دچار تناقض شده ایم؟! اصلا تناقض نیست و باز هم باید -اگر بودند- نشان شان دهیم! به لحاظ اصولی گاهی انجام یک واجب، اجابت یک کار خیر، رعایت یک ارزش؛ با یک حرام، ناهنجاری و ضد ارزش در هم ادغام می شوند! مثلا در نماز، چشمت نگاه حرامی بکند! در کار خیری مشارکت کنی اما همزمان از کسی غیبت کنی! در این موارد نمازت قضا نمی خواهد، نگاهت هم حرام بوده است! کار خیرت، خوب اما غیبت کردنت هم بد بوده است! (اصولیون این را "اجتماعِ امر و نهی موردی" می خوانند) ⬅️ بد حجابی در راهپیمایی های انقلابی هم همینطور است؛ یک کار ارزشی با کاری اشتباه ادغام شده است! راهپیمایی اش قبول است و قابل تحسین، بد حجابی اش هم حرام است! ❗️ حالا اگر مثل همان زنِ بد حجاب خواست واجب دیگری را انجام دهد: • یک روحانی و حتی مجتهد یا مسئول حکومتی با زیّ اشرافی را نهی از منکر کند! • یک محجبه را بخاطر یک تخلف قانونی یا اخلاقی نهی کند! • یک وزیر و حتی رئیس جمهور را بخاطر تخلف وعده ای توبیخ کند! • پلیس یا حتی رئیس پلیس را بخاطر تخلفی از ضوابط -که تکذیب نشده- نصیحت و نهی از منکر کند! • و... ❓آیا اینجا بدحجابی و بی حجابی اش مانع انجام این تکلیف است؟! ❓آیا طرفهای مقابل او حق دارند بخاطر بدحجاب بودن، مانع حضور او در محل و نهی از منکرش شوند؟! ❓آیا ضبط و پخش چنین صحنه ای توسط صدا و سیما، حکمی مغایر با حضور مثل او در راهپیمایی دارد؟! ❓ برای نهی از منکر یا پخش رسانه ای آن حتما باید روسری بپوشد؟! ▫️آیه ۷۱ توبه برای امر به معروف و نهی از منکر، به همه زنان و مردان جامعه اسلامی، ولایت داده است! (المومنات) را زبان زده است تا بگوید این ولایت(ولایت تواصی، ولایت امر به معروف) شامل همه زنان هم می شود!۱ ▫️چون شرط آمر به معروف و ناهی از منکر، عدالت نیست؛ پس بی حجاب هم این ولاء را دارد! ⬅️ بدون استقرار این ولاء طرفینی، جامعه به دو طبقه ی: همیشه امر کن/ همیشه امر شو تقسیم میشود. این گسل به مرور مقاومت مدنی می زاید و...!(دقت کنید) 🚨 فوری ترین کار! فوری ترین کار برای شکستن آن گارد و گسل اجتماعی، احیای این ولاء عمومی و طرفینی است. ▫️برای رسمیت شمردن ولاء زن بدحجاب برای نهی از منکرِ متشرعه۲، میتوان این کارها را کرد: 1⃣ خطبای معروفی -که تاکنون جملاتی از آنها علیه بد حجاب ها تیتر شده- بیان مثل علامه طباطبایی ذیل آیه۷۱ توبه را در خطبه بخوانند و تیتر کنند! 2⃣ مجتهد و وزیر و وکیل و... برای بی حجاب یا بدحجابی که قصد نهی از منکرش را دارد بدون شرط، درب را باز کند! (برای مهمان شدن یا مصاحبه کردن و... اشکال ندارد روسری کامل را شرط کند). 3⃣ رسانه ملی از این صحنه ها مثل راهپیمایی ها تصویر بگیرد و پخش کند؛ اینجا هم واجبی با حرامی ادغام شده است. 4⃣ بدون کار نمایشی این رویه ادامه یابد! هیچ اشکال ندارد طرفهای مقابل، بعد از نهی شدن توسط زن بدحجاب، او را نسبت به بدحجابی نهی از منکر کنند. ⬅️ ولاء طرفینی وقتی رسمیت یافت، نهی از منکرها بهتر پذیرش می شود! *⃣ گام های بعد و میزان و نحوه الزام حجاب را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/3445 📝 برشی از یک گفتگو/ حجت الاسلام محسن قنبریان ............................................... ۱. در اینباره ر.ک: المیزان ج۹ص۳۸۸/ اسس النظام السیاسی عند الامامیه ص۴۳و۴۵/دراسات فی ولایه الفقیه ج۱ص۷۷، ج۲ص۱۶۹وص۲۲۵ ۲. این ولاء برای متدینین و متشرعه رسمیت یافته و حتی اگر اِعمال هم نکنند و نهی از منکری نکنند، جامعه مذهبی این حق را برای آنها می شناسد اما برای بدحجاب و... این حق فراموش شده است! 📎 مطالب مرتبط: 🔺چالش مطوّعین وهابی با اخلاق سرمایه داری https://eitaa.com/m_ghanbarian/3419 🔺آنچه دبیر گفت، طرح ستاد بود https://eitaa.com/m_ghanbarian/3436 ☑️ @m_ghanbarian
۹-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
14.67M
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه نهم/ ۲۹مهر۱۴۰۱ ▫️ قاعده طلایی دیگر: "انما عماد الدین... العامة من الامة فلیکن صغوک لهم و میلک معهم" • سیاق کلی این فراز - وجوب انصاف حاکم - قاعده طلایی قالب سه گانه حکمرانی - تعلیل قاعده به ۷خصلت بد نورچشمی ها و ۳خصلت خوب جمهور مردم - قاعده دیگر: گوش اطاعتت به جمهور مردم باشد ❓ستون دین بودن مردم یعنی چه؟ • شاهد قرآنی۱: آیه۴۱ حج و بیان المیزان • شاهد قرآنی۲: آیه۴۱ نحل و بیان المیزان ❗️سه نحو شنیدن: سماع/ استماع/ اصغی ⬅️ حاکم برای جمهور مردمی که ستون دین اند اصغی داشته باشد - نکته آیت الله جوادی آملی به رئیس جمهور • نسبت این فقره با فقره انما یستدل علی الصالحین...؟ حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه نهم/ ۲۹مهر۱۴۰۱ حجت الاسلام محسن قنبریان • قاعده طلایی دیگرحکمرانی (انما عِمادُ الدین... فَلیَکُن صِغوُکَ لهم و میلُک معهم) ▫️ سیاق بحث • این بخش از عهدنامه رسید به وجوب انصاف حاکم؛ خدا و مردم یکطرف نزدیکان و هوداران یک طرف، بین این دو باید انصاف رعایت کند والا ظالم و در جنگ با خداست... • بعد قاعده طلایی پیشین را طرح فرمود که باید اوامر حکومتی با سه رکن قالب گیری شود: میانگین استحقاق ها، عدالت عمومی تر، رضایت فراگیرتر مردم. این راه عملی رعایت آن انصاف هم هست • در مقام تعلیل این قاعده -که روح اش جانب عموم مردم گرفتن است- به مقایسه بین آن خواص (خاصه اهلک/ من لک فیه هویً من رعیتک) با عامه و جمهور مردم می پردازد. • در آخر به قاعده دیگر می رسید. بخاطر ۷خصلت بد نخبگان و خواص و ۳خصوصیت برتر جمهور و عامه مردم باید گوش حاکم به خواست مردم باشد(فلیکن صغوک لهم و میلک معهم). ▫️ هفت خصلت بد خواص: فرق حکیم با عالم طبیعیات، اقتصاد، روان شناسی این است که پدیده را فقط در حصه ی موجود و عوارض کنونی ملاحظه نمی کند. این قضاوتهای علمی زمان مند و مکان مند است. مثلا در چنین بازاری فلان نسبت بین فلان عناصر هست نه در مطلق بازار. حکیم وقتی از خصلتهای نورچشمی های حکومت می گوید، کلی آنرا دیده و حکم حقیقی و همیشگی می گوید. ۷خصلت منفی این نورچشمی ها چنین است: 1⃣ اثقَل عَلی الوالی مَوونهً فی الرَّخَاء: در دوره رفاه خرج و هزینه اش از همه مردم سنگین تر است. 2⃣ اَقَلَّ مَعوُنهً له فِی البَلاء: در ابتلا و سختی، یاری اش برای والی(و حکومت) از همه کمتر است. 3⃣ اَکرَهَ لِلاِنصاف: بیش از همه بیزار از انصاف اند(همان انصافی که خدا از حاکم درباره اینان با عموم مردم خواسته است. منافع موجب میشود از انصاف حاکم بیزار باشند) 4⃣ اَساَلَ بالاِلحاف: در خواسته هایش اصرار می ورزد.(مثل مردمی نیست که به یک وعده خالی زود راضی می شوند) 5⃣ اَقَلَّ شُکراً عند الاعطاء: کم سپاس تر از همه وقتی به او عطا شود(در وقت تخصیصی بری ها هم از تشکر و اظهار نعمت نیست. یکبار هم نمی گوید مثلا جمهوری اسلامی برای او چه کرده؟) 6⃣ اَبطَاءَ عُذراً عند المنع: هنگام منع (از عطا) از همه عذر ناپذیرتر است. 7⃣ اَضعفَ صبراً عند مُلِمّات الدهر: در رویدادهای بزرگ از همه کم صبرتر است. ▫️ سه خصلت خوب جمهور مردم: 1⃣ عمادُ الدین: ستون دین اند 2⃣ جماعُ المسلمین: جمعیت اصلی مسلمین اند 3⃣ العُدّهُ للاعداء: ساز و برگ در برابر دشمنان اند. ✔️ کمی توضیح این فقره مهم ❓ستون دین بودن مردم یعنی چه؟! همانطور که "الصلاه عمودُ الدین" در حوزه فرد هست "انما عماد الدین... العامهُ من الامه" در حوزه تحقق اجتماعی دین هست. نماز، تیرک خیمه دینداری در ماست "اِن قُبلَ قُبل ماسواها" (اگر قبول شود بقیه دین قبول می شود) یعنی نماز بقیه ارزشهای دینی را می کشاند. حالا اگر تحقق اجتماعی دین را بخواهیم ، ستون چیست؟ حضرت می فرماید: فقط جمهور مردم است! تحقق اجتماعی دین، اقامه نماز و همه ارزشهای دیگر را دارد 🔘 شاهد قرآنی۱: آیه۴۱ حج اقانه نماز و ایتاء زکات و امر به معروف (و بالتبع سایر ارزشها) را مشروط به: "ان مَکَّنَّاهُم فی الارض" می کند. این تمکین مومنان به پول و ثروت و .‌.. نیست، همان "تشکیل مجتمع صالح اسلامی" است. یعنی وقتی است که همان عامه و جمهور پای دین بیایند. علامه طباطبایی در المیزان ذیل این آیه آورده: "اگر در زمین تمکنی پیدا کنند و در اختیار هر قسم زندگی که بخواهند، حریتی داده شوند، در میان همه انواع و انحاء زندگی، یک زندگی صالح را اختیار می کنند و جامعه صالح به وجود می آورند..." ⬅️ فراز مورد بحث عهدنامه ریشه در این آیه دارد. مکنت و تمکینی که موجب تحقق اجتماعی دین میشود همان جمهور مردمند وقتی اختیاراً دین را انتخاب و مجتمع اسلامی (و حکومت اسلامی) تشکیل دهند. 🔘 شاهد قرآنی۲ آیه۴۱ نحل (والذین هاجروا فی الله من بعد ظُلموا لنُبَوَئَنَّهُم فی الدنیا حسنه...) هم بر همان حقیقت دلالت دارد. کسانی که از مناسبات ظالمانه به خدا و رسول مهاجرت می کنند برایشان حسنه دنیا تدارک می کنیم. ❓حسنه دنیا چیست؟ (که در قنوت ها می خوانیم: ربنا آتنا فی الدنیا حسنه...)! هم به لحاظ تفسیری و هم شواهد تنزیلی معلوم است این حسنه دنیا همان مجتمع صالح اسلامی است. به تعبیر علامه طباطبایی در المیزان:" هدف و غرض از حسنه ای که وعده داده شدند در دنیا به آن برسند، همین مجتمع صالح بوده است" یک حکومت مردمسالار دینی قطعا حسنه دنیا است. ⬅️ چه از طاغوت هجرت جمعی و آزادانه کنند و به ولیّ برسند(هجرت از مکه و سایر نقاط حجاز به مدینه) و چه با ولیّ بیعت آزادانه و طاغوت را براندازند(مثل انقلاب اسلامی ایران) در هردو جمهور مردمند که تیرک برپایی این حسنه دنیا می شوند. ☑ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه نهم/ ۲۹مهر۱۴۰۱ حجت الاسلام محسن قنبریان • قاعده طلایی دیگرحکمرانی (انما عِمادُ الدین... فَلیَکُن صِغوُکَ لهم و میلُک معهم) ▫️ قاعده درباره این مردم: در جلسات اول توضیح دادیم مذمت های اکثریت در قرآن (اکثرهم لایعقلون و...) همه برای جامعه طاغوت زده است از بعد هجرت و بیعت آزادانه با ولیّ و تشکیل مجتمع صالح اسلامی دیگر مردم متهم به اکثرهم لایعقلون نمیشوند(قبلا گفتیم به کار بردن این تعبیر پس از اسلام و حکومت مردمی اش، خودبرانداز است چون انتخاب نبی و ولی شان را هم زیر سئوال و از مصادیق بی عقلی می کند!) • حضرت به مالک و مثل او درباره این مردم می فرماید: "فلیکن صغوک لهم و میلک معهم" - اولا واجب است نه مستحب(فلیکن) - ثانیا برای شنیدن سه تعبیر داریم: سماع(به گوش خوردن صوتی)/ استماع(گوش دادن با توجه)/ اصغی(گوش دادنی که همراه با اطاعت و بعث و حرکت است) امام جواد(ع) فرمود: من اصغی الی ناطق فقد عبده! اگر کسی به نوع سوم به کسی گوش دهد او را پرستش کرده است(چون پرستش یعنی اطاعت بی چون و چرا کردن) ⬅️ حضرت امیر(ع) چنین گوش دادنی به جمهور مردمی که ستون دین اند را از حاکم می خواهد: واجب است صغو و گوش دادن با طاعتت برای آنها و میل ات با آنها باشد. وای اگر خدای نکرده "استماعِ" درخواست مردم نشود! بدترش جوری فاصله بافتد که به گوش حاکمان هم نرسد(سماع)! 🔺 آیت الله جوادی آملی۱۴۰۰/۴/۲۱ در دیدار با رئیس جمهور با استناد به همین فراز فرمودند: "این مردم، ستون دین اند. با ستون دین نمی شود بد رفتاری کرد. نام این مردم را بی وضو نمی شود برد. اگر خدای نکرده با این مردم بدرفتاری شود، مثل این است که با نماز بدرفتاری شده است"! ▫️ نسبت این فراز با "انما یستدل علی الصالحین..." جلسات اول بحث شد نسبت ایندو ثبوت و اثبات است. "انما عماد الدین..." مجرای اراده خداوند در جوامع و تاریخ است. "انما یستدل علی الصالحین..." مجرای زبان الهی برای کشف صالحین است. در هردو تاکید بر جمهور امت است. * تفصیل را در فایل صوتی بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🚧 چه کار باید کرد؟ ❓اگر بخشی(ولو کوچک) از جامعه دختران و زنان در مقابل #حجاب، گارد گرفته و با برخی
🔘 سه اصل مهم درباره زن و آزادی از امام خمینی و تاکید بر راهبرد انقلاب اسلامی! 1⃣ کرامت زن یک اصل است نه تشریفات. کرامت زن هم به آزادی اوست، نه محترمانه دستگیر یا جریمه شدنش! 2⃣ بین آزادی غربی زن، با آزادی الهی او، رابطه آلاکلنگی است. هرچه بیشتر در مقدرات اساسی مملکت دخالت داده شود، به مقام زن نزدیکتر و بالتبع از عروسک و ملعبه شدن فاصله می گیرد. 3⃣ قوانین محدودیت بخش اسلام در جانب آزادی غربی، برای تحقق بیشتر مقام زن و افزایش حضور در مقدرات اساسی است. ⬅️ در مقام امتثال، همان نظم و نسبت باید رعایت شود: آزادی سیاسی بیشتر زن، آلترناتیو(جایگزین) آزادی جنسی او و راه حل انقلاب اسلامی در تقابل با فرهنگ برهنگی غرب است! • گزینه متحجرین، خانه نشینی زن و حداکثر فعالیت های مذهبیِ صرف او بوده است! • گزینه روشنفکری درون نظام هم حضورهای اجتماعیِ ویترینی زن با تم حجاب بوده است! 🚺 دشمن اینبار می خواهد با آزادی جنسی (کشف حجاب یا اعتراضِ برهنه) از زن معاصر ایرانی مداخله سیاسی در مقدرات اساسی (مثل نفی اسلام فقاهتی و...) بگیرد! این یعنی مصادره راه جایگزین انقلاب اسلامی برای هدف خود! • بازی او به با افزایش کرامت و آزادی سیاسی زن در طُرق عقلایی(ظرفیت های قانون اساسی) و انسانی(نه جنسیتی) شکست می خورد. • رها گذاشتن این راهبرد به هر بهانه، و توجه به تاکتیک های ویترینیِ جمع کردن کشف حجابهای اخیر، عملیات ناقص متحجرین؛ و کارهای نمایشی با زن ورزشی و هنری هم پدافند ناقص جریان روشنفکرِ درون نظام است! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 ایران و انیران! حکیم فردوسی در شاهنامه، "انیران" (یا: نیران) را برای اقوام ضد ایرانی به کار می برد. از جمله آنها رومیان (غربیان امروز) اند که چنین سودایی در سر دارند: همه بومتان پاک ویران کنم از ایران به شمشیر، نیران کنم حالا که دست لابی های صهیونیستی هم در تجمع برلین برملا شده، بهتر فلسفه پرچم های تجزیه ی ایران روشن می شود. آن ۲درصدِ حاضر، جواب دهند با ایران اند یا انیران؟! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 ایران و انیران! حکیم فردوسی در شاهنامه، "انیران" (یا: نیران) را برای اقوام ضد ایرانی به کار می بر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بچه حزب اللهیِ شاهنامه! • "من یک وقت گفتم که مثل این بچه حزب اللهی های امروز خود ماست! در فرهنگ شاهنامه یک حزب اللهی غیور دین خواه مبارز وجود دارد". (رهبرانقلاب اسلامی؛۸۱/۱۱/۸) • اگر حزب اللهی امروز هم بخواهد مثل اسفندیار شاهنامه باشد: - رویش دائم مثل روئین تنی اسفندیار! - همیشه در صحنه و خسته نشو در هفت خان نبرد اسفندیار! - نبردها در میدان های متفاوت مثل اسفندیار؛ از نبرد با گرگ و شیر و اژدها و سیمرغ تا نبرد با زن جادوگر اما فریبا! را می خواهد. • اگر بخواهد از اسفندیار، تجربه فعال بسازد و "آینده از آن حزب اللهی هاست" را جای تراژدی اسفندیار شاهنامه قرار دهد؛ باید: - در کنار دین خواهی و غیرت اش، مراقب نقطه ضعف اسفندیار (چشم اسفندیار) باشد! صحنه را درست ببیند و دچار اشتباه محاسباتی نشود! اعتماد به خدا را هم از دست ندهد. - بین ایران و (=ضد ایرانیان) فرق بگذارد! آنجور که با ارجاسپ و توران (انیران) می جنگد با هم وطن و دارای خدمت (حتی اگر رستم نباشد) نجنگد! در ایران گفتگو و حَکَم پذیری را بر نبرد ترجیح دهد! پ.ن: به روزهای سخت فحاشی و هتاکی و گفتگو گریزی آگاهم. همه دستِ همه انیران که رو شود، گفتگو ساز می گیرد! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔅 پیشنهاد برای این روزها: • تفاوت یک جنبش فیک و تبرجی با یک جنبش اصیل و مکتبی https://eitaa.com/m_ghanbarian/2820 • آزادی و زن https://eitaa.com/m_ghanbarian/2627 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2628 • آزادی و آزادگی ۱و۲ https://eitaa.com/m_ghanbarian/3315 https://eitaa.com/m_ghanbarian/3319 • نهضتی مردانه_زنانه https://eitaa.com/m_ghanbarian/3321 • دُش من ۱و۲ https://eitaa.com/m_ghanbarian/2467 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2470 • دُش من زده! https://eitaa.com/m_ghanbarian/2463 • فهرست مطالب حجاب https://eitaa.com/m_ghanbarian/3226 ☑️ @m_ghanbarian
🕎 اسرائیل علیه اسرائیل! ✔️ نامه نیمه خرداد نخست وزیر وقت اسرائیل (بنت) به اکثریت خاموش صهیونیست را بخوانید: yun.ir/buoy91 • نگرانی از اینکه سومین فرصت یهود برای تشکیل دولت(اسرائیل) هم مثل دوتای قبل به ۸۰ سال نرسد!(۴-۵سال مانده) • او نوشت: حدود یکسال پیش اسرائیل به یکی از سخت ترین لحظاتی رسید که تا به حال به خود دیده بود. هرج و مرج، تکرار بی پایان انتخاباتها، دولتی فلج شده، در آتش سوختن شهرهای لود، عکا و...(شلیک ۱۳۰۰راکت توسط حماس/سوختن ۴۵۰۰۰هکتار زمین کشاورزی با بالن های آتش زا) "آنها [حماس و جهاد اسلامی] بوی ضعف و قطبی شدن درونی ما را حس کرده بودند"! - سرتاسر نامه این قطبی شدن را بازنمایی می کند. • در نامه ۲۸صفحه ای طرح های اصلاحی خود در سیاست و اقتصاد اسرائیل را هم می شمارد؛ از طرح خود درباره ایران هم می گوید: "من تقریبا از یک سال پیش معادله جدیدی را مطرح کردم که به موجب آن در پاسخ به ضربات ایران از طریق نیروهای نیابتی شان، ما ایران را در داخل خاک خودش مورد هجوم قرار دهیم. این جور نمی شود که در طول سالیان، خون فرزندانمان در لبنان و در مواجهه با غزه توسط نیروهای نیابتی ایران ریخته شود در حالی که سر اختاپوس یعنی حامی اصلی این نیروها از آسیب مصون بماند. دوران مصونیت ایران دیگر پایان یافته است"! ⬅️ سرگشادگی این نامه صهیونیست ها را عصبانی کرد چون بنظرشان دشمنان اسراییل هم مطلع شدند! - این روزها اخبار درونی اسرائیل و ائتلاف های فلسطینی را دنبال کنید برخی نگرانی های بنت در حال تحقق دوباره است! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔴 ألْحَمْدُ للهِ الَّذي أكْرَمَنَا بِالشَّهَادَةِ به این سپاسگزاری زینب صبور(س) از خداوند زیاد فکر کنید! خداوند (ع) را به تبع آن خون خدا، با شهادت تکریم کرده است! واقعا تکریم! روز چهلمی که می رفت دوباره اغتشاش احیاء و سند طلبکاری شود، دشمن احمق درون حرم شاهچراغ از این ملتِ مظلوم کشته می گیرد! حالا ببینید چگونه شهادت آن مظلومان، کرامت خود را برای هزارمین بار به ما نشان می دهد. ملت یکپارچه با حضورِ متحدش کار را تمام می کند. خداوند را سپاسگزایم که ملت ما را با شهادت گرامی داشت! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔴 ألْحَمْدُ للهِ الَّذي أكْرَمَنَا بِالشَّهَادَةِ به این سپاسگزاری زینب صبور(س) از خداوند زیاد فکر
🔴 فقط فاسق رسوا می شود! پاسخ این خط رسانه ای حامیان اغتشاش هم جمله دیگر زینب کبری(س) در همان خطبه (الحمدلله الذی اکرمنا بالشهاده) است: اِنَّمَا یَفْتَضِحُ الْفاسِقُ وَ یَكْذِبُ الْفاجِرُ وَ هُوَ غَیْرُنا فقط فاسق رسوا و فاجر دروغ می گوید و او کسی غیر ماست! نظام اسلامی درباره هیچ یک از دخترانی که سوژه یک ماه گذشته اینان بود، دروغ نگفت؛ ولی اینها درباره همه آنها دروغ گفتند! حالا خط شان این است که شاهچراغ را سینما رکس جا بزنند! فاسق رسوا و نابکار دروغ می گوید! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🚧 چه کار باید کرد؟ ❓اگر بخشی(ولو کوچک) از جامعه دختران و زنان در مقابل #حجاب، گارد گرفته و با برخی
☑️ اُذُن خَیر یا گوش فعال (چه باید کرد؟!/2) • آنچه این روزهای سخنگوی جوان دولت (آقای ) در شرایط به ظاهر قفل شده دانشگاه از خود نشان داد، عمل به سیره حکمرانی نبوی بود. • آیه ۶۱توبه، "گوش فعال" بودن پیامبر(ص) را چنین توصیف می کند که منافقان هم به او می گفتند: اُذُن! یعنی گوش! (یقولون هو اُذُن) خداوند آن صفت حکمرانی پیامبر(ص) را تحسین می کند: قُل اُذُنُ خَیر لکم: بگو گوش خوبی برای شماست! گوشِ خوبِ حکمران، نه فقط شنیدن حرفهای خوب؛ بلکه شنیدنِ خوب است.۱ حتی اگر در بین گویندگان عبدالله بن نُفیل ها و منافقانی باشند و حرفهای غلط یا قصدهای سوئی داشته باشند. این احترام حکمران به هر حرف از هر گوینده جزو سیره حکمرانی اسلامی است. رهبری مکرر از هفته ای یکبار رفتن خود به دانشگاه در اوایل انقلاب و توصیه ی این کار به مسئولان گفته اند۲ که متاسفانه تا کار قفل نشود خوب انجام نمیشود! • واقعیت این است که این نسلِ مدرسه و دانشگاه هیچکدام نه انقلاب و نه دفاع مقدس را از نزدیک ندیده اند. پیمایش های واقعی دستگاه های نظام هم می گوید اینها عمدتا دیتاهای اطلاعات خود را از غیر رسانه ها و تریبون های نظام می گیرند. پس بازگفتن ها بس است و شنیدن ها لازم تر است. گوش فعال چهره های نظام فقط زمینه تخلیه روانی جوانان نیست، آشنایی با دید و دغدغه و زبان آنهاست. از اینرو برای مسئولان از نان شب لازم تر است. یعنی آورده ی این شنیدن برای مسئولان و چهره های نظام بیشتر از آورده اش برای دانشجویان و دانش آموزان است. پس نباید محاسبه کنند در چنین فضاهای پر هیاهویی مگر چه می شود گفت؟! و نتیجه بگیرند که فعلا برای گفتگو مناسب نیست! از قضا برای اُذُن خَیرِ حکمرانی الان از همیشه مناسب تر است، چون نه دانشجوی خاص که قاطبه دانشجو و دانش آموز هجوم می کنند و واقعیت نسلی بهتر خود را نشان می دهد. ▫️ خوب است: ۱. آقای رئیسی خود و وزرایش را به دانشگاه های مختلف، دوره بفرستد و کار سخنگوی جوان را امتداد دهد. ۲. رئیس مجلس و کمیسیون های مرتبط و چهره های شورای انقلاب فرهنگی و روسای صدا و سیما همین کنند. بروند از نزدیک مدرسه های دخترانه ای که روسری برداشته اند و اعتراض تند می کنند را بشنوند. بهترین بازخورد برای میزان تحقق مصوبات و اعتبارات دهه گذشته شان همین شنیدن است! ۳.شورای سیاست گذاری و سازمان تبلیغات و بسیج اساتید؛ ائمه جمعه، روحانیون و فعالین حزب اللهی درشت گو را ملزم به این اُذُن خیر کنند. تاکید کنند: بیشتر بشنوید و کمتر بگویید! خدا میداند راهی بهتر از این برای گام دوم انقلاب نیست! تیزی ها و تندی های در فکر و بیان -که حاصل فقط با خودی سخن گفتن است- گرفته و انقلابی گریِ متین و معقول شکل می گیرد. جای انفعال از اصول و آرمانها، روش ها و بیان ها نو می شود. ۴. می دانم از این کارگاه عملی بسیاری از متصدیان سیاست و فرهنگ و اقتصاد و امنیت۳ و قضاء، باز طفره می روند. دانشجویان طومار دعوت از مسئولین مرتبط را ساز کنند و مدعو را به خیل دانشجوی کف دانشگاه بسپارند تا اُذُن خیر شکل بگیرد. ⬅️ این قدم اول برای برگشت "امر سیاسی" به دانشگاه است. هیاهوها و حتی ناسزاهای امروز در دید عمیق، هم سنگ بی تفاوتی دیروز کف دانشگاه است.۴ با گوش فعال، امر سیاسی برمی گردد، فحاشی ها نخواهد ماند! برگشتِ امر سیاسی به دانشگاه بیشتر از گوش فعال هم می خواهد که در یادداشت دیگری خواهم گفت! ........................................ پاورقی: ۱. اگر به المیزان ذیل این آیه رجوع کنید برای تفسیر (اُذُن خیر) دو وجه مطرح است: الف) اضافه (اذن) به (خیر) اضافه حقیقی است که معنا میشود: او بسیار شنواست ولی آنچه خیر است را می شنود؛ یعنی "مسموع" خیر است. ب) اضافه موصوف بر صفت است که معنا این می شود که او گوش است لکن گوشی با این صفت که برای شما خیر است؛ یعنی "استماع" خیر است. حتی پاره ای از حرفهایی که برای مسلمانان خیر نیست، گوش می دهد. علامه طباطبایی همین وجه دوم را مناسب تر با سیاق آیه می داند. ۲. ایشان در روزهایی که دانشگاه در تسلط گروه های معارض افتاد و تیراندازی در دانشگاه می شد این حضور هفته گی را قطع نکرد (ر.ک: خاطره ایشان در بیانات۹۶/۳/۱۷) ۳. رهبر انقلاب اسلامی حتی حضور فرماندهان نظامی را لازم می داند: "از مطالب دیگری که گفته شد مساله حضور مسئولان در دانشگاه است. این اشکال کاملا وارد است. من عقیده ام این است که مسئولین باید در دانشگاه ها شرکت کنند روسای سه قوه، مسئولین میانی، رئیس صدا و سیما، مسئولین سپاه و نیروهای مسلح اینها بروند با دانشجوها جلسه بگذارند و حرفهای گفتنی دانشجوها را بشنوند."(۹۱/۵/۱۶) ۴.رهبر انقلاب اسلامی صریحا می فرماید: "خدا لعنت کند آن دستهایی را که تلاش کرده اند و می کنند که قشر جوان و دانشگاه ما را غیر سیاسی کنند"(۷۲/۸/۱۲) 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۸/۴ ☑️ @m_ghanbarian
⚠️ به همه عزیزانی که ایران و انقلاب را دوست دارند/ بخصوص به آنهایی که ولایت امر در غیبت را از دینداری شان کنار نگذاشته اند: شاید مثل بنده از دستگاه های امنیتی و قضایی در رعایت آرمانها و استانداردهای انقلاب اسلامی گلایه ها داشته باشید؛ اما در ماجراها و شرایط حساس اخیر دستور صریح رهبرانقلاب اسلامی این است که همه در کنار آنها ید واحد شویم! • یدِ واحده و وظایفش را اینگونه می فهمم: 1⃣ پشتیبانی همگانی از حافظان امنیت و قوه قضائیه برای مقابله قاطع و خردمندانه با سررشته فاجعه آفرینی ها و عوامل خائن همسو با دشمن. 2⃣ خنثی کردن توطئه دشمن برای اِعمال خشونت حداکثریِ بهانه ساز یا تسامح زمینه سازِ زنجیره آشوب از سوی نظام، با حضور باشکوه همگانی در راهپیمایی و تجمعات انقلابی مثل همیشه، برای جمع کردن اغتشاشات خیابانی. 3⃣ حضور متین و حداکثری دانشجویان اصیل مقابل دانشجو نمایانی که به مقدسات بی احترامی می کنند؛ با شعارها و نمادها و ابتکاراتی که آنها را منفعل یا ماخوذ به حیا کند. 4⃣ حضور تبلیغی فعالان انقلاب برای ید واحد کردن همه عناصر، مقابل دشمن و عناصر خائن در دانشگاه و مدرسه و محلات. 5⃣ جدا کردن جاهل و غافل از عوامل خائن با خنثی کردن شک و شبهه ها -بخصوص در ید واحد شدن ملت- توسط فعالان عرصه فکر و تبلیغ. قبل از اینکه دیر شود، موعظه الهی را گوش کنیم: ان تقوموا لله! محسن قنبریان/ جمعه/۶ آبان ۱۴۰۱ ☑️ @m_ghanbarian