هدایت شده از جهان آرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام قنبریان: مشارکت زیر 50 درصد مردم در انتخابات به خاطر عملکرد رئیسی نبود
🔸شهید رئیسی حتی از رقبای سیاسی جناح مقابل هم مشورت میگرفت، اخلاقی بالاتر از آنچه حتی در مناظرهها از خود نشان داد؛ صبح انتخابات 1400 هم برای رقیب حذف شده خود کار کرد ولی ناراحتم از اینکه در دولت ایشان، انتخاباتی برگزار شد که مشارکت در آن کمتر از 50 درصد بود آن هم در حالیکه او مقصر نبود.
⏰ «جهان آرا»؛ روزهای زوج ساعت ٢٢ از شبکه افق
🆔 @ofogh_tv
❓ وحدت یا خلوص؟!
(برای آنها که میخواهند مساله مشکل حل کنند؛ نه ساده انگاران!)
《یک سؤال دیگر این است که بعضیها میگویند وحدت، بعضیها میگویند خلوص؛ شما چه میگوئید؟ من میگویم هر دو.
خلوص که شما مطرح میکنید -که ما بایست از فرصت استفاده کنیم و حالا که غربال شد، یک عدهای را که ناخالصی دارند، از دائره خارج کنیم- چیزی نیست که با دعوا و کشمکش و گریبان این و آن را گرفتن و با حرکت تند و فشارآلود به وجود بیاید؛ خلوص در یک مجموعه که اینجوری حاصل نمیشود؛ ما به این، مأمور هم نیستیم.
در صدر اسلام، خوب، با پیغمبر اکرم یک عده بودند؛ سلمان بود، اباذر بود، ابىّبنکعب بود، عمار بود، کی بود، کی بود؛ اینها درجهی اول و خالصترینها بودند؛ عدهای دیگر از اینها یک مقداری متوسطتر بودند؛ یک عدهای بودند که گاهی اوقات پیغمبر حتّی به اینها تشر هم میزد. اگر فرض کنید پیغمبر در همان جامعهی چند هزار نفری -که کار #خالص_سازی خیلی آسانتر بود از یک جامعهی هفتاد میلیونی کشور ما- میخواست خالصسازی کند، چه کار میکرد؟ چی برایش میماند؟ آن که یک گناهی کرده، باید میرفت؛ آن که یک تشری شنفته، باید میرفت؛ آن که در یک وقتی که نباید از پیغمبر اجازهی مرخصی بگیرد، اجازهی مرخصی گرفته، باید میرفت؛ آن که زکاتش را یک خرده دیر داده، باید میرفت؛ خوب، کسی نمیماند.
امروز هم همین جور است. اینجوری نیست که شما بیائید افراد ضعافالایمان را از دائره خارج کنید، به بهانهی اینکه میخواهیم خالص کنیم؛ نه، شما هرچه میتوانید، دائرهی خلّصین را توسعه بدهید؛ کاری کنید که افراد خالصی که میتوانند جامعهی شما را خالص کنند، در جامعه بیشتر شوند؛ این خوب است.
از خودتان شروع کنید؛ دور و بر خودتان، خانوادهی خودتان، دوستان خودتان، تشکل خودتان، بیرون از تشکل خودتان. هرچه میتوانید، در حوزهی نفوذ تشکل خود، برای بالا آوردن میزان خلوصهای فردی و جمعی تلاش کنید؛ که نتیجهی آن، خلوص روزافزون جامعهی شما خواهد شد. راه خالص کردن این است.
وحدت هم که ما گفتیم - که بعد سؤالات دیگری هم در این زمینه شده - منظور من اتحاد بر مبنای اصول است.
بنابراین وحدت با کیست؟
با آن کسی که این اصول را قبول دارد. به همان اندازهای که اصول را قبول دارند، به همان اندازه ما با هم مرتبط و متصلیم؛ این میشود ولایت بین مؤمنین.
آن کسی که اصول را قبول ندارد، نشان میدهد که اصول را قبول ندارد یا تصریح میکند که اصول را قبول ندارد، او قهراً از این دائره خارج است.
بنابراین با این تفصیل و توضیحی که عرض شد، هم طرفدار وحدتیم، هم طرفدار خلوصیم》.
(۸۹/۵/۳۱رهبر انقلاب اسلامی)
* برای بیشتر تعمق کردن:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/4852
https://eitaa.com/m_ghanbarian/4853
https://eitaa.com/m_ghanbarian/4856
☑️ @m_ghanbarian
36.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اراده عمومی مردم؛ مجرای اراده الهی!
• اراده عمومی مردم در اقتصاد همان مردمی کردن اقتصاد است که فقط با گسترش مالکیت عمومی مردم شدنی است...
• مثلا در همه دولتها هر وقت مشکل مسکن حل شده از این راه رفته ایم؛ سیاستهای زمین صفر و دادن حق انتفاع به عموم مردم، تولید و توازن بازار مسکن را موجب شده است.
• اراده عمومی توان بی اثر کردن تحریم ها را داد توانستیم به رشد ۶٪ اقتصادی برسیم!
❓می پرسید پس چرا این گشایش ، سر سفره مردم احساس نمی شود؟!
پاسخ را ببینید!
حجت الاسلام قنبریان
برنامه جهان آرا - ۲خرداد۱۴۰۳
☑️ @m_ghanbarian
الهیات مردم در جمهوری اسلامی.mp3
19.58M
🔅 الهیات مردم در جمهوری اسلامی
حجت الاسلام قنبریان
برنامه جهان آرا - ۲خرداد۱۴۰۳
1⃣ مردم زبان خدای متعال
• پیام رهبر انقلاب درباره شهید رئیسی؛
رضایت مردم حاکی از رضایت خدا
• ریشه های قرآنی و روایی این الهیات
• بروزها در سیره شهید جمهور
2⃣ اراده عمومی مردم؛ مجرای اراده خداوند
• دوگانه های مهم پیام رهبر انقلاب به خبرگان؛ مشیت الهی _ همت مردم و...
• اراده عمومی در سیاست، اقتصاد، فرهنگ چه شکلی است؟
رئیسی برای حذف نشدن رقیب انتخاباتی خود تلاش کرد!
مشارکت زیر ۵۰درصدی در دوره او شأن یک باورمند به مردم، نبود؛ گرچه او مقصرش نبود!
• اراده عمومی در اقتصاد همان مردمی کردن اقتصاد است. تنزیل از گسترش مالکیت عمومی مردم، بازی با مردمی کردن اقتصاد است!
تجربه مسکن در اینباره
• اراده عمومیِ مقاومت و دستاورد بی اثر کردن تحریم ها در دولت رئیسی و رسیدن به رشد۶٪ اقتصادی!
❓چرا سر سفره مردم نیامده؟!
اینجا هم پای چند بند سیاستهای اقتصادی مقاومتی در بین است که باید اجرایی تر شود...
☑️ @m_ghanbarian
💢 جمهوری انسان ساز اسلامی
گفتوگوی روزنامه وطن امروز با حجت الاسلام محسن قنبریان درباره تشییعهای باشکوه رئیسجمهور و رابطه دولتمرد و مردم
http://vatanemrooz.ir/newspaper/page/4046/5/285757/0
☑️ @m_ghanbarian
منشور روحانیت.mp3
24.64M
🔰 نکاتی از سخنان حجت الاسلام قنبریان
📌 بازخوانی منشور روحانیت
5 خرداد 1403/ جلسه اول
1️⃣ منشور روحانیت یک متن سهل ممتنع است و به دو بخش میتوان آن را تقسیم کرد :
- مسائل مربوط به دوران قیام و نهضت در ایران
- مسائل مربوط به ادراه کشور و حکومت داری
2️⃣ هر کدام از این مسائل ناظر به دو گروه مطرح میشود : متحجرین و متجددین
3️⃣ امام خمینی ایده و طرحی را مطرح کردند که دو جریان مذکور در مقابل آن به اقداماتی پرداختند. این ایده عبارت بود از : اقامه دین نه صرف اکتفا به دین پژوهی و فقه پژوهی، مبتنی بر نظریه ولایت فقیه. امام در نظریه ولایت فقیه قایل به ولایت بر احکام است نه در احکام. یعنی بتواند موقتا تشریع کند.
4️⃣ #ولایت_فقیه به معنای اجرای رساله عملیه نیست. #ولایت_فقیه رساله ساز است نه مجری صرف رساله های عملیه.
5️⃣ امام خمینی در مبنا، زمان شناسی و مردم شناسی با بقیه متفاوت است. لذا مرحوم امام برای فقه قیام اینگونه استدلال میکنند ⬇️
« در شرایطی که اساس اسلام به خطر افتاده است نهی از منکر و قیام واجب است. در عصر کنونی نیز، اساس دین در خطر است لذا باید قیام کرد. »
6️⃣ در مقابل نظر امام دو گروه به مخالفت پرداختند: گروهی که با اصل قیام در زمان غیبت مخالف بودند و بعد از پیروزی انقلاب هم، به خرده گیری از انقلاب پرداختند درحالیکه در زمان پهلوی سکوت کرده بودند. گروهی نیز بر این باور بودند که الان شرایط قیام فراهم نیست و یا شاه شیعه است و یا چه کسی پاسخ گوی خون های ریخته شده خواهد بود؟
#منشور_روحانیت
#ولایت_فقیه
💠 @okhowahmag
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از اندیشکده شرح
🔰 اندیشکده شرح با همکاری خانه اندیشهورزان برگزار میکند؛
📍سلسله کارگاههای مهارتی «مسألهشناسی اجتماعی»؛
📌 موضوع؛ بررسی ابعاد نابرابری حقوق کارگر و کارفرما در مناسبات تولیدی؛
_ مالکیت منابع و ابزار تولید
_ مساله دستمزد کارگران
_ وضعیت سه جانبه گرایی
_ ضعف تشکلیابی کارگری
_ حقوق رفاهی در محیط های کاری
👤 با حضور؛
حجتالاسلام محسن قنبریان؛ استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه
🔺 به همراه مهارتآموزی تیمی بوم مسألهشناسی
📅 زمان؛
سهشنبه ۸ خرداد از ساعت ۱۵ تا ۱۹
چهارشنبه ۹ خرداد از ساعت ۱۵ تا ۱۹
پنجشنبه ۱۰ خرداد از ساعت ۸ تا ۱۹
📍 تهران، خانه اندیشهورزان
🔹 هزینه ثبتنام ؛ 400 هزار تومان
🔖 30 درصد تخفیف ویژه دانشجویان، طلاب
🔖 20 درصد تخفیف ویژه سیاست پژوهان، پژوهشگران و اعضای اندیشکده ها و کارکنان مراکز علمی و سیاستگذاری
لینک ثبت نام؛ https://evnd.co/BLrng
اطلاعات بیشتر: 09196259521
https://ble.ir/sharh_thinktank
https://t.me/sharh_thinktank
https://eitaa.com/sharhthinktank
✅ اندیشکده شرح
✅ @sharhthinktank
10. صوت جلسهی دوم.mp3
27.32M
🔰 نکاتی از سخنان حجت الاسلام قنبریان
📌 بازخوانی منشور روحانیت
6 خرداد 1403/ ج ۲
1️⃣ طبق نظر امام (ره) کسانی که اجتهاد دیگری دارند در مسائل نباید حصر شوند. اما اگر از قوای ادراکی به قوای تحریکی رسید و از خطا به گناه رسید، باید برخورد شود.
2️⃣منطق امام این است که در اجتهاد دیگری را حصر نکنیم اما در مرحله حکمرانی تساهل به خرج ندهیم و از افرادی که خلاف گفتمان انقلاب اسلامی، اجتهاد دیگری دارند نباید استفاده کنیم. اینجا تساهل معنی ندارد.
3️⃣دوران صفویه ایران را با هویت شیعی مناسکی ترویج می دهند نه شیعی سیاسی. مدح امام علی (ع) میکنند؛ اما از شیوه حکومت داری او نمیگویند. اینجا شاهد شکل گیری شیعه قالتاق هستیم. یعنی شیعه ای که جنگ شیعی و سنی را تامین میکند اما در سیاسیت، در قامت شیعه علوی ظهور ندارد بلکه سیاسیت اموی را ترویج میکند.
4️⃣ فقه امام ناظر به عینیت صحنه است. امام فقط نمیگوید اگر تبدل موضوع پیدا شد پس حکم نیز تغییر کند. خیر فقط این نیست، بلکه فراتر است. بدین معنا که گاهی موضوع همان است و تغییری نکرده اما حکم آن تغییر میکند. این همان ولایت بر احکام است نه ولایت در احکام.
5️⃣ بعد از مدرنیته شاهد شکل گیری نظم جدیدی در دنیا هستیم که اساسا خیلی از مفاهیم را تغییر داده است. مانند خانواده که یک مشترک لفظی شده و آن معنای سابق از آن برداشت نمیشود. در این نظم جدید فقه نمی تواند مانند گذشته به مسائل نگاه کند و نسخه عرضه کند. اینجاست که میگوییم امام فقه را ناظر به عینیت جامعه مطرح میکند.
#منشور_روحانیت
#شیعه_قالتاق
💠 @okhowahmag
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر خوزستان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖«ولی» اصلاً آمده که «شاه» نباشد!
💠حجتالاسلام استاد محسن #قنبریان:
⁉️چرا قرآن اصرار داره
«ائـــــمه» شما رو «ولـــــــی» بنامه..
#غدیر
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
✅https://eitaa.com/mashar_khz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ چرایی اتهام وهابیگری به حضرت امام (ره) و شاگردان ایشان؟
📌 حجت الاسلام و المسلمین قنبریان
🔸 قرآن به پیامبر میگوید:« به اهل کتاب بگو یکی شویم سر یک کلمه سواء، آن کلمه چیزی نیست جز اینکه شرک به خدا نورزیم و با اربابان دون الله بجنگیم.»
🔹 اهل کتاب، رسالت پیغمبر را قبول نداشتند، اسلام نداشتند، به مناسک اسلام هم عمل نمیکردند. اما پیغمبر همه را در یک جبهه قرار میدهد.
🔸 با دقت به امیرالمومنین متوجه میشویم که حضرت هم همین کار را کردند. پس از شروع جنگ حضرت با معاویه، شاهد آن هستیم که در جبهه علی(ع) همه شیعه عقیدتی نیستند، خیلی ها شیعه سیاسی هستند. در جنگ جمل به روش خلیفه دوم نماز نافله را به جماعت میخواندن.
🔹 امام خمینی هم در مبارزه با استکبار و استعمار جهانی یکی چنین جبهه ای را آماده کرده است. این عمل برای برخی شیعیان عقیدتی و مناسکی اتهام وهابیت را به همراه دارد. چون در نزد برخی ها فقط ریسه های نیمه شعبان تشیع هست.
#امام_خمینی
#شیعه_مناسکی
#شیعه_سیاسی
💠 @okhowahmag
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر خوزستان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰شیعه سیاسی
🔸برشی از سخنرانی حجتالاسلام #محسن_قنبریان در چهارمین همایش ملی جمعی از ستایشگران جوان هیأتهای کشور
|#الیالحبیب ۴
🆔 @elalhabib_ir
✅https://eitaa.com/mashar_khz
🏴مراسم بزرگداشت حضرت امام خمینی (ره) و شهید آیت الله رئیسی(ره)
🎙سخنران حجت الاسلام محسن قنبریان
🕰 زمان :یکشنبه ۱۳ خرداد ماه ساعت ۲۰
📍مکان: زنجان. پیاده راه سبز میدان
⚫️همراه با مراسم احسان حلیم
🕌 حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
محسن قنبریان
❓ وحدت یا خلوص؟! (برای آنها که میخواهند مساله مشکل حل کنند؛ نه ساده انگاران!) 《یک سؤال دیگر این اس
💢 نامسأله گی کاندیدای مجتهد!
(مجتهدِ نظری یا جامعِ عملی خلوص و وحدت؟!)
❓آیا #مساله_واقعی میدان ریاست جمهوری۱۴۰۳، مجتهدِ فقه نظام بودن یا نبودن است؟!
یا خلأ کسی که بتواند #جامع نیروهای درون نظام در راستای جمع بین دوگانه سخت: وحدت و خلوص۱ باشد؟! که نه دولت را سهامی و چندپاره کند و به نام وحدت، راهبری در مسیر انقلاب و آرمانهایش را گم کند و نه صرفا با خلوص گرایی توان و مقبولیت کار با بخشی از نیروهای انقلاب -به زعمش خالص تر- را داشته و به #امر_ملی ضربه بزند!
اینها (مجتهدِ فقه نظام / جامع ظرفیت ها و فعلیت های نظام) دو حد وسط متفاوتند و هریک به سمتی می برند.
حتی اگر "از قضا" بر یک معمم بنشینند اما "لزوما" شرط دومی، معمم بودن نیست.
می توانم درک کنم که طرح کنندگان این پیشنهاد، حتی رئیس جمهور شهید را دیده اند که جمع کننده بوده اما نسخه های دیگری هم به او در اقتصاد و... تحمیل شده است لذا در اینباره از او بیشتر را خواسته اند.
❗️ بنظر حقیر -اقلا در مقطع کنونی- دومی مساله ماست و نباید با صورت اولی صورت بندی شود!
حتی اگر منصب ریاست جمهوری -به تعبیر رهبر انقلاب- جای مطهری ها باشد، اقلا در مقطع کنونی آیین نامه شورای نگهبان نه او را، که حتی رجایی و خامنه ایِ سال۶۰ را هم طبق ضوابطش تایید صلاحیت نمی کند! فعلا -درست یا غلط- قرار است بروکراسی از خود ارتزاق کند و نصاب های اجرایی و بروکرات بودن بر مطهری بودن چربیده است.
از آنسو، مجتهدان فقه نظام -که حتی کارنامه اجرایی هم داشته باشند- فقط اگر جامع آن ظرفیت ها و فعلیت ها شوند، مفیدند نه صرفا مجتهد فقه نظام بودن!(پس از حد وسط اصلی سخن بگوییم نه عوارض دیگر)
ای بسا صاحب نظر شدن در عرصه ای از نظامات -بخصوص وقتی به کلمه #اجتهاد_شرعی هم تیک بخورد- راه بر نظرات دیگر که بسا در همان مسیر انقلاب و آرمان هایش، صائب تر یا کارآمدترند ببندد و مخل به جهت جامع بودن گردد!
وای اگر یافته های اجتهادی فقه نظامشان مثلا "جمهوریت" اش کمتر از استاندارد امام و قانون اساسی باشد! یا مثلا در مساله اساسی کشور -یعنی "اقتصاد"- فقه نظامش به بار ننشسته باشد!
آنوقت قاتق نان، قاتل جان میشود!
اینکه الان چند مجتهد فقه نظام داریم که در "همه مسائل اساسی کشور" مطابق با استانداردهای قانون اساسی به نظام رسیده و شخصیت اجرایی مورد تایید شورای نگهبان هم داشته باشد را بیشتر از قبیل "قصد و عدم وقوع" می بینم!
بهشتی در این مقیاس -به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی- تکرار نشده است! ۲
نمی دانم چرا بجای خواستن رئیس جمهوری که قانون اساسی را #متناظر_و_بدون_تنازل اجرا کند دائم دنبال اختراع چرخی هستیم که در فرآیند حکمرانی از مجامع تصمیم سازی متعددی باید بگذرد و به یک فرد منحصر نیست؟!
اما آن نگرانی که برخی، جامع کامل بین وحدت و خلوص نبوده یا نیستند؛ هم دغدغه درست و بجایی است که البته حلش منحصر به مجتهد فقه نظام نیست.
جمع کننده ای مثل #رئیس_جمهور_شهید به شرط اطلاع کامل از مکتب و رویکردهای اساسی انقلاب و قانون اساسی به اقتصاد و فرهنگ و سیاست، هم می تواند "خلوص انقلابی" را حفاظت و هم به سمت وحدت و "ملی ماندن امر ملی" راهبری کند.
بگردیم همچین کسی را بیابیم یا با تغییر رویه ها -ولو به شکل نسبی- بسازیم!
هنوز به حسب نظر سنجی ها میزان مشارکت زیر۵۰٪ است!۳
"امر ملی" با حماسه ملی رقم می خورد؛ "حماسه ملی" ، "رقابتِ" جمع کننده های نیروها و ظرفیت های کشور را می خواهد.
...........................
۱. ر.ک: رهبر انقلاب اسلامی۸۹/۵/۳۱
۲. https://eitaa.com/m_ghanbarian/4170
۳. https://eitaa.com/rushdisu/1797
* این یادداشت له یا علیه هیچ کاندید معلوم یا احتمالی نوشته نشده است.
#انتخابات
📝 محسن قنبریان ۱۲خرداد۱۴۰۳
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر خوزستان
40.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حرف نوی انقلاب، توحید و کرامت انسان حضرت امام:
در دوران پهلوی میگفتند ،عالمان در سیاست دخالت نکنند.
پس از پیروزی انقلاب آمده اند میگویند کسی در سیاست دخالت نکند ، مگر مجتهدین... مردم رها کنند بروند خانه هایشان .
این یکی اگر خطرش از اولی بیشتر نباشد ، کمتر نیست ....
💠حجت الاسلام محسن قنبریان
مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)
۱۵ خرداد ۱۴۰۲
هیأت محبان فاطمه الزهرا(س)اهواز
🏴اجتماع هیأتهای مذهبی استان خوزستان
@mashar_khz
https://eitaa.com/mashar_khz
📲 ارتباط با خادمان
@H_asakereh
#پای_کار_حسین_ایستاده_ایم
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱#ریل| امام خمینی به روایت بهشتی
#رحلت_امام
#امام_خمینی
#پیرو_راستین_محمد
#اندیشه_بهشتی
📥 مشاهده کیفیت بالاتر
🔰اندیشه بهشتی را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
هدایت شده از مجموعه گرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | عدالت در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)
🔺 از نظام امت و امامت تا امامتِ امت!
👤 حجتالاسلام محسن قنبریان:
▪️ بدون مردم، خمینی یک نائینی و یک شیخ انصاری است؛ مردم بدون خمینی هم به جایی نمیرسند!
▪️ این دو به هم رسید و نظام امت و امامت تشکیل شد. منتهی آن را امام امامتِ امت میخواند همه مردم رهبر میشوند!
🔗 مشاهدهی این گفتگو از صفحه رسمی گرا در آپارات
https://www.aparat.com/v/VJfsy
🎥 #گفتگوهای_اینترنتی
🌐 #شبکه_گرا
🆔 @geraa_ir
030314 - این مسئولیت با گروه کوچک سر پا نمیشود.mp3
4.72M
💠 مقاومت فئه، مقاومت همه
گزینشی خیلی فشرده از بحث مهم:
مسئولیت اجتماعی
فاطمیه اول۱۴۰۲
حجت الاسلام محسن قنبریان
📒 جزوه را اینجا ملاحظه کنید
🔈 فایلهای صوتی جلسات را اینجا بشنوید
#غزه
#انتخابات
☑️ @m_ghanbarian
🔰 رمی برئ!
❓ کدامیک بیشتر دل می سوزاند؟:
• بی گناهی را "آیت الله اعدام" و "قصاب تهران" بخوانند و علیرغم دکتری، به "۶کلاسه" متهم کنند و...؟!
یا
• ممتد نیروهای اصیل انقلابی ای که رانده شدگان دائمی طراحی و اجرای نقشه توسعه کشور بوده اند، را مقصر پیامدهای بد برنامه های توسعه بخوانند؟! فقر و نابرابری و رکود اقتصادی و... را گردن آنها بیاندازند در حالیکه "برئ" و برکنارند!
🔅 برای پاسخ، اول رجوعی به قرآن کنید!
"خط ترانزیت بهتان" در قرآن دو درجه و مرتبه دارد:
1⃣ به بی گناهی نسبت ناروا داده و اذیت و آزارش دهند در حالیکه تقصیری ندارد (بغیر ما اکتسبوا)!
آیه۵۸ احزاب: "كسانى كه مردان مؤمن و زنان مؤمن را بىهيچ گناهى كه كرده باشند مىآزارند، تهمت و گناه آشكارى را بر دوش مىكشند."
2⃣ از آن بدتر، خطا و گناه خود را گردن بی گناه انداختن (یرم به بریئاً) است!
آیه ۱۱۲نساء: "هر كس خطا يا گناهى مرتكب شود؛ سپس آن را به بىگناهى نسبت دهد، قطعاً بهتان و گناه آشكارى بر دوش كشيده است".
این "حمل بهتان" (فقد احتمل بهتاناً) از اولی بدتر است!
❗️آقای جهانگیری مرداد۱۴۰۰ جوانمردی کرد و در جلسه اعتراض عشایر اهواز اعتراف کرد: "من به عنوان آدمی که عمرم در توسعه گذشته است باید اعتراف کنم توسعه ای که اجرا کردیم متاسفانه عوارضش اینچنین نشان داده می شود! توسعه ای که رضایت مردم درش نباشد توسعه نیست؛ امروز توسعه وقتی معنا پیدا می کند که مردم از آن تبعیض و بی عدالتی و نابرابری متوجه نشوند...!"۱
دهها رسانه و کاندید انتخابات در سالیان متمادی نتایج همین برنامه های معیوب (با اجرای ناقص) -که وضع موجود اقتصاد است- را گردن جریان انقلابی نظام انداخته اند!
درحالیکه همیشه الگوهای توسعه غربی شعار آنها بوده و مجاری برنامه ریزی و اجرای آن هم (حتی وقتی به حسب ظاهر، دولت دست آنها نبوده) دست کارشناسان آنها بوده است.
این مصداق واضح "من یکسب خطیئه او اثماً ثم یرم به بریئاً فقد احتمل بهتاناً و اثماً مبیناً" است.
جریان انقلابی (مثل بهشتی و جهاد سازندگی اش) وقتی شعار "همه با هم جهاد سازندگی" را محقق و در مجامع جهانی مورد توجه کرد؛ تمجید امپراطور ژاپن را در پی داشت طوری که از آقای رفسنجانی پرسید: "چطور این نهاد توانسته در مدت کوتاهی مردم مناطق محروم را با خود همراه کند و بسیاری از مناطق را توسعه [بخوانید: پیشرفت] دهد؟!"۲
در تجارب و ادوار دیگر برای حل مشکل مسکن و اشتغال و... از مثل این الگوها پیروی شد.
توسعه غربی، هر نوع پیشرفت اقتصادی نیست؛ صورت و تعیّنی خاص بر فرآیند اقتصاد و سیاست و فرهنگ است.
امروز اگر اعتراف آقای جهانگیری -بعنوان یک مدیر باسابقه در توسعه- به رخ جریان توسعه غربی کشیده شود، عذر بدتر می آورند که: عوارض نامطلوب، بخاطر اجرای ناقص برنامه های توسعه است!
اجرای کامل آن شامل عرصه فرهنگ و توسعه انسانی هم می شود که تئوری پردازی از آنها گفت: جامعه ای که سالی ۳میلیون زائر جمکران دارد، به مدرنیته [و توسعه] نمی رسد!
منتظر باشید ببینید بهتان پیامدهای این برنامه های معیوب و اجراهای غلط را اینبار بعد از رئیس جمهور شهید گردن کدام نیروی متعهد انقلابی می اندازند!
...........................
۱. اینجا ببینید: yun.ir/9obfba
۲. کتاب رسم جهاد ص۱۳
* این یادداشت را هم ببینید
📝 محسن قنبریان ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
#دلم_سوخت
#بهتان
#خط_حمل_بهتان_در_قرآن
☑️ @m_ghanbarian
مکتب امام در مدرسه اراده.mp3
22.31M
💠 مکتب امام در مدرسه اراده
سخنرانی در تجمیع هیاتهای دانشجویی دانشگاه های تهران/ مسجد دانشگاه تهران
حجت الاسلام #قنبریان /۱۴خرداد۱۴۰۳
❓با بودن مکتب اسلام و پیامبر(ص)، چرا مکتب امام؟!
❗️وقتی تشیع انگلیسی و تشیع تاجگذار پهلوی هست، شیعه-سنی آدرس غلط است!
▫️مکتب امام، کلیات ابوالبقاء نیست؛ دوگانه های ممتاز برای جداکردن دیگری هاست:
• جمع بین دین و دنیا (جوهر اصلی مکتب امام)
• توحید - کرامت انسان (جداکننده از اسلام داعش و لیبرالیسم)
• مشیت الهی - همت مردم
• معیارهای اسلامی - گزینش مردمی و...
• اجرای احکام الهی در کنار رعایت اقتضائات و مصلحت های عمومی
- مصلحت پابرهنگان/ نه عقلانیت مدرن
• رعایت حال ضعفا و اصرار بر عدالت اقتصادی - در کنار تولید ثروت
• انسجام و وحدت ملی - رسمیت شناختن تنوع آراء و گرایش های سیاسی
- جمع بین وحدت و خلوص
• طهارت اقتصادی مسئولان - کارآمدی و کار بلدی (دو رکن مشروعیت کارگزاری)
▫️امام: زندگی در دنیای امروز، زندگی در مدرسه اراده است.
مکتب امام با اراده های جوانان، محقق و جهانی میشود
📎منابع:
https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1710
https://farsi.khamenei.ir/keyword-content?id=2601
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺مردم ایران دهه هاست در موضع مقاومت هستند.
🔺مقاومت، ریاضت نیست.
🔺خودآگاه نمودن مردم نسبت به این هویت، یکی از وظایف اصلی دستگاه تبلیغی است.
🔺کشف حجاب نکردن قاطبه زنان ایران، مرحله ای از مقاومت فرهنگی است.
#مقاومت
#ملت_امام_حسین_ع
#ملت_توقف_ناپذیر
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔖 حیثیت و صلاحیت
(برگی از قانون اساسی)
• اصل۲۲ قانون اساسی:
حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند.
حیثیت افراد در شرع از موارد #شدت_احتیاط است که به آسانی نمی توان متعرض آن شد.
• لذا در مشروح مذاکرات قانون اساسی چند نفر پیشنهادشان این بود که بجای کلمه "قانون"، در این اصل، "شرع" گذاشته شود: "مگر در مواردی که شرع تجویز کند"!
• استدلالشان این بود:
- شرع ثابت و از قبل وجود دارد پس کسی نمی تواند به وسیله آن سوء استفاده کند اما قانون را بعدا وضع می کنند و مزاحمتهایی برای مردم ایجاد می کنند(دانش راد/ ص۶۳۲)
- چون درباره حیثیت و... است شرع ثابت و لایتغیر است(طاهری اصفهانی/ص۶۳۳)
- در گذشته بنام قانون کارهای خلافی انجام دادند و هر کار خلافی را به نام قانون انجام می دادند و به حقوق مردم تجاوز می کردند(خانم گرجی/ص۶۳۳)
- این موضع گیری که ما خلاف احتیاط می کنیم و کاملا همه حدود و ثغورش را ببندیم، این هم صحیح نیست(آیت الله صافی/ ص۶۳۳)
⬅️ سرجمع آنها نگران بودند گروهی حاکم شوند و به وسیله قانون، متعرض حیثیت افراد شوند و اجازه دسترسی به احوال شخصی و... داده شود.
• پاسخ مقابل این بود که انقلاب شده و قوانین مطابق با شرع خواهد بود...
عملا فتاوای متعدد هم کار را به هرج و مرج می کشاند پس برای رویه واحد، همان قانون بهتر است.
⬅️ کلا دوگانه شرعیت-کارآمدی چالش جدی ای در قانون گذاری از جمله قانون اساسی است. قانون گذاران به حسب اینکه لابد در جمهوری اسلامی همه تعرض ها به حیثیت و حریم اشخاص با قانون خواهد بود و قانون هم حتما به امضاء فقهاء شورای نگهبان می رسد این دوگانه را جمع کردند!
• جالب تر نظر تفسیری شورای نگهبانِ اول از این اصل است:
در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال۶۰ وقتی وزارت کشور که مجری انتخابات بود از مرکز اسناد انقلاب اسلامی درخواست سوابق کاندیداها را کرد تا براساس آن صلاحیت ها را احراز کند؛ مرکز اسناد بخاطر اصل۲۲ با دو نامه از شورای نگهبان در خواست نظر تفسیری کرد.۱
یکی از آنها چنین بود:
خواهشمند است نظر خود را درباب سوابق نمایندگان مجلس شورای اسلامی که از سوی مسئولان و ارگان های مختلف دولتی انجام می پذیرد با توجه به اعطای مصونیت سیاسی و اهمیت رعایت مسائل حفاظتی به این مرکز اعلام فرمایید.
شواری نگهبانِ اول به دبیری آیت الله صافی دو پاسخ به مرکز اسناد داد از جمله:
در صورتی که از سوی مسئولین قانونی تشخیص صلاحیت داوطلبان نمایندگی در حدود موانع مذکور در ماده۱۰ قانون انتخابات پرسشی شود، مرکز اسناد می تواند در خصوص نفی یا اثبات هریک از موانع مذکور #بدون_شرح_و_تفصیل پاسخ دهد.(مجموعه نظریات شورای نگهبان تفسیری و مشورت ص۷۰ و۷۱)
⬅️ چنانچه واضح است اینجا هم شدت احتیاط در حیثیت افراد لحاظ شده است و به اقل ممکن بسنده شده است.
• پ.ن:
امروز شورای نگهبان خود جای وزارت کشور برای تایید صلاحیت ها نشسته است و به جای مرکز اسناد، مراکز قضایی و اطلاعاتی و ضابطین قرار دارند.
اینکه بین رعایت حق کاندیداها برای تایید و عدم اثرگذاری ضابطین در فرآیند تایید / با حفظ حیثیت آنها (که عدم شرح و تفصیل سوابق است) چگونه جمع می شود، چالش شرعی و قانونی شورای نگهبان در رعایت اصل۲۲ قانون اساسی است.
تکلیف ستادها و طرفداران که چنان وظیفه قانونی ای هم ندارند پرواضح است.
..................
۱. yun.ir/8la684
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۳/۱۷
#انتخابات
#حیثیت_افراد
#صلاحیتها
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مسجد المنتظر (عج)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗣 صدای #استاد_قنبریان را می شنوید
💠 چرا امام جواد ، به جواد مشهور شد ❓ ما هم باید کار مردم رو اینطوری راه بندازیم 👌
📍مسجد متفاوت المنتظر را دنبال کنید
✋ @Almontazar_Mashhad
030309 - پیوست دخترانه تاریخ.mp3
6.59M
🔸 پیوست دخترانه تاریخ
فشرده ای از سخنرانی شب ولادت حضرت معصومه(س)
حجت الاسلام والمسلمین #قنبریان
* فایل کامل را اینجا بشنوید
* چکیده را اینجا بخوانید
#زن
#ازدواج_امیرالمومنین_فاطمه_زهرا
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از اسلام ناب
45.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید
🔺 دیدهبانِ انقلاب اسلامی
🔹 دانشجو باید جای مدیران بنشیند و محذورات آنها را درک کند.
🔸 حرکت های فیک انجام ندهید.
🎙️ حجتالاسلام محسن قنبریان
#کلیپ
#دوره_۱۴۰۲
📚 مرکز معرفتی تشکیلاتی اسلام ناب
🆔️ @eslamenaab_ir
🇵🇸 موسی از ماست!
رژیم صهیونیستی به کمک یک یگان آمریکایی توانست با بمباران بازار و کشتن و زخمی کردن بیش از ۶۰۰زن و بچه، کماندوهای خود را در النصیرات نفوذ داده و ۴اسیر را آزاد کند!
بعد از ۸ماه برای این جنایت جشن گرفتند!
❓ این اسطوره برایتان آشنا نیست؟!
يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ! (۱)
قربانی کردن مستمر(۲) بچه های بنی اسرائیل بخاطر تمدید حیات فرعون!
شنکجه ای زشت و تحمیلی(۳)
❗️اگر اسرائیل ادامه آن بنی اسرائیل باشد، اسطوره اش از دست رفته است!
او نماد فرعون شده است؛ اوست که برای یک روز حکومت بیشتر کودکان را می کشد و زنان را...!
در آن اسطوره، موسی(ع) از بین بچه های ذبح شده برمی خیزد نه از سپاه فرعون!
اسرائیل اگر دهه ها خود را وارث بنی اسرائیل و قربانیِ فرعون ها و هیتلرها جلوه داد و بدین طریق، "صهیونیزم" را "موسای مدرن" خویش جا زد؛ در جام غزه رسوا شد.
دیگر موسی(ع) از او نیست، چنانچه هیچ وقت نبوده است!
موسی(ع) از غزه و فلسطین، از اسلامِ و مسلمینِ مظلوم بر می خیزد!
آخر "يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ"، "ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ"۴ است! روز بزرگ خدا برای شهرِ "صَبَّار شَكُور"! ۵!
.....................
۱. آیه ۴۹ بقره
۱. تذبیح (در :یذبحون) مبالغه در ذبح است کشتن و قربانی کردن دائمی و مکرر.
۳. "سُوم" در "یَسُومُونَکم سوءَ العذاب" مفید همین معنای تحمیل است.
۴و۵. آیه۵ ابراهیم
محسن قنبریان
#غزه
#النصیرات
☑️ @m_ghanbarian