🔶 عرفان تائب
جلسه اول
🔷 انسانی که توبه میکند و گناهکاری که به خدا برمیگردد، باید بداند که سقف برگشت به خدا تا کجاست، آیا خداوند فقط گناهش را می بخشد یا فرد مثل طفلی میشود که به تازگی متولد شده و یا اینکه فراتر از اینهاست و میتواند سطح بالایی از معرفت و عرفان را با این توبه ی خود پیدا کند؟
🔶 اهل عرفان به دنبال یافتن یا وجدان و خداوند را احساس کردن هستند، یعنی بدون شک و با یقین کامل خدا را حس کردن؛ احساسی مثل اینکه واقعا میدانیم که وجود داریم، در مواقع غم انگیز، شک نداریم که غمگینیم و در شادی، یقین داریم که شادیم؛ آنها اینگونه یافتنِ خداوند را میخواهند.
✅ اوج برگشت به خدا، یافتن خداست و توبه ی خوب، توبه ای است که در آن خدا را بیابیم. استغفاری که به یافتن خداوند نیانجامیده، استغفار کاملی نیست. تنها اشک ریختن و دور کردن عذاب وجدان از خود، استغفار کاملی نیست.
〽 آیات ۶۴ و ۱۱۰ از سوره مبارکه نساء، بیانگر این مطلب است. در آیه ۶۴ خداوند به پیامبر می فرماید: اگر اینها به تو ستم کردند به پیش تو بیایند و استغفار کنند و تو هم برایشان استغفار کن، اینها خداوند را می یابند( لَوَجَدوا)
🗝 لَوَجَدوا یعنی هر آینه می یابند، نه علم پیدا کردن به وجود خداوند بلکه یافتن، شهود و یقین کردن به وجود خداوند
🔹 چقدر فاصله ی گناهکار تا خداوند نزدیک است، تا جاییکه امام سجاد علیه السلام در دعای ابوحمزه ثمالی میفرمایند:
🔅 اَنٍّ الرّاحِلَ الیک، قریب َالْمَسافة🔅
🔆 کسی که به سوی تو (ای خدا)، راه افتاد، راهش نزدیک است🔆
💠 گناهکاری که میخواهد توبه کند و خدا را بیابد، ابتدا باید توحید را بشناسد.
آیه ی ۲۱ سوره مبارکه نور در مورد توحید گناهکار است
💖 لَوْ لا فضلُ الله علیکم و رحمتٌهُ ما زَکا منکُم مِنْ اَحَدٍ اَبَداً
اگر فضل و رحمت خدا نبود، هیچ کدام از شما پاکیزه نمی شدید
〽 توحید علم کار سختی است تا به خود بیاییم و بدانیم که این علم ابزار است و اصل علم دست خداست، زمان میبرد، اما توحید گناهکار آسان است، چون مستقیما دست خداوند در کار است.
⚠ تائب باید در توبه به سه اصل توجه کند:
اول اینکه توحید را بشناسد، دوم پهنای گناه را بشناسد و سوم اینکه استغفار را عوض کند.
پهنای گناه را شناختن یعنی اینکه حتی با وجود اینکه میدانیم خداوند ما را بخشیده باز هم از یادآوری آن گناه در خاطرمان، شرمساریم.
اگر این سه ویژگی را در خود تقویت کند، آنگاه طبق آیه ی ۶۴ سوره مبارکه نساء، خداوند را بخشنده ی مهربان خواهد یافت و حتما خدا را می یابد، یافتنی نه از روی علم بلکه از روی یقین به وجود خداوند.
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarain
⚠️هبوط نهضتها!
(نکاتی از سخنرانی شب شهادت امام هادی هیأت صاحب العصر اراک ۹۷/۱۲/۱۸)
#محسن_قنبریان
🔹هبوط تنزل از مقام و موقعیت برتر است. به حسب مجموع آیات و روایات، بهشت آدم در همین زمین و بهشتی برزخی و ملکوتی بود که با خوردن از آن درخت از آن حال در آمدند. یک ظهر جمعه بود تا ۶ساعت.
🔹هبوط همیشه ملازم با توجه به قوای فرودین و امیال پست و مادی است. فرآیندی برای خاکی شدن و طبیعی(طبیعتی)تر شدن است...
🔹نهضتها هم هبوط دارند. چه فرد قصد خدا کند چه جامعه و جمعی با لااله نفی طاغوت کنند و با الا الله پی خدا افتند آثار بهشتی برشان هویدا میشود. نهضت موسوی بنی اسرائیل چنین بود از نجات از دست فرعون و شکافتن نیل تا سایه انداختن ابر در بیابان بر سرشان تا افطار و سحر آسمانی همه آثار بهشتی بود و غلبه ملکوت بر ملک.
اما وقتی امر الهی امتثال نشد جای قریه ای بهشتی که وعده شان بود ؛ "اهبطوا مصرا"شنیدند: به مصر هبوط کنید! یعنی در همان ساختار و نظم فرعونی فرود آیید و همان شکل را بگیرید! این هبوط یک نهضت است...
🔹نهضت الهی رسول الله هم دچار اهبطوا مصرا شد:
-شکوه مسجدش به ذکر و نمازش بود ؛ درفرهنگ اموی و تمدن عباسی به "مسجدْ کاخ" هبوط کرد و جلوه اش ظاهری شد.
-قرآنش از شکوه تبتیل و ترتیلِ مثل امام سجاد(ع) به قرآن مطلا هبوط کرد!
-جهادش به فتوحات ناپلئونی تنزل کرد شاه عباسی هم مثل ملکه انگلیس گفت که ابرها هرجا ببارند کشور ماست!
🔹ولایت و امامت فقط هبوط نکرد!
با ولایت عهدی میخواستند امامت قدسی را به "امامْ شاه" تنزل دهند اما نشد. لباس خشن در زیر پوشید بی قُرق حمام رفت و با محرومان نشست و نماز استسقایش غلبه ملکوت را نشان داد و..
-امام هادی در خان صعالیک بهشت برزخی را نشان داد. وقت سان دیدن متوکل از سپاه امپراطوری، جنود آسمان و زمین را در همه آفاق به او نشانش داد و سیطره ملکوت بر ملک را عیان کرد. مادر متوکل و نصرانی سرزمین ربیعه هم برای رفع حوائج نذرش میکردند!
امام هبوط نکرد تا نهضت هبوط نکند. از کربلا نهضت جان میگرفت که دستور تخریبش را متوکل صادر کرد از علی(ع) روح نهضت سیراب می شد که مخنّث دربار را مأمور کرده بود ادای حضرت را درآورده و جُکش کند اما نتوانست ولایت را هبوط دهد...
(مفصل این بحث را از فایل صوتی بشنوید)
☑️ @m_ghanbarian
هبوط نهضتها.mp3
48.12M
⚠️سخنرانی: هبوط نهضتها!
۹۷/۱۲/۱۸
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
👑 جوانگرایی؛ امانِ از امارة الصبیان است!
❓"جوان گرایی" چه فرقی با "امارة الصبیان"(حکمرانی بچه ها)دارد؟!
🔹اولی در قرآن و سیره بسیار مدح شده است. طالوت جوان در قرآن، اسامه فرمانده ۱۸ساله، معاذ ۲۰ساله قاضی در یمن، جعفر طیار ۲۵ساله سرپرست مهاجران حبشه و...در سیره رسول الله و باز نمونه های اینچنین در سیره حکومتی امیر(علیه السلام)گویای جوان گرایی معصوم در حکمرانی است. فرمود: "رُبّ صغیر احزم من کبیر"(چه بسیار کودکی که دور اندیش تر از بزرگسال است)!
🔸دومی بسیار نکوهش شده است. اگر واژه های"امارة الصبیان"، "أُمّرالصبیان" ، "امور الصبیان" و مانند آن در روایات سرچ شود به احادیثی در مذمت حکمرانی بچه ها و نفوذ آنها در کارها و بدی زمانه و جامعه ای با این ویژگی برمیخوریم!
❓آیا تفاوت در سن است که مثلا تا ۱۸سالگی -بخاطر بچه بودن- ممنوع و پس از آن -بخاطر جوان بودن- نیکو باشد؟!
واضح است چنین جمع کردنی بین روایات، مضحک و دور از فقاهت است. اگر غیر از "مفهوم" صبیان به "مصادیق" و ظرف صدور روایات نگاهی شود می بینیم روایات، متعرض حکومت اموی و عباسی و آخرالزمان است و از قضا در آن دوره ها هم بچه بمعنای سنی اش پر نمونه در حکمرانی نیست. وقتی ابوذر به عثمان اعتراض میکرد که "تستعمل الصبیان ...وتقرب اولاد الطلقاء"(:بچه ها را به کار گرفتی و فرزندان آزادشدگان فتح مکه را مقرب درگاه کردی)؛ بچه ای در دربار عثمان نبود! پس به حمل شایع (مصداقی)، صبیان به لحاظ سنی نیست؛ بخصوص که فرمودند:"ان العالم کبیر و ان کان حدثا و الجاهل صغیر و ان کان شیخ": عالم بزرگ است ولو تازه سن، و جاهل صغیر است ولو پیرمرد!
درآخرالزمان نیز چنین چیزی رویه نیست تا نشانه بدی جامعه و زمانه شود(ر.ک:الکافی ج۸ص۶۹).
⬅️ظاهرا صبیان در این تعابیر همان مفهوم "آقازادگی" عصر ماست!
نه در آن دوره ها و نه دوره مدرن بی سابقه است با وجود مردان رشید سراغ کودکی غریب و معمولی رفته باشند و او را امارت داده باشند. اما بسیار شایع است که کودکان شاهان با کوچکی سن ولیعهد شاه شده یا بر تخت جلوس کرده باشند. یا نوجوان و جوانان خانواده های حاکم(هزار فامیلهای امروز، بنی الفلان دیروز) بخاطر اعتبار پدران و پدر زنان و ...به امارت جایی و نفوذ در مناصبی رسیده باشند!
دوره مدرن هم از آن استثناء نیست اینقدر میشود که نشانه آخرالزمان شود(لایظهر القائم حتی یکون امور الصبیان...)!
💠جوانگرایی امان از این بلیه:
اگر حلقه های بسته مدیریتی قبل از اینکه توسط "آقا شدگان" به فرزندان و آقازادگان اعطاء شود، با جوانگرایی شکسته شود؛ راه بر امارت صبیان بسته می شود. جوانانی که با شایستگی هایشان توسط نظام و رهبر از اقصی نقاط مملکت وارد عرصه مدیریتی میشوند عادتا جای آقاهای کهن و بانفوذ می نشینند و مانع موروثی شدن مناصب میگردند از اینرو جوان گرایی نه فقط بخاطر انگیزه و تحرک جوان بلکه برای جلوگیری از امارت صبیان برای یک نظام انقلابی ضروری است.
کم ندیده ایم "آقایانی" که توسط خود یا "آقایی دیگر" برای آتیه فرزندان خود در اقتصاد و سیاست کشور جایگاه ساخته اند. دلیل عمده اینکار زیاد شدن عمر نفوذ و حکمرانی آن آقایان بوده است.
"قعود الصبیان علی المنابر"(به دست آقازادگان افتادن منابر و تریبونها) هشدار جدی پیامبر(ص) را جدی بگیریم.
جوان گرایی بمعنی آوردن شایستگان مردم بجای آدمهای کهنه و خانواده های همیشه بوده، رمزی اساسی در نظام سازی انقلابی است.
#آقازادگی
#جوان_گرایی
#نظام_سازی_انقلابی
#گام_دوم_انقلاب
📝محسن قنبریان ۹۷/۱۲/۲۱
☑️ @m_ghanbarian
🔶عرفان تائب
جلسه دوم
قرآن می گوید #توبه_کننده می تواند در متن توبه اش، خدا را بیابد.
و سقف توبه را باید بالا بگیرد: فقط پاک شدن نیست!
یجدالله غفوراً رحیماً . خدا را می یابد و غفور و رحیم می یابد
رسیدن به خدا در توبه شرایطی دارد:
1⃣ گناهکار توحید داشته باشد که جز خدا هیچ کسی نمی تواند ببخشد، پاک کنندگی فقط کار خداست: لا اَجدُ لِذنوبی غافِرا ...
2⃣ وسعتِ گناه خودش را بیابد. فقط سه چهارتا عمل درشت را گناه نگیرد. زندگی ما از گناه پر است. اگر محاسبه ای و مراقبه ای داشته باشیم صبح تا شب وحشتناک داریم بد میکنیم به خودمان و خدا
3⃣ تصحیحِ دید نسبت به استغفار.طلبکار نباشیم! تلقی درست این باشد که خدایا تو صاحب منی تو آقای منی، من وقتی گناه کردم آبرو از تو بردم... یک میلیون بار دیگر هم بگویم معذرت میخواهم بخشش تو من را شرمنده تر می کند.
این آدم اشکش خشک نمی شود استغفارش تمام نمی شود.
4⃣ استمرار داشته باشد این #استغفار...
آن وقت خدا را می یابد در متن گناه خودش. راه نزدیک است اگر آدم اهلش باشد ...
◀️ آیه ۱۱۰/نساء و آیه ۶۴/نساء یک معمایی دارد:
آیه ۱۱۰ می گوید هر که ظلم کرد و آمد استغفار کرد خدا را غفور و رحیم می یابد. آیه ۶۴ می گوید اگر به خودشان ظلم کردند و پیش پیغمبر(ص) آمدند و استغفار کردند و رسول هم برایشان استغفار کرد... (که آمدن پیش رسول و استغفار او را در آیه قبل نداشت)
خب وقتی دو حرف شبیه هم می زند و پایان آیه هم تغییر می کند لابد یک تفاوتی در ماجرا آمده. اینجا می گوید "لوجدوا" ، لام تاکید است. حتما حتما خدا را می یابد و "توّاباً رحیما" خدا را تواب و رحیم می یابد نه غفور و رحیم.
'غفور' یعنی خیلی بخشاینده، عین روز اول پاک می کند. 'تواب' چیه؟ تواب مبالغه در توبه کردن است. خدا تواب است یعنی خدا خیلی خیلی خیلی به بنده اش برمی گردد.
اگر با رسول(ص) رفتی با امام زمان(عج) رفتی با فاطمه زهرا(س) رفتی، او را تواب می یابی اگر خودت رفتی غفور می یابی.
🔸 قرآن جایی می گوید تو یک گناه که کردی خدا دو بار #توبه می کند. یک توبه ای اول می کند، به سمت تو برمی گردد. علامت این نگاهی که به تو کرده این است که دلت نرم می شود عذاب وجدان می گیری بلند می شوی استغفار می کنی. شکستن دلت اولین علامت توبه است.
عذرخواهی و طلب بخشش می کنی و خدا می بخشد و این دومین توبه است: توبه ی من بین دو توبه ی خداست.
↩️ اما توّاب یعنی دائماً توبه کننده. یعنی امشب توبه کردی رهایت نمی کند. آتشی در دلت می اندازد... تو رهایش کردی او حق دوستی را رها نمی کند.
گاهی حتی صدا زدن های خدا را نمی شنویم! او دنبال ماست یک روزی یک جایی مشکلی پیش می آورد که بگویی خدا؛ برگردی. توی نعمت می آید. توی بلا می آید. توی کار خیر و حال خوش می آید ...
◀️ شرط اینکه خدا را تواب ملاقات کنی استغفار است وقتی با رسول الله بروی، وقتی حضرت زهرا(س) برایمان تسبیح دست بگیرد...
↔️ البته باید به این هم اعتقاد داشته باشی وقتی می گویی به علیاً به فاطمه با اعتقاد بگویی. گاهی توی دلت می آید که اصلا حالا امام زمان(عج) تا صبح برای تک تک ما دعا می کند!؟ اصلا فرصت می کند این همه را !!؟
کاش ریاضیات بلد نبودیم! بله. هزاران هزار را می تواند در زمان کمی از نظر بگذراند و با توجه هم دعا کند.
اصلا چرا می گوید شب قدر بهتر از ۸۰ سال است؟ بخاطر اعتقاد به آن است. عمل عملِ سختی نیست. اعتقاد سختی است. اینکه در یک ساعت یا یک دقیقه از شب قدر خداوند گناهان ۸۰ ساله را ببخشد...
امام زمان(عج) امشب برای تو دعا می کند و خدا را تواب می یابی...
🔶 یک وقتی برادران یوسف آمدند، بعد از این همه گفتند "کُنّا لَخاطئین"
گفت "قال لا تثریب علیکم الیوم" ملامتی نیست اشکال نداره ...
امشب نمی خواهید به امام زمان بگوئید انّا کنّا لخاطئین؟ ما درباره تو خطا کردیم، تو را حساب نیاوردیم توی کارهایمان.
وقتش نرسیده؟ اقلاً من یکی باید خوب می شدم ...
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🌐عدالت در بیانیه گام دوم
#بخش_اول
⭕️اشاره
رهبری در بخش اول بیانیه(مقام توصیف)، انقلاب را "موجب سنگین کردن کفه ی عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور و جابجایی خدمات و ثروت از مرکز به همه جای کشور" می شمارد.
در بخش دوم(بایسته های ۷گانه) در بخش عدالت: "تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژه خواری و مدارا با فریبگران اقتصادی را بشدت ممنوع" اعلام می دارند.
شاه بیت عدالت خواهی نزد پژوهشگران اقتصاد اسلامی و فقهاء عدالت خواهی مثل شهید صدر همین است که: "توزیع ثروت ملی" مقدم بر "توزیع درآمد ملی" باشد.(۱)
به حسب واقعیت میدانی نیز جابجایی های ناروای حاصل از فساد و اختلاس و... در اقتصاد ملی بسیار ناچیزتر از تبعیض های ظاهرا قانونی است که موجب تملّک سرمایه ها و منابع عمومی در دست افراد و گروه های خاص می شود و بالتبع توزیع ناعادلانه درآمد و فاصله طبقاتی راهم موجب میشود.
از اینرو تأکید بیانیه گام دوم بر این مهم و حتی مقدم کردنش بر مبارزه با فساد دقت عالمانه و استمرار خط فقاهت عدالتخواه اصیل را خبر می دهد.
❓اما برای پیش برد انقلاب در این عرصه و تقسیم عادلانه امکانات و منابع عمومی کشور بین همه مردم و جلوگیری از "تبعیض در توزیع ثروتهای ملی" -که مادر همه بی عدالتی هاست- چه می توان کرد؟!
⭕️خوانشی تاریخی و کوتاه از ۲دوره مهم:
1⃣دوره پیروزی انقلاب تا سال۶۸:
غلبه فضای چپ گرایی و تمرکز دولتی در جوامع بلوک شرق و ایران معاصر انقلاب باعث شد که دولت بزرگ و گسترده هم در قانون نویسی ها و هم در سیاستها و برنامه ریزی ها تئوریزه و اجرا شود.
با وجودی که فقه اسلامی صراحتا سه نحوه مالکیت: حاکمیتی(مثل انفال)/مردمی(مثل اراضی فتح شده با جهاد و مباحات عامه و برخی معادن)/خصوصی(املاک خصوصی) را به رسمیت می شمارد و بین این سه در منابع، مصرف و عوائد و امکان تبدیل شدن یا نشدن به هم فرق می گذارد(۲)؛ اما می بینیم سهم مالکیت حاکمیتی و دولتی در قانون اساسی ۵۸ بیشتر و غالبی است.
نمونه واضحی را می توان در اموال مصادره شده اول انقلاب مشاهده کرد.
روشن است تنها گزینه ی اسلامی، دولتی کردن آنها نبود و می شد در مقابل خصوصی سازی آنها(با فروش یا واگذاری به افراد یاگروه خاص)، آنها را مردمی و عمومی کرد. لکن چون نهاد مردمی در اقتصاد آن روز شناخته شده و مأنوس نیست به استناد اصل۴۵ قانون اساسی همه در اختیار دولت قرار می گیرد(البته در این اصل تصریح به مالکیت دولت در همه اقسام نشده اما عملا معامله مالکیت میشود)!
به حسب آمار در سال۵۶ فقط ۱۲۸شرکت دولتی وجود داشت اما در سال ۶۸ به ۲۷۰ شرکت دولتی افزایش می یابد یعنی رشد ۱۱۱درصدی! عمده این رشد بعلت واگذاری شرکتهای مصادره شده به بخش دولتی است که حواشی و توالی خاص آن تا کنون باقی است!
دراین دوره به مرور آثار منفی دولت بزرگ در ایران به تبع سایر دنیا مورد توجه قرار می گیرد؛ آثاری مثل کاهش کارآمدی، کسربودجه، رانتی شدن اقتصاد و فساد و...
2⃣دوره پس از رحلت امام و امواج خصوصی سازی:
از سال ۱۹۹۱موج های سه گانه خصوصی سازی در دنیا برخاسته و عمده متفکرین و برنامه ریزان کشور مارا هم بدان سو می برد. روز به روز از چپ گرایان کاسته و بسیاری دچار دگردیسی می شوند به گونه ای که در اصل واگذاری های دولتی تقریبا اتفاق نظر شکل می گیرد و اختلافات در نحوه ها و روندها و...باقی می ماند.
کار بجایی می کشد که مجمع تشخیص با زعامت آقای هاشمی (والبته در خود داشتن عناصر کلیدی چپ مثل میرحسین و خویینی ها و...) از اختیارات ولایت مطلقه فقیه مطالبه می کند که حتی منابع و بخشهای بزرگ اقتصادی مصرح در اصل ۴۴قانون اساسی را هم از ملکیت واختیار دولت خارج و خصوصی سازی کنند. رهبری انقلاب درابتدا ماحصل ۴سال کار مجمع(۷۷تا۸۱) را با رهنمودهایی عودت می دهد. مجمع در بازنگری ۲ساله سال۸۳ دوباره سیاستها را به رهبری ارائه وایشان ۴بند از ۵بند را پذیرفته و با طرح ۴پرسش اساسی درباره خصوصی سازی بند ج را عودت می دهد و دست آخرسال ۸۵بند ج ابلاغ میشود نکته حائز اهمیت این است که در همه مراحل و ابلاغها بر "گسترش مالکیت عموم مردم" تاکید شده است(۳)
⏬ادامه متن در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
🌐عدالت در بیانیه گام دوم
#بخش_دوم
خصوصی سازی نیز در موج هایی را طی کرد در مراحل ابتدایی ایثارگران و کارگران و...در اولویت بودند(برای نمونه: قانون نحوه واگذاری سهام دولتی به ایثارگران و کارگران مصوب ۷۳/۵/۱۲در چارچوب تبصره ۴۱قانون برنامه دوم توسعه)[ http://rc.majlis.ir/fa/law/show/92440
قانون نحوه واگذاری سهام دولتی به ایثارگران وکارگران/ماده ۶ ملاحظه شود]
اما به مرور سهم بخش مردمی و طبقات محروم کم و خصوصی سازی به صاحبان سرمایه وافراد وگروه های ویژه اختصاص یافت!
به گونه ای که اینبار اتفاق نظری نسبی درباره ناموفق بودن خصوصی سازی در جامعه شکل گرفت. از بزرگان جناح راست و بازار و برخی طرفداران افراطی خصوصی سازی تا نهادهای پژوهشی قانونی مثل مرکز پژوهش های مجلس و حتی اکثریت مردم ایران در پیمایش های سنجش ارزشها و نگرشهای ایرانیان از ناکارآمدی آن سخن گفتند[ https://fa.shafaqna.com/news/718357/
فرشاد مومنی کارنامه خصوصی سازی ]
فساد و رانت این نحوه واگذاری ها هم به مرور خود را نشان داد طوری که مسئول سازمان خصوصی سازی را ممنوع الخروج کرد[ http://www.daraian.com/fa/news/153-econews/20389
گزارش سازمان بازرسی از تخلفات سازمان خصوصی سازی]
⬅️سرجمع می توان ادعا کرد یک اجماع مرکب بین نخبگان کشور اتفاق افتاده است:
-دولتی ماندن منابع نه!
-خصوصی سازی با این رویه و روند هم نه!
⭕️لزوم برگشت به اصول انقلاب:
گرچه ایده دولت بزرگ و متمرکز بر ذهنیت متفکران و مقننین دهه اول انقلاب سایه داشت؛ اما آنها دولت بزرگ و متمرکز را نه برای اقتدار و انحصار بلکه برای "عمل کردن بر مصالح عامه" می خواستند(ر.ک:اصول۳و۲۸و۲۹و۳۰ و۳۱و۴۵ قانون اساسی).
اینکه کارخانجات بزرگ و ماشین آلات تولید -که در دوره صنعتی جای زمین و ابزار کشاورزی را گرفته بود- می تواند در ملکیت خصوصی باشد یا باید ملک عمومی باشد؟!؛ شهید مطهری در اینباره مناقشات قابل ملاحظه ای دارند(۴).
هرچه بود خصوصی سازی راه دیگری را طی کرد. نقش عموم مردم و مشارکت آنها کاسته شد. پدیده خصولتی ها، ارزان فروشی ها، رانت خواری ها از یک سو موج بیکار کردن کارگران واحدها، ورشکستگی و تعطیلی برخی واحدها، افزایش چشمگیر اعتراضات کارگری در سالهای اخیر این ضرورت را دوچندان کرد که در واگذاری ها به مردم برگردیم.
امام خمینی نیل به "عدالت اجتماعی اسلام" رابه چند شرط مشروط می کرد که از جمله آنها "دخیل کردن توده های میلیونی مردم محروم در تولید و تلاش و خلاقیت و ابتکار" بود(۵).
آن امام عزیز، "ارائه طرح ها و اصول تبیین جهت گیری اقتصاد اسلام در راستای حفظ منافع محرومین و #گسترش_مشارکت_عمومی آنان و مبارزه اسلام با زراندوزان" را "بزرگ ترین هدیه و بشارت آزادی انسان از اسارت فقر و تهی دستی" به شمار می آورد(۶).
این همان نکته محوری ای است که بیانیه گام دوم انقلاب هم برآن تأکید دارد.
⭕️تجارب دنیا:
از دهه ۱۹۹۱که موج خصوصی سازی در اروپای شرقی، شوروی سابق، و سپس کشورهای آسیایی و چین شروع شد؛در کنار "عرضه سهام به صورت کلی یا جزیی به بخش خصوصی"(یعنی سرمایه داران)، انحاء دیگری از واگذاری هم تجربه شد مثل: "عرضه سهام واحدهای دولتی به عموم مردم"، "فروش واحدهای دولتی به مدیریت و کارکنان"، "توزیع مجانی یا ارزان قیمت سهام به عموم".
کشورهایی مثل چک،لهستان،فدراسیون روسیه،رومانی،اکراین ،بلاروس، مغولستان،آذربایجان ،گرجستان و...همه "توزیع کوپن سهام به عموم" را تجربه کردند برخی تجارب، موفق و برخی ناموفق بود که بررسی آنها بسیار درس آموز است(در اینباره حتما کتاب:"خصوصی سازی مردمی؛کارایی همراه با عدالت "نشر مرکز پژوهشهای مجلس را مطالعه کنید)
در ایران تجربه سهام عدالت یا قانون واگذاری به کارگران تجاربی ناقص وناموفق بودکه سهم زیادی از واگذاری ها را موجب نشد وکارآمدی و عدالت افزایی بالایی رانیز پدید نیاورد.
⬅️جنبش های عدالتخواه وپژوهشگران اقتصاد اسلامی جا دارد با بررسی آن تجارب(ایران و سایر کشورها)در راستای تعالیم بلند امام و رهبری، روشها و روندهای نو را برای چنین واگذاری هایی به عموم مردم بخصوص طبقات فرودست علمی و شدنی و مقبول کنندتا گام دوم انقلاب در حوزه عدالت تحقق یابد.
..............................................
پی نوشت ها:
۱و۲.اقتصادنا.شهید صدر
۳.ر.ک:موج دوم انقلاب. محسن رضایی
۴.مجموعه آثار ج۲۰نظری به نظام اقتصادی اسلام ص۴۳۵و۴۹۴
۵و۶.صحیفه نور ج۲۱ص۱۲۸و۱۲۹/ج۲۰ص۱۲۸
❗️مطالعه این یادداشت و ارجاعاتش را به عدالتخواهان پیشنهاد کنید
📝محسن قنبریان ۹۷/۱۲/۲۵
☑️ @m_ghanbarian
335454778.khososi.pdf
5.12M
⭕️پیوست یادداشت عدالت در بیانیه گام انقلاب
کتاب خصوصی سازی مردمی؛کارایی همراه با عدالت /نشر مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
٭مطالعه این کتاب و آشنایی با تجارب واگذاری سهام شرکتهای دولتی به عموم مردم در کشورهای متعدد را برای بازبینی سیاستهای خصوصی سازی متناسب با گام دوم انقلاب را به جوانانی که چشم امید رهبری برای تحقق این گام مهم اند پیشنهاد میکنیم
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍽 ۷سین سفره کوچک عدالت!
نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید
☑️ @m_ghanbarian