28.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 برش چهارم از برنامه #جهان_آرا ۱اسفند۱۴۰۱
حجت الاسلام#قنبریان
🧕 به تعبیر شهید مطهری؛ راه حل نه پند است و نه بند؛ تدبیر اجتماعی است!
• دولبه ولاء اجتماعی باید باهم سِت شود: هم پناه و نصرت هم نهی از منکر!
• حضرت امیر فرمود در حمل کردن مردم بر احکام الهی باید استیفاء حقوق و همه مدارا باشد
⬅️ هر راه حلی که مثل مطوعین سعودی۱ شود، از راه نوی انقلاب اسلامی نرفته است!
• در خطبه۸۷ می فرماید معذرور دارید کسی را که حجتی علیه او ندارید؛ و او منم!... با عدالتم لباس عافیت بر تنتان کردم و معروف را با قول و فعلم برایتان گستراندم! ⬅️ اینها آن ولاء اجتماعی را محقق و کارا می کند.
روسای قوای ما می توانند الان چنین بگویند؟!
درشتی گفتار و سستی رفتار در خطابه ها خلاف این است...
• اگر زن بی حجابی فعال کارگری را حمایت کرد، پیگرد نداشته باشد همانطور که مرد باغیرتی که بی حجابی را نهی از منکر می کند! در نظر مخالفم نیستیم اما در عمل چنین توازنی حفظ نشده!
• فقط هیکل زن منکر است؟! یک مدرسه کاخ منکر نیست؟! می شود زنگ آنرا زد و نهی از منکر کرد؟!
• این ولایت اجتماعی شامل زن هم هست و مختص عادل ها هم نیست! این از جذابیت های اسلام است که خانم بی حجاب بداند از حریم اسلام طرد نشده -حتی اگر او بخواهد خود را طرد کند- او بداند میتواند مرجع تقلید را نهی از منکر کند!
• پیشنهاد راه حل های تفاهم اجتماعی.../ یک نمونه موفق...
......................
۱. https://eitaa.com/m_ghanbarian/3419
🎧برای قضاوت بهتر، صوت کامل برنامه را بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از چی کتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚"چوکان حمینی" یا همان فرزندان خمینی روایتگر جهادِ جوانان بومی و بی ادعای سیستان و بلوچستان در دههی شصت است. جوانانی که با دستان خالی غبار محرومیت را از چهرهی زرآباد زدودند.
🪴 زرآبادی که امروزه بزرگترین گلخانهی طبیعی ایران است.
📖 چی کتاب اومده ایتا؛ متفاوتترین رسانهی کتاب را اینجا دنبال کنید
🌐👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2958164103C8879a37e42
تناسب آزادی و عدالت در حکمرانی علوی.mp3
22.55M
🎧 تناسب آزادی و عدالت در حکمرانی علوی
🎙حجت الاسلام محسن قنبریان
شب ولادت امیرالمومنین(ع)/ دانشگاه شریف
• جمع بین خیر عمومی و آزادی فرد، مکتب ساز است...
• ایندو در مکتب امیرالمومنین(ع)...
• برخی آزادی او را تحمل نکردند و برخی عدالت او را...
* تقریری از آن را اینجا بخوانید
☑️ @m_ghanbarian
۱۴-چهل حدیث.mp3
6.06M
🔘 گزیده درسهایی از #چهل_حدیث امام خمینی
قسمت چهاردهم
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان۱۴۰۱
🎙صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید
#اخلاق
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
♦️جلوگیری از اجتماعات قانونی را تقبیح میکنیم
من همیشه حمله به اجتماعاتی را که بر طبق موازین قانونی برگزار میشود، تقبیح کردهام و در نماز جمعهی کاشان نیز بار دیگر این عمل را محکوم کردم؛ زیرا معتقدم که اجتماعات باید بر طبق قانون اساسی و در جهت بالا بردن امکان خودسازی برای فرد و جامعهی انقلابی ما، از هر گونه تعرضی مصون باشند.
📚سخنرانیها و مصاحبههای شهید آیتالله دکتر بهشتی، ج۳، ص۶۰۱
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
۱۶-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
19.02M
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه شانزدهم/ ۵اسفند۱۴۰۱
▫️ بحث مهم طبقات اجتماعی
• طبقات در نهج البلاغه چه نسبتی با نظام طبقاتی و طبقات اجتماعی دارد؟!
• اصناف و اقشار هم به منزلت های اجتماعی می انجامد! ائتلاف برخی مشترک المنافع ها باهم و تشکیل طبقه برخوردار منتفی نیست! راه حل حضرت امیر(ع) چیست؟!
• نظام طبقاتی نوین، با تحرک اجتماعی اجمالی از نظام طبقاتی های کهن تفاوت یافته؛ اما آیا نظام طبقاتی حذف شده؟!
• آیه۳۲ زخرف در اینباره چه می گوید: خوانش طبقاتی و خوانش بی طبقه از این آیه!
• دو راه حل حضرت امیر(ع) برای جلوگیری از نظام طبقاتی:
- زیر ساخت اجتماعی اصناف: مبتنی بر نیاز متقابل و اصلاح همدیگر
- قواعد تنظیم گر برای تعیین سهم و حد هر صنف
#آیین_حکمرانی
#شرح_عهدنامه_مالک_اشتر
حجت الاسلام محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه شانزدهم ۵اسفند۱۴۰۱
حجت الاسلام محسن قنبریان
#بخش_اول
▫️ بحث طبقات اجتماعی
(واعلم انَّ الرعیة طبقات...)
• طبقه دو بار در نهج البلاغه استعمال شده: اینجا (نامه ۵۳) و نامه۲۸ به معاویه
• در لغت بمعنای جماعتی از مردم که جماعتی دیگر مثل آن هست؛ با اختلاف مراتب و حالات
• در اینجا دو جور معنا شده: صنف/ قشر
❓ سؤالاتی مهم
- این تعبیر چه نسبتی با "نظام طبقاتی" و "طبقات اجتماعی"(در جامعه شناسی) دارد؟!
❗️حتی اگر صنف بگیریم، موجب جایگاه اجتماعی می شود. دکتر و وکیل منزلتی متفاوت از کارگر و رفتگر دارند!
- آیا تعبیر اینجا، با طبقات اجتماعی مارکس نسبتی دارد؟!
❓آیا از این تعبیر می شود نتیجه گرفت: جامعه لاجرم دارای طبقات است؟! و طبقات به حسب اقتصادی یا منزلت اجتماعی و نفوذ سیاسی متفاوت می شوند؟!
▪︎ توضیح کلمات:
• تفاوت: اجمالا تفاوت انسانها قابل انکار نیست اما تفاوتها دو ریشه دارد:
- طبیعی: که هرکس استعدادی را بیشتر یا کمتر دارد.
- صناعی: تفاوتی که ساختار اجتماعی و نظم اجتماعی برای افراد می سازد.
• قشر: جمعیت و گروهی از مردم
- الزاماً طبقه نیست؛ چون:
الف) طبقه جایگاه تثبیت شده براساس عوامل اقتصادی سیاسی است؛ اما قشر نوعی تقسیم کار اجتماعی است
ب) طبقه عادتاً دوتا و مقابل هم میشود (مثل فقرا و اغنیاء) اما قشر متعدد است
• البته قشربندی -که اول مبتنی بر استعداد و علاقه و تقسیم کار و وظیفه است- گاهی با تثبیت نهادی و ائتلافهای اقتصادی-اجتماعی ، تبدیل به طبقه می شود!
• نگاهی به تاریخ همین هشدار را می دهد: تاجر و امیر سپاه فتوحات و زمین داران(ممتازان صدر اسلام) در ائتلافی نانوشته، طبقه برخوردار و تازه مسلمانان و اهل ذمه و دهقانان جزء، طبقه فرودست شدند! شکاف چنان زیاد شد که خلیفه بدین خاطر ترور یا مورد شورش واقع می شد!
⬅️ پس حتی اگر این فراز عهدنامه را به صنف و قشر هم معنا کنیم؛ باید از حضرت امیر(ع) بپرسیم: چه ضمانتی دارد که اصناف ۷گانه (نظامیان/ دبیران/ قاضیان/ بازرگانان و صنعت گران/ اهل جزیه و خراج/ مستمندان) دو طبقه ی اغنیاء_فقرا را تشکیل ندهند؟!
❓حضرت چه طرحی دارد که اصناف اول بخاطر منافع مشترک، ائتلاف نکنند و علیه طبقه فرودین، طبقه برخوردار تشکیل ندهند؟!
❓آیا راه حلِ "اجازه تحرک اجتماعی بین طبقات" برای این پیشگیری کافی است؟!
▪︎توضیح با مرور انواع طبقات در تاریخ:
1⃣ نظام برده داری: طبقه اربابان_طبقه بردگان!
برده، بردگی به فرزند ارث می داد و خود و نسل و ثمره کارش مال ارباب بود! ارباب هم مالکیت به فرزند به ارث می داد!
این تفاوتی طبیعی نبود؛ تفاوتی صناعی و ساخت نظم ظالمانه بود! بر پیشانی برده تا قیامت نسل برده بود حتی اگر بهترین هوش و استعداد در نسل داشته باشد!
2⃣ نظام کاستی(در شبه قاره هند)
باز مثل نظام برده داری، طبقات جدا از هم و موروثی بود
متشکل از ۵مرتبه: برهمنان یا روحانیون/ جنگاوران/ بازرگانان/ مستخدمان و پیشه وران خرد/ نجس ها!
سه تای اول طبقه حاکم بر دوتای دوم می شدند.
3⃣ نظام رسته ای(سلسله مراتبی): فئودالیته
اشراف و نجباء/ روحانیون/ شوالیه ها(شهسوران)/ سرف ها و دهقانان آزاد/ صنعتگران و بازرگانان
شاه یا کلیسا بعنوان فئودال بزرگ، زمین های بزرگ(فیف) را به کُنت ها داده، او به بارون ها و بارون ها شوالیه ها را استخدام و طبقه برخوردار تشکیل می شد!
کلیسا هم مثل برهمنان این نظم را تئوریزه می کرد!
4⃣ نظام طبقاتیِ انقلاب صنعتی
از آن دو تقریر اصلی شد:
- مارکس آنرا براساس روابط مالکیت تحلیل کرد: صاحبان ابزار تولید صنعتی/ نیروی کار ساده.
مارکس طبقه را گروهی از مردم که روابط مشترکی با وسائل تولید دارند معنا می کرد.
- وبر آنرا بر اساس روابط شغلی-بازار کار تحلیل کرد و سرمایه دار پروتستان را طبقه حاکم دید.
⬅️ در نظام طبقاتی نوین:
- طبقات الزاما موروثی نیست (گرچه خاندان های سرمایه سالار بزرگ به فرزندان به ارث می رسد لکن به حسب ظاهر کسان دیگر هم می توانند در این طبقه در آیند)
- تحرک اجتماعی بین طبقات هم فی الجمله محال نیست! یک فروشنده جزء یک کارتل شده باشد!(این قصه ها را زیاد برای مشروعیت بخشی به نظام طبقاتی سرمایه داری برایمان می خوانند)!
❓#مهم: آیا همین میزان برای نفی طبقاتی شدن کافیست؟! آیا این سهم از تحرک اجتماعی، نظام طبقاتی را مجاز می کند؟!
⬅️ می بینید نظام کاملا طبقاتی می ماند؛فقط یک در چند ده میلیون، یک فقیر یا کارگر ساده هم وارد طبقه بالا می شود!
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه شانزدهم ۵اسفند۱۴۰۱
حجت الاسلام محسن قنبریان
#بخش_دوم
❓تکرار سؤال مهم از حضرت امیر(ع): قشر و صنف در بیان حضرت، چگونه به نظام طبقاتی نمی انجامد؟!
⬅️ اجمالاً پاسخ ذیل آیه۳۲ زخرف است:
أَ هُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّکَ نَحْنُ قَسَمْنا بَيْنَهُمْ مَعيشَتَهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا وَ رَحْمَتُ رَبِّکَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ!
- اگر این رفعت و درجات و بالتبع تسخیر را یک طرفه معنا کردید ⬅️ یک طبقه ترفع و تسخیر دارد و بقیه مسخر اویند! و نظام طبقاتی می شود ولو تحرک اجتماعی برای نوادری را بین طبقات اجازه دهید!
- اگر دو طرفه معنا کنید یعنی در موردی این قشر رفعت دارد و در مورد دیگری قشر دیگر؛ بالتبع تسخیر هم طرفینی است؛ نانوا مسخر کارمند و کارمند مسخر نانواست و... ⬅️ اینجا قشر و صنف موجب طبقه نمی شود! حتی منزلت اجتماعی بین اقشار توزیع می شود!
❗️در اولی اصل بر استخدام و رقابت می شود و در دومی اصل بر تعاون و همیاری می شود!
(این بحث نظری مهم و پرکاربردی است که در اعتباریات فلسفه هم ریشه دارد. جلسه بعد هم این بحث ادامه دارد)
▪︎ پاسخ حضرت امیر(ع):
" وَاعْلَمْ أَنَّ الرَّعِيَّةَ طَبَقَاتٌ لاَ يَصْلُحُ بَعْضُهَا إِلاَّ بِبَعْض، وَلاَ غِنَى بِبَعْضِهَا عَنْ بَعْض؛ فَمِنْهَا جُنُودُ اللهِ، وَمِنْهَا کُتَّابُ الْعَامَّةِ وَالْخَاصَّةِ، وَمِنْهَا قُضَاةُ الْعَدْلِ، وَمِنْهَا عُمَّالُ الاِْنْصَافِ وَالرِّفْقِ، وَمِنْهَا أَهْلُ الْجِزْيَةِ وَالْخَرَاجِ مِنْ أَهْلِ الذِّمَّةِ وَمُسْلِمَةِ النَّاسِ، وَمِنْهَا التُّجَّارُ وَأَهْلُ الصِّنَاعَاتِ، وَمِنْهَا الطَّبَقَةُ السُّفْلَى مِنْ ذَوِي الْحَاجَةِ وَالْمَسْکَنَةِ؛ وَکُلٌّ قَدْ سَمَّى اللهُ لَهُ سَهْمَهُ، وَ وَضَعَ عَلَى حَدِّهِ فَرِيضَةً فِي کِتَابِهِ أَوْ سُنَّةِ نَبِيِّهِ (صلى الله عليه وآله) عَهْداً مِنْهُ عِنْدَنَا مَحْفُوظاً:
بدان، كه رعيت را صنفهايى است كه كارشان جز به يكديگر اصلاح نشود و از يكديگر بى نياز نباشند. صنفى از ايشان لشكرهاى خداى اند و صنفى، دبيران خاص يا عام و صنفى قاضيان عدالت گسترند و صنفى، كارگزاران اند كه بايد در كار خود انصاف و مدارا را به كار دارند. و صنفى جزيه دهندگان و خراج گزارانند، چه ذمى و چه مسلمان و صنفى بازرگانان اند و صنعتگران و صنفى فرودين كه حاجتمندان و مستمندان باشند.
هر يك را خداوند سهمى معين كرده و ميزان آن را در كتاب خود و سنت پيامبرش (صلى الله عليه و آله) بيان فرموده و دستورى داده كه در نزد ما نگهدارى مى شود. "
⬅️ دقت:
الف) زیر ساخت اصناف را تسخیر متقابل قرار می دهد: اصلاح بعضی با بعضی؛ نیازمند هم بودن.
ب) سهم و حد و مرز هر قشر و صنف هم یک فریضه در دین دارد و حاکم بر آن عهد دارد. یعنی تعیین حد و سهم هریک به میزان قدرت و ثروت و رقابت آن صنف نیست؛ یک قواعد تنظیم گری در کار است که مانع ائتلاف مشترک المنافع ها باهم و تشکیل طبقه علیه محرومان می شود!
⬅️ جلسه بعد خواهید دید: حضرت تفاوت طبیعی را می پذیرد و حاصل آن تفاوت را مشروع می داند(که تفاوتی متعارف است) . اما تفاوت صناعی و ساختاری که طبقه ساز است را از دو طریق از بین می برد: هم زیر ساخت اجتماعی اقشار و اصناف/ هم قواعد تنظیم گر حد و سهم اصناف
* این بحث جلسه بعد کامل می شود!
☑️ @m_ghanbarian
۱۵-چهل حدیث.mp3
3.92M
🔘 گزیده درسهایی از #چهل_حدیث امام خمینی
قسمت پانزدهم
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان۱۴۰۱
🎙صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید
#اخلاق
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مستضعفین تیوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ الگویی که باید روی دست گرفت، نه زیر پا گذاشت!
🎥 گفتگوی #اختصاصی_مستضعفین_تیوی با علیرضا میرغفاری، رئیس کانون انجمنهای صنفی کارگران پالایشگاههای گاز استان بوشهر
🔹 میرغفاری در این گفتگو از تبعیضهای عجیبی میگوید که سالها بین نیروهای شاغل در پالایشگاهها وجود داشته؛ از تبعیض در کیفیت غذا و سالن غذاخوری گرفته تا تبعیض در سرویس ایاب و ذهاب و ساعت کارکرد موظفی و...
🔸ولی حالا طی یکسال و نیمی که #انجمن_صنفی_کارگری شکل گرفته، مصادیق #تبعیض یکی یکی دارد از بین میرود و کارگران هم کمکم دارند طعم عدالت را میچشند.
🔹 هر چند هنوز راه زیادی تا رفع کامل تبعیضها باقی مانده؛ منتها همین تجربهی کوتاه، نشان میدهد این راه رفتنی است.
🔹 تجربهای که به ما میگوید #عقب_ماندگی_در_عدالت صرفاً به خاطر حضور فلان حزب و جریان در مجلس و دولت یا فلان فرد در دستگاه قضا نیست، که با آمد و رفت آدمها هم جبران شود؛ بلکه نقشآفرینی مردم شرط اساسی تحقق عدالت است و حاکمیت وظیفه دارد بستر لازم را فراهم کند تا مردم بتوانند برای تحقق قسط و عدل قیام کنند. (لیقوم الناس بالقسط)
🔸 اصل ۱۰۴ قانون اساسی یکی از همین بسترهاست که این انجمن صنفی هم بر اساس آن تشکیل شده است؛ و حالا به صورت عینی یک الگوی #شورای_مردمی را دارد ارائه میدهد تا باور کنیم اگر به شوراهای مردمی قدرت قانونی بدهیم، #عدالت سریعتر و بهتر محقق میشود.
🔹اما اگر به جای ترویج و تکثیر این الگوها، با نگاههای غلط سیاسی-امنیتی، سرکوب یا محدود شوند، تبعیض تشدید، و عدالت دست نیافتنیتر میشود!
🎬@Mostazafin_Tv
سه نوع نگاه در نسبت فقه و ساخت جامعه(2).mp3
1.7M
☑️ سه نوع نگاه در نسبت فقه و ساخت جامعه
📚برشی از کارگاه فقه تراز/ ۱۴۰۰
🎙حجت الاسلام قنبریان
#ویژه_فقه_پژوهان
☑️ @m_ghanbarian
قضایِ تبیین باطل ❗️
دیروز(۸اسفند) ائمه جمعه مراکز استانها مهمان رئیس جمهور شدند تا در شرایط حساس کنونی مشق تبیین کنند.
این جلسه در کنار گزارش از اقدامات و خدمات دولت دو نکته تازه داشت:
1⃣ آقای رئیسی تصریح کردند یکی از عوامل تورم اخیر، حذف ارز ترجیحی است:
"دولت مردمی توانست در این مدت نرخ تورم را از ۵۹.۳درصد به زیر ۴۰درصد برساند، اما اجرای طرح عادلانه کردن پرداخت یارانهها و #حذف_ارز_ترجیحی که تکلیف قانونی بودجه۱۴۰۱ بود، باعث افزایش دوباره نرخ تورم شد."
⬅️ چیزی که دلسوزان نظام و دولت ایشان در بدنه انقلابی ماه ها فریاد کردند اما به جایی نرسید!
تدبیر غلطی که هم موجبات تورم شد و هم ارز را سامان نداد!
❗️عجیب اینکه برخی از همین ائمه جمعه بدون تخصص اقتصادی بجای اعتماد کردن به متخصصان انقلابی، آن اقدام را #فتح_خرمشهر خواندند! و احتمالا تحلیل اشتباه خود را جهاد تبیین هم تلقی کردند!
2⃣ التهابات ارزی اخیر را کار دشمن و شکست خوردگان فتنه اخیر خواندند!
https://president.ir/fa/142644
⬅️ در اینباره هم کاش حرف دلسوزان و متخصصان انقلابی را بشنوند و علتِ چند تومن بالا و پایین شدن روزانه(به قول ایشان روز تعطیل) را، همه علت گرانی ارز و دلاریزه کردن کالاها قلمداد نکنند!
بطور واضح سوء تدبیر آشکار دولتها در جانب عرضه و جانب تقاضای ارز را نمیتوان ندید گرفت و همه را کار چند شبکه مفلوک ماهواره ای و کانال تلگرامی دانست.(شاید دراینباره نوشتم)
⚠️ پ.ن:
همیشه برای تصحیحِ تبیین غلط، زود نیست! و همیشه جهادِ باطل(با تبیین غلط)، قابل قضا نیست. حرف دلسوزان خود را بشنوید!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۱۶-چهل حدیث.mp3
4.68M
🔘 گزیده درسهایی از #چهل_حدیث امام خمینی
قسمت شانزدهم
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان۱۴۰۱
🎙صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید
#اخلاق
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 سلسله جلسات "با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)" جلسه هشتم / ۲۷بهمن۱۴۰۱ مسجد دانشگاه تهران • یک انقلابی،
۹-با علی(ع) در انقلاب محمد(ص).mp3
17.16M
💠 سلسله جلسات "با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)"
جلسه نهم / ۴اسفند۱۴۰۱
مسجد دانشگاه تهران
• حرکت وضعی و انتقالی تاریخ!
• پیگیری مفهوم "ولایت" و ضدیتش با مفهوم "ارباب"
- بیان عجیب دیگری از رهبر انقلاب(۶۶/۴/۱۲):
https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?id=21496&nt=2&year=1366&tid=5468
• تعیین حاکم در اسلام دو راه دارد: نصب/ انتخاب مردم
• دو جا انتخاب مردم:
۱. جایی که نصب[خاص] نیست مثل دوران غیبت
۲. جایی که به نصب عمل نشده(مثل دوران خلافت امیرالمومنین)!
- دومی را از کسی دیگر غیر از ایشان نشنیده ام بعید است در قم همه قبول داشته باشند! نمیدانم هنوز خودشان قبول دارند؟!!
- شواهد و ادله ایشان.../ غیر از این برداشت را جفای به اسلام می داند!
• امام و رهبر انقلاب، رأی اکثریت را جای بیعتِ گذشته می داند.
❓اهل حِلّ و عقدِ دیروز چگونه به مثابه صندوق رای امروز است؟!...
- هرچه از نقش مردم کم شود، خوانش "ولایت"، "ارباب" میشود!
❗️ دوست حزب اللهی، سقیفه را دموکراسی(!) می خواند! اما غدیر و بیعت۳۵هجری را مردمسالاری نمی دانند!
• یک انقلابی دیگر (زبیر پسر عمه پیامبر و علی) که همسن علی(ع) بود و در کودکی هم اسلام آورد و همه عملیاتها شرکت داشت و برای ولایت، مقابل سقیفه، تحصن کرد و حتی دست به شمشیر برد... اما در ماجرای جمل نه فقط مقابل ولایت ایستاد بلکه "ارباب" شد!...
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔴 مظنون اول مسمومیت های ایدئولوژیک؟!
یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇
☑️ @m_ghanbarian
🔴 مظنون اول مسمومیت های ایدئولوژیک؟!
• مسمومیت زنجیره ای دانش آموزان فرصت مناسبی است تا خاستگاه این جور پدیده ها در فرقه هایی که مظنون اصلی به حساب می آیند مرور شوند!
❓فرقه ای که مادر را با شستشوی مغزی وا می دارد تا با شیر حاوی سیانور بچه یک ساله اش را بکشد؛ مظنون جدی تری در این حوادث به حساب نمی آید؟!
بخصوص وقتی برای اینگونه اعمال قرائتی ایدئولوژیک و فرقه ای -نه صرفاً سیاسی- هم بیان کنند.
❗️ سرنوشت ۸۰۰کودک پادگان اشرف آدرس آخرین جنایت سازمان یافته ی ایرانی تبار درباره بچه ها و دختر بچه هاست!
- زندگی شبانه روزی در پانسیون ها و حق صدا نکردن مادر خود در ملا عام!
- منع ادامه تحصیل و از ۱۳سالگی با شست و شوی مغزی جزء تشکیلات کردن!
- قبل از سن قانونی، دختران را در اختیار فرماندهان در ازدواج و طلاق های ایدئولوژیک قرار دادن!
- دستور به مهاجرت اجباری بچه ها؛ بخاطر اینکه بچه، استحکام خانواده و آن موجب غلبه عشق و عاطفه خانواده بر وفاداری به سازمان و رجوی نشود!
- بردن زیر بمباران آمریکایی ها در عراق برای توجیه مهاجرت اجباری!
- پانسیون های اروپا هم یک پادگان جدید برای بچه ها که فقط مجازند ویدئوهای سازمان را -بجای تلویزیون- ببینند؛ هر ارتباط با والدین هم ممنوع!
- ۳۰درصد آسیب روانی بچه ها برای فرقه ای که برای ۴۰۰۰نیرویش، ۱۰زندان در اشرف داشت؛ هزینه مجازی است!
⬅️ مقاله زنان و کودکان قربانیان فرقه تروریستی منافقین را اینجا بخوانید:
http://ensani.ir/fa/article/1887
❌ پ.ن:
نکته حائز اهمیت اینکه:
آنچه از رواداری خشونت درباره زنان، منع تعلیم دختران و سخت گیری بر آنها بعنوان گزاره های بنیادگرا، بهانه اتهام به مذهب شده؛ نیز روزی ساخت یا جعل فرقه ای بوده است که مقابل اسلام اصیل محمد(ص) قد علم کرده است! و نوعاً نظر مشهور اسلام شناسان اصیل واقع نشده است!
- مواجهه خشن خلیفه ای با زنان و حضور اجتماعی آنها، زمینه جعل احادیث و شیوع قرائتی خاص از اسلام در پیروانش شده است! برای نمونه اینجا بخوانید:
http://ensani.ir/fa/article/91148
- در مقابل، فرقه خوارج برای جبران کمبود نیرو، زنان را به جنگ و اِعمال خشونت می کشاندند!
نمونه ای را اینجا بخوانید:
https://hawzah.net/fa/Article/View/97956
⬅️ نظر اسلام اصیل درباره زن و دختر، در انقلاب اسلامی بروز کرد و معجونی از آن نظرات منحط هم در فرقه رجوی مدرنیزه شد: هم زن، تروریست شد و هم مادری و همسری به محاقِ فرقه رفت!
طلاق ایدئولوژیک، نشستن یک زن و مرد در کابین جلوی ماشین را تحریم و تا بچه کشی پیش برد!
#مسمومیت_دختران
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
☑️ @m_ghanbarian
27.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
♦️ سلسلهنشستهای «زن در جمهوری اسلامی؛ از گفتمان تا میدان»
حجتالاسلام قنبریان
🗓 برگزار شده در: ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
✔️ اولین امر به معروف حاکم توسط یک زن تحقق یافته است.
✔️ ظرف تحقق ولاء اجتماعی و امر به معروف مومنین و مومنات، جامعه است و بیحضور احتماعی امکانپذیر نیست.
🎧فایل کامل صوتی را اینجا بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
۱۷-چهل حدیث.mp3
9.39M
🔘 گزیده درسهایی از #چهل_حدیث امام خمینی
قسمت هفدهم
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان۱۴۰۱
🎙صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید
#اخلاق
☑️ @m_ghanbarian
🔰 خمینی را از آموزه های مهدوی کودکان حذف نکنید!
• بقیة الله -لقب انحصاری امام دوازدهم- نه یعنی باقیمانده خدا؛ بلکه بمعنای "وجه باقی" پروردگار است.
• نزدیکترین اصطلاح به آن "اولوا بقیة" در قرآن است:
فَلَوْلَا كَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِكُمْ أُولُو بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِي الْأَرْضِ إِلَّا قَلِيلًا مِمَّنْ أَنْجَيْنَا مِنْهُمْ ۗ وَاتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُوا مَا أُتْرِفُوا فِيهِ وَكَانُوا مُجْرِمِينَ(۱۱۶ هود): پس چرا از نسلهاى پيش از شما صاحبان بقائی نبودند كه [مردم را] از فساد در زمين باز دارند؟ جز اندكى از كسانى كه از ميان آنان نجاتشان داديم. و كسانى كه ستم كردند به دنبال ناز و نعمتى كه در آن بودند رفتند، و آنان بزهكار بودند.
- "اولوا" مثل "ذو" دلالت بر مصاحبت می کند اما مصاحبتی متصل تر و پیوسته تر. اولوا العلم یعنی صاحبان علم و اولوا بقیه یعنی صاحبان بقاء، کسانی که "وجه رب" شده و باقی اند (علماء باقون ما بقی الدهر)
• این "اولوا بقیه" -که نزدیکترین به بقیة الله هستند- کتاب بیشتر و شاگرد بیشتر نداشته اند؛ به نص قرآن: "ینهون عن الفساد فی الارض" کرده اند. مقابل "ظالمین" و "مترفین" ایستاده اند. فقط همین خط است که توسط بقیة الله(عج) تکمیل و "یملا الارض قسطاً و عدلاً بعد ما ملئت ظلماً و جوراً" می شود.
• به تحقیق عَلَم بلند اولوا بقیه با این نص صریح قرآنی در دوره غیبت، شخص امام خمینی بوده است و هیچ عالم و عارفی از این حیث با او قابل مقایسه نیست.
• سرود #سلام_فرمانده در ورژن اول خود نشان داد ابزاری مناسب برای انتقال مفاهیم مهدوی به کودکان است؛ اما صد حیف که برای بار دوم هم نام خمینی بزرگ -این نشان ممتاز راه مهدوی- در آن نیست! امام خمینی اندازه شیخ احمدکافی بلکه ابن مهزیار و میرزا کوچک، حضور در این سبد فرهنگی نداشته است! عجیب اینکه علیرغم اعتراضات بار اول، در سرود دوم هم غایب است!
• امام عزیز محتاج یک سرود برای فهمیده شدن نیست؛ لکن بقیة اللهِ قرآن بدون او از مهدویت های مرتجع و متحجر، سازشکار و اهل قعود و مُترف و اشرافی قابل شناسایی نیست. شیخ کافی و کوچک خان و ابن مهزیار ذیل آن عَلَم بلندِ ینهون عن الفساد فی الارض نشان میشوند ؛حتی همت و سلیمانی ها بدون او صفرهای بدون یک اند!
آموزش خمینی به فرزندان را یک فریضه بدانیم!
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
☑️ @m_ghanbarian
۱-دو قلوی شعبانیه_نهج البلاغه.mp3
20.72M
🔅 دوقلوی شعبانیه_نهج البلاغه!
#جلسه_اول
حجت الاسلام قنبریان
• مناجات شعبانیه شرح انفسی خطبه۲۲۲ و این خطبه شرح آفاقی شعبانیه!
• ۸مدار مناجات شعبانیه:
۱. شروع از یک فرار به سمت خدا
۲. وقوف اول در محضر الهی؛ دیدن مسکنت ها
۳. وقوف دوم ؛ دیدن فضل های الهی
۴. مقام دَلال؛ بدهکار، طلبکار می شود!
۵. توجه به فرداها؛ مرا مبعوث کن!
۶. اقامت در شهر ولایت
۷. کمال انقطاع و عبد نجیّ شدن؛ فناجیتَه سرّاً و عمل لک جهراً
۸. بازگشت...
• خطبه۲۲۲ با توصیف عبد نجیّ (مدار۷) شروع می شود...
- عمل لک جهراً؛ یادآوری ایام الله و اقامه قسط و نهی از منکر و... است!
- ایام الله، مناسبتهای تقویمی نیست؛ روز زدن به نیل و مثل آن است!
#معرفتی_اخلاقی
☑️ @m_ghanbarian
💬 #تحلیل_و_تبیین | جزئیات عفو گسترده محکومان و متهمان اغتشاشات اخیر در گفتوگوی اختصاصی رئیس قوهقضائیه با رسانه KHAMENEI.IR مطرح شد:
👈🏻 عفو یک مسئله سیاسی و مقطعی نیست؛ جزو ذات انقلاب ماست
🔻حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای:
🔸 جنبه رحمانیت الهی از اول انقلاب و زمان امام(ره) تا امروز بوده. مکرّر این را از زبان رهبر انقلاب شنیدم که فرمودند: «حواستان باشد ما باید روز قیامت پاسخگو باشیم، مراقب باشید.» این یک مسئله سیاسی مقطعی نیست؛ این جزو ذات انقلاب ماست.
🔸 پیشنهاد عفو با شناختی بود که از مبانی رهبر انقلاب داشتیم.
🔸 ۴۰ روز قبل از پیشنهاد و زمانی که اغتشاشات تقریباً تمام و شکست دشمن مشخص شده بود پیشنهاد دادیم طبق معیارها، کسانی که مرتکب خطا یا جرمی شدهاند، پروندهشان در هر مرحلهای که قرار دارد بسته شود.
🔍 ادامه را بخوانید👇
https://khl.ink/f/52155
.................................................
✍ مطالب مرتبط کانال حجت الاسلام قنبریان:
• عفو معیاری و معیار عفو
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3780
• سبک رهبر انقلاب در جمع کردن فتنه خیابانی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3648
• آیت الله لوازم این نظر را نمی پذیرد
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3614
• امیرالمومنین با قتل خطایی آشوبها چه میکرد؟
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1661
• خون شیراز و ایذه با زاهدان فرقی میکند؟
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3534
رادیو اسنپ اقتصادی_1.mp3
6.23M
مدل سقراطی جهاد تبیین!
🎙 گفتگوی اقتصادی سیدامیرحسین حسینی با آقای راننده اسنپ
💠 موضوع: مقایسه رفاه مردم ایران در جهان سوم و آمریکا و اروپا در جهان اول
✍ هر روز در محافل خانوادگی تا درون تاکسی و صف نانوایی با بحث های طرفینی ای در حوزه معیشت و اقتصاد، وضعیت ایران و سایر کشورها و... مواجه ایم و بعضا تصاویر سیاه از ایران و زیبا از اروپا و آمریکا می شنویم.
#سید_امیر_حسین (پژوهشگر اقتصادی) هم در اسنپ با این بحث مواجه شده، به شکل سقراطی و با دیالوگ ذهنیت راننده اسنپ را تغییر داده است.
فرم و محتوای این #جهاد_تبیین، به نظرم بدیع و جالب آمد.
عامه مردم نه همایش ها را شرکت و نه برنامه های تبیینی و تخصصی رسانه ملی را می بینند و نه ایتا و روبیکا و بله را فوروارد می کنند؛ لذا این شکل گفتگوها -بشرط تسلط- برای گروه هدف بزرگی از جامعه، تبیین صورت می دهد.
جوانان دانشجو و طلبه خوب است این روش را بیاموزند و امتداد دهند. حتی تجربه ها را به اشتراک بگذارند!
به افرا بپیوندید: @afra_eco
☑️ @m_ghanbarian