eitaa logo
محسن قنبریان
17.5هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
911 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فکرت
9.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 | ✅ در همه‎ی امور امت باید ناظر باشد ▪️مدیریت جامعه مبتنی بر نظام امت و امامت است که جمهوری اسلامی یک شکلی دارد و یک روحی. شکل آن همین قوای چندگانه است که همه مستقیم یا غیر مستقیم از رای مردم‌اند و روح آن نظارت و حضور همگانی مردم است. و امت، امام خود را برمی‌گزیند و نقطه شروع از امت است. 🔘 بازخوانی تحلیلی کتاب «مبانی نظری قانون اساسی، شهید آیت الله دکتر بهشتی» 👤حجت‌الاسلام محسن قنبریان 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
۲۳-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
20.09M
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه بیست و سوم/ ۲۷مرداد۱۴۰۲ ▫️ فراز مربوط به کارگزاران 1⃣ گزینش کارگزاران و شرائط آن - شاخص بیرونی و قابل سنجش نه درونی (حاصل از قوای مثبت یا منفی) ❓معنای بیوتات صالحه چیست؟! زمینه الیگارشی نمی شود؟! 2⃣ جبران خدمت و میزان پرداخت به آنها - رزق نه اجرت! - معنای اسباغ رزق؟ - دو مبنای فقهی میزان پرداخت از بیت المال - تعابیر چندگانه عهدنامه دراینباره حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه بیست و سوم/۲۷مرداد۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان ▫️ فراز مربوط به کارگزاران (ثم انظر فی امور عُمّالک...) در این فراز سه مساله طرح می شود: ۱. گزینش کارگزاران و شرایط آن ۲. جبران خدمت و میزان پرداخت به آنها ۳. بازرسی و تفحص از کار آنها و مجازات متخلفین (جلسه بعد طرح میشود) 1⃣ گزینش کارگزاران و شرائط آن در اینباره مفصل تر سالهای قبل (جلسه۱۹ درسهایی از نهج البلاغه بحث حکومت علوی و تبارناگزینی) بحث کردیم. • اینجا می فرماید: - گماشتن آنها از سر "محابات" و "اَثره" نباشد (لا تُوَلِّهم محاباتاً و اَثرهً) محابات: چیزی را به جهت تمایلات شخصی به کسی اختصاص دادن، به ناحق از کسی طرفداری کردن اثره: از روی استبداد و بدون مشورت کاری کردن. - علی(ع) مشورت میکرد اگر ابوموسی با مشورت دهی مالک اشتر در فرمانداری کوفه ابقاء شد، وقتی در جمل اعلان بیطرفی کرد باید ببینید همین مالک اشتر (به همراه هاشم مرقال) با او چه کرد؟! اورا نه فقط عزل بلکه مردم را بر او شوراندند که اموالش داشت به یغما می رفت! ابقاء ابوموسی را با این عزل ببینید! - ظلم به جمهوری اسلامی این است که با نمونه های اینچنین، آنها که بالایشان آورده اند، مثل مالک برخورد نمی کنند و همه پای رهبری فاکتور میشود! • در قسمت مربوط به دبیران می فرماید: گزینش از سر "فراست" (قوه حدس و تشخیص قوی) و "استنامه" (اعتماد داشتن) و "حسن ظن" ات هم نباشد. (لا یکن اختیارک ایاهم علی فراستک و استنامتک و حسن الظن منک) ❓پس روش گزینش چه باشد؟! • در این فراز می فرماید: براساس امتحان و اختبار باشد (و استعملهم اختباراً) این یعنی یک شاخص بیرونی برای سنجش و گزینش باشد نه صرفاً درونی و شخصی. • جالب تر اینکه می فرماید: از سر محابات و اثره گزینش کردن محل جمع شاخه های ستم و خیانت است. • در ادامه شرایط می فرماید: "اهل تجربه و حیا از بیوتات صالحه و آنان که در اسلام پیش قدم ترند باشد. زیرا اخلاق اینان بزرگوارانه تر و آبرویشان محفوظ تر و طمعشان کمتر و در ارزیابی سرانجام کارها ژرف اندیش ترند". ❓آیا گزینش از بیوتات خاص و خاندانهای پرسابقه به مرور الیگارشی نمی سازد؟! • توجه درست به این فراز پاسخ سؤال را منفی می کند: - اولا اهل تجربه و حیا از این خاندانها نه مطلق فرزندان آنها. کسی شک دارد که بچه لوس و اشرافی این خاندانها منظور حضرت نیست؟! - برای این بیوتات صالحه تعلیل ۴گانه ای می آورد (اخلاق اینان...) فهمیده میشود بیت و خاندان، موضوعیت ندارد، طریقیت برای این خصال مهم چهارگانه دارد. بطور طبیعی در دنیای گذشته خانواده حامل اصلی فرهنگ و انباشت سرمایه های اخلاقی و ...بود. برای مثال خاندانی که بطور متوالی روحانیت و مرجعیت در آن بود، رعایت احکام شرعی، ارزشهای اسلامی و... در بین نسل ها بیشتر منتقل می شد. اگر بیوتات کارکرد خود را از دست داد و مناسبات شهروندی موجب شد افراد خصلتها و باورهای خود را از موسسات و مراکز تحصیل و کار خود بگیرند شاید دیگر این طریق مناسبی برای کشف آن خصال نباشد. - غیر از تحلیل اجتماعی فوق به لحاظ سیاسی هم این فراز "قرینه مقابلی" دارد که در معنا باید اخذ شود. آن مقابل خاندان های سوء بودند که به شکل شبکه ای دنبال احیای جاهلیت و ارتجاع به پیش از اسلام بودند. سرآمد اینان خاندان بنی امیه بود که بزرگشان صراحتا می گفت حکومت را مثل گوی به هم بدهید! و پیامبر(ص) درباره شان فرمود: خلافت بر آل ابی سفیان حرام است و... - نصب ابن عباس ها -که با اعتراض مالک اشتر مواجه شد- از سوی علی(ع) همین پاسخ را گرفت که اگر صالحی از فرزندان طلقاء سراغ داری تا نصب کنم (شرح ابن ابی الحدید ج۱۵ص۹۸و۹۹) ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه بیست و سوم/۲۷مرداد۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان 2⃣ جبران خدمت و میزان پرداخت به آنها می فرماید: "اَسبِغ علیهمُ الارزاقَ... رزق را بر آنها گشاده بگیر. این کار سبب نیرومندی ایشان در اصلاح خویش شود؛ و از خیانت در چیزی که در اختیارشان است بی نیاز می سازد؛ و اگر از فرمانت سرپیچند و یا در امانت خیانت ورزند، بر ایشان حجت است." • اولا می فرماید: رزق نه اجرت! فرقش در بحث قاضی گذشت؛ از جمله اینکه "رزق"، فارغ کردن فاعل برای انجام خدمت است. "اجرت" به ازاء فعل داده میشود، فعل پیمانه میشود و اجرت المثل دارد. در رزق به کارگزار می گویی نفقه خانواده با ما تو فارغ باش برای این کار. • "اسباغ" یعنی چه؟ در لباس و زره یعنی راحت، نه تنگ و نه آنقدر گشاد که کسی دیگر درش جا شود. در وضو یعنی آب به همه جای عضو برسد و وضوی نیکو گرفته شود. در اینجا یعنی پرداخت اندازه تامین زندگی راحت نه تنگ و نه نجومی. • دو مبنای فقهی در پرداخت از بیت المال: ۱) حداقلی و به قدر ضرورت مبنای شیخ انصاری است. مقتضای قاعده اولی این است که از بیت المال پرداخت نشود الا در صورت حاجت؛ به گونه ای که بدون این پرداخت نتواند هزینه زندگی اش را تامین کند. اگر نیازی به این پرداخت نداشت و بدون آن زندگی اش می چرخد، پرداخت جایز نیست (ر.ک: المکاسب ج۲ص۱۵۴) میزان این پرداخت، رفع حاجت و نیازهاست (فیعین له ما یرفع حاجته/ همان ص۱۵۴) ۲) پرداخت حتی بیش از حاجت بیت المال برای مصالح عمومی است پس جایی که مصلحت پرداخت بیشتر از ضرورات و حاجت هست هم توجیه دارد (ر.ک: مستند الشیعه ج۱۷ص۶۸) - تفاوت ایندو مبنا در این است که "مدار حاجت"، حال شخص است اما "مدار مصلحت"، ملاحظه حال جامعه است.(ر.ک: فقه القضاء/ اردبیلی ج۱ص۱۸۵) ⬅️ حضرت امیر(ع) برای کارگزار بخاطر مصلحت های چندگانه ای که شمرد (نیرومندی در اصلاح خویش/ بی نیازی از خیانت در آنچه زیر دستش هست/ حجت داشتن علیه او در صورت خیانت) پرداخت رزق را به اندازه راحتی و بیش از رفع ضرورات می شمارد. ⚠️ لکن در بحث جبران خدمت قاضی گذشت که سیره عملی حضرت شارح این عبارات است. درباره قاضی که تعبیر "و افسح له فی البذل" (فسحت و گشادگی در بذل برایش بگیر) سیره ایشان با شریح قاضی، این میزان پرداخت را معلوم می کرد. او دریافتی شریح را نصف کرد و از خانه ۸۰دیناری اش، اشکال گرفت! اینجا هم "اسبغ علیهم الارزاق" هرگز بمعنی پرداخت های نامتعارف و نجومی نیست. - تعبیر دیگر در همین عهدنامه، "بقدر مایصلحه" است. به اندازه ای که امورش سامان گیرد. تعبیر فقهاء، "بقدر الکفایه" و تعبیر قانون اساسی -آنهم درباره قاضی- "به مقدار نیاز... تا نیاز مالی سبب نشود در او اعمال نفوذ شود"( اصل ۱۵۷) ☑️ @m_ghanbarian
🧱 تا ثریا می رود دیوار کج! ❗️مدارس خاص دولتی (تیزهوشان، نمونه و...) -البته در نظر- در دوگانه "پیشرفت_عدالت" ، جانب پیشرفت ایران را می گیرند و تسهیلات و تحصیلات برتر را از آن خود می کنند؛ در حالیکه برای "انواع هوشهای دیگر" و "پیشرفت ایران در ابعاد دیگر"، مدرسه خاصی نیست! ❗️مدارس خاص دولتی حلقه وصل زنجیره ای از اند: ۱. پذیرفته شدگانشان نه الزاماً هوش های برتر ایران (آن هم فقطiq) ؛ بلکه تست زن های بهتر دبستانهای غیر انتفاعی(پولی) و موسسات پولی اند! ۲. به پذیرفته نشدگانشان از مدارس پولی هم مجوز ادامه مدارس پولی می دهند تا از دو سه رشته پولساز دانشگاه (پزشکی و...) با سد کنکور جا نمانند! وقتی هوش تست زنی میتواند مجوز مدرسه جدا باشد، پول چرا نتواند! ۳. مدرسه پولی در گام اول از "پول" ، "سواد" می سازد و در گام دوم از آن "سواد" (و روزومه)، "قدرت"! مدیران دهه بعد، رتبه های برتر دانشگاه و هستند که از مدارس پولی شروع کرده اند! ⁉️ حالا با وجود همه اینها اگر مدارس خاص باز هم توجیه دارند؛ چرا اش توجیه نداشته باشد؟! طبیعی است برای چنین مدارسی، "جذب خاص" و بعداً "فرهنگیان خاص" هم داشته باشیم!پ.ن: جذب ۸۲۹ گزینشی فرهنگیان با "آزمون اصلح ویژه" در دفترچه کنکور امسال و بند ۷ نامه به وزیر آ.پ تدارک این لازمه است! 📝 محسن قنبریان/ ۳شهریور۱۴۰۲ ☑️ @m_ghanbarian
34.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 توحید و کرامت انسان « بخش اول » 🎙 حجت الاسلام و المسلمین 📥 دریافت نسخه: تصویری | صوتی ✔️ شب چهارم مراسم عزاداری دهه دوم ۱۴۴۵ 🕰 چهارشنبه ۱۱ مرداد ماه ۱۴۰۲ 🕌 مسجد دانشگاه تهران هیئت (ع) [[ @m_ghanbarian ]] [[ @ashabolhossein_ir ]]
هدایت شده از شمع | شبکهٔ مبلغان
موج سوم عشق محتوای تبلیغی اربعین ۱۴۴۵ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عشق امام حسین علیه‎السلام در دفاع مقدس، موجی از شجاعت و در اربعین، موجی از سخاوت ایجاد کرد. حال آیا با استفاده از این عشق، نمی‎توان موجی از عفت را هم در جامعه به وجود آورد؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مجموعه سخنرانی «موج سوم عشق» سخنرانی استاد قنبریان در 11 جلسه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ دانلود pdf از نشانی زیر: shabaketabligh.ir/View-item-2-477 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ شمع شبکهٔ مبلغان و عملیات‌های تبلیغی ShabakeTabligh.ir eitaa.com/ShabakeTabligh
محسن قنبریان
موج سوم عشق محتوای تبلیغی اربعین ۱۴۴۵ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عشق امام حسین
موج سوم عشق . حجت الاسلام قنبریان.pdf
1.47M
⭕️ موج سوم عشق متن ۱۱جلسه منبر حجت الاسلام در محرم۹۴/ تهیه و تنظیم از موسسه شهید حاج قاسم سلیمانی؛ منتشر در شبکه مبلغان(شمع) ❓عشق امام حسین(ع) در دفاع مقدس، موجی از "شجاعت" و در اربعین، موجی از "سخاوت" ایجاد کرد؛ حال آیا با استفاده از این عشق، نمی توان موجی از "عفت" را هم در جامعه به وجود آورد؟! ❗️ و کاربردی در خَلق حیا و عفت از طریق محبت حسینی در جامعه را در این سلسله مباحث بخوانید! * به مبلغان دینی و مروّجان عفاف و فعالان فرهنگی پیشنهادش کنید! • آمارها متعلق به سالهای قبل از ۹۴ است و برخی اصلاحات نیز در ویرایش های بعد اعمال خواهد شد. (ع) ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مستضعفین تی‌وی
8.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ دولت مردمی یعنی چه؟! ▶️حجت الاسلام قنبریان: 🔹 دولت، با کنار مردم بودن و با مردم سفر کردن فرق دارد؛ این شرط لازم است؛ اما کافی نیست! در این حالت مردم تنها تکبیرگو و شعارگو هستند و از ظرفیت بزرگ مردم استفاده نمی‌شود! 🔸حضرت آقا می‌فرمایند مردم یعنی همه مردم!هر مسئولی در هر دستگاهی تسبیح دستش بگیرد و بگوید مردم یعنی همه مردم،حزب‌الهی ها ۲۰۰ بار بگویند! 🔹چون ما عادت داریم به کارهای نیابتی! باید مردم از هر طبقه‌ و هر جایی استفاده بشوند. این‌جاها خیلی خودی و غیر خودی نشود! 🔸،مردم را مفتون رسانه‌های بیگانه دانستن،رهزن‌های اصلی برای مردمی سازی هستند. 🔹مردمی سازی مشارکت دادن مردم در مسائل سیاست، اقتصاد و فرهنگ است! 🔸در اقتصاد،مردمی‌سازی یعنی در رشد اقتصادی شریک شوند. یعنی صاحب شوند؛نه اینکه صاحب پول و یارانه و افزایش‌حقوق شوند! این‌ها پینه‌دوزی عدالت است! اگر همه مردم در پیشرفت سهیم باشند عدالت است. 🔹در سیاست نیز، هم در عرصه‌های عمومی مثل ، وهم جاهایی که گروهی می‌آیند، یعنی اصل ۲۶ و اصل ۱۰۴، راه را باز کنید تا بتواند اظهار نظر سیاسی بکنند. 🎬@Mostazafin_Tv
۲۴-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
25.85M
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه بیست و چهارم/ ۳شهریور۱۴۰۲ ▫️ فراز مربوط به کارگزاران 3⃣ بازرسی و تفحص از کار آنها و مجازات متخلفین • پی جوی احوال • فرستادن جاسوسان اهل صداقت و وفا - توضیح سیره حضرت درباره زیاد بن ابیه و اشعث • کفایت شهادت بازرسان وقتی اجماع کنند. - در صورت شک، مجازات نه اما تعویض! • موضوعیت داشتن مجازات بدنی برای کارگزار فاسد • مجازات تشهیر! - تفاوت تشهیر در آیین دادرسی ج.ا و عهدنامه و فقه؟! • مجازات مضاعف مسئولین در نظر رهبر انقلاب حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه بیست و چهارم/ ۳شهریور۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان ▫️ فراز مربوط به کارگزاران 3⃣ بازرسی و تفحص از کار آنها و مجازات متخلفین چند دستور دراینباره دارند: ۱. تفقد و پی جویی احوال (ثم تفقَّد اعمالهم) از "فقد" یعنی غائب شدن و گم شدن؛ "تفقد" آن است که در حال غائب بودن چیزی از آن جویا شدن. کارگزاری که حکم گرفته و رفته را جستجو کردن که بر موازین هست یا نیست؟! ۲. فرستادن جاسوسان اهل صداقت و وفا بر آنها. می فرماید: جاسوسان اهل صداقت و وفایت را بر آنها بفرست، بازرسی مدام و عهد کشی دائم پنهانی سبب تحریک و تشویق آنها به "امانت داری" و "رفق و مدارای با مردم" می شود. ⬅️ غایت این بازرسی های پنهانی خیانت نکردن در امانت ها و رعایت مردم است نه پرونده سازی یا آتو گیری و...! • تعابیری مثل "قد بلغنی..." (نامه۱۸،۴۵،۷۰) ، " بلغنی عنک امر..." (نامه ۴۰ و ۴۳)، "لئن بلغنی...(اگر به من خبر برسد...)" (نامه۲۰، ۷۱) نمونه ای از این بازرسی هاست که برخی هم پیشگیرانه است. • سیره حضرت درباره زیاد بن ابیه: او جانشین ابن عباس والی بصره در نواحی کرمان و فارس است. در این دوره تا پایان حکومت علوی بلکه تا صلح امام حسن(ع) تخلفی ندارد! سال۳۶ نامه۲۰و۲۱ به اوست که نوعی هشدار و بازدارندگی دارد (لئن بلغنی...). اینجور اگر خبث باطنی هم باشد، کنترل می شود و در بدنه مسئولین و کارگزاران فسادی رخ نمی دهد. سال۳۹ در ماجرای استلحاق که معاویه می خواست برادری با او ثابت کند و این آدم زیرک و کاردان را به خود جذب کند حضرت ورود می کند اینجا پشت کارگزار خود می ایستد تا از پیوندش به معاویه جلوگیری کند (نامه۴۴). • سیره حضرت با اشعث: او والی آذربایجان است که بعد تعویض می شود. حضرت اینجا تدبیر دیگری برای کنترل دارد. در نامه۵ به او می نویسد: "تو حق نداری که در امور رعیت به دلخواه خویش عمل نمایی و یا به کار خطیر اقدام کنی مگر به استناد فرمانی که به تو رسد" ⬅️ برای او "جعل ولایت" نمی کند بلکه در امور غیر خطیر و... به او "تولیت" می دهد. کاهش اختیارات یکی از راه های کنترل مسئولینی است که فضایل بالا ندارند. قبلا گذشت برای مالک اشتر ، جعل ولایت کرد در نامه های درباره او (۱۳ و ۳۸و ۴۶) هم این مشهود است. • ولی فقیه نیز اگر در حکم تنفیذ خود در چهارچوب قانون اساسی شرطی برای رئیس جمهوری بگذارد که مثلا مذاکرات با مشورت ایشان باشد یا... عمل به چنین طریق حکمرانی است. ۳و۴. مراقبت از معاونان، کفایت شهادت بازرسان وقتی اجماع کنند: "معاونان خویش را با دقت زیر نظر بگیر، اگر یکی از آنان دست به خیانت گشود و جاسوسان تو به اتفاق آنرا گزارش کردند برای اثبات آن جرم کافیست". • توجه: دو مساله باید از هم تفکیک شود: - اگر بازرسان اهل صداقت و وفا، در فساد کارگزاری اجماع داشتند همین در اثبات جرم کفایت می کند. - اما در گزارش های منفرد اگر موجب شک به کارگزار شود، مجازات نه اما تعویض جا دارد. چون در مناصب اصل بر "احراز صلاحیت " است و بخاطر خوف مفسده، در صورت شک، کارگزار باید تعویض شود. شهید اول در قاعده۱۴۷ از القواعد و الفوائد(ج۱ص۴۰۵) اینرا درباره قاضی تصریح می کند. ۵. کارگزار فاسد "او را تنبیه بدنی کن و آنچه را به دست آورده از او بگیر (یا به اندازه جرمش مجازات بدنی کن)". نکته قابل توجه این است که در این جرائم مجازات بدنی موضوعیت دارد. با اعتبار سندی عهدنامه، در این خصوص ماجرای ابن هرمه که در روایت غیر صحیح نقل شده هم تایید می گیرد. ۶. تشهیر کارگزار فاسد "سپس او را به ذلت و خواری در آور و نشان خیانت بر او بگذار و طوق ننگ بر گردنش بیاویز". تشهیر در ادبیات فقه یعنی همین. روایت ابن هرمه این مجازات را هم دارد. در فقه، ۴جرم ، مجازات تشهیر دارد که یکی "محتال" (کسی که با مکر و خدعه و سندسازی مال مردم یا بیت المال را ببرد) است. کارگزار فاسد یا مصداقی از محتال است یا مصداقی پنجم برای مجازات تشهیر. • بنظر می رسد تشهیر در قانون ج.ا (ماده۱۸۸ آیین دادرسی کیفری) با این فراز و فتاوای فقه تنزل و تقلیلی دارد. (اینجا بخوانید!) • رهبر انقلاب بیش از ۵ بار (آخرین بار در دیدار پاسداران ۱۴۰۲) به استناد آیه ۳۰ احزاب ، مجازات مضاعف کارگزاران فاسد را مطالبه کرده است (اینجا بخوانید!) . منطقی نیست جرم درباره مقامات مشدد باشد اما مجازات جرم آنها، مضاعف نباشد! ☑️ @m_ghanbarian