محتوایپیماننامهحقوقکودک
#کودک بر اساس ماده یک این پیمان به هر انسان کمتر از ۱۸ سال گفته میشود. مگر آن که قانون قابل اعمال در مورد کودک سن قانونی کمتری را تعیین کرده باشد.
این کنوانسیون شامل ۵۴ ماده بوده و همچنین پس از حدود 11 سال دو پروتکل اختیاری به آن الحاق شده است که چهار اصول پایهای آن را جهت میدهد:
♦️هیچ کودکی نباید از "تبعیض" رنج ببرد.
♦️زمانیکه در رابطه با کودکان تصمیمگیری میشود، باید "مصالح عالیه آنان" در راس قرار گیرد.
♦️کودکان "حق حیات" داشته و باید "رشد" کنند.
♦️کودکان حق دارند "آزادانه عقاید و نظرات خود را ابراز کنند" و این نظرات در تمامی اموری که به آنها مربوط میشود، باید "مورد توجه" قرار گیرد.
#آزادی
#عدالت
#روز_کودک
@mhmm110
کمیتهحقوقبینالمللکودک
کمیته حقوق کودک ملل متحد نهادی برای بررسی پیشرفت کشورهای عضو در دستیابی به تحقق تعهدات ناشی از پیمان است که به موجب ماده ۴۳ کنوانسیون تأسیس شده و از ده کارشناس تشکیل میشود که از اتباع کشورهای عضو با توجه به پراکندگی جغرافیایی و نظامهای حقوقی اصلی انتخاب میشوند. وظیفه اصلی این کمیته بررسی گزارشهای رسیده از کشورهای عضو کنوانسیون، ارائه پیشنهادها یا توصیههای کلی بر اساس بررسی گزارشها درخواست مشاوره و مساعدت فنی از صندوق کودکان ملل متحد، سازمانهای تخصصی ملل متحد و دیگر نهادهای دارای صلاحیت است.
گزارش کشورهای عضو به کمیته باید تا دو سال پس از تصویب یا الحاق و پس از آن هر پنج سال یکبار صورت پذیرد. کمیته نیز بایستی گزارش فعالیتهای خود را هر دو سال یکبار به مجمع عمومی تسلیم کند.
متن سند توسط صندوق نجات کودکان در ۲۳ فوریهٔ ۱۹۲۳ در ژنو منتشر شده و به قرار زیر است:
♦️موارد مورد نیاز #کودک برای رشد نرمالش. چه فیزیکی و چه روحی، باید در اختیارش قرار بگیرد.
♦️کودک گرسنه باید غذا داده شود، کودک بیمار باید پرستاری شود، کودک عقبافتاده باید کمک شود، کودک مجرم باید احیا شود، و یتیم و کودک رهاشده باید پناه داده شده و کمک شوند.
♦️در زمان پریشانی کودک باید نخستین نفر در رسیدن به آسایش و آرامش باشد.
♦️کودک باید در وضعیتی قرار گیرد که معیشتش تأمین باشد و باید در مقابل هر نوعی از استثمار محافظت شود.
♦️کودک بایستی به این آگاهی رسانده شود که استعدادش بایستی در خدمت همنوعانش قرار گیرند.
این متن در ۲۶ نوامبر ۱۹۲۴ به عنوان منشور "رفاه کودک" به تأیید مجمع عمومی جامعهٔ ملل رسید، و نخستین سندی بود که توسط یک نهاد میان چند دولت تصویب شد. در سال ۱۹۳۴ متن به تأیید مجدد جامعهٔ ملل رسید.
سران دولتها و حکومتها خواهان ترکیب اصول آن در قوانین داخلی شدند. در فرانسه حکم شد که این متن در تمامی مدارس به نمایش گذاشته شود.
سند اصلی که امضاء بسیاری از نمایندگیهای بینالمللی – شامل جب، یانوش کورچاک و گوستاو آدر رئیسجمهور پیشین فدراسیون سوئیس - در زیر آن است در بایگانیای در شهر ژنو نگهداری میشود.
#آزادی
#روز_کودک
#عدالت
@mhmm110
نوشته های من
روز کودک، اولین بار توسط پادشاهی انگلستان در سال ۱۹۵۴، برای تشویق همه کشورها برای ایجاد یک روز، برای
نوشته های من
روز کودک، اولین بار توسط پادشاهی انگلستان در سال ۱۹۵۴، برای تشویق همه کشورها برای ایجاد یک روز، برای
انگلستان بدنبال تفاهممتقابل است
این مهم از اهداف دولت بریتانیای کبیر است.
سوال اینجاست که امروز در چه سطحی از "تفاهممتقابل" هستیم؟
برای یافتن پاسخ حقیقی، چند صفحه از تاریخ تجزیهطلبیهای جناب انگلستان را بخوانیم.
صفحاتی که نشان میدهد آنها الفبای تفاهم را هم نمیدانند.
صفحاتی که نشان میدهد تفاهممتقابل که هیچ؛ آنها برای حدود و اراضی هیچ ملتی، ارزشی قائل نیستند.
نمونهای از تفاهموارونهی جناب انگلستان را جایی میبینیم که جریان نفوذ طوری کار را تنظیم کرد که در کنفرانش پاریس، هرات که مال ما بود و با جنگ گرفته بودیم را با گفتو گو پس دادیم.
این تکه از نامه ناصرالدین شاه هم عبرتآموز و هم تلخ و گزنده است که میگوید: «فرخ خان نتیجه به عکس داد. از این فقره تا قیامت خواهم سوخت». فرخخان رئیس هیئت نمایندگی ایران است که پای میز مذاکره رفت و هراتی که هم سند مالکیتش را داشتیم و هم نیرویمان آنجا بود را با مذاکره پس دادیم! هرات و بلوچستان رفت و ما اسیر مکر انگلیسیها در این مقطع شدیم.
#ایران
@m_h_motahari1
در عصر حاکمیت ناصرالدینقاجار، یکبار با انگلستان، امپراتوریدروغ، مذاکره داشتیم و بلوچستان و هرات را دادیم.
در عصر حاکمیت جمهوریاسلامی قطعهای از خوزستان و کردستان و آذربایجان را ندادهایم؛ این هوشمندی دیپلماتیک و نظامی را ما مردم به برکت کدام محور مقدس، بهدستآوردهایم؟
#ایران
#لبیک_یا_خامنه_ای
@mhmm110
نوشته های من
در ۲۰ نوامبر ۱۹۵۹، سازمان ملل متحد "بیانیه حقوق کودک" را تصویب کرد. در سپتامبر ۲۰۱۲، بان کیمون دبی
آقای سازمان ملل!
مهارتهای کسبشده در مدارس جهان چقدر بهبود یافتهاست؟
آرزوی بچههایتان ساختن است یا خراب کردن؟
دنیای بچههایتان آباد است یا ویران؟
دارایی بچههایتان امید است یا ترس؟
میل بچههایتان به موادمخدر است یا فضایمجازی؟
هدف بچههایتان ساختن کشورشان است یا تخریب اموال عمومی؟
زندگی بچههایتان گوشهای از اتاق و سردر گوشی و تبلت، یا در آغوش خانواده و متن زندگی؟
#ایران
#عدالت
#جنگ_شناختی
@mhmm110
نوشته های من
تخلفات زیر در اصطلاح «کودکان و درگیریهای مسلحانه» شرح داده شدهاست: 🔴استخدام و استفاده نظامی از کو
میخواهم بنویسم
از کودکان مظلوم صبرا و شتیلا
از دختران دانشآموز بیگناه افغان
از بچههای مظلوم گرسنه یمن
از کودکان جنگزده کرانهباختری
از بدن مجروح کودکی ۶ ساله در گوشهای از حریم امن مسجدالاقصی
از کودکان محروم و ترسانِ نبل و الزهراء
میخواهم بنویسم؛ قلبم یاری نمیکند تا انبوهی از مصائب را یکجا تصور کنم.
#جنگ_شناختی
#حقوق_بشر
#عدالت
#ایران
@mhmm110
در این نوشتهها لطفا به ریپلایها هم توجه کنید تا بحث برای شما کامل منتقل شود.
نوشته های من
روز جهانی کودکان فقط روزی برای جشن گرفتن کودکان به عنوان یک کودک نیست، بلکه فرصتی برای "آگاهیبخشی"
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پهلوان پنبههای میدان مبارزه با تبعیض!
🔻شما از استثماری صحبت میکنید که خودتان پایهگذارش بودهاید
🔻رزومهی سیاسی شما پراست از استثمار و تبعیض و تحمیل و اجبار و ظلم.
🔻همان لکههای ننگی که در شعارها و بیاینههای حقوق کودک و توافقنامههای تربیت کودک، از آنها دم زدهاید.
#عدالت
#ایران
#حقوق_بشر
#آمریکا
@mhmm110