eitaa logo
نوشته های من
268 دنبال‌کننده
237 عکس
185 ویدیو
59 فایل
قانع‌بہ‌همینےکہ‌دوچشمت‌بیناست؟ دلت‌چطور؟ محمّدحسیݩ‌مطھڕ؎ھستݦ🌱 @m_h_motahari [کپی‌‌مطالب‌باذکرنام‌وبی‌ذکرنام، جهت‌اعتلای‌کلمه‌ی‌اسلام واجب‌ مؤکده🕊] لینک کانال https://eitaa.com/m_h_motahari1 صفحه ویراستی https://virasty.com/m_h_motahari
مشاهده در ایتا
دانلود
نخبه کیست؟ نخبه، "انسانی" است که ممتاز است، کارآمد است و با "جهان" خود در ارتباط است قراراست در عرصه ای علمی یا عملی یا مهارتی یا فرهنگی یا اقتصادی یا اجتماعی، رشد کند و خود را نشان دهد و جامعه‌پردازی کند. بنابراین بسته به تعریفمان از "انسان" و "جهان" و "علم" و "فرهنگ" و "کارآمدی"، نخبگان مصادیق متفاوتی پیدا میکنند. لذا بخاطر اختلافی که میان مکاتب مختلف شرق و غرب و اسلام در مبانی انسان شناسی و جهان شناسی و معرفت شناسی و اخلاق و حقوق وجود دارد، برای تعریف نخبه اختلاف بوجود میاید. از نظر ما نبی اکرم و علی و حسنین، نخبگان تراز اول عالمند و سلمان و ابوذر و مقداد، سرسلسله نخبگانی هستند که در عهد حضور و ظهور دولت توحید در آخرالزمان، میتوانند بار سنگین حکومت عدالت آفرین را به دوش بگیرند. اما از نظر دیگرانی، موجودی بنام هیتلر است که در بالاترین رده های نخبگی قرار میگیرد؛ به این جهت که اوست که با استبداد و تحمیل و تطمیع و تحقیر، توانسته است جامعه زمان خود را مطیع و تابع علی الاطلاق خود کند. @mhmm110
درباره دلیل نامگذاری این شهر مقدس به قم، چندین احتمال وجود دارد؛ یکی از احتمالات قوی آن اینست که این منطقه را یکی از شاهزادگان ساسانی به نام «قمساره فرزند لهراسب» آباد کرده است که به همین نام او نام نهاده شده است و بعید نیست که قمصر کاشان هم به همین خاطر چنین نام گرفته باشد. یکی دیگر از احتمالات اینست که نبی اکرم در شب معراج به ابلیس لعنه الله که بر روی قم نشسته بود خطاب فرمودند که قم. یکی دیگر از احتمالات اینست که این منطقه پر از آب بود به جهت پستی که داشت و مردم در حوالی این منطقه ساکن شدند و این منطقه را به این جهت قم نامیدند که اعراب به برکه ای که در آن آب فراوان جمع میشود، خم میگویند و به این جهت این منطقه خم و در گذشت زمان، به قم نامیده شده است. احتمال دیگر اینست که عربهای اشعری مهاجر پس از رسیدن به قم و پیش از آن که در قم ساکن شوند، تا مدتها در چادر هایی که از موی بز تهیه کرده بودند، ساکن شدند و بادیه نشین بودند که ایرانیان، به این چادر ها کومه میگفتند و به جهت کثرت این کومه ها، به قم نامیده شد. @mhmm110
سرگذشت اشعریون ♦️اشعریون به نبت بن اُدَد ملقب به اشعر میرسند؛ اشعر در اینجا به معنای کسی است که موی بلند و زیبایی دارد و جناب نبت، به جهت موی فراوانی که داشت به این لقب ملقب گردید و سپس طایفه اشعریون به همین جهت به این نام معروف شدند. ♦️اشعر که همان نبت بن ادد باشد به فردی بنام سبا میرسد که اولین ساکن در سرزمین یمن بوده است. نسل اشعریون از پسر اول او بنام «الجماهر» ادامه یافته است و از بقیه فرزندان او اطلاعاتی در دست نیست. ♦️پس از شهادت نبی اکرم، اثری از مخالفت اشعریون با خلفا و یا تمایلشان به اهلبیت دیده نمیشود و اتفاقا این خاندان از مناصب خوبی در دوران خلفا بهره مند شده اند. ♦️عبدالله بن قیس یا ابوموسی اشعری، یکی از فاتحان و فرماندهان فتح ایران که از همین طایفه است و در جریان حکمیت، نماینده تحمیلی سپاه امیرالمؤمنین شد و در مذاکره ننگینش با عمروعاص، خلافت را به معاویه واگذار نمود. ♦️جرقه های شکل گیری جدایی اشعریان از خط خلافت و امتناع آنان از حمایت از خلفا، از جریان حکمیت شروع میشود که ابوموسی با رفتار خود، نفرت عجیبی را در دل اعراب بوجود آورد و این نفرت در برخی به جهت پیروزی شام بر عراق بود و در بعضی به جهت اشتباه ابوموسی بود و در برخی به جهت عدم اطاعت از امیرالمومنین بود. به هر ترتیب، از آن روز صف بندی اشعریان شروع شد و یکی از مهمترین نمودهای این صف بندی و جدایی آنان از خط انحرافی خلافت، در زمان قیام مختار است که به وضوح، شرکت و همراهی اشعریان را در مقابله با امویان میبینیم. ♦️یکی از مریدان مختار، سائب بن مالک بن عامر اشعری بود که در حین حبس مختار در زندان عبیدالله بن زیاد، از طایفه خود (اشعریون ساکن در کوفه) برای مختار بیعت میگرفت و در اعدام تنی چند از قاتلان حسین علیه السلام شرکت داشت و سرانجام، در حصر دارالاماره به دست لشکر مصعب به قتل رسید. @m_h_motahari1
اشعریون؛ شیعیان اثرگذار ♦️شواهد از وجود زندگی در دشت قم حکایت میکند ولی وجود شهری به این پیوستگی از زمان ورود اشعریان به قم و سکونت آنها و تشکیل محلاتی جداگانه که بعدا به هم پیوسته شد و آن محلات جداگانه، همان روستاها و بخشهای جداگانه امروزی بودند با نامهای مختلف. ♦️اشعریان از خاندانهای پرنفوذ عرب عاربه بودند که در ابتدای شکل گیری در منطقه "هضبه" یمن زندگی میکردند و تاثیر و روابط خوبی با دولت وقت داشتند. ♦️لذا قم منطقه امن و امانی برای شیعیان بوده است و بهمین‌خاطر می‌بینیم که امامزادگان زیادی در این منطقه سکنی گزیده اند. ♦️میتوانیم اشعریون را شیعیان سیاستمدار و اهل‌تعامل بدانیم که در عین اظهار علنی به تشیع، به جهت جایگاه و کثرت و نفوذی که در کوفه و قم و یمن داشتند، از تعرض در امان بودند. @m_h_motahari1
قم؛ پایگاه امن و آباد شیعه ♦️در عهد حجاج بن یوسف ثقفی و برادرزاده‌اش یوسف بن عمر ثقفی، دو حاکم ظالم و سفاک کوفه، اشعریان به جهت ناامنی و تنگنایی که در کوفه مواجه شدند، بعضی از زندان و بعضی از کوفه فرار کردند و خود را به کوههای غرب ایران رساندند و این شروع بخش مهمی از زندگی اشعریان و رسیدن آنان به قم شد. ♦️اشعریان در ابتدای ورود خود به قم، قم را سامان دادند، در مسئولیت های حساس قم دخیل شدند، نظام شهری در آنجا حاکم ساختند و دسته دسته هم طایفه ای های خود را که در کوفه بودند، به قم آوردند. ♦️پس از آن که مدت کوتاهی از حضورشان در قم گذشت، نزدیک به ۴۰۰۰ نفر از اشعریون در قم ساکن شدند و امنیت و آسایش و رفاه نسبی را در قم ایجاد کردند و سپس از "علویان و فاطمیان و طالبیان و محدثان و عالمان"، برای حضور و سکونت در قم دعوت به عمل آوردند. @m_h_motahari1
امنیت و فرهنگ مناسب قم پس از آن‌که قم به پایگاه تبدیل شد، ظرفیت پذیرایی از اهل‌بیت را پیدا کرد؛ بهمین‌خاطر بود که فاطمه‌معصومه سلام الله علیها در شرایطی که رسیدن به برادر را ناممکن دیدند، سکونت در قم را اختیار کردند. اشعریون باتوجه به سابقه طولانی که پدرانشان در مدیریت و زیست شهری داشتند، قم را به یک شهر متمدن و دارای فرهنگ و اقتصاد قوی تبدیل ساختند. قم پیش از ورود فاطمه‌معصومه سلام الله علیها، شهری کاملا شیعه و برخوردار از دارایی‌های لازم برای نشر احکام و معارف شیعی را یافته‌بود و این آمادگی، حاصل زحماتی بود که خاندان بنی‌اشعر در قم داشتند. این جریان می‌تواند ما را به یک قاعده اساسی رهنمون سازد؛ ولیّ خدا برای احیاء و نشر و تحقق اسلام، پایگاه می‌خواهد، جامعه می‌خواهد، نیرو می‌خواهد و امنیت لازم دارد. بنابراین اگر قرار است سطح ولایت ولی خدا در مقیاس دولت توحید در سراسر جهان باشد، ولیّ خدا باید پایگاهی امن و برخوردار در سطح مدیریت جهانی داشته‌باشد. رسالت انقلاب‌اسلامی، برقراری یک پایگاه برخوردار در منطقه است تا از امنیت لازم برخوردار بوده و به قرارگاهی برای ولایت ولی خدا تبدیل شود. ما این قاعده را از انتخاب فاطمه‌معصومه فهمیدیم؛ زمانی‌که ایشان بجهت ناامنی و شهادت علویان و فاطمیان از ادامه مسیر و رسیدن به حضرت‌رضا علیه‌السلام منصرف شدند و امن‌ترین و آبادترین و شیعه‌ترین منطقه را برای سکنی، برگزیدند. @m_h_motahari1
گاهی فکر کنم اگر در این عالم نباشم ولیّ‌خدا امام‌زمان بقیةالله‌الاعظم برای نبودن من گریه می‌کند؟ دلتنگ می‌شود؟ @m_h_motahari1
به مناسبت رحلت فرزند برومند حضرت امام‌خمینی رحمه‌الله، آیت‌الله سیدمصطفی خمینی، مطلبی رو از استاد، خدمتتون میذارم؛ 👇
هدایت شده از مبشرصبح
10.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رهبر معظم انقلاب اسلامی و مقایسه پیامدهای شهادت با شهادت @h_shafiei 🔹وقتى كه مرحوم حاج آقا مصطفى، فرزند بزرگ و فاضل و برجسته‌ى امام در نجف از دنيا رفت - كه خب شبهه‌هايى هم وجود داشت كه ايشان را مسموم كرده‌اند و مانند اينها - امام در اوّلين بيانات گفتند كه فوت مصطفى از الطاف خفيّه‌ى الهى بود؛ هيچ كس درست نفهميد يعنى چه؛ چطور انسان پسر بزرگش را، بچّه‌ى فاضلش را - [چون] مرحوم حاج آقا مصطفى خيلى برجسته بود؛ جزو اميدهاى آينده بود و اگر مانده بود، قطعاً امروز مرجع تقليد بود - از دست بدهد، آن وقت بگويد كه اين از الطاف خفيّه بود؟ 🔻بعد كه مردم ايران اين حركت را انجام دادند كه براى ايشان فاتحه گرفتند و اين فاتحه موجب آن عكس‌العمل دربار شد، و بعد قضاياى قم، قضاياى تبريز، اين سلسله‌ى حوادث پيش آمد، آن وقت مردم فهميدند كه اين لطف خفى چه بود. [يعنى] الطاف خفيّه‌ى الهى كه از يك جاى تلخى شروع شد، به [تشكيل] نظام جمهورى اسلامى و به سقوط حكومت طاغوت انجاميد. 🔹اينجا [در ماجرای شهادت حاج‌قاسم ] هم همين جور است؛ اينجا هم حادثه تلخ است امّا در اين حادثه جبهه‌ى حق پيروز شد، دشمن خبيث ضرر كرد؛ خيال كرد كه كارى انجام داده امّا درواقع ضرر كرد. https://eitaa.com/joinchat/2129985567C4b22f9eb1d
برای تئوری‌نویس‌های سکولار این فقط خانه‌ی پیامبر است که می‌تواند بانویی تربیت کند که ولادتش، محبتش، خانه‌داریَش، گریه‌هایش، خشمش، فریادش، اعتراضش، تنهاییَش، همه و همه هدایت باشد. که تو در سراسر زندگی این بانو، یک لکه ابهام و یک لحظه خطا نخواهی‌یافت؛ هیچکدام از ناله‌های فاطمه، از سر ناتوانی نبود. هيچکدام از گریه‌هایش، از سر شکست نبود. هيچکدام از فریادهای او، از سر عصبیت و عصبانیت نبود. هيچکدام از اعتراض‌هایش، بخاطر بغض و حرص جاهلی نبود. در یک جمله، زندگی فاطمه هدایت است و تو اگر می‌خواهی بدانی گریه یا ناله یا اعتراض یا فریاد، کدام وظیفه توست، زندگی فاطمه را ببین. چنین بانویی، فقط و فقط در خانه‌ی رسول است که رشد می‌کند. خوب است از تئوری‌نویس ها و قلم‌به‌دستان سکولار بخواهیم کدامشان چنین گنجایشی در مکتب تربیتی خود می‌بینند؟ @mhmm110