eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
521 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
278 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
26.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ویژه برنامه تلویزیونی انسان در آیینه رسالت 🔻 به مناسبت دهه آخر صفر، استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در ویژه برنامه تلویزیونی انسان در آیینه رسالت، به تبیین حقیقت انسان پرداخته و در هر قسمت از آن، به نکات مطرح در این زمینه پرداخته اند.... . ➖ جلسه: 1 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
ویژه برنامه تلویزیونی انسان در آیینه رسالت 🔻 به مناسبت دهه آخر صفر، استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در ویژه برنامه تلویزیونی انسان در آیینه رسالت، به تبیین حقیقت انسان پرداخته و در هر قسمت از آن، به نکات مطرح در این زمینه پرداخته اند. ▫️ امیدواریم که در این برنامه های کوتاهی که تحت عنوان دارد مطرح می شود، بتوانیم به این پرسش اساسی پاسخ بدهیم که ـ انسان کیست؟ ـ چگونه حقیقتی است؟ ـ چه موقعیتی در نظام هستی دارد؟ ـ چه برنامه ای برای این انسان در دوران حیات از جایگاه خالق و آفریدگار او تنظیم شده است؟ گرچه این بحث بسیار بحث طولانی است اما به نوبه خود و به سهم خود در این برنامه ها سعی می کنیم که زوایایی از این مسائل را روشن کنیم. 👈 امیدواریم که به حرمت رسول مکرم اسلام که در پیشگاه خدای عالم محبوب و عزیز است همه افراد و آحاد جامعه اسلامی تحت لوای آن حضرت در دنیا و برزخ و قیامت باشند و از شفاعت آن حضرت مشفع و بهره مند گردند. ↙️ سایت: https://mvaezjavadi.ir/fa/w/3484390 ↙️آپارات: https://aparat.com/v/vaw4y6s ↙️ یوتیوپ: https://youtu.be/Jf-uffKuVcA ➖ جلسه: 1 ➖ تاریخ: محرم و صفر 1403 1446 قمری 🌐 https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
مراسم عزاداری ایام آخر ماه صفر 🔻 سخنران: حجت الاسلام والمسلمين استاد مرتضی جوادی آملی ▫️ زمان: از یکشنبه ۱۱ شهریور ماه ۱۴۰۳ به مدت ۳ شب همزمان با نماز مغرب و عشاء ▫️ مکان: مسجد جامع امام حسن عسکری (علیه السلام) میدان هروی 🌐 https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
28.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ویژه برنامه تلویزیونی انسان در آیینه رسالت 🔻 به مناسبت دهه آخر صفر، استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در ویژه برنامه تلویزیونی انسان در آیینه رسالت، به تبیین حقیقت انسان پرداخته و در هر قسمت از آن، به نکات مطرح در این زمینه پرداخته اند.... . ➖ جلسه: 2 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
ویژه برنامه تلویزیونی انسان در آیینه رسالت 🔻 به مناسبت دهه آخر صفر، استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در ویژه برنامه تلویزیونی انسان در آیینه رسالت، به تبیین حقیقت انسان پرداخته و در هر قسمت از آن، به نکات مطرح در این زمینه پرداخته اند. ▫️ امروز کسانی که از و انسان گرایی و انسان محوری دم می زنند و انسان را محور همه چیز می دانند و گرایش به انسان و توجه به انسان را در همه امور اصل و ختم همه چیز می دانند از این نکته غافل اند که این انسان خود از جایگاه دیگری آمده است و به آن جایگاه باز می گردد. نقطه غفلت انسانی و اومانیسم و این مکتب انسان گرایی که امروز جامعه بشری به آن مبتلا شده است غفلت از این لقاء و از این دیدار است که نقطه آغاز معرفتی او را خدا تأمین فرمود: ﴿أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلی﴾ و نقطه انجام هستی او را هم به لقاء و دیدار خود همراه کرده است ﴿یا أَیهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‏ رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقیهِ﴾. 👈 این خدا که بدأ و ختم انسان را با حضور خود تأمین فرموده است در کتابش در این آیینه تمام نمای رسالت رسول مکرّم اسلام در قرآن عزیز می فرماید: ﴿إِنَّ الَّذینَ لا یرْجُونَ لِقاءَنا وَ رَضُوا بِالْحَیاةِ الدُّنْیا وَ اطْمَأَنُّوا بِها وَ الَّذینَ هُمْ عَنْ آیاتِنا غافِلُونَ ٭ أُوْلَئكَ مَأْوَئهُمُ النَّارُ بِمَا كَانُواْ یكْسِبُون‏﴾... . ↙️ سایت: https://mvaezjavadi.ir/fa/w/-99-140 ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/fnz2b70 ↙️ یوتیوپ: https://youtu.be/LqGzJOUXKDs ➖ جلسه: 2 ➖ تاریخ: محرم و صفر 1403 1446 قمری 🌐 https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
گزارش تصویری مراسم عزاداری ایام آخر ماه صفر ▫️
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
اولین شب مراسم عزاداری ایام آخر صفر ، با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در محل مسجد امام حسن عسکری (علیه السلام) در تهران برگزار گردید. 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
26.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ویژه برنامه تلویزیونی انسان در آیینه رسالت 🔻 به مناسبت دهه آخر صفر، استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در ویژه برنامه تلویزیونی انسان در آیینه رسالت، به تبیین حقیقت انسان پرداخته و در هر قسمت از آن، به نکات مطرح در این زمینه پرداخته اند.... . ➖ جلسه: 3 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
ویژه برنامه تلویزیونی انسان در آیینه رسالت 🔻 به مناسبت دهه آخر صفر، استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در ویژه برنامه تلویزیونی انسان در آیینه رسالت، به تبیین حقیقت انسان پرداخته و در هر قسمت از آن، به نکات مطرح در این زمینه پرداخته اند. ▫️ هر حرکتی که به سمت تعالی و به سمت فعلیت و کمال است محرّکی می خواهد معلّمی می خواهد هادی و راهبری نیاز دارد تا بتواند او را به مقصد خودش برساند. ▫️ آیا کسی فکر می کند بدون تعلیم بدون تربیت و بدون تهذیب انسان می تواند در مسیر تعالی و سعادت خودش قرار بگیرد؟ این یک اندیشه باطل و یک پندار ناصواب است. هم به به عنوان پیام آور الهی که انسان را به این مسیر آشنا کند و هم به که این مسیر را راهبری بکند و قدم به قدم دست و پای انسان را بگیرد و انسان را در این مسیر حرکت بدهد، نیاز است. ▫️ انسان اگر بخواهد به سعادتش برسد به کمالش راه پیدا کند بدون معلم بدون مربی بدون آن هادی امکان ندارد ﴿لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ﴾ همه مردمان و همه اقوام یک هدایتگری از ناحیه پروردگار عالم باید داشته باشند. آن چیزی که متأسفانه در مکتب نیست و مورد غفلت است همین است. 👈 در آیینه رسالت این بُعد از انسانیت را که نسبت انسان با رسالت و ولایت باید وثیق و عمیق و به صورت میثاق و باشد، به وضوح شاهد هستیم و امیدواریم که این نوع از انسان گرایی برای جامعه انسانی به درستی واضح و روشن شود تا از جریان های انحرافی که ممکن است انسان ها به گود و به چاه انحطاط بکشاند نجات عطا کند. إن شاءالله. ↙️ سایت: https://mvaezjavadi.ir/ ↙️آپارات: https://aparat.com/v/fot9gzs ↙️ یوتیوپ: https://youtu.be/MotQl7tusTc ➖ جلسه: 3 ➖ تاریخ: محرم و صفر 1403 1446 قمری 🌐 https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویژه برنامه تلویزیونی انسان در آیینه رسالت 🔻 به مناسبت دهه آخر صفر، استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در ویژه برنامه تلویزیونی انسان در آیینه رسالت، به تبیین حقیقت انسان پرداخته و در هر قسمت از آن، به نکات مطرح در این زمینه پرداخته اند.... . ➖ جلسه: 4 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
ویژه برنامه تلویزیونی انسان در آیینه رسالت 🔻 به مناسبت دهه آخر صفر، استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در ویژه برنامه تلویزیونی انسان در آیینه رسالت، به تبیین حقیقت انسان پرداخته و در هر قسمت از آن، به نکات مطرح در این زمینه پرداخته اند. ▫️ اگر کسی یا جریانی یا عده ای و طایفه ای بخواهند جدای از سایر انسان ها زندگی کنند اینها محکوم به شکست هستند. خدای عالم مخاطب خطاب هایش هستند در جامعه هیچ قشری از قشر دیگر جدا نیست، ما در منطق قرآن و آیینه رسالت گسست قومی و نسلی و امثال ذلک نداریم. این تغییرات و تفاوت های ظاهری که فرمود: ﴿جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا﴾ اینها ملاک انسانی نیست. اینها مرتبط با بدن انسان است. ملاک انسانی همان نفس انسان است که باید با نفوس دیگر مرتبط و متحد باشد. 👈 در گام نخستین می فرماید که ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ﴾ این اعتصام و این چنگ زدن به حبل الهی برای وحدت و یکپارچگی و یک ضرورت است. ما نباید بین خودمان و مردمانمان، از اقوام دیگر از ملل دیگر از ادیان دیگر - به اصطلاح - فاصله و گسست قرار بدهیم. این انسجام و یکپارچکی است... . ↙️ سایت: https://mvaezjavadi.ir/ ↙️آپارات: https://www.aparat.com/v/vmphd88 ↙️ یوتیوپ: https://youtu.be/mzyWIbYy9Sg ➖ جلسه: 4 ➖ تاریخ: محرم و صفر 1403 1446 قمری 🌐 https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💢
معیار فهم

🔹 شخصی در محضر حاضر شد و این گونه خدا را حمد کرد که «الْحَمْدُ للهِ مُنْتَهَی عِلْمِهِ»؛ خدا را به نهایت علمش ستایش می ‌کنم. 👇👇👇👇 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💢
معیار فهم

🔹 شخصی در محضر حاضر شد و این گونه خدا را حمد کرد که «الْحَمْدُ للهِ مُنْتَهَی عِلْمِهِ»؛ خدا را به نهایت علمش ستایش می ‌کنم. امام است است معیار میزان و شناخت است، خدمت امام رضا(علیه السلام) این گونه خدا را حمد کرد و مراد این است که خدا را به میزان علمش و به منتهای معرفتش ما ستایش می ‌کنیم حمد می ‌کنیم «الْحَمْدُ للهِ مُنْتَهَی عِلْمِهِ». 🔹 امام رضا(علیه السلام) به او فرمود که این گونه حمد نکن! چون بعضی ‌از اسامی خدا نهایت و پایان ندارد، علم خدا که پایان ندارد، قدرت خدا که نهایت ندارد، اگر می‌ خواهید خدا را به این عنوان حمد بکنی بگو: «الْحَمْدُ للهِ مُنْتَهَی رِضَاهُ» رضایت خدا منتها دارد، برای اینکه نسبت به کافر که رضایت خدا شامل نمی‌ شود! 🔹 رضایت خدا فقط شامل می ‌شود، پس رضایت منتها دارد محدود هست؛ ولی علم خدا که محدودیت ندارد. لذا اگر می‌ خواهید خدا را حمد بکنید، به آن دسته از اسامی خدا را حمد بکن که نهایت دارد «الْحَمْدُ للهِ مُنْتَهَی رِضَاهُ»، «الْحَمْدُ للهِ مُنْتَهَی إرادَته»، «الْحَمْدُ للهِ مُنْتَهَی بَسطه»؛ لذا اگر کسی گفت که «الحمد لله منتها علمه، منتها قدرته، منتها رحمانیته» این صحیح نیست. 🔹 لذا می ‌گوییم به عدد نعمت‌ های الهی، نمی ‌گوییم نعمت‌ های الهی محدود است! نعمت ‌های الهی که محدود نیست. «الحمد لله بعدد نعماتک»؛ خدایا به عدد نعمت ‌های تو، تو را سپاس می‌گزاریم. به حرمت این اسامی عزیز ـ إن ‌شاء الله ـ خدا را قَسم می ‌دهیم که همه ما را در مسیر هدایت و سعادت و عاقبت به خیری قرار بدهد. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1395/04/01 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویژه برنامه تلویزیونی انسان در آیینه رسالت 🔻 به مناسبت دهه آخر صفر، استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در ویژه برنامه تلویزیونی انسان در آیینه رسالت، به تبیین حقیقت انسان پرداخته و در هر قسمت از آن، به نکات مطرح در این زمینه پرداخته اند.... . ➖ جلسه: 5 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
ویژه برنامه تلویزیونی انسان در آیینه رسالت 🔻 به مناسبت دهه آخر صفر، استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در ویژه برنامه تلویزیونی انسان در آیینه رسالت، به تبیین حقیقت انسان پرداخته و در هر قسمت از آن، به نکات مطرح در این زمینه پرداخته اند. ▫️ امروز باید بر جامعه انسانی این بُعد از رسالت رسول گرامی اسلام به درستی معرفی بشود به جهان نمایانده بشود که رسول الله آمد تا را انسان مداری واقعی را به انسان بنمایاند و موقعیت انسان را در جهان آن گونه که هست ترسیم کند تا وهم و پندار انسان را نگیرد و در غفلت قرار ندهد و در مسیر باطل انسان غوطه نخورد. ▫️ این تواصی که از توصیه های أکید قرآنی است که در جای دیگر هم خدای عالم به صبر و مرحمت توصیه فرموده است برای آن است که انسان اگر بخواهد به یک کمالی و به یک جایگاهی در فضای انسانی خودش برسد حتی به لحاظ مسائل فردی و شخصی این بدون کمک از نیست؛ لذا توصیه به توصیه به توصیه به توصیه به توصیه به همه و همه بر مدار انسانی است؛ خدای عالم می فرماید که سعی کنید توصیه هایتان را در مسیر قرار بدهید همدیگر را به عدل توصیه کنید. 👈 ملاحظه می فرمایید که خدای عالم در قرآن جامعه انسانی را و بعد جامعه اسلامی را به هدایت می کند ﴿كُنْتُمْ خَیرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ﴾، یا این امت یعنی اینکه ما داریم مقصد و مقصود واحد داریم، راه واحدی ما را به آن هدف می رساند اینها آن انسجام آن اجتماع و آن جامعه ای را که انسان در آن جامعه رشد می کند و تعالی پیدا می کند را می سازد... . ↙️ سایت: https://mvaezjavadi.ir/ ↙️آپارات: https://aparat.com/v/yhova29 ↙️ یوتیوپ: https://youtu.be/MwNT-EbkSII ➖ جلسه: 5 ➖ تاریخ: محرم و صفر 1403 1446 قمری 🌐 https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💢 شروع دروس استاد مرتضی جوادی آملی در سال تحصیلی جدید ◀️ اول مهر ماه 1403 🔹 لینک پخش زنده درس استاد: شنبه تا چهار شنبه ـ ساعت 10:15 تا 11 صبح https://el.esra.ir/ch/falsafe-asfar-jelde9 🔹لینک پخش زنده درس : یکشنبه تا سه شنبه ـ ساعت 11:15 صبح تا 12 ظهر https://el.esra.ir/ch/ostad-morthza-javadi-tafsir-alquran ◀️مکان: خیابان صفائیه، کوچه ۱۹، دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله 🌐 https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
روایات «طب الرضا» باید با علم پزشکی تحلیل شود/ درس ‌های مناظرات رضوی برای عالمان امروز 🔹رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء ضمن اشاره به جایگاه علمی امام رضا(ع)، در باب رساله طب الرضا گفت: همانطور که در مسائل فلسفی و عقلی باید حاکم باشد، هر روایتی در زمینه تجربی بیان می‌شود باید با عقل تجربی مورد بررسی قرار گیرد. 👇👇👇👇 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
روایات «طب الرضا» باید با علم پزشکی تحلیل شود/ درس ‌های مناظرات رضوی برای عالمان امروز 🔹خبرنگار ایکنا به مناسبت سالروز شهادت امام رضا(ع) در همین زمینه با حجت ‌الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی‌ آملی، رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت‌وگو کرده که حاصل آن را در ادامه می ‌خوانیم. ▫️
ایکنا:  
با اینکه تمام اهل بیت(ع) برخوردار از علم و دانش هستند، چرا لقب «عالم آل محمد» برای امام رضا(ع) انتخاب شده است؟ 🔹جایگاه علم در سخنان خود امام رضا(ع) بسیار رفیع و منیع معرفی شده است. یکی از شئونی که برای امامت لازم است شأن علم و آگاهی و شناخت الهی است. ائمه(ع) نه بر اساس علوم طبیعی و تجربی و حتی علوم حکمی و عقلی که نزد بشر است عالمند بلکه اینها الهی هستند. همانطور که متخلقند به اخلاق الهی و متادبند به آداب الهی، علمشان هم از آنجا نشات می‌گیرد. لذا علم اهل بیت(ع) نهایتی ندارد و چون وصل به علم الهی است و از آنجا تامین می‌شود علمی است که محدودیت نمی‌شناسد. همانطور که علی(ع) فرمود «سلونی قبل ان تفقدونی» این جایگاه برای دیگر عالمانی که علمشان از جایگاه الهی تامین می‌شود مشخص شده است. البته در مقام اظهار و ارائه بستگی به شرایط اجتماعی و سیاسی دارد که یک امام آن شرایط را داشته باشد که بتواند علم خود را اظهار کند یا نه. یکی از القاب شریفی که برای امام رضا(ع) است همین است. لازم است بدانیم گرچه همه اهل بیت(ع) به صورت مطلق این لقب را داشتند و این لقب برای امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) هم بوده ولی نسبت به امام رضا(ع) غلبه دارد چون فرصت اظهار و ارائه علم الهی را بهتر از دیگر ائمه پیدا کردند و توانستند این معنا را نشان دهند. اساسا فلسفه رسالت انبیا را اینگونه معرفی کردند که «هُوَ الَّذي أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدى وَدينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ وَلَو كَرِهَ المُشرِكونَ»؛ او کسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همه آیین‌ ها غالب گرداند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند. اراده حق این گونه بوده است که رسول اسلام را با برترین نوع هدایت معرفی کند و یک دینی را به او بسپارد که سراسر حق است و باطل در آن دین راه ندارد و نه‌تنها دین حق است بلکه دینی است که بر سایر ادیان الهی برتری و رجحان دارد. در میان همه ادیانی که از قبل بودند یعنی از آدم تا خاتم حتی انبیای اولوالعزم که صاحب شریعت هستند، دین پیامبر دینی است که از جهت عقاید و باورهای بنیادین، همچنین اخلاق و احکام برتری دارد. از طرفی در عصر امام رضا(ع) ادیان مختلف پیش‌روی کرده بودند و پیشرفت علمی برای سایر ادیان پیش آمده بود و حتی کفر و زندقه هم در رشته‌های خودشان پیشرفت ‌هایی داشتند. امام رضا(ع) آمد در مناظرات شرکت کرد و با اظهار علوم رسول گرامی اسلام که از باب «لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ» بود، علوم آل محمد توسط این عالم آل محمد به صورت برجسته بیان شد و همگان این «لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ» را با همه وجود احساس کردند. از این جهت لقب عالم آل محمد شایسته است در شأن امام رضا(ع) بیش از سایر امامان به کار گرفته شود. 👇👇👇👇
▫️
 ایکنا:  
شما به مناظرات حضرت اشاره کردید. درسی که می ‌توانیم از مناظرات حضرت برای امروز خودمان بگیریم چیست؟ 🔹در این مناظرات اتفاق مهمی رخ داد. اولا صاحبان ادیان و کسانی که ادیان مستقیما به آنها منسوب بود در مناظرات شرکت کردند. همانطور که امام رضا(ع) از جایگاه اسلام از این دین دفاع می‌ کرد و مواضع این دین را آشکار می ‌کرد، آنها هم در همین جایگاه بودند. لذا این مناظره یک مناظره حقیقی بود و صاحبان ادیان و اهل ادیان حضور مستقیم داشتند و کسانی بودند که امام با منابع آنها گفت ‌و گو می ‌کرد. ویژگی که برای این مناظرات می ‌شود یاد کرد این است که امام همه سخنان خودش را با کلمات قرآنی و آیات الهی تامین می‌ کرد و حتی کمتر به سنت پیامبر بسنده می‌ کرد. مناظره حضرت بر مبنای دو امر بود: و . اگر خدای عالم فرمود: «ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» امام نیز با این دو شیوه یعنی حکمت و جدال احسن پیش رفت. در جدال احسن لازم است افراد با بنیان‌ های فکری طرف مقابل آشنایی و تسلط داشته باشند و چون امام از این جایگاه یعنی جایگاه علم الهی به همه کتب و صحفی که در اختیار اهل کتاب است اطلاع داشت لذا یک مناظره قوی در فضای جدال احسن صورت پذیرفت. جدال احسن عبارت است از جدالی که بر اساس مقدماتی شکل بگیرد که پذیرفته‌شده نزد طرف مقابل هست، در عین حال مقدمات حق است. این اتفاق فقط از امامی که به علم الهی مجهز است صورت می ‌پذیرد. پیامی که ما می ‌توانیم از این مناظره بگیریم را می ‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛ دسته اول این است که اهل علم باید به تمام جهات علمی دیگران مجهز باشند؛ یعنی این طور نیست اگر یک کتابی یا مقاله ‌ای از آنها شنیده باشند کار تمام باشد، بلکه باید به مبانی اندیشه آنها تسلط داشته باشند و بتوانند به درستی مسائل آنها را بیان کنند و به اقتضای منابعی که دارند با آنها احتجاج کنند. این درسی برای عالمان روزگار ما است. پیام دیگر این است که ادیان و گرایشات مختلف فکری و مکاتب بشری برای خود ادعاهایی دارند و ادله و براهینی را دسته ‌بندی کرده ‌اند. این ادله و براهین برای آنها افق فکری جدیدی ایجاد کرده که باید به آن توجه کنیم. مثلا اومانیسم از بنیادی ‌ترین مبانی است که در جهان غرب وجود دارد و می ‌رود تا دامن بگستراند و فضای وسیع ‌تری برای خود بگیرد. باید این مطلب به درستی شناخته شود و آنچه امروز به عنوان تبعات و لوازم این حرکت فکری است شناخته شود. امروز صدها مکتب مبتنی بر ایجاد شده و طبعا آثار اجتماعی و سیاسی پیدا کرده و جامعه بر این اساس اداره می ‌شود. مکاتب فکری فقط مسائل فکری به همراه ندارند بلکه امتداد آنها در مسائل اجتماعی سیاسی است، همانطور که اسلام یک مکتب فکری صرف نیست بلکه امتداد اجتماعی و سیاسی و تربیتی دارد؛ لذا این امتدادها باید شناخته شود و امروز ما با این امتدادها روبرو هستیم. 👇👇👇👇
▫️
ایکنا:  
یکی از جلوه‌های علمی امام رضا(ع) رساله‌ای است که از آن به عنوان «طب الرضا» یاد می ‌شود. سوال این است که آیا امروز می‌ توان بر اساس طب الرضا عمل کرد یا خیر؟ 🔹احادیثی که از ائمه هستند اگر از حیث رجالی و سندی صحیح باشند بر حق هستند و تردیدی در آنها نیست منتهی باید با رویکرد اجتهادی با این احادیث برخورد کرد. مثلا الآن یک روایتی که در باب نماز و روزه هست هرگز بدون گذر از دستگاه اجتهاد قابل استناد نیست برای اینکه روایات معارض دارند، مطلق و مقید دارند، عام و خاص دارند، نص و ظاهر دارند. لذا همه اینها باید از دستگاه فقه و اصول بگذرند بعد قابل استناد هستند. پس نمی ‌شود یک روایتی را گرفت و گفت مثلا امام صادق(ع) در باب فلان مسئله این گونه فرمودند. بنابراین همانطور که باید روایات احکام را از دستگاه فقهی و اصولی بگذرانیم، این روایات طبی را هم باید از دستگاه علمی و پزشکی بگذرانیم. همانطور که فقه یک دستگاهی برای خودش دارد که می ‌تواند روایات را تحلیل کند، امروزه هم دستگاه عظیم علم پزشکی برای همین است که این روایات را بررسی کند. هر روایتی در زمینه تجربی بیان می ‌شود باید با عقل تجربی مورد بررسی قرار گیرد، همان طور که در مسائل فلسفی و عقلی باید حاکم باشد. بنابراین آنچه از ائمه برای ما آمده خصوصاً در باب مسائل طبی حتما باید از جانب علم پزشکی تحلیل شود. 📚 مصاحبه تاریخ: 1403/05/14 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💢 شروع دروس استاد مرتضی جوادی آملی در سال تحصیلی جدید ◀️ اول مهر ماه 1403 🔹 کلاس اسفار : شنبه تا چهار شنبه ـ ساعت 10:15 تا 11 صبح 🔹کلاس تفسیر: یکشنبه تا سه شنبه ـ ساعت 11:15 صبح تا 12 ظهر ◀️مکان: خیابان صفائیه، کوچه ۱۹، دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله 🌐 https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi