eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
531 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
279 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
برای تولید علم باید امر معقول را که متخیل شده به محسوس برسانیم 🔹 حجت الاسلام دکتر یحیی جهانگیری رئیس دفتر نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قم و دبیر جایزه جهانی شهید صدر، با حضور در دفتر حجت الاسلام دکتر مرتضی جوادی آملی در مورد بین المللی سازی علوم انسانی اسلامی با ایشان به گفتگو نشست. 👈 در ابتدای این دیدار، استاد مرتضی جوادی آملی با بیان اینکه از قرون گذشته در ایران توانایی تبدیل حقایق و و مفاهیم وجود داشته است و عرفا و متألهان ما می ‌توانستند حقایق غیبی معقول و کلی را در صورت خیال ترسیم کنند، اظهار داشت: ذوقیاتی که در ادبیات و شعر و هنر ایرانی در لسان شخصیت هایی مانند حافظ، مولانا و شمس موج می ‌زند نشانه همین امر است. 🔹 وی در ادامه با بیان اینکه امروزه برای باید امر معقول را که متخیل شده است، به محسوس برسانیم تا تبدیل به علم اتفاق بیفتد، گفت: اینکه امروزه تولید علوم انسانی کمتر از ۲ درصد تولید علم کشور را تشکیل می‌دهد به همین موضوع برمی‌گردد. 🔹 وی با اشاره به سخنی از حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه داد: ما یک داریم و یک ؛ هنر نازل این است که از محدوده حس و خیال بالاتر نمی‌ رود. همه‌ی عشق های مجازی، سینما و تئاتر اغلب در همین بخش هنر نازل جای می‌ گیرد. اما هنر منزل این است که هنرمند اول می ‌اندیشد و اوج می ‌گیرد و مسایل را از منظر عقلانی و عرفانی، هم می ‌فهمد و هم مشاهده می‎‌ کند و بعد آن را پایین می ‌آورد. مثلاً قرآن کریم که در نهایت زیبایی و لطافت و طراوت است برای اینست که آن حقیقت مشهود، محسوس شده است. 🔹 امروزه به یک علوم انسانی منزل نیازمندیم که حکمت، کلام، تفسیر و معارف خود را در فضای علوم انسانی مثل حقوق جزا، سیاست و ارتباطات بین الملل از مرحله مخیل و متوهَم به محسوس بیاوریم. برای مثال ما دقیق‌ ترین ظرایف مباحث حقوقی و فقهی را در حوزه‌ های علمیه بحث می‌ کنیم ولی از تشکیل یک محکمه ایده آل و خوب عاجز هستیم. این کار کسانی است که صنعت تبدیل را دارند که می ‌توانند علم را از مرحله مخیل به مرحله محسوس برسند. ابزار این کار در اختیار دانشگاه‌ ها، پژوهشگاه‌ ها و فرهنگستان‌هاست که در کار بررسی و آمایش روابط اجتماعی و تحقیق در علوم تجربی هستند. 🔹 استاد مرتضی جوادی آملی با اشاره به سخنان (ره) در مورد لزوم وحدت حوزه و دانشگاه، اضافه کرد: زبان حوزه های علمیه است و زبان دانشگاه است به همین دلیل است که روحانیت در دانشگاه ها موفق نبوده است. 🔹 وی در ادامه با ذکر خاطره‌ای از سخنان حسن حنفی فیلسوف مصری در همایشی در کیش در حدود ۱۵ سال پیش که گفته بود: ما اکنون نمی‌خواهیم بلکه می خواهیم! اظهار کرد: بنده در آن همایش در پاسخ به این سخنان گفتم: حکمت متعالیه ما ۴ سفر دارد سفر من الخلق الی الحق، سفر من الحق الی الحق، سفر من الحق الی الخلق و سفر من الخلق الی الخلق بالحق. مشکل این هست که ما سفر چهارم را نداریم. در واقع سه سفر اول را داریم و حرف های قشنگی می‌زنیم ولی سفر چهارم که است را نداریم و به این خاطر هست که شما فکر می‌کنید که حکمت متعالیه ناتمام است!! در حالی که حکمت متعالیه همه‌ی اسفار و همه میدان‌های معرفتی را در نظر دارد. خوشبختانه ایشان ناراحت هم نشد و در انتهای همایش به بنده گفت که نمی ‌دانستم آیه الله جوادی آملی در بیشه خودش یک بچه شیر دارد!! 🔹 بنابراین باید سفر چهارم یعنی من الخلق الی الخلق بالحق را که هست احیا کنیم. متأسفانه اغلب در سخنرانی ‌ها و منابر در حوزه سه سفر اول و مباحث عرفانی و اخلاقی سخن گفته می ‌شود ولی کمتر به سفر چهارم پرداخته می ‌شود. همین است که متأسفانه در فضای بین‌ المللی گفته می‌ شود که علوم انسانی که در ایران تولید می ‌شود از آسمان ایران بیرون نمی ‌رود. البته آثار خوب و متعالی در حال تولید هستند ولی برای تراز جهانی مناسب نیست. ↙️ مطالعه کامل: https://mvaezjavadi.ir/fa/w/2730347 🌐 https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-343 1403-03-09 asfar.mp3
12.17M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 343 فصل (17) في أن الممكن قد يكون له إمكانان و قد لا يكون‌ تاریخ تدریس: 1403/03/09 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 به اطلاع طلاب و فضلای گرامی می رساند، با پایان سال تحصیلی و شروع امتحانات حوزوی، دروس استاد مرتضی جوادی آملی از هفته دیگر تعطیل می باشد. 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
حضور حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در مراسم بزرگداشت مادر «سید حسن نصرالله» 🔹 مراسم بزرگداشت مادر «سید حسن نصرالله» چهارشنبه نهم خرداد 1403 بعد از نماز مغرب و عشا با حضور جمعی از علما، فضلا و روحانیون در حرم بانوی کرامت برگزار شد. 🌐 https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💢
معیار فهم

🔹 شخصی در محضر حاضر شد و این گونه خدا را حمد کرد که «الْحَمْدُ للهِ مُنْتَهَی عِلْمِهِ»؛ خدا را به نهایت علمش ستایش می ‌کنم. 👇👇👇👇 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💢
معیار فهم

🔹 شخصی در محضر حاضر شد و این گونه خدا را حمد کرد که «الْحَمْدُ للهِ مُنْتَهَی عِلْمِهِ»؛ خدا را به نهایت علمش ستایش می ‌کنم. امام است است معیار میزان و شناخت است، خدمت امام رضا(علیه السلام) این گونه خدا را حمد کرد و مراد این است که خدا را به میزان علمش و به منتهای معرفتش ما ستایش می ‌کنیم حمد می ‌کنیم «الْحَمْدُ للهِ مُنْتَهَی عِلْمِهِ». 🔹 امام رضا(علیه السلام) به او فرمود که این گونه حمد نکن! چون بعضی ‌از اسامی خدا نهایت و پایان ندارد، علم خدا که پایان ندارد، قدرت خدا که نهایت ندارد، اگر می‌ خواهید خدا را به این عنوان حمد بکنی بگو: «الْحَمْدُ للهِ مُنْتَهَی رِضَاهُ» رضایت خدا منتها دارد، برای اینکه نسبت به کافر که رضایت خدا شامل نمی‌ شود! 🔹 رضایت خدا فقط شامل می ‌شود، پس رضایت منتها دارد محدود هست؛ ولی علم خدا که محدودیت ندارد. لذا اگر می‌ خواهید خدا را حمد بکنید، به آن دسته از اسامی خدا را حمد بکن که نهایت دارد «الْحَمْدُ للهِ مُنْتَهَی رِضَاهُ»، «الْحَمْدُ للهِ مُنْتَهَی إرادَته»، «الْحَمْدُ للهِ مُنْتَهَی بَسطه»؛ لذا اگر کسی گفت که «الحمد لله منتها علمه، منتها قدرته، منتها رحمانیته» این صحیح نیست. 🔹 لذا می ‌گوییم به عدد نعمت‌ های الهی، نمی ‌گوییم نعمت‌ های الهی محدود است! نعمت ‌های الهی که محدود نیست. «الحمد لله بعدد نعماتک»؛ خدایا به عدد نعمت ‌های تو، تو را سپاس می‌گزاریم. به حرمت این اسامی عزیز ـ إن ‌شاء الله ـ خدا را قَسم می ‌دهیم که همه ما را در مسیر هدایت و سعادت و عاقبت به خیری قرار بدهد. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1395/04/01 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💢 اندیشه روح الله ▫️ یکی از مهم ‎ترین اندیشه‎ های ، اسلامیت در کنار جمهوریت بوده که چنین امری سابقه نداشته است. ممکن است ما بگوییم که به لحاظ پیشینه تاریخی اسلام، مسئله بیعت و امثال آن مطرح بود، اما با نگاه امروزی تعبیر متفاوت با آن تعابیر سنتی مثل بیعت است. امام هم با این تعبیر، رویکرد واقعی داشت و می‎ خواست که جمهور به معنای واقعی جمهور به صحنه بیاید. امام این موفقیت را برای اسلام مثل روز می ‎دید... . ▫️ در رابطه با اسلام بدین نحو است که اسلام دینی می ‎باشد که کاملاً سیاست را در بطن خود دارد. خیلی‌ ها معتقدند اسلام، دینِ عبادی و اخلاقی است. اما اینکه سیاست و حکومت داشته باشد، در اندیشه آنان وجود ندارد. امام کاملاً معتقد است و باور دارد که اسلام یک دینی است که همان‎ طور که عبادات و معاملات دارد، هم دارد. ↙️ مطالعه کامل: https://mvaezjavadi.ir/fa/w/-161 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
بازدید اعضای بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی از بعثه مراجع عظام تقلید در مدینه منوره 🔹
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
اعضاء بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی با حضور در دفاتر بعثه مراجع عظام تقلید در مدینه منوره با مسئولین این بعثه به گفتگو و رایزنی پرداختند. 🔹 دید و بازدید بعثه های مراجع عظام به منظور تبادل نظرات و هم افزایی در همیاری، از سنن حسنه موسم حج است. به همین منظور اعضاء بعثه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با حضور در بعثه مراجع عظام تقلید در مدینه منوره با مسئولین این بعثه ها به گفتگو و رایزنی پرداختند. 🔻بدین منظور اعضای بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی در دفتر بعثه آیات عظام سیستانی، مکارم شیرازی، سبحانی، وحیدخراسانی و فیاض و شبیری زنجانی حضور پیدا کردند. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢 زیست عاقلانه ▫️ حضرتشان ـ [)] با یک بیان کوتاه اما حکمت آمیز وضعیت دنیا و چگونگی زیست در دنیا را تشریح فرمودند که «الدُّنْیا سُوقٌ رَبِحَ فِیهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ»... . 👇👇👇👇 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💢
 زیست عاقلانه

▫️ حضرتشان ـ [)] با یک بیان کوتاه اما حکمت آمیز وضعیت دنیا و چگونگی زیست در دنیا را تشریح فرمودند که «الدُّنْیا سُوقٌ رَبِحَ فِیهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ». این تشبیه ها و تمثیل ها خوب می تواند واقعیت را برای ما نمایان بسازد. قطعاً دنیا به معنای این نعمت ها و آیات و آلاء پروردگاری نیست شمس و قمر کوه و در و دشت جماد و نبات و حیوان اینها دنیا نیستند ... اینها نعمت های الهی و آیات و نشانه های حق اند. ▫️ دنیا براساس این تشبیه و تمثیل که حضرت فرمود «الدُّنْیا سُوقٌ» دنیا یک بازار است برای ما این معنا روشن می شود که در بازار باید چگونه زیست کرد همه کسانی که در دنیا و در بازار زیست می کنند فرهمند و اهل ربح و سود و بهره نیستند برخی ها خسارت می بینند و ضرر می کنند برخی ها بهره می برند و سود می کنند برخی ها خسارتشان خیلی زیاد است برخی خسارتشان کم برخی بهره شان و سودشان بسیار زیاد است و برخی ها هم کم ... ▫️ ... چگونه باید زیست کنیم که با یک زیست مناسب شایسته از آن خسران و ضرر و نجات پیدا بکنیم و آن سود و آن بهره را برای خودمان ذخیره کنیم و آماده بکنیم براساس همین عرض شد که عقلانیت و راه را برای زیست مناسب و شایسته فراهم می کند که براساس آن زیست شایسته و مناسب انسان بتواند براساس این تمثیل و تشبیه امام جواد(علیه السلام) از دنیا بهره ببرد بهره مند بشود رابح باشد سودآور باشد. ▫️ یک شجره است یک است که این شجره طیبه شاخ ها و برگ هایی دارد و ثمرات و آثاری دارد همان طوری که جهالت یک شجره خبیثه است که این شجره خبیثه هم ثمرات و آثار و پیامدها و نتایجی دارد این دو فضا را ما باید فهم کنیم... . ↙️ مطالعه کامل: https://mvaezjavadi.ir/w/2789394 📚 ویژه برنامه تاریخ: 1400/02/12 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
برگزاری مراسم عزاداری شهادت امام جواد (ع) در بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی ▫️
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: مجلس عزاداری و ذکر مصیبت به مناسبت شهادت حضرت امروز پنج شنبه 17 خرداد 1403 در محل بعثه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با حضور علما و طلاب و مؤمنين در مدینه منوره برگزار گردید. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra