eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.1هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
شور حسینی

▫️ پانزدهم خرداد مصادف بود با دوازدهم محرم. 👈 مردم مخصوصاً بزرگواران ورامین از حسینیه‌ ها و از مراسم سوگ و ماتم و دسته‌ روی ‌های حسینی، ـ طعم تلخ ظلم اموی را چشیده بودند، ـ طعم شیرین و بنی ‌هاشم را چشیده بودند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 شور حسینی

▫️ پانزدهم خرداد مصادف بود با دوازدهم محرم. مردم مخصوصاً بزرگواران ورامین از حسینیه‌ ها و از مراسم سوگ و ماتم و دسته‌ روی ‌های حسینی، ـ طعم تلخ ظلم اموی را چشیده بودند، ـ طعم شیرین و بنی ‌هاشم را چشیده بودند، طرز مبارزات دودمان علوی علیه اموی و سفیانی را دیده بودند؛ لذا با همان منش تشیع نابشان حرکت کردند، در برابر بیگانه ایستادند، شهدای فراوانی دادند، نهراسیدند، دشمن را به عقب راندند و را به نام خود ثبت کردند. 👈 بنابراین ضمن اینکه جریان پانزده خرداد مطرح است، هم باید در خاطره‌ ها باشد که آن دوازده محرم بود که این را به بار آورد. ▫️ چطور محرّم توانست بعد از هزار و اندی سال این قدر داشته باشد که این جوان‌ های فداکار را به میدان بیاورد؟ در نهضت سالار شهیدان جز چیزی دیگر نبود. عصاره آن در مردان بزرگ ورامین جلوه کرده است که این‌گونه به استقبال مرگ رفتند تا ـ دین خود را حفظ کنند ـ و دِین خود را نسبت به ادا کنند. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/wme9k53 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/voBWKuNpiQg 📚 پیام به همایش ملی بزرگداشت پانزده خرداد تاریخ پخش: 1397/03/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
قیام فطری
▫️ حادثه از فطرت دینی مردم برخاست؛ هیچ كس این حادثه را رهبری نكرد یعنی خود امام راحل (رضوان الله علیه) در جمع مردم نبود تا دستور بدهد، غیبت ایشان و بازداشت ایشان، آن را به صحنه کشاند. ▫️ بنابراین رهبر اساسی این قیام، بود و در حقیقت مكتب بود. این مكتب تقریباً فراموش شده بود و امام راحل (رضوان الله علیه) این مكتب را احیا كردند. در اثر تفكر دینی مردم كه با احیای زنده شده است این حادثه ظهور كرد. اگر حادثه، باشد هضم زمان و زمانه نخواهد شد، بلكه زمان و زمانه را به همراه خود می ‌برد. ▫️ امام راحل (رضوان الله علیه) در سایه همان ، عصر را كرده است. وقتی عصر، عصر الهی و دینی شد، هیچ شخصی و هیچ شخصیتی و هیچ مكتبی به جز ، نمی ‌تواند بر مردم حكومت كند. 📚 مصاحبه تاریخ: 1373/03/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 وامدار پانزدهم خرداد

▪️ در پانزدهم خرداد 1342 هجری شمسی قیامی به پا شد که آن قیام، روشنگر انقلاب بود و رهبر انقلاب (رضوان الله علیه) آن قیام را به خوبی ترسیم کرد ـ آن کس که این قیام را به پا کرد، قیّم این قیام و مفسّر این قیام است ـ چهار رکن، را ترسیم کرد: 1️⃣ اول آنکه زمانش بود که سخنرانی امام در عصر عاشورا زمینه این قیام را در دوازدهم محرم که پانزدهم خرداد بود فراهم کرد (این زمان). 2️⃣ زمین و مکان هم که بود یعنی مدرسه فیضیه (این دو رکن اساسی یعنی زمان و زمین و مکان عامل مهم پانزدهم خرداد شد). 3️⃣ رکن سوم نیزاین است که فرمود بنگرید که از چه گروه بودند؛ الآن که سالیان متمادی از آن می‌ گذرد و شاید کسانی از نزدیک شاهد آن صحنه نبودند ، لوح قبور شهدای پانزده خرداد را ببینید که آیا غیر مسلمان در این قیام حضور داشت یا همه مسلمان و ارادتمندان عترت طاهره بودند، هیچ غیر مسلمانی در این قیام سهمی نداشت. 4️⃣ وقتی از لوح قبورشان فهمیدید اینها بودند، زندگی داخلی اینها را بررسی کنید که از قشر مُسرِف و مُترَف بودند یا از طبقه محروم و مستضعف. ▪️ با بررسی این اضلاع چهارگانه روشن می ‌شود که پانزده خرداد برای همیشه روز است؛ یعنی عاشورا جلوه کرد، فیضیه ظهور کرد، مسلمان ها عمل کردند و محرومین به پا خاستند؛ ما وامدار مکتب و مَدرَس و مسلمین و محرومانیم. 📚 خطبه های نماز تاریخ: 1371/03/15 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 11. ضرورت عدالت آثار عدالت
سپر محكم: 
در حدیثی عدالت، سپر نگهدار و بهشت ماندگار شناسانده شده است. [1] [1]. الْعَدْلُ جُنَّةٌ وَاقِیةٌ وَ جَنَّةٌ بَاقِیةٌ (عوالی اللئالی، ج1، ص293). 📚 مفاتیح الحیات ص 484. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
بازتاب عمل

🔸 ﴿مَنْ عَمِلَ صَالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا﴾؛ ما با خودمان بد می کنيم يا به خودمان احسان می کنيم... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 بازتاب عمل

🔸 ﴿مَنْ عَمِلَ صَالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَسَاءَ فَعَلَیهَا﴾؛ ما با خودمان بد می کنیم یا به خودمان احسان می کنیم. ◀️ بیان مطلب این است که اگر کسی شخصی را کُشت _ دیگر بدتر از کشتن که ظلمی نیست _ این یک خطر و یک مار سمّی است که اصلش در درون جانِ او لانه کرده و سایه اش به بیرون رسیده است. این نیشی زده به دیگری ولی اصل این مار در درون او لانه کرده است، چرا؟ برای اینکه این شخص یک لحظه جان او را گرفته، او یک لحظه آسیب دید، بعد هم چون مظلومانه کشته شد مورد عنایت الهی است و جبران می شود؛ اما این شخص در سوخت و سوزِ غیر قابل تحمّل و احصاء است! 🔸 چه اینکه هم همین ‌طور است؛ اگر کسی به دیگری احسان کرده، مِلکی داده، خانه ای داده و زندگی ای داده است، این هزارها برابر برای خودش گرفته، یک هزارم از این خیرات به دیگری رسیده است! در سوره مبارکه «إسراء» دارد: ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾؛ اگر کار خوبی کردی برای خود شماست و اگر کار بد کردی برای خود شماست. 🔸 اگر کسی در درون منزل خودش بوستانِ پُر گُل و ریحان به پا کند، همه منافع آن برای اوست، البته گاهی نسیم می وزد و مشام آن رهگذر را هم معطّر می کند ؛ ولی اساس بهره این بوستان برای صاحب باغ است و اگر یک «کنیف» و یک فاضلاب و یک چاه بدبو در درون منزلش داشته باشد، تمام آسیب آن برای خود اوست، البته گاهی هم باد می وزد و بوی بد را به مشام عابر می رساند. 🔸 کار بد ما مثل آن «کنیفی» است که در درون جانمان کَندیم که گاهی بویش به دیگری می رسد، وگرنه اصل آن کنیف در درون جان ما هست؛ کار خوبی کردیم، اصل آن بوستان و گلستان در درون ما هست و گاهی رایحه ای از آن به مشام رهگذر می رسد؛ فرمود: ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾. 🔸 عمل، ، چرا؟ برای اینکه عمل، موجودی شد در عالَم، این موجود که رها نیست، یک تافته جدابافته نیست، به هر حال به جایی مرتبط است. به غیر عامل خودش هم به هیچ وجه مرتبط نیست، برای اینکه فعل متعلق به فاعل خودش است و او را رها نمی کند. اینکه فرمود: ﴿ لیسَ لِلاْنسَانِ إِلاّ مَا سَعَی﴾ که به صورت حصر بیان کرده همین است، برای اینکه این عمل به چه کسی مرتبط است؟ این عملی که انجام داد معدوم شد؟ نه! موجود است؟ آری! این موجود، تَک است و بی ارتباط است؟ نه! حتماً مرتبط است؟ آری! به چه کسی مرتبط است؟ به فاعل خودش. 👈 بنابراین عمل چه خوب چه بد، بالذات جز با عامل با احدی ارتباط ندارد اما آثار و تبعات آن احیاناً ممکن است به غیر برسد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/heW16 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/Ks5ed6nO6iw 📚 سوره مبارکه جاثیه جلسه 5 تاریخ: 1394/12/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
علم نافذ
🔹 ذات اقدس الهی به وجود مبارک رسول گرامی فرمود کارهایی که به عهده شماست و من به عهده شما واگذار کرده ‌ام ـ برخی از اینها در درون عقل مردم به صورت ضعیف هست و تو باید اینها را شکوفا کنی. ـ برخی از این امور اصلاً در درون عقل اینها نیست و اینها توان اینکه آن را ادراک بکنند از خود ندارند، تو باید اینها را کم و بیش آشنا کنی و علمی هم که من در این دو بخش به تو آموختم و تو به جامعه منتقل می ‌کنی یک علم نافذ است. 🔹 ما از خدا هر علمی را طلب نمی ‌کنیم، علمی که فقط صورت حصولی و ذهنی باشد و در گوشه‌ ذهن تعبیه شده باشد این کارآیی ندارد. ما از خدا می ‌طلبیم، علمی که بتواند در حوزهِ کاری انسان نفوذ داشته باشد؛ می‌ گوییم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ عِلْمِكَ بِأَنْفَذِهِ وَ كُلُّ عِلْمِكَ نَافِذ». 🔹 می ‌بینید بعضی ‌ها چه در حوزه چه در دانشگاه علمی فراهم می ‌کنند ولی گاهی به آن علم عمل نمی ‌شود، این علمِ نافذ نیست، این علمی معزول است؛ یعنی جهل آن را معزول کرده است و منظور از این جهل، آن است، نه ندانستن! وقتی جهالت عملی، علم را معزول می ‌کند، این شخص می ‌شود عالِم بی ‌عمل؛ اما علم الهی را هیچ عاملی معزول نمی‌ کند، می‌ شود علم نافذ. اگر کسی از آن علم سهمی بُرد، یقیناً عمل می‌ کند. 🔹 وجود مبارک رسول گرامی و همچنین امام صادق و سایر ائمه (علیهم السلام) از برخوردار بودند. وقتی خدا می‌ فرماید: ﴿وَ عَلَّمَكَ ما لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ﴾ یعنی علمی را خدای سبحان به حضرتش آموخت که او از جای دیگر نمی ‌توانست فرا بگیرد، این علم می ‌شود . 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/09/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
بازدید اعضای بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی از بعثه مراجع عظام تقلید در مدینه منوره 🔹
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
اعضاء بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی با حضور در دفاتر بعثه مراجع عظام تقلید در مدینه منوره با مسئولین این بعثه به گفتگو و رایزنی پرداختند. 🔹 دید و بازدید بعثه های مراجع عظام به منظور تبادل نظرات و هم افزایی در همیاری، از سنن حسنه موسم حج است. به همین منظور اعضاء بعثه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با حضور در بعثه مراجع عظام تقلید در مدینه منوره با مسئولین این بعثه ها به گفتگو و رایزنی پرداختند. 🔻بدین منظور اعضای بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی در دفتر بعثه آیات عظام سیستانی، مکارم شیرازی، سبحانی، وحیدخراسانی و فیاض و شبیری زنجانی حضور پیدا کردند. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مراسم عزاداری شهادت امام جواد (ع) در بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی در مدینه منوره برگزار می گردد ▫️
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: طبق سنوات گذشته مجلس عزاداری و ذکر مصیبت به مناسبت شهادت حضرت در محل بعثه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در مدینه منوره برگزار می گردد. ↙️ این مراسم روز پنجشنبه 17 خرداد ماه 1403 (29 ذی القعده به وقت عربستان) ساعت 10 صبح در محل بعثه معظم له واقع در مدینه منوره، قصر الاندلس، طبقه اول، اتاق 108 برگزار خواهد شد. حضور زائرین و مومنین موجب تعظیم شعائر الهی است. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مراسم عزاداری شهادت امام جواد (ع) در دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد ▫️
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: مراسم عزاداری شهادت حضرت امام جواد (علیه السلام) در محل دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در قم برگزار می گردد. ↙️ این مراسم روز جمعه 18 خرداد ماه 1403 ساعت 10:30 در محل دفتر معظم له واقع در قم، خیابان شهداء (صفاییه)، کوچه 19، پلاک7 برگزار خواهد شد. 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مروری بر اخبار و فعالیت های ماهانه بنیاد اسراء؛ اردیبهشت 1403 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به همت اداره روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد اسراء، ماهنامه اسراء که مروری است بر اخبار و فعالیت های ماهانه بنیاد اسراء (شماره 24، اردیبهشت ماه 1403) آماده و منتشر شد. ↙️ برای مشاهده این شماره اینجا را کلیک نمایید. 📎 mp3.esra.ir/pdf/mahnameh2/sh24.pdf 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 11. ضرورت عدالت آثار عدالت
نجات دهنده از آتش: 
در حدیثی دیگر عدالت در شمار عوامل نجات از عذاب الهی آمده است. امام باقر (ع) می ‌فرماید: ... یكی از سه نجاتبخش، سخن عادلانه در حال خشنودی و غضب است. [1] [1]. أَمَّا الْمُنْجِیاتُ... ِ وَ كَلِمَةُ الْعَدْلِ فِى الرِّضَا وَ السَّخَط (كتاب الخصال، ص84). 📚 مفاتیح الحیات ص 484. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
پرسش الهی

🔸 وجود مبارك پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: همان طور كه از سؤال می ‌شود، ــ از سؤال می‌شود ــ از سؤال می ‌شود ــ از این و جوان‌ های بیكار هم سؤال می ‌شود «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیتِه»، این حرف بوسیدنی نیست؟! 🔸 این حرفِ همان كسی است كه قرآن را آورده! آن ‌كه قرآن را آورده! فرمود را مواظب باشید، را مواظب باشید، را مواظب باشید، را هم مواظب باشید: «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیتِه». ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/ZkKAQ 📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 3 تاریخ: 1393/12/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 فتح بزرگ
🔹 از بركاتی بود كه نصیب مسلمان‌ ها شد. وقتی به پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) عرض كردند كه مگر این صلح, فتح بود؟ فرمود بله . 🔹 حضرت در ذی قعده سال ششم هجری با گروهی عازم بیت ‌الله بودند كه در حدیبیه آن حادثه پیش آمد و مشركین جلوی حضرت را گرفتند و صلح كردند و حضرت برگشت. آن صنادید قریش كه هرگز حاضر نبودند مسلمان ‌ها را به حساب بیاورند، الآن ناچار شدند به عنوان یك دولت مستقل رسمی آنها را بپذیرند و با آنها معاهده داشته باشند. اینها كه مجبور شدند از شهر خودشان مهاجرت كنند، اموال منقول را نمی‌توانستند بیاورند غیرمنقول را هم كسی از اینها نمی‌ خرید، اینها با دست خالی از مكه مهاجرت كردند آمدند در ایوان مسجد مدینه ساکن شدند و شدند اصحاب صُفه، همین گروه به جایی رسیدند كه یك دولت مستقل به حساب می ‌آمدند و مكه با اینها معاهده كرده صلح ‌نامه امضا كردند و مانند آن. حضرت فرمود چه فتحی بالاتر از این؟! 📚 سوره مبارکه روم جلسه 8 تاریخ: 1391/11/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 تکیه بر خدا

▫️ در بیان بلند حضرت جواد الائمه (علیه السلام) آمده است: بهای هر متاع گران قیمت و نردبان هر مقام متعالی و متکاملی است: «الثّقة بالله ثمنٌ لکلّ غالٍ وسُلّمٌ إلی کلّ عالٍ». ▫️ به معنای اعتماد و تکیه بر خداست و اینکه انسان بر خود و نیروها و توانمندی های خود یا دیگران اعتمادی نداشته باشد. هر کس در کاری که خُبره نیست یا برای آن توان ندارد، وکیل می گیرد. انسان در امور و شئون خود، نه خُبره است و نه در انجام دادن آن توانایی دارد، چنان که دیگران نیز مانند او هستند و وضعیتی بهتر ندارند، ازاین رو باید به یک تکیه کند و این همان توکّل بر خداست: ﴿و مَن یتَـوَکَّل عَلَی اللهِ فَهُوَ حَسبُه﴾؛ هر کس بر خدا توکّل کند، خدا مهمات و مشکلات او را کفایت می کند: ﴿حَسبُنَا اللهُ و نِعمَ الوَکیل﴾؛ خدا مشکلات ما را کفایت می کند و او است و تکیه کنندگان باید فقط بر خدا تکیه کنند: ﴿و عَلَی اللهِ فَلیتَـوَکَّلِ المُتَـوَکِّلون﴾. 📚 دانش و روش بندگی، ص324. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra