eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
543 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
281 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
روایات «طب الرضا» باید با علم پزشکی تحلیل شود/ درس ‌های مناظرات رضوی برای عالمان امروز 🔹رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء ضمن اشاره به جایگاه علمی امام رضا(ع)، در باب رساله طب الرضا گفت: همانطور که در مسائل فلسفی و عقلی باید حاکم باشد، هر روایتی در زمینه تجربی بیان می‌شود باید با عقل تجربی مورد بررسی قرار گیرد. 👇👇👇👇 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
روایات «طب الرضا» باید با علم پزشکی تحلیل شود/ درس ‌های مناظرات رضوی برای عالمان امروز 🔹خبرنگار ایکنا به مناسبت سالروز شهادت امام رضا(ع) در همین زمینه با حجت ‌الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی‌ آملی، رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت‌وگو کرده که حاصل آن را در ادامه می ‌خوانیم. ▫️
ایکنا:  
با اینکه تمام اهل بیت(ع) برخوردار از علم و دانش هستند، چرا لقب «عالم آل محمد» برای امام رضا(ع) انتخاب شده است؟ 🔹جایگاه علم در سخنان خود امام رضا(ع) بسیار رفیع و منیع معرفی شده است. یکی از شئونی که برای امامت لازم است شأن علم و آگاهی و شناخت الهی است. ائمه(ع) نه بر اساس علوم طبیعی و تجربی و حتی علوم حکمی و عقلی که نزد بشر است عالمند بلکه اینها الهی هستند. همانطور که متخلقند به اخلاق الهی و متادبند به آداب الهی، علمشان هم از آنجا نشات می‌گیرد. لذا علم اهل بیت(ع) نهایتی ندارد و چون وصل به علم الهی است و از آنجا تامین می‌شود علمی است که محدودیت نمی‌شناسد. همانطور که علی(ع) فرمود «سلونی قبل ان تفقدونی» این جایگاه برای دیگر عالمانی که علمشان از جایگاه الهی تامین می‌شود مشخص شده است. البته در مقام اظهار و ارائه بستگی به شرایط اجتماعی و سیاسی دارد که یک امام آن شرایط را داشته باشد که بتواند علم خود را اظهار کند یا نه. یکی از القاب شریفی که برای امام رضا(ع) است همین است. لازم است بدانیم گرچه همه اهل بیت(ع) به صورت مطلق این لقب را داشتند و این لقب برای امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) هم بوده ولی نسبت به امام رضا(ع) غلبه دارد چون فرصت اظهار و ارائه علم الهی را بهتر از دیگر ائمه پیدا کردند و توانستند این معنا را نشان دهند. اساسا فلسفه رسالت انبیا را اینگونه معرفی کردند که «هُوَ الَّذي أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدى وَدينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ وَلَو كَرِهَ المُشرِكونَ»؛ او کسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همه آیین‌ ها غالب گرداند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند. اراده حق این گونه بوده است که رسول اسلام را با برترین نوع هدایت معرفی کند و یک دینی را به او بسپارد که سراسر حق است و باطل در آن دین راه ندارد و نه‌تنها دین حق است بلکه دینی است که بر سایر ادیان الهی برتری و رجحان دارد. در میان همه ادیانی که از قبل بودند یعنی از آدم تا خاتم حتی انبیای اولوالعزم که صاحب شریعت هستند، دین پیامبر دینی است که از جهت عقاید و باورهای بنیادین، همچنین اخلاق و احکام برتری دارد. از طرفی در عصر امام رضا(ع) ادیان مختلف پیش‌روی کرده بودند و پیشرفت علمی برای سایر ادیان پیش آمده بود و حتی کفر و زندقه هم در رشته‌های خودشان پیشرفت ‌هایی داشتند. امام رضا(ع) آمد در مناظرات شرکت کرد و با اظهار علوم رسول گرامی اسلام که از باب «لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ» بود، علوم آل محمد توسط این عالم آل محمد به صورت برجسته بیان شد و همگان این «لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ» را با همه وجود احساس کردند. از این جهت لقب عالم آل محمد شایسته است در شأن امام رضا(ع) بیش از سایر امامان به کار گرفته شود. 👇👇👇👇
▫️
 ایکنا:  
شما به مناظرات حضرت اشاره کردید. درسی که می ‌توانیم از مناظرات حضرت برای امروز خودمان بگیریم چیست؟ 🔹در این مناظرات اتفاق مهمی رخ داد. اولا صاحبان ادیان و کسانی که ادیان مستقیما به آنها منسوب بود در مناظرات شرکت کردند. همانطور که امام رضا(ع) از جایگاه اسلام از این دین دفاع می‌ کرد و مواضع این دین را آشکار می ‌کرد، آنها هم در همین جایگاه بودند. لذا این مناظره یک مناظره حقیقی بود و صاحبان ادیان و اهل ادیان حضور مستقیم داشتند و کسانی بودند که امام با منابع آنها گفت ‌و گو می ‌کرد. ویژگی که برای این مناظرات می ‌شود یاد کرد این است که امام همه سخنان خودش را با کلمات قرآنی و آیات الهی تامین می‌ کرد و حتی کمتر به سنت پیامبر بسنده می‌ کرد. مناظره حضرت بر مبنای دو امر بود: و . اگر خدای عالم فرمود: «ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» امام نیز با این دو شیوه یعنی حکمت و جدال احسن پیش رفت. در جدال احسن لازم است افراد با بنیان‌ های فکری طرف مقابل آشنایی و تسلط داشته باشند و چون امام از این جایگاه یعنی جایگاه علم الهی به همه کتب و صحفی که در اختیار اهل کتاب است اطلاع داشت لذا یک مناظره قوی در فضای جدال احسن صورت پذیرفت. جدال احسن عبارت است از جدالی که بر اساس مقدماتی شکل بگیرد که پذیرفته‌شده نزد طرف مقابل هست، در عین حال مقدمات حق است. این اتفاق فقط از امامی که به علم الهی مجهز است صورت می ‌پذیرد. پیامی که ما می ‌توانیم از این مناظره بگیریم را می ‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛ دسته اول این است که اهل علم باید به تمام جهات علمی دیگران مجهز باشند؛ یعنی این طور نیست اگر یک کتابی یا مقاله ‌ای از آنها شنیده باشند کار تمام باشد، بلکه باید به مبانی اندیشه آنها تسلط داشته باشند و بتوانند به درستی مسائل آنها را بیان کنند و به اقتضای منابعی که دارند با آنها احتجاج کنند. این درسی برای عالمان روزگار ما است. پیام دیگر این است که ادیان و گرایشات مختلف فکری و مکاتب بشری برای خود ادعاهایی دارند و ادله و براهینی را دسته ‌بندی کرده ‌اند. این ادله و براهین برای آنها افق فکری جدیدی ایجاد کرده که باید به آن توجه کنیم. مثلا اومانیسم از بنیادی ‌ترین مبانی است که در جهان غرب وجود دارد و می ‌رود تا دامن بگستراند و فضای وسیع ‌تری برای خود بگیرد. باید این مطلب به درستی شناخته شود و آنچه امروز به عنوان تبعات و لوازم این حرکت فکری است شناخته شود. امروز صدها مکتب مبتنی بر ایجاد شده و طبعا آثار اجتماعی و سیاسی پیدا کرده و جامعه بر این اساس اداره می ‌شود. مکاتب فکری فقط مسائل فکری به همراه ندارند بلکه امتداد آنها در مسائل اجتماعی سیاسی است، همانطور که اسلام یک مکتب فکری صرف نیست بلکه امتداد اجتماعی و سیاسی و تربیتی دارد؛ لذا این امتدادها باید شناخته شود و امروز ما با این امتدادها روبرو هستیم. 👇👇👇👇
▫️
ایکنا:  
یکی از جلوه‌های علمی امام رضا(ع) رساله‌ای است که از آن به عنوان «طب الرضا» یاد می ‌شود. سوال این است که آیا امروز می‌ توان بر اساس طب الرضا عمل کرد یا خیر؟ 🔹احادیثی که از ائمه هستند اگر از حیث رجالی و سندی صحیح باشند بر حق هستند و تردیدی در آنها نیست منتهی باید با رویکرد اجتهادی با این احادیث برخورد کرد. مثلا الآن یک روایتی که در باب نماز و روزه هست هرگز بدون گذر از دستگاه اجتهاد قابل استناد نیست برای اینکه روایات معارض دارند، مطلق و مقید دارند، عام و خاص دارند، نص و ظاهر دارند. لذا همه اینها باید از دستگاه فقه و اصول بگذرند بعد قابل استناد هستند. پس نمی ‌شود یک روایتی را گرفت و گفت مثلا امام صادق(ع) در باب فلان مسئله این گونه فرمودند. بنابراین همانطور که باید روایات احکام را از دستگاه فقهی و اصولی بگذرانیم، این روایات طبی را هم باید از دستگاه علمی و پزشکی بگذرانیم. همانطور که فقه یک دستگاهی برای خودش دارد که می ‌تواند روایات را تحلیل کند، امروزه هم دستگاه عظیم علم پزشکی برای همین است که این روایات را بررسی کند. هر روایتی در زمینه تجربی بیان می ‌شود باید با عقل تجربی مورد بررسی قرار گیرد، همان طور که در مسائل فلسفی و عقلی باید حاکم باشد. بنابراین آنچه از ائمه برای ما آمده خصوصاً در باب مسائل طبی حتما باید از جانب علم پزشکی تحلیل شود. 📚 مصاحبه تاریخ: 1403/05/14 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💢 شروع دروس استاد مرتضی جوادی آملی در سال تحصیلی جدید ◀️ اول مهر ماه 1403 🔹 کلاس اسفار : شنبه تا چهار شنبه ـ ساعت 10:15 تا 11 صبح 🔹کلاس تفسیر: یکشنبه تا سه شنبه ـ ساعت 11:15 صبح تا 12 ظهر ◀️مکان: خیابان صفائیه، کوچه ۱۹، دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله 🌐 https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فلسفه علم می ‌تواند علم را از شبه‌علم نجات دهد 🔹 استاد مرتضی جوادی آملی: سرّ اینکه امثال آیت‌الله جوادی آملی از استدلال و برهان فروتر نمی ‌آیند و به داستان، خاطره، خیال، خواب و رؤیاباوری و رؤیاپردازی نمی ‌پردازند، برای این است که علم با عقلانیت، استدلال و برهان خاص به خود پیش می ‌رود و شبه‌ علم با احساسات، عواطف و رسانه‌ ای بودن کارها و امثال ذالک. 👈 مشروح گفت و گو با حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی، استاد خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم در موضوع «پدیده علم» و «پدیده شبه علم» در پی می آید: 👇👇👇👇 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
▫️
جماران:
حضرتعالی در ابتدا دیدگاه خود را دربارۀ پدیده علم و در مقابل آن شبه‌علم بفرمایید. 🔹 این مسأله یک مسأله نوپدیدی نیست و در طول تاریخ علم همزاد با علم، شبه‌ علم هم شکل گرفته است. این اتفاق جدیدی نیست که شبه‌علم چالش جدی و اصلی ‌ترین چالش برای علم باشد. من مایلم که این بحث را یک مقدار قرآنی کنم و از جایگاه قرآن به ساحت علم نگاه کنم. حق سبحانه و تعالی این عالَم را که ایجاد کرده، این عالَم مجموعه‌ای آمیخته از حق و باطل و خیر و شر است. اقتضای باطل هم از طریق شباهت شکل می‌گیرد. یعنی معمولاً باطل‌ها یک ظاهر، جلوه‌ و پرده‌ای از حق دارند، اما لایه‌های متعددی از باطل هم دارند. خدای عالم این معنا را در بحث محکم و متشابه مطرح می‌کند. ما پدیده‌ای برتر و بالاتر از قرآن نداریم. قرآن یک موهبت الهی است و عالی‌ترین هدیه‌ای است که خدای عالم به بشر موهبت فرموده است. گرچه همه‌ی صحف و کتب آسمانی، هر کدام صُحیفه‌های هدایت‌اند اما برترین و سید صُحف آسمانی، قرآن است. خدای عالم در قرآن می‌فرماید که با اینکه قرآن نور است و تمام آنچه را که در آن هست، هدایت است اما به جهت اینکه انسان‌ها در عالم لفظ و عبارت‌های مادی و جهان طبیعت هستند، برخی از آیات در ارائه و نشان دادن حق به تمام معنا گویا نیستند و در مقام ارائه و رسانیدن حق ناقص هستند لذا این نقش، ایجاد شبهه می‌کند. متشابهات در قرآن عزیز وجود دارد و خدای عالم تصریح به وجود متشابهات دارد و هشدار جدی داده و فرموده است که به متشابهات نزدیک نشوید و معاذ الله در قلب کسانی که به سمت متشابهات حرکت می‌کنند «زیغ» وجود دارد: «فَأَمَّا الَّذینَ فی‌ قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْه»‌ (آل عمران/7 ). در ادامه خداوند فرمود: کسانی که قدرت ارجاع متشابهات به محکمات را دارند، می‌توانند از کلیت قرآن بهره ببرند وگرنه همه‌ی افراد، توان بهره‌مندی از همه‌ی آیات را ندارند. این متشابهات همان شبه قرآن به لحاظ معنایی هستند. محکمات، حقایق قرآنی را خوب توضیح می‌دهند و قابلیت اینکه به لحاظ معنایی متشابهات را هم پوشش دهند، دارند. اما کسانی که قدرت ارجاع متشابهات به محکمات را ندارند، نمی‌توانند از آیات الهی بهره‌مندی را داشته باشند. بنابراین، این شباهت همواره در گذشته و حال چالش‌زا بوده و اکنون هم در مباحث علمی این چالش تحت عنوان شبه‌علم بیشتر است. شاید اولین و بزرگترین چالش علم همان شبه‌علم است. همانطور که در باب قرآن هم بزرگترین چالش، چالش متشابهات است که: جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه/ چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند در حقیقت زمینه‌ی افسانه‌گرایی، فسون‌گرایی، خرافه‌گری و نظائر آن در چنین شرایطی فراهم می‌شود. بنابراین مسأله‌ی شبه‌علم که همان مشابهت است اختصاصی به علم ندارد. در این رابطه هم خدای عالم مسأله‌ی قرآن را این‌گونه تعریف کرده و فرموده است که سعی کنید به متشابهات نزدیک نشوید و تنها کسانی که قدرت دارند می‌توانند با ارجاع متشابهات به محکمات، از متشابهات هم بهره محکمی ببرند. بنابراین، مسأله قیاس در دین از یک سو و تفسیر به رأی از دین از سوی دیگر، چالش‌هایی است که قرآن را به سمت شبه قرآن می‌برد و این نوع از مسائل را پیش می‌آورد. پس، هر جایی در نظام طبیعت اینگونه است؛ هر چیزی که وجود داشته باشد شبیه آن هم هست. حتی به لحاظ مسائل مادی می‌گویند که هم طلا وجود دارد و هم شبه طلا که مطلّاست. مطلّا که طلا نیست یک رویه و ظاهری از طلا دارد اما حقیقت آن غیر از طلا است. بنابراین مسئله‌ی بر حذر داشتن اینکه قیاس در دین نشود یا تفسیر به رای نشود، برای این است که شبه دین یا شبه قرآن، حکم قرآن را پیدا نکند. 👇👇👇👇
▫️
جماران:
از دیدگاه شما شیوه‌ی مبارزه با پدیده و چالش شبه‌علم چیست؟ 🔹 تنها جایی که می‌توان با این چالش به صورت جدی مبارزه کرد، مسأله فلسفه‌های مضاف است. به نظر می‌رسد که فلسفه‌های مضاف این رسالت را دارند که علم را از شبیه آن ممتاز و تفکیک کنند و اجازه ندهند تا شبه‌علم موجب خطا و انحراف در افکار افراد عالم، جامعه و نظائر آن باشد. لذا این مسأله نه تنها در ارتباط با علم است، در ارتباط با دین هم است. حتی در ارتباط با عزاداری؛ ما امروزه گرفتار «شبه عزاداری» هستیم و در واقع عزاداری واقعی نیست. مثل اینکه عده‌ای در مقابل سنت گرفتار بدعت هستند. سنت، علم است و بدعت، شبه‌علم. عزاداری واقعی عزاداری حقیقی است که واقعاً معنای عزا و حزن و اندوه و مصیبت را به صورت حقیقی در چهره‌ی انسانی و جامعه منتقل می‌کند. بسیاری از این موکب‌ها و امثال ذالک، شبه عزاداری‌ و شبه مصیبت هستند و نه مصیبت واقعی. پس همه چیز شبیه دارد: در دین، هم دین داریم و هم شبه دین. در فلسفه هم، هم فلسفه داریم و هم شبه فلسفه. اینکه جناب صدرالمتألهین متفلسفین و فیلسوف‌نماها را در رساله سه اصل و نظائر آن رسوا می‌کنند، برای این است که این‌ها شبه‌علم و شبه فلسفه ایجاد می‌کنند. امروزه مسئله‌ی عرفان‌های کاذب و شبه عرفان‌ها، یک مشکل جدی است و در حالی که دانش عرفان حقیقی از پرفرازترین جاذبه علمی برخوردار است اما عرفان‌های کاذب و شیطانی به عنوان شبه عرفان خودنمایی می‌کنند و باعث می‌شوند که عرفان حقیقی شناخته نشود. بنابراین، آنچه که امروزه می‌توان در این رابطه تلاش کرد و امتیاز بین علم و شبه‌علم را تبیین کرد، مسأله فلسفه‌های مضاف است. یکی از رسالت‌های فلسفه‌های مضاف این است که تفکیک بین علم را از شبیه آن مشخص کند. برای نمونه، فلسفه‌ی عرفان، فلسفه‌ی فلسفه، فلسفه‌ی فقه، فلسفه‌ی کلام و سایر فلسفه‌های مضاف، رسالت‌های متعددی دارند و از جمله آن‌ها این است که بتوانند علم را از شبه‌علم ممتاز کنند. حتی فلسفه علم اگر به درستی رسالت خود را انجام دهد می‌تواند علم را از شبه‌علم نجات دهد. امروزه کسانی که با رویکرد شبه‌علمی در جامعه حرکت می‌کنند، بسیار زیاد هستند. متأسفانه رسانه‌ها بیش از اینکه فضای علم را به جامعه منتقل کنند، با شبه‌علم بیشتر سروکار دارند. چرا که شبه‌علم با برهان و استدلال و عقلانیت مخصوص به آن علم کار نمی‌کند، بلکه در آن احساسات، عواطف، اتفاق‌ها و حوادث بیشتر نقش دارد. معیارهایی که برای شبه علم وجود دارد، با معیارهایی که برای علم هست کاملاً متمایز و ممتاز است. اگر امروزه دانشمندان هر رشته‌ای با رویکرد فلسفۀ مضاف به علم خودشان بنگرند، فلسفه علم می‌تواند شبه‌علم را از علم ممتاز کند، فلسفه‌ی فلسفه می‌تواند فیلسوف‌نمایان و متفلسفین را از فیلسوفان حقیقی جدا کند، فلسفه‌ی عرفان می‌تواند عارف‌نمایان و کسانی که به اصطلاح در کسوت عارف ظاهرند اما از حقیقت عرفان بهر‌ه‌ای ندارند را جدا کند. چالش امروز جهانی را می‌توان شبه حق در همه رشته‌ها مثل فلسفه، عرفان، کلام، فقه، اخلاق، حقوق، مسائل اجتماعی و مسائل سیاسی دانست. حتی امروزه در مسأله‌ی عزاداری عده‌ای بسیار مخلصانه، شناخت دقیقی به عزا دارند و عزاداری اصیل و درستی می‌کنند اما بسیاری از این موکب‌ها شبه عزاداری است؛ بدعت‌هایی است که در عزاداری نهاده می‌شود و متاسفانه در جامعه معمولاً شبه عزاداری‌ها بر اساس قصه، داستان، خواب و خیال است و مداحی‌هایی با صوت‌های آنچنانی، تحریک عواطف و احساسات می‌کنند و این عزاداری‌ها را به عنوان عزاداری حقیقی معرفی می‌نمایند. بنابراین، مسأله شبه‌علم هم‌زاد با خود علم است و مسأله نوپدیدی نیست. عرض کردیم در قرآن هم این معنا راه دارد، اما خدای عالم، معیارهایی را برای این علم بیان کرده است. سرّ اینکه امثال آیت‌الله جوادی آملی از استدلال و برهان فروتر نمی‌آیند و به داستان، خاطره، خیال، خواب و رؤیاباوری و رؤیاپردازی نمی‌پردازند، برای این است که علم با عقلانیت، استدلال و برهان خاص به خود پیش می‌رود و شبه‌علم با احساسات، عواطف و رسانه‌ای بودن کارها و امثال ذالک. لذا شاید برخی بگویند که آیت‌الله جوادی آملی در صحبت‌ها، صحبت سنگینی می‌کنند، نه؛ حرف اگر بخواهد استدلالی و برهانی باشد و مرجعیت علمی ایجاد کند باید با استدلال، برهان و عقلانیت مناسب با آن باشد. البته با خیال، احساسات و عواطف هیچ‌کس مخالف نیست، اما اگر خیال‌ها، احساسات و عواطف، معطوف به برهان، استدلال و عقلانیت باشد بسیار خوب و کمال‌زاست. بنابراین، فکر می‌کنم مرجعیتی که برای علم باید ایجاد شود، راستی‌آزمایی و عیارسنجی است که در علم باید به کار گرفته شود. همین مسأله اگر در شبه‌علم به کار گرفته شود، این‌قدر حاکمیت، سلطه و چیرگی را بر احساسات و عواطف جامعه نمی‌تواند قرار دهد و مؤثر باشد. 👇👇👇👇
▫️
جماران: 
گاهی در برخی از دوره‌ها مثل دوران همه‌گیری کرونا می‌بینیم که شبه‌علم از علم پیشی می‌گیرد و جلو می‌افتد. اینجا این سوال به وجود می‌آید که چرا در عصری که با بارش اطلاعات و گستردگی فضاهای مختلف علمی، دانشگاهی، پژوهشی و فضای مجازی مواجه‌ایم، عده‌ای شبه‌علم را بر علم ترجیح می‌دهند؟ 🔹 کسانی که از عقلانیت، استدلال و برهان آن علم خاص بهره ندارند (یعنی اگر علم تجربی است عقلانیت تجربی، و اگر علم فلسفه و کلام است عقلانیت تجریدی) عوام‌زدگی در آن‌ها اثر می‌کند. کسانی که بر کرسی شبه‌علم سوار هستند، دنبال منافع و اهداف مادی‌، مقام‌های سیاسی و امثال ذالک هستند و سعی می‌کنند که توده مردم را که از چنین عقلانیتی برخوردار نیستند با تحریک عواطف و احساسات به این فضاها بیاورند. مثل بدعت در مقابل سنت، که یک شِمایی از حق در بدعت وجود دارد. یا ظاهری مثل مطلّا بودن یک گنبد که اساساً گنبد از آهن است و حتی مس نیست، یک پارچۀ زردی روی آن انداخته می‌شود و مردم فکر می‌کنند که طلاست. اتفاقاً شبه‌علم‌ها به دنبال توده‌ها و افراد کم آشنا به این ساحت‌ها و میدان علم هستند و با نشان دادن برخی از رویدادهای اتفاقی و تحریک عواطف و احساسات، این کار را انجام می‌دهند. باید این نکته را اضافه کنیم که عالمان هم باید حریم علم‌شان را حفظ کنند، علم‌شان را نشکنند، علم‌شان را نفروشند و با علم‌شان بازی نکنند. اگر دانشمندان علم طب و اطبا با علم طب بازی نکنند و سودجویی و سوداگرانه با این علم کار نکنند، قطعاً مدعیان نمی‌توانند در جامعه موثر باشند. دانشمندان علم طب درآمدهای سنگینی را از طریق مسائل علمی پیش می‌برند و آن درآمدها در توان افراد ضعیف، توده و عوام مردم نیست. لذا مردم مجبور می‌شوند که به راه و سمت دیگری گرایش پیدا کنند. بنابراین، یکی از جهاتی که به شبه‌علم دامن می‌زند، عالمانی است که دنیاگرایی و مال‌دوستی دارند و به علم‌شان و سوگندی که برای آن خوردند وفادار نیستند لذا چنین چالشی ایجاد می‌شود. 👇👇👇👇
▫️
جماران: 
مستحضرید که عده‌ای عامداً و عالماً در حوزه‌ای که جزء تخصص آنان نیست ورود پیدا می‌کنند و به جامعه و علم ضربه می‌زنند. این‌ها حقیقت را از چشمان مردم پنهان کرده و به نوعی دزدی حقیقت می‌کنند. حضرتعالی چه توصیه‌ای به این طیف افراد دارید؟ 🔹 این دسته از افراد به جهت سودجویی، مال‌طلبی، مقام‌خواهی و اهداف مادی که دارند کمتر توصیه و نصیحت پذیرند. لذا ما باید جامعه را روشن کنیم. در این راستا، دو کار عمده باید انجام شود: یک، دانشمندان هر علم، حریم علم‌شان را به دقت حفظ کنند، حرمت بنهند و اجازه ندهند تا با علم‌شان بازی شود؛ نه خودشان با علم بازی کنند و نه اجازه دهند که دیگران با علم بازی کنند. امروزه متأسفانه تا حد زیادی علم طب در دست و چنگال سودجویان علم طب است. عده‌ای دانش طب دارند، ولی برای اینکه عملی انجام دهند، زیرمیزی‌های سنگینی می‌گیرند، چون به علم‌شان وفادار نیستند. این کارها خطرات جدی ایجاد می‌کند برای اینکه شبه‌علم رشد کند. مردم می‌گویند که بالاخره، طبیبی که عملی انجام می‌دهد، به صورت متعارف حق‌الزحمه‌ای باید بگیرد، ولی در صورتی که از پشت دست، چندین برابر بگیرد، مردم می‌گویند که معلوم است که فلان طبیب به دنبال منفعت خود است و الا عمل و کار درمانی که نباید این‌گونه باشد. این کار یکی از مهمترین منشأها و منابع تشدید شبه‌علم است. از سوی دیگر توده مردم را باید نسبت به این مسأله روشن کرد و البته دستگاه‌های قضایی، امنیتی و اطلاعاتی هم باید ورود کنند؛ چون یک بار، یک نفر یا دو نفر این کارها را انجام می‌دهند، اما گاهی یک جریان انحرافی ایجاد می‌شود. از این رو، رسالت قدرت‌ها و دولت‌ها این است که اجازه ندهند تا این انحراف‌ها به صورت جدی، جامعه را متزلزل کند و موجب آسیب‌های جدی شود. 👇👇👇👇
▫️
جماران: 
اگر در پایان نکته‌ای وجود دارد به عنوان حسن ختام بفرمایید. 🔹 سلام بنده به همه دوستان و دوستداران علم و کسانی که از حوزه شبه‌علم فاصله می‌گیرند و تلاش می‌کنند که در هر حوزه‌ای، جامعه در گودال و چاه شبه‌علم گرفتار نشوند و فلسفه‌های مضاف در رشته‌های مختلف را تقویت می‌کنند تا حریم علم را از شبه‌علم جدا کنند، ابلاغ شود و امیدوارم که این موفقیت برای همگان حاصل شود. ↙️ لینک خبر: https://mvaezjavadi.ir/fa/w/4664224 🌐 https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💢 شروع دروس استاد مرتضی جوادی آملی در سال تحصیلی جدید ◀️ اول مهر ماه 1403 🔹 لینک پخش زنده درس استاد: شنبه تا چهار شنبه ـ ساعت 10:15 تا 11 صبح https://el.esra.ir/ch/falsafe-asfar-jelde9 🔹لینک پخش زنده درس : یکشنبه تا سه شنبه ـ ساعت 11:15 صبح تا 12 ظهر https://el.esra.ir/ch/ostad-morthza-javadi-tafsir-alquran 🔹 لینک پخش زنده درس : سه شنبه ها ساعت 17 الی 19 درس https://el.esra.ir/ch/falsafe-shavahedalrobobiyh 🔹 لینک پخش زنده قوت و غنای حکمت متعالیه: دوشنبه ها ساعت 18:30 https://el.esra.ir/ch/mbahs-falsafi ◀️مکان: خیابان صفائیه، کوچه ۱۹، دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله 🌐 https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💢 یاوران قائم آل محمد (ص) 🔸 ... حضرت فرمود: «فَمَنْ نَصَرَهُ فَقَدْ نَصَرَنی وَ نَصَرَ وَلَدَهُ الْقائِمَ...»؛ آن كسی كه حسین را در سرزمین كربلا نصرت كند منِ پیغمبر را نصرت كرده است، او در حقیقت اگر در زمان امام زمان حاضر بود در ركاب مهدی (عج) با او همراه بود ... . اگر کسانی حتی زبانی هم ما را نصرت كنند، در روز قیامت در حزب ما محشور می ‌شوند. 👇👇👇👇 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💢 یاوران قائم آل محمد (ص) 🔸 رسول الله (ص) فرمود: «وَلَدی حُسَینٌ یقْتَلُ بِطَفِّ كَرْبَلَاءَ غَریباً وَحیداً عَطْشاناً فَریداً»؛ پسرم حسین در سرزمین كربلا عطشان، غریب، تنها و مظلومانه به شهادت می ‌رسد «فَمَنْ نَصَرَهُ فَقَدْ نَصَرَنی وَ نَصَرَ وَلَدَهُ الْقائِمَ»؛ آن كسی كه حسین را در سرزمین كربلا نصرت كند منِ پیغمبر را نصرت كرده است، او در حقیقت اگر در زمان امام زمان حاضر بود (عج) با او همراه بود؛ یعنی این هفتاد و دو نفر بدون تردید از اصحاب امام زمان بودند و در ركاب امام زمان برای و بر پایه حقّ الهی در این زمین به قیام و جهاد و مجاهدت برمی ‌خاستند. 🔸 بعد این جمله را دارد، اینها برای ما خیلی مهم است! اینها فرمایشات پیغمبر است، ما الآن بناست به لطف الهی تحت لوای پیغمبر ـ ان ‌شاء الله ـ محشور شویم. ببینید پیغمبر از ما چه انتظاری دارد، هم برای ما ارزش دارد. حضرت فرمود: «وَ لَوْ نَصَرَنا بِلِسانِهِ فَهُوَ فِی حِزْبِنا یوْمَ الْقِیامَةِ»؛ بعضی‌ ها نمی ‌توانند، تمكّن ندارند، شجاعتش را ندارند اگر حتی زبانی هم ما را نصرت كنند، در روز قیامت در حزب ما محشور می ‌شوند. 📚 سخنرانی مناسبتی تاریخ: 1394/08/01 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
📣دوره قوت و غنای حکمت متعالیه 🎙استاد 🗓 از 9 مهر، دوشنبه ها، ساعت ۱۸:۳۰ 👈 ثبت نام از طریق پیام به آیدی: @Imam_Ali111 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) 🌐 ایتا | تلگرام | آپارات | اینستاگرام | 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💢 شروع دروس استاد مرتضی جوادی آملی در سال تحصیلی جدید ◀️ اول مهر ماه 1403 🔹 لینک پخش زنده درس استاد: شنبه تا چهار شنبه ـ ساعت 10:15 تا 11 صبح https://el.esra.ir/ch/falsafe-asfar-jelde9 🔹لینک پخش زنده درس : یکشنبه تا سه شنبه ـ ساعت 11:15 صبح تا 12 ظهر https://el.esra.ir/ch/ostad-morthza-javadi-tafsir-alquran 🔹 لینک پخش زنده درس : سه شنبه ها ساعت 17 الی 19 درس https://el.esra.ir/ch/falsafe-shavahedalrobobiyh ◀️مکان: خیابان صفائیه، کوچه ۱۹، دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله 🌐 https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi