eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
543 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
281 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 سالک الهی 🔸 یکی از درجات ایمانی از امام معصوم (علیه السلام) است که «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة»؛[1] اگر انسان در مقام نسبت به امام برنیاید و یا ـ معاذالله ـ در مقابل امام بخواهد سرکشی و طغیان و بغی داشته باشد چنین انسانی هم در حقیقت دارای کفر است.... 👇👇👇👇👇
💠 سالک الهی 🔸 یکی از درجات ایمانی از امام معصوم (علیه السلام) است که «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة»؛[1] اگر انسان در مقام نسبت به امام برنیاید و یا ـ معاذالله ـ در مقابل امام بخواهد سرکشی و طغیان و بغی داشته باشد چنین انسانی هم در حقیقت دارای کفر است. انسانی که نسبت به امام زمان خودش جاهل باشد یا انسانی که اهل فسق و انحراف عملی باشد اهل گناه باشد در حقیقت اینها هم از اقسام محسوب می شوند. بنابراین گناه, معصیت و نافرمانی مثلاً در قرآن آمده است که آن کسی که را انجام ندهد از کافران است. این کفر، است ممکن است انسان اعتقاد به داشته باشد؛ اما تنبلی کند معصیت کند و بی توجهی داشته باشد بسیار خطرناک است بسیار انسان را در محل و مهبَط سقوط قرار می دهد اما در عین حال مصطلح که ضروری دین را بخواهد انکار بکند نیست; طبعاً این کفر عملی ممکن است انسان را از آن ایمان اعتقادی هم سلب بکند: ﴿الَّذینَ أَساؤُا السُّوای‏ أَنْ كَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ﴾[2] تکذیب از آن اول که نیست اول احیاناً گناه صغیره است، بعد ـ معاذالله ـ گناه کبیره است، بعد کم کم فسق حاصل می شود و فسق انحراف ایجاد می کند که انسان را ـ معاذالله ـ به تکذیب می رساند. فالیحزم السالک و الیراقب ٭٭٭ ایمانه بسنخها لم یشب[3] 🔸 انسان سالک برای اینکه دین خود را و ایمان خود را به درجه بالا نگه بدارد باید که اهل حزم باشد باشد در مقام عمل اهل فسق و انحراف و عصیان نباشد اهل استبداد نباشد خود استبداد ریشه در ایمان به طاغوت دارد و کفر را برای انسان می آورد انسانی که اهل منیت است اهل غرور است اهل خودپسندی است و در مقابل نظر دیگران خاضع نیست فقط و فقط نظر خود را رأی خود را دارد دیکته می کند و دُگم را و به اصطلاح استبداد را برای خودش به ارمغان آورده این انسان بداند که در حقیقت در محل سقوط و مهبَط سقوط است؛ لذا فرمود که «فالیحزم السالک و الیراقب»؛ باید اهل احتیاط باشد و همه این مواردی که بیان شده است را از آن دوری کند «ایمانه بسنخها لم یشُب»؛ که شائبه این کفر در او نباشد. [1]. وسائل الشیعة، ج‏16، ص246. [2]. سوره روم، آیه10. [3]. شرح منظومه, (ملّا هادی سبزواری), ج5, ص265. ◀️ سلسله مباحث اخلاقی تاریخ: 1399/09/13 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
53-51. المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیه.mp3
10.74M
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 51 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی المظهر الثّامن فی كیفیة البدو و الإعادة و الإشارة إلى سلسلتی الهبوط و الصعود. تاریخ نشست: 1400/04/15 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
54-52. المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیه.mp3
8.61M
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 52 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی تنبيه لا تظنّنّ أنّ النّبي - صلى الله عليه و آله و سلّم - لم يكن عالما بالروح، فكيف يكون برهانا و مظهرا لجميع الصفات، كما توهّمه جماعة من أنّ الله - تعالى - أبهم علم الروح تاریخ نشست: 1400/04/20 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
39.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 معرفت الهی 🔸 اگر اصیل نباشد ریشه در جریان و وحی نداشته باشد یک امر ساختگی و ذهنی باشد، یک امری باشد که انسان آن را اختراع کرده، ایجاد کرده، در فضای تخیل و صورت بندی و وهم برای خودش یک صورتی ایجاد کرده، آن معنا هم یک معنای صوری است، یک معنای بی روح است، حقیقتی برای آن معنا نیست، یک معنای تخیلی و موهوم است. 🔸 حتماً یک که در نهاد نبوت و رسالت ریشه دارد و از جایگاه وحی برای ما فراهم آمده است می تواند با یک و اصیل ارتباط برقرار کند؛ زیرا نسبت معرفت با معنویت مثل نسبت بدن و روح است، آن گاه انسان تعالی می یابد و رشد پیدا می کند. با حقائقی که از راه این معرفت برای انسان فراهم شده است تعالی و تأمین می شود. هر چه این معرفت اصیل تر و در بنیان های اصیل دینی که نبوت و رسالت و وحی آن را دارد پشتیبانی می کند ریشه دوانیده باشد، آن معنویتی که برای انسان حاصل می شود قوی تر و کامل تر و اگر احیاناً یک معرفت وهمی و خیالی باشد طبعاً معنایی را با خود ندارد؛ مثل یک لفظ مهمل در مقابل لفظ مستعمل. لفظ مستعمل لفظی است که با خود معنا را حمل می کند، اما لفظ مهمل معنای را حمل نمی کند، یک ذهنیتی ایجاد می کند، یک خیال و وهمی را ایجاد می کند و امروز باید همه انسان ها خصوصاً فضای جوانان ما باید که به این امر آشنا باشند. ◀️ سخنرانی مجازی برای اتحادیه انجمن اسلامی اروپا تاریخ: 1400/02/12 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
55-53. المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیه.mp3
11.61M
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 53 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی تحقیق اعلم انّ الغرض من هذه الموجودات و قواها الطبیعیه و النباتیه و الحیوانیه کلها خلقة الانسان الذی هو الثمرة العلیا و اللب الاصفی و الغایة القصوی من وجود سائر الاکوان و ... تاریخ نشست: 1400/04/22 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
💠 فی سَبِیلِ اللّهِ ▪️ در سوره مبارکه «آل عمران» این آیه را تلاوت می‌ فرمایید که ﴿وَ لَئِن قُتِلْتُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَوْ مُتُّمْ لَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللّهِ وَ رَحْمَةٌ خَیرٌ مِمَّا یجْمَعُونَ﴾، ترجمه ابتدایی این کریمه و این آیه شریفه در قرآن این است که اگر کسی در راه خدا شربت بنوشد، یا از دنیا رخت بربندد و بمیرد، او آنچه را که خدای عالم از مغفرت و رحمت برای او فراهم می ‌آورد، این از همه آنچه را که دیگران جمع کرده‌اند برتر و بالاتر است. ▪️ این ﴿فِی سَبِیلِ اللّهِ﴾ که انسان در راه خدا به شهادت برسد این یعنی چه؟ از یکی از اصحاب و یاران سؤال می ‌کند که آیا می ‌دانید که منظور از این ﴿فِی سَبِیلِ اللّهِ﴾ چیست؟ ﴿وَ لَئِن قُتِلْتُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَوْ مُتُّمْ﴾، اگر در راه خدا شربت شهادت نوشید این راه خدا چیست؟ عرض کرد یابن رسول الله! بهتر از آن است که از شما بشنویم که شما ﴿سَبِیلِ اللّهِ﴾ را چه معنا می‌ کنید؟ حضرت فرمود این آیه در شأن ولایت علی بن ابیطالب (علیه السلام) است و اولاد معصومین اوست. او تمام سبیل خدا و راه خدا در وجود علی بن ابیطالب هست. حرکت او بیان او قول او رفتار او همه شئونات علی بن ابیطالب ﴿فِی سَبِیلِ اللّهِ﴾ است. اگر کسی در راه باشد، به شهادت برسد یا به صورت طبیعی از دنیا برود، او مشمول مغفرت و واقع می‌ شود. ◀️ سخنرانی ماه مبارک رمضان تاریخ: 1397/03/23 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
56-54. المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیه.mp3
12.14M
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 54 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی تكملة اعلم أنّ اللّه - تعالى - قد جمع فی الإنسان قوى العالم و أوجده بعد وجود الأشیاء التی جمعت فیه:(الَّذِی أَحْسَنَ كُلَّ شَیءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسٰانِ مِنْ طِینٍ)... و 77 تاریخ نشست: 1400/04/27 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
💠 حیات طیّبه 🔸 ... حضرت ابی عبدالله (علیه السلام) به دنیا خطاب می ‌کند می ‌فرماید آیا می ‌خواهی مرا بفریبی؟ «أَ بِی تَعَرَّضْتِ أَمْ إِلَی [تَشَوَّفْتِ‏] تَشَوَّقْت‏»؛ آیا آمدی مرا فریب بدهی؟ من طعمه تو باشم؟ من گول و فریب و نیرنگ تو را بخورم؟ من اهل تو نیستم، «قَدْ طَلَّقْتُكِ ثَلَاثاً لَا رَجْعَةَ فِیهَا»؛ به هیچ وجهی بین من تو ـ ای دنیا ـ آشتی و دوستی نیست! انسانی می ‌تواند در میدان جهاد اصغر بگوید: «هَیهَاتَ‏ مِنَّا الذِّلَّة» که در میدان خطاب به دنیا بگوید «إِلَیکِ عَنِّی ... أَ بِی تَعَرَّضْتِ أَمْ إِلَی [تَشَوَّفْتِ‏] تَشَوَّقْت‏»، من طعمه تو ای دنیا نیستم، من در صید تو قرار نمی ‌گیرم، بلند پرواز هستم به حدّی که قدّ دنیا به من نمی ‌رسد، ﴿إِلاّ عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ﴾،[1] این می ‌شود. 🔸 چرا ابی عبدالله به راحتی می ‌فرماید: «فَكَأَنَّ الدُّنْیا لَمْ‏ تَكُنْ‏ وَ كَأنَّ الْآخِرَةَ لَمْ تَزَل‏»[2] گویا دنیا اصلاً نبوده و همواره آخرت است، چه می ‌بیند حضرت که این گونه ندا می ‌دهد؟ محراب عبادت، ، ، ، اینهاست که انسان‌ها را می ‌سازد و چنین زندگی و حیاتی را برای انسان‌ ها به ارمغان می ‌آورد. [1] . سوره حجر، آیه40؛ سوره ص، آیه83. [2] . کامل الزیارات، للنص، ص75. ◀️ سخنرانی محرم تاریخ: 1395/07/16 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
57-55. المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیه.mp3
10.22M
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 55 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی تنبیه اعلم أنّ هذا الروح الطبی، الذی یتقوّم به البدن، مثاله جرم له نور كنار السراج و القلب له كالمسرجة و الدم الأسود الذی فی باطن القلب له كالفتیلة... و 78 تاریخ نشست: 1400/04/28 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
💠 فیض جدید 🔸 اگر ما دعای رسمی و دعای مختص داریم، این نشان از آن است که در دعاهای مختص ما مترصّد یک هستیم یک فوز و یک عنایت جدید هستیم. خدای عالم وقتی بخواهد نسبت به بندگانش از سر لطف و عنایت فوز جدیدی را به آنها عطا بفرماید راهش یا نماز است یا دعا و نیایش. ما سه روز را به عنوان عید رسمی الهی داریم: عید فطر، و عید جمعه؛ در این سه روز خدای عالم مختص دارد و این نماز مختص یک خاصی است که خدای عالم به لحاظ این و عود و به بنده، این را به او عطا فرموده است. ◀️ سخنرانی عمومی تاریخ: 1396/03/17 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
58-56. المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیه.mp3
11.68M
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 56 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی فكما أنّ السراج تارة ینطفئ من داخله كما ذكرناه و تارة بسبب من خارج كریح عاصفة؛ فكذلك الروح، تارة ینطفئ بسبب من داخل و تارة ینطفئ بسبب من خارج كالقتل... تاریخ نشست: 1400/04/29 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خردورزی 🔸 هلاکت و سقوط انسان در گرو عدم توجه به و است. امام سجاد (علیه السلام) فرمود: «مَنْ لَمْ یكُنْ عَقْلُهُ مِنْ أَكْمَلِ مَا فِیهِ كَانَ هَلَاكُهُ مِنْ أَیسَرِ مَا فِیهِ»؛[1] اگر کسی خردمندی و عقلانیت در او و بارز نباشد و جهت کامل تر وجودش را خردمندی پُر نکند، چنین انسانی به راحتی به سقوط و انحطاط کشیده می شود؛ زیرا حسّ گرایی، خیال گرایی، وهم گرایی و نظایر آن انسان را به درّه می کشاند. [1]. التفسیر المنسوب إلى الإمام الحسن العسكری علیه السلام، ص26؛ الإحتجاج علی أهل اللجاج(طبرسی)، ج‏2، ص320. ◀️ پیام موضوعی به مرکز اسلامی امام علی (علیه السلام) شهر استکهلم تاریخ: 1399/12/17 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خوانش-کتاب-المظاهر-الالهیة-فی-اسرار-العلوم-الکمالیة-جلسه-چهارم.mp3
12.58M
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 4 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی المظهر الأوّل فی الإشارة إلى عمدة مقاصد الكتاب الإلهی، التی هی الحكمة الحقّة و الغایة المطلوبة. تاریخ نشست: 1392/10/19 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5 المظاهر الإلهیة في أسرار العلوم الكمالیة.mp3
11.71M
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 5 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی فهذه ستّة أقسام من مقاصد [الكتاب] الإلهی و نحن نورد فی هذه الرسالة من مسائل الحكمة الإلهیة ما هو مطابق للأقسام الثلاثة المهمّة، التی هی بالحقیقة أركان الإیمان و أصول العرفان. هدانا اللّه و إیاكم طریق البرهان و سبیل الإیقان. و 15 تاریخ نشست: 1392/10/26 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
🔹 ادامه جلسات خوانش ملاصدرا با ارائۀ استاد ارجمند حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی ساعت 12 ظهر برگزار می شود. علاقه مندان از طریق لینک زیر می توانند در این جلسات که یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه برگزار می شود حضور یابند. https://bbb01.dte.ir/b/mft-got-ilp-p6s 🆔 @m_vaezjavadi
معنویت حقیقی.mp3
665.6K
💠 معنویت حقیقی 🔸 انسان در نشئه طبیعت است که می تواند نسبت به خودش حضور داشته باشد. «ان النفس و ما فوقها انیّات محضه و وجودات صرفه»؛ به قول جناب حکیم سهروردی اینها هستند، اینها می باشند. 🔸 آن موجودی که مادون نفس است، دار غضب است، دار مُظللم است. چقدر حکیم سهروردی عالم را دارد خوب و زیبا دارد می بیند![1] این جا عالم مُکدّر است، عالم ظلمانی است و هرگز انسان نمی تواند از این عالم بجایی برسد؛ لذا ره آورد دینی است که می خواهد انسان را در سرای رشد بدهد و با معرفت آن را بسازد. [1]. مجموعه مصنفات شیخ اشراق، ج1، ص188. ◀️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 59 تاریخ: 1400/05/03 🆔 @m_vaezjavadi