38.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ آدام اسمیت و تناقضات مکانیسم بازار!
💠 اندیشههای اسمیت در این چهارچوب خیلی منطقی میآید جلو و میگوید بهتر است دخالتی نباشد تا این سازوکار (بازار) بتواند کار خودش را انجام بدهد. بنابراین آزادی طلبی و عدم دخالت دولت، ادعا میکند که اثبات شد!
🔸 اینجا خود آدام اسمیت متوجه تناقضاتی میشود...
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اقتصاد
#درس_گفتار
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ روش شناسی امتدادی؛ روششناسی کتاب صراط
💠 به همت مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی سی و نهمین جلسه از سلسله جلسات کرسی ترویجی عرضه و نقد دیدگاه علمی با عنوان «روش شناسی امتدادی؛ روش شناسی کتاب صراط» برگزار میشود.
🔸 در این کرسی علمی سخنران و ارائه دهنده دکتر ابراهیم برزگر (عضو هیأت علمی دانشگاه طباطبایی) و ناقدین دکتر عطاءاله رفیعی آتانی (عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران)، دکتر فائز دین پرست (عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی) و دکتر سیدعلی سیدی فرد (عضو مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) و همچنین دکتر محمد اسحاقی (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران) مدیر کرسی میباشند.
🔹 زمان برگزاری این کرسی روز سه شنبه ۱۴۰۲/۰۹/۲۸ ساعت ۱۴ و محل برگزاری آن موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی میباشد. علاقهمندان جهت حضور در این جلسه به صورت مجازی میتوانند به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 https://b2n.ir/900980
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#روش_شناسی_علم
#کرسی_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب
💠 نکته مهمی که در رویکرد نظریه اعتبارات به علوم انسانی و اجتماعی وجود دارد، توجه به «سوبژکتیویسم» در علوم است. در تاریخ فلسفه اسلامی، برای اولین بار به طور منسجم و روشن علامه طباطبایی به این موضوع تفطن پیدا کردند که ذهنیت بشری در تحقیق دستهای از رویدادها که به آنها رویدادهای اجتماعی میگوییم، مدخلیت دارد. پارادایم و الگوی غالبِ اندیشه فلسفه اسلامی، نوعی عقل گرایی کلاسیک است که عقل را اصل و اساس وجود انسانی میداند و همه قوای اداراکی دیگر نظیر وهم، خیال و حس و همچنین همه ساحات عاطفی و گرایشی انسان باید تابع عقل باشد. علامه این نوع نگاه را در حیطه ادراکات حقیقی میپذیرند. اما در ادراکات اعتباری ایشان بیان میکنند که طبیعت و واقعیت تکوینی انسان اصل و محور است و ادراکات، عواطف و امیال ما تابع و طفیلی آن است؛ در اینجا زمام ذهن به دست ساحات غیر معرفتی بشر است.
📚برگرفته از کتاب «گفتارهایی در نظریه اعتبارات و نظریه اجتماعی» نوشته جمعی از اساتید؛ دکتر حسین هوشنگی، دکتر محسن جوادی، دکتر ابراهیم فیاض و دکتر سیدعلی سیدی فرد
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#بریده_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ ششمین شماره فصلنامۀ رهیافت اندیشه منتشر شد
💠 پروندههایی که در این شماره از مجله آمده است به قرار ذیل است:
🔘 سیاست، تغییر و جهانیشدن
🔘 رهایی از وابستگی ارزی؛ بهرهبرداری از ظرفیتهای داخلی و بینالمللی
🔘 فرد، خانواده و جامعه؛ از تربیت تا فرهنگ
🔘 زنان و مسائل اجتماعی پیش رو
🔘 الگوی مطلوب هماهنگی و برنامهریزی در نظام اداری
🔘 محرومیتزدایی و اشتغال
🔸 در این شماره از فصلنامۀ رهیافت اندیشه گفتوگوهایی با اساتید و کارشناسان منتشر شده است. که این اساتید عبارتند از: دکتر فریدون عباسی دوانی، دکتر محمدجواد توکلی، دکتر محمدصادق کوشکی، دکتر فاطمه قاسمپور، حجتالاسلام دکتر محسن ملکافضلی اردکانی، دکتر انسیه کتابچی، حجتالاسلام دکتر ولیالله نقیپورفر، فاطمه شجاعی، دکتر مسلم آقاییطوق، حجتالاسلام دکتر حسین بستان، دکتر سجاد مهدیزاده، حجتالاسلام دکتر حسن خیری، دکتر وحید یاوری، دکتر سیدمرتضی حسینی، دکتر روحالامین سعیدی، دکتر علی چیتسازیان، حجتالاسلام محمد داستانپور، علیرضا میرغفاری.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#مجله_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
rahyaftandisheh6.pdf
37.04M
📘 فایل PDF شمارۀ ششم نشریه رهیافت اندیشه
23.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ از جامعه شناسی چه توقعی داریم؟!
💠 جامعه شناسی در بدو تولدش، حتی همان جامعه شناسی غربی یک علم محافظه کار بود. یعنی علمی نبود که موضع اپوزیسیون یا براندازی داشته باشد.
🔸 آنجا [در غرب] جامعه شناسان میخواستند وضع [آشوبهای اجتماعی] را جمع کنند و ببینند که چه جور میشود بر بحرانها و آشفتگیها غلبه کرد؟
🔹 در کشور ما جامعه شناسی یک وضعیت برعکس داشته، در واقع جامعه شناسی ما (تقریبا) در موضع اپوزیسیون قرار دارد. بجای اینکه مسائل را حل کند و مسائل خودمان را اَدرس کند، نقش اپوزیسیون را بازی میکند.
📼 برگرفته از سخنان استاد سیدعلی سیدیفرد در برنامه ثریا در سال ۹۸
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علم_اجتماعی
#فلسفه_علم_اجتماعی
#برش_گفتاری
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ راهکارهای مسئله_محوری در پژوهشهای علوم انسانی
💠 نشست هماندیشی علمی «راهکارهای مسئله _ محوری در پژوهشهای علوم انسانی» همزمان با هفته پژوهش توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار میشود.
🔸 در این هماندیشی علمی آقایان دکتر احمد شاکری، دکتر محمود مهام و مهدی جمشیدی از اعضای هیات علمی پژوهشکدۀ فرهنگ و مطالعات اجتماعیِ این پژوهشگاه به ارائه مطلب خواهند پرداخت و دبیری علمی نشست نیز، بر عهده آقای حجتالاسلام دکتر مسعود اسماعیلی خواهد بود.
🔹 این جلسه روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه سال جاری ساعت ۱۲:۳۰ در سالن اندیشۀ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تهران برگزار میشود و علاقهمندان جهت حضور در این جلسه به صورت مجازی میتوانند به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 B2n.ir/d23258
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مقاله «بررسی استدلالی نقش عناصر اربعه به عنوان «علت مادی» در زیست شناسی گیاهی دوره اسلامی »
💠 این مقاله به قلم دکتر امیرحسین شهگلی (پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) و دکتر فائزه اسکندری نگاشته شده و در شماره دوم، از سال 12 نشریۀ فلسفه علم به چاپ رسیده است.
🔸 چکیده:
توجه به مبانی در علوم مختلف از آن جهت مهم و قابل توجه است که این مبانی حکم مبادی تصدیقی و اصول موضوعه را در علوم دارند. هدف از مقاله ی حاضر، بررسی نقش عناصر اربعه در زیست شناسی گیاهی دوره اسلامی است. فرضیه ی این پژوهش بر اصلِ علت مادی بودن عناصر اربعه تاکید دارد که برای نخستین بار بدان پرداخته و استنباط شده است. روش استفاده شده در این مقاله از نوع مطالعات تاریخی با رویکرد تحلیلی است که در نوع خود بی نظیر است. یافته های بدست آمده از بررسی منابع اصیل تاریخی نشان می دهد که عناصر اربعه در دو عرصه نبات شناسی اعم از زیست شناسی نبات و احوال نباتات وجود دارد. از آنجا که چهار عنصر در یک نبات حضور دارند و هر یک از وظیفه ی خاصی برخوردار هستند، بررسی چگونگی تحلیل قوای نبات به چهار عنصر آّب، خاک، هوا و آتش که دارای کیفیت چهارگانه ی تری، خشکی، گرمی و سردی هستند، امری ضروری است. همچنین علت تفاوت ها و اختلافات در نباتات نیز به تفاوت ترکیب عناصر اربعه در آنها بازمی گردد و احوال و اجزای نباتات نیز بر مبنای نظام چهار عنصری تبیین می شوند.
📝فایل pdf مقاله: B2n.ir/r08573
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_زیست_شناسی
#تاریخ_علم_دوره_اسلامی
#مقاله
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ برای پاسخ به سوالات مهم بشر، باید سراغ فلسفه و متافیزیک و دین رفت
💠 پروفسور مهدی گلشنی استاد ممتاز فیزیک و مؤسس رشته فلسفه علم دانشگاه شریف امروز در پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: زمانی که تمدن اسلامی آغاز شد تفکر حاکم بر تمدن اسلامی جهان بینی اسلامی بود و همه مفروضات منطبق بر اسلام بود. کتاب کوچکی در کمبریج خریدم که مکاتباتی با اسقف بود. در یکی از نامههای این کتاب مکاتبات با نیوتن بود که سر نخ علم جدید به حساب میآمد. در این نامه میگوید امیدوارم این کتاب باعث نزدیکی بندگان به خدا باشد. تفکر در آن عصر چنین بود. اما در عرض دویست سال با حاکمیت پوزیتیویسم بر غرب این مساله از بین رفت.
🔸 وی در ادامه افزود: این سوالات که چطور ما میتوانیم جهان را بفهمیم و با زبان ریاضی بیان کنیم، چرا این قوانین فعلی بر جهان حاکم است و چرا قوانین دیگر بر جهان حکومت نمیکند، پاسخ این سوالات را علم نمیتواند بیان کند. جواب این سوالات را بسیاری از اساتید علوم امروز، تنها کار دین میدانند.
🔹 دکتر گلشنی همچنین گفت:باید در شناساندن بزرگان تمدن اسلامی به نسل جدید به صورت جدی تری تلاش کنیم. یکی از چیزهایی که غفلت شده آشنایی محیط ما با تمدن اسلامی است. محیط جامعه ما سعدی و ابوریحان را نمیشناسد. ما زمانی که در دبیرستان بودیم، مقداری گلستان خوانده بودیم. به نظر من شناخت تمدن اسلامی خیلی مهم است.
📝 متن کامل : B2n.ir/a23670
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#متافیزیک
#فلسفه_فیزیک
#گزارش
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ عبدالرحمن بن محمد بن خلدون
💠 عبدالرحمن بن محمد بن خلدون(۷۳۲-۸۰۸ ق) معروف به «ابن خلدون»، تاریخنگار، جامعهشناس، اندیشمند و سیاستمدار مسلمان در قرن هشتم قمری است. وی را از پیشگامان علم جامعهشناسی و تاریخنگاری به شیوه علمی میدانند.
🔸 تحلیلهای جامعهشناسی او در مقدمه اثر تاریخیاش با نام «العبر» که به «مقدمه ابن خلدون» شهرت یافته، در دو سده اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. و اهمیت او به عنوان فیلسوف «تاریخ علم»، و استاد علم رفتار انسانی تنها در این اواخر اکتشاف شده است.
🔹 ابن خلدون از خاندانی با اصالت یمنی است. وی در تونس به دنیا آمد و در آنجا علوم دینی و فلسفی را آموخت. پس از آن به مغرب و سپس الجزایر و آندلس (اسپانیا) رفت. او در ضمن سفرها در قاهره اقامت گزید و مدتی در دانشگاه الازهر به درس گفتن پرداخت و در همین شهر از دنیا رفت.
🔸 او در ریاضیات و علم کلام و ما بعد الطبیعه نیز کتابهایی تالیف کرده، ولی بزرگترین کار وی، همان اثر تاریخی اوست. این اثر، کتاب العبر، و دیوان المبتدا و الخبر، فی التاریخ الهرب و العجم والبربر، و من عاصر هم من ذوی السلطان الاکبر، علاوه بر آنکه مشتمل بر تاریخ معتبری دربارۀ شمال آفریقاست، با یک مقدمه آغاز میشود که عمدۀ شهرت ابن خلدون از طریق همین مقدمه فراهم آمده است.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_دوره_اسلامی
#معرفی_دانشمندان
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ فلسفه علم نتوانست جایگاه مطلوب خود را پیدا کند!
💠 حجت الاسلام حمید پارسانیا در آئین نکوداشت مقام علمی دکتر مهدی گلشنی که با حضور شخصیتهای برجسته دانشگاهی و پژوهشی در پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار شد، گفت: فلسفه علم نتوانست جایگاه مطلوب خودش را در علوم پایه و فنی مهندسی پیدا کند. ادبیات فلسفه علم از دهه هفتاد [میلادی] به بعد در غرب شکل گرفت. ایران، با دو دهه تأخیر وارد این حوزه شد. ولی با دغدغه دکتر گلشنی این ادبیات که لایههای عمیق علم مدرن بود وارد دانشگاه ایران شد تا شناخت خوبی به هویت علم داشته باشیم.
🔸 بحث حکمت پژوهی باید دنبال شود گرچه با دویست سال تأخیر این مسیر را رفتیم و از آغاز مواجهه واژگونه با آن روبرو شدیم. علوم ما با حکمت تجانس داشته و حکمت رایجی که قدرت گرفت مشاء و اشراق بود. همچنین حکمت متعالیه که امتزاج جدیدی بود، دویست سال طول کشید. زمانی که شناخته شد باید الزامات خودش را به علم نشان میداد ولی ما نتوانستیم آن را خوب نمایان کنیم و تأخیر بین حوزه علم و حکمت وجود دارد.
📝 متن کامل : B2n.ir/b25576
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#گزارش
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience