✅ «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی»
💠 نهمین جلسه از سلسله نشستهای جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با مشارکت مرکز ملی مطالعات و سنجش دین داری و انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه قم برگزار گردید.
🔸 در این نشست که «جلسه پایانی جامعه شناسی دین از دیدگاه فارابی» بود، حجتالاسلام حمید پارسانیا به ادامه موضوع پرداختند.
🎙 فایل صوتی جلسه
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#جامعه_شناسی_دین
#درس_گفتار
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
جامعه شناسی دین از دیدگاه فارابی 9.mp3
17.75M
🎙نهمین از سلسله نشستهای جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان و آخرین جلسه «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی»
❇️ استاد: حجتالاسلام دکتر حمید پارسانیا
.
✅ مسائل اگزیستانسیالیستی در فلسفه اسلامی
💠 مجمع عالی حکمت اسلامی نشستی علمی با عنوان «مسائل اگزیستانسیالیستی در فلسفه اسلامی» به صورت حضوری و مجازی برگزار میکند.
🔸 ارائه دهندگان این نشست حجتالاسلام دکتر محسن قمی و حجتالاسلام دکتر محمود نمازی میباشند، همچنین دکتر ذوالفقار ناصری دبیر علمی این نشست خواهند بود.
🔹 زمان برگزراری این جلسه روز پنج شنبه،۱۴۰۲/۱۲/۱۷، ساعت ۱۰ تا ۱۲ و محل برگزاری آن دفتر مجمع عالی حکمت اسلامی واقع در قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۱۰، کوچه دوم میباشد.
💻 علاقهمندان جهت شرکت در این نشست به صورت مجازی میتواندد به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 http://hekmateislami.com/live
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_غرب
#فلسفه_اسلامی
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
14.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ علم فعلی از موضع بیطرفی خارج شده و موضع ضد دین گرفته است!
💠 مثلا گفتند ما نمیتوانیم هدف عالم طبیعت را بفهمیم، پس عالم هدف ندارد. من آمدم گفتم حداکثر چیزی که شما میتوانید بگویید این است که هدف عالم را نفهمیدم، نمیتوانید بگویید هدف ندارد.
🔸 مشکلی که در علم فعلی میبینم، [اینست] که وقتی الحادش را داخل علم کرده، این را به اسم علم میفروشد!
🔹 علم دینی نمیآید بساط علم فعلی را به هم بزند، ما نمیخواهیم [علم] غرب را دور برزیم.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#علم_دینی
#بریده_گفتار
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ کتاب « تأملاتی در یقین و یقینیّات »
💠 این کتاب مجموعه گفتگوهایی است که میان حججالاسلام: حاج شیخ محمدحسن وکیلی و حاج شیخ محمدتقی سبحانی شکل گرفته و به همت شیخ مجتبی کرامتی تدوین شده و توسط موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام به چاپ رسیده است و به بررسی انتقادهایی که به فلسفهٔ اسلامی وارد شده میپردازد.
🔸 از زمان ورود فلسفه به جهان اسلام جریانها و شخصیتهای متعددی با سلایق و دغدغههای گوناگون به مخالفت با آن برخاستند. حوزههای علمیۀ شیعه نیز –علیالخصوص در چندقرن اخیر- خالی از این گرایشات نبوده؛ اما در این میان کسی که به مخالفت با علم منطق پرداخته باشد و رأساً ارزش علم حصولی و یقین حاصل از آن را انکار کرده باشد به چشم نمیخورد مگر در جریانی که در قرن اخیر در حوزهٔ علمیهٔ خراسان شکل گرفت و مؤسس آن هرگونه برهان و علم حصولی را ضلالت مینامید.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ میان فلسفه و کلام: بحثی در آراء طبیعی فخر رازی
💠 این مقاله به قلم دکتر حسین معصومی همدانی نگاشته شده و در شمارۀ هفتم فصلنامه علوم انسانی معارف به چاپ رسیده است.
🔸 فخر رازی همواره شخصیتی بحث برانگیز بوده و از همان روزگار زندیگش آراء مختلف و مخالفی درباره او اظهار شده است. شخصیت جدلی و بحاث او باعث شده است که لقب «امام المشککین» به او داده شود، و این لقب به قدری جا افتاده است که بسیاری همین امروز هم هنری جز « تشکیک برای تشکیک» در نوشتههای فراوان و پراکندۀ او نمیبینند. نوسان او میان آراء مختلف، وفور آراء متباین در آثار او، پرداختن او به کلام و فلسفه در آن واحد - درکنار مشغلههای فکری و اجتماعی دیگرش- و دشواری استخراج یک نظام منسجم از آثار او، سبب شده ات که به او به چشم شخصیتی نگریسته شود که از هیچ زمینۀ فکر محکمی برخوردار نیست...
📝 فایل PDF مقاله : B2n.ir/g03827
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه
#تاریخ_علم
#مقاله
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ نشست « ابعاد مسئله شرّ در اروپای امروز »
💠 اولین پیشنشست از دوازدهمین همایش بینالمللی فلسفۀ دین معاصر بهصورت مجازی برگزار خواهد شد.
🔸 در این نشست، دکتر محمد لگنهاوزن به ارائه سخنرانی با موضوع «ابعاد مسئله شرّ در اروپای امروز»خواهند پرداخت و دبیر علمی این نشست را دکتر محمدعلی مبینی برعهده خواهند داشت.
🔹این نشست روز ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ از ساعت ۱۹ تا ۲۱ برگزار خواهد شد و علاقهمندان میتوانند برای حضور در این جلسه به صورت مجازی به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 meet.google.com/kjd-qumj-xri
🔸 لازم به ذکر است که دوازدهمین همایش بینالمللی فلسفۀ دین معاصر با موضوع «مسئلۀ شرّ در اندیشۀ جدید و اسلامی» ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_غرب
#فلسفه_اسلامی
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ دگرگونی بنيادی فلسفه يونان در برخورد با شيوه انديشه اسلامی
💠 این کتاب اثر دكتر عبدالجواد فلاطوری است كه توسط سيد محمدباقر تلغریزاده ترجمه شده و ويراستاری علمی آن را دكتر بهمن پازوكی به انجام رسانیده اند و به همت انتشارات امیرکبیر به چاپ رسیده است.
🔸 كتاب «دگرگونی بنيادي فلسفه يونان در برخورد با شيوه انديشه اسلامي» رساله درجه استادی مرحوم استاد دكتر عبدالجواد فلاطوري است كه در سال 1973 ميلادي براي احراز مقام استادي تسليم دانشكده فلسفه دانشگاه كلن آلمان شده است.
🔹 موضوع اين رساله، بررسی و ريشهيابی علل دگرگونی فلسفه يونانی پس از ورود آن به عالم اسلامی است. در اين رساله كوشش شده است تا با مبنا قرار دادن موارد عينی در فلسفه اسلامي كه همگی از جمله مصاديق دگرگردانی فلسفه يونانی است، زمينه پيدايش آنها را ريشهيابی كرده و راه را براي توصيفی مبتني بر تاريخ سير تحول فلسفه اسلامی هموار كند.
🔸 از نظر نويسنده اين كتاب، فلسفه اسلامي حاصل برخورد دو جهانبينی از اساس متفاوت، يعنی جهانبينی حاكم بر فلسفه و علوم يونانی و جهانبينی قرآني است. آنچه از برخورد اين دو جهانبينی بهوجود آمد فلسفهای بود كه اگر چه در صورت بيشتر يونانی به نظر میرسید ولي در محتوا دینی بود.
📚 معرفی کتاب : B2n.ir/k52604
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ گزارشی از نشست «دوگانگی مفاهیم و گزارههای اعتباری از منظر مرحوم علامه طباطبایی
💠 این نشست علمی در تاریخ هشتم اسفندماه 1402 در شعبۀ قم موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و با حضور حجتالاسلام و المسلمین کرمانشاهانی برگزار گردید و موارد زیر مطرح شد:
🔸 بر اساس تعریف علامه طباطبایی، اعتبارات عملی ذیل دو سنخ مجاز قرار میگیرند: 1- اسناد حد و تعریف شئای به شئ دیگر؛ 2- اسناد حکم یک شئ به شئ دیگر.
🔹 علامه (ره) در طرح نظریۀ اعتباریات از «مجاز در اسناد» استفاده میکند و با مجاز در اطلاق لغوی کاری ندارد. ویژگی مجاز در اسناد آن است که بدون اینکه تصرفی در محمول انجام شود، مصداق فرد ادعایی محمول قرار داده شود.
🔸 بنابراین در این نوع از مجاز، موضوع و محمول هر دو مفاهیم حقیقی و معرفتزا هستند ولی پیوند میان آنها اعتباری است. بنابراین، تعریف ایشان از اعتبارات عملی، تصورات و مفاهیم عملی را توضیح نمیدهد.
🔹 صرف تصرف قوۀ واهمه باعث نمیشود که یک مفهوم از سرشت معرفتزای خود خالی شود و تنها ناظر به مقام عمل باشد. بنابراین برای تصویر مفاهیم عملی باید نکتهای دیگر افزود و آن اینکه برخی از مفاهیم مرکب بوده و حاصل گزارههایی هستند که از قبل ادراک شدهاند و سپس شکل مفهومی به خود گرفتهاند.
📝 متن کامل گزارش : B2n.ir/d75964
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#گزارش
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ دوره جامع فلسفه اسلامی
💠 مدرسه جامع حکمةالرضا (ع) تحت اشراف استاد سید یدالله یزدانپناه دوره جامع «فلسفه اسلامی» ویژه دانشجویان برگزار میکند.
🔸 محوریت این دوره، آثار ملاصدرا، علامهطباطبایی، ابنسینا و شهابالدین سهروردی به همراه مطالعات منطق، تاریخِفلسفه، فلسفهٔفلسفه و فلسفهٔعلم خواهد بود.
🔹 برگزاری جلسات در پنجشنبهٔ هرهفته، متناسب با وقت دانشجویان خواهد بود. همچنینشرکت در این دوره، هزینهای ندارد و علاقهمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام میتوانند به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 digiform.ir/hekmatoreza
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#رویداد_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ پرونده مناظرات علمی؛ علامه طباطبایی و استاد مهدی حائری (۴)
💠 موضوع: قضیه و علم تصدیقی (پاسخ استاد مهدی حائری به مقالۀ « موجبۀ سالبة المحمول چيست؟» علامه طباطبايی)
🔸 توضيح نظريۀ معظم له اين است که چون پيوسته ادراک تصديقی تام بالفعل، که عبارت از يک قضيۀ سازمان يافته است از مجموعۀ تصورات ثلاثه و پس از حصول اين تصورات به دست مي آيد، پس هر واحد تصديقی تام بالفعل طبيعتاً بايد تنها مشتمل بر اين تصورات ثلاثه باشد که عبارت است از ادراک تصوری موضوع و ادراک تصوری نسبت حکميه، و هيچ واحد تصديقي تام بالفعل که عيناً مدلول قضيه است نمیتواند اين قاعده منطقی را نقض کند و به جای تصورات ثلاثه و از تصديق و تصور به دست آيد.
🔹 تنها تصورات ثلاثه است که مي تواند ارکان نهادی و بنيادی قضيه و يک واحد تصديقی را تشکيل دهد و اگر چنين باشد که بايد اين قاعدۀ تصور و تصديق يا تقسيم علم را به دوگونگی تصور و تصديق رعايت کنيم، ديگر هرگز نمیتوانيم قضيۀ واحدی را، که يک واحد تصديقی است به صورت «موجبۀ سالبة المحمول» بپذيريم؛ زيرا قضيۀ موجبۀ سالبة المحمول به معنای تصديقی است که فرضاً از يک ادراک تصوری موضوع و يک ادراک تصديقی محمول تشکيل يافته، و هيچ واحد تصديقی تام فعلی ممکن نيست از يک رکن تصوری و يک رکن تصديقی تام بالفعل تشکيل يابد، و اين گونه ترکيب خود نقض قاعدۀ تصور و تصديق است که مقابل يکديگرند، زيرا...
📝متن مقاله:
🌐 B2n.ir/philoscience-891
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#مناظرات_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ پیش نشست کنفرانس « فلسفه تکنولوژی اسلامی »
💠 کمیته فلسفه اسلامی اتحادیه الهیات کشور با همکاری سایر مراکز علمی پیش نشست مجازی کنفرانس بینالمللی فلسفه تکنولوژی اسلامی را برگزار میکند:
🔸 سخنرانان این نشست علمی عبارتند از:
🔘 پروفسور مارک د وریس
( استاد الهیات دانشگاه فناوری دلفت هلند )
🔘 آیتالله سیدمحمدمهدی میرباقری
( رئیس فرهنگستان علوم اسلامی )
🔘 دکتر مهدی گلشنی
(استاد ممتاز فیزیک و فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف)
🔘 دکتر سعید نظری توکلی
( استاد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران )
🔘 پروفسور عمر العبیدی
( استاد دانشگاه جورج میسون ویریجینا )
🔘 دکتر عبدالمجید مبلغی
( رئیس پژوهشکده تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی )
🔘 پروفسور نورین هرتسفلد
( استاد الهیات و علوم کامپیوتر کالج سنت بندیکت و دانشگاه سنت جانز آمریکا )
🔘 دکتر احمد شهگلی
( مدیر گروه فلسفه اسلامی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران )
🔘 پروفسور محمد ممتاز علی
( استاد فلسفه اسلامی دانشگاه بینالمللی اسلامی مالزی )
🔹 زمان نشست: پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲، ساعت ۱۸:۰۰ الی ۲۱:۰۰
🔸 لینک حضور:
https://www.skyroom.online/ch/csir.ut/ut
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_تکنولوژی
#مطالعات_فناوری
#نشست_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience