#تاریخ
#گردانندگان_سقیفه
📖قسمت چهارم
🔰پی ریزی کودتای سقیفه در زمان حیات رسول خدا (ص)
⚠️دلیلی دیگر بر کودتا بودن سقیفه ، این است که ؛ وقتی عمر (خلیفه دوم) بدست ابولولو ، مضروب شد ، چون سالم و ابوعبیده ، در آن زمان از دنیا رفته بودند ، عمر بن خطاب ، شورای خلافت را طوری ترتیب داد که عثمان برای خلیفه شدن رای بیاورد.
🔻از این واقعه ی زیر ، روشن می شود که در زمان حیات عمر ، خلیفه ی سوم تعیین شده بود :
ابن سعد (صاحب طبقات) از سعید بن عاص اموی نقل می کند : که او از عمر (خلیفه ی دوم) ، زمینی را در کنار خانه ی خود می خواست تا خانه اش را وسعت دهد ؛ چون عمر در مورد بعضی افراد چنین بخشش هایی می کرد.
👈عمر (خلیفه دوم) به او گفت ، پس از نماز صبح بیا تا کارَت را انجام دهم.
سعید ، به دستور خلیفه ، پس از نماز صبح به نزد او رفت و با او به طرف آن زمین رفتند.خلیفه عمر ، با پای خود ، روی زمین ، خطّی کشید و گفت : این هم مال تو .
سعید بن عاص می گوید : گفتم یا امیر... من عیالوارم ، قدری بیشتر بده❗️
عمر گفت : اینک این زمین تو را بس است ، ولی رازی به تو می گویم ، پیش خود نگهدار . بعد از من کسی روی کار می آید که با تو صله ی رحم می کند و حاجتت را برآورده می سازد❗️
🔻سعید گوید : در طول خلافت عمر بن خطاب صبر کردم تا اینکه بعد از فوت او ، عثمان به حکومت رسید و او همچنان که عمر گفته بود ، با من صله ی رحم کرد و خواسته ام را برآورد.
✍از این روایت روشن می شود که خلیفه دوم ، با نقشه ای که برای زمان بعد از خود کشیده بود ، می دانست که خویشاوند سعید اموی یعنی عثمان به خلافت خواهد رسید.
(✍در ادامه بیشتر توضیح داده می شود.)
📚سقیفه ص ۳۱
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @maaref_dini
#تاریخ
#گردانندگان_سقیفه
📖قسمت پایانی
🔰پی ریزی کودتای سقیفه در زمان حیات رسول خدا (ص)
⚠️دلیلی دیگر بر کودتا بودن سقیفه ، این است که ؛ خلیفه ی دوم در نظر داشت بعد از عثمان ، (عبدالرحمن بن عوف) و پس از او (معاویه) به حکومت برسد.
دلیل این مطلب آن است که در سال 《عام الرُّعاف》 عثمان به بیماری خون دماغ مبتلا گردید و مشرف به مرگ شد.پنهانی ، در نامه ای ، (عبد الرحمن بن عوف) را برای خلافت پس از خود ، تعیین کرد.
👈عبدالرحمن _چون در جریان خلافت عثمان و خلفای قبلی _ خیلی تلاش کرده بود ، از این کار ، بسیار ناراحت شد و گفت : 《من او را آشکارا خلیفه کردم ، ولی او پنهانی خلافت مرا می نویسد》
🔻بدین سبب بین آن دو ، دشمنی شدید ایجاد شد و نفرین امام علی (ع) درباره آنها مستجاب گردید ، زیرا حضرت فرموده بود: 《خداوند ، بین شما اختلاف بیندازد.》
🔻امام علی (ع) نیز در همان روز که( عبد الرحمن بن عوف) با عثمان بیعت کرد و موجب خلافت او شد ، به او فرمود : 《واللهِ ما ولّیت عثمان الا لیردّ الامر الیک》: بخدا قسم ، تو عثمان را به خلافت نرساندی مگر که (روزی) او نیز خلافت را به تو باز سپارد.
⚠️عثمان از آن بیماری شفا یافت و عبدالرحمن در زمان خلافت عثمان وفات کرد.
✍اصولا (عمر بن خطاب) می خواست ، خلافت در قریش باشد ولی به بنی هاشم نرسد. و او و یارانش نیز نمی خواستند که بنی هاشم به حکومت برسد.
📚سقیفه ص ۳۴
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @maaref_dini
#اعتقادات
❌ چرا تمامی احادیث ائمه (ع) ، سندی واحد دارند و احادیث آنها با هم از یک ریشه بر خاسته و از یک یگانگی کاملی با هم بر خوردارند⁉️
🔆 زیرا دوازده امامِ اهل البیت (ع) ، احادیث و حکم مسائل را از کتاب امام علی بن ابی طالب (ع) که نام آن《جامعه》بود ، نقل می کردند که گاهی اوقات در متن حدیث به کتاب امام علی (ع) تصریح می شد و گاهی نیز همین حکم را بدون اینکه نامی از کتاب امام علی (ع) ببرند ، بیان می داشتند.
🔻در امالی شیخ طوسی و بصائر الدرجات و.. آمده است :
( احمد بن محمد علی ) فرزند امام باقر (ع) از پدران بزرگوار خود روایت کرده است :
رسول خدا (ص) به حضرت علی (ع) فرمود : 《آنچه که می گویم ، بنویس》
حضرت علی (ع) پرسید : ای رسول خدا ، از آن می ترسی که فراموش کنم؟
فرمود :《فراموش نمی کنی و از این جهت بر تو بیمی ندارم. من از خدا خواسته ام که این علوم را در حافظه ات ، حفظ نماید و دچار فراموشی ات نفرماید.بلکه برای شرکایت [ در امر امامت ] بنویس.》
حضرت علی (ع) پرسید: ای پیغمبر خدا ، شرکای من چه کسانی هستند؟
رسول خدا (ص) جواب داد : 《امامانی از نسل تو هستند که به برکت آنها ، باران رحمت بر امّتم می بارد و بواسطه ی آنها دعایشان مستجاب می شود و به یُمن وجود آنهاست که خدا بلا ها و آفات را از امّتم بر طرف می گرداند و به خاطر آنها رحمت الهی از آسمان نازل می شود.》
آنگاه با انگشت مبارک خود ، به امام حسن (ع) اشاره نمود و فرمود : 《این نخستین آنهاست》
سپس اشاره به امام حسین (ع) کرد و فرمود : 《امامان از نسل او می باشند》
🔻ابو بصیر خدمت امام صادق رسید و از کتاب《جامعه》سوال کرد و امام فرمود : صحیفه ای به درازای هفتاد ذراع و به املای پیامبر (ص) است که همه ی مطالب آن یک به یک ، از دو لب مبارک ایشان بیرون آمده و علی (ع) آن را به خط خود نوشته است.《در آن صحیفه از هر حلال و حرامی و از هر آنچه که مردم به آن نیاز داشته و دارند ، سخن آمده است حتی دیه ی یک خراش سطحی بر پوست بدن》
آنگاه امام از ابوبصیر اجازه گرفت و بر شانه اش فشاری وارد کرد و فرمود :《حتی دیه ی این را !!》.
🔻این کتاب دست به دست ، بعد از شهادت هر امام ، به امام دیگر می رسید یعنی در حال حیات هر امام وصیت می شد که به امام بعدی برسد.
به همین علت است که امام صادق (ع) فرمود :
حدیث من ، حدیث پدرم می باشد و حدیث پدرم ، حدیث جدّم. و حدیث جدّم ، همان حدیث حسین است و حدیث حسین ، حدیث حسن است و حدیث حسن ، حدیث امیرالمومنین _ است و حدیث ایشان _ حدیث رسول خدا و حدیث رسول خدا ، سخن خدای عزّ وجلّ می باشد.
🔻و در حدیثی دیگر ، امام صادق (ع) به (حفص بن بختری) فرمود : 《آنچه از من شنیده ای ، می توانی آن را از جانب پدرم روایت کنی و آنچه را که از من شنیده ای ، مُجازی تا از جانب رسول خدا (ص) روایت کنی》.
✍ بدین طریق امام اهل بیت ، امت اسلامی را آگاه می کردند که وارثان پیغمبر در علوم و معارف اسلامی هستند و این علوم را امام علی (ع) به خط خود و املاء رسول خدا (ص) در کتابی ویژه ، مدوّن ساخته است.
📖 ولایت علی (ع) در قرآن و سنت ص ۱۵۷ الی ۱۷۳
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @maaref_dini
🔴#اخلاص_در_عمل
🔺️شهید مطهری:
من هشت سال نزد مرحوم آقاي بروجردي ( اعلي الله مقامه ) درس خوانده بودم و حقيقتا به شخص ايشان اعتقاد داشتم .
🔶️در همين كسالت قلبي كه ايشان پيدا كرده بودند كه منتهي به فوت ايشان شد ظاهرا سه چهار روز هم بيشتر طول نكشيد.
🔷️گفتند يك روزي ايشان در همان حال ، خيلي متأثر بود و گفت كه من خيلي ناراحتم از اينكه كاري نكردهام و ميروم . آنهايي كه دور و بري هستند خيال ميكنند در اين مسائل هم تملق گفتن خيلي خوب است.
🔺️[ ميگويند ] اي آقا ، شما چه ميفرماييد ؟
🔺️شما الحمدلله اينهمه توفيق پيدا كرديد ،
🔺️اينهمه خدمتها كه شما كرديد كي [ كرده ] ؟ !
🔺️اي كاش ما هم مثل شما بوديم .
🔺️شما كه الحمدلله كارهايي كه كرديد خيلي درخشان است .
🔷️ايشان اعتنا نكرد به اين حرفها و در جواب آنها اين جمله را كه حديث است گفت :
❌ " « خلص العمل فان الناقد بصير بصير» " ( ۱ )
يعني عمل را خالص بگردان كه آن كه نقد
ميكند، و عمل را در محك ميگذارد ، او خيلي آگاه و بيناست .
📚 ۱. بحار ، ج / ۱۳ ص ۴۳۱ [ با اندكي اختلاف ] .
📚کتاب معاد . شهید مطهری
@taghriraterozaneh
#حدیث
🔹قال أبوجعفر (علیه السلام) :
آلُ محمد علیهم السلام أبواب الله و سبیلُه و الدّعاة إلی الجَنّة والقادة إلیها و الأدلّاء علیها إلی یوم القیامة
🔻 #امام_محمد باقر (ع) فرمودند:
خاندان پیامبر اکرم درهایی هستند به سوی پروردگار و راه رسیدن به او هستند و دعوت کنندگان به سوی بهشت میباشند و بندگان را تا روز قیامت به سوی آن راهبری و راهنمایی می نمایند.
📚بحار الانوار ج۲ ص۱۰۴
📲 @maaref_dini
#احکام_شرعی
#کم_فروشی
💢 مسأله. کم فروشی از گناهان کبیره است، بنابراین اگر معمار یا پیمانکار، قرار داد بسته تا آهن۱۴ استفاده کند، ولی آهن ۱۲ به کار بگیرد، مرتکب کار حرامی شده است.
📚رساله آموزشی، ج ۲، ص ۳۳
@jameatolahkam
#تاریخ
🔰 بررسی جوّ سیاسی_اجتماعی دوران امام حسن (ع)
📖 قسمت اول
❌سرّ چهل سالگی ها....⁉️
▪️سی سال از از رحلت نبیّ اکرم (ص) و چهل سال از آغاز حکومت اسلامی آخرین فرستاده ی خدا (ص) گذشته بود که با امام حسن (ص) به عنوان خلیفه ی مسلمین بیعت شد.
تنها پنج سال بود که خلافت پیامبر (ص) در جایگاه حقیقی خویش ، قرار گرفته بود که تمام دستگاه ابلیس به کار افتاد تا جامعه اسلامی را از درون خویش به سویی ببرد که حکومت اسلامی ، در همان مجرای انحرافی سابق خویش به جریان افتد.
⚠️چه سرّی در این چهل سالگی هاست ؟! چرا در چهل سالگی حکومت اسلامی پیامبر (ص) ، با تهی ساختن جامعه ی دینی از درون خویش ، می کوشند که حجّت خدا را به پذیرش صلح با طاغوت وادارند ، تا به بهانه ی یک مطالبه ی عمومی ، خلیفه به حق مسلمانان که کسی جز او شایستگی چنین ولایتی را ندارد ، با پای خویش از صحنه حاکمیت سیاسی کنار رود؟!
▪️بدون تردید مردم سال چهلم هجری ، اگرچه در یک جامعه اسلامی تربیت یافته بودند ، اما تربیتشان متاثر از حدود سه دهه تلاش موثر برای انحراف صراط مستقیم نبوی (ص) بود.
▪️رفتار جامعه ی شیعه از آن روز در ماجرای صلح و عدم همراهی شان با حجت خدا در مصاف با جبهه شیطان و وادار ساختن او به کنار آمدن با معاویه ، همه ناشی از تحوّلی بود که در اندیشه های بنیادی آنان رخ داده بود.
اگرچه همه گی عنوان مسلمانی و یا تشیّع را یدک می کشیدند اما چنان دلباخته ی دنیا و اسیر رفاه طلبی خویش بودند که با فراموشی تمام آن آرمان های نخستینی که به خاطر آنها در کنار خاتم رسولان (ع) مجاهدت می کردند ، دیگر برایشان تفاوت چندانی نمی کرد که شجره ی ملعونه ی بنی امیّه بر مسند حکومت نشسته یا خاندان بی بدیل پیامبر (ص)❗️
👈جز با تحریف پیامبر (ص) که بنیان گذار حکومت اسلام است‼️
نمی شود همچنان اسم او را آورد و شعار های او را داد ولی به عکس او عمل کرد.... .
#تاریخ_امام_حسن(ع)
📚پس از ۴۰ سال ص ۱۰
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @maaref_dini
✅ بیانات استاد فاطمی نیا در مورد شخصیت علامه عسکری
🔸استاد فاطمی نیا: علامه عسکری محققی بود بی بدیل.
کتب ایشان فوق العاده تحقیقی است و اصلا #نظیر ندارد.
🔸ایشان یک وقتی به من فرمودند من صد وپنجاه صحابی ساختگی در تاریخ اسلام کشف کردم آب از آب تکان نخورد.
⚠️ولی طه حسین وجود امرؤ القیس را تکذیب کرد شد عمید الادب العربی!
👈جای تاسف است واقعا ببینید استعمار دارد چکار می کند.
ظهور استعمار فقط به این نیست که یک جوان را گمراه کند ، استعمار به اشکال مختلف ظهور و بروز دارد.
✅مطالب درباره علامه عسکری🔰
http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695