#تاریخ
✔️اثر بخشی سریع حرکت امام حسین (ع)
☑️قسمت چهارم
🔰 شهر کوفه ، در پشیمانی می سوخت
⚠️پشیمانی همه گیر بود و هرکس به نوعی ، اظهار پشیمانی کرده ، یا خود را از این گناه _ به شهادت رساندن امام حسین (ع) _ تبرئه می کرد.شهر کوفه ، در پشیمانی می سوخت.
▪️یک فرمانده لشکر می گفت : خدا به مردم این شهر ، خیر ندهد و هرگز به راه راستی ، راه نیابند❗️آیا به شگفت نمی آیید که ما همراه علی بن ابی طالب و فرزندش پنج سال با آل ابی سفیان جنگیدیم ، سپس با آل معاویه و فرزند سمیّه زنا کار ، تجاوزکارانه بر سر پدرش ، بهترین مردم روی زمین فروریختیم.چه گمراهی‼️
مثلا به یک سرباز می گفتند : تو در کشتن فلانی شرکت داشتی⁉️
او به سختی از خود دفاع می کرد و می گفت : من او را نکشته ام❗️من تنها اسب او را به تیر زده ام❗️
😱 این پشیمانی شِمر را هم گرفته بود.او صبح ها به مسجد کوفه می آمد و نماز می خواند و هر روز می گفت : خدایا مرا بیامرز❗️
مردمی که این دعا را می شنیدند ، می گفتند : مگر ممکن است خدا تو را بیامرزد⁉️ تو در کشتن حسین همراهی کرده ای‼️
شمر می گفت : ما چاره ای نداشتیم ، باید از اُمَرای خود اطاعت می کردیم وگرنه از چهارپایان کمتر بودیم.
( ✍ البته این کار شمر ، در دوران قدرت بنی امیّه بود و هنوز از قیام مختار خبری نبود ، بنابراین او از امنیت جانی برخوردار بود.)
📚 معلم درس محبت ص ۴۹
🔗جهت پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @maaref_dini
#تفسیر_آیات
🔰الرحمن الرحیم
🔻《رحمان و رحیم》 هر دو از ریشه رحمت گرفته شده اما از دو بعد متفاوت است .《رحمان》نشان دهنده سعه دایره رحمت الهی است اما《رحیم》نشان دهنده ثبات و دوام رحمت الهی است و هیچ وقت این رحمت زائل نمی شود.
🔻وقتی خدا را با رحمانیت ستایش میکنیم در حقیقت میگوئیم که خداوند رحمتش شامل همه موجودات عالم است ، اما این رحمت موقت است و محدود به همین دنیا است.و زمانی که بگوئیم «الرحیم» خدا را با صفت رحیم ستایش کنیم ، در حقیقت اشاره میکنیم به نوع خاص از رحمت پروردگار و آن رحمت مخصوص مؤمنین است که عبارتست از هدایت خاص از مغفرت، از پاداش نیکوی کارها، از رضا و رضوان که مخصوص مؤمنین است، اما این رحمت اگرچه دامنهاش محدود است اما همیشگی است.
📖تفسیر سوره حمد_آیت الله خامنه ای
📲 @maaref_dini
#حدیث
#امام_حسین (ع)
🔰قالَ الحُسين (ع) : لايَكمُل العَقلُ إلا بإتباع الحَق
🔻حضرت اباعبدالله الحسين (ع) فرمودند:
عقل انسان با هيچ وسيله اي كامل نميشود مگر بوسيله ي تبعيت كردن از حق.
📚بحار الانوار ج۷۵ ص۱۲۷
📲 @maaref_dini
#اخلاق
🔰مجهول ماندن قدر حضرت زهرا س
🔻شیخ جعفر توسلی تبریزی :
همانطور که #قبر حضرت زهرا س مجهول مانده .
قدر ایشان هم مجهول مانده و این خواست خدا بوده است .
📚 کتاب در محضر عارف دارالشفاء👇👇
( @taghriraterozaneh )
📲 @maaref_dini
#احکام_شرعی
#ماهواره
👤آیا خرید و فروش دستگاه دریافت کننده کانال های ماهواره ای برای گرفتن کانال های ماهواره ای جمهوری اسلامی برای کسی که در خارج از جمهوری اسلامی زندگی می کند، جایز است؟
دستگاه مذکور هرچند از آلات مشترکی است که قابلیت استفاده حلال را دارد ولی چون غالباً از آن بهره برداری حرام می شود و علاوه بر این بهره گیری از آن در خانه مفاسد دیگری را هم در بر دارد، بنا بر این خرید و استفاده از آن در خانه جایز نیست، مگر برای کسی که اطمینان دارد از آن بهره برداری حرام نمی کند و نصب آن در خانه نیز مفسده دیگری را در بر ندارد.
📖 استفتائات_آنتن های ماهواره ای،س ۱۲۱۴ _ آیت الله خامنه ای
📲 @maaref_dini
#اعتقادات
🔰اختلاف مسلمانان در چیست؟
🔻مسلمانان در دو مورد با هم اختلاف دارند:
اول: در تفسیر بعضی از آیات کتاب خدا و فهم معانی آن
مانند: (..* وَسِعَ کرسیّه السموات و الارض..* ) در آیه۲۵۵ از سوره بقره،که گروهی از پیروان مکتب خلفا،آن را کرسی و تختی که خداوند بر روی آن نشسته ، معنا می کنند.
اما شیعیان اهل بیت(ع) ، طبق تعلیم آنها ، معنای کرسی را علم دانسته و تفسیر می کنند.در لغت نیز کلمه کرسی،به این معنا نیز آمده است
و یا مانند: آیه: (..* یوم یکشف عن ساق..* ) در آیه۴۲ از سوره قلم،که گروهی از پیروان مکتب خلفا،روایت کرده اند که ،در روز قیامت ، خداوند ، ساق پای خود را به مسلمانان نشان می دهند ، و ایشان خدا را بدین وسیله می شناسند و به دنبال او روانه بهشت می شوند.این دسته و گروه برای خدا جسم و مکان قائل اند.
🔸اما شیعیان اهل بیت(ع)، خدا را منزه از جسم و مکان می دانند.
دوم: در سنت و راه دریافت آن ، اختلاف دارند.
پیروان مکتب خلفا ، همه صحابه را عادل می دانند و سنت پیامبر را از همه کسانی که نام صحابی دارند ، می گیرند و در این باره از پیامبر روایت می کنند:
اصحابی کالنجوم،بایّهم اقتدیتم اهتدیتم
[اصحاب من همانند ستارگان اند،به هرکدام اقتدا کردید،هدایت می شوید]
این در حالی است که در میان صحابه افرادی بودند که به همبستر پیامبر ، تهمت زدند و قرآن درباره ی آنها فرمود:
..* ان الذین جاءو بالافک عصبه منکم ..* [مسلما،کسانی که آن تهمت بزرگ را زدند،گروهی از شما بودند]،نور،آیه۱۱
و علاوه بر آن در سوره توبه،به طور کلی می فرماید:
..* و من اهل المدینه مردوا علی النفاق لاتعلمهم نحن نعلمهم..*
[و بعضی از اهل مدینه،منافق اند و بر این نفاق،چنان ماهر و کار کشته اند که تو از نفاقشان آگاه نیستی، ما آنها را می شناسیم]
🔸اما پیامبر یک ملاکی داده است برای شناسایی مومن از منافق و آن حبّ و بغض حضرت علی (ع) است.شیعیان در تفسیر سنت و تفسیر قرآن از دشمنان اهل بیت(ع)،حدیث اخذ نمی کنند.
📚بر گستره کتاب و سنت ص ۷۱
🔗جهت پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @maaref_dini
#تاریخ
⛔️مسروق بن وائل : من از این اهل بیت چیزی دیدم که هرگز با آنها نمی جنگم.
✔️(عبد الجبار بن وائل) از برادرش (مسروق بن وائل) نقل کند :
▪️من در صف مقدم سپاهی بودم که به سوی حسین _ ع _ می رفت و با خود می گفتم : در صف مقدم باشم تا شاید سر حسین _ ع _ را بدست آورم و نزد ابن زیاد جایگاهی بیابم .
🔻نزدیک که حسین _ ع _ که رسیدیم ، مردی به نام ( ابن حوزه ) پیش رفت و پرسید : آیا حسین در بین شماست ؟
حضرت سکوت کرد ، او دوباره حرف خود را تکرار کرد و حضرت سکوت کرد ولی در مرحله ی سوم ، حضرت گفت : به او بگویید ؛ آری ، این حسین است ، چه می خواهی ؟
( ابن حوزه ) گفت :《 ای حسین !! بشارتت باد به جهنم !!》
حضرت فرمود : دروغ گفتی ، بلکه من به نزد پروردگاری بخشنده و شفیعی مطاع می روم. تو که هستی؟
گفت : ابن حوزه . حضرت دستانش را بالا برد ، که سفیدی زیر بغلش را دیدیم ، گفت : 《پروردگارا !! او را در آتش بیافکن !!》
ابن حوزه به خشم آمد و خواست تا اسبش را رو به _امام _ حسین براند که با گودالی روبه رو شد و پایش در رکاب گیر کرد و سرنگون شد و اسبش رمید و او را به هر سو می کشید تا ساق و پا و رانش جدا شد و نیمه دیگرش بر رکاب آویزان ماند.
▪️راوی گوید : مسروق که چنان دید ، از سپاه ابن زیاد جدا گشت و چون علتش را پرسیدم ، گفت : من از این اهل بیت چیزی دیدم که هرگز با آنها نمی جنگم.
📚مقتل الحسین ص ۱۳۱
🔗جهت پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @maaref_dini
#تفسیر_آیات
🔰تفاوت سوره حمد با دیگر سوره ها
🔻اگر کسی سؤال کند که مطلب محوری سوره حمد چیست؟ نمیشود پاسخی به او داد❗️
سوره حمد فهرست همه معارفی که مسلمان نیاز دارد که بطور دائم در جان خود بپروراند و معرفت به آنها را در خود عمق ببخشد را داراست.
از جمله مفاهیم این سوره ؛ خدا ، رحمت و ربوبیت خدا ، هدایت انسان و...
📚جلسه تفسیر قرآن ، مقام معظم رهبری
📲 @maaref_dini
#تاریخ
🔰نزدیک ترین فرد به رسول اکرم(ص)
📖در مسند احمد و مستدرک حاکم ، از 《امّ سلمه》 روایت کند :
🔻سوگند به آنکه به او سوگند می خورم ، علی بن ابی طالب ، در عهد و وصایت ، نزدیک ترین مردم ، به رسول خدا (ص) بود.صبح روزی که به عیادت رسول الله رفتیم ، او پیوسته می فرمود : علی آمد ، علی آمد؟
فاطمه (س) گفت: گویا شما او را دنبال کاری فرستادید.
🔻ام سلمه گوید: علی (ع) آمد و من پنداشتم پیامبر به او نیازی دارد.پس از خانه بیرون رفتیم و نزدیک درب نشستیم و من از همه به درب خانه نزدیکتر بودم ، [ که دیدم ] رسول خدا بر روی او خم شد و با وی رازی می گوید و نجوا می کند و رسول الله در همان روز رحلت فرمود.پس علی (ع) در عهد و وصایت نزدیک ترین مردمان است.
📚نقش عایشه ج۲ ص۲۳۷
🔗جهت پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @maaref_dini
1_117454073.mp3
4.15M
🏴 #شهادت_امام_حسن_مجتبی (ع)
آخر یه روز شیعه برات حرم میسازه/حرم برای تو شه کرم میسازه
🎤 #امیرعباسی
🆔 @Maddahionlin
📲 @maaref_dini
#حدیث
🔰 قال الصادق (ع) :
إنّ الرّجُل یَذنِبُ الذّنبَ فیُحرَم صلاةُ اللیل إنّ العَمَل السّیّئ أسرَع فی صاحِبهِ مِن السّکّین فی اللحم
🔻 #امام_صادق (ع) فرمودند :
بدرستی که فرد گناهی انجام می دهد و بواسطه ی آن گناه از نماز شب محروم میشود. بدرستی که عمل بد اثرش در صاحب آن عمل از اثر چاقو در گوشت سریعتر است.
📲 @maaref_dini
#اخلاق
🔸آيتالله مجتبي تهراني:
«سلوك إليالله» يعني سير معنوي روح به سوي خدا و تقرّب به او
🔻سير و سلوك چهار قدم دارد؛ اهل معرفت از قدم اوّل تعبير ميكنند به « تجليه »، يعني آراستن ظاهر به آداب شرع و عمل كردن به دستورات شارع مقدس
🔗جهت پیگیری بیشتر :👇👇 @taghriraterozaneh
📲 @maaref_dini
#احکام_شرعی
#رشوه
👤بعضی از مشتریان بانک براساس عادات رایج به کارمندان عیدی می دهند و اعتقاد دارند که اگر این هدیه را ندهند کارهایشان به شکل مطلوب انجام نمی شود، حکم این کار چیست؟
اگر این هدایا منجر به تبعیض در انجام خدمات بانکی به مشتریان شود و در نهایت باعث فساد و از بین رفتن حقوق دیگران گردد، مشتریان نباید آن هدایا را به کارمندان بدهند و کارمندان هم حق گرفتن آن ها را ندارند.
📖استفتائات_رشوه،س۱۲۴۳_آیت الله خامنه ای
📲 @maaref_dini
#اعتقادات
☑️ بعد از وفات پیامبر (ص) چه اتفاقی افتاد؟
▪️پیامبر اکرم (ص) آنچه از احکام اسلامی که مسلمانان در آن عصر بدان احتیاج داشتند ، به اصحاب و یاران خویش ، ابلاغ فرمود.
اما یکسری مسائل بود که هنوز وقت عمل به آن نرسیده بود ، لذا آنها را نزد وصیّ خود ، امام علی (ع) به امانت نهاد ، تا در زمان لازم او یا فرزندانش برای مردم بیان کنند.
▪️آنچه در زمان خود پیامبر مورد احتیاج بود ، دستور و حکمش را اعلام کرد ، آنگاه فرمان داد تا گفتار هایش را برای دیگران نقل کنند و برای نگهداری و به میراث نهاندن ، بنویسند.
🔻اسلام در آن روز متشکل می شد از قرآن کریم و این گونه سخنان پیامبر که به آن سنّت پیامبر می گویند.
▫️ذهبی دانشمند بزرگ اهل سنت گوید :
پس از آنکه ابوبکر به حکومت رسید ، مسلمانان و صحابه را جمع کرد و گفت : شما از پیامبر حدیث نقل می کنید و البته در این مورد با یکدیگر اختلاف هایی دارید و پیدا خواهید کرد. بطور مسلّم بعد از شما ، مردم به اختلاف های بزرگتری خواهند افتاد ، بنابراین از رسول خدا هیچ چیز نقل نکنید.
هر کس از شما سوالی کرد ، بگویید : در میان ما و شما قرآن است ، حلال آن را حلال بشمارید و حرامش را حرام بدانید.
✍حذف سنت رسول یعنی دقیقا پاک کردن آنچه از مسائل دینی که مردم بدان احتیاج دارند و در نهایت گمراهی مردم که تا به امروز اثرات این اقدام ادامه دارد.
📚نقش ائمه در احیای دین ج۱ ص ۱۱۸
🔗جهت پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @maaref_dini
#تاریخ
👤👥 همه به آن فکر می کردند ‼️
‼️ آیا مسئله 《جانشینی》پس از رسول خدا(ص)، مورد توجه شخص پیامبر نبوده و اهمیت آن بعد از رحلت ایشان احساس شده و برای آن تصمیم گرفته شده است (به دست مردم واگذار شده) ؟؟!!
❗️ آن طور که به ذهن خطور می کند،چنین مشکلی (جانشینی پیامبر) باید بعد از فقدان و رحلت پیامبر اکرم(ص) احساس شود،همانطور که عده ای در ظاهر، آن موقع متوجه این مشکل شدند و جریان سقیفه را بوجود آوردند.
⚠️اما جالب است بدانیم:
مساله امامت و پیشوایی بعد از #رسول خدا(ص) از مهمترین مسائلی بوده که اهمیت و حساسیت آن، نه از شخص رسول خدا(ص) پنهان بوده و نه از اطرافیان و اصحاب آن حضرت؛ بلکه از همان ابتدای کار و اوایل بعثت،همگی در فکر آن بودند.
👈🏻 مانند: بحیره از بنی صعصعه، که پذیرش اسلام خود و قبیله اش را مشروط به این کرد که #زمامداری بعد از پیامبر خدا (ص) از آنِ او و قبیله اش باشد.
👈🏻 و مانند: هوذه حنفی، در برابر اسلام آوردن خود،از پیامبر،حقّی در #حکومت بعد از خود او را ، در خواست کرد.
👈🏻 و مانند: چاره اندیشی پیامبر(ص) در مورد جانشینی خود در نخستین روزی که از پیروان خود برای تشکیل جامعه اسلامی بیعت می گرفت،کاملا آشکار است:
🔶 در صحیح مسلم،صحیح بخاری،نسائی،مالک در الموطا، سنن ابن ماجه و.... آمده است:
[در جریان بیعت عقبه ی کبری که یکی از نقبای دوازده گانه و معتمدان انصار ، عباده بن صامت بود،او تصریح می کند که یکی از مفاد بیعت ما ؛ بر سر فرمانروایی بعد از پیامبر بود.]
عبادة بن صامت گفت: ما با رسول خدا(ص) بر این اساس بیعت کردیم که در تنگی و فراخی و غم و شادی،مطیع و فرمانبردار حضرت پیامبر باشیم و بر سر #فرمانروایی، با اهلش به ستیز برنخیزیم.
📚ولایت علی(ع) در قرآن و سنت ص ۴۶ الی ۴۸
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @Maaref_dini