#اخلاق
🔸آيتالله مجتبي تهراني:
«سلوك إليالله» يعني سير معنوي روح به سوي خدا و تقرّب به او
🔻سير و سلوك چهار قدم دارد؛ اهل معرفت از قدم اوّل تعبير ميكنند به « تجليه »، يعني آراستن ظاهر به آداب شرع و عمل كردن به دستورات شارع مقدس
🔗جهت پیگیری بیشتر :👇👇 @taghriraterozaneh
📲 @maaref_dini
#احکام_شرعی
#رشوه
👤بعضی از مشتریان بانک براساس عادات رایج به کارمندان عیدی می دهند و اعتقاد دارند که اگر این هدیه را ندهند کارهایشان به شکل مطلوب انجام نمی شود، حکم این کار چیست؟
اگر این هدایا منجر به تبعیض در انجام خدمات بانکی به مشتریان شود و در نهایت باعث فساد و از بین رفتن حقوق دیگران گردد، مشتریان نباید آن هدایا را به کارمندان بدهند و کارمندان هم حق گرفتن آن ها را ندارند.
📖استفتائات_رشوه،س۱۲۴۳_آیت الله خامنه ای
📲 @maaref_dini
#اعتقادات
☑️ بعد از وفات پیامبر (ص) چه اتفاقی افتاد؟
▪️پیامبر اکرم (ص) آنچه از احکام اسلامی که مسلمانان در آن عصر بدان احتیاج داشتند ، به اصحاب و یاران خویش ، ابلاغ فرمود.
اما یکسری مسائل بود که هنوز وقت عمل به آن نرسیده بود ، لذا آنها را نزد وصیّ خود ، امام علی (ع) به امانت نهاد ، تا در زمان لازم او یا فرزندانش برای مردم بیان کنند.
▪️آنچه در زمان خود پیامبر مورد احتیاج بود ، دستور و حکمش را اعلام کرد ، آنگاه فرمان داد تا گفتار هایش را برای دیگران نقل کنند و برای نگهداری و به میراث نهاندن ، بنویسند.
🔻اسلام در آن روز متشکل می شد از قرآن کریم و این گونه سخنان پیامبر که به آن سنّت پیامبر می گویند.
▫️ذهبی دانشمند بزرگ اهل سنت گوید :
پس از آنکه ابوبکر به حکومت رسید ، مسلمانان و صحابه را جمع کرد و گفت : شما از پیامبر حدیث نقل می کنید و البته در این مورد با یکدیگر اختلاف هایی دارید و پیدا خواهید کرد. بطور مسلّم بعد از شما ، مردم به اختلاف های بزرگتری خواهند افتاد ، بنابراین از رسول خدا هیچ چیز نقل نکنید.
هر کس از شما سوالی کرد ، بگویید : در میان ما و شما قرآن است ، حلال آن را حلال بشمارید و حرامش را حرام بدانید.
✍حذف سنت رسول یعنی دقیقا پاک کردن آنچه از مسائل دینی که مردم بدان احتیاج دارند و در نهایت گمراهی مردم که تا به امروز اثرات این اقدام ادامه دارد.
📚نقش ائمه در احیای دین ج۱ ص ۱۱۸
🔗جهت پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @maaref_dini
#تاریخ
👤👥 همه به آن فکر می کردند ‼️
‼️ آیا مسئله 《جانشینی》پس از رسول خدا(ص)، مورد توجه شخص پیامبر نبوده و اهمیت آن بعد از رحلت ایشان احساس شده و برای آن تصمیم گرفته شده است (به دست مردم واگذار شده) ؟؟!!
❗️ آن طور که به ذهن خطور می کند،چنین مشکلی (جانشینی پیامبر) باید بعد از فقدان و رحلت پیامبر اکرم(ص) احساس شود،همانطور که عده ای در ظاهر، آن موقع متوجه این مشکل شدند و جریان سقیفه را بوجود آوردند.
⚠️اما جالب است بدانیم:
مساله امامت و پیشوایی بعد از #رسول خدا(ص) از مهمترین مسائلی بوده که اهمیت و حساسیت آن، نه از شخص رسول خدا(ص) پنهان بوده و نه از اطرافیان و اصحاب آن حضرت؛ بلکه از همان ابتدای کار و اوایل بعثت،همگی در فکر آن بودند.
👈🏻 مانند: بحیره از بنی صعصعه، که پذیرش اسلام خود و قبیله اش را مشروط به این کرد که #زمامداری بعد از پیامبر خدا (ص) از آنِ او و قبیله اش باشد.
👈🏻 و مانند: هوذه حنفی، در برابر اسلام آوردن خود،از پیامبر،حقّی در #حکومت بعد از خود او را ، در خواست کرد.
👈🏻 و مانند: چاره اندیشی پیامبر(ص) در مورد جانشینی خود در نخستین روزی که از پیروان خود برای تشکیل جامعه اسلامی بیعت می گرفت،کاملا آشکار است:
🔶 در صحیح مسلم،صحیح بخاری،نسائی،مالک در الموطا، سنن ابن ماجه و.... آمده است:
[در جریان بیعت عقبه ی کبری که یکی از نقبای دوازده گانه و معتمدان انصار ، عباده بن صامت بود،او تصریح می کند که یکی از مفاد بیعت ما ؛ بر سر فرمانروایی بعد از پیامبر بود.]
عبادة بن صامت گفت: ما با رسول خدا(ص) بر این اساس بیعت کردیم که در تنگی و فراخی و غم و شادی،مطیع و فرمانبردار حضرت پیامبر باشیم و بر سر #فرمانروایی، با اهلش به ستیز برنخیزیم.
📚ولایت علی(ع) در قرآن و سنت ص ۴۶ الی ۴۸
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @Maaref_dini
🔰سقیفه
مهمترین جریان بعد از رحلت رسول خدا ، جریان سقیفه است ، که تبعات و آثار آن تا به امروز ادامه دارد...
شما عزیزان می توانید ، جریان سقیفه و اتفاقات آن را با؛ هشتگ 👈 《 #سقیفه 》پیگیری کنید!!
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @Maaref_dini
#تاریخ
#سقیفه
📖قسمت پنجم
💢 جالب است بدانیم که:
لفظ مرتد در مکتب شیعه و اهل سنت، طبق آنچه در کتب مهم تاریخ اهل سنت آمده است، _در پاره ای از موارد_ #متفاوت است!!!!
❗️بعد از جریان سقیفه و گرفتن حکومت توسط ابوبکر و به زور از مردم بیعت گرفتن توسط اطرافیان او خصوصا عمر بن خطاب ، یک اتفاق عجیبی افتاد:
❕عده ای که از بصیرت سیاسی برخوردار بودند و دارای قدرت بودند ، وقتی در برابر اقدام ابوبکر و کارگذارانش می ایستادند [چون به خوبی حق را می دانستند که این افراد شایستگی ندارند] توسط حکومت گردن زده می شدند و با اینکه مسلمان بودند به آنها اتهام ارتداد می زدند❗️
❗️دستگاه خلافت درباره ی مخالفان خود، فرقی بین مسلمان و مرتد نمی گذاشت و با همه به یک روش عمل می کرد، همان روش اعراب جاهلی.{مانند روشی که الان سعودیان و وهابیان در عربستان پیش گرفته اند که به راحتی مخالفان خود را گردن میزنند مانند عالم شهید شیخ باقر نمر و...}
❗️در #جاهلیت وقتی نبرد می کردند و غالب می شدند،مردان را به غلامی و زنان را به کنیزی می گرفتند و اموال را به غارت می بردند.
بارز ترین نمونه ی آن : جریان مالک بن نویره است.
⛔️او که صحابی پیامبر(ص) و کارگذار آن حضرت بود و در عین حال مردی شجاع و رئیس قبیله بنی تمیم بود صدقات را جمع کرده بود، اما پس از وفات پیامبر(ص)، به مدینه نفرستاد{چون حکومت وقت را قبول نداشت} بلکه به
صاحبانشان بازگرداند.
❌ ابوبکر ، خالدبن ولید را با #لشکری به طرف قبایلی که پس از وفات پیامبر با آنها بیعت نکرده بودند، یا زکات نمی دادند فرستاد.
به سرزمین بُطاح رسیدند که رئیس آن مالک بن نویره بود.
به آنها شبیخون زدند(در حالی که پیامبر هیچ گاه شبیخون نمی زد) قبیله مالک به وحشت افتادند و سلاح بدست گرفتند.
❌از لشکر خالد به آنها گفتند: ما مسلمانیم!!!
آنها هم گفتند: ما مسلمانیم!!!
❌گفتند: چرا سلاح بدست گرفتنید؟!
آنها هم گفتند: چرا شما سلاح بدست گرفتید.
از لشکر خالد به آنها گفتند: اگر راست می گویید سلاح بر زمین بگذارید و آنها انجام دادند.
❌همین که سلاح را بر زمین گذاشتند،دست مردان را بستند و آنها را نزد خالد آوردند.همسر مالک همراه او بود.
❗️ابوقتاده صحابی (که از لشکریان خالد بود) و عبدالله بن عمر، نزد خالد شهادت دادند که اینها مسلمانند و ما دیدیم نماز می خوانند.
🚫اما وقتی چشم خالدبن ولید به زن مالک که خیلی زیبا بود،افتاد، خالد به ضِراربن اَزور دستور داد،گردن مالک را بزن!!
🔘 مالک با اشاره به همسرش ، گفت: این زن من را به کشتن داد.
خالد گفت: خدا تو را کشت چون از اسلام بازگشتی.
❌گردن او را همانند سایر مسلمانان زدند و خالد همان شب با زن مالک همبستر شد (بدون اینکه آن زن عده نگه دارد).
⚠️ابوقتاده به مدینه بازگشت و به ابوبکر گزارش داد و قسم خورد که دیگر زیر لوای خالد به جهاد نرود زیرا او مالک را که مسلمان بود کشته است...
❗️عمر نیز گفت : او زنا کرده و باید سنگسار شود!!!
‼️اما ابوبکر گفت: او اجتهاد کرده و در اجتهاد خطا رفته است...
📗 کتاب سقیفه ص ۸۵ الی ۸۷
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @Maaref_dini
#تفسیر_آیات
🔰صراطَ الَّذينَ أَنعَمتَ عَلَيهِم غَيرِ المَغضوبِ عَلَيهِم وَ لَا الضّالّينَ
آنچه مهم است ، این است که کسی که از سوی پروردگار عالم نعمت میگیرد ، در مقابل آن چه روشی از خود نشان خواهد داد❗️
در سورهی حمد میخوانید که «صراط الّذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لا الضّالّین».
🔻 یعنی کسانی که نعمت هم میگیرند، ممکن است «مغضوب علیهم» شوند؛ مثل بنیاسرائیل. بارهای خدای متعال به بنیاسرائیل فرمود: «اذکروا نعمتی الّتی انعمت علیکم»
آنها مورد نعمت خدا قرار گرفته بودند. در سورهی حمد ، «مغضوب علیهم» به بنی اسرائیل تعبیر شده است. بنابراین ، نعمت را که گرفتیم، باید مواظب باشیم که بعد از تسلّم نعمت ، شکرگزار آن باشیم تا جزو «مغضوب علیهم» و یا «ضالّین» نشویم. راهش هم این است که شکر کنیم.
🔗بیانات آیت الله خامنه ای ، در دیدار جمعی از دانشجویان استان کرمان _ ۱۳۷۶/۰۳/۰۷
📲 @Maaref_dini
#حدیث
🔸قال الصّادق (ع) لِحَفص بن غیاث:
یَاحَفص! مَا مَنزلَة الدّنیا مِن نفسِی إلا بمَنزلَة المَیتة إذ اضطرَرتُ إلیها أکلتُ مِنها
ياحفص! فاز واللهِ الأبرار أتدری مَن هُم؟ هُم الذین لایُؤذونَ الذّر.
کَفی بخشیَةِاللهِ عِلماً و کفی بالإغترار جهلاً. إنّهُ یُغفرُ للجاهِل سَبعون ذنباً قبلَ أن یُغفرَ للعالِم ذنبٌ واحد.
مَن تعَلّمَ و علّمَ و عَمِلَ بماعَلِم دُعِیَ فی مَلکوتِ السّماء عظیماً.
🔻 #امام_صادق (ع) به حفص بن غیاث فرمود:
ای حفص! دنیا برای من به منزله ی مُردار است که هرگاه که ناچار می شوم از آن می خورم
ای حفص!! به خدا قسم که ابرار رستگار شدند. آیا می دانی که ابرار کیانند؟ ابرار کسانی هستند که ذره ای اذیت نکرده باشند.
⚠️اگر کسی از خدا ترسید همین کافی است که او عالم باشد و هرکس مغرور شود و از خدا نترسد همین کافی است که او جاهل باشد. بدرستی که هفتاد گناه از جاهل آمرزیده میشود قبل از این که از عالم یک گناه آمرزیده شود.
👈هركس كه علم بياموزد و به ديگران نيز ياد بدهد و به آنچه آموخته نيز عمل كند در ملكوت آسمانها از او به بزرگي ياد مي شود.
📲 @Maaref_dini
#اخلاق
🔻آيتالله مجتبي تهراني:
گام دوم و قدم دوم در سلوک الی الله « تخليه » است.
تخليه پيراستن است نه آراستن؛
پيراستن باطن از رذائل اخلاقي و پاك كردن و منزه كردن نفس از آثار آثام ـيعني سيئات و گناهانـ است
🔗جهت پیگیری بیشتر :👇👇 @taghriraterozaneh
📲 @maaref_dini
#احکام_شرعی
#واجبات
👤آموزش مسائل شرعی چه حکمی دارد؟ آیا جایز است روحانیون در برابر یاد دادن مسائل شرعی به مردم ، اجرت بگیرند؟
آموزش مسائل حلال و حرام واجب است و اجرت گرفتن در برابر آن اشکال ندارد.
📖استفتائات _ اجرت گرفتن در برابر واجبات ، س ۱۱۱۲_آیت الله خامنه
📲 @maaref_dini
#اعتقادات
🔰 عصمت انبیاء
🔻یکی از ویژگی های جانشینان و پیشوایان خداوند بر روی زمین داشتن《عصمت》است
خداوند متعال در سوره (بقره آیه ۱۲۴) می فرماید:
* وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ *
🔻هنگامی که پروردگار،ابراهیم را با بلاهایی امتحان کرد،و او همه را به انجام رسانید،فرمود: من تو را امام و پیشوای مردم قرار دادم،گفت: از نسل و ذریه ی من هم،فرمود: عهد و پیمان من به ستمکاران نمی رسد.
(ظلم) دارای اقسامی است:
اول 👈 ظلم میان انسان و پروردگار خویش،که بزرگترین آن،شرک و کفر است؛ چنانچه خداوند می فرماید:
انّ الشرک لَظلم عظیم(لقمان/۱۳)
به راستی که شرک،ظلم بزرگی است.
دوم 👈 ظلم انسان به مردم؛
انّما السبیل علی الذین یظلمون الناس(شوری/۴۲)
عذاب و کیفر تنها بر کسانی است که به مردم،ظلم و ستم می کنند.
سوم 👈 ظلم انسان بر خویشتن
و من یَتعدَّ حدودَ الله فَقَد ظََلمَ نفسه (طلاق/۱)
هرکسی که از حدود الهی تجاوز کند ، یقینا بر خود ستم کرده
⚠️ کسی که متصف به ظلم گردد_هر قسم آن که باشد_در هر یک از دوره های زندگی خودش _گذشته ، حال،آینده _ او ظالم خواهد بود.لذا خلیفه الله بودن نیازمند عصمت است.
📚برگستره کتاب و سنت ص ۸۸
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @Maaref_dini
#تاریخ
✔️امّ سلمه ، اولین نوحه گر امام حسین (ع) در مدینه
📖در سنن ترمذی ، سیر النبلاء و... نقل شده :
🔻( سلمی ) گوید : نزد امّ سلمه رفتم و دیدم گریه می کند.گفتم چرا گریه می کنی⁉️
گفت : رسول خدا (ص) را با سر و روی خاک آلود _به خواب_ دیدم و گفتم:یا رسول الله❗️چه اتفاقی افتاده⁉️
حضرت فرمود : 《اندکی پیش شاهد کشته شدن حسین بودم‼️》.
📚مقتل الحسین ص ۱۷۴
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @Maaref_dini
#تاریخ
#سقیفه
📖قسمت ششم
🔰امام علی(ع) تنها به وظیفه ی خود عمل کرد
🔸نام یکی از نامزد هایی در سقیفه مطرح شد حضرت علی(ع) بود و اما......
به اعتراف عده ای از بزرگان از اصحاب،اگر حضرت علی(ع) در سقیفه شرکت کرده بود،قطعا جریان خلافت تغییر پیدا می کرد، چون همه از فضل و برتری و خویشاوندی حضرت علی(ع) _با پیامبر (ص)_ نسبت به بقیه اصحاب آگاه بودند:
بعضی از بزرگان اصحاب مانند بشیربن سعد و دیگران، به حضرت علی(ع) گفتند؛ما دیگر بیعت کردیم و اگر زودتر می آمدی ، با تو بیعت می کردیم❗️
💢اما چرا حضرت علی در سقیفه شرکت نکرد⁉️
👈حضرت علی(ع) در پاسخ عده ای که او را رها کردند و گفتند: ما دیگر بیعت کردیم و حضرت علی(ع) از آنها خواسته بود که مرا یاری کنند،فرمود:
آیا انتظار داشتید من جنازه ی پیامبر خدا (ص) را ، بدون غسل و کفن در خانه اش رها می کردم و برای گرفتن خلافت و جانشینی او با مردم درگیر می شدم‼️
و مشکل دیگر این بود که :
⚠️جایگاه جانشین رسول الله (یعنی کسی که پیامبر او را به عنوان جانشین خود معین کرده است) توسط مردم، از آن جایگاه آسمانی خود(بقره/۱۲۴) ، به جایگاه قبیله ای و جاهلیت نزول پیدا کرد. و آنها بعد از اینکه نتوانستند از جهت فضل و برتری و خویشاوندی ایشان نسبت به پیامبر ،با حضرت علی(ع) ، برابری کنند،به حضرت گفتند: تو جوانی و اینان(ابوبکر و..) پیرمردانی از خویشاوندات قریشی خود.تو تجربه ی اینان را نداری و مانند اینان تسلط بر امور (خلافت) را نداری‼️
😱 اگر بمانی و عمر دراز داشته باشی برای احراز چنین مقامی،از همگان شایسته تری❗️
👌اما حضرت علی(ع) تنها به وظیفه اش عمل کرد:
📜وصیت پیامبر به حضرت علی(ع):
پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) به هنگام وفات فرمود:
پس از تجهیز من،رِدا بر دوش مکن و از منزل خارج مشو تا این قرآن را جمع آوری کنی . حضرت علی(ع) پس از تجهیز و غسل پیامبر، آیات قرآن و تفسیر آن را که پیامبر به ایشان املا کرده بود و حضرت علی(ع) نوشته بود ، مرتب و جمع آوری کرد.و این کار از روز چهار شنبه(فردای دفن پیامبر) آغاز شد و در روز جمعه تمام شد.
پس پیامبر: دو وظیفه به حضرت علی (ع) محوّل کرد؛
1⃣ غسل و تجهیز
2⃣ جمع آوری قرآنی که خود پیامبر به ایشان املا کرده بود.
📚 سقیفه ص ۹۴ الی ۱۲۱
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @Maaref_dini
#تاریخ
#سقیفه
📖قسمت هفتم
🚫 در واقع خطر حقیقی اینجا بود.....
🔰 چرا جنگ اقتصادی با اهل بیت (ع) صورت گرفت⁉️
🔐 برای پاسخ به این سوال جالب است بدانیم :
📑 شرح #اموال_پیامبر
1⃣ اموال کفاری که بدون جنگ بدست مسلمانان می افتاد بنابر نص صریح قرآن[حشر/۷] فقط متعلق به پیامبر(ص) بود (که اصطلاحا با آن فیء می گویند). که از جمله ی آنها سه قبیله یهود ؛ بنی نضیر،بنی قیقاع،بنی قریظه و فدک بود.
2⃣ بنابر نص صریح قرآن [انفال/۴۱] ،یک پنجم هر سودی، متعلق به پیامبر(ص) و نزدیکان و یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان (رسول خدا(ص) از بنی هاشم ) است،....
3⃣ خیبر مشتمل بر ۷ قلعه بود و سه قلعه از قلعه های خیبر متعلق به پیامبر بود.
یکی از قلعه ها بخاطر خمس غنائم برداشت و دو قلعه ی دیگر را چون نجنگیدند و آنها خواستار صلح شدند، مختص پیامبر گردید.
4⃣ فدک که از جمله قلعه های خیبر بود.چون پیامبر وقتی خیبر را گشود اهالی فدک پیشنهاد صلح و سازش دادند.لذا جزء اموال خاص پیامبر قرار گرفت.
5⃣ وادِ القُری که هفتاد دِه (روستا) و اهالی آن همه یهودی بودند.چون شورش کردند،هنگام آمدن پیامبر(ص) تسلیم شدند و با حضرت پیمان بستند که؛ دو سوم محصولشان را به پیامبر یا کسی باشد که آن حضرت به او واگذار می کند ، بدهند .
6⃣ مهزور، که زمین وسیعی بود که یهودیان بنی قریظه در آن منزل ساخته بودند.
7⃣ منزل مادری شان که در مکه بود.
8⃣ منزلی که از همسرش خدیجه (س) که بین صفا و مروه بود به ارث برده بود.
9⃣ انصار،زمین هایی که آبگیر نبودند،به پیامبر(ص) بخشیدند.
⚠️ اما دستگاه خلافت برای بیعت گرفتن از قبایل خارج مدینه نیازمند لشکر کشی بود و نیز برای گذراندن سایر کارهایش ، احتیاج به اموال و دارایی داشت.
👈و از طرفی دیگر ؛ آنهایی که داخل مدینه و اطراف حضرت علی(ع) بودند،برای دستگاه خلافت خطرناک بودند و در واقع خطر حقیقی در اینجا بود،لذا برای پراکنده کردن آنان،اموال اهل البیت(ع) را که شامل #فدک و سهم خمس و ارث پیامبر(ص) بود را از آنها گرفتند تا خاندان پیامبر فقیر شود و مردم از گرد ایشان پراکنده شوند.
😱 وقتی ابوبکر به خلافت رسید با طرح ✍حدیثی که تنها راوی آن خودش بوده،مدّعی شد که از پیامبر شنیده است:
《نحنُ مَعاشِرَ الانبیاء لانورث ما تَرَکناه صدقه 》
همه ی این اموال را گرفت و صدقه نامید و تنها اشیاء شخصی پیامبر را مانند شمشیر و... به حضرت علی(ع) داد....
( 👈 در ادامه بیشتر توضیح داده می شود)
📖 سقیفه ص۱۱۶ الی ۱۲۱
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @Maaref_dini
#تاریخ
#سقیفه
📖قسمت هشتم
💢عمر بن خطاب :
ما اَیقَنتُ بالنَّصر حتیّ جائت اَسلم فَمَلات سِکک المدینه
( ترجمه : من به پیروزی یقین نداشتم،تا قبیله ی اَسلَم آمدند و کوچه های مدینه را پر کردند )
⚠️ بعد از بیعت کردن عده ای انصار و مهاجران با ابوبکر در سقیفه ، او به پشتوانه ی چه کسانی و چگونه قدرت را به دست گرفت ؟!
👈 بعد از بیعت کردن عده ای از انصار و مهاجران با ابوبکر _ در سقیفه_ در همان روز ، عمربن خطاب پیشاپیش ابوبکر می دوید و فریاد می زد:
توجه!! توجه!! مردم با ابوبکر بیعت کردند. (😱 با اینکه مگر چند نفر بیعت کرده بودند)
آن دسته ای که از سقیفه همراه ابوبکر بودند،به هرکس که می رسیدند،او را می کشیدند و می آوردند و بیعت می گرفتند.
🔰 اما با ورود قبیله ی 《اَسلم》جریان عوض شد‼️
👌 در آن زمان صحرانشینان عرب،برای خرید خواروبار، بصورت قبیله ای ، به شهر می آمدند؛چون صحرا ناامن بود و اگر تعداد کمی از آنان می آمدند،بارشان را می گرفتند و خودشان را می کشتند،لذا افراد قبیله،همه با هم،برای خرید خواروبار حرکت می کردند.
مردان قبیله ی اَسلم از صحرا به مدینه آمده بودند تا آذوقه تهیه کنند.
در آن زمان که وارد مدینه شدند،بیعت با ابوبکر در سقیفه انجام شده بود.
عمر و بقیه به آنان گفتند:
بیایید کمک کنید برای خلیفه ی پیامبر (ابوبکر) بیعت بگیریم، آن وقت ما هم،خواروبار رایگان به شما می دهیم.
آنها خوشحال شدند.اول خودشان بیعت کردند و بعد شدند جزء دار و دسته ابوبکر و کوچه های مدینه را پر کردند.
به هر جا می رسیدند،در بازار،کوچه و..... هرکس را می دیدند، برای بیعت با ابوبکر می آوردند.
بدین ترتیب،ابوبکر به کمک قبیله ی اسلم خلیفه شد.
▪️اما به پشتوانه ی این بیعت ها بود که حضرت علی(ع) را خانه نشین کردند و......
📖 سقیفه ص ۶۶
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @Maaref_dini
#تاریخ
#سقیفه
📖قسمت نهم
#امام_علی (ع) :
《 اِحتَجّوا بالشَّجَرَه و اَضاعوا الثَّمَرَه 》
( به درخت نبوّت _که از قریش بوده_ احتجاج کردند و میوه ی آن را _که پسر عمو و داماد پیامبر است_نادیده گرفتند.)
📑 دلیل انتخاب #ابوبکر به خلافت چه چیز بوده است❗️و به چه دلیلی استدلال کردند❗️
💢 یاران ابوبکر ، دلیل انتخاب ابوبکر را برای انصار_در سقیفه_ این چنین بیان کردند:
1⃣ چون پیامبر(ص) از قریش است،جانشین او هم باید از قریش باشد ( قانون عرب چنین بود )
2⃣ اینکه ابوبکر صحابی پیامبر است و از سابقین در اسلام بوده است.
🔰 امام علی (ع) فرمایشاتی پیرامون جریان #سقیفه فرمودند:
⚠️ به درخت نبوّت _که از قریش بوده_ احتجاج کردند و میوه ی آن را _که پسر عمو و داماد پیامبر است_نادیده گرفتند. آنان دلیل آوردند ، که از شجره ی پیامبرند ، در حالی که میوه ی این شجره را،که بنی هاشم هستند ، نادیده گرفتند.
ارزش درخت خرما یا انگور،به شاخ و برگش نیست،به میوه ی آن است‼️
در جای دیگر امام علی (ع) فرمودند :
اینها می گویند که #ابوبکر باید جانشین پیامبر(ص) بشود ، چون صحابی اوست‼️ اگر خلافت به صحابه بودن است ، چگونه است آنجا که صحبت و قرابت باهم جمع شده است، نمی شود؟!
✍ [ یعنی : درباره علی بن ابی طالب (ع)، که هم صحابی پیامبر بوده است و هم پسر عموی آن حضرت . همه می دانیم که علی (ع) ، کودکی خردسال بود که پیامبر (ص) او را از خانه ی پدرش ابوطالب ، به خانه ی خود آورد.حضرت علی (ع) هم صحابی پیامبر بود و هم از ذوی القربای آن حضرت و همیشه مانند سایه،دنبال پیامبر (ص) بود .]
📖 سقیفه ص ۶۸
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @Maaref_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️توصیه سال گذشته آیت الله جاودان
در اقامه عزای امام حسن عسکری (علیهالسلام)
✅کانال #پندنامه
http://eitaa.com/joinchat/2054750225Cbba925a3ed
YEKNET.IR - zamine 3 - shahadat imam hasan askari 1398 - banifatemeh.mp3
3.37M
⏯ با نوای سیدمجید بنی فاطمه
🔳 #شهادت_امام_حسن_عسکری (ع)
اشک آسمون روان شده / مثل اشک صاحب الزمان
📲 @Maaref_dini
#تاریخ
#سقیفه
📖قسمت دهم
🔰 تطمیع عباس ، عموی پیامبر (ص)
💢 ابوبکر ، شورایی تشکیل داد از ؛ عمر بن خطاب و ابوعببده جرّاح و مغیره بن شعبه ، تا تصمیم بگیرند با کسانی که بیعت نکرده اند، چکار کنند ؟!
شورا نظر داد که :
⛔️بهترین راه این است که ، عباس را ببینیم و سهمی برای او و فرزندانش از حکومت قرار دهیم ، بدین ترتیب علی _(ع)_ شکست می خورد و گرایش عباس (عموی پیامبر ) به شما حجّتی به زیان علی _(ع)_ در دست شما خواهد بود.
ابوبکر ، به اتفاق اعضای شورا ، شبانه به خانه ی عباس رفتند:
ابوبکر ، حمد و ثنای خدا را بجای آورد و گفت: خدا پیامبر(ص) را فرستاد که نبیّ و ولیّ مومنان بود و در میانشان بود تا خدا آخرت را برای او پسندید .
😱 او هم ، پس از خود ، کسی را تعیین نکرد [ 👈این حرف دروغ است چون همه انبیاء برای خود جانشین تعیین می کردند ]
و کار ها را به خود مردم واگذار کرد و آنها هم مرا برگزدیدند و من از کسی جز خدا نمی ترسم که سستی در کار داشته باشم.
آنها که با من بیعت نکرده اند ، با عموم مسلمانان مخالفت می کنند و به شما پناه می برند.شما یا با همه ی مردم همراه شوید و بیعت کنید و یا اگر همراه نمی شوید کاری کنید که آنها با ما نجنگند [ 👈مگر چند نفر بودند که احساس خطر می کردید؟!!! ].
⚠️می خواهیم از کار حکومت ، سهمی هم به شما بدهیم که بعد از شما برای بازماندگانت نیز باشد.زیرا تو عموی پیامبر هستی!!......
سپس عمر با لحنی تهدید آمیز گفت :
ما اینجا نیامده ایم چون به شما نیاز داریم !!! آمده ایم چون خوش نداشتیم ، در کاری که مسلمانان بر آن اتفاق کرده اند ، طعن و مخالفتی از طرف شما بشود و زیان و گرفتاری به شما و آنان برسد.....
در این هنگام عباس عموی پیامبر پس از حمد خدا گفت :
.....اگر تو این امر حکومت را به نام پیامبر (ص) گرفته ای ، پس در واقع حق ما را گرفته ای _ زیرا ما خویشاوند پیامبریم و نسبت به او سزاوارتر از تو هستیم _ و اگر امر حکومت را به این سبب گرفته ای ، که از جمله مومنان به پیامبری ، _ خوب _ ما هم از جمله مومنان بودیم........
و اگر بوسیله ی بیعت مومنان ، حکومت بر تو واجب شده و سزاوار آن گردیده ای ، از آنجا که ما هم از جمله مومنانیم و بدین کار شما رضایت نداده ایم ، این حق برای تو واجب و ثابت نشده ❗️
این دو سخن تو چقدر از هم دور اند :
از یک طرف می گویی ؛که مردم با شما مخالفت کرده اند و در امر حکومت بر شما طعن زده اند و از طرف دیگر می گویی ؛ مردم تو را برای حکومت انتخاب کردند❗️
👌از یک طرف نام خلیفهُ رسول الله به خود داده ای [ این نام بمعنای : کسی که پیامبر (ص) او را به عنوان جانشین خود معیّن کرده است ] و از طرف دیگر می گویی ؛ پیامبر (ص) کار مردم را به خودشان واگذار کرد تا هرکه را می خواهند، برگزینند و آنها هم تو را برگزیدند [ بدین ترتیب تو منتخب مردم هستی نه خلیفه ی پیامبر !!! ]
آن سهمی که در قبال بیعت کردن می خواستی به من بدهی :
اگر برای مومنان و حق آنهاست، تو چنین حقی نداری به من واگذار کنی و اگر حق ماست،باید تمام آن را بدهی.
همانا پیامبر از درختی است که ما شاخه های آن هستیم و شما همسایه ی آن هستید‼️
....بعد از این سخنان از منزل عباس رفتند.
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @Maaref_dini