eitaa logo
معارف الشیعه
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
636 ویدیو
301 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5841232295100416525.mp3
2.52M
🔴 ذکر مصیبت حضرت #امام_باقر سلام الله علیه عالم ربانی استاد شیخ عبدالحسین #بندانی_نیشابوری حفظه الله کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 معارف سلام الله علیه 🔸عن ابی جعفر سلام الله علیه : رحم الله عبدا حبس نفسه علینا !!! 🔸 سلام الله علیه فرمود : خدا رحمت کند بنده ای را که خودش را حبس در راه ما اهل بیت کند (وقف ما اهل بیت کند) چه فضیلتی بالاتر از این!!!! 📚المحاسن ج۱ص۱۷۲ 📚بحار الانوار ج ۵۲ص۱۲۶ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 🔹قسمت چهارم 🔸 رضوان الله تعالی علیه: اعلم ان المقصود الاصلی من هذا الباب اعنی حدوث العالم لما کان من اعظم الاصول الاسلامیه لاسیما الفرقه الناجیه الامامیه و کان فی قدیم الزمان لاینسب القول بالقدم الا الی الدهریه و الملاحده و المنکرین لجمیع الادیان.... 🔸بدان که مقصود اصلی از این باب (مبحث) اثبات است. چون از بزرگترین و مهمترین اصول اسلام بالاخص از مهمترین اصول تشیع است است! در زمان قدیم اعتقاد و قول به تنها به و و که منکر جمیع ادیان هستند منسوب میشد!!! 📚 بحارالانوار ج۵۴ص۲۳۳ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 مرحوم آیت الله العظمی و .... مرحوم میرزا میفرمود : 🔸در نجف استادی داشتم و به درس اش میرفتم و استاد دیگری داشتم که میگفت:اینها (فلسفه) خوب نیست. بعد از سال که خواندم،آخر متوجه شدم که (مبنای) درست نیست. بعد متاثر شدم که چرا خداوند مرا به خودم واگذاشته که بیست سال عمرم را صرف کردم؟! 🔸بعد که به مشهد آمدم و مباحثه با علما شروع شد و خیلی ها از برگشتند،فهمیدم که حکمت در همین بوده که من ، بخوانم تا بتوانم جواب علمای مشهد را بدهم! 📚 احیاگر حوزه خراسان ص۲۱۸ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
استفتائی مهم از دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی راجع به و عقائد کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
تاملی بر شخصیت قسمت هفتم 🔽 💢 توهین به حضرت یعقوب "سلام الله علیه " یکی دیگر از اهانت های ابن عربی به انبیاء الهی، مربوط می شود به حکایت رویای حضرت یوسف علیه السلام. ابن عربی در فصّ نهم کتاب خویش، آیه ۵ سوره یوسف: «یا بُنَیَّ لا تَقْصُصْ رُؤْیاکَ عَلى إِخْوَتِکَ فَیَکِیدُوا لَکَ کَیْداً» را نقل می کند سپس اضافه می کند که یعقوب علیه السلام این کید و مکر را به شیطان نسبت می دهد. او در ادامه انتساب کید به شیطان را برنتافته و آن کید و حیله را با تاکیدی بیشتر به حضرت یعقوب علیه السلام نسبت می دهد: «ثم برأ أبناءه عن ذلک الکید و ألحقَهُ بالشیطان، و لیس إلا عین الکید؛ ترجمه: سپس (یعقوب علیه السلام)، فرزندانش را از کید و مکر، بریء کرد و آن را به شیطان نسبت داد و این (عمل یعقوب علیه السلام نیز) نیست جز عین حیله گیری و کید [!]»  [۱] شارح نیز با شرح و ترجمه عبارات ابن عربی می نویسد: «یعقوب با این سخن فرزندان خود را از نسبت کید تبرئه کرد و شیطان را گناهکار دانست و حال آنکه یعقوب خود می دانست که شیطان هیچ کاره است و هرچه هست به دست خداست. پس یعقوب خود در این گفته مکر می کرد… » [۲] نیز برای اصلاح و توجیه کلام ابن عربی، تمامی شرور را به خداوند نسبت می دهد و عملا عدالت خداوند را نفی کرده و می گوید: «چون شیطان مظهر اسم مضل است، فعل بد را به او نسبت داد و این نسبت هم کید و مکر بود. چه فاعل حقیقی خداست و نه شیطان که مظهر اسم اوست. پس اسناد کید به شیطان خود عین کید بود با یوسف، زیرا یعقوب می خواست تا یوسف ادب بیاموزد و بدی را به حق نسبت ندهد.» [۳] 📚 ۱ .ابن عربی، محیى الدین، فصوص الحکم، دار إحیاء الکتب العربیه، قاهره، ۱۹۴۶، ج۱، ص: ۱۰۰و۱۰۱ 📚۲.موحد، صمد، ترجمه و تحلیل فصوص الحکم، نشر کارنامه، ۱۳۸۵، ص ۴۶۳ 📚۳.قیصرى، داود، شرح فصوص الحکم، شرکت انتشارات علمى و فرهنگى، تهران، ۱۳۷۵، چاپ اول، ص ۶۸۹ 🔴 شما را به خدا قربة الی الله هم که شده لحظه ای بیندیشید که آیا واقعا می فهمد چه می گوید ؟ دهانی که به هتک حرمت انبیاء باز می شود آیا ممکن است که صاحب آن دهان حامل اسرار الهیه باشد ؟ آنان که خود را به خواب زده اند که هیچ اما آنان که حقیقتا در خواب غفلتند ، بخوانند و بدانند که ابن عربی است ... ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 گریه ی صلی الله علیه و اله المعصومین بر حضرت سلام الله علیهما 🔸قال سلام الله علیه لرسول الله صلی الله علیه و آله: یا انک لتحب ؟ قال:ای والله. انی لاحبه حبین ، حبا له و حبا لحب له و ان ولده لمقتول فی محبه ولدک ، فتدمع علیه عیون المومنین و تصلی علیه الملایکه المقربون ثم بکی صلی الله علیه و اله حتی جرت دموعه علی صدره. ثم قال :الی الله اشکو ما تلقی عترتی من بعدی. 🔸 سلام الله علیه به صلی الله علیه واله عرضه داشت: یا شما را خیلی دوست دارید؟! فرمود:بله والله قسم! او را از دوجهت دوست دارم یک جهت بخاطر خودش و یک جهت بخاطر اینکه او را دوست میداشت. همانا فرزند (جناب ) در راه محبت فرزند تو () کشته میشود.... چشمهای مومنین در مصیبت او () اشک میریزد و ملایکه ی مقرب الهی بر او درود و صلوات میفرستند. سپس گریه کردند تا حدی که اشکهای مبارکشان بر سینه جاری شد! سپس فرمودند:به خدا شکایت میکنم از آنچه بعد از من بر خاندانم میرسد.... 📚 الامالی الصدوق ص۱۱۴ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 خبر شهادت سلام الله علیهما 🔹بعد از آنی که خبر شهادت حضرت سلام الله علیهما را به سلام الله علیه ا دادند ، حضرت گریه کردند و فرمودند ؛ 🔸رَحِمَ اللهُ فَلَقَدْ صارَ اِلى رَوْحِ اللهِ وَ رَیْحانِهِ وَ جَنَّتِهِ وَ رِضْوانِهِ ، اَلاَ اِنَّهُ قَدْ قَضَى ما عَلَیْهِ وَ بَقِىَ ما عَلَیْنا . 🔸خداوند ، را رحمت کند،او به سوى رَوْح و ریحان و بهشت و رضوان خداوند رهسپار شد ، بدانید او به تکلیف خویش عمل کرد و هنوز تکلیف ما باقى مانده است . 📚بحارالأنوار ج۴۴ ص ۳۷۴ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
4_6048457775573369814.mp3
7.75M
🔴 مجلس عزای حضرت سلام الله علیهما 🔸عالم ربانی حجت الاسلام والمسلمین استاد حاج شیخ عبدالحسین حفظه الله کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 ، شب دعا ، عبادت ، توبه و آمرزش الهی . 🔸عَنِ صلّی اللهُ علیه وآله قال ؛ إنَّ لَيْلَةَ عَرَفَةَ يُسْتَجابُ فِيهَا مَا دَعَا مِنْ خَيْرٍ ، وَ لِلْعَامِلِ فِيهَا بِطاعَةِ اللهِ تَعَالَى أجْرَ سَبْعِينَ وَ مِائَةِ سَنَةٍ ، وَ هِيَ لَيلَةُ المُناجَاةِ ، وَ فِيها يَتُوبُ اللهُ عَلَى مَنْ تابَ . 🔸 صلّی الله علیه و آله فرمود: همانا در هر دعای خیری مستجاب می شود . پاداش کسی که در این شب به عبادت خداوند متعال بپردازد ، معادل پاداش عبادت صد و هفتاد سال است . شب عرفه ، شب مناجات است و در این شب ، خداوند توبه توبه کننده را می پذیرد . 📚اقبال الأعمال للسيد بن طاووس ص ۶۳۴ . کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | سرگذشت همسر حضرت مسلم (سلام الله علیهما) پس از شهادت ایشان 🔸 استاد انصاریان کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
💢 بابی که از امام حسين( سلام الله علیه ) در عرفه گشوده می‌شود، مهم‌تر از بابی است که در عرفات گشوده می‌شود. آیت الله ( حفظه الله تعالی ) : 🔹 «بنابر روایات، بابی که از امام حسين(ع) در عرفه گشوده می‌شود، مهم‌تر از بابی است که در عرفات گشوده می‌شود. ... عرفه غير از فيض زمانی، يک فيضی هم دارد که از دو مکان [کربلا و عرفات] منتشر می‌شود. در اين فيوضاتی که منتشر می‌شود ما هم می‌توانيم شريک باشيم. ما هم با دلمان می‌توانيم در آن صحنه‌ها باشيم. البته هر کس به اندازه خودش سهم و درجه دارد... . آن بی‌قراری است که مهم است. اگر کسی دلش از محيط، کنده شده باشد و دلش در عرفه و در کربلا باشد ان شاء الله در ثواب‌ها شريک است... عرفه روزی است که انسان بايد به معرفت برسد و با زوار امام حسين(ع) و اهل عرفات شريک شود. دلش آنجا باشد». 🔹 «در دريای ظلمانی و امواج فتنه‌های شياطين، تنها چراغ و پناهْ وجود مقدس سيدالشهدا(ع) است. در روز عرفه خودمان را به آن حضرت برسانيم. محور سلوک و تهذيب ما زيارت سیدالشهداست». 🔹 «در روز عرفه، زيارت سيدالشهدا(ع) جزء اعمال اصلی است که نبايد فراموش شود. حتی از راه دور هم باشد؛ چه بسا از راه نزديک بيشتر قبول کنند. جواب حضرت هم می‌رسد... دومين کار اين است که در روز عرفه، دعاهاي عرفه را هم بخواند، به‌خصوص دعايی در صحيفه است که در آن قسمت عمده‌اش دعا برای امام زمان(عج) است. اصل دعای بعدازظهر عرفه را صلوات قرار بدهيد و دعا بر امام زمان(عج). بقيه حاجات، فرع بشوند.» 🔹 «ما در روز عرفه بايد خودمان را به عِتْق از آتش جهنم برسانيم. در روايت، وارد شده که اگر کسی در ماه رمضان آمرزيده نشد، بايد منتظر روز عرفه باشد. پس بايد خودمان را برای روز عرفه آماده کنيم. در عرفه چه کار بايد کرد که به خدا برسيم، درحالی که در عرفات نيستيم؟ روايت آمده است که فردی به حضرت عرض کرد که من نتوانستم به مکه بروم و به کربلا رفتم. حضرت فرمود: تو کم نياوردی. طرف برايش جای سوال شد. حضرت طوری از فضيلت کربلا گفتند که فضيلت عرفات محو شد...». کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
033-tanbihat.mp3
6.78M
#معارف_وحیانی #تدریس کتاب شریف #تنبیهات_حول_المبدا_والمعاد توسط عالم ربانی حضرت آیت الله حاج #شیخ_مهدی_مروارید حفظه الله تعالی {جلسه سی و سوم } #تدریس_تنبیهات ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
009-osol-toohidi.mp3
2.35M
#معارف_وحیانی 🔴 #تبیین_اصول_توحیدی از منظر قرآن و روایات 🔹 توسط عالم ربانی و فقیه اهل البیت حضرت علامه آیت الله حاج #سید_جعفر_سیدان ادام الله ظله الوارف 🔸(جلسه نهم) کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 🔸پیامبر أکرم صلّی ‌الله‌ علیه ‌و آله فرمود ؛ انَّما جَعَلَ اللّهُ الأضحى لِشبَعِ مَساكِينِكُم مِنَ اللَّحمِ فَأطعِمُوهُم . 🔸خداوند را قرار داد تا مستمندان از گوشت سير شوند ، پس از گوشت قربانى به ايشان بخورانيد . 📚ثواب الأعمال / ۵۹ . کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 🔸مرحوم در وسائل الشیعۀ یکی از آداب مستحبّ روز عید فطر و قربان را تحت عنوان این باب بیان می کند ؛ بَابُ اسْتِحْبَابِ اسْتِشْعَارِ الْحُزْنِ فِی الْعِيدَيْنِ لِاغْتِصَابِ آلِ مُحَمَّدٍ حَقِّهِمْ . 🔸 استحباب اظهار غم و نشان دادن اندوه در دو عید فطر و قربان ، به دلیل آن که حقّ آل محمّد صلوات الله علیهم غصب شده است . 📚وسائل الشیعة ، چاپ آل البیت ۷ / ۴۷۵ ، باب ۳۱ . کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 حزن اهل البیت در اعیاد! 🔸عَنْ عَبْدِاللهِ بْنِ دِينَارٍ عَنْ سلام الله علیه قَالَ ، قَالَ مَا مِنْ عِيدٍ لِلْمُسْلِمِينَ أَضْحًى وَ لَا فِطْرٍ إِلَّا وَ هُوَ يَتَجَدَّدُ فِيهِ لآِلِ صلّی علیه و آله حُزْنٌ . قُلْتُ فَلِمَ ؟ قَالَ لِأَنَّهُمْ يَرَوْنَ حَقَّهُمْ فِي يَدِ غَيْرِهِمْ . 🔸عبدالله بن دينار نقل می‌کند که حضرت سلام الله عليه‌ فرمود : اى عبدالله ، عيدى از اعياد مسلمين نيست چه و چه ، مگر آنكه در آن عيد ، حزن صلّی الله‌ عليه ‌و آله تجديد مي‌گردد! گفتم چرا ؟ فرمود: 🔸 زيرا كه ايشان حقّ خود را در دست ديگران مى بينند . 📚بحار الأنوار ۹۱ / ۱۳۵ ، حدیث ۳ . اللهم عجل لولیک الفرج کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
تصویر مرحوم آیت الله سید هاشم نجف آبادی ، جدّ مادری دامت برکاته مکاشفه ای از ایشان در عظمت آیت الله ره 🔽🔽🔽🔽
" عظمت میرزا " آیت الله شیخ عبدالله واعظ یزدی (یکی از شاگردان نزدیک مرحوم میرزای اصفهانی) نقل کرده است: یک روز که به درس مرحوم می رفتم، میان راه، مرحوم آقا سید هاشم نجف آبادی میردامادی (جد مادری آیت الله خامنه ای) را دیدم. گفت: کجا می روی؟ گفتم: می روم درس فقه میرزا. به من گفت: قدر میرزا را خیلی بدان! او مشمول عنایات حضرت ولی عصر علیه السلام است. من و میرزا در نجف در مدرسه سید محمد کاظم یزدی طلبه و هم اتاق بودیم. آن وقت، مذاق ایشان فلسفی و عرفانی بود. طوری در آن مباحث، قوی و طرفدار و حامی بود که گاهی، از فلتات لسانش استفاده می شد که تقریبا هر چه حق است، در آن است. از فلسفه و عرفان نمی توان گذشت و از مبانی محکمی که دارند نمی توان اعراض کرد.   میرزا شب های چهارشنبه در مسجد سهله بیتوته می کرد. در آن هنگام که ایشان این حالات را داشت، من هم مقداری متاسف بودم که چرا این طور[معتقد به مبانی فلسفه و عرفان] شده است؟! یک شب چهارشنبه که ایشان نبود و به مسجد سهله رفته بود، من در مدرسه خوابیده بودم. خواب دیدم که کسی آمد، به من گفت: حضرت حجت بن الحسن علیه السلام تشریف دارند و میرزا را می طلبند. من آمدم در ایوان جلوی اتاق نگاه کردم دیدم آقای بزرگواری وسط مدرسه ایستاده اند. ایشان فرمودند: میرزا کجاست؟ یک وقت دیدم که میرزا بلند شد و نعلین هایش را پا کرد و تند تند از پله ها رفت پایین و در حیاط مدرسه با امام علیه السلام گلاویز شد! او، کشید و ایشان کشیدند! بالاخره امام علیه السلام میرزا را بلند کردند و به زمین زدند و دهان مبارکشان را روی دهان میرزا گذاشتند. میرزا هم مانند کسی که از یک مشک آب می خورد و چون حجم آب زیاد است گلوگیر می شود، جرعه جرعه می گرفت. در همین اوقات بود که امام بلند شدند و من هم وحشت زده از خواب بیدار شدم. دیدم نزدیک اذان صبح صبح است. خیلی پریشان بودم. هوا کم کم روشن شد. دیدم میرزا از مسجد سهله آمد در حالی که بسیار پریشان خاطر بود! فقط می گفت: آقا غلط کردم! آقا ندانستم! هرچه دارم از شما دارم! هرکس هرچه دارد از شما دارد! پابرهنه می دوید به سوی حرم امیرالمومنین علیه السلام. حالی داشت که من نتوانستم اوضاع را جویا شوم. می رفت سرش را به ضریح می کوبید و بر می گشت و دوباره می رفت. بعد از این جریان، میرزا تغییر کرد و مدتی بعد، به ایران و مشهد رفت. من هم بعدها به مشهد آمدم و دیدم وضع میرزا عوض شده و آن چنان تسلطی پیدا کرده که همه بزرگان مشهد را زیر بال گرفته است. در شآن اهل بیت علیهم السلام آن چه می داند، می گوید و هرکس را که در مقام مباحثه با اوست، محکوم می کند. وضع طلاب مشهد هم که در مبانی فلسفه و عرفان دست داشتند، عوض شده است. ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معارفی " مکتب تفکیک " @maktabtafkik
💐💐 1⃣ روز اطعام  قال ابو عبد الله سلام الله علیه : ... و انه الیوم الذى اقام رسول الله (ص) علیا (ع) للناس علما و ابان فیه فضله و وصیه فصام شکرا لله عزوجل ذلک الیوم و انه لیوم صیام و اطعام و صلة الاخوان و فیه مرضاة الرحمن ، و مرغمة الشیطان  امام صادق سلام الله علیه: عید غدیر ، روزى است که رسول خدا (صلوات الله علیه ) على (علیه السلام) را بعنوان پرچمدار براى مردم برافراشت و فضیلت او را در این روز آشکار کرد و جانشین خود را معرفى کرد ، بعد بعنوان سپاسگزارى از خداى بزرگ آن روزه را روزه گرفت و آن روز ، روز روزه  دارى و عبادت و طعام دادن و به دیدار برادران دینى رفتن است . آنروز روز کسب خشنودى خداى مهربان و به خاک مالیدن بینى شیطان است . 📚. ( وسائل الشیعه 7: 328، ضمن حدیث .12 ) ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
5c92367461aeb6066e84745b_4776840529889945934.mp3
12.89M
🔴 توسل به #امام_زمان سلام الله علیه و عجل الله فرجه الشریف مرحوم آیت الله شیخ محمود #تولایی_خراسانی رضوان الله تعالی علیه کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 اجازه اجتهاد از مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حایری یزدی. پس از بازگشت از نجف و در مسیر خود به مشهد،مدتی کوتاه (حدود دوهفته) نیز در اراک توقف داشت. در آن شهر حوزه ی علمیه ای به سرپرستی آیت الله تشکیل شده بود. میرزا به حوزه ی درسی آن عالم برجسته وارد شد و پس از گفتگوهای علمی توانست اجازه ی اجتهادی را که از گرفته بود به تایید آن مرجع بزرگ برساند. 📚 احیاگر حوزه خراسان ص۲۲۷ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 کلام حضرت آیت الله العظمی دامت برکاته درباره اجازه اجتهاد میرزای اصفهانی : آیت الله حاج آقا میگفت:آقا آمده بود اراک, در درس آقای حاج شیخ شرکت میکرد. اشکال میکرد و خوب هم اشکال میکرد. از ایشان اجازه ی اجتهاد میخواست.من دیدم که از آقای و آقای , اجازه اجتهاد دارد و آقای حاج شیخ هم حاشیه زدند. 📚 گفتگو با حضرت آیت الله العظمی شهریور ۹۰ 📚 احیاگر حوزه خراسان ص۲۲۸ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 متن اجازه اجتهاد مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکربم حایری یزدی به مرحوم : سابق بیان شد که یک اجازه ی مفصل مبنی بر تایید اجتهاد میرزای اصفهانی مرقوم داشتند و آیات عظام و هم ذیل اجازه نامه ی به را حاشیه زده و تایید فرمودند. متن تایید اجازه ی اجتهاد توسط : بسم الله الرحمن الرحیم ما کتبه دامت برکاته فی حق جناب العالم الفاضل المحقق المدقق زبده العلماء الراشدین و قدوه الفقهاء المجتهدین الآغا دامت تاییده حق لا ریب فیه ، کثرالله امثاله من العلماء بحق محمد و آله صلوات الله علیهم. الاحقر 📚 احیاگرحوزه خراسان ص۲۲۸ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
تاملی بر شخصیت قسمت هشتم 🔽 ⭕️«ابراهیم(علیه السلام) در خواب خود و خواست (علیه السلام) را ذبح نماید» به نظر ابن عربی، بر خلاف مشهور [بلکه اجماع مسلمین] گوسفند در خواب ابراهیم (علیه السلام) به صورت اسحاق ظاهر شده، به این مناسبت که هر دو منقاد او امر الهی هستند. یعنی درست است که ابراهیم(علیه السلام) در خواب دید پسرش اسحاق علیه السلام را ذبح می کند، ولی در واقع مقصود همان گوسفند بود. چون خواب، حضرتِ خیال و مثال مقید است و آنچه در این حضرت مشاهده می شود احتیاج به تعبیر دارد، تا مراد از صورت مرئیه معلوم آید. زیرا آن گاهی مطابق واقع باشد و گاهی نباشد. اما ابراهیم(علیه السلام) عنایت نفرمود و به تعبیر آن نپرداخت. زیرا چنین انگاشت که امر را در عالم مثال مطلق مشاهده کرده است که احتیاج به تعبیر ندارد، چون هر چه در این مشهد مشاهده شود همواره مطابق واقع باشد و نیازمند تعبیر نباشد. ۱ در فصوص الحکم آورده است: « اعلم أیدنا الله و إِیاک أنّ إِبراهیم الخلیل علیه السلام قال لابنه: «إِنِّی أَرى فی الْمَنامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ» و المنام حضره الخیال فلم یعبرها. و کان کبش ظهر فی صوره ابن إِبراهیم فی المنام فصدَّق إِبراهیم الرؤیا… و هو لا یشعر». ملا حظه شد که ابن عربی نوعی عدم عنایت و نا آگاهی به ابراهیم(علیه السلام) نسبت داد» ۲. ترجمه: یعنی ابراهیم علیه السلام آنچه را که در رؤیای خود دید صادق شمرد. ابن عربی می گوید: خدا خطاب به ابراهیم فرمود: «أنّ یا ابراهیم قد صدّقت الرؤیا» و آنچه را که در خواب دیدی صادق شمردی، و نفرمود: صدقت فی الرؤیا أنّه ابنک (صادق بودی در رؤیا و آنچه دیدی ذبح می کردی عین فرزند تو بود) زیرا ابراهیم علیه السلام ظاهر رؤیای خود را گرفت و آن را تعبیر نکرد، در حالی که رؤیا احتیاج به تعبیر دارد. که از شارحین آثار است می نویسد: «یک عیب اساسی در کار اتباع ابن عربی آن است که چشم بسته آنچه مرشد آنها نوشته است قبول کرده اند. از جمله آنچه در «فصّ اسحاقی» (از کتاب فصوص الحکم) شیخ بر خلاف ظواهر کتاب و سنت، بلکه نص صریح اسحاق را ذبیح دانسته است. اتباع او عذر آورده اند که: الشیخ معذور فیما ذهب الیه لأنه مأمور. حال آنکه به حکم قواعد شرعی و عقلی باید شیخ را مورد مؤاخذه قرار می دادند. وجه صحیح آن است که هیچ دلیل شرعی و عقلی بر عصمت شیخ از اشتباه وجود ندارد».۳ 📚۱ .فصوص الحکم فصّ اسحاقی ص۸۵ 📚 ۲. شرح فصوص جندی ص۳۶۵، شرح فصوص کاشانی ص۸۴، شرح فصوص قیصری ص۱۹۰، فتوحات مکیه ج۴ ص۲۴۱ 📚۳. مقدمه شرح فصوص الحکم، ص۶ 🔴 جملات به طنز بیشتر شبیه است تا به حکمت .. از اینکه هنوز نمی داند که ذبیح الله اسماعیل نبی بود نه اسحاق نبی گذر می کنیم اما حقیقتا ابراهیم نبی چه پیامبری ست که فرق بین گوسفند و آدم را در خواب نمی فهمد و از آن جالب تر آنکه جبرییل هم به او متذکر نمی شود 😄 . واقعا باید بر احوال ابن عربی خون گریست .... ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa