eitaa logo
معارف الشیعه
3.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
784 ویدیو
311 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی اسدآبادی @valiyollah14
مشاهده در ایتا
دانلود
ج 19 ت 28 - 7 - 93.m4a
زمان: حجم: 29.63M
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ و حجت الاسلام والمسلمین در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی به مساله و سایر مبانی 🔸( جلسه نوزدهم ) کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
ابواب(۹۸،۱۲،۱).m4a
زمان: حجم: 39.58M
🔴 کتاب شریف 🔸از مهمترین آثار علامه محقق مرحوم آیت الله العظمی قدس الله نفسه الزکیه 🔹توسط حجت الاسلام والمسلمین استاد شیخ حفظه الله تعالی از اساتید مبرز {جلسه بیست و دوم } کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 استحباب پرداخت برای پدر از سوی فرزند پس از مرگش ▪️رُوِيَ عَنِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ(علیهماالسلام) أَنَّهُمَا كَانَا يُؤَدِّيَانِ زَكَاةَ الْفِطْرَةِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ(علیه‎السلام) حَتَّى مَاتَا، وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ(علیه‎السلام) يُؤَدِّيهَا عَنِ الْحُسَيْنِ ابْنِ عَلِيٍّ حَتَّى مَاتَ، وَ كَانَ أَبُو جَعْفَر(علیه‎السلام) يُؤَدِّيهَا عَنْ عَلِيٍّ(علیه‌السلام) حَتَّى مَاتَ، قَالَ جَعْفَرُ ابْنُ مُحَمَّدٍ(علیه‎السلام): وَ أَنَا أُؤَدِّيهَا عَنْ أَبِي ▪️روایت است که حسن ابن علی و حسین ابن علی(علیهماالسلام) بعد از شهادت پدر، تا وقتی زنده بودند، زکات فطره را از طرف پدر خیش می‌‏پرداختند. حضرت سجّاد(علیه‌السلام) نیز تا هنگام شهادت، زکات فطره را از جانب پدر خِیش می‌‏پرداخت. حضرت باقر(علیه‌السلام) نیز تا هنگام شهادت، از جانب پدرش، زکات فطره می‌داد. حضرت صادق(علیه‌السلام) فرمود: من نیز از جانب پدرم برای او زکات فطره می‌‏پردازم 📚(مستدرك الوسائل، ج ‏۷، ص۱۵۱، با نقل از دعائم الاسلام کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 در ببان مرحوم شیخ عباس قمی " اعلی الله مقامه الشریف " ▪️مرحوم محدّث قمی می نویسد ؛ سزاوار است که محزون باشی در این روز ، به جهت غیبت ‌إمام‌ زمان علیه السّلام ، و ممنوع بودن آن حضرت از تصرّف در أمور رعیّت خود و فوت شدن نماز عید با آن حضرت ، به علاوه آن که حزن تو باعث تأسّی بر حزن أهل بیت عصمت و طهارت سلام الله علیهم است ، زیرا که اندوه آن بزرگواران در این روز ، تازه و تجدید می شود ..... و معلوم است که حزن و اندوه آنها نه از جهت حبّ جاه و ریاست است ، بلکه از جهت شفقّت و محبتّ بر امّت و رعیّت است که آنها را در حیرت و ضلالت می بینند ، و ممکن نیست ایشان را هدایت آنها. 📚 هدیة الزّائرین / ۵۴۶. کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 حزن اهل البیت در اعیاد! 🔸عَنْ عَبْدِاللهِ بْنِ دِينَارٍ عَنْ سلام الله علیه قَالَ ، قَالَ مَا مِنْ عِيدٍ لِلْمُسْلِمِينَ أَضْحًى وَ لَا فِطْرٍ إِلَّا وَ هُوَ يَتَجَدَّدُ فِيهِ لآِلِ صلّی علیه و آله حُزْنٌ . قُلْتُ فَلِمَ ؟ قَالَ لِأَنَّهُمْ يَرَوْنَ حَقَّهُمْ فِي يَدِ غَيْرِهِمْ . 🔸عبدالله بن دينار نقل می‌کند که حضرت سلام الله عليه‌ فرمود : اى عبدالله ، عيدى از اعياد مسلمين نيست چه و چه ، مگر آنكه در آن عيد ، حزن صلّی الله‌ عليه ‌و آله تجديد مي‌گردد! گفتم چرا ؟ فرمود: 🔸 زيرا كه ايشان حقّ خود را در دست ديگران مى بينند . 📚بحار الأنوار ۹۱ / ۱۳۵ ، حدیث ۳ . اللهم عجل لولیک الفرج کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 علت حزن اهلبیت سلام الله علیهم اجمعین در اعیاد .. ▪️عَنْ عَبْدِاللهِ بْنِ دِينَارٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ عليه ‌السّلام قَالَ ، قَالَ مَا مِنْ عِيدٍ لِلْمُسْلِمِينَ أَضْحًى وَ لَا فِطْرٍ إِلَّا وَ هُوَ يَتَجَدَّدُ فِيهِ لآِلِ مُحَمَّدٍ صلّی علیه و آله حُزْنٌ. قُلْتُ فَلِمَ؟ قَالَ لِأَنَّهُمْ يَرَوْنَ حَقَّهُمْ فِی يَدِ غَيْرِهِمْ. ▪️عبدالله بن دينار نقل می‌کند که حضرت باقر عليه‌السّلام فرمود ؛ اى عبدالله ، عيدى از اعياد مسلمين نيست چه قربان و چه فطر ، مگر آنكه در آن عيد ، حزن آل محّمد صلّی الله‌ عليه ‌و آله تجديد ميگردد. گفتم چرا؟ فرمود زيرا كه ايشان حقّ خود را در دست ديگران مى ‏بينند. 📚بحار الأنوار ۹۱ / ۱۳۵ ، حدیث ۳. ▪️مرحوم علامه محمّد تقی مجلسی رحمة الله علیه (مجلسی اول) در کتاب لوامع صاحبقرانی ذیل حدیث شریف مینویسد ؛ ظاهر اين حديث نيز اين است كه غير معصوم أمامت نتواند كرد ، و شكّى در اين نيست كه با حضور معصوم ، نماز جمعه و عيد را ديگرى نمیتواند كرد. و ظاهر است كه غم ايشان از اين جهت بوده كه میديده‏ اند عالميان بر ضلالتند ، و با كفر و فسوقِ علانيه إمامت خلايق مى‏ كنند ، و أحكام إلهى را ضايع كرده ‏اند و میکنند ، چنانكه دعاى أضحى و جمعه صحيفه كامله نيز بر اين معنى دلالت دارد كه‏ اللَّهمّ انّ هذا المقام لخلفائك‏ ... 🔻 يعنى خداوندا ، اين مقام كه إمامت نماز عيد و جمعه باشد يا إمامت كبرى ، از آنِ خليفه هاى توست و از آنِ برگزيدگان توست ، و اين رتبه ، رتبه امناى توست كه حافظان دين و علوم و اسرار الهى ‏اند به سبب رتبه عظيمى كه ايشان‌ را كرامت فرموده ای ، و آن مرتبه را از ايشان غصب كرده ‏اند تا آن كه خليفه هاى تو و برگزيدگان تو مغلوب و مقهور شده‏ اند ، و جامه إمامت و خلافت ظاهرى را از تن ايشان كَنْدِه ‏اند مانند دزدانى كه برهنه كنند ، و خلفاى تو مى‏ بينند كه احكام تو مبدّل شده است ، و كتاب تو را پشت سر انداخته ‏اند ، و واجبات تو را تحريف نموده ‏اند از آن وجوهى كه تو مقرّر ساخته ای ، و سنّت هاى پيغمبر تو را‌ ترك نموده ‏اند. پس ظاهر شد كه غم ايشان نه از جهت سلب جاه ايشان است‏. 📚لوامع صاحبقرانی ۵ / ۲۶۱. ▪️همچنین مرحوم علامه محمّد تقی مجلسی رحمة الله علیه (مجلسی اول) در شرح من لایحضر مینویسد ؛ و حزنُهم عليهم السّلام ليس باعتبار الجاهِ الدنيوی ، بل باعتبار أنه لو لم يغصب حقّهم لكانَ الخلقُ مهتدينَ و لكانوا ينتفعونَ بنصائحِهم و مواعظِهم و لم يكونوا مِن الهالكين‏. ▪️حزن أهل بیت علیهم السّلام بخاطر مقامات دنیوی نیست ، بلکه به این خاطر است که اگر حقشان غصب نمی‌شد ، مردم بوسیله آنان هدایت می‌یافتند و از نصایح و معارف آنان بهره‌مند می‌گشتند و بخاطر جهل و گمراهی هلاک نمی‌گشتند. 📚روضة المتقين فی شرح من لايحضره الفقيه ۲ / ۷۴۹. ▪️علّامه محمّد باقر مجلسی رَحِمَهُ الله مینویسد ؛ لأنّ العيدَ إنّما وُضِع ليجتمعَ الناسُ عِنْدَ الإمامِ وَ يَأْخُذُوا عنهُ معالمَ دينِهِم ، فإذا رأوا أئمةَ الضلالِ غاصبينَ لِحقوقهم يُضِلُّونَ الناسَ عن الصّراطِ المستقيمِ يحزنونَ لما يُصيبُ الناسَ من الهلاكِ و الضَّلالِ لا لأنفسهِمْ فإنهم فی جميع الحالات فائزون بأعظم السعادات. ▪️حکمت عید برای این است که مردم گِرد امام معصوم آیند و معالم دینشان را از ایشان أخذ کنند ، بنابراین أهل بیت علیهم السّلام وقتی می‌بینند که حقّشان در دست سرانِ گمراهی است و مردم را از صراط مستقیم منحرف می‌کنند و به هلاکت و ضلالت می‌کِشانند ، محزون می‌شوند. لذا این حزن بخاطر خودشان نیست ، چرا که آنان در همه حالات در اوج سعادتند. 📚مرآة العقول ۱۶ / ۴۱۱. کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔻 و را بشناسیم .... 💢 مصاحبت با شخص عاقل و شخص کریم از امام رضا سلام الله علیه منقول است که: ... با عاقل مصاحبت کن هر چند کریم نباشد، از عقلش بهره ور شو و از خلق بدش احتراز کن و با کریم مصاحبت کن هر چند عاقل نباشد، که به عقل خود از کرم او منتفع می شوی. بگریز نهایت گریختن از احمقی که بخیل باشد. 📚 کتاب باب دهم فصل سوم کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔻 و را بشناسیم .... 💢 نداشتن مصاحب و دوستی که انسان را به راه خیر راهنمایی کند امام صادق سلام الله علیه در حدیثی فرمود: هرکه را پند دهنده ای از دلش و زجر کننده از نفسش و مصاحبی که او را به راه خیر بدارد نباشد، شیطان بر گردنش سوار می شود. 📚 کتاب باب دهم فصل سوم کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 🔻[في‏ بِضْعِ سِنينَ لِلَّهِ الْأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ بَعْدُ وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ * بِنَصْرِ اللَّهِ‌ يَنْصُرُ مَنْ‌ يَشَاءُ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ‌] الروم، ۴-۵ همه كارها از آن خداست؛ چه قبل و چه بعد؛ و آن روز مومنان به نصرت و یاری خداوند شاد می‌شوند. و او هر کس را بخواهد یاری می‌دهد؛ و اوست شکست ناپذیر و مهربان. امام صادق سلام الله علیه در تفسیر این آیه فرمودند: آن روز که مومنان به نصرت خدا شاد می‌شوند سلام الله علیه است. 📚 تأويل الآيات الظاهرة ص۴۲۷ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
23.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 سلسله مباحث 🎥 پاسخی بر عبارات و برداشت های غلط از متون منسوب به مرحوم آیت الله العظمی " رضوان الله تعالی علیه " از سوی 🔸استاد معظم حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ " حفظه الله تعالی " ( قسمت هجدهم ) کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 آیا این حدیث غیر از مخاطبی در بین مکاتب اثنی عشری دارد ؟؟ 💢اطاعت محض از معصوم علیه السلام ... ◾️قال علی بن الحسین (سلام الله علیه) : إنَّ دینَ اللّهِ لایُصابُ بِالْعُقُولِ النّاقِصَهِ، وَالاْراءِ الْباطِلَهِ، وَالْمَقاییسِ الْفاسِدَهِ، وَلایُصابُ إلاّ بِالتَّسْلیمِ، فَمَنْ سَلَّمَ لَنا سَلِمَ، ومَنِ اهْتَدى بِنا هُدِىَ، وَمَنْ دانَ بِالْقِیاسِ وَالرَّأْىِ هَلَكَ . 🔸حضرت سجاد علیه السّلام فرمودند : به وسیله عقل ناقص و نظریه هاى باطل و مقایسات فاسد و بى اساس نمى توان احكام و مسائل دین را به دست آورد بنابراین تنها وسیله رسیدن به احكام واقعى دین تسلیم محض مى باشد پس هركس در مقابل ما اهل بیت تسلیم باشد از هر انحرافى در امان است و هر كه به وسیله ما هدایت یابد خوشبخت خواهد بود و شخصى كه با قیاس و نظریات شخصى خود بخواهد دین اسلام را دریابد هلاك مى گردد . 📚مستدرك الوسائل/ج17/ص262. کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 اول یک‌دور معارف بخوانید و بعد اگر خواستید، و دانش‌های دیگر. آیت الله ( حفظه الله تعالی ) : «آشنایی با معارف اهل‌بیت(علیهم السلام) باید محور حوزه علمیه باشد؛ اگر از محور بودن در حوزه بیرون رفت، این حوزه از مدار خودش خارج شده است. حوزه‌ای که مدار آن در فقه و اخلاق و عرفان، معارف اهل‌بیت(علیهم السلام) نباشد، شک نکنید که این حوزه، شیعی نیست. می‌شود: حوزه مدینه یا حوزه الازهر. معنا ندارد طلبه در حوزه علمیه، شرح تجرید خوانده، شرح منظومه خوانده، اسفار خوانده، اشارات خوانده، حکمت‌الاشراق خوانده...، اما یک دوره توحید صدوق و کتب روایی دیگر را نخوانده باشد. این قابل‌دفاع نیست. ⬅️ این به معنی انکار فلسفه نیست؛ من نمی‌خواهم فلسفه را انکار کنم؛ می‌گویم این‌طرفش چه شد؟ طلبه ممکن است با حساب‌و‌کتاب [و در صورت لزوم]، ادبیات معاصر یا روشنفکری را بخواند و همچنین کتاب‌های خوب مثل کتب علامه طباطبایی(ره) را بخواند، اما اصول‌کافی و بحارالانوار چطور؟ [اگر نمی‌خوانیم] پس چرا اسم خودمان را می‌گذاریم طلبه؟ من نمی‌گویم آنها را نخوانید، می‌گویم این‌طرفش چه شد؟ آدم سی سال در حوزه علمیه باشد، اما یک دور «کافی» نخوانده، یک دور «بحار» نخوانده. پس چه خوانده‌ای؟ منبعِِ معارف برای طلبه، قرآن و روایات است. قرآن اصل است و روایات تفسیر قرآن است. خدا رحمت کند استاد ما را، می‌فرمود قرآن فهم نمی‌شود الا بالروایه (لتبیّن للناس ما نزّل الیهم. مبیّن قرآن اهل‌بیت-ع- هستند.) و روایت فهم نمی‌شود الا بالزیارة. منبع معرفتی ما باید قرآن و روایات باشد. همۀ سیر ما آخرش باید به اینها ختم شود. این سیر چقدر طول می‌کشد؟ از اول طلبگی تا آخر عمر. حد ندارد. کتب دیگر هم می‌خوانیم؟ بله. من همیشه به دوستانی که می‌گویند "ما فلسفه بخوانیم یا نه؟" می‌گویم اگر روایات و معارف را خوانده‌اید، بروید بخوانید؛ آن وقت استفاده می‌کنید. اگر نخوانده‌اید، نروید. یعنی ذهن خودتان را در معارف، اول با کلام دیگران باز نکنید. اگر جزو "عباد" شده‌اید، بروید بخوانید. این آیه قرآن را ببینید: "فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ". شما جزو "عباد" بشو! همانی که فرمود: "فَاطْلُبْ أَوَّلًا فِي‏ نَفْسِكَ‏ حَقِيقَةَ الْعُبُودِيَّة." همانی که فرمود: "وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما كُنْتَ تَدْري مَا الْكِتابُ وَ لاَ الْإيمانُ وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدي بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا". (...قرآن نوری است که ما عباد خود را با آن هدایت می‌کنیم). شما جزو عباد بشو! وقتی این محقق شد، برو [به سمتِ] "يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ." چنین فردی حرف که می‌شنود بهترینش را انتخاب می‌کند؛ عبد کسی است که وقتی می‌شنود، بهترین را انتخاب می‌کند. بهترین کدام است؟ چیزی که به درد بندگی می‌خورد و با توحید و ولایت تناسب دارد». کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa