eitaa logo
معارف الشیعه
3.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
780 ویدیو
311 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی اسدآبادی @valiyollah14
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴افسانه ی 🔽 حضرت علامه " رضوان الله تعالی علیه " : 🔹 اگر گفته شود،برهان عقلی،قایم بر است،باید گفت چنین نیست، زیرا این برهان ها نظری است(نه اولی) بنابراین همواره قابل نقض و معاوضه و مقابله به مثل است. چنانکه بر نظرهای بسیار مهمی، ۸۰۰ سال اقامه ی برهان کردند،مانند و.... و اکنون ۳۰۰ است_بنابر ادعا_ برهان اقامه میکنند بر و.... پس اگر از وحی و اخذ از معصوم سلام الله علیهم گذشت،کسی _در هر زمان و مکان_چیزی قابل اعتماد ندارد و تشریق(به سوی شرقیان دست دراز کردن) و تغریب(از غربیان گدایی کردن) انسان را در شناختها به جایی نمی رساند. 📚 الهیات الهی و الهیات بشری(نظرها) ص۴۷۵ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔻مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی مدظله العالی: من از شاگردان مرحوم شنیده بودم که ایشان تخلیه ی روح دارند. بعد از درس که خلوت شد، به مرحوم میرزا گفتم: من سخت باورم! این ها حرفی زده اند ، اما من میخواهم از خودتان بشنوم! شما تخلیه ی روح دارید؟ ایشان مکثی کردند و گفتند:بله! من میتوانم روحم را دو ساعت از بدنم جدا نگاه دارم. سپس گفتند: من تجرد عن تجرد هم دارم! و بعد تجرد عن تجرد را توضیح دادند.... 📚 احیاگر حوزه خراسان ص۱۹۲ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
024-alam zar-86.mp3
زمان: حجم: 3.33M
🔴 مباحثی در رابطه با 🔹 توسط عالم ربانی و فقیه اهل البیت حضرت علامه آیت الله حاج ادام الله ظله الوارف 🔸(جلسه بیست و چهارم ) جلسه آخر مدرسه مجازی "مکتب تفکیک" @m_m_maktabtafkik
🔴 نظر مرحوم علامه حاج "رضوان الله تعالی علیه " راجع به ◾️ می فرمودند : 🔻منور الفکر ها در باب خدا و پیامبر و امام و معاد سخنانی می گویند که اگر کفر صریح نیست ، به کفر می انجامد . 🔻حاج شیخ در حد امکان به حل اشکالهای منور الفکر ها توجه داشت و از اشکالات و شبهات معاصران خود بی خبر نبود و به آن ها بی اعتنایی نمی کرد . 🔻مرحوم حاج شیخ ضمن تسلط بر آرای فلاسفه و عرفا با در آمیختن دین و فلسفه و عرفان مخالف بود واین روش ( تفکیک ) را روش تازه ای نمی دید و از نظر او این مشی همان مشی علمای قرآن شناس از صدر اسلام تا کنون بوده است . 🔻 اندیشه ایشان از غیرت دینی بر می خواست و او می دید که کسانی به نام عقل منکر دین شده بودند و بنام تصوف اباحه گری را ترویج می کردند . 🔻بی گمان بزرگترین درس حاج شیخ در طول حیات خود جلوگیری از رشد اندیشه التقاطی بود . در آغاز جلد اول بیان الفرقان می نویسد : ◾️در قدیم طریق فقها از طریق فلاسفه یونانی و عرفای صوفیه جدا بود و پیروان فلسفه و عرفا از یکدیگر ممتاز بوده اند و هر یک طریق خود را حق و دیگری را باطل می دانستند و باکی از مخالفت با یکدیگر نداشتند . 🔻و ادامه می دهند : ◾️فلسفه یونانی در عصر خلفا ترجمه شد و متکلمان که پیرو قرآنی بودند ، متابعت از ائمه ( سلام الله علیهم اجمعین ) نکردند ، خواستند که مطالب فلسفه را مطابق قران کنند و به دو فرقه اشاعره و معتزله متفرق شدند که مدعی مقام کشف حقایق و اسرار و علم به حقایق قرآن بودند و خود و پیروان خود را از ائمه ( سلام الله علیهم اجمعین ) بی نیاز می دانستند . 🔻به نظر ایشان حدود صد سال است که فلسفه و عرفان و قرآن با هم آمیخته گشته و معارف الهی ، التقاطی و ناخالص در اختیار نسل ها کذاشته شده است . 📚بیان الفرقان ص ۹_۲۵۸ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 " تاکید بر فلسفه دان بودن مرحوم علامه ( از بزرگترین مخالفین فلسفه ) ▪️ ( حفظه الله تعالی ) : حاج مرد بسیار مُلّایی بود. هم مُلّا بود، هم علاوه بر مُلّایی از لحاظ قوت شخصیت بنده غیر از امام ـ واقعاً حالا اینی که عرض می‌کنم بارها این را گفتم ـ هیچ‌کس را در این معممین که من باهاشان معاشر بودم به قوت شخصیت حاج شیخ مجتبی من ندیدم! یک چیز عجیب غریبی بود. ما، یکی دو، سه سال بعد از برگشتن از قم البته ـ توفیق پیدا کردیم که با ایشان معاشرت پیدا کردیم از نزدیک؛ تا سال ۴۶ که ایشان فوت کرد. بله حسابی حس کردم وجود او را؛ خیلی مرد فوق‌العاده‌ای بود حاج شیخ مجتبی؛ خیلی. آن شخصیتش بود که همه را مقهور می‌کرد. در مشهد هرکسی با ایشان آشنا بود احترام برای ایشان قائل بود؛ من دیده بودم جلسه‌ی مشترک ایشان و بسیار از علما و معاریف مشهد را؛ وقتی ایشان یک حرفی می‌زد، یک چیزی می‌گفت همه بطور خواه، ناخواه مقهور بودند؛ این‌جوری بودند ایشان. این آقای آمیرزا جواد آقا و اینها که در مقابل ایشان مثل شاگرد؛ برخوردشان برخورد شاگرد بود؛ برخورد مرید و شاگرد این‌جوری. حاج شیخ مجتبی چیز عجیبی بود... در همه چیز وارد بود. یعنی آدمی بود که فلسفه خوانده بود. حاج شیخ مجتبی اعجوبه‌ا ی بود. اهل علوم غریبه و اینها هم بود. همه چیز هم بلد بود یعنی واقعاً از آن آدم‌هایی که شنیدیم. گفت: به مصر رفتم و آثار باستان دیدم به چشم آنچه شنیدم ز داستان دیدم یعنی آنکه واقعاً ما دیدیم، آنی که آدم می‌شد ببیند، آقا شیخ مجتبی بود. 🎙دیدار با اعضای کنگره بزرگداشت صدرالمتألهین ۱۳۷۷/۱۰/۸ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
ج_29_ت_16_4_400_ادامه_باب_دوازده_شناخت_طریقی_و_موضوعی_عقل.m4a
حجم: 12M
🔴 کتاب شریف 🔸از مهمترین آثار علامه محقق مرحوم آیت الله العظمی قدس الله نفسه الزکیه 🔹توسط حجت الاسلام والمسلمین استاد شیخ حفظه الله تعالی از اساتید مبرز {جلسه شصتم } کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
15.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻برخی از دشمنان امیرالمؤمنین سلام الله علیه به قدری با حضرت دشمنی کردند که نقل فضیلت های امیرالمؤمنین جرم شناخته می شد و حتی بعضی بزرگان به جرم گفتن فضائل ایشان مورد هجوم قرار گرفتند و کشته شدند و برخی در آرزوی فرصتی برای نقل مناقب ایشان بودند. 🎥 عالم محقق و مدافع ولایت اهلبیت علیهم السلام ، آیت الله " دامت برکاته " کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
29.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓آیا صحابه، اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین را دوست داشتند که به خانه آن ها هجوم آوردند و درب خانه را به آتش کشیدند؟ ❓آیا امیرالمؤمنین سلام الله علیه جزء اهل بیت نبود که صحابه جنگ جمل و صفین و نهروان را علیه ایشان به راه انداختند؟ ⁉️چرا علمای اهل سنت درباره این واقعیات تاریخی توضیح نمی‌دهند؟ 🎥 عالم محقق و مدافع ولایت اهلبیت علیهم السلام ، آیت الله " دامت برکاته " کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 نائبة الامام 💐💐💐 🔻شیخ صدوق (رحمة‌الله‌علیه) در کتاب «کمال الدین» روایتی از احمد بن ابراهیم نقل کرده است که حکیمه عمه  امام حسن عسکری(علیهما‌السّلام) فرموده است، در قضیه عاشورا امام حسین (علیه‌السّلام) خواهرش را وصی خودش قرار داد و اسرار و علوم امامت را به ایشان منتقل کرد تا بعدها برای امام سجاد (علیه‌السّلام) برسد. حضرت با این عمل خویش، جان امام سجاد (علیه‌السّلام) را از خطرات حفظ کرد. و الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ اَوْصَی اِلَی اُخْتِهِ زَیْنَبَ بِنْتِ عَلِیٍّ فِی الظَّاهِرِ وَ کَانَ مَا یَخْرُجُ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ (علیه‌السّلام) مِنْ عِلْمٍ یُنْسَبُ اِلَی زَیْنَبَ سَتْراً عَلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ (علیه‌السّلام). 🔻امام حسین (سلام‌الله‌علیه) روز عاشورا در ظاهر امر به خواهرش زینب دختر امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) وصیت نمود. بطوری که علومی که از امام زین العابدین (علیه‌السّلام) ظاهر می‌گشت، به‌حضرت زینب نسبت می‌رسانید، و امام حسین (علیه‌السّلام) برای حفظ جان فرزندش زین‌العابدین، آن علوم را به خواهرش وصیت کرده بود که بعدها به امام زین‌العابدین بدهد. 📚 کمال الدین ج۱ ص۵۰۱ کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 توسل علماء به کبری سلام الله علیها 🔻شبلنجی از علمای اهل‌سنت از قول شیخ عبدالرحمن آجهوری چنین می‌نویسد: قال الشیخ عبد الرحمن الآجهوری المقری فی کتابه مشارق الانوار: قد حصل لی فی سنة سبعین ومائة بعد الالف کرب شدید من کروب الزمان فتوجهت الی مقام السیدة زینب المذکورة وانشدتها هذه القصیدة فانجلی عنی الکرب ببرکتها و هی: آل طه لکم علینا الولاء... الخ. در کتاب شیخ عبدالرحمن آجهوری که نامش مشارق الانوار است خواندم که [نوشته بود]: در سال هزار و صد و هفتاد برایم گرفتاری شدیدی از گرفتاری‌های زمانه حاصل شده بود. به مقام سیده زینب که مذکور است توجه کردم و این قصیده را سرودم، به برکت آن قصیده سختی از من برداشته شد و آن قصیده این است: آل طه، ولایت شما بر ماست تا آخر شعر. 📚 نور الابصار ص۳۷۹ کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
💐💐💐 🔴 ماجرای ولادت کبری سلام الله علیها 🔸هنگام ولادت آن حضرت، پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله در سفر بودند. امیر المؤمنین علیه السّلام برای نامگذاری این مولود فرمودند: «بر پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله سبقت نمی گیرم». تا آنکه حضرت آمدند و منتظر وحی شدند. جبرئیل نازل شد و عرض کرد: خداوند سلام می رساند و می فرماید: «این دختر را زینب نام بگذار، چه اینکه این نام را در لوح محفوظ نوشته ایم». پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله حضرت زینب سلام اللَّه علیها را طلب کرده بوسیدند و فرمودند: «وصیت می کنم به حاضرین و غائبین که این دختر را به خاطر من پاس بدارید، که همانا وی به خدیجه کبری سلام اللَّه علیها مانند است». سکینه و وقار آن حضرت را به خدیجه کبری سلام اللَّه علیها و عصمت و حیایش را به فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها و فصاحت و بلاغتش را به علی مرتضی علیه السّلام و حلم و بردباریش را به حسن مجتبی علیه السّلام و شجاعت و قوّت قلبش را به حضرت سیّد الشّهداء علیه السّلام همانند نموده اند. ابن حجر در اصابه و ابن اثیر در اسد الغابه در حالات آن حضرت نوشته اند: در مجلس یزید لعنت اللَّه علیه حضرت زینب سلام اللَّه علیها کلماتی فرمودند که دلالت بر قوّت قلب آن حضرت دارد. آن حضرت در کرم و بصیرت و حلم مشهور خاندان بنی هاشم و عرب بوده، و بین جمال و جلال، سیرت و صورت و اخلاق و فضیلت جمع کرد. شبها در عبادت بود و روزها روزه و او به اهل تقوی معروف بود . 📚 تقویم شیعه ، بندانی نیشابوری ، ۵ جمادی الاول کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa