#دستورات_ماثور
🔴 نماز #شب_هفدهم از #ماه_شعبان
▪️روايت کرده اند از پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله که:
«هرکس دوركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و سوره توحيد هفتاد و يك مرتبه، بعد از نماز هفتاد مرتبه استغفاربگويد از جاي خود برنمي خيزد مگر آن که خداوند او را مي آمرزد و هيچ گناهي بر او نمي نويسد»
📚 اقبال الاعمال ج۲ ص۷۱۹
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
11.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 خداوند برای چه کسانی صلوات می فرستد؟
عالم ربانی مرحوم آیت الله حاج شیخ حسین گرایلی رضوان الله تعالی علیه از اساتید برجسته حوزه علمیه خراسان و امام جماعت سابق مسجد گوهرشاد و از شاگردان مرحوم آیت الله کوهستانی رضوان الله تعالی علیه
کانال معرفتی"معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#پست_ویژه⭐️
🔴 نمازی بسیار مهم در #شب_هجدهم #ماه_شعبان
🔻روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که:
«هرکس ده ركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و سوره توحيد پنج مرتبه بخواند خداوند همه ي حوائج او را که در اين شب از خدا خواسته برآورده ميکند واگر او را بدبخت آفريده باشد نيکبخت مي گرداند و اگر تا سال آينده از دنيا برود شهيد از دنيا مي رود»
📚اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۰
#اعمال
#دستورات_ماثور
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#مهدویت
#روایات
🔴 امر #امام_باقر به ایجاد ارتباط با #امام_زمان سلام الله علیهما
▪️قال الإمام ﺍﻟﺒﺎﻗﺮ ﻋﻠﻴﻪﺍﻟﺴﻠﺎﻡ:إِصبِرُوا عَلَى أَدَاءِ الفَرَائِضِ، وَ صَابِرُوا عَدُوَّكُم، وَ رَابِطُوا إِمَامَكمُ المُنتَظَر.
🔸امام محمدباقر صلواتاللهعلیه میفرمایند: در انجام واجبات صبر پیشه كنيد، در برابر دشمنتان صابر باشيد، و با امامتان كه در انتظار او هستيد ارتباطی فراهم کنید.
📚الغیبة النعماني، ص۲۷
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 هجدهم ماه شعبان وفات
جناب #_حسین_بن_روح_نوبختی نایب سوم و ایرانی امام زمان عجّل الله تعالی فرجه
▪️در این روز به سال 326 هـ نائب سوّم حضرت صاحب الأمر صلوات الله علیه و عجّل الله تعالی فرجه الشریف ، جناب حسین بن روح نوبختی سلام الله علیه در بغداد به عالم بقا رحلت کرد و در همان جا دفن شد.
نثار روح مطهر و مقدسشان حمد و صلواتی قرایت کنیم
#مهدویت
#ماه_شعبان
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
هدایت شده از مدرسه مجازی مکتب تفکیک
012-soleymanmervazi-88.mp3
2.92M
#معارف_وحیانی
🔴 شرح مناظره امام رضا سلام الله علیه با #سلیمان_مروزی
🔹 توسط بزرگ مدافع حریم ولایت عالم ربانی و فقیه اهل البیت حضرت آیت الله حاج #سید_جعفر_سیدان دامت برکاته
🔸(جلسه دوازدهم)
تاریخ: ۱۳۸۸/۷/۲۶
مدرسه مجازی "مکتب تفکیک"
@m_m_maktabtafkik
#پست_ویژه⭐️
🔴 نماز #شب_نوزدهم #ماه_شعبان
روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که:
«هرکس دو ركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و آيه مُلک ( قل اللهم...تا به غير الحساب، سوره آل عمران آيات 26 و 27 ) پنج مرتبه بخواند خداوند همه ي گناهان گذشته و آينده او را مي آمرزد و نماز هايي را که بعد از اين مي خواند، قبول مي کند و اگر پدر و مادر او در جهنم باشند،
بيرون آورده مي شوند»
📚اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۰
#اعمال
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#دستورات_ماثور
#پست_ویژه ⭐️
🔴 نمازی بسیار با برکت در #شب_بیستم #ماه_شعبان
▪️روايت کرده اند از حضرت پيامبر " صلي الله عليه و آله " که:
«هرکس چهارركعت ( بصورت دو رکعتی ) نماز در هر ركعت سوره حمد را يك مرتبه و سوره اِذا جاءَ نَصْرُاللَّهِ وَ الْفَتحِ را پانزده مرتبه بخواند سوگند به خدايي که به حق مرا برانگيخت، از دنيا نمي رود تا آن که (مرا) در خواب ببيند و نيز جايگاه خود را در بهشت ببيند و همراه گراميان و نيکان محشور مي گردد»
📚 اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۰
#اعمال
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#نقد_فلسفه
🔴 نقد معاد #ملاصدرا توسط #فلاسفه
▪️قسمت اول 🔽
🔻 آيتالله سيدابوالحسن رفيعي قزويني (م 1395 هـ)
وي كه فقيه و از اساتيد صاحب نام فلسفه بوده است، با اشاره به چهار قول درباره معاد مينويسد:
«قول چهارم، مذهب صدرالحكماء [ملاصدرا] است كه ميفرمايد: «نفس بعد از مفارقت از بدن عنصري، هميشه خيال بدن دنيوي خود را مينمايد، چون قوه خيال در نفس، بعد از موت باقي است و همين كه خيال بدن خود را نمود، بدني مطابق بدن دنيوي از نفس صادر ميشود و نفس با چنين بدني ـ كه از قدرت خيال بر اختراع بدن فراهم شده استـ در معاد محشور خواهد شد و ثواب و عقاب او با همين بدن است». در حقيقت، در نزد اين مرد بزرگ، بدن اخروي بهمنزله سايه و پرتوي است از نفس، تا نفس كه باشد و اين بدن چه باشد؛ يا نوراني است و يا ظلماني؛ به تفصيلي كه در كتب خود، با اصول حكميه، تقريب و تقرير فرموده است. ليكن در نزد اين ضعيف، التزام به اين قول بسيار صعب و دشوار است، زيرا كه ـ بهطور قطع ـ مخالف با ظواهر بسياري از آيات و مباين با صريح اخبار معتبره است.» (همان/ 220، به نقل از مجموعه رسائل و مقالات فلسفي/83)
🔻امام خميني(م 1368 ش)
«علي اي حال، بدن نفس، در نشئه آخرت، بدني معلول و مخلوق نفس نيست، بلكه بدني است كه نفس، خود آن بدن است و ايجاد و اعدام آن، مُساوق اعدام و يا ايجاد خودش ميباشد؛ و البته ممكن نيست شيء به فعاليت خودش موجود شود، زيرا مستلزم دور صريح باطل است؛ و اگر عبارتي از عبارات آخوند [ملاصدرا] قده ـ موهم اين معني باشد كه نفس با فعاليت، بدن خودش را «ايجاد» ميكند، از خطاهاي لفظي است و فرضاً اگر آخوند ـ قده ـ و يا ديگران، مصرّ بر اين معني باشند، درست نبوده و بهشدّت مورد انكار ماست. ما نسبت به مدّعيان چنين فعاليتي [از سوي نفس] منكر هستيم.» (معاد جسماني در حكمت متعاليه، به نقل از تبيان، دفتر سي ام،)
🔻علامه طباطبايي (م 1362 ش)
آيتالله شيخ جعفر سبحاني كه در درس اسفار مرحوم علامه طباطبايي شركت ميكرده است، درباره نظر علامه در مورد معاد اسفار ميگويد:
«ايشان [علامه طباطبايي] هيچ وقت معاد را تدريس نميكرد. به خاطر دارم، هنگامي كه خدمتشان منظومه ميخوانديم، وقتي به مبحث معاد رسيديم، درس را تعطيل كردند. علت را هم هيچ وقت بيان نكردند. فقط تنها چيزي كه ما توانستيم كشف كنيم اين بود كه مرحوم علامه طباطبايي، معاد مرحوم صدرالمتألهين را قبول نداشت، چون با ظواهر آيات تطبيق نميكرد. البته صدرالمتألهين خيلي تلاش كرد كه بگويد معادي را كه آورده عين قرآن است و از قرآن استخراج شده و آيات را بر آن تطبيق داد. با اين حال، معاد مرحوم آخوند (ملا صدرا) با اكثر آيات قرآني تطبيق نميكند. معادي را كه مرحوم صدرالمتألهين گفته، در واقع نوعي معاد برزخي است [نه معاد حشري]؛ جسم، جسم برزخي [يعني تمثلي و تخيلي بدون جرم] است. ميوه، ميوه برزخي است و خلاصه يك سلسله صور غيبيه هستند كه ماده ندارند و فقط صورت دارند. مرحوم علامه طباطبايي اين معاد را قبول نداشت.» (معاد جسماني در حكمت متعاليه/ 224، به نقل از كيهان فرهنگي، سال ششم، شماره 8، آبان 1368)
🔻شهيد مطهري (م 1358 ش)
«امثال ملاصدرا گفتهاند، معاد جسماني است، اما همه معاد جسماني را بردهاند در داخل خود روح و عالم ارواح، يعني گفتهاند، اين خصائص جسماني در عالم ارواح وجود دارد. اين فاصلهاي كه قدما از قبيل بوعلي، ميان روح و جسم قائل بودهاند و فقط عقل را روحي ميدانستند و غيرعقل را روحي نميدانستند، اين فاصله وجود ندارد. اما البته اين مطلب هم مشكل را حل نكرده است؛ يعني ما اين را با مجموع آيات قرآن نميتوانيم [تطبيق كنيم]، با اينكه خيلي حرف خوبي است، و آن را با دلايل علمي هم ميشود تأييد كرد، ولي معاد قرآن را با اين مطلب نميشود توجيه كرد؛ چون معاد قرآن روي تنها انسان نيست، روي همه عالم است. قرآن اساساً [در امر معاد و بازگشت]، راجع به عالم ماده بحث ميكند، نه تنها انسان.» (مجموعه آثار4/ 792)
کانال معرفتی "معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#نقد_فلسفه
🔴 نقد معاد #ملاصدرا توسط #فلاسفه
▪️قسمت دوم 🔽
برخي از عالمان ديني فلسفي مشرب كه در مسأله معاد، وجه تديّن و تشرّعشان بر وجه تفلسفشان پيشي گرفته است، از ديدگاه فلسفي در باب معاد احتراز جسته و به معاد جسماني ـ كه منطبق با قرآن و عترت است ـ تصريح كردهاند كه در ذيل به نقل پارهاي از اين اعترافات ميپردازيم:
🔻محقق دواني (م 908 هـ)
«آنچه از بيانات اهل شرع درباره مسأله معاد به دست ميآيد، همانا جسماني بودن معاد است. پس عقيده بر چنين معادي، واجب و منكرش كافر است و به اتفاق همه خداپرستان، معاد از ضروريات است و آيات قرآن بر جسماني بودن آن صريحاً دلالت دارند، بهطوري كه تأويل و شبهه براي احدي باقي نميماند: مثلاً در آيه 78 از سوره يس چنين آمده: «و ضرب لنا مثلاً و نسي خلقه، قال من يحيي العظام و هي رميم»، علماي تفسير ميفرمايند، اين آيه موقعي نازل شد كه ابي بن خلف استخوان پوسيدهاي را با دستهاي خود نرم كرد و گفت: اي محمد! تو ميگويي اين استخوانها كه پوسيدهاند، زنده خواهد شد؟ فرمود: آري تو هم زنده و مبعوث ميشوي و بعد از قيامت وارد جهنم خواهي شد.» (آشتياني، سيدجلال الدين، مقدمه كتاب المبدأ و المعاد/ 48)
🔻ملااسماعيل خواجويي (م 1173هـ)
«اي برادر عزيز ـ كه خداوند تو را تأييد نمايد ـ بدان كه قدر ضروري از دين و آنچه كه واجب است مسلمانان بدان ملتزم باشند، ايمان به معاد بدني، بدان صورتي است كه صاحب شريعت ـ كه بر آورنده آن و خاندان او درود باد ـ آن را آورده است، آن هم ايماني مجمل بدون نياز به بحث و فحص از حقيقت و كيفيت آن؛ پس آن كس كه چنين ايماني حاصل كند، حقيقتاً [به معاد] مؤمن است و هيچنيازي به تفتيش ندارد، چه آنكه ممكن است دچار شبههاي شود كه از پاسخ آن درماند و در نتيجه حيران و سرگردان شود و بلكه در زمره ملحدان و منكران قرار گيرد، در عين حال كه مسأله [معاد جسماني] امري واضح و روشن است.» (آشتياني، سيدجلال الدين، منتخباتي از آثار حكماي الهي ايران4/ 302،)
و همچنين:
«اما اين سخن كه چون معاد روحاني را غالب مردم نميفهميدهاند، پس به عنوان معاد جسماني از باب تمثيل و تشبيه معقول به محسوس، مطرح شده است، تكذيب پيامبران الهي: است زيرا در آن صورت، آنچه از آن خبر دادهاند [معاد جسماني]، مطابق با واقع نيست.» (همان/ 305)
🔻شيخ محمد تقي آملي (م 1391هـ)
آيتالله شيخ محمدتقي آملي، از اساتيد مسلّم فلسفه در كتاب دررالفوائد پس از نفي معاد مثالي مطرح شده در اسفار، به اين دليل كه همان معاد روحاني است، مينويسد:
«قسم به جانم كه اين معاد، مخالف است با آنچه شرع مقدس فرموده است و من خداوند را و فرشتگان را و پيامبران و رسولان خدا را گواه ميگيرم در اين ساعت، كه ساعت سوم از روز يكشنبه چهاردهم ماه معظم شعبان سال 1368هـ.ق است، كه درباره معاد جسماني، معتقدم به آنچه قرآن كريم فرموده است و حضرت محمد صلي الله عليه و آله و ائمه معصومين عليهم السلام به آن اعتقاد داشتهاند و امت اسلام بر آن (و قبول آن) اجماع كردهاند؛ و من ذرهاي از قدرت خداوند را منكر نميشوم.» (دررالفوائد2/ 460)
🔻ميرزا احمد آشتياني (م 1354 ش)
وي نيز كه از مدرسان به نام فلسفه بوده است، درباره معاد مورد نظر ملاصدرا در اسفار مينويسد:
«اين صوري [ابدان مثالي] كه اصولي [اصول يازدهگانه صدرايي] براي اثبات آن تأسيس كرديد و قواعد آن را محكم ساختيد و بنيان آن را استوار داشتيد و افكار خود را در تبيين آن خسته كرديد، به هيچ روي با بدني كه در رستاخيز بزرگ محشور ميگردد منطبق نيست؛ اگرچه در ظاهر كار با قالبهاي مثالي عالم برزخ ممكن است انطباق داشته باشد. بنابراين «انكار معاد جسماني» و بازگشت روحها به بدنها ـ كه عقل سليم نيز با آن مساعد است ـ مخالف نصّ قرآن، بلكه مخالف همه اديان است و انكار يك امر ضروري در اسلام ميباشد. خداي متعال خود ما را از لغزشهاي وهمي و آراء بزك كرده بهوسيله شيطان، محفوظ نگاه دارد.»
(معاد جسماني در حكمت متعاليه/ 219، به نقل از لوامع الحقائق فياصول العقائد/44)
کانال معرفتی "معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔻 #مستحبات و #مکروهات را بشناسیم ....
💢 #استحبابِ داشتن فرش نفیس
از امام موسی کاظم سلام الله علیه منقول است که:
سه چیز است که از مروّت است: نیکویی چهار پا و غلام خوش رو و فرش نفیس.
📚 کتاب #حلیه_المتقین
باب دوازدهم فصل چهارم
#آداب_مربوط_به_خانه
#سیره_اهلبیت_سلام_الله_علیهم
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa