هدایت شده از مدرسه مجازی مکتب تفکیک
012-soleymanmervazi-88.mp3
2.92M
#معارف_وحیانی
🔴 شرح مناظره امام رضا سلام الله علیه با #سلیمان_مروزی
🔹 توسط بزرگ مدافع حریم ولایت عالم ربانی و فقیه اهل البیت حضرت آیت الله حاج #سید_جعفر_سیدان دامت برکاته
🔸(جلسه دوازدهم)
تاریخ: ۱۳۸۸/۷/۲۶
مدرسه مجازی "مکتب تفکیک"
@m_m_maktabtafkik
#پست_ویژه⭐️
🔴 نماز #شب_نوزدهم #ماه_شعبان
روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که:
«هرکس دو ركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و آيه مُلک ( قل اللهم...تا به غير الحساب، سوره آل عمران آيات 26 و 27 ) پنج مرتبه بخواند خداوند همه ي گناهان گذشته و آينده او را مي آمرزد و نماز هايي را که بعد از اين مي خواند، قبول مي کند و اگر پدر و مادر او در جهنم باشند،
بيرون آورده مي شوند»
📚اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۰
#اعمال
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#دستورات_ماثور
#پست_ویژه ⭐️
🔴 نمازی بسیار با برکت در #شب_بیستم #ماه_شعبان
▪️روايت کرده اند از حضرت پيامبر " صلي الله عليه و آله " که:
«هرکس چهارركعت ( بصورت دو رکعتی ) نماز در هر ركعت سوره حمد را يك مرتبه و سوره اِذا جاءَ نَصْرُاللَّهِ وَ الْفَتحِ را پانزده مرتبه بخواند سوگند به خدايي که به حق مرا برانگيخت، از دنيا نمي رود تا آن که (مرا) در خواب ببيند و نيز جايگاه خود را در بهشت ببيند و همراه گراميان و نيکان محشور مي گردد»
📚 اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۰
#اعمال
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#نقد_فلسفه
🔴 نقد معاد #ملاصدرا توسط #فلاسفه
▪️قسمت اول 🔽
🔻 آيتالله سيدابوالحسن رفيعي قزويني (م 1395 هـ)
وي كه فقيه و از اساتيد صاحب نام فلسفه بوده است، با اشاره به چهار قول درباره معاد مينويسد:
«قول چهارم، مذهب صدرالحكماء [ملاصدرا] است كه ميفرمايد: «نفس بعد از مفارقت از بدن عنصري، هميشه خيال بدن دنيوي خود را مينمايد، چون قوه خيال در نفس، بعد از موت باقي است و همين كه خيال بدن خود را نمود، بدني مطابق بدن دنيوي از نفس صادر ميشود و نفس با چنين بدني ـ كه از قدرت خيال بر اختراع بدن فراهم شده استـ در معاد محشور خواهد شد و ثواب و عقاب او با همين بدن است». در حقيقت، در نزد اين مرد بزرگ، بدن اخروي بهمنزله سايه و پرتوي است از نفس، تا نفس كه باشد و اين بدن چه باشد؛ يا نوراني است و يا ظلماني؛ به تفصيلي كه در كتب خود، با اصول حكميه، تقريب و تقرير فرموده است. ليكن در نزد اين ضعيف، التزام به اين قول بسيار صعب و دشوار است، زيرا كه ـ بهطور قطع ـ مخالف با ظواهر بسياري از آيات و مباين با صريح اخبار معتبره است.» (همان/ 220، به نقل از مجموعه رسائل و مقالات فلسفي/83)
🔻امام خميني(م 1368 ش)
«علي اي حال، بدن نفس، در نشئه آخرت، بدني معلول و مخلوق نفس نيست، بلكه بدني است كه نفس، خود آن بدن است و ايجاد و اعدام آن، مُساوق اعدام و يا ايجاد خودش ميباشد؛ و البته ممكن نيست شيء به فعاليت خودش موجود شود، زيرا مستلزم دور صريح باطل است؛ و اگر عبارتي از عبارات آخوند [ملاصدرا] قده ـ موهم اين معني باشد كه نفس با فعاليت، بدن خودش را «ايجاد» ميكند، از خطاهاي لفظي است و فرضاً اگر آخوند ـ قده ـ و يا ديگران، مصرّ بر اين معني باشند، درست نبوده و بهشدّت مورد انكار ماست. ما نسبت به مدّعيان چنين فعاليتي [از سوي نفس] منكر هستيم.» (معاد جسماني در حكمت متعاليه، به نقل از تبيان، دفتر سي ام،)
🔻علامه طباطبايي (م 1362 ش)
آيتالله شيخ جعفر سبحاني كه در درس اسفار مرحوم علامه طباطبايي شركت ميكرده است، درباره نظر علامه در مورد معاد اسفار ميگويد:
«ايشان [علامه طباطبايي] هيچ وقت معاد را تدريس نميكرد. به خاطر دارم، هنگامي كه خدمتشان منظومه ميخوانديم، وقتي به مبحث معاد رسيديم، درس را تعطيل كردند. علت را هم هيچ وقت بيان نكردند. فقط تنها چيزي كه ما توانستيم كشف كنيم اين بود كه مرحوم علامه طباطبايي، معاد مرحوم صدرالمتألهين را قبول نداشت، چون با ظواهر آيات تطبيق نميكرد. البته صدرالمتألهين خيلي تلاش كرد كه بگويد معادي را كه آورده عين قرآن است و از قرآن استخراج شده و آيات را بر آن تطبيق داد. با اين حال، معاد مرحوم آخوند (ملا صدرا) با اكثر آيات قرآني تطبيق نميكند. معادي را كه مرحوم صدرالمتألهين گفته، در واقع نوعي معاد برزخي است [نه معاد حشري]؛ جسم، جسم برزخي [يعني تمثلي و تخيلي بدون جرم] است. ميوه، ميوه برزخي است و خلاصه يك سلسله صور غيبيه هستند كه ماده ندارند و فقط صورت دارند. مرحوم علامه طباطبايي اين معاد را قبول نداشت.» (معاد جسماني در حكمت متعاليه/ 224، به نقل از كيهان فرهنگي، سال ششم، شماره 8، آبان 1368)
🔻شهيد مطهري (م 1358 ش)
«امثال ملاصدرا گفتهاند، معاد جسماني است، اما همه معاد جسماني را بردهاند در داخل خود روح و عالم ارواح، يعني گفتهاند، اين خصائص جسماني در عالم ارواح وجود دارد. اين فاصلهاي كه قدما از قبيل بوعلي، ميان روح و جسم قائل بودهاند و فقط عقل را روحي ميدانستند و غيرعقل را روحي نميدانستند، اين فاصله وجود ندارد. اما البته اين مطلب هم مشكل را حل نكرده است؛ يعني ما اين را با مجموع آيات قرآن نميتوانيم [تطبيق كنيم]، با اينكه خيلي حرف خوبي است، و آن را با دلايل علمي هم ميشود تأييد كرد، ولي معاد قرآن را با اين مطلب نميشود توجيه كرد؛ چون معاد قرآن روي تنها انسان نيست، روي همه عالم است. قرآن اساساً [در امر معاد و بازگشت]، راجع به عالم ماده بحث ميكند، نه تنها انسان.» (مجموعه آثار4/ 792)
کانال معرفتی "معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#نقد_فلسفه
🔴 نقد معاد #ملاصدرا توسط #فلاسفه
▪️قسمت دوم 🔽
برخي از عالمان ديني فلسفي مشرب كه در مسأله معاد، وجه تديّن و تشرّعشان بر وجه تفلسفشان پيشي گرفته است، از ديدگاه فلسفي در باب معاد احتراز جسته و به معاد جسماني ـ كه منطبق با قرآن و عترت است ـ تصريح كردهاند كه در ذيل به نقل پارهاي از اين اعترافات ميپردازيم:
🔻محقق دواني (م 908 هـ)
«آنچه از بيانات اهل شرع درباره مسأله معاد به دست ميآيد، همانا جسماني بودن معاد است. پس عقيده بر چنين معادي، واجب و منكرش كافر است و به اتفاق همه خداپرستان، معاد از ضروريات است و آيات قرآن بر جسماني بودن آن صريحاً دلالت دارند، بهطوري كه تأويل و شبهه براي احدي باقي نميماند: مثلاً در آيه 78 از سوره يس چنين آمده: «و ضرب لنا مثلاً و نسي خلقه، قال من يحيي العظام و هي رميم»، علماي تفسير ميفرمايند، اين آيه موقعي نازل شد كه ابي بن خلف استخوان پوسيدهاي را با دستهاي خود نرم كرد و گفت: اي محمد! تو ميگويي اين استخوانها كه پوسيدهاند، زنده خواهد شد؟ فرمود: آري تو هم زنده و مبعوث ميشوي و بعد از قيامت وارد جهنم خواهي شد.» (آشتياني، سيدجلال الدين، مقدمه كتاب المبدأ و المعاد/ 48)
🔻ملااسماعيل خواجويي (م 1173هـ)
«اي برادر عزيز ـ كه خداوند تو را تأييد نمايد ـ بدان كه قدر ضروري از دين و آنچه كه واجب است مسلمانان بدان ملتزم باشند، ايمان به معاد بدني، بدان صورتي است كه صاحب شريعت ـ كه بر آورنده آن و خاندان او درود باد ـ آن را آورده است، آن هم ايماني مجمل بدون نياز به بحث و فحص از حقيقت و كيفيت آن؛ پس آن كس كه چنين ايماني حاصل كند، حقيقتاً [به معاد] مؤمن است و هيچنيازي به تفتيش ندارد، چه آنكه ممكن است دچار شبههاي شود كه از پاسخ آن درماند و در نتيجه حيران و سرگردان شود و بلكه در زمره ملحدان و منكران قرار گيرد، در عين حال كه مسأله [معاد جسماني] امري واضح و روشن است.» (آشتياني، سيدجلال الدين، منتخباتي از آثار حكماي الهي ايران4/ 302،)
و همچنين:
«اما اين سخن كه چون معاد روحاني را غالب مردم نميفهميدهاند، پس به عنوان معاد جسماني از باب تمثيل و تشبيه معقول به محسوس، مطرح شده است، تكذيب پيامبران الهي: است زيرا در آن صورت، آنچه از آن خبر دادهاند [معاد جسماني]، مطابق با واقع نيست.» (همان/ 305)
🔻شيخ محمد تقي آملي (م 1391هـ)
آيتالله شيخ محمدتقي آملي، از اساتيد مسلّم فلسفه در كتاب دررالفوائد پس از نفي معاد مثالي مطرح شده در اسفار، به اين دليل كه همان معاد روحاني است، مينويسد:
«قسم به جانم كه اين معاد، مخالف است با آنچه شرع مقدس فرموده است و من خداوند را و فرشتگان را و پيامبران و رسولان خدا را گواه ميگيرم در اين ساعت، كه ساعت سوم از روز يكشنبه چهاردهم ماه معظم شعبان سال 1368هـ.ق است، كه درباره معاد جسماني، معتقدم به آنچه قرآن كريم فرموده است و حضرت محمد صلي الله عليه و آله و ائمه معصومين عليهم السلام به آن اعتقاد داشتهاند و امت اسلام بر آن (و قبول آن) اجماع كردهاند؛ و من ذرهاي از قدرت خداوند را منكر نميشوم.» (دررالفوائد2/ 460)
🔻ميرزا احمد آشتياني (م 1354 ش)
وي نيز كه از مدرسان به نام فلسفه بوده است، درباره معاد مورد نظر ملاصدرا در اسفار مينويسد:
«اين صوري [ابدان مثالي] كه اصولي [اصول يازدهگانه صدرايي] براي اثبات آن تأسيس كرديد و قواعد آن را محكم ساختيد و بنيان آن را استوار داشتيد و افكار خود را در تبيين آن خسته كرديد، به هيچ روي با بدني كه در رستاخيز بزرگ محشور ميگردد منطبق نيست؛ اگرچه در ظاهر كار با قالبهاي مثالي عالم برزخ ممكن است انطباق داشته باشد. بنابراين «انكار معاد جسماني» و بازگشت روحها به بدنها ـ كه عقل سليم نيز با آن مساعد است ـ مخالف نصّ قرآن، بلكه مخالف همه اديان است و انكار يك امر ضروري در اسلام ميباشد. خداي متعال خود ما را از لغزشهاي وهمي و آراء بزك كرده بهوسيله شيطان، محفوظ نگاه دارد.»
(معاد جسماني در حكمت متعاليه/ 219، به نقل از لوامع الحقائق فياصول العقائد/44)
کانال معرفتی "معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔻 #مستحبات و #مکروهات را بشناسیم ....
💢 #استحبابِ داشتن فرش نفیس
از امام موسی کاظم سلام الله علیه منقول است که:
سه چیز است که از مروّت است: نیکویی چهار پا و غلام خوش رو و فرش نفیس.
📚 کتاب #حلیه_المتقین
باب دوازدهم فصل چهارم
#آداب_مربوط_به_خانه
#سیره_اهلبیت_سلام_الله_علیهم
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔻 #مستحبات و #مکروهات را بشناسیم ....
💢 #کراهتِ داشتن فرش بیش از حد نیاز
از حضرت صادق سلام الله علیه منقول است که:
آدمی را فرشی از برای خود و فرشی از برای زوجه خود و فرشی از برای مهمان در کار است و زیاده از این از شیطان است.
📚 کتاب #حلیه_المتقین
باب دوازدهم فصل چهارم
#آداب_مربوط_به_خانه
#سیره_اهلبیت_سلام_الله_علیهم
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#دستورات_ماثور
🔴 نماز شب #بیست_و_یکم #ماه_شعبان
روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که:
«هرکس هشت ركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و سورهاي توحيد، فلق و ناس يك مرتبه بخواند خداوند به شماره ي ستارگان آسمان عمل نيک براي او مي نويسد و به همين مقدار درجه اش بالا برده مي شود و نيز به همين مقدار گناهانش پاک مي گردد»
📚 اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۱
#اعمال
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#دستورات_ماثور
🔴 دعای روزهای آخر #ماه_شعبان
▪️ وجود مقدّس إمام رضا سلام الله عليه به أباصلت هروى فرمود ؛
در باقی مانده ماه شعبان این ذکر را زیاد تکرار نما :
اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِيمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِىَ مِنْهُ ،
که همانا خداوند در این ماه برای حرمت ماه رمضان ، بنده های بسیاری را از آتش جهنم آزاد می کند .
📚بحارالأنوار ۹۷ / ۷۳ .
کانال معرفتی "معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#پست_ویژه ⭐️
🔴 نماز #شب_بیستم_و_دوم #ماه_شعبان
▪️روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که:
« روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که: «هرکس دو ركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و سوره كافرون يك مرتبه و سوره توحيد پانزده مرتبه بخواند خداوند متعال نام او را جز نام صديقان مي نويسد و در روز قيامت در زمره ي رسولان و در زير پوشش الهي، محشور مي گردد»»
📚 اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۱
#اعمال
کانال معرفتی "معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
23-khedmat be khalgh.mp3
5.17M
🔻 اثر خدمت به خلق
🎙پیر غلام آستان مقدس مهدوی و صاحب سرّ امام زمان " سلام الله علیه " مرحوم حاج قدرت الله #لطیفی_نسب " رضوان الله تعالی علیه و رزقنا الله مقاماته و درجاته من فضله "
#معارف
#مجموعه_بیانات_مرحوم_لطیفینسب
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻ضرورت جداسازی افکار ناصحیح بشری از وحی
🔻و ضرورت رعایت تمام موازین اخلاقی در #نقد_فلسفه
🎥 حضرت آیت الله علامه #سید_جعفر_سیدان" دامت برکاته "
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
یادگار عرشی - نسخه الکترونیک-2 .pdf
954.8K
📚 کتاب شریف یادگار عرشی
🔸اذکار و ادعیه ی مورد سفارش مرحوم آیتالله #میرزا_حسنعلی_مروارید رضوان الله تعالی علیه
کانال معرفتی "معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#پست_ویژه ⭐️
🔴 نمازی برای تصفیه قلوب سالکین از کینه و فریب و ...
🔻 نماز #شب_بیستم_و_سوم از #ماه_شعبان
روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که:
«هرکس سي ركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و سوره زلزله يك مرتبه بخواند خداوند متعال کينه و فريب را از دلش مي کَند و از کساني مي گردد که خداوند دلش را براي پذيرش اسلام گشوده است و نيز خداوند متعال او را در حالي که صورتش مانند ماه شب چهاردهم مي درخشد، بر مي انگيزد و...»
📚 اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۱
#اعمال
کانال معرفتی "معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#شب_جمعه
🔴 نمازی بسیار مهم و راه گشا برای استغاثه به امام زمان سلام الله علیه در شب جمعه
در کتاب «نجم ثاقب» از کتاب «کنوز النّجاح» شیخ طبرسی نقل کرده که از ناحیه مقدّسه حضرت صاحب الزمان(علیهالسلام) توقیع بیرون آمد که: هرکس را به خداوند تعالی حاجتی پیش آید باید بعد از نیمه شب جمعه غسل کند و به جایگاه نماز خود برود و دو رکعت نماز بخواند.
در رکعت اول وقتی که به آیه «إِیّٰاکَ نَعْبُدُ وَ إِیّٰاکَ نَسْتَعِینُ؛ پروردگارا! تنها تو را میپرستیم و تنها از تو یارى مىجوییم» رسید صد مرتبه آن را بگوید، سپس سوره «حمد» را به پایان ببرد و یک مرتبه «توحید» بخواند و رکوع و دو سجده را بجا آورد؛ و «سُبْحانَ رَبِّیَ الْعَظِیمِ وَ بِحَمْدِهِ؛ پروردگار بزرگ من از هر عیب و نقصی پاک و منزّه است و من مشغول ستایش او هستم» را در رکوع هفت مرتبه و «سُبْحانَ رَبِّیَ الْأَعْلَىٰ وَ بِحَمْدِهِ؛ پروردگار من که از هر کسی بالاتر است، از هر عیب و نقصی پاک و منزّه میباشد و من مشغول ستایش او هستم» را در هر سجده هفت مرتبه بخواند و رکعت دوم را نیز به همین شیوه بجا آورد.
و پس از تمام شدن نماز این دعا را بخواند، به درستی که حقتعالی حاجت او را برآورده میسازد هر حاجتی که باشد بجز آنکه حاجت او در قطع کردن پیوند خویشان باشد؛ و دعا این است:
اللّٰهُمَّ إِنْ أَطَعْتُكَ فَالْمَحْمَدَةُ لَكَ، وَ إِنْ عَصَيْتُكَ فَالْحُجَّةُ لَكَ، مِنْكَ الرَّوْحُ وَمِنْكَ الْفَرَجُ، سُبْحانَ مَنْ أَنْعَمَ وَشَكَرَ، سُبْحانَ مَنْ قَدَّرَ وَغَفَرَ . اللّٰهُمَّ إِنْ كُنْتُ عَصَيْتُكَ فَإِنِّي قَدْ أَطَعْتُكَ فِي أَحَبِّ الْأَشْياءِ إِلَيْكَ وَهُوَ الْإِيمانُ بِكَ، لَمْ أَتَّخِذْ لَكَ وَلَداً وَلَمْ أَدْعُ لَكَ شَرِيكاً مَنّاً مِنْكَ بِهِ عَلَيَّ لَامَنّاً مِنِّي بِهِ عَلَيْكَ، وَقَدْ عَصَيْتُكَ يَا إِلٰهِي عَلَىٰ غَيْرِ وَجْهِ الْمُكابَرَةِ، وَلَا الْخُرُوجِ عَنْ عُبُودِيَّتِكَ، وَلَا الْجُحُودِ لِرُبُوبِيَّتِكَ، وَلٰكِنْ أَطَعْتُ هَوايَ وَأَزَلَّنِي الشَّيْطانُ، فَلَكَ الْحُجَّةُ عَلَيَّ وَالْبَيانُ فَإِنْ تُعَذِّبْنِي فَبِذُنُوبِي غَيْرُ ظالِمٍ لِي، وَ إِنْ تَغْفِرْ لِي وَتَرْحَمْنِي فَإِنَّكَ جَوادٌ كَرِيمٌ .
پس از این دعا تا نفس او وفا کند «یا کریم، یا کریم» را تکرار کند،
و بعد از آن بگوید:
يَا آمِناً مِنْ كُلِّ شَيْءٍ وَكُلُّ شَيْءٍ مِنْكَ خائِفٌ حَذِرٌ أَسْأَلُكَ بِأَمْنِكَ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ وَخَوْفُِ كُلِّ شَيْءٍ مِنْكَ، أَنْ تُصَلِّيَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُعطِيَنِي أَماناً لِنَفْسِي وَأَهْلِي وَوَلَدِي وَسائِرِ مَا أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَيَّ حَتَّىٰ لَا أَخافَ وَلَا أَحْذَرَ مِنْ شَيْءٍ أَبَداً إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ، وَحَسْبُنَا اللّٰهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ، يَا كافِيَ إِبْرَاهِيمَ نُمْرُودَ، وَيَا كافِيَ مُوسىٰ فِرْعَوْنَ، أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَأَنْ تَكْفِيَنِي شَرَّ فُلانِ ابْنِ فُلان.
📚مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج ۶، ص ۷۵
کانال معرفتی "معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#دستورات_ماثور
🔴 زیارت انبیا و مقام شفاعت ...
🔻 نماز #شب_بیستم_و_چهارم از #ماه_شعبان
روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که:
«هرکس دوركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و سوره اِذا جاءَ نَصْرُاللَّهِ فتح ده مرتبه بخواند خداوند متعال آزادي از آتش جهنم و نجات از عذاب (روز قيامت) و عذاب قبر و نيز حساب رسي آسان و زيارت حضرت آدم و نوح و ديگر پيامبران " سلام الله علیهم " و شفاعت را به او کرامت مي کند»
📚اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۲
#اعمال
کانال معرفتی "معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#معارف
🔴 استدلال #امیرالمومنین " سلام الله علیه " بر عجز انسان از شناخت خدای متعال
▪️نهج البلاغة مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ سلام الله علیه ذَكَرَ فِيهَا مَلَكَ الْمَوْتِ هَلْ تُحِسُّ بِهِ إِذَا دَخَلَ مَنْزِلًا أَمْ هَلْ تَرَاهُ إِذَا تَوَفَّى أَحَداً بَلْ كَيْفَ يَتَوَفَّى الْجَنِينَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَ يَلِجُ عَلَيْهِ مِنْ بَعْضِ جَوَارِحِهَا أَمِ الرُّوحُ أَجَابَتْهُ بِإِذْنِ رَبِّهَا أَمْ هُوَ سَاكِنٌ مَعَهُ فِي أَحْشَائِهَا كَيْفَ يَصِفُ إِلَهَهُ مَنْ يَعْجِزُ عَنْ صِفَةِ مَخْلُوقٍ مِثْلِهِ.
امیرالمومنین سلام الله علیه در خطبه ای که ملک الموت را در آن ذکر میکند، میفرماید: آیا هنگامی که فرشته¬ی مرگ وارد منزلی میشود، او را با حس درک میکنید؟ و آیا وقتی که کسی را قبض روح مینماید وی را میبینید؟ و حتی چگونگی قبض روح کردن جنین را در شکم مادر میتوانید تشخیص دهید؟ که آیا از پیکر مادر وارد میشود یا این که روح به اذن پروردگار دعوت او را اجابت میکند (و خارج میشود)؟ یا این که همراه او در رحم مادر ساکن است؟ آن کس که از صفات مخلوقی مانند خود عاجز است، چگونه میتواند پروردگار خویش را توصیف کند؟
📚بحار الأنوار ج6، ص: 143
#نقد_فلسفه
#نقد_عرفان_مصطلح
#نقد_وحدت_وجود
#معارف
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#مهدویت
#عظمت_علماء_تفکیک
🔴تشرف مرحوم علامه آیت الله #شیخ_مجتبی_قزوینی به محضر حضرت #ولیعصر عجل الله فرجه الشریف
🔸در یکی از موارد فقر شدیدی که حاج #شیخ_مجتبی_قزوینی بدان مبتلا میشوند و شبی با دست خالی و ناراحتی به منزل میروند....و مادرشان این ناراحتی شدید را در چهره ی ایشان میبینند،سفره را می آورد و میگوید اینقدر ناراحت نباشید مقداری نان خشک داریم!
🔸در همین هنگام کسی در میزند،مادر میرود و در را باز میکند؛کسی که در زده بود در را میگیرد و نمیگذارد کاملا در باز شود و کیسه ی پولی میدهد و میگوید:
به آقا #مجتبی بگویید شما مورد نظر و توجه ما هستید و از نظر ما دور نیستید!
مادر پول را میگیرد و می آورد و جملاتی را که آن آقا گفته بودند به حاج شیخ میگویند.
حاج شیخ متوجه جریان میشوند و بسیار متاثر میگردند که چرا خودشان نرفتند در را باز کنند.
🔸پس از این جریان همواره به توسل و توجه و انابه میپردازند و مدتی چنین میگذرد تا شبی خواب میبینند که در عالم رویا کسی کاغذی به ایشان میدهد که در اطراف آن کاغذ آیاتی نوشته شده است و وسط آن نوشته شده است:
"بسم الله الرحمن الرحیم" و در آخر کاغذ نوشته شده "الاربعین"
🔸حاج شیخ فردای آن شب خدمت استادشان آیت الله #میرزا_مهدی_اصفهانی میروند و خوابشان را میگویند.
🔸مرحوم میرزا نخست متاثر میشود و میگرید و خواب را چنین تعبیر میکند:"آیات قرآن و بسم الله..." حقایقی از بطون قرآن است که به شما خواهد رسید اما "الاربعین" آخر کاغذ اشاره به آن هنگامی دارد که شما خدمت حضرت میرسید!
🔸حاج #شیخ_مجتبی_قزوینی میگفتند از این تعبیر من همواره انتظار آن هنگام را میکشیدم تا موعود معهود فرا رسید، و من بی اختیار از خانه بیرون آمدم و به طرف حرم مطهر رفتم، وارد صحن شدم که یکباره دیدم آقا #امام_زمان سلام الله علیه آنجا تشریف دارند و من در همان نگاه اول آن وجود مبارک را شناختم و چون به ایشان نزدیک شدم آغوش باز کردند و مرا در آغوش گرفتند و......
📚متاله قرآنی ص۲۹۶
#عظمت_علماء_تفکیک
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
#پست_ویژه ⭐️
🔴 ثواب هفتاد پیامبر .....
🔻 نماز #شب_بیستم_و_پنجم از #ماه_شعبان
روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که:
«هرکس ده ركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و سوره تكاثر يك مرتبه بخواند خداوند متعال ثواب آمران به معروف و ناهيان از منکر و نيز ثواب هفتاد پيامبر را به او عطا مي کند»
📚اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۲
#اعمال
#دستورات_ماثور
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
هدایت شده از مدرسه مجازی مکتب تفکیک
013-soleymanmervazi-88.mp3
2.47M
#معارف_وحیانی
🔴 شرح مناظره امام رضا سلام الله علیه با #سلیمان_مروزی
🔹 توسط بزرگ مدافع حریم ولایت عالم ربانی و فقیه اهل البیت حضرت آیت الله حاج #سید_جعفر_سیدان دامت برکاته
🔸(جلسه سیزدهم)
تاریخ: ۱۳۸۸/۷/۲۷
مدرسه مجازی "مکتب تفکیک"
@m_m_maktabtafkik
#پست_ویژه ⭐️
🔴 نماز #شب_بیستم_و_ششم #ماه_شعبان
▪️روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که:
«هرکس ده ركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و آيه آمن الرسول (سوره بقره آيه 285و286) ده مرتبه بخواند خداوند متعال او را از آسيب هاي دنيا و آخرت ايمني مي بشد و شش نور در روز قيامت به او عطا مي کند»
📚 اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۲
#اعمال
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#بقصد_تعجیل_فرج
🔴 فضیلت روزه گرفتن سه روز آخر #ماه_شعبان
▪️روايت کرده اند از امام صادق " سلام الله علیه " که فرموده اند:
«هر كس سه روز از شعبان روزه بگيرد و روزه آن را متصل به رمضان كند، خداوند براي او پاداش روزه دو ماه پياپي را مقرر ميفرمايد.»
📚 من لا یحضره الفقیه ح۱۸۲۹
#اعمال
#دستورات_ماثور
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#رد_شبهات
🔴 تسلط میرزا بر مبانی فلسفه و عرفان
مرحوم علامه آیت الله حاج شیخ #علی_نمازی_شاهرودی در کتاب #مستدرک_سفینه_البحار مینویسد:
مرحوم #میرزا_مهدی_اصفهانی در ابتدا به گمان اینکه معارف واقعی در #فلسفه بیان شده وارد این علم میشود و به اعلی مرتبه ی علم #فلسفه نایل میگردد...
مرحوم نمازی از قول مرحوم میرزا این چنین نقل میکند:
قلبم از مطالب #فلاسفه مطمین و آرام نشد لذا رو به سمت #عرفان آوردم و در نزد استاد العرفا مرحوم #سید_احمد_کربلایی تلمذ کردم تا زمانی که به مقام معرفت نفس رسیدم.
مرحوم #سید_احمد_کربلایی در ورقه ای نام مرا نوشته و امضا کرد که من و عده ای دیگر از شاگردان ایشان به مقام معرفت نفس و خلع بدن رسیده ایم!
اما بازهم قلبم آرام نشد چرا که میدیدم مطالبی که ایشان به عنوان حقایق و دقایق مینامند با ظاهر قرآن و روایات تطبیق نداشت....
📚 مقدمه مستدرک سفینه البحار ص۱۰
#نقد_فلسفه
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#بقصد_تعجیل_فرج
🔴 هزاران هزار حسنه و ارتقاء درجه در قرب الهی با نماز امشب ...
🔻 نماز #شب_بیست_و_هفتم از #ماه_شعبان
▪️روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که:
«هرکس ده ركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و سوره اعلي ده مرتبه بخواند خداوند متعال يک ميليون عمل نيک براي او نوشته و يک ميليون گناه او را پاک و يک ميليون درجه بالا برده و تاجي از نور بر سر او مي گزارد .
📚 اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۳
#دستورات_ماثور
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa