eitaa logo
معارف الشیعه
3.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
696 ویدیو
307 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی اسدآبادی @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
' امام زمان " سلام الله علیه " ناظر است ' آقای سید محمد رضا کشفی، از پدرش نقل کرد: « در سنه 1358 هـ.ق پیش از وقایع شهریور 1320 هـ.ش. در قم ساکن بودم؛ پیش خود تصمیم گرفتم که برای بهبود اوضاع اجتماع، به ختم دعای سیفی بپردازم. در این وقت، نامه ای از مرحوم حاج اصفهانی دریافت داشتم که مرقوم فرموده بودند: « لازم نیست شما ختم بگیرید؛ امام زمان علیه السلام ناظر و مراقب احوال است، هر وقت مصلحت ببینند، اوضاع را دگرگون خواهند فرمود. » کانال عرفانی (دانای اسرار ) @allamezarabadi
" حکایتی عجیب " يكى از اهل علم نقل مى كرد: در خدمت حضرت آیت الله حاج اصفهانی به قبرستانى براى فاتحه رفتيم . شيخ به من فرمودند گوش كن از اين قبر چه صدائى مى شنوى . بر اثر توجه ايشان شنيدم كه از آن قبر صدا مى آمد: خيار سبز است - كاكل بسر است - بعد به قبر ديگرى اشاره كردند شنيدم مى گفت : لااله الاالله . فرمودند صاحب قبر اول بقال بود و هنوز با اينكه چند سال از فوت او مى گذرد خيال مى كنند زنده و مشغول فروش خيار است . دومى مردى بود اهل دل و ذكر، در آن عالم همه مشغول ذكر حق است ...... کانال عرفانی (دانای اسرار) @allamezarabadi
" هرکس فقط یک مرتبه با وضو بخواند ....." جابر بن يزيد جعفي گويد : امام باقر عليه السلام فرمود : هر کس اين دعا را در عمر خود يک مرتبه بخواند، اين عهد و پيمان در پوستي نوشته ميشود و در ديوان و دفتر حضرت قائم (صلوات اللَّه عليه) بالا برده ميشود، هنگامي که قائم ما قيام کند او را به نام خود و نام پدرش ميخوانند، آن گاه اين نوشته را به او ميدهند و ميگويند : اين نوشته را بگير، اين عهد و پيماني است که در دنيا با ما پيمان بستي، و اين همان کلام خداي متعال است که ميفرمايد : ( إِلّا مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمنِ عَهْداً « (1)، يعني... مگر کسي که در پيشگاه خداي رحمان پيمان بسته باشد. اين دعا را با طهارت ميخواني، ميگويي : أَللَّهُمَّ يا إِلهَ الْآلِهَةِ، يا واحِدُ، يا أَحَدُ، يا آخِرَ الْآخِرينَ، يا قاهِرَ الْقاهِرينَ، يا عَلِيُّ يا عَظيمُ، أَنْتَ الْعَلِيُّ الْأَعْلي، عَلَوْتَ فَوْقَ کُلِّ عُلُوٍّ، هذا يا سَيِّدي عَهْدي وَأَنْتَ مُنْجِزُ وَعْدي ، فَصِلْ يا مَوْلايَ عَهْدي، وَأَنْجِزْ وَعْدي، آمَنْتُ بِکَ. وَأَسْأَلُکَ بِحِجابِکَ الْعَرَبِيِّ، وَبِحِجابِکَ الْعَجَمِيِّ، وَبِحِجابِکَ الْعِبْرانِيِّ، وَبِحِجابِکَ السِّرْيانِيِّ، وَبِحِجابِکَ الرُّومِيِّ، وَبِحِجابِکَ الْهِنْدِيِّ، وَأَثْبِتْ مَعْرِفَتَکَ بِالْعِنايَةِ الْاُولي، فَإِنَّکَ أَنْتَ اللَّهُ لاتُري، وأَنْتَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلي. وَأَتَقَرَّبُ إِلَيْکَ بِرَسُولِکَ الْمُنْذِرِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، وَبِعَلِيٍّ أَميرِالْمُؤْمِنينَ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيْهِ الْهادي، وَبِالْحَسَنِ السَّيِّدِ وَبِالْحُسَيْنِ الشَّهيدِ سِبْطَيْ نَبِيِّکَ، وَبِفاطِمَةَ الْبَتُولِ، وَبِعَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ زَيْنِ الْعابِدينَ ذِي الثَّفَناتِ، وَمُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْباقِرِ عَنْ عِلْمِکَ، وَبِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ، اَلَّذي صَدَّقَ بِميثاقِکَ وَبِميعادِکَ، وَبِمُوسَي بْنِ جَعْفَرٍ الْحَصُورِ الْقائِمِ بِعَهْدِکَ، وَبِعَلِيِّ بْنِ مُوسَي الرِّضَا الرَّاضي بِحُکْمِکَ، وَبِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْحِبْرِ الْفاضِلِ، اَلْمُرْتَضي فِي الْمُؤْمِنينَ، وَبِعَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَمينِ الْمُؤْتَمَنِ، هادِي الْمُسْتَرْشِدينَ، وَبِالْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الطَّاهِرِ الزَّکِيِّ، خَزانَةِ الْوَصِيّينَ. وَأَتَقَرَّبُ إِلَيْکَ بِالْإِمامِ الْقائِمِ الْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ الْمَهْدِيِّ، إِمامِنا وَابْنِ إِمامِنا صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعينِ. يا مَنْ جَلَّ فَعَظُمَ و] هُوَ[ أَهْلُ ذلِکَ فَعَفي وَرَحِمَ، يا مَنْ قَدَرَ فَلَطُفَ، أَشْکُو إِلَيْکَ ضَعْفي ، وَما قَصُرَ عَنْهُ عَمَلي مِنْ تَوْحيدِکَ، وَکُنْهِ مَعْرِفَتِکَ، وَأَتَوَجَّهُ إِلَيْکَ بِالتَّسْمِيَةِ الْبَيْضاءِ، وَبِالْوَحْدانِيَّةِ الْکُبْري، اَلَّتي قَصُرَ عَنْها مَنْ أَدْبَرَ وَتَوَلَّي. وَآمَنْتُ بِحِجابِکَ الْأَعْظَمِ، وَبِکَلِماتِکَ التَّامَّةِ الْعُلْيا، اَلَّتي خَلَقْتَ مِنْها دارَ الْبَلاءِ، وَأَحْلَلْتَ مَنْ أَحْبَبْتَ جَنَّةَ الْمَأْوي، وَآمَنْتُ بِالسَّابِقينَ وَالصِّدّيقينَ، أَصْحابِ الْيَمينِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ، ]وَ[ الَّذينَ خَلَطُوا عَمَلاً صالِحاً وَآخَرَ سَيِّئاً أَلّا تُوَلِّيَني غَيْرَهُمْ، وَلاتُفَرِّقَ بَيْني وَبَيْنَهُمْ غَداً إِذا قَدَّمْتَ الرِّضا بِفَصْلِ الْقَضاءِ. آمَنْتُ بِسِرِّهِمْ وَعَلانِيَتِهِمْ وَخَواتيمِ أَعْمالِهِمْ، فَإِنَّکَ تَخْتِمُ عَلَيْها إِذا شِئْتَ، يا مَنْ أَتْحَفَني بِالْإِقْرارِ بِالْوَحْدانِيَّةِ، وَحَباني بِمَعْرِفَةِ الرُّبُوبِيَّةِ، وَخَلَّصَني مِنَ الشَّکِّ وَالْعَمي، رَضيتُ بِکَ رَبّاً، وَبِالْأَصْفِياءِ حُجَجاً، وَبِالْمَحْجُوبينَ أَنْبِياءَ، وَبِالرُّسُلِ أَدِلّاءَ، وَبِالْمُتَّقينَ اُمَراءَ، وَسامِعاً لَکَ مُطيعاً. (2) ----------------------------------- 1) سوره مريم، آيه 87. 2) مهج الدعوات : 398، بحار الأنوار : 337/95، نجم الثاقب : 782. کانال عرفانی (دانای اسرار ) @allamezarabadi
"آرزوی سید بحرالعلوم(ره) " از علّامهٔ بحرالعلوم(رحمة الله علیه) نقل است که آرزو میفرمود تمام تألیفاتش در دیوان عملِ علامهٔ مجلسی(قدّس سرّه) درج شود و در عوضش، در دیوان عمل او، (ثواب تألیفِ)یک کتاب از کتاب های فارسی علامه مجلسی(ره) نوشته شود؛که ترجمهٔ متون أخبار است و در جمیع أقطار،شایع است. 📔أعیان الشیعة ج۹ص۱۸۳ 📔الفیض القدسی ص۹۳ 🔳۲۷ماه رمضان،سالروز عروجِ ملکوتی إحیاگر مذهب تشیّع،مرحوم شیخ الإسلام علامهٔ مجلسی (رضوان الله علیه) 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال عرفانی (دانای اسرار ) @allamezarabadi
" عظمت مجلسیین " از مرحوم حاج نقل شده است که مشهور است اگر کسی بین دو قبر شریف مجلسییین قرار گیرد و هر یک از دست ها را بر روی یکی از قبرها گذارده و فاتحه نثارشان کند انشاالله حاجت روا می گردد. کانال عرفانی (دانای اسرار) @allamezarabadi
" عظمت مجلسیین ۲ " مرجع عالیقدر حضرت آیت الله (ایده الله تعالی) در کتاب جرعه ای از دریا می فرماید: من هر گاه منتظر وسیله ای جهت حمل و نقل باشم فاتحه ای نثار مجلسیین می نمایم و در اندک مدتی وسیله جور می شود و خانواده ما هم این کار را تجربه کرده اند. کانال عرفانی (دانای اسرار) @allamezarabadi
" نکته ای مهم " استاد معظم حاج (دام ظله الشریف) : بعد از ماه مبارک طبیعتا یک رجوع به نفسی اتفاق می افتد؛ منتهی رجوع به نفس هم سخت است؛ دانايي و پختگي مي‌خواهد. گذشت، انزوا و اشتغال به اعمال صالح مي‌خواهد. نباید انسان خودش را از همه حيث رها كند. طرف در طول ماه مبارک، روزه‌ مي‌گرفته، قرآن زياد مي‌خوانده، خوابش كم بوده، خوراكش همان افطار و سحر هم كم بوده و خيلي خوب پیش می رفته . یک مرتبه حالا مثلاً فرض كنيد كه اربعين تمام شد یا ماه رمضان تمام شد؛ ديگر روزه نمي‌گيرد. قرآن هم نمي‌خواند. خوراكش هم زياد مي‌شود. آن ساعات تنهايي و فراغت که داشته را هم ديگر مشغول به امور غیر عبادی می شود و ... لذا يك مرتبه دچار مشكلات مي‌شود؛ این طور رجوع کردن به نفس خيلي‌ها را به خطر نزديك مي‌كند. کانال عرفانی (دانای اسرار) @allamezarabadi
«ملاک حقیقی» مرحوم اقا (قدس سره ) می فرمودند : مرحوم اقا دوران ریاضتی داشتند و قدرت روحی ایشان در اثر ریاضت به جایی رسید که می توانستند بالای کوه نشسته و از خار های کوه طلا بریزند . وقتی در چنین موقعیتی عظیمی قرار گرفتند به این موضوع پی بردند که کم کم مستحب و مکروه دارد در نظرشان کوچک می شود . مثلا مومن وقتی وارد مسجد می شود ایا باید با پای راست وارد شود و یا پای چپ خارج شود و مواردی از این قبیل . حالا با آن مقام و عظمت روحی دیگر این مسایل کمی پیششان کوچک شده بود . فرموده بودند که احساس می کردم که در سیر من یک اشتباهی رخ داده است زیرا اگر سیر من سیر کاملا درستی باشد ، باید در همه جا منطبق باشد با آنچه پیغمبر اکرم و ائمه (علیهم السلام ) فرمودند . به همین دلیل تمام آن کارهای خاصی را که انجام می دادند و مشروع هم بود را رها کردند . مرحوم سید می فرمودند بعد از اینکه آن ها را به نیت رها کردم ،خداوند متعال موقعیتی عنایت کرد که تمام قدرت های قبلی به مانند نخود و کشمشی بود که در جیب بچه هاست و در جهات دیگری اوج گرفتند که قابل وصف نیست . دقت در جهت عبودیت و بندگی و حرکت صحیح در مسیر صحیح است که باعث رشد می شود . سیمرغ قاف عشق ص۳۴ کانال عرفانی (دانای اسرار) @allamezarabadi
می نویسم که شب تار سحر می گردد یک نفر مانده از این قوم که بر می گردد @allamezarabadi
" اگر از ماه رمضان و شب‌های قدر بهره نبردیم، در روزهای پایانیِ این ماه، چگونه جبران کنیم؟ " آیت الله سید محمد مهدی (حفظه الله تعالی): «بعضی یک سال مراقبه کردند تا بتوانند از برکات ماه رمضان برخوردار بشوند، به شب قدرش برسند که الحمدلله رسیدند و بهره‌هایش را نیز بردند؛ ولی آنهایی که کوتاهی کردند، در این لحظات آخر ماه چگونه می‌شود این تاخیرها و تسویف‌ها را جبران و تدارک کنند؟ به نظر می‌آید که تنها سرمایه‌ای که ما برای بهره‌مندی داریم، تکیه به فضل خداست. اگر تکیه ما بر عمل خودمان باشد و بخواهیم با عمل خودمان این راه را برویم قطعا زمین‌گیر می‌شویم. حتی آنها که اهل عمل کثیر هستند در میانه راه مانده‌اند و احساس عجز می‌کنند. سرمایه اصلی ما سرمایه فضل خداست که با آن می‌توان قدم‌های بزرگ برداشت و راه‌های نرفتنی را طی کرد. اگر کسی به مرحلهٔ مشاهدهٔ فضل رسید، درهای امید به روی او باز می‌شود؛ امیدوار می‌شود و با امیدواری، این راه را طی می‌کند. سرمایه سالک به مقامات چیزی جز امیدواری به خداوند و فضل او و رجاء به فضل او نیست؛ «وَ اجْعَلْنِی مِنْ أَحْسَنِ عَبِیدِکَ نَصِیباً عِنْدَکَ وَ أَقْرَبِهِمْ مَنْزِلَهً مِنْکَ وَ أَخَصِّهِمْ زُلْفَهً لَدَیْکَ فَإِنَّهُ لاَ یُنَالُ ذَلِکَ إِلاَّ بِفَضْلِکَ». کسانی که به مقام مشاهده فضل می‌رسند، دیگر سروکار و تکیه‌شان به عمل نیست؛ نه اینکه قطع می‌شود، بلکه سروکارشان با خدا و فضل خداست. یعنی دیگر یکی‌دوتا نمی‌کنند و حساب ثواب اعمال‌شان را نمی‌کنند؛ نه اینکه تلاش نمی‌کنند، بعید است که انسان، بدون تلاش، به مشاهده فضل برسد». کانال عرفانی (دانای اسرار) @allamezarabadi
" ملاقات دوست " ( نفعنا الله من برکات وجوده)می فرمایند:  -   مکالمۀ حضرت خلیل با حضرت ملک الموت   مرحوم ملا محسن فیض کاشانی در کتاب«محجة البیضاءِ»،جلد هشتم،در باب محبت و شوق نقل می کند:در روایت مشهور آمده است:هنگامی که ملک الموت برای قبض روح ابراهیم خلیل آمد،ابراهیم بدو گفت:آیا دیده ای دوستی دوست خویش را بمیراند؟خداوند متعال به او وحی کرد:آیا دیده ای دوستی ملاقات دوستش برای او ناگوار باشد؟ابراهیم خلیل گفت: اکنون جانم را بگیر. غم عشق ص 136   کانال عرفانی (دانای اسرار) @allamezarabadi