eitaa logo
معارف تشیع
93 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
3.2هزار ویدیو
135 فایل
ارتباط با ادمین @ahmadbagherian
مشاهده در ایتا
دانلود
َ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص شَعْبَانُ شَهْرِي وَ شَهْرُ رَمَضَانَ شَهْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَنْ صَامَ يَوْماً مِنْ شَهْرِي كُنْتُ شَفِيعَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ مَنْ صَامَ يَوْمَيْنِ مِنْ شَهْرِي غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ... ‏ (امالی صدوق: 19، مجلس سادس) پیامبر (ص) فرمود: شعیبان ماه من و رمضان ماه خدا است، هر کس در ماه من یک روز روزه بگیرد من در روزرستاخیز شفیع او خواهم بود و هرکس دو روز در آن روزه بگیرد گناهان گذشته او را خدا میآمرزد و...».
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شعبان شد و پیک عشق از راه آمد عطر نفس بقية الله آمد با جلوه سجاد و ابوالفضل و حسين يك ماه و سه خورشيد در اين ماه آمد حلول ماه شعبان المعظم مبـارک
خمس درس 32.MP3
47.27M
خارج فقه کتاب خمس درس 32 چهار شنبه سوم اسفند 1401 شمسی
درس 32 چهار شنبه سوم اسفند حکم کنز در زمین خریداری شده متن عروه: و لو كان في ارض مبتاعة مع احتمال كونه لاحد البائعين عرفه المالك قبله |1| فان لم يعرفه فالمالك قبله و هكذا فان لم يعرفوه فهو للواجد و عليه الخمس». |1| شرح: [وجوب تعریف در این فرض] در میان ما مخالفی وجود ندارد، چنانکه از کتاب جواهر نقل شده است [جواهر الکلام 16: 31] و در کتاب «منتهي» [جلد 8: 526] برای آن ادعای اجماع شده است، به خاطر عمل به يد سابق، زیرا يد بر خانه يد بر اشیاء آن نیز است، و این «ید» اماره تا رمانی که کشف خلاف نشده باشد أماره بر ملکیت است، افزون بر دلالت فقره اول از دو صحيحه سابق محمد بن مسلم بر آن، بنا بر اینکه دو صحیحه به باب كنز ارتباط داشته باشند. اشکال: بر این يد مناقشه شد [در کتاب مدارک الاحکام 5: 372] به اینکه اگر در اینجا تمام باشد بر این دلالت خواهد کرد که آن چیز بدون تعريف مال آن شخص [صاحب خانه] است، بلکه باید به آن حكم کرد حتی اگر قابل ادعا نباشد، مانند کودک، دیوانه و مرده. پاسخ: [حاج آقا رضا همدانی] در «مصباح الفقيه» [جلد 14: 65] از اشکال مذکور پاسخ داد به اینکه اینگونه يد تبعی غير مستقل ظهورش در ملكيت تمام نمی‌شود مگر با ضميمه ادعاء، مخصوصا با توجه به ظهور فعلش که انتقال خانه است در اطلاع نداشتن او از چیزی که در آن خانه مدفون است، و مستندی برای حجيت «يد» وجود ندارد جز بناء عقلا و امضای آن از سوی شارع، و عقلا برای يد سابق که فعلا باقي نیست- نسبت به مانند این اموال که استيلاء بر آنها اخراز نشده جز با تبع – اعتباری بیش از قبول ادعای او بر ملكيت اعتباری قایل نیستند. و بالجمله: بين يد فعلي و يد سابق فرقی وجود ندارد، مخصوصا اگر تبعي باشد. آری در اینجا چیز دیگر وجود دارد و آن این است که آنچه ذکر شد در صورتی صحیح است که يد سابق نسبت به كنز احراز بشود، به ابنکه علم پیدا کند که در سابق مدفون بوده است، و اما اگر احراز نشود، به اینکه احتمال تأخر دفن تا زمان لاحق داده شود، در این صورت وجهی برای وجوب رجوع به مالك سابق وجود ندارد، و تنها این احتمال که این کنز مال او است – مانند لقطه - موجب وجوب تعريف آن برای او نمی‌شود، و الا لازم می‌آید وجوب تعريف برای هر چیزی که احتمال داده می‌شود که برای او باشد، نه به خاطر خصوص مالك سابق و این خلاف فرض است، به دلیل آنچه دانستی از اینکه حكم لقطه و مجهول المالك بر مذخور از روی قصد جاری نمی‌شود، محصوصا با وجود آثار قدمت در آن، و مخفي نیست که احتمال تأخر دفن در ايادي سابق بر سابق بیشتر متمشی می‌شود. متن عروه: «و ان ادعاه المالك السابق فالسابق اعطاه بلا بينة |1| و ان تنازع الملاك فيه يجري عليه حكم التداعي» [2]. |1| شرح: زیرا این مقتضای ید است. |2| شرح: ظاهر این عبارت به قرينه سياق، ملاك طولي است، با اینکه حكم در این صورت قطعا تداعي نیست، بلکه سابق بر اسبق مقدم می‌شود، چنانکه مصنف نیز به آن فتوا داده است، زیرا سابق نسبت به اسبق به منزله دليل نسبت به اصل است، از آنجا که نسبت به اسبق فعلي است و اسبق شأني است. به عبارت دیگر: لاحق به منزله منكر ولی سابق به منزله مدعی است، بنا براین بر ان دو حكم مدعي و منكر جاری می‌شود، نه متداعيين، از اینرو عبارت مصنف باید بر ملاك هم عرض بودن حمل شود، و تعبير به تداعي نیز به صورت مسامحه واقع شده است، زیرا تداعي در صورتی تحقق پیدا می‌کند که هر یک از ان دو نسبت به یک چیز مدعي باشند، در حالی که دو مالك در عرض هم هر دو مدعی باشند اگر هر دو يدی بر خانه داشته باشند هر یک نسبت به نصف مشاع که در احتیار دیگری قرار دارد مدعی و نسبت به آنچه در اختیار خود او قرار دارد منكر است. شرط نصاب در کنز متن عروه: «و يشترط في وجوب الخمس فيه النصاب و هو عشرون دينارا». [1]. [1] شرح: [دلیل بر لزوم تصاب در وجوب خمس:] به خاطر چیزی است که در بحث از عموم و شمول كنز نسبت به طلا و نقره و جز این دو بیان شد که آن دلیل صحيحه بزنطي از امام رضا (علیه السلام) بود و در آن آمده است: سألته عما يجب فيه الخمس من الكنز فقال: «ما يجب الزكاة في مثله ففيه الخمس». {الوسائل ج 9: 495 – 496، کتاب الخمس، ابواب ما يجب فيه الخمس، باب 2، حديث 2]. پیش از این بیان شد که در صحيحه سه اجتمال داده می‌شود: (اول): مراد از آن با سؤال و جوابش مقدار باشد. (دوم): مقصود از آن نوع و جنس باشد. سوم: مقصود از ان هر دو باشد. و نیز بیان شد که احتمال سوم اقوی است، ولی نسبت به صحيحه دیگر بزنطی که درباره نصاب معدن وارد شده است احتمال اول تقویت می‌شود، پس روايت به طور قطع در مقام بیان نصاب است. در این صورت بحث واقع می‌شود در اینکه نصاب معتبر در اینجا آیا نصاب طلا مطلقا و یا نصاب نقره مطلقا و یا اقل قيمت از نصاب آن دو مطلقا است و یا معتبر است طلا با طلا و نقره با نقره و غير آین دو با اقل قيمت [از طلا و نقره]؟ در این مسأله وجوهی تصور می‌شود:
(وجه اول): قول امام (ع) «عشرين دينارا» در صحيحه بزنطی که درباره نصاب معدن وارد شده قرينه قرار داده شود بر اینکه مراد در این مقام نیز همین است، به قرينه وحدت سائل و مسؤول و تشابه دو جواب در دو صحيحه. (وجه دوم) نصاب نقره یکی از چیزهایی است که در آن زكات واجب می‌شود.
مقدمه البیع 1.pdf
329.9K
مقدمه کتاب البیع جلد اول استاد علامه ایت الله جوادی املی (مد ظله)
آدم هایِ بی معرفتی هستیم ! زود برایِ هم تکراری می شویم زود از هم خسته می شویم . انگار عاشق شدن را یادمان نداده اند پایِ حرف ماندن را ، وفاداری را ؛ یادمان نداده اند . اولش برای به دست آوردنِ هم ، به هر دری می زنیم به هم که رسیدیم ؛ مقایسه می کنیم ، دنبالِ عیب هایِ هم می گردیم ، و راحت از هم سیر می شویم . انصافا که آدم هایِ بی اراده و سر درگمی هستیم ، به حرف و قول هایمان هیچ اعتباری نیست . ما یک مشت بازنده ایم که انتقامِ نداشته هایمان را ؛ از رابطه ها و آدم هایِ بی گناه می گیریم
18.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠شیخ جمیل عالم سنی اهل لبنان ،که در مناظره با وهابیت از اعتقادات شیعه دفاع کرد!!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┊ ┊ 🍎 ┊ ❄️ 🍎 سـلام پنج شنبه ی زیبـاتون بخیر🕊❄️ صبـح زمستونیتون بـا طراوت 🕊🍎 امروزتون سرشـار از آرامـش🕊❄️ الهـی نگـاه پـر مـهر خــــدا🕊🍎 هـمـراه لحـظه‌هــاتـون 🕊❄️ آخر هفته تون عالی🕊🍎
🗓 تقویم شیعه: ☀️ امروز: شمسی: پنجشنبه - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ میلادی: Thursday - 23 February 2023 قمری: الخميس، 2 شعبان 1444 🗞 وقایع مهم تاریخ امروز: 🔹اعلام وجوب روزه در ماه مبارک رمضان 🔹مرگ معتز عباسی لعنة الله علیه، 255ه-ق 📆 روزشمار: ▪️1 روز تا ولادت امام حسین علیه السلام ▪️2 روز تا ولادت حضرت عباس علیه السلام ▪️3 روز تا ولادت حضرت سجاد علیه السلام ▪️9 روز تا ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام ▪️13 روز تا ولادت حضرت صاحب الزمان (عج)
❇️ فقیــه نــوآور؛ نگاهی گذرا به خدمات علمی، فرهنگی و اجتماعی صاحب جواهر ◻️ نقل است که روزی از مرحوم صاحب جواهر سؤال می‌کنند که اگر خداوند به شما اطلاع دهد که از عمر شما جز چند ساعت و جز اندکی نمانده، این ساعات پایانی عمر را صرف چه کار می‌کنید؟ ایشان در جواب می‌فرمایند: این چند ساعت عمرم را صرف خدمت به خلق و گره‌گشائی از مردم می‌کنم و اگر دیدم که کاری نمی‌توانم برای کسی انجام دهم، می‌روم جلوی در خانه‌ام می‌نشینم تا شاید کسی به من مراجعه بکند و بگوید حاج‌آقا برایم استخاره‌ای بگیرید. 🔹اول شعبان سالگشت رحلت عالم بزرگوار آیت‌الله محمدحسن نجفی اصفهانی(ره) معروف به صاحب جواهر می‌باشد.
هدایت شده از اخبار 🇮🇷 20:20
19.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 صدای دلنشین نوجوان مازندرانی در برنامه معلی بینندگان را شگفت زده کرد. ✅کانال اخبار 20:20👇 http://eitaa.com/joinchat/1684144128C592f3e217d
رهنمودهائی از حضرت امام حسین (علیه السلام) حدیث ۱ : امام حسین (ع) : کیف یستدل علیک بما هو فی وجوده مفتقر إلیک ؟ أ یکون لغیرک من الظهور ما لیس لک حتی یکون هو المظهر لک ؟ متی غبت حتی تحتاج إلی دلیل یدل علیک ؟ و متی بعدت حتی تکون الَثار هی التی توصل إلیک ؟ عمیت عین لا تراک علیها رقیبا… چگونه با چیزی که خود در وجودش نیازمند توست ، برای وجود تو دلیل آورده شود؟ آیا چیزی هست که آشکارتر از تو باشد تا وسیله آشکار کردن تو باشد؟ کی پنهانی تا نیازمند دلیلی باشی که بر تو دلالت کند؟ و کی دوری تا آثارت وسیله رسیدن به تو باشند؟ کور باد آن چشمی که تو را مراقب و نگهبان خود نبیند. دعای عرفه ، بحار الانوار، ج ۹۸، ص ۲۲۶ ——————————————– حدیث ۲ : امام حسین (ع) : ماذا وجد من فقدک ؟ و ما الذی فقد من وجدک ؟ لقد خاب من رضی دونک بدلا. چه دارد آن کس که تو را ندارد؟ و چه ندارد آن که تو را دارد؟ آن کس که به جای تو چیز دیگری را پسندد و به آن راضی شود، مسلما زیان کرده است . دعای عرفه ، بحار الانوار، ج ۹۸، ص ۲۲۸ امام حسین (ع) :لا أفلح قوم إشتروا مرضاه المخلوق بسخط الخالق کسانی که رضایت مخلوق را به بهای غضب خالق بخرند، رستگار نخواهند شد. مقتل خوارزمی ، ج ۱، ص ۲۳۹ ——————————————– حدیث ۴ : امام حسین (ع) : لا یأمن یوم القیامه إلا من خاف الله فی الدنیا. هیچ کس روز قیامت در امان نیست ، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد. بحار الانوار، ج ۴۴، ص ۱۹۲ ——————————————– حدیث ۵ : امام حسین (ع) : قال (الله ): “ألمؤمنون و المؤمنات بعضهم أولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر”. فبدأ الله بالأمر بالمعروف و النهی عن المنکر فریضه منه لعلمه بأنها إذا أدیت و أقیمت إستقامت الفرائض کلها هینها و صعبها، و ذلک أن الأمر بالمعروف و النهی عن المنکر دعاء إلی الاسلام مع رد المظالم و مخالفه الظالم … خداوند متعال فرموده است : “مردان و زنان مؤمن دوست یکدیگرند، امر به نیکی و نهی از بدی می کنند”. خداوند نخست امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان یک فریضه از سوی خودش ذکر کرده است ، زیرا او آگاه است که اگر این وظیفه اجرا شود، وظایف دیگر همه ، چه سخت و چه آسان انجام می گیرد، زیرا امر به معروف و نهی از منکر دعوت به اسلام می کند و حقوق ستم دیدگان را بازمی ستاند و با ستمگران به مخالفت برمی خیزد… تحف العقول ، ص ۲۳۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‏‌ســـــلام 🥰✋ 💐صبح آدینه تون بخیر 🌸بوم روزتون رنگین 💐طرح زمینه اش مهربانی 🌸لحظه هاتون 💐پراز اتفاقات قشنگ 🌸و دلتان به پاکی آسمان 💐جمعه تون 🌸سرشاراز معجزه‌ی خــدا
🗓 تقویم شیعه: ☀️ امروز شمسی: جمعه - ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ میلادی: Friday - 24 February 2023 قمری: الجمعة، 3 شعبان 1444 🌹 امروز متعلق ست به: 🔸صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام 🗞 وقایع مهم امروز: 🔹ولادت امام حسین علیه السلام، 4ه-ق 🔹رسیدن امام حسین علیه السلام به مکه 📆 روزشمار: ▪️1 روز تا ولادت حضرت عباس علیه السلام ▪️2 روز تا ولادت حضرت سجاد علیه السلام ▪️8 روز تا ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام ▪️12 روز تا ولادت حضرت صاحب الزمان (عج)
رهنمودهائی از حضرت امام حسین (علیه السلام) ——————————————– حدیث ۶ : امام حسین (ع) : أیها الناس إن رسول الله (ص ) قال من رأی سلطانا جائرا مستحلا لحرام الله ناکثا عهده مخالفا لسنه رسول الله یعمل فی عباد الله بالإثم و العدوان فلم یغیر علیه بفعل و لا قول کان حقا علی الله أن یدخله مدخله . ای مردم ! رسول خدا فرمود: هر کس سلطان زورگویی را ببیند که حرام خدا را حلال نموده ، پیمان الهی را می شکند و با سنت و قوانین رسول خدا از در مخالفت در آمده و در میان بندگان خدا، راه گناه و معصیت و ستم و دشمنی را در پیش می گیرد، ولی با عمل یا سخن اظهار مخالفت نکند، بر خداوند است که او را در محل و جایگاه آن سلطان ظالم قرار دهد. مقتل خوارزمی ، ج ۱، ص ۲۳۴ ——————————————– حدیث ۷ : امام حسین (ع) : إن الناس عبید الدنیا، و الدین لعق علی ألسنتهم یحوطونه ما درت معائشهم فإذا محصوا بالبلاء قل الدیانون . مردم برده و بنده دنیا هستند، و دین لعابی است که تا وسایل زندگی فراهم است ، به دور زبان می گردانند، ولی وقتی دوران آزمایش فرا رسد، دینداران کمیاب می شوند. بحار الانوار، ج ۷۸، ص ۱۱۷ ——————————————– حدیث ۸ : امام حسین (ع) : من حاول أمرا بمعصیه الله کان أفوت لما یرجو و أسرع لما یحذر. کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش می رسد و زودتر به آنچه می ترسد گرفتار می شود . بحار الانوار، ج ۷۸، ص ۱۲۰ ——————————————– حدیث ۹ : امام حسین (ع) : ألا ترون أن الحق لا یعمل به ، و أن الباطل لا یتناهی عنه لیرغب المؤمن فی لقاء الله محقا. آیا نمی بینید که به حق رفتار نمی شود و کسی از باطل نهی نمی کند، پس بخواهد مؤمن دیدار خدا را ، در حالی که بر حق باشد. بحار الانوار، ج ۷۸، ص ۱۱۶ ——————————————– حدیث ۱۰ : امام حسین (ع) : فإنی لا أری الموت إلا سعاده و الحیاه مع الظالمین إلا برما. به درستی که من مرگ را جز سعادت نمی بینم و زندگی با ستمکاران را جز محنت نمی دانم . تحف العقول ، ص ۲۴۵
💥عنِ النَّبِيَّ - صلَي الله عليه و آله - 🔸 قالَ:... يُخْرِجُ اللهُ مِنْ صُلْبِ الْحُسَيْنِ - عليه السّلام - تِسْعَةً مِنَ الْأئِمَّةِ اُمَناءَ مَعْصُومُونَ مِنّا مَهْدِيُّ هذِهِ الْأُمَّةِ 🔸 إذا صارَتْ الدُّنْيا هَرَجاً و مرجاً وَ تَظاهَرَتْ الْفِتَنُ وَتَقَطَّعَتِ السُّبُلُ.... 💥پيامبر اكرم - صلَي الله عليه و آله - فرمودند: خداوند متعال، از صلب حسين ۹ نفر از ائمه و پيشوايان را بدنيا خواهد آورد، 🔸 آنگاه كه جهان در هرج و مرج فرو رود و فتنه‌ها دست به دست هم دهند و راههاي جامعه بسته شود 🔸 و وقتي كه برخي از فتنه جويان به ياري يكديگر بشتابند، 🔸 بزرگ به كوچك ترحم نكنند و كوچك براي بزرگ احترام نگذارد 🔸 (در اين هنگام) خداوند متعال «مهدي» ما يعني نهمين فرزند امام حسين را مبعوث خواهد ساخت، 🔸 او دژهاي گمراهي را فتح نموده و دلهاي غافلان را بيدار خواهد ساخت. 🔸 حركت و قيام او ماهيت ديني خواهد داشت همان ديني كه من در آغاز آن قيام كرده ام، 🔸وي زمين را پر از عدل و داد خواهد ساخت چنانچه پر از ظلم شده باشد. ---------------- 📚۱-«أنوار البهيه، ص ۱۷۴»
رهنمودهائی از حضرت امام حسین (علیه السلام) حدیث ۱۱ : امام حسین (ع) : و أنتم أعظم الناس مصیبه لما غلبتم علیه من منازل العلماء لو کنتم تشعرون (تسعون ) ذلک بأن مجاری الأمور و الأحکام علی أیدی العلماء بالله الأمناء علی حلاله وحرامه فأنتم المسلوبون تلک المنزله و ما سلبتم ذلک إلا بتفرقکم عن الحق و اختلافکم فی السنه بعد البینه الواضحه، و لو صبرتم علی الأذی و تحملتم المؤونه فی ذات الله ، کانت أمور الله علیکم ترد و عنکم تصدر و إلیکم ترجع ، ولکنکم مکنتم الظلمه من منزلتکم ، و اسلمتم أمور الله فی أیدیهم یعملون بالشبهات ، و یسیرون فی الشهوات ، سلطهم علی ذلک فرارکم من الموت ، و إعجابکم بالحیاه التی هی مفارقتکم … مصیبت و گرفتاری شما از همه مردم بیشتر است ، زیرا مقام و مسند دانشمندان – اگر بفهمید ( یا بنابر فرض این که لیاقت آن را داشته باشید ) – از دست شما گرفته شده است و این مصیبتها بدان جهت است که رتق و فتق امور و اجرای احکام باید به دست دانشمندان خداشناسی باشد که بر حلال و حرام خدا امینند. اما این مقام و منزلت از شما گرفته شده ، بدان جهت که شما از حق کناره گیری کردید و با وجود دلیلهای آشکار و واضح در سنت پیغمبر اختلاف کردید. اگر شما در برابر آزار و اذیت صبر و مقاومت می کردید و رنج و سختی را در راه خدا به جان می خریدید، امور الهی در دست شما قرار می گرفت و منشأ و مرجع آنها شما بودید. ولی شما ستمکاران را بر مقام خود مسلط کردید و امور الهی را به دست آنها سپردید، در حالی که آنان به شبهات عمل می کنند و شهوترانی را پیشه خود قرار داده اند. و آنچه موجب قدرت ستمکاران در این امور شده ، فرار شما از مرگ و دلخوشی به این زندگی ناپایدار است … تحف العقول ، ص ۲۳۸ ——————————————– حدیث ۱۲ : امام حسین (ع) : أللهم إنک تعلم أنه لم یکن ما کان منا تنافسا فی سلطان ، و لا التماسا من فضول الحطام ، ولکن لنری المعالم من دینک و نظهر الإصلاح فی بلادک ، و یأمن المظلومون من عبادک ، و یعمل بفرائضک و سننک و أحکامک . خداوندا، تو آگاهی که آنچه انجام دادیم ، نه برای رقابت در کسب جاه و مقام بود و نه برای چیزهای پوچ و بیهوده دنیا، بلکه برای این بود که نشانه های راه دینت را ارائه دهیم و (مفاسد را) در شهرهای تو اصلاح کنیم تا بندگان مظلوم تو در امنیت و آسایش باشند و به احکام تو عمل کنند. تحف العقول ، ص ۲۳۹ ——————————————– حدیث ۱۳ : امام حسین (ع) : و أنی لم أخرج أشرا و لا بطرا و لا مفسدا و لا ظالما و إنما خرجت لطلب الإصلاح فی أمه جدی صلی الله علیه و آله ، أرید أن آمر بالمعروف و أنهی عن المنکر و أسیر بسیره جدی و أبی علی بن أبی طالب علیه السلام . به درستی که من بیهوده ، گردنکش ، ستمگر و ظالم حرکت نکردم ، بلکه برای اصلاح در امت جدم محمد (ص ) حرکت کردم و می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به روش جدم محمد (ص ) و پدرم علی بن ابی طالب (ع ) رفتار کنم . بحار الانوار، ج ۴۴، ص ۳۲۹ ——————————————– حدیث ۱۴ : امام حسین (ع) : فإن تکن الدنیا تعد نفیسه فدار ثواب الله أعلی و أنبل و إن تکن الأبدان للموت أنشئت فقتل امرئ بالسیف فی الله أفضل و إن تکن الأرزاق قسما مقدرا فقله حرص المرء فی الرزق أجمل و إن تکن الأموال للترک جمعها فما بال متروک به الحر یبخل اگر دنیا باارزش شمرده شود، منزل آخرت و دار ثواب الهی باارزشتر و والاتر است . و اگر بدن و جسم انسانها برای مرگ آفریده شده ، به خدا سوگند کشته شدن انسان با شمشیر (شهادت ) بهتر است . و اگر رزق و روزی موجودات تقسیم شده و مقدر گردیده ، زیباتر و نیکوتر آن است که انسان در طلب رزق و روزی کمتر حرص داشته باشد. اگر جمع کردن اموال برای ترک کردن آن است ، چرا انسان آزاده نسبت به این چیزی که ترک کردنی است بخل بورزد. بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۷۴ ——————————————– حدیث ۱۵ : امام حسین (ع) : ویحکم یا شیعه آل أبی سفیان إن لم یکن لکم دین و کنتم لا تخافون المعاد فکونوا أحرارا فی دنیاکم . وای بر شما ای پیروان آل ابی سفیان ، اگر دینی ندارید و از معاد و روز قیامت نمی ترسید، پس لااقل در دنیا آزاده و جوانمرد باشید. بحار الانوار، ج ۴۵، ص ۵۱ ——————————————– حدیث ۱۶ : امام حسین (ع) : إن قوما عبدوا الله رغبه فتلک عباده التجار، و إن قوما عبدوا الله رهبه فتلک عباده العبید، و إن قوما عبدوا الله شکرا فتلک عباده الأحرار و هی أفضل العباده. عده ای از روی طمع عبادت خدا می کنند، این عبادت سوداگران است ، و جمعی از ترس بندگی خدا می کنند، این عبادت بردگان است ، و برخی به انگیزه شکر خدا را عبادت می کنند، این عبادت آزادمردان و بهترین عبادتهاست . بحار الانوار، ج ۷۸، ص ۱۱۷
حدیث ۱۷ : امام حسین (ع) : واعلموا أن حوائج الناس إلیکم من نعم الله علیکم فلا تملوا النعم فتحور نقما. آگاه باشید که یکی از نعمتهای الهی بر شما حاجات و نیازهای مردم به شما است ، پس از این نعمتها بیزار نشوید که برمی گردند و به جای دیگر می روند. بحار الانوار، ج ۷۸، ص ۱۲۱ ——————————————– حدیث ۱۸ : امام حسین (ع) : إعتبروا أیها الناس بما وعظ الله به أولیاءه من سوء ثنائه علی الأحبار، إذ یقول : لولا ینهیهم الربانیون و الأحبار عن قولهم الإثم ، و قال : لعن الذین کفروا من بنی إسرائیل – إلی قوله – لبئس ما کانوا یفعلون ، و إنما عاب الله ذلک علیهم لأنهم کانوا یرون من الظلمه الذین بین أظهرهم المنکر و الفساد فلا ینهونهم عن ذلک رغبه فیما کانوا ینالون منهم ، و رهبه مما حذرون ، و الله یقول : “فلا تخشوا الناس و اخشون ” و قال : “ألمؤمنون و المؤمنات بعضهم أولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر”. ای مردم ، عبرت بگیرید از آن نکوهشهایی که خداوند به منظور پند و اندرز دوستانش از علمای یهود کرده است ، آن جا که می فرماید: “چرا روحانیون و علمای آنها (یهود) را از سخنان گناه آلود جلوگیری نکردند؟” و فرموده : “آن گروه از بنی اسرائیل که کافر شدند، (به زبان داوود و عیسی بن مریم ) لعنت شدند”، تا آن جا که می فرماید: “چه کارهای ناپسندی که انجام می دادند”. بدین جهت خدا بر آنان عیب گرفت که از ستمگرانی که در برابرشان بودند، فساد و اعمال ناروا می دیدند و آنان را منع نمی کردند، چون به آنچه از ستمگران به آنان داده می شد، چشم طمع داشتند و از عواقب اعتراضها بیم داشتند، با این که خداوند فرموده : “از مردم نترسید، از من بترسید”، و نیز فرموده : “مردان و زنان مؤمن دوست یکدیگرند، به نیکی امر و از بدی نهی می کنند”. تحف العقول ، ص ۲۳۷ ——————————————– حدیث ۱۹ : امام حسین (ع) : من طلب رضی الناس بسخط الله وکله الله إلی الناس . کسی که برای جلب رضایت و خوشنودی مردم ، موجب خشم و غضب خداوند شود، خداوند او را به مردم وا می گذارد. بحار الانوار، ج ۷۸، ص ۱۲۶ ——————————————– حدیث ۲۰ : امام حسین (ع) : إیاک و ظلم من لا یجد علیک ناصرا إلا الله جل وعز. بترس از ستم کردن بر کسی که به جز خدا یاوری ندارد. بحار الانوار، ج ۷۸، ص ۱۱۸