eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.3هزار عکس
32هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فقه و احکام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ترکیه در رتبه اول بی‌بندوباری جهان ♦️ ترکیه با وجود درآمد سرانه بالا و رتبه ۹۳ در جهان، در شاخص بی‌بندوباری رتبه اول را دارد. 🔺هرچند خوشگذرانی ممکن است در کوتاه‌مدت جذاب باشد؛ اما در بلندمدت می‌تواند به نابودی کشور منجر شود. ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از فقه و احکام
›››› سجاده ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> سجاده احکامی دارد : ۱- روی سجاده و قالیچه ای که آیات قرآن یا کلمه الله نوشته شده نماز خواندن جایز است؛ ولی نمی توان بر روی آن نوشته ها قرار گرفت بلکه باید طوری سجاده را پهن نمود که نوشته مزبور، طرف دست ها و سر قرار گیرد؛ در غیر این صورت، مرتکب حرام شده، نماز هم باطل می باشد. ۲- سجده کردن روی فرش و سجاده باطل است و انسان باید هنگام سجده پیشانی را بر زمین یا چیزی که گیاه باشد ( و قابل خوردن یا پوشیدن برای انسان نباشد ) قراردهد؛ پس اگر سجاده حصیر باشد سجده بر آن اشکال ندارد . [۱] ۳- نماز خواندن روی فرش و سجاده غصبی به فتوای بیشتر مراجع تقلید، باطل است مثل این که فرش یا سجاده را سرقت نموده یا به زور از کسی گرفته یا نسیه خریده و تصمیم پرداخت پول آن را ندارد. ۴- نماز خواندن روی سجاده ابریشمی برای مردان و زنان اشکال ندارد؛ زیرا آن چه بر مردان حرام است « پوشیدن » ابریشم می باشد؛ و قرار گرفتن روی فرش، پوشش به شمار نمی رود. ۵- نماز خواندن روی سجاده نجس اگر خشک باشد اشکال ندارد . [۲] ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. توضیح المسائل محشی ، ج۱ ، ص ۵۸۵ ۲. همان ، ص ۴۹۴ ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از فقه و احکام
›››› مواردی که نباید اذان و اقامه گفته شود. ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> با این که برای اذان و اقامه بسیار سفارش شده (حتی فقها فرموده اند اگر کسی تصمیم بر گفتن اذان و اقامه داشت ولی فراموش کرد و وارد نماز شد چنانچه تا قبل از رکوع یادش بیاید می تواند نماز را بر هم زند و اذان و اقامه را بگوید سپس مجددا نماز را شروع نماید. ) [۱] ولی باید توجه داشت که اذان و اقامه مختص به نماز های پنجگانه یومیه است ؛ اعم از ادا و قضا. [۲] بنا بر این در این موارد نباید اذان و اقامه گفته شود : ۱- هنگام خواندن نماز مستحبی. ۲- هنگام خواندن نماز واجب غیر یومیه مثل نماز آیات و نماز طواف. [۳] ۳- در نماز جماعت؛ زیرا یک اذان و اقامه که برای نماز جماعت گفته شود برای همه محسوب می گردد ؛ بر این اساس، نباید مأموم برای خود اذان و اقامه بگوید گرچه هنگام اذان و اقامه حاضر نبوده است.[۴] بله مستحب است کسانی که صدای اذان را می شنوند به طور آهسته کلمات اذان را بازگو کنند که به آن، « حکایة الاذان » گفته می شود. [۵] ۴- کسی که وارد مسجد شده و مشاهده می کند نماز جماعت تمام شده ولی هنوز صف ها به هم نخورده است، نباید اذان و اقامه بگوید؛ زیرا اذان و اقامه ای که برای نماز جماعت گفته شده برای فرد تازه وارد نیز محسوب می گردد . [۶] ۵- اگر نماز در حال قضا شدن است نباید اذان و اقامه گفته شود؛ زیرا اذان و اقامه مستحب است و نماز ادا خواندن واجب. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. موسوعة الامام الخوئی ، ج ۱۵ ، ص ۵۲۳ ۲.تحریر الوسیلة ، ج۱ ، ص ۱۵۳ ۳. مجمع الرسائل ، ج‏۱، ص: ۲۲۷ ۴. العروة الوثقی المحشی ، ج ۲ ، ص ۴۱۷ ۵. الخلاف ، ج۱ ، ص ۲۸۵ ۶. تحریر الوسیلة ، ج۱ ، ص ۱۵۴ ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از فقه و احکام
›››› وقت نماز ⏰ 🌙📿 ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> گاهی گفته می شود موقع نماز ظهر، ساعت دوازده است. این سخن اشتباه می باشد؛ زیرا در بعضی ایام سال قبل از ساعت دوازده موقع اذان ظهر می شود و در بعضی ایام سال بعد از ساعت دوازده. در مورد نماز صبح و مغرب هم مسأله همین است . بر این اساس، معیار در وقت نماز، ساعت نیست بلکه وقت حقیقی نماز است. ⁉️ سؤال : وقت حقیقی نماز های یومیه کدام است ؟ ✅ جواب : 🌃 وقت حقیقی نماز صبح از سپیده دوم است تا طلوع آفتاب . [۱] ☀️ وقت حقیقی نماز ظهر و عصر از وقتی است که خورشید از وسط آسمان به طرف مغرب متمایل شود ؛ نشانه آن هم این است سایه شاخص شروع کند به حرکت به سمت مشرق. [۲] 🌄 وقت حقیقی نماز مغرب و عشا از وقتی است که سرخیی که هنگام غروب در طرف مشرق به وجود می آید از بالای سر عبور کند، تا نصف شب . [۳] ← نتیجه : ⏰ ساعت خاصی معیار برای وقت نماز ها نیست بلکه ملاک اصلی برای دخول وقت، همان زمان هایی است که ذکر شد و این زمان ها را باید بر طبق همان مکانی 📌 که نماز در آن جا خوانده می شود، ملاحظه نمود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. توضیح المسائل محشی ، ج ۱ ، ص ۴۱۱ ۲. توضیح المسائل محشی ، ج ۱ ، ص ۴۰۱ ۳. توضیح المسائل محشی ، ج۱ ، ص ۴۰۷ ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از فقه و احکام
›››› سَبُک شمردن نماز ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> مهمترين اعمال دينى است كه اگر قبول درگاه خداوند عالَم شود، عبادتهاى ديگر هم قبول مى‏شود و اگر پذيرفته نشود اعمال ديگر هم قبول نمى‏شود. سبک شمردن نماز مصادیقی دارد : ۱- آشکارترین نمونه سبُک شمردن نماز، ترک عمدی نماز است گرچه برای یک بار. ۲- تأخیر نماز بدون عذر تا آخر وقت؛ بلکه فقها فرموده اند مستحب است نماز در اول وقت خوانده شود آن هم به جماعت. [۱] ۳- شرکت نکردن در نماز جماعت. ← مراجع تقلید فرموده اند شرکت نکردن در نماز جماعت از روی بی اعتنایی جایز نیست. [۲] ۴- نماز خواندن بدون آرامش و طمأنینه، به طوری که رکوع و سجود کلمات و اذکار آن، به صورت کامل انجام نشود. ←روزى پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم، در مسجد تشريف داشتند ؛ مردى وارد و مشغول نماز شد و ركوع و سجودش را كامل به جا نياورد، حضرت فرمودند : « اگر او با این حال از دنيا برود، به دين من از دنيا نرفته است» ؛ پس انسان بايد مواظب باشد كه به عجله و شتاب زدگى نماز نخواند و در حال نماز به ياد خدا و با خضوع و خشوع و وقار باشد. [۳] ۵- مستحب است پدر و مادر، بچه مميز (بچه‏ اى كه خوب و بد را مى‏فهمد) را به نماز خواندن و عبادتهاى ديگر عادت دهند، البتّه نبايد اين كار به صورتى انجام گيرد كه موجب ناراحتى و بيزارى او از نماز گردد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. توضیح المسائل محشی ، ج۱ ، ص ۳۹۹ ۲. توضیح المسائل محشی ، ج۱ ، ص ۷۶۸ ۳. همان ، ص ۳۹۹ ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از فقه و احکام
›››› آنچه سهو و عمدش نماز را باطل می کند ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> بعضی از چیز ها نماز را باطل می کند ؛ سهواً انجام شود یا عمداً : ۱- انجام کارهایی که صورت نماز را برهم می زند. ← مانند دست زدن و به هوا پریدن و امثال این کارها. [۱] ۲- چیزهایی که غسل، وضو و تیمم را باطل می¬کند. [۲] ۳- اضافه یا کم شدن یکی از ارکان نماز. [۳] ۴- رو گرداندن از قبله، البته تمایل اندک به طرف راست یا چپ اشکال ندارد به شرط آن که صدق انحراف از قبله نکند. [۴] ۵- خوردن و آشامیدن. [۵] ۶- گریه 😭 برای دنیا، و خنده ای که همراه قهقهه 😆😂 باشد. [۶] ۷- اضافه شدن یک رکعت؛ زیرا سبب اضافه رکن می گردد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. توضیح المسائل محشی، ج۱ ، ص ۶۲۸ ۲. مجمع الرسائل ، ج۱ ، ص ۳۳۰ ۳. توضیح المسائل محشی ، ج۱ ، ص۶۲۸ ← ارکان نماز عبارت است از : قیام، نیت، تکبیرة الاحرام، رکوع و سجود. ۴. مدارک العروة ، ج ۱۲ ، ص ۴۲۵ ۵. همان ۶. منهاج الصالحین، آیة الله سیستانی مدظله العالی، ج۱ ، ص ۲۳۶ ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
هدایت شده از فقه و احکام
❣ دهم ربیع‌الاول سالروز پیوند آسمانی (سلام الله علیها) و (صلوات الله علیه و آله) تهنیت باد. 💕 🌸🌸🌸🌸🌸 ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تلاوت
📖 صفحه ۱۳۵ قرآن کریم 🌸 آیات ۶۰ تا ۶۸ سوره مبارکه انعام ➕ و https://eitaa.com/mabaheeth/66937 ╭══════════ 🥀✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
هدایت شده از تلاوت
هدایت شده از تلاوت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تلاوت
٦٠ - وَ هُوَ الَّذِي يَتَوَفَّيْكُمْ بِالَّيْلِ ... ← خداوند پیگیر اعمال شبانه روزی انسان هاست. یکی از آثار قدرت و تسلّط خداوند بر انسان این است که او روح شما را به هنگام شب که خواب میروید میگیرد و چون شب سپری شد دوباره روح شما را به جسمتان بر می گرداند و شما از خواب بیدار میشوید؛ بنابراین با این وضعیتی که شما دارید و خواب و مرگتان در دست قدرت اوست و زیر چتر قدرت او قرار دارید، پس هیچ عمل ظاهری و انگیزه و نیت باطنی از شما از علم و دید خدا مخفی نمی ماند. حالا میدانید چرا وقتی صبح از خواب بیدار میشویم باید نماز بخوانیم؟ برای این که ما به شکرانه این که از مرگ احتمالی به حیات دوباره قدم نهاده ایم نخستین کارمان نماز و اظهار بندگی به پیشگاه الهی باشد. ← در اینجا میفرماید: «یتوفاکم» که به معنای تمام و کمال گرفتن است معلوم میشود که حقیقت انسان تنها روح اوست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تلاوت
٦١ - وَ هُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ ... گفته اند: مراد از فرشتگان حافظ، آنهایی هستند که مأمورند انسان را از آفات و بلیّاتی که منجر به مرگ انسان میشود حفظ کنند و این محافظت تا وقتی ادامه دارد که پایان عمر تعیین شده او فرا رسد. در این جا مأموریت محافظت این فرشتگان تمام میشود و دست از محافظت انسان بر می دارند. در پایان آیه می فرماید این فرشتگان در انجام مأموریت خود قصور و کوتاهی نمیکنند و در قبض روح جلو یا عقب نمی افتند؛ یعنی وقتی لحظه مرگ کسی فرا رسید فرشتگانِ ما او را قبض روح میکنند. در آیه اول، توفّی را به خدا نسبت داده و در آیه بعد به فرشتگان و در آیه دیگر قرآن آن را به عزرائیل علیه‌السلام نسبت میدهد. عزرائیل علیه‌السلام متولی مستقیم قبض ارواح است و اعوان و انصاری از فرشتگان دارد که آنها نیز تحت نظر او قبض روح میکنند و همه این مأموریتها و توان آن را، خدا به فرشتگان مزبور داده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تلاوت
٦٢ - ثُمَّ رُدُّوا إِلَى اللَّهِ مَوْلِيَهُمُ الْحَقِّ ... ← این انسان ها پس از طی دوران عمر تحت حفظ و مراقبت فرشتگان قبض روح شده؛ سپس به جانب خداوند باز گردانده میشود. حالا سؤال این است که آیا فرشتگان حافظ، ثبت کننده اعمال ما نیز هستند یا مأموران ثبت اعمال فرشتگان دیگری میباشند؟ در آیه مورد بحث فرمود: خدا فرشتگانی را تا فرا رسیدن مرگ به عنوان حافظ شما برگماشت. با توجه به ادامه آیه معلوم میشود همینها هستند که قبض روح را هم بر عهده دارند و این فرشتگانِ محافظ تا وقتی خدا پایان عمر انسان را اعلام نکرده، محافظ او از خطرات اند و چون پایان عمر اعلام شد آنها طبق دستور دست از محافظت بر میدارند و خود قبض روح میکنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تلاوت
٦٥ - قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى أَنْ يَبْعَثَ ... ← در این آیه مجرمان به سه نوع مجازات تهدید شده اند ۱. عذابهایی از طرف بالا (آسمانی) ۲. عذابهایی از طرف پایین (زمینی) ۳. کیفر اختلاف قومی و بروز جنگ و به جان هم افتادن ▫️عَذَابًا مِنْ فَوْقِكُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ ... ← در تفسیر «کلبی» آورده است که: وقتی این آیه نازل شد رسول گرامی (صلی‌الله علیه وآله) برخاست و وضو گرفت و نمازی خواند؛ سپس از خداوند درخواست کرد که خدایا بر امت من عذاب آسمانی و عذاب زمینی و بلای تفرقه و جناح بندی پدید نیاور و آنها به جان هم نیفتند. اینجا بود که جبرئیل نازل شد و گفت: یا محمد! خدای تعالی سخن تو را شنید و امت تو را از دو خصلت نجات داد ولی از دو خصلت نجات نداد؛ خدا از آسمان و زمین بر آنها بلا نخواهد فرستاد. رسول اکرم (صلی‌الله علیه وآله) فرمود: ای جبرئیل با وجود درگیری های فرقه ای امتی باقی نمی ماند آنگاه بلند شد و دعای دیگری آغاز نمود پس این آیه نازل شد: «الَمَ أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لَا يُفْتَنُونَ (عنکبوت (۲)؛ آیا مردم خیال کردند کافی است بگویند ایمان آوردیم و امتحان نشوند؟ پیامبر گفت: پس به ناچار امت با این امتحان میشوند تا صادق و کاذب از هم شناخته شوند. ▫️أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا: معنای جمله چنین است: او شما را به صورت گروه ها و فرقه های مختلف در می آورد و این نشان می دهد که شکستن کلمه چقدر خطرناک است که در ردیف بلاهای وحشتناک آسمانی و زمینی قرار داده شده است. تمام اختلافاتی که بعد از پیامبر (صلی‌الله علیه وآله) در میان امت پدید آمد و امامت تعیین شده از جایگاه اصلی خود درآمد همه و همه به خاطر خودخواهی و حفظ منافع و قدرت طلبی یک عده افرادی بود که میخواستند جاه و مقام خود را حفظ کنند؛ برای همین است که اسلام این همه روی مهار نفس و پیشه تقوا تأکید می کند. حدیث | حضرت علی (علیه‌السلام) از پیامبر اسلام (صلی‌الله علیه وآله) نقل میکند که فرمود به زودی امت من بر هفتاد و سه فرقه تقسیم میشوند که فقط یکی از آنها اهل نجاتند و آنها کسانی هستند که به تو چنگ می زنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا