رسائل_12آذر.ppsx
1.37M
#اصول 12
🗓دوشنبه ؛ 12 آذر97
📕 اصول ؛ ج 37
📝 #عناوین_بحث
🔸ادامه بحث حکمِ مخالفت با علم اجمالی
🌐 @mabahes_7
مکاسب_12آذر.ppsx
1.37M
#فقه 8
دوشنبه ؛ 12 آذر97
📕 فقه ؛ ج 40
📢 #عناوین_بحث
🔸أصل اولی در انتفاع از نجس العین
🔸أدله أصل حرمت
🔸جواب از آنها
🔸اقسام انتفاع
🌐 @mabahes_7
#تلنگر
📢 عمل با رحمت و فضلِ الهی کار می کند .
کتاب استعاذه شهید دستغیب ره ،ص160
🌐 @mabahes_7
رسائل_13آذر.ppsx
1.38M
#اصول 13
🗓سه شنبه ؛ 13 آذر97
📕 اصول ؛ ج 38
📢 #عناوین_بحث
🔹ادامه بحث حکمِ مخالفت با علم اجمالی
🔹منظور از عدم جواز طرح قول معصوم علیه السلام
🔹 دلیلِ وجوب التزام به أحدهمای مخیّر
🌐 @mabahes_7
رسائل_14آذر.ppsx
3.88M
#اصول 14
🗓چهار شنبه ؛ 14 آذر97
📕 اصول ؛ ج 39
📢 #عناوین_بحث
💐 روایت
🔸حکمِ مخالفت عملیّه با علم اجمالی
🔸خطاب تفصیلی - خطاب مردّد
🔸 اشکال و جواب
🔸نظرات در مورد خطابِ مردّد
🌐 @mabahes_7
#برنامه_اندروید
📱iShia Books
🔸جامع ترین کتابخانه اندروید
🔸با بیش از 4700 مجلد کتاب
🔸در موضوعات مختلف
@mabahes_7
17آذر.ppsx
1.4M
#اصول 15
🗓شنبه ؛ 17 آذر97
📕 اصول ؛ ج 40
📢 #عناوین_بحث
🔸حکمِ مخالفت عملیّه با علم اجمالی
🔸نظرات در مورد خطابِ مردّد
🔸 نظر شیخ ره
🌐 @mabahes_7
لینک مباحث.ppsx
197.5K
مباحث در سروش و ایتا ؛
🔵 https://sapp.ir/mabahes_7
🔶 https://eitaa.com/mabahes_7
#متفرقه
لینک دانلود مجلداتِ فرائد الاصول :
[الجزء الأول]
http://www.mediafire.com/?x43f14veb1eb1ft
[الجزء الثانی]
http://www.mediafire.com/?2o8qrffom1s2to7
[الجزء الثالث]
http://www.mediafire.com/?b1pbrsfbjssjcmf
19آذر.ppsx
409.4K
#اصول 16
🗓دوشنبه ؛ 19 آذر97
📕 اصول ؛ ج 42
📢 #عناوین_بحث
🔸شبهه در شخصِ مکلف
🔸بیان دو فرع فقهی
🔸 نظر شیخ ره
🌐 @mabahes_7
#خلاصه
🔔 بحث رسائل 📆 جلسه 43
بسم الله الرحمن الرحیم
در رابطه با خنثی، دو نظریه مطرح است ؛
- مشهور : انسان بر دو نوع زن و مرد است و خنثی یکی از این دو میباشد (خنثی، طبیعت ثالثه نیست)
- منسوب به شهید ره و محقق ثانی ره : انسان بر سه نوع است (خنثی، طبیعت ثالثه است)
[مباحث طبق نظر مشهور و در فرض مشکل بودن خنثی است]
سه بحث مطرح است :
الف] رفتار خنثی با دیگران (مرد / زن / خنثی )
ب] حکمِ خنثی ، نسبت به تکالیف مختصّه ؟ (مثلاً حریر برای زن جائز است، برای خنثی چطور؟)
ج] رفتار دیگران با خنثی
الف] رفتار خنثی با دیگران ؛
[مصادیق مختلفی دارد که شیخ ره فقط ، نگاه کردن را بیان کرده اند]
دو نظریه مطرح است:
شیخ ره : خنثی باید احتیاط کند و به هیچ کسی (غیر از محارم) نگاه نکند .
دلیل :
خنثی، علم اجمالی دارد که نگاه به أحدالطائفتین بر او حرام است » موافقت قطعیّه واجب است » با احتیاط - اجتناب از همه - محقَّق می شود .
بعضی از علماء: بر خنثی احتیاط واجب نیست و لذا نگاه کردن به زن و مرد و سایر خنثی ها برای او جایز است.
شیخ ره : این کلام به دو دلیل باطل است:
دلیل اول: خنثی، علم تفصیلی دارد (نسبت به احد الطائفین) که نگاه کردن به یکی از دو طائفه برای او حرام است و بعد از این علم تفصیلی، عقل، حکم به وجوب احتیاط می کند و تردد خطاب، مانع از حکم عقل نیست.
دلیل دوم: ما می توانیم هر دو خطاب را به یک خطاب بگردانیم [یحرم النظر الی غیر المماثل الا المَحرم] و اگر بگوئیم احتیاط، واجب نیست، خنثی با این خطاب تفصیلی مخالفت کرده است .
دلیل:
مسئله خنثی، از باب خطاب مردد است. چون دو خطاب بر گردن او آمده و نمی داند کدام به گردن او آمده است.
در خطاب مردد، مخالفت قطعیه جایز است.
پس در مسئله خنثی، مخالفت قطعیه جایز است. یعنی نگاه کردن به سایرین جایز است.
20 رسائل.pptx
798.4K
#اصول 17
🗓سه شنبه ؛ 20 آذر97
📕 اصول ؛ ج 43
📢 #عناوین_بحث
🔸شبهه در شخص مکلف
🔸دو خطاب و یک مکلّف
🔸 أحکام خنثی
🌐 @mabahes_7
#خلاصه
🔔 بحث رسائل 📆 جلسه 44
بسم الله الرحمن الرحیم
—------------------------------
امام صادق عليه السلام :
لا يُعَدُّ الْعاقِلُ عاقِلاً حَتّى يَسْتَـكْمِلَ ثَلاثا:
اِعْطاءَ الْحَقِّ مِنْ نَفْسِهِ عَلى حالِ الرِّضا وَ الْغَضَبِ
وَ اَنْ يَرْضى لِلنّاسِ ما يَرْضى لِنَفْسِهِ
وَ اسْتِعْمالَ الْحِلْمِ عِنْدَ الْعَثْرَةِ
.................................
عاقل، عاقل نيست مگر آن كه سه صفت را در خود به كمال رساند: حق را در هنگام خشنودى و خشم ادا كند، آنچه را براى خود مى پسندد، براى ديگران هم بپسندد وهنگام خطاى ديگران، بردبار باشد.
تحف العقول - صفحه 318
......................................
أحکام خنثی
الف] رفتار خنثی با دیگران ؛
[مصادیق مختلفی دارد که شیخ ره فقط ، نگاه کردن را بیان کرده اند]
دو نظریه مطرح است:
شیخ ره : خنثی باید احتیاط کند و به هیچ کسی (غیر از محارم) نگاه نکند .
دلیل :
خنثی، علم اجمالی دارد که نگاه به أحدالطائفتین بر او حرام است » موافقت قطعیّه واجب است » با احتیاط - اجتناب از همه - محقَّق می شود .
نظر نهایی شیخ ره در نگاه خنثی ؛
اگر چه مقتضای قاعده، وجوب احتیاط است، اما به سه دلیل، احتیاط واجب نیست:
اول: احتیاط کردن، موجب عسر و حرج شدید است.
دوم: عسر و حرج در شبهه غیر محصوره، مانع از وجوب احتیاط است و عسر و حرج در ما نحن فیه که شدیدتر است؛ به طریق اولی مانع از وجوب احتیاط است.
سوم: برگرداندن دو خطاب به یک خطاب، برای حرمت مخالفت قطعیه کافی است، نه برای احتیاط و وجوب موافقت قطعیه و حال آنکه مدعای ما وجوب موافقت قطعیه است.
فافهم: اگر عقلاء گفتن یک خطاب موثر است، هم برای حرمت مخالفت قطعیه است و هم برای وجوب موافقت قطعیه.
نتیجه نهایی: مخالفت قطعیّه حرام است ولی موافقت قطعیّه و احتیاط چون موجب عسر و حرج برای خنثی می شود، واجب نیست لذا جنبه مرد یا جنبه زن بودن را رعایت کند، و تا آخر همین را ادامه بدهد.
ب] حکمِ خنثی ، نسبت به تکالیف مختصّه ؟
الف) لباس :
مقتضای قاعده وجوب اجتناب از لباس های مختصّ زنان و مردان است زیرا علم إجمالی به حرمت أحدهما دارد نظیر دو ظرف مشتبه.
ب) پوشش در نماز :
مقتضای قاعده إحتیاط است لذا نباید حریر بپوشد و باید تمام بدن را بپوشاند .
ج) نسبت به جهر و اخفات خنثی در نماز صبح و عشائین، دو نظریه است:
شهید ره در ذکری و صاحب فصول:
خنثی مطلقا مخیر است در اخفاتی خواندن یا جهری خواندن.
زیرا :
خنثی، جاهل به جهر و اخفات است.
هر کسی که جاهل به جهر و اخفات است، معذور است بخاطر روایت.
پس خنثی معذور است، در نتیجه مخیّر است.
شیخ ره:
در صورتی که زن را در إخفات ، مخیر بدانیم » خنثی باید، نماز را جهراً بخواند.
در صورتی که إخفات بر زن واجب باشد » خنثی، مخیر است .
زیرا ؛ دوران امر بین محذورین است.
نکته:
روایت داریم که جاهل به موضوع مخیّر است ؛
درمورد کسی که یک نماز قضا شده را فراموش کرده، امام می گوید سه نماز بخواند؛ پس معلوم است که نماز چهار رکعتی را می تواند جهرا یا اخفاتا بخواندو الا اگر امام تخییر را جائز نمی دانست، باید چهار یا پنج تا نماز می خواند.
جواب : این در مورد خاص است و دلالت ندارد بر اینکه جاهل به موضوع مخیّر باشد .
ج] رفتار دیگران با خنثی
بعضی از فقهاء : زنان و مردان می توانند به خنثی نظر کنند زیرا مورد از موارد شبهه موضوعیّه است که جای أصالة الإباحة است .
شیخ ره : أصالة العموم در آیه غضّ ، حرمتِ نگاه کردن زنان و مردان حتی به خنثی را بیان می کند .
لذا محقق ثانی ره ، نگاه زنان و مردان به خنثی را حرام می دانند و محقق داماد ره این حکم را اتفاقی می دانند
مسأله ازدواج خنثی ؛
خنثی نمی تواند زن إختیار کند ؛ به دلیل :
استصحاب عدم علقه زوجیّت [با إجراء عقد شک دارد آیا زوجیّت حاصل شده یا نه ؟ استصحاب می شود عدم ایجاد علقه زوجیّت » عقد نکاح بی تاثیر است]
استصحاب وجوب حفظ فرج خود از زن [با إجراء عقد شک دارد آیا لزوم حفظ فرج برداشته شده یا نه ؟ استصحاب می شود وجوب حفظ]
خنثی نمی تواند شوهر إختیار کند به همین دو دلیل .
شیخ طوسی ره در بحث إرث، فرض تناکح را مطرح کرده اند ولکن این مجرد فرض است .
#حدیث 5
#اطلاع_نگاشت 1
📢 نامه امام رضا علیه الصلوة و السلام به #عبدالعظیم_حسنی علیه السلام و توصیههای ایشان به شیعیان
یا عبدالعظیم !
أبلغْ عنّی أولیائی السلامَ و قُل لهم:
✓ أن لا یجعلوا للشیطان على أنفسهم سبیلاً،
✓ و مُرْهم بالصِّدق فی الحدیث و أداء الأمانة،
✓ و مُرْهم بالسکوت و ترک الجدال فیما لا یَعْنیهم،
✓ و إقبالِ بعضهم على بَعض و المُزاوَرة، فإنّ ذلک قربة إلیّ.
✓ و لا یشغلوا أنفسهم بتَمزیق بعضهم بعضاً، فإنّی آلیتُ على نفسی أنّه مَن فعل ذلک و أسخط ولیّاً من أولیائی دعوتُ اللهَ لِیعذّبَه فی الدنیا أشدّ العذاب، و کان فی الآخرة من الخاسرین.
✓ و عرِّفْهم أنّ الله قد غَفَر لمُحسِنهم، و تجاوَز عن مُسیئهم، إلاّ مَن أشرَک به أو آذى ولیّاً من أولیائی أو أضمر له سوءً، فإنّ الله لا یغفر له حتّى یرجع عنه، فإنْ رجع و إلاّ نُزع رُوح الإیمان عن قلبه، و خرج عن ولایتی، و لم یکن له نصیب فی ولایتنا، و أعوذ بالله من ذلک.
📽 https://eitaa.com/mabaheeth/46146
┅───────────
🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│📖 @feqh_ahkam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - -
زيارت نامه حضرت ابى الحسن على بن محمّد الهادى و حضرت ابى محمّد الحسن بن على العسكرى عليهم السّلام در سامرّاء :
السَّلَامُ عَلَيْكُمَا يَا وَلِيَّيِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكُمَا يَا حُجَّتَيِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكُمَا يَا نُورَيِ اللَّهِ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ السَّلَامُ عَلَيْكُمَا يَا مَنْ بَدَا لِلَّهِ فِي شَأْنِكُمَا السَّلَامُ عَلَيْكُمَا يَا حَبِيبَيِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكُمَا يَا إِمَامَيِ الْهُدَى أَتَيْتُكُمَا عَارِفاً بِحَقِّكُمَا مُعَادِياً لِأَعْدَائِكُمَا مُوَالِياً لِأَوْلِيَائِكُمَا مُؤْمِناً بِمَا آمَنْتُمَا بِهِ كَافِراً بِمَا كَفَرْتُمَا بِهِ مُحَقِّقاً لِمَا حَقَّقْتُمَا مُبْطِلًا لِمَا أَبْطَلْتُمَا أَسْأَلُ اللَّهَ رَبِّي وَ رَبَّكُمَا أَنْ يَجْعَلَ حَظِّي مِنْ زِيَارَتِكُمَا الصَّلَاةَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ يَرْزُقَنِي مُرَافَقَتَكُمَا فِي الْجِنَانِ مَعَ آبَائِكُمَا الصَّالِحِينَ وَ أَسْأَلُهُ أَنْ يُعْتِقَ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ وَ يَرْزُقَنِي شَفَاعَتَكُمَا وَ مُصَاحَبَتَكُمَا وَ يُعَرِّفَ بَيْنِي وَ بَيْنَكُمَا وَ لَا يَسْلُبَنِي حُبَّكُمَا وَ حُبَّ آبَائِكُمَا الصَّالِحِينَ وَ أَنْ لَا يَجْعَلَهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ زِيَارَتِكُمَا وَ يَحْشُرَنِي مَعَكُمَا فِي الْجَنَّةِ بِرَحْمَتِهِ اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي حُبَّهُمَا وَ تَوَفَّنِي عَلَى مِلَّتِهِمَا اللَّهُمَّ الْعَنْ ظَالِمِي آلِ مُحَمَّدٍ حَقَّهُمْ وَ انْتَقِمْ مِنْهُمْ اللَّهُمَّ الْعَنِ الْأَوَّلِينَ مِنْهُمْ وَ الْآخِرِينَ وَ ضَاعِفْ عَلَيْهِمُ الْعَذَابَ وَ بَلِّغْ بِهِمْ وَ بِأَشْيَاعِهِمْ وَ أَتْبَاعِهِمْ وَ مُحِبِّيهِمْ وَ مُتَّبِعِيهِمْ أَسْفَلَ دَرْكٍ مِنَ الْجَحِيمِ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ اللَّهُمَّ عَجِّلْ فَرَجَ وَلِيِّكَ وَ ابْنَ وَلِيِّكَ وَ اجْعَلْ فَرَجَنَا مَعَ فَرَجِهِمْ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
🌐 @mabahes_7
25آذر.ppsx
1.23M
#اصول 19
🗓یک شنبه ؛ 25 آذر97
📕 اصول ؛ ج 46
📢 #عناوین_بحث
🔸مقصد دوم: ظنّ
🔸امکان وقوعی حجیّت ظنّ
🔸دلیل مشهور و ابن قبه
🔸جواب شیخ ره
🔸جواب صاحب فصول
🌐 @mabahes_7