eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.3هزار عکس
32هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
| ۹۹ 🏷️ تفسير «إنّا للّه و إنّا إليه راجعون‏» ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ سَمِعَ رَجُلاً يَقُولُ إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ فَقَالَ إِنَّ قَوْلَنَا إِنّٰا لِلّٰهِ إِقْرَارٌ عَلَى أَنْفُسِنَا بِالْمُلْكِ وَ قَوْلَنَا وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ إِقْرَارٌ عَلَى أَنْفُسِنَا بِالْهُلْكِ ┅───────────────┅ ☜ و درود خدا بر او، فرمود: (شنيد كه شخصى گفت « إِنّٰا لِلّٰهِ‌ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ‌ رٰاجِعُونَ‌» ») اين سخن ما كه مى‌گوييم «ما همه از آن خداييم» اقرارى است به بندگى، و اينكه مى‌گوييم «بازگشت ما به سوى او است» اعترافى است به نابودى خويش. ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام شنيد مردى را كه مى‌گفت: «إِنّٰا لِلّٰهِ‌ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ‌ رٰاجِعُونَ‌» (قرآن كريم س ۲ ى ۱۵۶ يعنى ما به فرمان خدا آمده و بسوى او باز مى‌گرديم) آن حضرت (در تفسير آن) فرمود: گفتار «إِنّٰا لِلّٰهِ‌» اعتراف ما است به پادشاهى خدا (و اينكه ما مملوك و بندۀ او هستيم) و گفتار «وَ إِنّٰا إِلَيْهِ‌ رٰاجِعُونَ‌» اعتراف ما است به تباه شدن (و مُردن خودمان و حاضر شدن در و روز رستخيز). 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 امام عليه السلام در اين جملۀ پرمايۀ حكمت‌آميز تفسير جالبى براى جملۀ «إِنّٰا لِلّٰهِ‌ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ‌ رٰاجِعُونَ‌» كه از آيات قرآن مجيد است دارد، آيه‌اى كه مردم به هنگام گرفتار شدن در مصائب آن را براى تسلّى خاطر بر زبان جارى مى‌كنند. هنگامى كه آن حضرت شنيد مردى مى‌گويد: «إِنّٰا لِلّٰهِ‌ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ‌ رٰاجِعُونَ‌» فرمود: اينكه مى‌گوييم «إِنّٰا لِلّٰهِ‌» اقرار بر اين است كه ما مملوك خدا هستيم و اينكه مى‌گوئيم «وَ إِنّٰا إِلَيْهِ‌ رٰاجِعُونَ‌» اقرار بر اين است كه همه سرانجام از دنيا مى‌رويم (و به آخرت مى‌پيونديم)؛ (وَ سَمِعَ‌ رَجُلاً يَقُولُ‌: «إِنّٰا لِلّٰهِ‌ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ‌ رٰاجِعُونَ‌» فَقَالَ‌ عليه السلام: إِنَّ‌ قَوْلَنَا: «إِنّٰا لِلّٰهِ‌» إِقْرَارٌ عَلَى أَنْفُسِنَا بِالْمُلْكِ‌؛ وَ قَوْلَنَا: «وَ إِنّٰا إِلَيْهِ‌ رٰاجِعُونَ‌» إِقْرَارٌ عَلَى أَنْفُسِنَا بِالْهُلْكِ‌). ✓ بعضى از مفسران نهج‌البلاغه بر اين عقيده‌اند كه نظر مبارك امام عليه السلام اين است كه جملۀ اول اشاره به و جملۀ دوم اشاره به است و به اين ترتيب جملۀ «إِنّٰا لِلّٰهِ‌ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ‌ رٰاجِعُونَ‌» شهادت مجددى است بر اقرار به مبدأ و معاد. ✓ ولى بعضى ديگر معتقدند اين جمله كه به هنگام بروز مصائب گفته مى‌شود اشاره به اين است كه اگر خداوند جان كسى را گرفت، مِلك او بوده و همه از آنِ‌ او و تحت فرمان او هستند. تا زمانى كه مصلحت بداند زنده مى‌مانيم و هر زمان كه مصلحت ببيند آنچه را كه داده باز پس مى‌گيرد و جملۀ دوم اشاره به اين است كه و فنا منحصر به عزيزى كه از دنيا رفته نيست؛ همۀ ما نيز در اين راه گام نهاده‌ايم و در اين مسير گام بر مى‌داريم و طبق ضرب المثل معروف عرب: «الْبَلَيَّةُ‌ إذٰا عَمَّتْ‌ طٰابَتْ‌؛ بلا هنگامى كه فراگير شود قابل تحمّل خواهد بود» اين بلا فراگير است. ✓ جمع ميان اين دو تفسير نيز مانعى ندارد و چه خوب است كه انسان، به هنگام پيش آمدن حوادث ناگوار اين جمله را با توجه به هر دو معنايى كه ذكر شد بر زبان جارى كند و حتى اگر فارسى زبان است اضافه نمايد: «ما از آن خداييم و به سوى او باز مى‌گرديم» كه به يقين مايۀ تسلى خاطر و مانع جزع و فزع و ناسپاسى است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مباحث
📿 #استغفار_امیرالمومنین صلوات الله علیه ─┅•═༅ بند پنجاه و دوّم ༅═•┅─ 🤲 اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغ
📿 صلوات الله علیه ─┅•═༅ بند پنجاه و سوّم ༅═•┅─ 🤲 اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ یُمِیتُ الْقَلْبَ وَ یَشْعَلُ الْکَرْبَ وَ یُرْضِی الشَّیْطَانَ وَ یُسْخِطُ الرَّحْمَنَ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ ┅───────────────┅ ❖ «بار خدایا از تو آمرزش می‌طلبم برای هر گناهی که دل را می‌میراند و آتش مشکلات را می‌افروزد و را خشنود و خدای رحمان را به خشم می‌آورد؛ پس بر محمد و آل محمد درود فرست و این مرا بیامرز ای بهترین آمرزندگان» @ostadelahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
39 - فریادرسی فوری دبیر محترم آقای علی اصغر اثناعشری گفت شبی همسرم به رعاف مبتلا می شود و از دو طرف بینی ، متصلاً خون جریان پیدا می کند و در آن ساعت دسترسی به دکتر نبود و متوجه شدم که دوام این حالت منتهی به ضعف مفرط و هلاکت خواهد شد؛ پس اسم مبارک ( یاقابِضُ ) بدون سابقه بر زبانم جاری و آن را مکرر می خواندم، فوراً خون قطع شد به طوری که یک ذرّه خون، دیگر جاری نشد. یک هفته گذشت، شب خوابیده بودم مرا بیدار کردند و گفتند برخیز که ایشان باز مبتلا به خون دماغ شده و آنچه را که آن شب خواندی بخوان. برخاستم و همان اسم مبارک را تکرار کردم و خون منقطع شد . از شرایط مهم اجابت دعا یقین به قدرت بی پایان خداوندی است که فوق مادّیات و اسباب است و جمیع وسائل، مسخّر و مقهور اراده اویند و کسی که با شک و تردید باشد دعایش از اجابت دور است و به طور کلی هرکَس خود را مضطرّ الی اللّه دید و یقین کرد که غیر از خدا فریادرسی نیست پس در آن حال هرچه بخواهد به او داده خواهد شد.¹ در بعضی کتب معتبره نقل شده که روزی زنی بچه شیرخوارش را در بغل گرفته از روی پلی که به روی شط آب بود می گذشت ناگاه بر اثر ازدحام جمعیت به زمین می افتد و بچه اش در شط آب می افتد ، فریاد می زند مسلمانان به فریادم برسید و قنداقه بچه به روی آب به حرکت آب می رفته و مادر دنبالش ناله می کرد و به مردم استغاثه می نمود تا به جایی رسید که مقداری از آب شط وارد قسمتی می شد که برای گردش سنگ آسیا تهیه دیده بودند. تصادفا بچه هم وارد این قسمت شد، مادر دید الان بچه اش همراه آب به زیر سنگ آسیا رفته و متلاشی می شود و کرد که دیگر کسی نمی تواند بچه را نجات دهد ، آن لحظه که نزدیک فرو رفتن بچه بود، سر به آسمان کرد و گفت ( خدا )؛ فورا آب که به سرعت می رفت، متوقف شد و روی هم متراکم گردید تا مادر با دست خود بچه اش را برداشت و شکر الهی بجا آورد . _________________ 1- اَمَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ اِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ (سوره مبارکه نمل/ آیه 62)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | خصوصیات شیعه در بیان (ره) 💢 هرکس بخواهد خودش را بفهمد چه اندازه تشیع دارد، غیرتش را بسنجد، شجاعتش را بسنجد، سخاوتش را بسنجد ✅ شیعه بخیل نمی‌شود. ✅ نمی‌ترسد. ✅ شیعه بی نمی‌شود. 🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 هم‌اکنون؛ KHAMENEI.IR 🔻 تأکید رهبر انقلاب در دیدار مسئولان قوه قضائیه بر تأثیر ایستادگی و عمل به سنت‌‌های الهی در ناامیدی‌های دشمنان 👈🏻 خدای سال ۶۰ همان خدای امسال است. 💻 @Khamenei_ir
🔰 رهبر انقلاب: خدای سال ۶۰ همان خدای امسال است/ سعی کنیم خودمان را مصداق سنت‌های الهی در راه پیشرفت قرار بدهیم 🔻حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز در دیدار مسئولان قوه قضائیه: قوانین الهی، سنت‌های الهی تغییرپذیر نیست. این قوانین الهی قوانین متقنی است. خدا با کسی هم قوم و خویشی ندارد. اینکه ما بگوییم ما مسلمانیم و شیعه هستم و جمهوری اسلامی هستیم. پس ما هر کاری که دلمان میخواهد بکنیم، نه. ما با دیگران هیچ فرقی نداریم. ما در سال ۶۰ در مقابل این همه حادثه و شدت عمل توانستیم بایستیم روی پای خودمان دشمن را ناامید بکنیم، امروز هم میتوانیم. خدای سال ۶۰ همان خدای امسال است، خدای دورانهای سختی و دورانهای گوناگون یکی است. سنت‌های الهی همه سر جایش است. خب؛ سعی کنیم خودمان را مصداق سنت‌های الهی در راه پیشرفت قرار بدهیم سعی‌مان این باشد. 🔹 این آیه‌ی شریفه‌ی سوره حج تکلیف همه‌ی ما را روشن کرده؛ «الَّذِينَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ» اقاموا الصلاة یعنی اقامه‌ی نماز. این اشاره است به اینکه حکومت الهی و اسلامی باید تعبد را و توجه به خدا را توجه به معنویت را گسترش بدهد. اقامه‌ی صلاة به این منظور است. باید روح تعبد در جمهوری اسلامی گسترش پیدا کند و اتوالزکاة، اتوالزکاة یعنی زکات بدهد، زکات هم معلوم است چیست لکن اشاره‌ای، نکته‌ای که در این اتوالزکاة‌ها یا اتوالزکاة‌های متفرقه در قرآن است این است که در جامعه‌ی اسلامی بایستی عدالت در توزیع مورد نظر باشد. این جور است. وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ. امر به معروف. حالا در صلات و زکات و اینها بالاخره یک کارهایی شده، أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ عقبیم. وَنَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ. معروف چیست؟ معروف عدالت، انصاف، برادری، ارزشهای اسلامی، اینها معروف است. باید امر به معروف بکنیم. 🔺 «نَهَوْا عَنِ الْمُنكَر» از منکر نهی، منکر چیست؟ ظلم است، فساد است، تبعیض است، بی‌انصافی است، اینها، عدم اطاعت الهی است، اینها ظلم است، اینها منکر است. از اینها باید نهی بشود. ۱۴۰۱/۴/۷ 🏷 | 💻 @Khamenei_ir
🔰 رهبر انقلاب: ساختارهای فسادزا در قوه قضاییه باید در هم شکسته بشود 🔻حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز در دیدار مسئولان قوه قضائیه: مسئله‌ی مبارزه‌ی با فساد جدّی گرفته بشود. فساد وجود دارد... در داخل قوه اینجور نیست که فساد نباشد. 🔹 البته اکثریت قضات پاکدست، نجیب، مؤمن و زحمتکش، حقیقتاً شریف اینجورند در این تردیدی نیست اما در جمع هزار نفره اگر ده نفر هم آدم ناباب پیدا بشوند میتوانند آن بقیه را مورد آسیب قرار بدهند؛ از لحاظ آبرو و از لحاظ کار و اینها. باید دنبال همان ده نفر گشت. 🔺 و عمده همین است که با ساختارهای فسادزا مقابله بشود، گاهی اوقات در بخشی‌ از جاها حالا چه در قوه‌ی قضاییه چه در قوه‌ی مجریه یا جاهای دیگر بعضی از ساختارها هست که به طور طبیعی فساد ایجاد میکند، آن ساختارها باید در هم شکسته بشود. ببینید بگردید این ساختارها را پیدا کنید آنها از بین برود. ۱۴۰۱/۴/۷ 🏷 | 💻 @Khamenei_ir
...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | «خدا با ماست» 🚩 بیانات رهبرانقلاب درباره نصرت الهی به حضرت موسی و راهكار مواجهه کشور بامشکلات 📥سایر کیفیتها👇 http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=35264
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سخنرانی حجت الاسلام ناصری 1401.3.31.mp3
8.38M
🎧 زیارت امام رضا علیه السلام، اهمیت، آثار و شرایط 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۴۰۱/۰۳/۳۱ ⏱ زمان: ۳۴ دقیقه
29.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علیه السلام 🎥 زیارت امام رضا علیه السلام، اهمیت، آثار و شرایط 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری دام عزّه 🗓 تاریخ: ۱۴۰۱/۰۳/۳۱ ⏱ زمان: ۳۴ دقیقه 📍اردوی بنیاد هاد - مشهد مقدس 🎞 آپارات: aparat.com/v/0dsH2 @nasery_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۱۰۰ 🏷️ روش برخورد با ستایش دیگران ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ قَالَ عليه‌السلام وَ مَدَحَهُ قَوْمٌ فِي وَجْهِهِ فَقَالَ اَللَّهُمَّ إِنَّكَ أَعْلَمُ بِي مِنْ نَفْسِي وَ أَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِي مِنْهُمْ اَللَّهُمَّ اِجْعَلْنَا خَيْراً مِمَّا يَظُنُّونَ وَ اِغْفِرْ لَنَا مَا لاَ يَعْلَمُونَ ┅───────────────┅ ☜ و درود خدا بر او، فرمود: (آنگاه كه گروهى او را ستايش كردند فرمود:) بار خدايا تو مرا از خودم بهتر مى‌شناسى، و من خود را بيشتر از آنان مى‌شناسم خدايا مرا از آنچه اينان مى‌پندارند، نيكوتر قرار ده، و آنچه را كه نمى‌دانند بيامرز ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام را گروهى در پيش رو ستودند آن حضرت (در روش فروتنى) فرمود: خدايا تو بمن از من داناترى و من بخود از آنها داناترم. خدايا قرار ده ما را بهتر از آنچه ايشان گمان مى‌برند (مى‌ستايند) و آنچه (زشتيهايى) را كه براى ما نمى‌دانند (و تو ميدانى) بيامرز. 💡 (استغفار و درخواست آمرزش حضرات معصومين عليهم السّلام براى ياد دادن كيفيّت و چگونگى آنست بمردم، چنانكه در شرح سخن هفتاد و هفتم باين نكته اشاره شد، و يا از جهت ترك اولى است يعنى چيزيكه سزاوار بوده بجا بياورد و بجا نياورده است، و ترك اولى از گناهانى نيست كه معصوم بايد از آن مبرّى باشد، چنانكه شارح بحرانىّ‌ «رحمه اللّه» در شرح خود در اينجا آنرا فرموده است). 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 اين كلام حكمت‌آميز را امام عليه السلام زمانى فرموده كه گروهى او را در مقابلش ستودند، فرمود: «خداوندا! تو به من از خودم آگاه‌ترى و من آگاه‌تر به خودم از آنها هستم»؛ (وَ مَدَحَهُ‌ قَوْمٌ‌ فِي وَجْهِهِ‌، فَقَالَ‌: اللَّهُمَّ‌ إِنَّكَ‌ أَعْلَمُ‌ بِي مِنْ‌ نَفْسِي، وَ أَنَا أَعْلَمُ‌ بِنَفْسِي مِنْهُمْ‌) سپس افزود: «خداوند! ما را بهتر از آنچه آنها گمان مى‌كنند قرار ده و آنچه را نمى‌دانند بر ما ببخش»؛ (اللَّهُمَّ‌ اجْعَلْنَا خَيْراً مِمَّا يَظُنُّونَ‌، وَ اغْفِرْ لَنَا مَا لَا يَعْلَمُونَ‌) از جمله امورى كه در روايات اسلامى از آن به شدت نهى شده، مدح و ستايش افراد در برابر خود آنهاست، از اين رو در روايات ديگرى مدح و ستايش نوعى ذبح شمرده شده است. در روايتى از پيغمبر صلى الله عليه و آله مى‌خوانيم: «إذٰا مَدَحْتَ‌ أخٰاكَ‌ فىٖ‌ وَجْهِهِ‌ فَكَأنَّمٰا أمْرَرْتَ‌ عَلىٰ‌ حِلْقِهِ‌ الْمُوسىٰ‌؛ هنگامى كه برادرت را در برابرش مدح و ستايش كنى مانند اين است كه كارد بر گلويش مى‌كشى». در حديثى از امام على بن ابى‌طالب عليه السلام مى‌خوانيم كه فرمود: «أجْهَلُ‌ النّٰاسِ‌ الْمُغْتَرُّ بِقَوْلِ‌ مٰادِحٍ‌ مُتَمَلَّقٍ‌ يُحْسِنُ‌ لَهُ‌ الْقَبيٖحُ‌ وَ يُبَغِّضُ‌ إلَيْهِ‌ النَّصيٖحُ‌؛ نادان‌ترين مردم كسى است كه به گفتۀ ستايش‌كننده‌اى كه از راه تملق زشتى‌ها را در نظرش زيبا و زيبايى‌ها را مبغوض مى‌دارد، مغرور شود». اگر در آثار زيان‌بار مدح و ستايش‌هاى افراطى و تملق‌آميز خوب بينديشيم خواهيم ديد كه اثرات آن فوق العاده مُخرّب است؛ از يك سو انسان را مغرور مى‌كند و همين مانع راه تكامل او مى‌شود و از سوى ديگر عيوب و نقايص خود را نمى‌بيند؛ بلكه گاه آنها را حُسن مى‌شمرد و در مقام اصلاح خويشتن بر نمى‌آيد و از سوى سوم، غالباً به مداحان علاقه پيدا مى‌كند در حالى كه آنان خواسته‌هاى نامشروعى دارند و او به انجام خواسته‌هاى نامشروعشان كشيده مى‌شود و عمل خود را به نوعى توجيه مى‌كند. در اينجا سؤال معروفى است كه چگونه امام عليه السلام با آن مقام عصمت اعتراف به نقص يا در خويشتن مى‌كند و از خدا آمرزش مى‌طلبد؟ بعضى در جواب اين‌گونه تعبيرات و تعابير ديگرى كه در دعاها آمده و امامان معصوم عليهم السلام با تمام وجودشان از خداوند طلب آمرزش مى‌كنند مى‌گويند، اين‌گونه سخنان همه به عنوان سرمشق براى مردم است و خودشان به آن نيازى نداشتند...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مباحث
📿 #استغفار_امیرالمومنین صلوات الله علیه ─┅•═༅ بند پنجاه و سوّم ༅═•┅─ 🤲 اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغ
📿 صلوات الله علیه ─┅•═༅ بند پنجاه و چهارم ༅═•┅─ 🤲 اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ یُعْقِبُ الْیَأْسَ مِنْ رَحْمَتِکَ وَ الْقُنُوطَ مِنْ مَغْفِرَتِکَ وَ الْحِرْمَانَ مِنْ سَعَةِ مَا عِنْدَکَ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ ┅───────────────┅ ❖ «بار خدایا از تو آمرزش می‌طلبم برای هر گناهی که یأس از رحمتت و نامیدی از مغفرتت و محروم ماندن از فروانی آنچه نزد توست را در پی دارد؛ پس بر محمد و آل محمد درود فرست و این مرا بیامرز، ای بهترین آمرزندگان» @ostadelahi