#نهج_البلاغه | #حکمت ۱۶۰
🏷️ قدرت و خودکامگی
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
❁• وَ قَالَ عليهالسلام مَنْ مَلَكَ اِسْتَأْثَرَ
┅───────────────┅
☜ و درود خدا بر او، فرمود: هر كَس قدرت به دست آورد، زورگويى دارد.
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام: امام عليه السّلام (دربارۀ مشورت) فرموده است: هر كه (بر چيزى) دست يافت، خود رأى ميشود (به رأى و انديشۀ ديگران بىاعتنا گردد)
🇯 🇴 🇮 🇳
📖 امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه كه بسيار فشرده و پرمعناست مىفرمايد: «آنهايى كه به حكومت مىرسند (غالباً) مستبد مىشوند»؛ (مَنْ مَلَكَ اسْتَأْثَرَ).
«اسْتَأْثَرَ» از ريشۀ «اسْتئْثار» به معناى استبداد و خودكامگى و انحصارطلبى است.
تاريخ نيز گواه روشنى بر اين معناست؛ بسيار بودند كسانى كه چون دستشان به حكومت نرسيده بود دم از #حق و #عدالت و #مشورت و واگذارى كار مردم به مردم مىزدند؛ اما هنگامى كه بر مركب مراد سوار شدند و #حكومت را در اختيار گرفتند بناى استبداد گذاشتند؛ نه به نصيحت كسى گوش دادند و نه به دوست و دشمن رحم كردند و خودكامگى را در حد اعلا در برابر رعايا انجام دادند.
اين مطلب به قدرى شايع بوده و هست كه به صورت ضربالمثلى درآمده است: «مَنْ غَلَبَ سَلَبَ وَ مَنْ عَزَّ بَزَّ ؛ كسى كه غالب شود مىدزدد و كسى كه پيروز گردد سرمايههاى ديگران را مىربايد».
ابن ابىالحديد در شرح اين سخن، شعرى از ابوالطيب (متنبّىء) نقل مىكند:
وَ الظُّلْمُ مِن شِيَعِ النُّفوسِ
فَإنْ تَجِدْ ذا عِفَّةٍ فلِعلّةٍ لا يَظْلِمُ
«ظلم و ستم عادت انسانهاست و اگر شخص عفيف و عادلى يافتى حتماً به دليلى است كه ظلم نمىكند».
قرآن مجيد نيز اشارهاى به اين معنا دارد؛ در آيۀ 34 سورۀ «نمل» از زبان ملكۀ سبأ كه زنى باهوش و پرتجربه بود نقل مىكند: «قٰالَتْ إِنَّ اَلْمُلُوكَ إِذٰا دَخَلُوا قَرْيَةً أَفْسَدُوهٰا وَ جَعَلُوا أَعِزَّةَ أَهْلِهٰا أَذِلَّةً وَ كَذٰلِكَ يَفْعَلُونَ» ؛ گفت: پادشاهان هنگامى كه وارد منطقۀ آبادى شوند آن را به فساد و تباهى مىكشند و عزيزان آنجا را ذليل مىكنند؛ (آرى) روش آنان همواره اينگونه است».
در تاريخ اسلام نيز نمونههاى فراوانى است از كسانى كه پيش از دستيابى به حكومت، به ظاهر در سلك افراد متدين بودند؛ اما همين كه به مقام و حكومتى رسيدند راه خودكامگى را پيش گرفتند.
در داستان معروفى از عبدالملك بن مروان خليفۀ ستمگر اموى مىخوانيم: قبل از آنكه به مقام خلافت برسد از عابدان و زاهدانى بود كه در گوشۀ مسجد همواره مشغول به عبادت بود تا آنجا كه او را «حمامة المسجد» (كبوتر مسجد) ناميدند؛ زيرا پيوسته قرآن تلاوت مىكرد...
#مطالعه
#داستانهای_شگفت
#شهید_دستغیب
96 - داستانی از عظمت شأن سادات
و نیز جناب مولوی مزبور نقل کردند که روزی نظام¹ حیدرآباد دکن در عماری می نشیند و عده ای هنود بت پرست آن عماری را به دوش حمل می کنند (طبق مرسوم تشریفات سلطنتی آن زمان) پس در آن حالت چُرت و بی خودی عارضش می شود و حضرت #امیرالمؤمنین علیه السّلام را می بیند به او می فرماید : نظام ! حیا نمی کنی که به دوش سادات، عماری خود را قرار دادی؟ چشم باز می کند و منقلب می شود. می گوید عماری را بر زمین گذارید. می پرسند مگر از ما تقصیری واقع شده؟ می گوید نه لکن باید عده دیگری بیایند و عماری را بلند کنند؛ پس جمعی دیگر را می آورند و عماری را به دوش می کشند تا نظام به مقصد خود رفته و برمی گردد به منزلش.
پس آن عده را که در مرتبه اول، عماری بر دوش آنها بود، در خلوت می طلبد و دست به گردن آنها کرده و با ایشان معانقه نموده و رویشان را می بوسد و می گوید شما از کجایید؟ جواب می دهند اهل فلان قریه. می پرسد آیا از سابق اینجا بودید؟ می گویند همینقدر می دانیم اجداد ما از عربستان اینجا آمده اند و توطن نموده اند. می گوید باید فحص کنید، نوشته جاتی که از اجدادتان دارید جمع کنید و نزد من آورید؛ پس اطاعت کردند و هرچه داشتند آوردند. سلطان در بین آن نوشته، شجرنامه و نسب نامه اجدادشان را می بیند که نسب آنها به حضرت علی بن موسی الرضا علیه السّلام می رسد و از سادات رضوی هستند. نظام به گریه می افتد و می گوید شما چطور هنود شده اید در حالی که مسلمان زاده بلکه آقای مسلمانانید؟! همه آنها منقلب شده و مسلمان و شیعه اثنی عشری می شوند، نظام هم املاک زیادی به آنها عطا می کند.
لزوم إکرام و احترام از سلسله جلیله سادات و ذریّه های رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله از مسلمیّات مذهب ماست و در جلد اول گناهان کبیره در بحث #صله_رحم به آن اشاره شده است و تفصیل مطلب با ذکر ادله آن در کتاب فضائل السادات است و در کتاب ( کلمه طیبه ) مرحوم نوری چهل روایت و داستان اشخاصی که به برکت إکرام به ذرّیه طاهره آثار عظیمه مشاهده نمودند نقل کرده است و از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله روایت کرده اند که فرمود : ( اَکْرمُوا اَوْلادِیَ الصّالِحُونَ للّهِ وَالطّالِحُونَ لی )
یعنی : ساداتی که اهل صلاح و #تقوا هستند برای خدا آنها را گرامی دارید و ساداتی که چنین نیستند برای خاطر من و انتسابشان به من گرامی دارید.²
----------------------------------------------
1- لقب فرمانروای دولت حیدرآباد دکن ((نظام )) بوده است.
2- در کتاب کلمه طیبه صفحه 330 این حدیث را از شهید اول در کتاب درة الباهره و از کتاب منهاج الصفوی و مناقب دولت آبادی نقل کرده است.
مباحث
#متن | #رساله_حقوق #امام_سجاد(علیه السلام) •──•❃❀✿( ۴ )✿❀❃•──• 📖 وَ أَمَّا حَقُّ السَّ
#متن | #رساله_حقوق
#امام_سجاد(علیه السلام)
•──•❃❀✿( ۵ )✿❀❃•──•
📖 وَ أَمَّا حَقُّ بَصَرِكَ فَغَضُّهُ عَمَّا لَا يَحِلُّ لَكَ وَ تَرْكُ ابْتِذَالِهِ إِلَّا لِمَوْضِعِ عِبْرَةٍ تَسْتَقْبِلُ بِهَا بَصَراً أَوْ تَسْتَفِيدُ بِهَا عِلْماً فَإِنَّ الْبَصَرَ بَابُ الِاعْتِبَارِ
┈┄┅═✾ ترجمه ✾═┅┄┈
✨ و اما حق چشـ👀ـمت اين است كه از هر چه روا نيست آن را بپوشانى و مبتذلش نسازى مگر براى محل عبرتآورى كه از آن بينا شوى يا دانشى به دست آورى؛ زيرا ديده وسيله #عبرت است.
🇯🇴🇮🇳
✊ اطلاعنگاشت | «ایستادگی»، رمزِ پیروزی
👈 مروری بر حوادثِ تاریخی سال شصت و عواملِ غلبهی مردم و نظام اسلامی بر دشمن
🔻 رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به نگاه معرفتآموز به حوادث سال ۱۳۶۰ در نظر آوردن شرایط آنروزها را برای امروز ما راهگشا دانستند و فرمودند: «ما در سال ۶۰، در مقابل این همه حادثه و شدّت عمل توانستیم روی پای خودمان بِایستیم و دشمن را ناامید کنیم، امروز هم میتوانیم.» (۱۴۰۱/۰۴/۰۷)
🔺️ رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت سالگرد شهادت شهیدان رجایی و باهنر در این اطلاعنگاشت نگاهی به حوادث مهم، دلایل موفقیت و دستاوردهای ملت ایران در سال ۱۳۶۰ داشته است.
💻 Farsi.Khamenei.ir
10.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📊 کارنامه رئیسی در سالی که گذشت
قسمت اول
هفته دولت گرامی باد
#دولت_مردمی
10.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 کارنامه رئیسی در کمتر از ۱ سال | بخش دوم
🔹این کلیپ تنها چند مورد از صدها اقدامِ به بارنشستهی #رئیسی تنها در کمتر از یک سال هست؛
#دولت_مردمی
#منصف_باشیم