eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
37.7هزار عکس
33.8هزار ویدیو
1.7هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
تاریخ پر از حادثه است، سینه‌ها پر از قِصه‌هایی است که لالایی شبانه مادران برای کودکان‌شان بود. دل‌ها پر از عشق و اندوه از گذشته و آینده است، نگاه‌ها اما امیدوار به مسیری است که در انتهای آن فانوسی از جنس آزادی سوسو می‌زند. ما در این مسیر طولانی و برای رسیدن به این فانوس قدم به قدم جنگیدیم؛ قدم به قدم رزم شبانه و روزانه کردیم؛ لحظه به لحظه با دشمنان مچ انداختیم تا به لحظه اکنون برسیم. روزهای پرحادثه و پرخطر گذشته‌اند؛ اقیانوس انتظار پرتلاطم است. ما برای رسیدن به خلیج آرامش از دریای خون گذر کرده‌ایم و آزادی، ما را فرا می‌خواند و همه را فقط یک نفر با عشق می‌تواند معنی کند، یک نفر از جنس پاکی و بزرگی. ما این راه را که نقشه‌اش با تو بود طی کردیم و چقدر دلمان می‌خواست امروز بودی و می‌دیدی که چه معرکه‌ای بر پا شده‌. می‌دیدی که شاگردانت چگونه کمر دشمن را به زمین زده و پا بر گلویش گذاشته‌اند؛ چگونه تاریخ آینده دارد ترسیم می‌شود و چگونه لحظه پیروزی دارد فرا می‌رسد... می‌دانیم که هستی و می‌بینی؛ @syriankhabar ┅─────────── 🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج 💔 | 🇵🇸 ✌️ ‌ ‌ ‌╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ ختـــم صـــلـوات 📿 در برای تعجیل در فرج (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) و سلامتی رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) مشارکت بفرمایید. 📿 برای شرکت در این ختم، اینجا را کلیـ🖱️ـک نمائید. https://EitaaBot.ir/counter/8ceg تعداد صلوات این هفته : ۷۰۰ صلوات ____________ تعداد صلوات تا الان : ۵۳۱۲ صلوات 📿 ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، یک نامه از ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
مباحث
#نهج_البلاغه | #نامه_ها ✉️ نامه ۵۶ - نامه به شریح بن هانى در ضرورت خویشتن داری فرمانده
| ✉️ نامه ۵۷ - نامه به مردم کوفه برای شرکت در نبرد جمل ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 🗞️ و من كتاب له عليه‌السلام إلى أهل الكوفة عند مسيره من المدينة إلى البصرة (نامه به مردم كوفه در سال 36 هجرى هنگام حركت از مدينه به سوى بصره) 📜 أَمَّا بَعْدُ فَإِنِّي خَرَجْتُ مِنْ حَيِّي هَذَا إِمَّا ظَالِماً وَ إِمَّا مَظْلُوماً وَ إِمَّا بَاغِياً وَ إِمَّا مَبْغِيّاً عَلَيْهِ پس از ياد خدا و درود! من از جايگاه خود، مدينه بيرون آمدم، يا ستمكارم يا ستم ديده، يا سركشى كردم يا از فرمانم سرباز زدند وَ إِنِّي أُذَكِّرُ اَللَّهَ مَنْ بَلَغَهُ كِتَابِي هَذَا لَمَّا نَفَرَ إِلَيَّ فَإِنْ كُنْتُ مُحْسِناً أَعَانَنِي وَ إِنْ كُنْتُ مُسِيئاً اِسْتَعْتَبَنِي همانا من خدا را به ياد كسى مى‌آورم كه اين نامه به دست او رسد، تا به سوى من كوچ كند: اگر مرا نيكوكار يافت يارى كند، و اگر گناهكار بودم مرا به حق بازگرداند. ═══════❖•° 𑁍 °•❖═══════ ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
🗞️ ترجمه و شرح فیض الاسلام: ۵۷ از نامه‌هاى آن حضرت عليه السّلام است باهل كوفه هنگام حركت از مدينه ببصره (بجنگ اصحاب جمل، كه در آن از ايشان كمك خواسته): (۱) پس از حمد خدا و درود بر پيغمبر اكرم (صلی‌الله علیه وآله)، من از جاى قبيلۀ خود (از مدينه بعزم بصره) بيرون آمدم در حاليكه (نزد كسيكه با حقيقت آشنا نبوده امام زمانش را نمى‌شناسد) يا ستمگرم يا ستمگر ديده، و يا گردن كش و يا رنج برده، (۲) و (در هر دو صورت) من خدا را بياد كسيكه اين نامه‌ام باو مى‌رسد مى‌آورم تا زود نزدم آيد، اگر (دانست كه در اين كار) روشم درست بود كمكم نمايد، و اگر كِردارم را درست ندانست بازگشت بدرستى و خوشنودى ايشان را از من بخواهد (بنا بر اين كسى نبايد بهانه گرفته از خانه بيرون نيايد؛ بلكه بايد خدا را در نظر داشت و از خانه بيرون آمد و مظلوم را كمك و ظالم را نهى از منكر نمود؛ بله اگر نتوانست ظالم و مظلوم را تشخيص دهد ايشان را بحال خود گذارد كه در اين صورت عذر نادانى او پذيرفته است). علیه‌السلام ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
‮از نامه‌هاى امام عليه السلام به اهل كوفه است كه هنگام حركت از مدينه به‌سوى بصره براى آنان فرستاد. نامه در يك نگاه از تاريخ طبرى به خوبى استفاده مى‌شود هنگامى كه اميرمؤمنان على عليه السلام تصميم بر پيكار با جمعيت ناكثين و آتش افروزان جنگ جمل گرفت، ابو موسى اشعرى با نهايت شيطنت، مشغول كارشكنى در كوفه شد. از جمله اينكه مردم را جمع كرد و چنين گفت: اى مردم! اين جريان، فتنۀ كورى است كه اگر انسان در آن خواب باشد بهتر از بيدار بودن است و بيدار بودن (در حالى كه در بستر دراز كشيده) بهتر از نشستن و نشستن بهتر از ايستادن و ايستادن بهتر از سوار شدن است. شمشيرهاى خود را در غلاف كنيد و نوك نيزه‌ها را بشكنيد و زهِ‌ كمان را قطع كنيد، مظلومان را پناه دهيد تا زمانى كه كار سامان يابد و فتنه خاموش گردد. به همين دليل امام عليه السلام نامۀ فوق را با عليه السلام و عمار ياسر به كوفه فرستاد تا جلوى فتنۀ ابو موسى را بگيرند و مردم را براى كمك به امام به سوى بصره بسيج كنند. اين تعبير نشان مى‌دهد كه هدف امام در اين نامه اين است كه مردم كوفه را كه بر اثر سم‌پاشى‌هاى زشت ابو موسى اشعرى احيانا در حال ترديد به سر مى‌بردند، وادار به حركت كند؛ زيرا محتواى نامه اين است كه امام مى‌فرمايد: از دو حال خارج نيست يا مى‌خواهيم ستمگرى را از پاى در آوريم يا خود ستم كنيم؛ در هر دو صورت وظيفۀ شما حركت كردن به سوى ماست كه اگر مى‌خواهيم دست ستمگر را كوتاه كنيم ما را يارى نماييد و اگر مى‌خواهيم دست به ستم دراز كنيم ما را از آن باز داريد.
‮همان گونه كه در بالا آمد، امام عليه السلام در واقع با اين نامه مى‌خواهد به اهل كوفه در برابر وسوسه‌هاى ابوموسى اشعرى كند و تمام راه‌هاى عذر را در برابر عدم شركت در ميدان جمل به روى آنها ببندد. نخست مى‌فرمايد: «اما بعد (از حمد و ثناى الهى) من از طايفه و قبيله‌ام (اهل مدينه) خارج شدم (و به سوى بصره آمدم) در صورتى كه از دو حال بيرون نيست؛ يا ستمكارم يا مظلوم، يا متجاوزم، يا بر من تجاوز رفته است (به همين دليل) به خاطر خدا به تمام كسانى كه نامه‌ام به آنها مى‌رسد تأكيد مى‌كنم (كارى انجام ندهند) جز اينكه به سوى من حركت كنند تا اگر نيكوكارم يارى‌ام دهند و اگر گناهكارم مرا مورد عتاب قرار دهند (و از من بخواهند تا از اين راه باز گردم)»؛ (أَمَّا بَعْدُ، فَإِنِّي خَرَجْتُ‌ مِنْ‌ حَيِّي هَذَا: إِمَّا ظَالِماً وَ إِمَّا مَظْلُوماً؛ وَ إِمَّا بَاغِياً وَ إِمَّا مَبْغِيّاً عَلَيْهِ‌. وَ إِنِّي أُذَكِّرُ اللّٰهَ‌ مَنْ‌ بَلَغَهُ‌ كِتَابِي هَذَا لَمَّا نَفَرَ إِلَيَّ‌، فَإِنْ‌ كُنْتُ‌ مُحْسِناً أَعَانَنِي، وَ إِنْ‌ كُنْتُ‌ مُسِيئاً اسْتَعْتَبَنِي ) بديهى است امام عليه السلام افزون بر دارا بودن مقام عصمت خود را در اين قضيه كاملاً مُحِقّ مى‌دانسته است، چرا كه قاطبۀ مسلمين جز گروه بسيار اندكى با او بيعت كرده بودند و طلحه و زبير هم جزء بيعت كنندگان بودند و سپس بيعت را شكسته و آتش را روشن ساخته بودند؛ بنابراين امام به هر دليل صاحب حق بود و مظلوم، نه ظالم و ستمگر و آنچه در تعبير بالا آمد فقط براى اين است كه هرگونه وسوسۀ شيطانى را از آنها بزدايد. درست همانند چيزى كه در قرآن مجيد از زبان پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله در برابر مشركان آمده است كه مى‌فرمايد: ««وَ إِنّٰا أَوْ إِيّٰاكُمْ‌ لَعَلىٰ‌ هُدىً‌ أَوْ فِي ضَلاٰلٍ‌ مُبِينٍ‌» ؛ و ما يا شما در (طريق) هدايت يا در گمراهى آشكار هستيم» ┅─────────── 🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج ‌╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────